Horen en zien r EEN WOELIGE TIJD BUMBEL EN DE WENSH00RN r i Agenda voor Haarlem Kort en bondig MAANDAG 24 FEBRUARI 1958 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN- NABESCHOUWINGEN Mislukte operette Gelukkige familie RENAULT DAUPHINE GARAGE DEN HOUT Amerikaans predikant spreekt in Haarlem De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma KRO'televisiespel in vijf afleveringen Onbekendevan Rossini Zeldzame schimmel zou bloedstolling tegengaan Opzienbarende ontdekking van A merikaanse arts Nederlandse nota aan NATO-landen Adenauer-klok in Nederland gegoten Etherpiraten Uk Bij Peter Koen Vechtersbazen lieten zich door brand niet scheiden De een wierp de ander in de vlammen Uit geweest Kerkelijk Nieuws ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG j x: :x- x. De aankondiging, dat de K.R.O. de ope rette „lm weiszen Röszl" met de populair geworden muziek van Ralph Benatzky za terdag in zijn televisieprogramma had op genomen, zal door vele landgenoten en door velen van hun zuiderburen de Belgische televisie zou de uitzending overnemen ongetwijfeld met vreugde zijn begroet. Het Stadttheater uit Rheydt, in de buurt van Düsseldorf, heeft inderdaad het gezellige stuk, dat in ons land reeds zovele voor treffelijke opvoeringen beleefde, in het Ca sino te Den Boch ten tonele gevoerd. Deze uitzending had de Nederlandse televisie kijkers een avond kunnen bezorgen van luchtig amusement, waarbij ook voor wat de muziek betrof veel te genieten had kun nen zijn. Doch wat zich zaterdagavond voor hun ogen heeft afgespeeld en wat er tot hun oren is doorgedrongen, was bij elkaar genomen bijzonder teleurstellend. Door de meeste leden van het gezelschap werd er zeer onbeholpen toneel gespeeld. De uitbeeldsters der vrouwenrollen bleven voor wat ongekunsteld, typerend spel be treft, zelfs beneden 't peil van dilettantisme De rollen van Wilhelm Gieseke, professor Hinzelmann en vooral die van Sigismund Sülzheimer waren in betere handen. De acteurs die hiervoor waren aangewezen, hadden althans begrip voor natuurlijk spel en zij konden een behoorlijk operetteniveau bereiken. Maar zingen konden de actrices en acteurs van dit Stadttheater geen van allen. De vertolker van de rol van Leopold bijvoorbeeld zong meestal niet, maar als hij een poging daartoe deed werd hij het „klassieke" type van de mekkerende, door de neus vocaliserende zangspeltenor. Het koor kon als conglomeraat van flakkerende stemmen met ondefinieerbare intonaties al evenmin op vocale voortreffelijkheid roe men. Met het onderbrengen van dit koor in de ontwikkeling van het spel heeft de regisseur niet goed raad geweten. Dit vormde trouwens niet het enige punt, waarop de fantasie van deze leider te kort schoot en waardoor de opvoering een over wegend stroeve aaneenschakeling van voorvallen werd. Dit alles werd dan gedragen door een dialoog van een geestigheidsgehalte, waar over men al evenmin geestdriftig kon wor den, zeker niet wanneer deze verlucht werd door weerzinwekkende grofheden en een enkele verbleekte „actualiteit". De uiterst zwakke finale was eigenlijk symbolisch voor de waarde van deze opvoering, die men de terecht kritisch ingestelde televisie kijkers niet had voor mogen zetten. De familie Grein uit Weert komt in de finale van de populaire Duitse televisie quiz „Die glücklichen Vier", die op 22 maart in Berlijn zal worden gehouden en waarvan de Nederlandse televisie, zoals gebruikelijk is geworden, een dag later een heruitzending geeft. Zondagavond konden de Nederlandse kijkers aanschou wen hoe vader, moeder, dochter en zoon Grein het met succes hebben opgenomen tegen de familie Kuhn uit Stuttgart, die haar achterstand in de laatste ogenblikken echter wist in te lopen, zodat deze halve finale in een gelijk spel eindigde. Spel leider Hans Joachim Kulenkampff be sliste, dat beide families in de finale zul len uitkomen tegen de Berlijnse familie Kelm. Kulenkampff had voor deze halve eind strijd weer een paar nieuwe en originele problemen gevonden, zoals de levensgrote legpuzzel en de pantomime-operette-uit voering, waarbij de familie Grein wel zeer zware concurrentie ondervond van het kroost van de famillie Kuhn. Beeldschermer ADVERTENTIE Ontwikkelingsbeeld Maart 1956: aan de wereld voorgesteld. 