Noren en zien r EEN WOELIGE TIJD BUMBEL ENDEWENSH00RN Tafelpoten met krassen? Prachtbijts Ceta-Bever! r i Agenda voor Haarlem Kort en bondig VRIJDAG 21 FEBRUARI 1958 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Wéér Brokken Verdubbeld sprookje NAAIMACHINES De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma RENAULT DAUPHINE GARAGE DEN HOUT Boeiend Logboek Motorisering in 1957 minder toegenomen dan voorgaande jaren Huurverhoging in Gouda ongedaan gemaakt Nederlands woud in Israel Kolibrie-helikopter is „luchtwaardig' bevonden Pelgrimage naar Engeland Bij Willy van Hemert De auto waarover U denkt staat op de AMSTERDAM van 13-23 Februari ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG Prof. ir. M. H. Caron overleden Corry Brokken zal Nederland vertegen woordigen in het Eurosong-Festival, dat op 12 maart met deelneming van twaalf landen in Hilversum wordt gehouden. Dat is de wil van het publiek, dat als jury heeft gefungeerd bij de inheemse finale, die op 11 februari plaats had. Zij verwierf 8148 stemmen door het zingen van het liedje „Heel de wereld" met tekst en mu ziek van Benny Vreden, begeleid door het Metropole Orkest onder leiding van Dolf van der Linden, dat met een inderdaad royale meerderheid bekroond werd: „Weet je?" van Truusje Koopmans en Guus Jan sen genoot de voorkeur van 4036 kijkers en luisteraars, op de derde en vierde plaats kwamen „Stewardess" van Wim lbo en Cor Lemaire (een beproefde combinatie) en „Wiegeleid voor Marjolijn'' van Pieter Goemans, die evenals de winnaar zowel de woorden als de bijbehorende noten le verde. In totaal zijn er ruim 21.000 stem men uitgebracht (vorig jaar ruim 17.000). Dit alles werd afwisselend minzaam en ironisch lachend meegedeeld door Gijs Stappershoef als plaatsvervanger van de geblesseerde Piet te Nuyl jr. In het Sportpanorama van de AVRO fungeerde Siebe van der Zee, rustig en correct, maar bijna steeds met een verve lend schilderijtje op de achtergrond, als gastheer, babbelend met Joan Haanappel en Sjoukje Dijkstra over het kunstrijden, met de voorzitter van de K.N.V.B. over problemen van het betaalde voetbal (wij noteerden de onthullende uitspraak. „Er zijn zelfs besturen tegenwoordig, die hopen dat hun club niet zal winen, omdat zij bang zijn hun spelers de extra-premie niet te kunnen betalen!") en met scheidsrechter Leo Horn over spelregels en publieke reacties. Verder had hij een onderhoud met een leidinggevende figuur van de schaatsbond over de onlangs verreden wereldkampioenschappen. Toevallig kon den wij constateren, dat dit laatste op een doublure uitliep, want de conclusie was precies dezelfde als die welke Aad van Leeuwen een paar kwartier eerder voor de microfoon van dezelfde omroep had verkondigd. De sluitrede van het pleidooi voor een overdekte kunstbaan mislukte, doordat plotseling de eerste beelden van de maandelijkse agenda tussenbeide kwa men. In dit programma was ook een aar dige reportage door Wim Ruth (op film) over het zweefvliegen opgenomen. Zweef vliegen is goedkoper dan men denkt: voor het behalen van het eerste brevet bedra gen de kosten slechts honderdtachtig gul den. Dat weten we ook alweer. „Het ware, het enige en eeuwige onder werp van het ballet is de dans". Deze uit spraak van de profeet der romantiek Théophile Gautier waren de organisatoren van de uitzending door de AVRO-televisie uit de Schouwburg in Roosendaal, die gis teravond plaats had, blijkbaar vergeten. Het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell vertoonde daar „De Vuur vogel" van Michael Fokine op de mecha nische gereproduceerde muziek van Igor Strawinsky, waarbij Con Nicolai met een „ondergeschoven" stem onzichtbaar com mentaar gaf, zich daarbij beperkend tot toelichtingen bij de gang van het verhaal, dat men in ieder geval zonder moeiten kon volgen. Hoewel hij wijselijk een zeer beheerst en bescheiden gebruik van deze kennelijk als een noodzakelijkheid gevoel de mogelijkheid maakte, had men soms toch de indruk dat hier een kinderuurtje ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.45 Buitenl. weekoverz. 