Uitgaan in Haarlem
V?umbel
'enshoom
EEN WOELIGE TIJD
f
Agenda voor
Haarlem
en de
ZWAAROEMAKER
Kort en bondig
ZATERDAG
i
28 DECEMBER 1957
Ravel bleef bij ons
De radio geeft zondag
T elevisie pro gramma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Vlaamse muziek
TONEEL
Voor goede on
duurzame vloeren
EDELHOUT
vloeren
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
DE NEGEN MUZEN
voor de feestdagen
BiSSChopwSJn (van Bordeauxwijn)
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR WERNER STEINBERG
J
Vandaag is het twintig jaar geleden,
dat Maurice Ravel in de stilte van een
Parijse kliniek, waar hij een hersenopera
tie had ondergaan, het aardse leven en
zijn muziek achter zich liet. Het was toen
al vijf jaar geleden, dat het om de com
ponist van de fameuze bolero onnatuur
lijk rustig werd. In de laden van zijn
schrijftafel bleven de schetsen voor een
sprookjesballet, Morgiane, even onuitge
werkt als een op „Le grand Meaulnes"
geïnspireerd symfonisch werk en een
oratorium naar de „Fioretti" van Fran-
ciscus van Assisi. In zijn hoofd verdringen
zich nog wel de invallen, gedachten en
melodieën, maar hij mist voorgoed de
fysieke vermogens om ze op papier te zet
ten. De liederencyclus „Don Quichote
Dulcinée" zal zijn laatste werk blijven.
Hoe vaak heeft men Ravel in die tijd
niet op het balkon van zijn landhuis in het
vredige Montfort-l'Amaury aangetroffen,
starende naar verten, die anderen niet za
gen, terwijl hij op de vraag wat hij deed
slechts antwoordde: „Ik wacht". Op zijn
vleugel stond, beschermd tegen onbe
scheiden belangstelling door een glazen
stolp, zo'n merkwaardig onwerkelijk ta
fereel gevormd door een zeilschip omge
ven door zeesterren, schelpen en andere
diepzeeverschijningen van een grillige
schoonheid. Die curiositeit wekte herinne
ringen op aan L'enfant et les sortilèges,
aan Ma mère l'oye, aan Gaspard de la
nuit, aan Adelaide ou le langage des
fleurs. Zij vormde een afspiegeling van
die onzichtbare, ongrijpbare wereld,
waarin Ravel vertoefde van het ogenblik
af dat hij haar voor ons hoorbaar maakte
in zijn Menuet antique, dat hoe schools
HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45 - 24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Beiaardklanken. 8.25
Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstand. 9.45
Meisjeskoor. 10.00 Chr. Gereformeerde kerkdienst.
11.30 Gram. 11.35 Idem. 11.55 Süsser Trost, mein
Jesus kommt, cantate. KRO: 12.15 Inleiding op de
Vlaamse dag. 12.25 Orgelconc. 12.45 Gram. 13.00
Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 Lichte muz. 13.30
Orgelconc. 13.45 Het godsdienstig leven in Vlaan
deren, caus. 14.00 Radiophilharm. ork. en solist.
14.55 Zang en piano. 15.10 Litterair forum. 15.55
Koorzang. 16.10 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00
Zangdienst. 17.45 De kerk aan het werk, rep.ort.
18.00 Het geladen schip, causerieën. 18.30 De kerk
aan het werk, caus. 18.40 Catechisatie voor va
renden. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05
Samenzang. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem, gesprek.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Lichte muz. 20.30 Stu
dentenliederen. 21.30 U bent toch ook van de par
tij?, caus. 21.40 De laatste kerstgang van Wanny
Raps, klankb. 22.20 Gram. 22.35 Uit het boek der
boeken, caus. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Gevar. progr. 9.45 -Geestelijk leven, causerie.
10.00 Strijkork. en solist. 10.30 Boekbespr. 10.40
Muzikale caus. 11.20 Cabaret. AVRO: 12.00 Lichte
muziek. 12.30 Sportspiegël. 12.35 Pianospel. 13.00
Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de we
reld, causerie. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar.
progr. voor de Soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20
Strijkkwart. 15.00 Filmpraatje. 15.15 Omr.ork. en
solist. 15.55 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA:
Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Perspec
tief, toespr. Plm. 18.50 Kamermuz. IKOR: 19.00
Voor de jeugd. 19.30 De open deur, caus. en vra-
genbeantw. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promena-
de-ork., koor en sol. 20.45 Act. 20.55 Lichte muz.