15 jan. 1958: Dagproductie 950 stuks 15 febr. 1958: Dagproductie 1020 stuks Gebedssamenkomst met zieken Donderdagavond spreekt op uitnodiging van het Interkerkelijk Evangelisatiecomité Begijnhofkapel de bekende Amerikaanse baptistenpredikant Roland R. Brown, bij wiens pastorale werk in Chicago het tera- peutische aspect van het Evangelie weer zozeer door allerlei genezingen naar voren kwam, dat deze predikant zijn land en an dere landen doortrok om er de aandacht op te vestigen. Hij schreef het boek „Herstel" over dit onderwerp, waarin tal van voorbeelden van genezing op het gebed worden beschreven welke hij zelf meemaakte. In zijn prediking van donderdagavond, welke wordt vertaald door Syney Wilson, wordt hij gesecondeerd door de heer F. Stroethoff, directeur van de vereniging „Het Heil des Volks" te Amsterdam en diens echtgenote. Vervolgens zal er met zieken gebeden worden. Hedenavond gaat een bidstond in de Begijnhofkapel aan deze bijeenkomst vooraf. HILVERSUM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.5Ö Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: Beschouwin gen over juiste omgang met onszelf, door mej. mr. dra. A. J. Blits. 11.30 Sopraan en piano. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws 13.15 Meded. en gram. 13.25 Theaterork. en soliste. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Pianorecital. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Journ. 18.30 R.V.U.De atoom kern als energiebron, door prof. dr. J. A. A. Ke telaar. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.10 Bezoek Prinses Beatrix aan de West. 22.20 Pianospel. 22.35 Expe rimentele muz. 22.55 Ik geloof, dat.23.00 Nieuws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 New York cal ling. 23.21—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.45 Lichtbaken, caus. 10 00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 School radio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13 30 Lichte muz. 14.00 Schoolradio. 14.30 Voor de plattelandsvrouwen. 14.40 Hongaarse muz. 15.05 Pianorecital. 15.30 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16 30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitz.Rijksdelen Over zee' w Joseph: Suriname en zijn districten. 18.00 Lichte muz. 18.20 Zang. 18.40 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 19.45 Act 20.00 Lijdensmeditatie. 21.00 Pianorecital. 21.25 In het hart van een beweging, klankb.. 21.40 Groot koor, omr.ork. en sol. 22.40 Orgelconcert. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Nouveautés. BRUSSEL 324 M. 12 00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio 15.45 Operettemuziek. (Om 16.00 Koersen). 16 15 en 16.30 Gram. 16.53 Vlaamse liederen. 17.00 17.10 Fluitkwartet. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.- conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Alt en clavecimbel. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.30 Journaal en weeroverz. 