11.00 Anne- marieke, hoorsp. met muz. 11.30 Cello en piano. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Harmonie-ork> 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Lichte muziek. 15.00 Boekenwijsheid. 15 20 Meisjeskoor. 15.35 Fries progr. 16.00 Radio- philharm. ork. 16.45 De kiezer heeft het voor het kiezen, lezing. 17.00 Lichte muz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Rege- ringsuitz.: Atlantisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Passe partout, caus. 19.40 Godsdienst voorheen en thans, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen.., schets. 20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Opsporing verzocht. 22.25 Labyrint in Lang-Fang, hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Lichte muziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00 -24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.50 De zingende kerk. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30. Dans- muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Harmonie-ork. 15.15 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40 Mannenkoor. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje. 17.30 De Spring plank. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journalistiek overz. 18.10 Gram. 18.15 Van het Binnenhof. 18.25 Strijk orkest. 18.45 En nu mijn geval. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Kamerorkest. 20.10 Lichtbaken. 20.25 Act. 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.10 Plei dooi voor een Non, hoorsp. 21.50 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Hierna: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2524.00 Nouveauté's. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio- Almanak. 14.30 Radiojourn. 15.00 Gram. 15.15 Ac- cordeonspel. 15.30 Gram. 15.45 Accordeonspel. 16.00 Gram. 16.15 Orkestconcert. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Litur gische zangen. 17.30 Gram. 18.00 Idem. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ca baret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz. programma. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Dansmuziek. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverz. KRO: 20.15 lm weiszen Röszl, operette. In de pauze: Quiz» ADVERTENTIE Ontwikkelingsbeeld Maart 1956: aan de wereld voorgesteld. 15 jan. 1958: Dagproductie 950 stuks 15 febr. 1958: Dagproductie 1020 stuks aan de gang was. Men zag nu illustraties bij een merkwaardig sprookje, zonder dat ook maar met één woord de kenmerkende bijzonderheden van de bewegingen werden toegelicht, hetgeen ter inleiding of tussen de bedrijven (thans keek men naar een grijs vlak) had kunnen geschieden. Overi gens was de introductie met vertoning van oude foto's bondig en aantrekkelijk, ook voor de leek, die verder geenszins nader tot de danskunst werd gebracht. Als kijkspel - en dat is het voornamelijk - verloor „De Vuurvogel" veel van de nomaliter in een theater teweeggebrachte uitwerking, vooral omdat men noodge dwongen de kleuren van de prachtige aan kleding door Natalja Gontsjarova moest missen.Niettemin wist regisseur Leen Timp met zijn bijzonder gevoelige regi stratie soms uitmuntende resultaten te be reiken, vooral in het eerste duet en bij de folkloristische