21.15 Voordr. 21.25 Lichte muz. 21.45 Act. uit het
jaar 1957. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Lichte
muz. 23.4024.00 Gram.
BLOEMENDAAL 245 M.
9.00 en 10.30 uur ds. G. Toornvliet van Bloe-
mendaal. 11.45 ds. Gabe van Duinen van Wasse
naar (bandopname van de dienst voor belang
stellenden d.d. 22-12, des avonds 7.30 uur). 3.30
n.m. ds. G. Toornvliet van Bloemendaal.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34
Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14 00 Opera- en Belcantoconc. 15.30 Gram. 15.40
Amus.ork. 15.45 Sport. 16.30 Gram. 17.00 Sportuitsl.
17 15 Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.52 Gram. 18.00
Kerstkoralen. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws.
19.45 Gram. 20.00 Galaconc. 20.55 Gram. 21.10 Ga-
laconc. (verv.). 21.45 Causerie. 22.00 Nieuws. 22.15
Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 - 24.00 Gram.
VOOR ZONDAG:
NTS: 19.30—23.00 Eurovisie Don Giovanni, ope
ra. (Relais van de Duitse TV).
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en
weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Waar voor uw geld, caus. 9.35 Water
standen. 9.40 Quizprogr. 10.20 Gram. 10.30 Theo
logische etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar.
progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Instr. septet. 12.53 Gram. of
act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Kamer -
ork. en solist. 14.45 Voor de vrouw. 15.00 Lichte
muz. 15.40 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Pianotrio. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Rege-
ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Lou Lichtveld: De^
functie van de rekenkamer van Suriname. 18.00^
OrgelsDel. 18.30 Sport. 18.40 Lichte muziek. 19.00
Niéuws en weerber. 19.10 Op de man af, causerie.
19.15 Schoolzang. 19.35 Pari. comm. 19.50 Gram.
20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.45 Mat-
theus de tollenaar, hoorsp. 21.45 Promenade-ork.,
koor en solist. 22.15 Boekbespr. 22.30 Geestelijke
liederen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws.
23.15 Gram. 23.40—24.00 Evangelisatie-uitz. in het
Spaans.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO:
10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Gram. 10.45 Dit is uw leven.
11.40 Gram. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand.
13.20 Instr. trio. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Gitaar
duo. 14.15 De weddenschap, hoorsp. 15.00 Gram.
15.30 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30
Gelders ork., gemengd arbeiderskoor, kinderkoor
en solist. 17.15 Pianoduo. 17.35 Lichte muz. 17.50
Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte
muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Pianospel.
19.10 Pari. overz. 19.25 Muziek-kiosk. 19.45 Rege-
rinsguitz.: Landb.rubr.Landbouwkundig weer-
overbz. 20.00 Nieuws. 20.05 De familie Doorsnee.
20.35 Dansmuz. 21.10 Plantaardig en mineraal.
21.50 Problemen rond de middenstand, caus. 22.05
Brabants ork. en soliste. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Idem.
14.30 Jeugd en muziek. 15.15 Kerstliederen. 15.45
Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00
Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Meisjeskoor. 18.00 Fran
se les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00
Hobo en piano. 20.30 Kunstkaleidoscoop. 20.45
Zang en piano. 21.20 Gram. 21.30 Amus.muz. 22.00
Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
VPRO: 20.30 Gesprek aan de schrijftafel. 20.55
P.F. gepakt en gezakt, rep. 21.15 Licht progr.
De Spaanse pianist Eduardo del Pneyo
is maandagavond solist in het extra
concert door het Noordhollands Phïl-
harmonisch Orkest.
en Fauréaans het ook 'nog moge zijn
in de klank reeds de componist van de
„Valses nobles et sentimentales" voor
spelde. Ravel's rijk was een droomwereld,
waarin lieflijke èn duistere visioenen
het pianoconcert voor de linkerhand, La
Valse elkaar afwisselden en bestreden.