20.45—22.10 Speelfilm. De KRO-televisie zal op zaterdag 22 maart het eerste deel uitzenden van een televisiespel genaamd „Een wereld als Wiever", dat in vijf afleveringen elke maand een zal worden vertoond. De auteurs ervan zijn Michel van der Plas uit Aerdenhout en Ton Neelissen uit Haarlem. De teksten voor liedjes in dit spel zijn van Michel van der Plas, de muziek is van Jurriaan Andriessen. Jan Retèl zal de hoofdrol spelen. Het stuk heeft een lichte humoristische inslag en is bestemd voor een breed publiek. Verdeeld over twee uitzendingen zal de N.C.R.V. binnenkort een weinig bekende opera van Rossini „Mozes in Egypte" in haar radioprogramma opnemen. Dit werk werd in 1918 in Napels ten doop ge houden. Het is te lang voor één uitzending, derhalve kan men de eerste twee delen beluisteren op woensdagmiddag 26 fe bruari en de twee volgende delen op woensdag 5 maart. Het betreft een op name van een uitvoering door het koor en orkest van het theater San Carlo in Napels onder leiding van Tullio Serafin. BOSTON (UP) In medische kringen heeft een bericht, dat een dokter van Italiaanse origine in Boston een schimmel zou hebben ontdekt, die bloedstolsels in de bloedsomloop van de mens „opzoekt" en vernietigt, groot opzien gewekt. De ontdek ker zelf, de veertigjarige dr. Mari Stefanini die directeur is van de onderzoekafdeling van het St. Elizabeths hospitaal in Boston, heeft gezegd, dat het nieuws van zijn vondst ontijdig uitgelekt is, omdat het sta dium van de proefnemingen nog lang niet voorbij is. Het nieuws o.ver het schimmel-extract, dat bloedstolling zou tegengaan en aan vele hart-patiënten verlichting zou bren gen, werd vrijgegeven door de „Massachu setts Heart Association". Een woordvoerder van deze vereniging zei, dat dr. Stefanini wist, dat zijn rapport openbaar zou worden gemaakt. Deze ontdekking, die „even belangrijk is als de ontdekking van de peniciline", staat volgens dr. Stefanini nog in haar kinder schoenen. Hij denkt nog twee jaar nodig te hebben om uit zijn procédé een veilige en betrouwbare therapie te ontwikkelen. Het rapport van dr. Stefanini was geba seerd op resultaten van proefnemingen op 25 patiënten en vele dieren. Hij zei, dat het belangrijkste nut van het schimmel was, dat het de sterke shock verzacht, die op hevige hart-aanvallen en beroertes volgt. Een voordeel is ook, dat het procédé zelfs toegepast kan worden op de ernstigste zieken. Het rapport zegt verder, dat het produkt ook gebruikt zou kunnen worden voor de behandeling van personen, die aan ader ontsteking lijden of andere ziekten hebben, die verband houden met bloedstolling. Het ontwikkelt proteolytische fermenten, die proteïne-substanties vernietigen, w.o. bloedstremmingen. Op het ogenblik is het soort schimmel, dat Stefanini gebruikt, nog zeer zeldzaam. De culture ervan is moeilijk en tijdrovend, net zoals dat aanvankelijk het geval was met de penicilline. Dr. Stefanini heeft ver klaard, dat de techniek van de schimmel injectie in ieder ziekenhuis zou kunnen worden toegepast, maar dat dit praktisch niet mogelijk zal zijn voor patiënten thuis. PARIJS (UP) In een nota over de ontwikkelingen in Indonesië heeft de Ne derlandse regering te Parijs, via de Neder landse ambassadeur, de Franse regering in kennis gesteld van het feit dat zij de meest uitdrukkelijke reserve in acht neemt ten aanzien van de Indonesische maatregelen tegen de Nederlanders. In de Nederlandse nota werd een op somming gegeven van de „willekeurige en discriminerende maatregelen" welke tegen de Nederlanders en Indonesië genomen zijn. De Nederlandse regering weigert de grondwettelijkheid van deze maatregelen te erkennen, en heeft de Indonesische re< gering hiervan op de hoogte gesteld. Ver der wordt in de nota verklaard dat de Nederlandse regering zich het recht voor behoudt om maatregelen te treffen ter voorkoming van de wettelijke gevolgen der Indonesische maatregelen. Een dergelijke nota is ook verzonden aan alle landen die bij de Nato zijn aangesloten. In de klokkengieterij Eijsbouts te Asten is de grootste klok gegoten voor de bei aard, bestemd voor het stadhuis van Keu len. Deze klok is een