spelen van de betoverde prinsessen. Geen ogenblik werd het ritme van de voorstelling (bijvoorbeeld door het gevaarlijke super-imposing) verstoord. In tegendeel: de keren, dat door close-ups aandacht op details werd gericht, ge schiedde dit zeer vloeiend in overeenstem ming met de artistieke organisatie van het geheel. Velen hebben zich thans misschien met eigen ogen een indruk kunnen vormen van de wonderbaarlijke begaafdheid van Marianne Hilarides, die (met Jaap Flier als Prins Iwan) de titelrol vertolkte. Beeldschermer De „Logboeken" van de heren drs D. J. van Dijk en J. J. van Herpen (uitgezonden door de AVRO) hebben reeds een reputatie. Velen zullen er met spanning naar uitzien, maar het is goed opletten, daar ze nogal eens op onverwachte ogenblikken opdui ken. En wie mocht menen dat op het jaar 1940 meteen 1941 volgt, is het wel eens met de kalender maar niet met de samenstel lers van deze boeiende instructieve en me moriserende serie. Men is namelijk tussen de eerste twee oorlogsjaren nog een keertje naar een vroeger jaar teruggesprongen. Volgens ons verbrokkelt die onregelmatig heid te veel de aandacht en de logische gang van de geschiedenis. Gisteravond was de beurt aan het eerste half jaar van 1941, dat uitmuntte door een levendige montage. Het halve uur, waarin we de stemmen hoorden van Hitier, Mus- sert en Blokzijl, van Roosevelt en Radio Oranje, vloog om. Het had ons geen be zwaar geleken het jaar uit te maken. We moeten echter ons geduld en ons geheugen op de proefstellen tot „een dag in mei". Het ooggetuigeverslag bij de eerste herdenking van de februaristaking in 1942 voor Radio Oranje door een paar inmiddels uitge weken betrokkenen vormde een hoogte punt in deze waardige herdenkingsuitzen ding. Maar wiens haren zullen zelfs na zeven tien jaren niet weer te berge gerezen zijn bij het horen van Max Blokzijl, die er zelf bij was en propaganda op basis van waar heid zei te bedrijven. Om maar te zwijgen over het bestuur van de „Nederlandse" Bioscoopbond, dat op eigen initiatief de Duitsers voor was en al vast alle bioscoop deuren voor de joodse landgenoten liet dichtvallen. Niet dat zij er veel aan mis ten.... Gelukkig konden de samenstellers ook in dit geval een klinkend vaderlands protest tegen die maatregel laten horen. En het was voor de luisteraar plezierig te ervaren, dat zij er niet op uit zijn alles met de naoorlogse mantel der liefde te be dekken. De achttien doden, eerste terdoodveroor- deelden van het verzet, werden sober her dacht met Jan Camperts gelijknamige bal lade. Ethiopië werd als eerste bevrijd en om Tobroek werd hard gevochten. Vriend en vijand waren het slechts op één punt ééns: In beide kampen bezong men „Lilly Marleen". Golfbreker Volgens berekeningen van de K.N.A.C. bedroeg het totaal aantal motorrijtuigen in Nederland (zonder de bromfietsen) aan het begin van dit jaar 756.500. Dat is 15 pet. meer dan een jaar tevoren. Van 1954 tot 1957 nam het Nederlandse motorrijtuigen- park jaarlijks met ruim 16 pet. in omvang toe. Er is dus, aldus de K.N.A.C., vertraging in het tempo, waarmee Nederland zijn ach terstand in motorisering op alle andere Westeuropese landen (uitgezonder Spanje, dat per duizend inwoners nog minder mo torrijtuigen heeft) inloopt. De K.N.A.C. stelt dit nog verder achterop raken op rekening van de conjuctuurdaling en de belastingverhogingen. Met de berekeningen van de K.N.A.C. komt men tot de volgende samenstelling van het Nederlandse motorrijtuigenpark per 1 januari 1958: 410.000 personenauto's, 134.000 vracht- en bestelauto's, 8.300 auto bussen, 5.100 trekkers met opleggers, 5.800 speciale voertuigen (brandweerauto's e.d.), 181.300 