c PRIMMETJE J SPION IN BERLIJN BRYLCREEM Agenda voor Haarlem Celebes en Timor A ZWAARDEMAKER «lam Kort en bondig ZATERDAG 9 NOVEMBER 1957 4 Langademig maar voortreffelijk De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisiehmernmma Uit Engeland voor Sinterklaas NU< druK op do knop... klaar! """ZSZT Ifie perfect hairdressing Opera Sadko Kwartet van Malipiero KERKELIJK LEVEN Hongaarse kerk nu rv 1 \\n JL V'a* Samenwerking zuiver zen en wruehien VJl ONS VERVOLGVERHAAL DOOR SLIM HARRISON Zij beloofden elkaar het „ja" woord Constant „w.ioluul ringen De gisteravond door de N.T.S. in een relais van de Vlaamse Televisie uitge zonden populaire dramatisering van het middeleeuwse dierenepos „Van den Vos Reinaerde" was beslist een succes. Vele kijkers - over het algemeen gewend aan korte programma's zullen waarschijn lijk even hebben moeten wennen aan de langademigheid van dit klassiek gewor den stokpaardje uit de Middelnederland se litteratuur, maar vroeg of iets later toch wel geboeid zijn geraakt door de voortreffelijke televisie-bewerking van Jan Boon. De Vlaamse Televisie bleek er de uiterste zorg aan te hebben besteed. Ondanks de beperkingen, die door een verbeelding voor t.v. worden opgelegd, was het een levendig schouwspel in een knappe montering. Hiertoe droegen vooral de decors en kostuums bij, maar niet min der de voordracht van alle medewerkers. De typen waren knap gekozen, de voor treffelijke grime accentueerde het sug gestieve karakter van deze voorstelling. Men zou bij een uitzending als deze kleu ren hebben gewenst. Wellicht voor velen ten overvloede zeggen wij er nog bij, dat het dierenepos „Van den Vos Reinaerde" omstreeks 1200 in Vlaanderen is ontstaan. Het wordt doorgaans beschouwd als het werk van twee dichters en is voortgekomen uit zevenentwintig verhalen, bestaande uit ongeveer dertigduizend verzen, waar in de slimme vos hoofdfiguur is en welke gedurende de twaalfde eeuw in Frankrijk de zogenaamde „Roman de Renart" vormden. De bewerking, die men er vrij dagavond van heeft gezien, is er een uit vele, die sinds de middeleeuwen in ver scheidene Europese talen het licht zagen. De moraal, die er aan ten grondslag ligt, heeft vele litterair-historici tot studies ge ïnspireerd. De Vlaamse uitzending ge schiedde ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van de Vlaamse Vereniging van Letterkundigen. Beeldschermer HILVERSUM I 402 M. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Geestelijke liederen. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Pontificale Hoogmis. 11.30 Gram. 11.35 Lichte muz. 11.55 Rep. 13.15 Nieuws. 13.20 De Wadders, hoorsp. m. muz. 13.40 Lichte muz. 14.00 Kamerork. en solist. 14.50 Klankb. over 't Friese land en volk. 15.20 Viool en -piano. 16.00 Gram. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst. 18.00 Waarom wordt men Protestant?, caus. 18.10 Het Geladen Schip. 18 40 Catechisatie voor varenden. NCRV: 19.00 Ber 19.05 Omr.ork. 18.25 Tot ziens in Jeruzalem, gesprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caro line, blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 Sprong in het heelal, hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der Boeken 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. l/ARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Geef het door. 10.05 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Ned. Herv. kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Mil. ork. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13 07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. v. d. militairen. 14.00 Boekbespr. 14.15 Strijkkwart. 14.50 Het proces, stemmingsbeeld. 