geschenk van dr. Adenauer. De beiaard is een geschenk van Keulse middenstanders en kleine indus- triebedrijven. De beiaard omvat 47 klokken, met een totaal gewicht van 13.000 kg. De kleinste klok weegt 10 kg en de grootste, welke in Asten gegoten werd, 2500 kg. Voor de politierechter te Leeuwarden hebben zeven personen terecht gestaan, die zich schuldig hadden gemaakt aan het zenden met clandestiene radiozenders. Er werden straffen geëist, variërend van twee weken tot twee maanden hechtenis. De politierechter deelde mee, dat de red dingboot „Twenthe" tijdens stormweer geen radiocontact had kunnen krijgen met het kuststation Terschelling, doordat er twee geheime zenders in de lucht waren. Ook de commandant van de vliegbasis Leeuwarden heeft regelmatig klachten over storingen van het radioverkeer met vliegtuigen door clandestiene zenders. Expositie. Van 1 maart tot 1 april wordt in het Stedelijk Museum te Amster dam een expositie gehouden door de Hol landse Aquarellistenkring, waarin opge nomen werk van Heinrich Campendonck. V ,;:- „Peter Koen is een van de weinige re gisseurs die de experimentele periode van de N.T.S. inderdaad ook voor experi menteren heeft gebruikt". Dat zei ons een in Hilversumse en Bussumse zaken ingewijde. En wij dachten: dat is tenmin ste een aanknopingspunt voor een ge sprek. De betrokken regisseur zelf bleek echter niet willig om aan deze legendevorr ming, zoals hij het noemde, mee te wer ken. Hij kon niet ontkennen, dat men in Bussum nog steeds spreekt over zijn tele- visueel cabaretprogramma „Vreemd kof fiewater". Maar hij tilt er, nu hij het op enige afstand bekijkt, niet zo zwaar meer aan. Het was een opstapeling van grapjes en foefjes met de techniek, zoals dat toen meer gebeurde: „Je was nu een keer vol komen in de ban geraakt van wat je alle maal voor technische mogelijkheden hebt en daar kon je in de eerste tijd niet ge noeg van krijgen. Nu weten we natuur lijk beter. De camera is met enige overdrijving niets, de tekst, de opbouw der rollen en de wijze waarop die gestal te krijgen, het tempo, het werken op doeltreffende, maar ook ter zake dienen de effecten zijn hoofdzaak". Natuurlijk komt die kennis een TV-re- gisseur niet aanwaaien, hij moet erop studeren eri blokken. De meeste regis seurs werden opgeleid door Erik de Vries en hebben een stage bij de B.B.C. gevolgd, maar naast de specifieke kennis van het medium moest de kennis van de dramatiek in het algemeen worden verdiept en uit gebreid. Zo liep Peter Koen college bij een aantal bekende figuren van het Ne derlandse toneel. En er valt ook heel wat op te steken van oude rotten uit het va riété, die soms terdege aanvoelen waar- Peter Koen met zijn bij vele televisie kijkers misschien door haar aankondi gingen nog beter bekende echtgenote, de eveneens uit Haarlem afkomstige Tanja Koen (geboren Ketelaar). om de ene uitzending het wel doet en de andere niet. En overigens moet een jonge regisseur zich er niet voor schamen om ten behoeve van bijzonder veeleisende stukken van tijd tot tijd een geroutineer de vakman voor de regie te vragen. „Ten slotte moeten we niet vergeten, dat het protestantisme vier eeuwen lang uitslui tend aan theologie heeft gedaan, zodat we op artistiek terrein nog wel het een en ander hebben in te halen". Peter Koen komt uit de sector van de geluidsomroep, maar is een van de wei nigen in Bussum, die de overgang naar de televisie van stonde af aan als doel heeft gezien. De radio betekende voor hem voor al: gesproken woord. Reportages, klank beelden, vraaggesprekken, teksten voor cabaret en luisterspel vormden de kern van zijn werk en die vindt hij terug in zijn huidige functie. Televisie is voor ne- geptig percent gesproken woord, zo zegt hij: „Mijn ervaringen als reporter een baan waarin je mensen