Wat ons in Ravel fascineert is echter
dat hij niet een wereldvreemd kunstenaar
was, maar een levend mens, die opging
in zijn eigen tijd. Men behoeft zijn foto's
maar te zien: als frontsoldaat, als mon
daine, een tikje dandy-achtige poseur, als
kaatsspeler in Saint Jean-de-Luz, als doc
tor honoris causa van de universiteit van
Oxford, als toeschouwer bij de door El
Glaoui van Marokko té zijner ere aange
richte folkloristische festijnen. Maar welke
foto men ook neemt: steeds weer be
houdt men dezelfde indruk van aristocra
tie en van geest, verenigd in een myste
rieuze ironische glimlach, welke zijn
diepste wezen aan onze benadering bijna
hooghartig onttrekt. Er is inderdaad maar
één manier om Ravel te leren kennen:
door naar zijn muziek te luisteren. Daarin
is hij bij ons gebleven en staat hij ons
twintig jaar na zijn heengaan naar dat
onbekende gebied, waarvan het scheepje
en de zeeanemonen op zijn vleugel het
symbool waren, nader dan menige leven
de tijdgenoot.
België en Nederland hebben door de
Benëlux-gemeenschap een veelomvattend
contact met elkaar gekregen. Toch valt
er nog een tekort aan kennis omtrent de
culturele activiteit in beide landen te
constateren, zowel bij de Noordnederlan
ders als bij hun zuiderburen. Te zelden
kan men bijvoorbeeld in ons land tentoon
stellingen of concerten bezoeken om zich
volledig te oriënteren over de stand der
hedendaagse Belgische kunstuitingen. Uit
wisseling van artistieke beginselen zijn er
vrijwel niet. Men krijgt soms het gevoel,
dat Belgische en Nederlandse kunstenaars
hoezeer ook aan elkaar verwant, een
eigen kunsteiland bewonen. De radio is
echter een tovermacht gebleken, die in
staat is dit isolement te doorbreken. Daar
door konden déNederlandse luisteraars
vrijdagavond kennis maken met composi
ties van drie Belgische of liever Vlaamse
toonkunstenaars. Het N.I.R. zond eerst een
concert voor viool en orkest van de compo
nist Willem Pelemans (geboren 1901) uit,
gespeeld door het omroep-orkest onder
leiding van Daniël Sternefeld.
Onder de jongere componisten nam Pe
lemans al vroeg een vooraanstaande
plaats in. Met dit vioolconcert laat hij
zich nu kennen als een kunstenaar, die
een nieuwe koers wil nemen naar een ge
bied, waar andere kunstidealen liggen.
Dit vioolconcert betekent een pleister
plaats op de moeilijke weg daarheen, een
weg, die voor dit werk liep langs dorre
vlakten van een grauwe monotonie, waar
op uit de klankennevel hier en daar de
Zaterdag 28 december, Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
onder regie van Han Bentz van den Berg
een voorstelling van „Onder het melk
woud" van Dylan Thomas. Medewer
kenden zijn onder anderen Mimi Boes-
nach, Magda Janssens, Sophie Köhler-
Van Dijk, Johan Fiolet en Han Bentz
van den Berg. De decors werden ont
worpen door Wim Vesseur.
Zondag 29 december, Stadsschouwburg, 20
uur: De Nederlandse Comedie geeft nog
maals een voorstelling van „Het Ei" van
i Félicien Marceau in de vertaling van
Remco Campert. Fons Rademakers heeft
de regie. Medewerkenden zijn onder
anderen Marie Hamel, Truus Dekker en
Guus Oster.
Maandag 30 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Nieuw Nederlands Toneel
gezelschap geeft onder regie van Ettore
Cella een voorstelling van „Hedda Gab-
ler" van Henrik Ibsen. De titelrol wordt
vervuld door Rie Gilhuys. Andere mede
werkenden zijn onder meer Robert So-
bels en Gerard Rekers. Weynand Greij-
zen ontwierp de decors.
Dinsdag 31 december, Rembrandttheater,
12.40 uur: Veertig minuten „oudejaar"
met Richard Blanken, Godfried Bomans,
Harry Mulisch en Jelle de Vries in het
het Pauzetheater.