15.05 Kamerkoor en Radio-phil- harmonisch orkest. 15.45 Dansmuziek. 16.30 Sport- revue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luister- aars, causerie. 17.15 Het platteland nu, gesprek. VARA: 17.30 Voor de kinderen. 17.50 Nieuws en sportuitsl. 18.05 Sportjourn. 18.30 Instr. sextet en solist. 19.00 Vrije Vara-Tribune. 19.30 Annemarie- ke hoorsp. met muz. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 De wraakroep van Siva, hoorsp. 21.10 Lichte muz. 21.25 Gevar. progr. 22.15 Act. 22 30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekoverz. ver gadering V.N. 23.20—24.00 Met de Franse slag. BLOEMENDAAL 245 M. 9 00 en 10.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaai. 11 45 ds. G. Toornvliet van Bloemendaai (band opname van de dienst voor belangstellenden d.d. 3-11, des avonds 7.30 uur). 3.30 n.m. ds. N. War mer van Utrecht. BRUSSEL 324 M. 12.15 Amus.muL 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork 13 00 Nieuws. 13.15 Voor de sold. 14.00 Gram. 15.30 en 15.40 Idem. 16.00 Voetbalrep. 16.45 Gram. 17.15 Sportuitsl. en nieuws. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18,00 Viool en piano. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Amus.- muziek. 21.00 en 21.30 Gr»m. 22.00 Nieuws. 22.11 Gram. 23.00 Nieuws. 23.30—24.00 Gram. VOOR ZONDAG CONVENT VAN KERKEN: 17.00—18.00 Jeugd dienst van de Baptistengemeente te Haarlem. NTS: 20.30 Relais v. d. Vlaamse TV: Balletprogr. 21 15 Filmrep. over New York. 21.4522.20 Relais y.' d. Vlaamse TV: Balletprogr. (vervolg). HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz 7 50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken 9 30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Meisjeskoor. 10.00 Gram. 10.30 Theologische ether leergang. 11.15 Gram. 11.40 Promenade-orkest en koor 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Amus.muz. 15.40 Gram. 1600 Bijbellezing. 16.30 Kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee. Vorming van de jeugd in Suriname, door dr. G. J. Graafland. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Eng. les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.50 Kapitein Wouters, gezagvoerder van de „Rademark hoorsp. 21.45 Gewijde muz. 22.10 Boekbespr. 22.25 Kamerorkest, en solist. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23 40 Evangelisatie-uitz. in de Tsjechische taal. 23.55—24.00 Dagsluiting. ATTT,_ HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12 30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.43 Hammond-orgelspel. 13.00 Nieuws 13 15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Voor de vrouw. 14.45 Alt-mezzo en clavecimbel. 15.15 Kindervragen, caus. 15.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Voor de padvin ders. 17.25 Sportmozaiek. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Mil comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.50 Cursus Openbaar Kunstbezit. 19.00 Strijktrio. 19.30 Muzikale caus. 19.45 Regeringsuitz.: Landb.rubr. 1. Een Limburgs praatje over voederaardappelen. 2 Pluimveevaria. Wat op het proefbedrijf in Maarheeze is bereikt. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. 23.16 Act. of gram. 23.30—24.00 Frontloge. BRUSSEL 324 M. 12.15 Meisjeskoren. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landbouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Voor de sold. 14.00 Gram. 14.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Zigeunerork. 17.45 Kinderlie deren. 19.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Godsdienst, progr. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19 45 Letterkundig progr. 