Vil hl Iderom Nu ook Haagse Comedie begint 1958 met een blijspel uit 1598 r THALIA x Beverwijk ongerust over de houding van Heemskerk Vervangende grond dringend nodig, maar realisering IJmond-plannen mag er niet onder lijden enkele paren verkoop in steun- en gemakschoenen Receptie in een periscoopruimte DONDERDAG 9 JANUARI 1958 In februari gaan de snijbranders er in Half jaar daarna is het gevaarte verdwenen Virginia-aroma onbeperkt dóór Contactavond ADO I I - é%rh At&fóndM de (jowkefbokkeM Heemskerks bevolking nam met ruim 1000 zielen toe Noorse tanker wordt meteen na stapelloop opgelegd SCHOENHANDEL VEEL LEVEN OM NIETS" Kapitein van „Zuiderzee'" schuldig geacht aan aanvaring Briljant spel Gladstone Silk Filter, de sigaret met 2 pluspunten, 't Duurste iilter, de puurste tabak, Gladstone met SILK FILTER garandeert koel, mild en goed roken en laat tóch het verrukkelijke In de vergadering van 11 december 1957 aanvaardde het IJmondadviescolle- ge een preadvies inzake het vraagstuk van de vervanging van agrarische gron den in de IJmond Noord. Tevens besloot het adviescollege de raden der onderschei den gemeenten krachtens het preadvies aan te bevelen om in gemeenschappelijk velband met de raden van de twee be trokken I-Jmondgemeenten met de grootst mogelijke nadruK er bij de regering de Staten-Gereiaal en de Provinciale Staten van Noordholland op aan te dringen, dat het duingebied van 110 ha, gelegen aan de binnenzijde van de duinreeks ten wes ten van de Beverwijkerstraatweg zo spoe dig mogelijk ten bate van gedupeerde agrariërs als vervangende grond wordt aangewezen en cultuurrijp gemaakt. Ten zij uit een door een in overeenstem ming met de Gedeputeerde Staten van Noordholland samen te stellen com missie van deskundigen ingesteld diep gaand onderzoek wordt aangetoond, dat hiervan werkelijk verontreiniging van het grondwater het gevolg zou zijn. Voorts werd geadviseerd de door het Streekplan IJmond (noord) aangewezen strook duin- grond, ter oppervlakte van 40 ha, zo spoe dig mogelijk cultuurrijp te maken en aan gedupeerde agrariërs beschikbaar te stel len. Ten derde werd aangeraden ten be hoeve van gedupeerde agrariërs hetzij rechtstreeks, hetzij volgens opschuifsy- steem, prioriteit te verlenen bij de uitgif te van gronden in de IJsselmeerpolders. B. en W. van Beverwijk stellen de raad voor dienovereenkomstig te besluiten. Hierbij merken zij op, dat naar hun mening de evenwichtige ontwikkeling van het IJmondgebied en met name de reali sering van de wijken „Oosterwijk" en „Meerestein" niet opzettelijk in gevaar mag worden gebracht, door de door het adviescollege aanbevolen maatregelen van de betrokken instanties af te dwingen. De uitvoering van deze plannen dient door de betrokken gemeenten met kracht te worden voortgezet of ter hand genomen met gebruikmaking van de aanwezige mogelijkheden om de verdreven tuinders schadeloos te stellen, dan wel in staat te stellen hun bedrijven elders voort te zet ten. Te dezen opzichte zijn B. en W. met zorg vervuld omtrent de door de raad van de gemeente Heemskerk aangenomen houding, „waardoor de evenwichtige ont wikkeling van het IJmondgebied in ge vaar wordt gebracht". (De raad dier ge meente sprak op 27 juni 1957 als zijn me ning uit, dat hij aan de daadwerkelijke realisering van het over de grens der ge meenten Beverwijk en Heemskerk gesitu eerde plan „Meeresteyn", alleen mede werking zal verlenen, indien het IJmond- adviescollege, de raad van Heemskerk de overtuiging kan geven, dat in voldoen de mate vervangende gronden aanwezig zijn). Tezamen met het college van burge meester en wethouders der gemeente Heemskerk hopen B. en W. van Bever wijk zich binnenkort omtrent de uitvoe ring van het plan „Meeresteyn" opnieuw te beraden. Dagen van Velserbrug