Woensdag 1 januari, Stadsschouwburg, 20
uur: Het Nieuw Nederlands Toneelgezel
schap geeft onder regie van Frits van
Dijk weer een voorstelling van het blij
spel „Als 't kindje binnenkomt" van
André Roussin. Medewerkenden zijn
onder anderen Ellen de Thouars en John
Gobau.
ADVERTENTIE
HAARLEM
ZIJLSTRAAT 96
TELLF.20 340
vage contouren van vluchtige melodische
vorm herkenbaar waren en waarop elk
der drie concertfragmenten abrupt ver
klonk. De meeste voldoening schonk ons
de aanhef van het tweede, langzame deel
en de cadensen voor het solo-instrument,
die muziek bevatten, wélke niet alleen het
verstand, maar ook het hart kunnen be
reiken.
Muzikale uitersten raakten elkaar in de
ze uitzending. Was het vioolconcert van
Pelemans "een voorbeeld van vooruitstre
vendheid, het tweede werk in dit pro
gramma, de Ballade voor piano en or
kest van Emiel Constant Verrees, gebo
ren in 1892, kon beschouwd worden als de
representatie van een romantisch conser
vatisme, dat aan amusementsprodukten
als „The dream of Olwen" doet denken.
Deze ballade was in deze uitzending niét
op haar plaats, temeer daar het volgende
werk, een Divertimento voor strijkorkest
van de componist Fontyn, de luisteraars
weer geheel in de hedendaagse muzikale
stroming bracht. Dit divertimento is een
voortreffelijk uitgevallen compositie, ge
laden met een sterke spanning, die door
een uitnemend geprofileerde melodie en
thematiek, stuwende ritmiek en logische
dynamiek tot uitdrukking werd gebracht.
Het is een muziekstuk geworden, dat de
toehoorder in zijn greep houdt en dat met
het Prestissimo aan het slot een hoogte
punt van expressieve werking verkrijgt.
Met dit divertimento heeft de Belgische
omroep de Nederlandse luisteraars waar
lijk verrast!
Golfbreker
Vrjjdag 3 januari, Stadsschouwburg, 20
uur: Het Nieuw Nederlands Toneelge
zelschap geeft nogmaals een voorstelling
van „Hedda Gabler" van Henrik Ibsen
met Rie Gilhuys in de titelrol. De regie
werd gevoerd door de Italiaan Ettore
Cella (abonnementsvoorstelling).
Maandag 30 december, Concertgebouw,
20.15 uur: Het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest geeft een extra concert,
dat onder leiding zal staan van Henri
Arends en waaraan solistische mede
werking wordt verleend door de Spaanse
pianist Eduardo del Pueyo. Het program
ma vermeldt de ouverture „Oberon" van
Weber, het Pianoconcert van Schumann
en de Zevende Symfonie van Beethoven.
Maandag 30 december, Grote Markt, 15.30-
16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Peters
bespeelt weer het carillon van de Grote
Kerk. Men kan hem eveneens beluiste
ren op vrijdag van 11.30 tot 12.30 uur.
Maandag 30 december, Raamsingel, 19.30
uur: Tijdens een bijeenkomst van de
Haarlemse Jazz Club aan de Raamsingel
16 zal onder andere worden opgetreden
door The Western Jazz Group uit Am
sterdam.
„GELOOF EN WETENSCHAP"
Donderdag 2 januari, Stadsschouwburg, 20
uur: Ter gelegenheid van het gouden
jubileum der stichting wordt een her
denkingsbijeenkomst gehouden.
VOLKSUNIVERSITEIT
Maandag 30 december, Heemstede, 24.30
uur: In het Minerva Theater wordt een
film voor jongeren vertoond, getiteld „De
spoorzoekers", zich afspelend in Austra
lië.
FILMVOORSTELLINGEN
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
nogmaals vertoning van de kleurenfilm
„Geen plaats voor wilde dieren".
Studiotheater: Zondagochtend 11 uur kan
men Benjamino Gigli weer horen en zien
in „Moederlied".
Lidotheater: Zaterdag 23.30 uur vertoning
van „Kiss me deadly" van Micky Spil-
lane. Zondagochtend 11 uur vertoning
van de kleurenfilm „Mysterieus Azië".
AMATEURTONEEL
Donderdag 2 januari, Stadsschouwburg,
20 uur: De r.-k. toneelvereniging Alber-
dinck Thym" geeft een opvoering van
„Pas op, Eerwaarde".