20.00 Ork.conc. 21 40 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.11 Kamermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Jazzmuziek. VOOR MAANDAG VARA! 20.30 Mensen, dingen, nu,.l 21.00 FUift- documentaire. 21.40 Lichte muziek. ADVERTENTIE Prijs compleet 5.95 nieuwe vullingen altijd voorradig a 3.95 Potten 1.40 en 2.05 Speciaal voor Sinterklaas 1957 per „stoomboot Tuben 1.-, 1.50 en 1.85 uit Engeland" aangekomen - de wereld beroemde Brylcreem in de nieuwe automatische Brylcreem-pomp. Gezond, glanzend, correct haar nu bereikbaar door een druk op de knop Kan het gemakkelijker, hygiënischer, zuiniger? Haast u! De voorraad is beperkt! Beecham (Nederland) N.V. - Voor engrosJacq. Mot N.V., Amsterdam Al eeuwen geleden zijn er in Rusland sprookjesachtige legenden ontstaan, die een bijzondere uitwerking op de verbeel dingskracht van het volk hadden. Deze legenden, bylinen genaamd, verenigen in zich historische waarheden en een dichter lijke fantasie, die vaak geleid werd door een natuurlijke religieuze gerichtheid. De stad Novgorod was een van de centra waar de bylinen ontstonden. Grote bekendheid kreeg de legende over de Novgorodse koop man en „minnestreel" Sadko, die omstreeks 1167 geleefd moet hebben, maar van wie het fantastische verhaal over zijn wonder baarlijke belevenissen een onwerkelijke figuur heeft gemaakt. De Russische com ponist Nicolai Rimsky Korsakov werd door de geschiedenis van Sadko eerst geïnspi reerd tot het componeren van een symfo nisch gedicht. Later in 1867 tot het schrijven van de opera „Sadko". In ons land is deze opera tamelijk onbe kend gebleven en daarom hebben zeer waarschijnlijk tal van operavrienden hier van de gelegenheid gebruik gemaakt de uitzending van „Sadko" te beluisteren, die vrijdagavond door de Franse nationale omroep werd verzorgd. Het visuele element van een opera-opvoering hebben zij uiter aard moeten missen en dat betekende in dit geval heel veel. Want a la Meyerbeer wordt deze opera tot een groot kijkspel gemaakt door huwelijksfeesten ónder Wa ter, door balletten van allerlei mysterieuze bewoners en bewoonsters van de zeediep ten, door schone oevers en door allerlei factoren, die „Sadko" tot een „grand-opera" zouden kunnen maken. De Nederlandse luisteraar was aange wezen op de muziek die voor het grootste deel westers georiënteerd bleek, maar die vooral in de koren en de dansen een weer klank was van de Russische folklore, rit misch, melodisch en ook voor wat de aan wending van de menselijke stem betrof. Voor de vertolkers der rollen had men voortreffelijke vocalisten gevonden. Ook de koorzang was van uitnemend gehalte. Mede door de meesterlijke instrumentatie had het orkest, dat geleid werd door de dirigent Charles Bruck, een aantrekkelijke taak, die door het ensemble uitnemend werd vervuld. Inderdaad kon men spreken van een voorbeeldige opvoering, die hoog tepunten kende als bij het zingen van het lied der eenzaamheid door de verlaten vrouw. Toch hebben wij beseft, dat door het te veel aan iftterlijkheid en het tekort aan werkelijke diepte en artistieke inhoud de verbanning van deze opera uit het gangbare repertoire gerechtvaardigd is geweest. De in 1882 geboren componist Francesco Malipiero heeft eens gezegd, dat hij het karakter van al zijn composities heeft laten bepalen door de oorspronkelijke geest van de Italiaanse muziek. Het mu ziekdrama, dat in de negentiende eeuw tot ontwikkeling kwam, achtte hij funest voor de vorming van de nieuwe muziekmentali- teit van zijn volk. Uit die woorden klinkt een radicale afwijzing van de geliefde Italiaanse operaprincipes. Malipiero liet het niet bij woorden. Zijn composities be wijzen maar al te duidelijk, welke weg hij als de ideale richting verkoos. Men kan niet zeggen, dat zijn streven zijn muziek populair gemaakt heeft. Althans in ons land komt zijn naam slechts zelden op de concertprogramma's voor. Wellicht onver diend, want de uitzending van de uitvoe ring van het eerste strijkkwartet van Ma lipiero „Rispetti en Strambotti" ge naamd door het Heksterkwartet in het N.C.R.V.