motorrijwielen en scooters, 12.000 motordriewielers. Het aantal bromfietsen per 1 januari is door de K.N.A.C. geschat op 800.000. Vooral de verminderde verkopen van personen- en vrachtauto's hebben er in 1957 toe geleid, dat het Nederlandse motor rijtuigenpark zich trager uitbreidde dan in de voorafgaande periode. Het aantal personenauto's nam van begin 1956 tot begin 1957 toe met 20,1 pet. en van begin 1957 tot begin 1958 met 18,3 pet. Voor de vrachtwagens zijn de vergelijkende per centages 14,4 en 14. Het totaal aantal motorrijwielen en scoo ters steeg evenwel gedurende 1956 met 10 pet. en gedurende 1957 met 11 pet. door de steeds toenemende belangstelling voor de scooter. In de loop van 1957 werden bijna twee keer zoveel scooters ingevoerd als motorrijwielen. De kantonrechter te Gouda heeft beslist dat de huurders van 124 flats in Gouda- noord niet gebonden zijn aan een huurcon tract, waarin een tussentijdse huurverho ging werd opgenomen. De stichting Middenstandshuisvesting de clareerde indertijd een huurverhoging van 20 percent, welke op 1 december 1956 in ging. Van de 124 huurders verklaarden er zich 91 niet bereid deze verhoging te beta len. Op 2 januari kwam deze zaak voor de kantonrechter, die inzage vroeg van de ex ploitatierekeningen, die volgens de raads man van de stichting niet kloppend te ma ken waren zonder de huurverhoging. De kantonrechter was echter een andere me ning toegedaan, zodat de bewoners van de ze flats de huurverhoging niet behoeven te betalen. Het comité van voorbereiding der vie ring van het tienjarig bestaan van de staat Israel heeft het initiatief genomen tot het stichten van een Nederlands woud in Is rael in het Adoellamgebied, in de nabij heid van Jeruzalem. De organisatie van de aanbieding van dit geschenk zal geschie den door het Joods Nationaal Fonds. Maar Bumbel had vergeefs gehoopt, dat de muiters zijn geld niet gevonden zouden hebben... Toen hij de kajuit onderzocht, zag hij, dat de zware geldkist weg was. „De boeven hebben al m'n goud gestolen", zei hij treurig tegen de kapitein. Want Bumbel wist niet, wat er eigenlijk gebeurd was en dacht, dat de muiters het schip hadden achtergelaten. Toen kreeg hij opeens 'n ideeZijn Wenshoorn. Zou die misschien nog in de ge heime bergplaats zijn, waar hij 'm verborgen had? Snel begon hij een plank los te wringen91-92 ADVERTENTIE De Rijksluchtvaartdienst zal maandag 3 maart op de luchthaven Rotterdam het bewijs van luchtwaardigheid van de eer ste Nederlandse stuwstraalhelikopter „Kolibrie" officieel overhandigen aan de directie van de Nederlandse Helikopter Industrie, waar de „Kolibrie" is ontwor pen, ontwikkeld en gebouwd. Er zijn drie prototypen van deze helikopter gebouwd. Evenals het vorig jaar zal van 22 tot 26 maart wederom onder auspiciën van het Oorlogsgravencomité te Amsterdam en de Oorlogsgravenstichting te 's-Gravenhage een reis naar Engeland worden georga niseerd voor nabestaanden van aan de oor log ten offer gevallen en in Engeland be graven Nederlanders. „The British Legion" stelt de Nederland se familieleden van hen, wier graven in Londen, Northumberland, Maidenhead en Brookwood liggen, hiertoe in staat. Een groep van ongeveer vijftig nabestaanden zal aan deze pelgrimage deelnemen. „Goede smaak, intelligentie en hart, ja vooral veel hart". Aan deze eisen, welke de van de vermoeienissen en onvermijde lijke bekvechterijen, waarmee de verfil ming van „Jenny" gepaard ging, nauwe lijks bekomen en alweer aan de draaiboe ken voor twee volgende films schrijvende TV-regisseur Willy van Hemert aan tele visie-acteurs stelt, voldoet hij zelf in de eerste plaats. Maar men vermoedt in deze zesenveertig jarige een der „oudste" topfiguren in de Nederlandse televisiestu dio's niet alleen een overtuigde roman ticus, maar vooral een hardwerkende vak man, die niets cadeau heeft gekregen dan een grote dosis blijmoedigheid. Die moet al gebleken zijn in zijn legendarische pa rodie op de Ilias, die eeri triomftocht maakte langs de gymnasia en die aanlei ding werd tot het verzoék vati ë'éri róoms- katholieke vrouwenorganisatie om een soort Faust-in-het-vrouwelijke, hetgeen een zwaarwichtig „Démasqué der eeuwen" werd met zijn klasgenoot Willem Tollenaar als Mefistofiguur, terwijl hij zelf bescheiden „het Goede" voor z'n re kening nam. Op de tweesprong tussen het „zwart" van de geestelijkheid en het „rood" van het vermaak opteerde hij voor het laatste en zo kon men hem op negen tienjarige leeftijd Fritz Hirsch horen voor zingen, die hem engageerde. Van Hemert schreef voor de populaire» operettespecia list een aantal „coupletten" met wijsge- rig-actuele inslag voor het laatste bedrijf. Daarna kon men hem ontmoeten als di rectie-secretaris van 't zieltogende Plaza- theater (in de vroegere Hollandsche Schouwburg) aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam, waar hij de zakelijke zij de van het amusementsbedrijf aan den lij ve ervoer: bijna dagelijks moest hij in vallen voor acteurs, die theaters hadden opgezocht, die hun prestaties wél hono reerden. Het inspireerde hem tot zijn eerste korte verhaal: „De minstreel in de autobus" (door Van Vriesland gunstig bij de Nieuwe Rotterdamsche Courant ont vangen) en door tal van bijdragen in dat genre, later ook in De Groene, gevolgd. Omstreeks 1940 kon men hem andermaal op de planken zien, nu in de Haagse Scala, waar hij in de „kleine" Bouwmeesterre vue even absurde als zoete teksten zong in de trant van „De lente heerst in 't rond". Aan het eind van de oorlog speel de hij in net Leidsepleintheater met een ensemble waarvan Ko van den Bosch, Frangoise Flore, Lizzy Valesco, zijn vrouw Mela Soesman, Tiny Visser en Pe ter Kellenbach de belangrijkste krachten waren. Het moet ook in die tijd geweest zijn, dat hij de tekst voor de revue „Pre mière" schreef, waarin wijlen Floris Meslier aan een onbekende Limburgse jongen de kans gaf te spelen voor wat hij waard was: Toon Hermans. In 1948 trad Willy van Hemert in dienst van de VARA, voor welke omroep hij vijf jaar lang het cabaretprogramma PS maakte en nog ve le musicals, zoals de verderlichte „Zo meravondsprookjes". Van Hemert heeft wel twaalfhonderd liedjes geschreven, waaronder vele van kwaliteit, die men na één of twee keer nooit meer hoorde maar de twee die hij zelf het minst ge slaagd acht zijn populair geworden: „Net als toen" (dat verleden jaar de winnaar van het Eurovisie Songfestival werd) en een échte deun! „Ben je in Rotterdam ge boren, op het Hofplein of in Katen- drecht". Hij zingt het zelf zijn gasten voor met al de vereiste beklemtoning der rijm woorden. Van Hemert onderbreekt zijn betoog trouwens vaak met plotselinge de monstraties, imitaties en illustraties van hetgeen hij heeft willen vertellen. Eri men kan zich wel voorstellen dat het radio werk hem op den duur niet bevredigde omdat hij „beeldender" wilde schrijven. De televisie zou hem daartoe de gelegen heid geven. „Doch de kracht van de tele visie is niet, dat je met acht decors kunt werken, kan „superimposen" en films kan inlassen of desnoods met de camera de straat op kan gaan als je dat per se zou willen. De kracht 'schuilt als het ware- in het sleutelgat, waardoor men kan kijken naar wat. zich in het hart van een ander afspeelt en waarvan alle reacties overko men". Hij verbindt daaraan nog een paar praktische opmerkingen: „De camera moet het verhaal