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Kindermatinee: Zaterdag 28 en dinsdag 31
december, donderdag 2 en vrijdag 3
januari worden onder auspiciën van de
Haarlemse Katholieke Vereniging voor
het Gezin in het Haarlems Concertge
bouw feestelijke bijeenkomsten gehou
den voor kinderen, welke alle om 14 uur
beginnen.
Zondag 29 december, Concertgebouw, 14.30
uur: Onder auspiciën van het Kinder
theaterbureau Carla Flink wordt een
kindermatinee gehouden waarop „De
Jeugdspelers" onder leiding van Tonny
Verwey een opvoering zullen geven van
„Dik Trom en 'z'n aap".
Donderdag 2 januari, Heemstede, 14.30 uur:
In het Minerva Theater geeft het minia
tuurtheater van John van Brussel een
opvoering van „De A van Abeltje" naar
het gelijknamige boek van Annie M. G.
Schmidt.
Vrjjdag 3 januari, Stadhuis, 20 uur: Onder
auspiciën van de Haarlemse Raad voor
de Jeugd zal de heer A. de Keulenaar
een toelichting geven op de nieuwe ver
ordening op de heffing en invordering
van een belasting op vermakelijkheden.
Galerie Espace: Tot 10 januari exposeert
André Balint schilderijen en gouaches.
Met Halowin, het prinsje, dat niet lachen kon, is het dus goed afgelopen. En nu gaan
we eens kijken, wat die Bumbel allemaal meemaakte, die in ons nieuwe verhaal
komt. Opletten dus maar.' 1
Lening. Het Koninklijk Kabinet van
Schilderijen, het Mauritshuis in Den Haag,
heeft aan het John Herron Art Institute in
Indianapolis enige werken in bruikleen
verstrekt, te weten „Vergadering van de
burgemeesters van Amsterdam in 1638"
van Thomas de Keyser, en „Portret van
een kapitein" van A. van Ravesteyn. In het
genoemde museum zal van 9 februari tot
18 mei 1958 een tentoonstelling worden
gehouden onder de titel: „De jonge Rem
brandt en zijn tijd".
Schilderijen van Churchill. Een ver
zameling van 35 schilderstukken van de
hand van Sir Winston Churchill is per
vliegtuig in New York aangekomen op
weg naar Kansas City voor de eerste ten
toonstelling van werk van Churchill in
Amerika, die daar de volgende maand ge
opend wordt. De stukken worden later
tentoongesteld in New York en Washing
ton en elders.
Conferentie. De vereniging Leraren
Schoolmuziek houdt een conferentie op 3
en 4 januari in „De Hoorneboeg" bij Hil
versum. Sprekers zijn onder anderen de
heren H. Voncken, Will. G. Gillbert, A.
Heerkens en J de Lange.
Dagelijks geopend van 11 tot 17 uur.
Cruquiusmuseum: Historische stoomma
chines en grote maquette van Nederland
met waterstanden en overzicht overs-
stromingen februari 1953. Geopend dage
lijks van 912.30 en van 13.3016 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondag van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
Schooi van de zestiende eeuw tot heden.
Onder meer de meesterwerken van
Frans Hals. Het museum is geopend op
werkdagen van 1015 uur en op zon- en
feestdagen van 1315 uur.
Huis Van Looy: Tot 6 januari kan men
een nieuwe expositie van werk door
leden van „Kunst zij ons Doel" bezich
tigen. Een aparte zaal is ingericht met
grafisch werk va n S. H. de Roos.
Dagelijks geopend van 1012.30 en van
13.3017 uur, zondags van 1417 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
uit de Hollandse, Italiaanse en Franse
school van de zestiende tot de twintigste
eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkun
dige instrumenten. Geopend iedere werk
dag, behalve maandag, van 1115 uur.
De eerste zondag van elke maand van
1315 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78
Middeleeuwse en latere schilderijen,
sculpturen, paramenten, kantwerk, hand
schriften en munten. Geopend op werk
dagen behalve maandag van 1017 uür,
des zondags van 1316 uur.