-programma van vrijdagavond heeft toch wel aangetoond, dat de compo nist een kunstenaar is, die in een veelal oorspronkelijke, persoonlijke klankentaai iets belangrijks te zeggen heeft. Ja, roman tiek was maar in geringe mate of zelfs in het geheel niet in deze muziek te bespeu ren, doch wel een frisse, puur muzikale geest, die zich in sprankelende klanken, verfijnd en voortgestuwd door eer\ lichte ritmiek, uitte. Een ongecompliceerd, vreug de schenkend werk dit strijkkwartet, voor de uitvoering en uitzending waarvan wij erkentelijk mogen zijn. Golfbreker IN DE VORIGE maand hebben in In donesië twee kerken hun tienjarig bestaan herdacht. Op 18 oktober was dat het ge val met de christelijke kerk op midden- Celebes en op 31 oktober herdacht de evangelisch christelijke kerk in Timor dit feit. Midden-Celebes is het gebied, dat des tijds (en ook nu nog) bekend staat in Ne derlandse Zendingskringen als „het land van Kruyt en Adriani", twee beroemde zendelingen en taalkundigen. In 1909 werd hier de eerste Toradja gedoopt, na dat Kruyt daar reeds sedert 1893 had ge arbeid. In dat jaar vestigde hij zich na melijk in Poso. Daarna heeft het aantal christenen zich snel uitgebreid en werden er gemeenten met kerkeraden gevormd. Op 18 oktober 1947 kwam de eerste synode der christelijke kerk bijeen, bijgewoond reeds door een aantal eigen, opgeleide voorgangers. Op deze synode werd de kerk zelfstandig en thans wordt zij, op slechts één Nederlandse zendingspredikant na, geheel door eigen krachten geleid. De geschiedenis van de evangelisch christelijke kerk op Timor is een geheel andere geweest. Zij begon in feite reeds in de eerste helft van de zeventiende eeuw, namelijk in 1614 toen hier een pre dikant te Koepang kwam. Op zijn arbeid en op die van opvolgers in de zeventiende eeuw, kon het Nederlands Zendings Ge nootschap in de negentiende eeuw voort bouwen. In het midden van de vorige eeuw nam de protestantse kerk in Indo nesië de verzorging van de gemeenten in dit gebied over, maar de grote uitbreiding volgde pas in onze eeuw. Omstreeeks 1900 waren er in Timor 15.000 christenen, in 1940 reeds 170.000 en thans zijn er onge veer 350.000. De predikant die hier van 1922 tot 1957 werkte, ds. Middelkoop, heeft na veel moeite en strijd de prediking in het Timorees mogelijk gemaakt. Hij vertaal de de bijbel in deze taal en dit is zonder twijfel eén der voornaamste redenen ge weest voor de sterke uitbreiding van het christendom op Timor. Ook hier werkt nog maar één Nederlander als zendingspredi kant, namelijk voor het vormingswerk, terwijl de Australische methodisten en presbyterianen ook elk een predikant be schikbaar stelden. DIREKT na de gebeurtenissen van het vorige jaar in Hongarije, heeft de publieke opinie in de vrije wereld zich ook met de kerkelijke situatie in dit land beziggehou den. Maar nu is het stil geworden rond de Hongaarse kerken. En in feite is het zeer moeilijk om een goed inzicht in de huidige toestand te krijgen. Het schijnt, dat de regering-Kadar elk grof optreden tegen de christenen, van welke overtuiging zij ook zijn, achterwege laat, afgezien overigens van enkele fei ten, die ons bekend zijn geworden, zoals de arrestatie van een aantal predikanten en rooms-katholieke priesters. De kerken hebben het evenwel moeilijk. De gemeen ten worden door druk van