vertellen en de mise-en- scène moet zo worden opgebouwd, dat de acteur haar als psychologisch verantwoord ervaart". We babbelen nog even na over „Jenny". Van Hemert is dankbaar deze kans te heb ben gekregen al was het maar om te kun nen bewijzen, dat je in Holland bij regen best mooie plaatjes kan maken. Wat het moeilijkste was? „Als vader-regisseur je dochter-actrice bij een temperatuur van elf graden vierentwintig keer in het water te laten duiken voor een scène van twee minuten. Maar de Nederlandse versie is al naar tien landen verkocht: dat is ten minste een troost". J. H. Bartman ADVERTENTIE ;:s' -''-v',».'/ y'I ...- v y 5' k mmÊ DAM HOOFDSTUK IV 80. De herinnering aan Salomon Heine achtervolgde hem ook in Parijs en wel in levende vorm: Carl Heine, de bleke zoon van Salomon, vertoefde in Parijs als vertegenwoordiger van het Hamburgse bankiershuis van zijn vader, om de relaties met topmensen van de Franse geldwereld de Rothschilds, de Foulds, en de Furtados te versterken. Carl Heine was allesbehalve gesteld op zijn neef, die hem vrolijk boemelend over de boulevards van Mont- martre mee sleepte. Maar Carl Heine beschikte over een zekere soepelheid. Het was tot hem doorgedron gen, welk een briljante rol zijn neef in Parijs speelde. Zelfs ten huize van de Rothschilds sprak men vol be wondering over hem en ook met een lichtelijk beangst gevoel: Heinrich Heine zou toch niet ook de pen tegen hén gaan voeren De oude baron James Rothschild klopte Carl op de schouder en merkte spottend op: „Ik geloof niet, dat ik veel te vrezen heb van die lieve neef van je, Carl! Ik heb gehoord, dat hij bezig is aan zijn memoires, en ik hoop dat het Hamburgse huis Heine er niet al te slecht af zal komen!" Er klonk een zeker leedvermaak in deze woorden. Bij een eerstvolgende gelegenheid vroeg Carl aan zijn neef: „Is het waar, dat je bezig bent met het schrij ven van memoires?" Heinrich Heine knikte. „Hoewel ik pas midden 30 ben, heb ik het gevoel zoveel beleefd te hebben als andere mensen in driehonderd jaren. Mijn levensgeschiedenis zal tevens een kroniek van deze tijd worden". Carl Heine haatte de hoogmoedige toon, waarop zijn neef soms sprak. Hij dwong zich echter tot een glim lach en merkte op: „Mijn vader heeft je altijd heel goed behandeld, dat zul je je stellig herinneren!" Er kwam een vreemde glans in Heine's ogen. „Ik herinner me alles heel goed, wees daarvan overtuigd!" Carl keek hem vol twijfel aan. Opeens sloeg hij een arm om de schouders van zijn neef en zei spontaan: „Ik zal altijd aan je zijde staan, Heinrich, wat er ook ge beurt. Heine lachte. „Dat vind ik heel prettig, Carl" ant woordde hij. Carl Heine, die Heine's artikelen in de „Augsburger Allgemeine Zeitung" volgde, maakte zich zorgen over de opstandige taal van zijn neef. Maar intussen werd deze steeds populairder bij de jonge, vooruitstrevende Fransen en bij velen van zijn landge noten, die tot dusverre hun hulde echter nog voor zich moesten houden. Het noodlot greep in die dagen plot seling in door 'n ernstige cholera-epidemie. Op 29 maart vielen in Parijs de eerste slachtoffers. In Lon den, waar deze vreselijke ziekte ook had geheerst, was de epidemie geluwd en thans scheen Parijs aan de beurt te zijn. Een panische angst beving de mensen. Iedereen, die geld had, vluchtte de stad uit. Heinrich Heine bleef. Er werd een „Commission sanitaire" ingesteld, con- sultatiebureaux werden opgericht en allerlei maatre gelen werden getroffen om de hygiëne te bevorderen. De cholera breidde zich als een olievlek uit. Allerlei ge ruchten deden de ronde. Hier en daar waren relletjes. Maar hoe langer het duurde, hoe meer Parijs op een uitgestorven stad begon