Delftwijk: In de nieuwe school aan de Jan
Prinslaan in Delftwijk wordt tot 6
januari een expositie gehouden van re-
produkties naar werken van klassieke
en moderne meesters. Dagelijks geopend
van 14.3016.30 uur. Op 31 december en
1 januari gesloten.
Alle exposities zijn op nieuwjaarsdag voor
het publiek gesloten.
ADVERTENTIE
34. Op dat ogenblik opende Harry, die de stem herkend
had, de deur van zijn kamer. Hij ontwaarde zijn
vader als een bedelaar op de drempel van de voordeur.
Vol ontsteltenis riep hij uit: „Vader!" en trok de oude
man zijn kamer binnen.
Moeder en dochter keken elkaar aan. „Hij was 't
dus tóch!" zei de weduwe Robertus teleurgesteld.
Harry schonk een glas water in en bracht het zijn
vader aan de lippen. „Niet praten, vader, eerst drin
ken!"
Gretig dronk deze het glas leeg en vervolgens nog
een tweede glas. Hierna liet Samson Heine zich ach
terover vallen in zijn stoel en haalde diep adem. Ten
slotte mompelde hij: ,,'t Was de meest afschuwelijke
reis, die ik ooit gemaakt heb."
Langzaam keek hij om zich heen. „Je woont hier
armoedig", merkte hij tenslotte op.
Harry antwoordde enkel: „Ik ben er tevreden mee".
Zijn vader scheen zijn krachten hervonden te heb
ben en merkte met een betekenisvol knipoogje op:
„Die dochter is een knap meisje!"
Ongeduldig en korzelig viel Harry uit: „Ik neem
aan, dat u niet helemaal naar Hamburg bent geko
men, om me daarop attent te maken!"
„Nee, inderdaad niet", antwoordde de oude man
met een zucht. „Het is gemakkelijker gezegd, dan ge
daan. Zoals je weet, st', ik voor een faillissement. Je
moeder heeft aan oom Salomon geschreven en ge
vraagd, of hij ons wil helpen. Ik heb slechts een kleine
lening nodig" Er kwam een blos op zijn wangen en
in zijn ogen vonkte weer iets van hoop. ,,'t Behoeft
geen groot bedrag te zijn... ik heb iets op het oog,
men heeft mij uit Engeland een prachtige offerte ge
maakt... een stof om te zoenen..." Peinzend bleef
hij voor zich uitkijken. Er was thans een glimlach
om zijn mond.
„Maar wat komt u in Hamburg doen?"
Met enige moeite keerde Samson Heine tot de wer
kelijkheid terug. Hij zuchtte. „Je moeder was van
mening, dat het zinloos zou zijn, om Salomon nog
maals te schrijven. Zijn antwoorden zijn kort en
om je eerlijk de waarheid te zeggen, Harry zonder
enig begrip voor mijn mogelijkheden. Hij wil die mo
gelijkheden niet zien. Om kort te zijn, ik krijg ner
gens meer krediet. Er blijft mij alleen Salomon over.
Hij moét mij helpen! En daarom ben ik met je lieve
moeder naar Hamburg gekomen. Het rijtuig staat
nog bij ons hotel. Salomon wilde namelijk niet, dat we
bij hem logeerden". Opeens was zijn vader weer als
een gebroken man. Op wanhopige toon vervolgde hij:
„Als Salomon niet wil helpen, Harry, dan is 't wer
kelijk met mij gedaan. Dan is 't niet een gewoon
bankroet, maar een catastrofe! Waarvan zullen we
dan moeten leven, je moeder, en ik en de kinderen?
Vooral Lotte is nu net zo'n lief, mooi meisje, die 't
aan niets zou mogen ontbreken... Ik ben als vader
erg trots op haar..."
Op kalme toon zei Harry: „Ik ben zelf ook bankroet,
vader."
Samson Heine werd bleek. Hij staarde zijn zoon
aan en bracht met moeite uit: „Jij...? Je derde
bankroet... Eerst Rindskopf, toen Heckscher en nu
Heine en Co.? O, Harry...!"
„Wat zegt Salomon?" vroeg hij een ogenblik later.
Zijn zoon haalde de schouders op en keek uit het
venster naar buiten. „Hij weet 't nog niet", antwoord
de hij.