boven af ge dwongen mee te doen met de zogenaam de vredesbeweging. Dat blijkt reeds uit de opvallend grote plaats, die aan dit onder werp wordt ingeruimd in de kerkelijke bla den en in de bulletins van de persdienst der Hervormde én Lutherse kerken in Hongarije. Daarin is voortdurend sprake van vredesconferenties voor predikanten in vele districten van het land, van „Vre- deskerkedagen" voor de gemeenten, terwijl kerkelijke organen oproepen doen om aan deze staatspropaganda voor de vrede deel te nemen. Het wil ons voorkomen, dat de Hervorm de kerk in Hongarije, die een miljoen le den telt, het wel zeer moeilijk heeft, wat met name moet gelden voor hen, die reeds omstreeks augustus 1956 langs al lerlei wegen aandrongen op zuivering van de kerk van allerlei communistische fi guren en elementen. Janos Peter, in de kerkelijke pers als „bisschop" betiteld is meer dan een vriend der communisten en II Ach, achwat was dat bos uitgestrekt! Primmetje liep al 'n hele dag, en nog steeds zag hij niets anders dan bomen en nog eens bomenHoe zou hij ooit de goede weg naar huis terug vinden .En daarbij kreeg hij erge honger. Hij had niets bij zich, dat eetbaar was; zijn maag begon verschrikkelijk te jeukenTen einde raad probeerde Primmetje of de bes sen, die hij aan enkele planten zag groeien, te eten waren. 49-50 staat nog steeds aan het hoofd van het staatsbureau voor kerkelijke aangelegen heden. Tijdens de landelijke vredesconfe rentie voor protestantse geestelijken, on langs in Boedapest gehouden, hield hij een voordracht, die wel zeer op het poli tieke vlak lag. Er zijn berichten van een opgewekt kerkelijk leven, maar het is zon der twijfel wel ro, dat de kerk slechts haar gang kan gaan, zolang zij zich bij de doel einden van de staat laat inschakelen, en dat van de vrijheid, waarin de kerken in de Westerfee landen leven en handelen, geen spoor aanwezig is in Hongarije. KORT GELEDEN maakten wij in deze rubriek melding van de rede die minister mejuffrouw dr. M. Klompé gehouden heeft tijdens het tweede wereldcongres van het Leken Apostolaat, dat in Rome gehouden werd. Zij drong daarbij aan op een nauwe re band tussen de christenen van ver schillende kerken. De Paus, die de twee duizend deelnemers aan dit congres ont vangen heeft, sprak daarbij in dezelfde geest: „Rooms-katholieke leken moeten samenwerken met neutrale en niet-ka- tholieke organisaties indien zij daarmee het algemeen belang en Gods zaak die nen Hij deed een beroep op het congres om in grotere mate deel te nemen aan in ternationale organisaties, wat vooral geldt voor de technici. De Paus heeft ook gewaarschuwd tegen wat hij noemde vier dodelijke gevaren, die de kerk in latijns Amerika bedreigen: „De invasie van pro testantse sekten, de secularisering van het gehele leven, het marxisme dat bijzon der actief wordt beleden aan de universi teiten en in de arbeidersorganisaties en de verontrustende vorm van spiritualis me." In de Vergaderingen van het congres kwam ook het probleem van de christelijk eenheid en samenwerking ter sprake, ter wijl in het voorbereidingsmateriaal enke le studies van de wereldraad van Kerken waren opgenomen. En werkgroep uit Bel gië had een verklaring opgesteld, waarin gezegd wordt, dat „de verdeeldheid van de christenheid het grootste schandaal en de grootste belemmering is voor de evan gelisatie-arbeid." De christelijke ver deeldheid, zo meldt het rapport verder, g it vooral de leken aan omdat zij voort durend in aanraking komen met niet-ka- tholieken en gemakkelijker de psycholo gische factoren kunnen overwinnen, die voorheen tot een scheiding geleid hebben. Zwijgen, onverdraagzaamheid, liefdeloze scherpte en tactloze proselytenmakerij zijn gevaren, die de r.