geteld NAAR WIJ VERNEMEN wordt er door Rijkswaterstaat volgende maand begon nen met de afbraak van het noordelijk ge deelte van de Velser spoorbrug. Men denkt ongeveer twee maanden nodig te hebben voor dit deel der slopingswerkzaamheden de brug wordt met snijbranders in mo ten gesneden waarna ongeveer vier maanden later de hele brug opgeruimd kan zjjn. Direct, wanneer de noordelijke helft van de brug verdwenen is, zal het noor delijk landhoofd worden weggegraven en vervolgens zaJ ook de pijler worden afge- MET OF ZONDER SILK FILTER: GLADSTONE HOUDT DE SMAAK WAAR U VAN HOUDT! De Heemskerkse voetbalvereniging ..ADO" houdt op dinsdag 14 januari in zaal Kloes een contactavond voor haar leden en donateurs. De hoofdschotel zal bestaan uit klaverjassen. ADVERTENTIE WSPPS!*'»'1! M. aandacht voo Uw speciale onze TOMPOUCEN 21 ct. p stuk samengesteld uit slagroom en banketbakkersroom. IETS APARTS VAN zoor li l-l. KENNEMERLAAN 88, IJMUIDEN, TELEFOON 5520 broken, waarna de verbreding van het Noordzeekanaal aan de Noordzee voort gang kan vinden met de verbetering der toegankelijkheid van de Hoogovenhavens Reeds voor de Velser tunnels werden geopend, was Rijkswaterstaat met voor bereidingen tot de afbraak van de brug bezig. Hier kwam enige stagnatie in door de vraag, wie de brug zou moeten slopen: het Rijk of de Spoorwegen. Thans is de beslissing gevallen, dat Rijkswaterstaat de slopingswerkzaamheden voor zijn reke ning zal nemen. De bevolking van de gemeente Heems kerk is in 1957 met 1008 toegenomen, waardoor het aantal inwoners op 1 januari 1958 7699 bedroeg. Er was verleden jaar een vestigingsover schot van 841 en een geboorteoverschot van 167 personen. In 1957 werden bovendien te Heemskerk nog 190 (154) kinderen ge boren, waarvan de ouders elders hun woonplaats hadden. Verleden jaar werden 84 (40) huwelij ken voltrokken, 1 (geen) echtscheiding werd ingeschreven en 9 (9) kinderen als levenloos aangegeven. In 1957 vertrokken naar het buitenland 24 (22) personen. De tussen haakjes ge plaatste cijfers hebben betrekking op het jaar 1956. OSLO (UP) De situatie voor de Noor se tankervaart is nog .teeds zeer moeilijk. Een nieuw schip van 23.000 ton, dat later deze maand afgeleverd zal worden aan de scheepvaartmaatschappij Knudsen O.A.S. te Haugesund, zal onmiddellijk opgelegd worden. In totaal zijn tot dusverre 26 Noor se tankers in diverse havens opgelegd als gevolg van de lage vrachttarieven. ADVERTENTIE Kennemerlaan 61 llmuiden In de grote periscoop ruimte van het Centraal Laboratorium van Verifica tie 's Rijkszeeinstrumenten is het 100-jarig bestaan ge vierd van de Dienst Verifi catie Rijkszee- en Lucht vaartinstrumenten. Aan de muren hingen grote krijttekeningen, die de historische feiten van deze belangrijke en onmis bare dienst kleurig in beeld brengen. De directeur van de dienst, ir. M. G. A. Haale- bos, schetste in zijn feest rede de geschiedenis van de dienst gedurende een eeuw. De technici begonnen op een stoffige zolderkamer van de academie te Leiden. Al spoedig werd het werk van de dienst zo uitgebreid dat men na drie jaar naar een grotere ruimte moest omzien, die werd gevonden in de Leidse sterrewacht. Later werd een afzonder lijk gebouw voor de verifi catie gesticht en thans huist men in enkele ruime ge bouwen aan de Maaldrift, tussen Wassenaar en Lei den. De vlagofficier materieel marine, schout bij nacht W. J. Kruys, memoreerde en kele feiten uit het verleden. Vroeger kwam het vaak voor dat de vloeistofcom- passen werden bijgevuld met de meest vreemde vloeistoffen. Soms ging er zelfs jenever in, zodat de roerganger nogal eens een gratis oorlam kreeg. Namens het personeel bood ir. G. J. Flim, een van de directieleden, een herin neringsalbum aan. De technicus F. J. van Milaan