Samson Heine voelde zich hulpeloos en geheel ver
slagen. Hij was een arme, gebroken man, zonder enige
hoop. Niets van de glans, die hij zozeer beminde, was
er meer aan hem. Harry besefte op dat ogenblik, dat
zijn vader niet alleen een gebroken man was, maar
ook een oud man. Een intens medelijden welde in hem
op. Hij greep zijn vader's slap neerhangende hand
vast en zei troostend: „Maakt u zich geen al te grote
zorgen, vader, we gaan samen naar Salomon Heine!"
Het was géén voornaam hotel, waarin zijn ouders
logeerden, en de eigenaar was een weinig voorkomend
man. Hij stond erop, dat men vooruit betaalde. Harry's
moeder was echter een vrouw, die haar zin wist door
te zetten, ook onder moeilijke omstandigheden. Ze be
taalde niét vooruit en wist 't toch voorelkaar te krij
gen, dat men haar behoorlijk bediende.
In de rokerige gelagkamer zat Betty Heine te wach
ten op haar man en zoon. Bijna verlegen stond Harry
voor haar. „Moeder!" Hij wist niet, wat hij verder
zeggen moest.
Zijn moeder had moeite haar tranen te bedwingen.
Hoe lang had ze hem niet gezien. De onrijpe jongen
was thans een jonge man geworden, en zij, de moe-
der, was niet meer de énige liefhebbende vrouw in zijn
leven... Het liefst had ze hem in haar armen geslo
ten en hem met kussen overladen, maar ze beheerste
zich en zei op rustige toon: „Dag, Harry! Hoe staat
't met de miljoenen?"
Gelaten luisterde ze naar zijn verhaal. Samson Hei
ne, die er zwijgend bij zat, voelde zich niet op zijn
gemak. Hij trachtte vrolijk te doen. „Laten we een
glas wijn drinken, Harry, op ons weerzien!" stelde
hij voor.
Zijn vrouw legde een hand op zijn arm. Op zachte
toon zei ze: „Als je vanavond wilt drinken, omdat je
in een goede stemming bent, voel ik er alles voor,
Samson. Maar éérst moeten we met Salomon praten.
En daarvoor moeten we ons hoofd koel houden."
Samson keek hem niet aan, maar zijn moeder ant
woordde rustig: „Salomon wil niet, dat we hem in
Ottensen opzoeken. Hij schreef ons, dat hij zakenbe-
zoeken alléén op kantoor ontving."
Harry zei vol ijver: „Ik zal een rijtuig bestellen.
Het is een behoorlijke afstand naar Ottensen".
Harry's mond vertrok tot een strakke lijn. Intens
onderging hij de vernedering welke zijn moeder werd
aangedaan.
Ze wandelden door Hamburg's straten. Er woei
een koude wind. De huizen stonden star en onbewogen,
de mensen leken op marionetten en de rijtuigen sche
nen zinloos door de straten te rijden. Harry keek ter
sluiks naar zijn vader en moeder, die met verbeten
gezichten zich schrap zetten tegen de gure wind en de
kilte alom. Wezenloos wandelde hij naast hen voort.
Hij zag zijn ouders en zichzelf als marionetten, die
een smeekbede gingen richten tot een andere mario
net, die over geld beschikte en hun toekomst in han
den hield.
Salomon Heine liet hen wachten. Aron Hirsch ont
ving hen zéér beleefd, maar uiterst koel en zakelijk.
Harry voelde onmiddellijk dat deze wist, wat hun te
wachten stond. Zijn moeder behandelde Hirsch echter
hooghartig. Ze aanvaardde zijn handkus, omdat 't nu
eenmaal niet anders kon, maar sprak geen woord
met hen.
(Wordt vervolgd)
Minder brokken. Het aantal verkeers
ongelukken in de hoofdstad is in novem
ber aanzienlijk lager geweest dan in de
zelfde maand van het vorige jaar, name
lijk respectievelijk 1407 en 1644. Er wer
den in november 162 ernstige ongevallen
gerapporteerd (11.5 pet. van het totaal).
294 mensen werden in november meer
of minder ernstig gewond: een verminde
ring van 24 pet. ten opzichte van november
1956.
Sedert 1 januari werden 4628 slachtof
fers geteld tegen 4323 in dezelfde periode
van het vorig jaar. Het aantal slachtoffers
dat in Amsterdam in november overleed
of ernstig werd gewond, bedroeg 129.