-k. leek moet vermijden. Ten aanzien van de jaarlijkse week der ge beden voor de eenheid der christenheid, die steeds in januari plaats heeft, zei het rapport, dat het gebed om eenheid nog intenser moet worden, maar dat „de men sen niet tevreden moeten zijn met alleen deze week." ADVERTENTIE 52. Ik buk me en vervolgens gaan eerst mijn hoofd en dan mijn armen op onderzoek uit. Ik be merk niets abnormaals en mijn handen zijn ook geen enkele verdachte draad met stroom tegengekomen. Ik ben in de tuin en loop langzaam vooruit. Rechts staat de schuur. Ik ga naar het uiterste hoekje van het terrein waar het gras overgaat in cement. Een flauw, maar toch zichtbaar lichtschijnsel straalt uit de benedenverdieping van de villa. Het huis is dus toch bewoond. Dichterbij komen is gevaarlijk, want wellicht komt mijn .voet in aanraking met het een of ander obsta kel, dat onmiddellijk een schijnwerper in werking zou stellen waardoor de hele tuin en een fel licht zou komen te staan. Vlak bij me staat een schuur. Ik zie een deur, nu mijn ogen aan de duisternis zijn gewend. Er zit een enorm hangslot op. Die deur krijg ik nooit open, for ceren heeft ook geen zin. We moeten dus naar een andere oplossing zoeken. Ik werp mij op de grond als een lichtstraal het cement bestijkt. De deur van de villa gaat open. Ik kan me nog net tegen de muur plakken om niet opgemerkt te worden. Drie mannen komen de villa uit naar de schuur. Zij roken alle drie en de rode lichtpuntjes van hun sigaretten dansen mee met de cadans van hun loop. Uit de verte komt een gesprek aanwaaien en ik verbijt me dat ik ze niet kan ver staan. Het belangrijkste is echter dat ik weet dat zij met hun drieën zijn. Iemand steekt een sleutel in het slot van de schuur, ik hoor de deur knarsen en zie dat zij naar binnen gaan. „Klak" sluit de deur zich weer. In de villa is het licht blijven branden. Is daar iemand achtergebleven, die de boel in het oog moet houden? Ik denk er op 't ogenblik amper aan, luister met mijn oor tegen de muur geplakt naar de geluiden, die ik uit de schuur kan opvangen. Van die geluiden word ik overigens niet veel wijzer, behalve dan dat men metaal aan het bewerken is. Ge dempte klappen met een hamer, een stalen plaat die op de grond valt... daar moet ik toch meer van weten! Ik besluit alles op alles te zetten en loop tot de schuurdeur toe. De deur zit wel dicht, maar niet goed. Tussen de deur en de deurpost is nog een spleetje en omdat er binnen licht brandt, waag ik een oogje. ROMAN VAN SLIM HARRISON (vertaald uit het Frans) Het is werkelijk fantastisch, wat ik zie. In het mid den van de schuur, omgebouwd tot werkplaats, onder scheid ik een lang en spits toelopend voorwerp met aan de onderkant twee vleugels. Een niet ingewijde zou onmiddellijk zeggen: „een bom", maar ik weet beter, ik zeg „projectiel" en dat moet het stellig zijn. Daar ligt een uiters modern projectiel, geschilderd in zwart en wit. Aan de voorkant zit een soort har poen, zoals men bij bepaalde supersonische vliegtui gen wel aantreft. Op een zijde zijn twee cijfers en een letter in rood geschilderd: „56 F". De drie mannen houden zich bij het projectiel op. Een van hen is in burger en schijnt instructies te geven aan de anderen, die in overall rondlopen. Rechts van dat groepje trekt een ander voorwerp nog meer mijn verbazing. Het is een Franse militaire vrachtauto. Het nummer is goed zichtbaar en natuur lijk noteer ik dat in gedachten. Wat heeft dat projectiel te betekenen? En vooral die vrachtauto? Ik heb geen tijd me nog andere dingen af te vra gen. de man in burger loopt naar de deur toe en ik kan er dus niet blijven