te gelijken. De boulevards waren verlaten, de theaters waren leeg. Alle welgestel de mensen hadden de stad verlaten. De armen zagen de rijken vluchten. Heinrich Heine bleef, niet alléén omdat hij zijn krant in Augsburg over de Pt rij se epidemie moest berichten. Hij liet zich niet om de tuin leiden. De regering publi ceerde mededelingen over het aantal doden, maar nie mand geloofde deze cijfers. Heinrich Heine bleef op een nacht aan zijn raam zitten en zag de lijken wegsle pen. Er waren geen lijkwagens genoeg in Parijs, men maakte gebruik van allerlei dingen. In een rijtuig liet hij zich naar de begraafplaats Père Lachaise brengen en daar aanschouwde hij met eigen ogen, hoe honder den wagens met lijken op elkaar gedrongen stonden te wachten tot zij hun droeve last konden afleveren. Een lugubere aanblik Heinrich Heine bleef in Parijs en stond zijn neef Carl Heine bij, die ook door de ziekte werd getroffen. „Laat me niet alleen, Harry!" fluisterde Carl in doodsangst, „Als ik doodga, wil ik niet in een zak genaaid wor den. Rothschild zal er wel voor zorgen, dat ik een be hoorlijke kist krijg. Heine trachtte hem te kalmeren. „Wees niet bang, Carl, je bent jong en sterk. Aan de cholera sterf je snél, en bij jou duurt het al té lang, je bent stellig al door het ergste heen!" Carl ijlde. Vol medelijden keek Heine naar zijn neef, die in zijn koorts over vrouwen droomde. Arme jon gen, hij beschikte over véél geld, maar hij miste de ro buustheid van zijn vader, die het geld had genomen, waar hij het vond, en ook de vrouwen. Carl was verle gen tegenover het schone geslacht en bezat niets van de allure van zijn vader. Carl Heine bleef tenslotte gespaard en een week la ter strompelde hij bleek en ingevallen door zijn appar tement. In de straten van Parijs werd het weer druk ker, de cholera begon af tt nemen. Carl Heine was zijn neef zéér erkentelijk „Ik dank mijn leven aan jou! Mijn vader heeft het aan jou te danken, dat zijn zoon in Parijs in leven bleef! Dat zullen we nooit vergeten Intussen was het nog steeds onrustig in de stad en waren er verschillende incidenten, als nasleep van de epidemie, welke een grote verbittering teweeg had ge bracht onder de armen, die niet hadden kunnen weg trekken. Heine had in die dagen veel nieuws aan de Augsburger krant door te geven. In Duitsland had men grote belangstelling voor zijn artikelen, die hel der en scherp gesteld waren. De oplaag van de „Augs burger Allgemeine Zeitung" steeg opvallend. Intussen zaten echter ook Heine's tegenstanders niet stil en deden alles om hem het werken onmogelijk te maken. Tenslotte iwam 't zover, dat Heine van dr. Kolb, de hoofdredacteur van de Augsburger krant, een in vriendelijke woorden gestelde brief ontving met de mededeling, dat men helaas gedwongen was voorlopig van zijn medewerking af te zien Maar Heine liet zich niet ontmoedigen. Zijn artike len in Franse tijdschriften werden alom geprezen en zijn naam was in Franse literaire kringen een begrip geworden. Wat moest hij echter met Duitsland beginnen, wan neer zijn roep geen weerklank vond? Hoe moest hij tot beter begrip tussen Frankrijk en Duitsland opwek ken, wanneer Duitsland bleef zwijgen als een dode..? (Wordt vervolgd) Ambassadeur. Binnenkort is de be noeming te verwachten van mr. J. C. van Beusekom, ambassadeur te Caracas (Ve nezuela), tot Nederlands ambassadeur te Buenos Aires (Argentinië). Landbouwonderwijs. De drie centrale landbouworganisaties hebben aan mi nister-president dr. W. Drees een telegram gezonden waarin zij hun bezorgdheid uiten over de geruchten, dat het landbouw onderwijs zal worden „ingelijfd" bij het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De organisaties betogen, dat de huidige toestand, waarbij dit onder wijs ressorteert onder het departement van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening gehandhaafd moet worden, omdat het landbouw-vakonderricht anders grote schade zal lijden. Geen samenwerking. De vier afzon derlijke kiesverenigingen van het Gerefor- meer Verbond te Enschedé hebben het verzoek van de A.R.