Geen premieverhoging. De Amster
damse ziekenfondsen hebben besloten de
premie van de vrijwillige ziekenfondsver
zekering voor het jaar 1958 ongewijzigd
vast te stellen op f 2 per week per betalen
de verzekerde van 16 jaar of ouder. Voorts
hebben zij besloten de uitkering van
kraamgeld a f 55 ook toe te kennen aan de
vrijwillig verzekerden.
Naar de wintersport. De prinsessen,
Irene en Margriet zijn gisteren per KLM-
lijntoestel voor een wintersportvakantie
van Schiphol naar Lech in Oostenrijk ver
trokken.
Nieuw dokgebouw. Vandaag wordt op
de werf West van de Nederlandse Dok- en
Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam
een nieuw dokgebouw geopend, waarvoor
de plannen reeds twee jaar geleden in
voorbereiding waren toen de NDSM haar
65.000 tons dok in bedrijf stelde.
Men was toen tot de conclusie gekomen,
dat door de opening van het nieuwe dok
het centrum van het bedrijf verplaatst was
en de bestaande ruimten zeer ongunstig
gelegen was.
Het nieuwe dokgebouw, dat een grond-
oppervlakte heeft van 1800 vierk. m„ om
vat ruimten voor de dokdienst (schilders
benodigdheden e.d.), de tuigerij, zeilma
kerij, was- en kleedlokalen en een can-
tine, die plaats biedt aan 600 arbeiders.
ZATERDAG 28 DECEMBER
Stadsschouwburg: De Ned. Comedie met
„Onder het melkwoud", 20 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De Familie Trapp", a.l.,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Gein
tjes met geesten", a.l., 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Een koning in New York",
a.l., 19 en 21.15 uur. „Kiss me deadly, 23,20
uur, 18 jaar. Luxor Theater: „De twaalf
gezworenen", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Mi
nerva Theater: „Piloot Quax in Afrika",
a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater:
„Een echte Parisienne", 18 jr., 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De wreker uit Mexi
co", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Bundie of joy", 14 jr., 19 en 21.15 uur.
ZONDAG 29 DECEMBER
Stadsschouwburg: „De Ned. Comedie met
„Het ei", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van
werken van leden van het genootschap
„Kunst zij ons doel", 14-17 uur. Galerie
Espace: Expositie van schilderijen en gou
aches van André Balint, 11-17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De familie Trapp", a.l.,
14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater:
„Geintjes met geesten", a.l., 14, 16.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Een koning in
New York", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
„Mysterieus Azië", a.l., 11 uur. Luxor
Theater: „De twaalf gezworenen", 14 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater
„Piloot Quax in Afrika", a.l., 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Een
echte Parisienne", 18 jr., 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. „Geen plaats voor wilde dieren
11 uur. Roxy Theater: „De wreker uit
Mexico", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Bundie of joy", 14 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
MAANDAG 30 DECEMBER
Stadsschouwburg: Nieuw Nederlands To
neelgezelschap met „Hedda Gabler", 20 u.
Concertgebouw: Extra concert door het
Noordhollands Philharmonisch Orkest,
20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van
werken van leden van het genootschap
„Kunst zij ons doel", 10-12.30 en 13.30-17
uur. Galerie Espace: Expositie van schil
derijen en gouaches van André Balint,
11-17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De Familie Trapp", a.l.,
14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater:
„Geintjes met geesten", a.l., 14.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Een koning in
New York", a.l., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „De twaalf gezworenen",
14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„De spoorzoekers" voor V.U., a.l., 14.30 uur,
„Piloot Quax in Afrika": 20.15 uur. Rem
brandt Theater: „Een echte Parisienne",
18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „The tall T", 14 jr., 14.30, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Bundie of joy",
14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Begijnhofkapel: Ds. W. van Glashouwer
spreekt over: „Uren, dagen, maanden, ja
ren", 20 uur. Zangdienst vanaf 7.30 uur.
Zang en Vriendschap: Een genezingsdienst
voor het geestelijk centrum „De grotere
wereld", 20 uur. Gebouw Raamsingel:
Haarlemse Jazzclub geeft Jazz-avond, 20 a.