staan. Ik maak rechtsomkeert en zoek mijn schuilplaatsje v eer op. De man begeeft zich naar de villa nadat hij eerst het cement nog eens beschenen heeft met zijn zaklan taarn. Enkele minuten later gaat het licht in de villa uit. Ik wacht af. En niet lang daarna hoor ik aan de andere kant van de villa een auto starten. Toen ik door de rue de la Gare liep, had ik inder daad aan de andere kant van de weg een rode wagen zien staan. Het feit dat het licht nu uit is en ik de motor heb horen aanslaan, zou volgens mij alleen maar kunnen betekenen dat de man, die zojuist nog in de schuur was, is verdwenen. De villa zou dus nu leeg en verlaten zijn. Met aarzelen bereik je nooit iets, ik word betaald om iets te weten te komen, dus zet ik maar weer alles op alles. In de schuur werken twee mannen aan de geheim zinnige machine.., ee «ijn maar met hun tweeën. Wat riskeer ik eigenlijk als ik ze eventjes goedenavond ga zeggen? Ik kruip langzaam mijn schuilplaats weer uit maar sta prompt weer stil als ik opnieuw het geluid van de schuurdeur hoor. De gestalte van een man verlaat de lichtcirkel en komt mijn richting uit. Ik ben volkomen opgenomen in de duisternis, maar mijn hartje gaat toch met geweld. Als die man doorloopt, botst hij te gen me op. Ik liefkoos in het duister de gummiknuppel die ik bij me heb en die soms goed te pas komt. De gummistok raakt hem midden op zijn schedel en doet zijn werk zoals gewoonlijk voortreffelijk. Een fractie van een seconde blijft de man nog staan, dan valt hij op de grond. Ik hoef nu nog maar op de ander te wachten. Weldra zal hij zich ongerust maken over het lange wegblijven van zijn kameraad en naar buiten komen. Ik leg het lichaam van de gevelde dus in het centrum van de tuin, zijn gezicht naar de grond en op zo'n manier dat zijn kameraad hem onmiddellijk moet opmerken. Met mijn gummistok in de hand blijf ik rustig bij de deur staan wachten. Het duurt zeker een minuut of drie voordat iemand roept: Josef!... Josef!... Natuur lijk wacht Josef er zich wel voor antwoord te geven. Josef.Josef. De stem komt steeds naderbij en in het licht van de lampen zie ik een schaduw uit de deuropening komen. Nog een stapje, beste jongen, kom nog een... En hij doet dat stapje en wel zo goed dat hij zijn hoofd juist op de goede plek houdt, precies in het mid den van de baan die mijn gummiknuppel beschrijft. Het geluid doet denken aan dat van een peer die op de vloer valt. Nu heb ik geen haast meer om weg te komen. Ik leg beide vrienden naast elkaar en ga de schuur binnen. Die is totaal verlaten. Alleen het projectiel op zijn voetstuk wacht me op. Zijn afmetingen zijn ongeveer één meter vijftig bij vijf en twintig tot dertig centime ter breed. Ik liefkoos het ding... en ik slaak ook een kreet van verbazing. Het is helemaal van hout, alles is hout. Wat heeft dat te betekenen? Ik loop naar de vracht auto... maar die is wel echt. Als al zijn broertjes. Nieuw A.N.W.B.-gebouw. De direc teur van de A.N.W.B., de heer H. J. van Balen heeft de eerste steen gelegd voor het nieuwe kantoor te Amsterdam van de A. N.W.B., dat verrijst aan het Museumplein. Het zal in de zomer van 1958 in gebruik worden genomen. Het gebouw bestaat uit een parterre met vier etages, plus een etage met dienstwoning. De gevelbreedte wordt 18 meter, de hoogte 20 meter en de oppervlakte 1000 vierkante meter. Meting voor Deltawerk. De rijkswa terstaat is voornemens wegens de te ver wachten ingrijpende veranderingen in de getijbewegingen, welke het gevolg zullen zijn van de uitvoering van de Deltawerken, een station voor getijmeting en 'bodemda ling te Scheveningen in te richten in de eerste binnenhaven. Verdronken. Twee koks, behorende