-partij tot samen werking bij de verkiezingen, in welke sa menwerking men ook de C.H.U. wilde be trekken, afgewezen. Erfenis. De Apeldoornse politie heeft een 29-jarige tuinder aangehouden, die ongeveer 13.000 heeft verduisterd uit de nalatenschap van zijn grootvader ten na dele van de andere erfgenamen. Toen de notaris na het overlijden van de groot vader de nalatenschap ging vaststellen bleken de drie geldkistjes slechts enkele tientallen guldens te bevatten. De erfge namen deden aangifte bij de politie en de tuinder bekende al spoedig 13.000 te hebben weggenomen. Zeewering. De gemeenteraad van Harlingen heeft besloten dat de kaden in Harlingen en de zeedijken bij deze stad op een hoogte van ongeveer zes meter boven N.A.P. zullen worden gebracht, waardoor deze zwakke plek in de Friese zeewering afdoende verbeterd zal zijn. Ruimtevaartcongres. Eind augustus a.s. zal in Amsterdam het negende congres van de Internationale Astronautische Fe deratie (IAF) worden gehouden. Bij de IAF is ook de Nederlandse vereniging voor ruimtevaart aangesloten. Te Rijswijk is overleden prof. ir. M. H. Caron, die grote bekendheid heeft verwor ven door zijn ontwikkeling van het naar hem genoemde Caron-proces, een metal lurgisch proces voor het winnen van nik kel. Gedurende de tweede wereldoorlog is dit proces algemeen toegepast. Prof. Ca ron werd in 1883 ir Pekalongan geboren. Hij studeerde in Delft en werd in 1910 mijningenieur bij de mijnbouwmaatschap- pij Simau op Sumatra. In 1928 werd hij hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft. VRIJDAG 20 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep Theater met: Omzien in wrok, 20 uur. FILMS Cinema Palace: Mevrouw komt niet thuis vanavond, 18 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: Nathalie, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Bakvissen puber teit, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: The Bachelor's Party, 18 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Guys and Dolls, 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: Sissi, keizerin en moeder, a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: Beloning 4.000, dood of levend, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: Zondige vrouwen, 18 jr., 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 22 FEBRUARI Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met: Toontje heeft een paard getekend, 20 uur. Concertgebouw: Mannenkoor E.M.N.S. met concert en cabaret, 20 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 11-17 uur. FILMS Cinema Palace: Mevrouw komt niet thuis vanavond, 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: Nathalie, 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Het meisje van de rivier, 18 jr., 23.30 uur. Bak vissen puberteit, 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: The Bachelor's Party, 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Knock on wood, a.l., 14.30 uur. Guys and Dolls, 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: Sissi, de keizerin en moeder, a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: Beloning 4.000, dood of levend, 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: Zondige vrouwen, 18 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 6