dacht ook aan de eerste jaren van zijn carriè re bij deze dienst, toen hij moest werken met een oude voltmeter en een wrakke ampèremeter. „Dat was al les wat we bezaten". Hij bood de directie, even eens namens het personeel, 'n gestyleerd herinnerings- schild aan. Na de personeelsreceptie was er gelegenheid het be drijf te bezichtigen en een film te zien over de werk zaamheden. Een strijkje, bestaande uit leden van de marinierskapel, zorgde voor gezellige muziek. Om 4 uur begon de offi ciële receptie, waarbij vele hoge marine-autoriteiten van hun belangstelling blijk gaven. ADVERTENTIE (de tong als wapen) zonder geldige in houd. Beatrice en Benedick menen volko men oprecht te zijn in hun afkeer van het andere geslacht en van elkaar, maar zij zijn de daardoor sympathie verdienende slachtoffers van een obsessie. Het leuke van „Veel leven om niets" is, dat zij door een geforceerde samenloop van uiterlijke omstandigheden, een amusante samen zwering van hun vrienden en vriendinnen namelijk, tot erkenning van hun ware ge voelens worden gebracht. In beide geval len wordt de liefde geboren uit ijdelheid en dus toch als een innerlijk proces! Zij protesteren aanvankelijk te veel en te luid, zoals alleen mensen kunnen doen die zich verzetten tegen gevreesde aantrek kingskracht. Dat bepaalt de sfeer van het blijspel, waarin Don John (bij de Haagse Comedié zonder enige reden Don Juan ge heten) een organische functie heeft. In een prachtig decor van Harry Wich, waarvan ik alleen het touwgordijn ter camouflage van de helaas noodzakelijke changementen niet kan bewonderen, wordt er een stralende, spirituele voor stelling van gegeven, waarvoor men re gisseur Cees Laseur oprecht dankbaar moet zijn. Elisabeth Andersen is een idea le Beatrice: briljant, jeugdig, spotziek, haar gekunstelde tekst zo lichtvoetig spre kend, met behoud van ernst in de onder toon, als Shakespeare gewenst zou hebben als hij het bestaan van actrices had ge kend. De rol van haar tegenspeler Bene dick wordt door Guus Hermus als gast bui tengewoon genuanceerd vertolkt, met be studeerde onverschilligheid eerst, met ver tederende dwaasheid vervolgens. Hoogte punt van de opvoering is misschien de te genstelling in de bewustmaking van hun voordien onderdrukte gezindheid. Voor de monologen maakt laatstgenoemde even als Gielgud gebruik van een marionet, of liever een handpop, een als symbool te verantwoorden hulpmiddel. Maria de Booy is de lieve Hero, een aandoenlijk model van heilige onschuld, Jules Croiset een wat erg jeugdige Claudio en Camille de Vries een schalkse kamenier. De rest van het ensemble mag dan geen onverdeelde bewondering genieten, men kan toch genieten van enkele kostelijke typeringen, vooral van Joris Diels en Jo- han Valk als de waardige en beminnelij ke gastheer en een wijze pater. Frans Vorstman is stellig meer dan aanvaard baar als de Prins van Arragon en Bas ten Batenburg voldoet als de handlanger van de duivelse bastaard Don John, als hoeda nig Jan van der Linden zijn rol voor al te notoire overdrijving vrijwaart. Voor de kluchtige vrolijkheid wordt gezorgd door Max Croiset en Albert de Mol als de dure termen radbrakende gerechtsdienaars een verrukkelijk stel. Het is jammer, dat de anderen bij lange na niet aan de ge noemden gelijkwaardig zijn. Over de ver taling van Gerard Messelaar, die talrijke spitse woordspelingen en gracieuze for muleringen bevat, waarin de vele obsce niteiten klinken zoals ze bedoeld zijn, zou ik geen oordeel durven vellen zonder een nauwkeurige vergelijking van zijn tekst met de oorspronkelijke, Het lijkt mij geenszins zijn schuld, dat het tempo over het algemeen wat traag aandoet. Als de voorstelling is ingespeeld, zal de vaart er wel inkomen. David Koning De Haagse Comedie is het