tot het Duitse personeel van een interna tionale trein, welke geregeld militairen van Duitsland naar Hoek van Holland en terug vervoert, gingen een weddenschap aan wie het vlugst over de Nieuwe Water weg zou kunnen zwemmen. De jongste, 33 jaar, slaagde erin heen en terug te zwem men, maar toen hij weer in de trein stapte miste hij zijn 43-jarige collega. Deze was inmiddels levenloos in het water aange troffen door opvarenden van een sleep boot. ADVERTENTIE en natuurlijk kozen zij uit onze ringencollectie de beste, Symbool voor blijvend geluk Een fraaie collectie in alle prijsklassen v.a. 47.per paar, vindt u bij de kleine zaak met de grootste keuze. Gr. Houtstr. 49 - Tel. 20049 - Haarlem (Wordt vervolgd) ZATERDAG 9 NOVEMBER Stadsschouwburg: ABC-Cabaret, met Corry Vonk en Wim Kan: „Engelen en Spoken", 20 uur. Dreefzicht: Feestavond Overijsels-Gelders-Drentse vereniging „De Oosthoek", 19.30 uur. Minerva: NCRV- televisieuitzending „Uit en thuis", 20 uur. Rembrandt: „Silk Stockings", alle leef tijden, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „Porte des Lilas", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De hel der verlorenen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: Nachtvoorstelling „Broken lance", 18 jaar, 23.30 uur. „Mam'zelle Strip tease", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „Hij die sterven moet", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio: „De droom van een bakvis", alle leeftijden, 19 en 2i,15 uur. Roxy: „Love me tender", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. ZONDAG 10 NOVEMBER Stadsschouwburg: ABC-cabaret met Corry Vonk en Wim Kan: „Engelen en Spoken", 20 uur. Concertgebouw: „Buiten gewoon concert", dirigent: Carlo Maria Guilini-Saist: Pietro Scarpini, 20.15 uur. Concertgebouw: Vara-avond met het ge zelschap André Carrell, 20 uur. Minerva: „Het zit in de lucht", a.l., 14.30 uur; Toon Hermans in zijn nieuwe „One man show", 20.15 uur. Rembrandt: „Silk Stockings", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Toen stond de aarde stil", 14 jaar, 11 uur. Frans Hals: „Porte des Lilas", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De hel der verlorenen", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido: „Rigoletto", 14 jaar, 11 uur; „Mam'zelle Striptease", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „Hij die sterven moet", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio: „De droom van een bakvis", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Bij de kanibalen van Nieuw-Gui- nea", a.l., 11 uur. Roxy: „Love me tender", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. MAANDAG 11 NOVEMBER Stadsschouwburg: ABC-cabaret o.l.v. Corry Vonk en Wim Kan: „Engelen en Spoken", 20 uur. Concertgebouw: „Bel Canto", Italiaans operaconcert, 20 uur. Frans Halsmuseum: dr. J. Smalbraak, laatste voordracht over „Wat iedere vrouw weten moet", 20 uur. Brinkmann: Lode van Gent voor „Geloof en Wetenschap" over „Het land van Berbers en Arabie ren", 20 uur. Minerva: „Wilde vruchten", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt: „Silk Stockings", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „Porte des Lilas", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De hel der verlorenen", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Lido: „Mam'zelle Striptease", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Cinema Paiace: „Hij die sterven moet", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio: „De droom van een bakvis", alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. Roxy: „Ieder schot is dodelijk", 14.30, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 6