jaar 1958 begonnen met een voorstelling, die hoe wel geenszins volmaakt tot mijn beste toneelherinneringen zal blijven behoren, namelijk van „Veel leven om niets" (Much ado about nothing) van Shakespea re, tot welke keuze men vermoedelijk kwam door het succes van de in vele op zichten als voorbeeld gediend hebbende opvoering, die Sir John Gielgud en Peggy Ashcroft er ook in ons land van gegeven hebben. Het merkwaardige feit doet zich voor, dat in die Engelse vertoning vele rollen karakteristieker bezet waren dan nu het geval is, maar dat ik desondanks (of misschien juist daardoor?) veel meer heb genoten bij wat ons door Cees Laseur en de zijnen wordt aangeboden. Het lijkt wel of de vertaling van de titel daar een aanwijzing voor inhoudt, want „much ado" betekent letterlijk „veel drukte" en die heerste er bij het gezelschap uit Stratford inderdaad, doch nu krijgt men prikkelender het gevoel dat al dat „le ven" in die zin inderdaad een menselijke Elisabeth Andersen en Guus Hermus vervullen welsprekend de hoofdrollen in Veel leven om niets" van Shakespeare bij de Haagse Comedie. manier van leven i§, althans was. En iets dergelijks geldt voor de tweede helft, want waar het eigenlijk allemaal om te doen is de intriges rond een voorgenomen huwelijk legt hier inderdaad geen druk op de weegschaal, die het evenwicht van het ware blijspel moet registreren. Die intrige is door Shakespeare aan een verhaal van Matteo Bandello ont leend: de onschuldige Hero wordt, nota bene terwijl zij in de kerk aangetreden staat voor de huwelijksinzegening, door de misleide Claudio van onzedelijk gedrag beschuldigd. Hij doet zulks als gevolg van een bedriegelijk spel, dat is aangesticht door de kwaadaardige Don John, een van afgunst zwarte schurk, die voor zijn door lopend wangedrag geen ander motief heeft, dan dat hij deze rol in het stuk moet vervullen. Geen enkel blijspel kan het zonder machinaties stellen. Óndanks dit liederlijk voorbereide en strikt geno men onvergefelijke schandaal komt naar soortgelijke traditie tenslotte alles goed. Men kan het met recht een vreemde cop- structie noemen, dat Shakespeare deze aanleiding alleen maar heeft gebruikt om twee figuren van eigen vinding naar vo ren te schuiven, die volkomen onze aan dacht en gelukkig ook onze sympathie in palmen, de twee misogamisten Beatrice en Benedick, gezworen tegenstanders van het huwelijk dus, die een virtuoos duel met louter geestkracht uitvechten totdat zij elkaar in het hart treffen en eendrach tig de overwinning vieren op hun weder zijdse afkeer. Shakespeare schreef „Veel leven om niets" in 1598, toen hij vrijwel het toppunt van zijn kunnen had bereikt. Hij openbaarde hierin achter de galante maskers van zijn tijd een diepe wezens trek: zijn overtuiging dat met een para frase op een conclusie van de latere dich ter Coleridge de vrije wil zich richt naar innerlijke noodzaak. De wijze waar-- op de beweegredenen van hart en ver stand tot eensgezindheid worden gebracht vormt de zeldzame attractie van dit vaak (en vroeger ook door mij) miskende mees terwerk. Woorden, woorden, woorden... ja, in derdaad „Veel leven om niets" is een vir tuoos woordenspel. De vertaler Gerard Messelaar wijst in zijn inleiding in het programma op het veelzijdig taalgebruik, op het typerende -voorkomen van het spitse en het poëtische, het plechtstatige en het parodistische woord. Hij verzuim de daar echter het belangrijkste aan toe te voegen: dat dit woordenspel het pro- dukt is van een gerijpte beschaving, de schitterende uitkomst van de renaissance, waartoe de ten tonele verschijnende prin sen behoren. Zij hebben geleerd het woord te hanteren om door naamgeving macht te verkrijgen over hun gewaarwordingen. Het Elizabethaanse tijdperk, waarin Shakespeare leefde en werkte, was een periode van ontdekkingen in de buitenwe reld zowel als op het gebied van het in wendige van de mens. Geen eeuw in de geschiedenis heeft nog eens een dusdani ge verrijking van beschrijvingskunst en registratiemiddelen opgeleverd. Men haalde niet alleen goud en zilver binnen uit verre wingewesten, men vormde ook een zich voortdurend vermeerderende, onvergankelijke taalschat. De edellieden in dit stuk spelen met het woord: zij wa gen er stoutmoedige vergelijkingen mee, zij vinden er veelbetekenende toepassin gen voor, zij onderzoeken het op dubbel zinnigheid. Hun cultuur (overigens snel in een decadente cultus ontaardend) krijgt relief door het optreden van eenvoudige lieden uit het volk, die er nog niet aan toe zijn met het woord te verkeren en het dan ook op lachwekkende wijze verkeerd ge bruiken. Maar het woord speelt ook met de edellieden, doordat zij handelen volgens in hun geest geprente denkbeelden. Het is de aloude kwestie, wie zich meester mag noemen en wie slaaf, waarover dit blij spel in wezen handelt. Zoals in alle werken van Shakespeare en bovendien in overeenstemming met de ongeschreven wetten van de komedie wordt hierbij een gezonde correctie op on matigheid toegepast. Mannelijkheid is weggesmolten in hoffelijkheid, wordt er gens gezegd de mens is een speelbal van een mode, hij schermt met begrippen Vier maanden intrekking van sijn diploma geëist De hoofdinspecteur voor de scheep vaart, de heer J. Metz, heeft de Raad voor de Scheepvaart voorgesteld het diploma van kapitein F. van D. van de coaster „Zuiderzee" in te houden voor de tijd van vier maanden. De heer Metz was van oordeel, dat het aan een grof plichtsverzuim van deze ka pitein te wijten is, dat zijn schip, op 16 maart van het vorige jaar op de Noordzee vlak voor Hoek van Holland in aanvaring is gekomen met het 5000 ton metende Griekse stoomschip „Elias G. Kulukun- dis". De kapitein was, zo vertelde deze ter zit ting, naar beneden gegaan om de boots man te roepen en had de navigatie overge laten aan een Spaanse roerganger. Ter wijl hij beneden was ramde de „Zuider zee" het Griekse schip in de flank. De ka pitein had, toen hij naar beneden ging, uit gekeken, maar had geen schip in de buurt gezien. Naar zijn mening volgde de aanva ring ongeveer vijf minuten later. De zeeloods van de „Kulukundis", ver klaarde, dat de bemanning van dit schip al een kwartier tevoren de „Zuiderzee" had opgemerkt. Maar er was geen aanlei ding tot bijzondere manoeuvres geweest, omdat de schepen vrij van elkaar zouden blijven als er niets gewijzigd werd. Hij had echter plotseling de „Zuiderzee" naar stuurboord zien uitgaan en toen was h et te laat om de aanvaring te voorkomen. Mr. J. Wicart, verdediger van kapitein Van D., kwam aan de hand van voor de Rotterdamse rechtbank afgelegde ver klaringen tot de conclusie, dat de schuld van de aanvaring niet bij de „Zuiderzee" maar bij het Griekse schip moet liggen, dat naar zijn mening een plotselinge bak boordmanoeuvre gemaakt moet hebben. De raad zal in deze zaak schriftelijk uit spraak doen. ADVERTENTIE m het theater met de beste films vertoont VRIJDAG 8 uur, ZATERDAG en ZONDAG 7 en 9.15 uur DE VLOEK VAN FRANKENSTEIN in kleuren Een super-thriller van adembenemende spanning en beklemming.18 j. MAANDAG, DINSDAG en WOENSDAG 8 uur ERROL FLYNN in DE STRIJD IN DE BURMA-JUNGLE Zij vochten zich een bloedige weg door de vreselijkste wildernis ter wereld 18 jaar ZONDAGMIDDAG 3 uur: RANDOLPH SCOTT in DE STAD DER DESPERADO'S DONDERDAG 16 JAN - 8 uur in slechis één speciale voorstelling het meesterwerk van Pietro Germi DE MACHINIST HEDENAVOND 8 uur de beroemdste operette van JOHANN STRAUSS DE ZIGEUNERBARON in prachtige kleuren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 9