leert kennen komen zeer goed van pas in de TV-stu- dio. De reacties op de gezichten, die je vroeger met de microfoon in de hand wel opmerkte, maar niet kon doorgeven, kan je nu wel recht doen: er is geen schoner werk dan de mens te betrappen en een spiegel voor te hóuden op de momenten, dat hij zichzelf is". Dat verklaart volgens Peter Koen het veel rechtstreekser con tact met het publiek dan bij de radio het geval is. Stof die bij de radio relatief wei nigen boeit, kan bij televisie indruk ma ken op duizenden. De meeste kijkers zien niet zozeer de vierendertigjarige Peter Koen Haarlem mer en zoon van de secretaris van het Internationaal Orgelconcours dan wel zijn vrouw, de omroepster mevrouw Tan- ja Koen-Ketelaar, die ook nog kinderpro gramma's voor haar rekening neemt. Zij is charmant, zoals alle omroepsters van de televisie natuurlijk, maar voor de bezoekende buitenlanders is het vooral haar stem die de aandacht trekt. Popu lariteit leidt er in Nederland toe, dat vol slagen onbekenden daaraan het recht tot tutoyering menen te mogen ontlenen. Het echtpaar Koen, dat de publiciteit bepaald niet opzoekt, troost zich met de gedach te, dat televisie geen aak is waarbij men ambtelijk gesproken vijfenzestig jaar kan worden. J. H. Bartman De kapitein keek verbaasd toe, terwijl Bumbel de hoorn uit zijn geheime bergplaats te voorschijn haalde. Hij begreep natuurlijk niet, wat de waarde van dat voorwerp was. „Kom mee!", zei Bumbel opgewekt. „Laten we weer naar land gaan; ik weet nu een middel, om uit onze moeilijkheden te komen!" Nieuwsgierig roeide de kapitein de sloep weer naar de kust. Hij begreep niet, wat dat ding helpen kon om hen uit de benarde toestand te verlossen. Maar Bumbel lachte en beloofde, dat alles in orde zou komen 95-96 Bij een middernachtelijke vechtpartij in een logementje aan de Groenburgwal te Amsterdam ging het in letterlijke zin zo heet toe dat een felle brand ontstond. Twee dronken mannen waren 's nachts om streeks kwart over drie slaags geraakt en stootten daarbij een petroleumkachel ora Binnen enkele ogenblikken ontstond toen een felle brand, hetgeen de vechtenden niet belette door te vechten. De een smeet de ander midden in de vlammen. Andere gasten van het logement redden de man. die ernstige brandwonden had opgelopen, van de vuurdood. Terwijl de geneeskundige dienst het slachtoffer naar het ziekenhuis vervoerde, overmeesterde de politie de andere vech tersbaas. De brandweer heeft verder met vier stralen de brand tot een kamei; op d: benedenverdieping weten te beperken. Een werkster in het Diaconessenhuis te Rotterdam deed een vreemde ontdekking Toen zij in de wasserij kwam hoorde zij gesnurk dat uit een grote wasmand kwam. Er lag een man in te slapen, maar hoe men de mand ook schudde en hoe luid men ook schreeuwde, de slapende was niet wakker te krijgen. De gewaarschuw de politie nam de slapende mee naar het bureau van politie waar hij wakker werd Het was een 24-jarige classificeerder uit Rotterdam. Het enige dat hij zich her inneren kon was, dat hij de avond tevoren was uitgeweest. Hij wist niet, dat hij, om in de wasmand te komen, eerst over een hoog hek had moeten klauteren Ned. Herv. Kerk Beroepen te Zoetermeer (1ste pred.pl.) J. J. Poldervaart te Scheveningen. - te Zoetermeer (2de pred.pl.) L. Vroegindewey te Gameren, die bedankte voor Waarder. door de Generale Synode als predikant voor buitengewone werkzaamheden (secr. Oecumenische Jeugdbeweging) A. H. van den Heuvel, kand. te Utrecht. - door de Generale Synode voor de arbeid van de Presbytorian Church te Queensland (Au stralië) H. C. Spijkerboer, kand. te Utrecht, Bedankt voor Markelo (toez.) C. P. van Andel te Scharnegoutum. Benoemd tot vicaris Hilversum (wijkge- meente Noord) J. Ley, kand. te Loenen a. d Vecht. Geref. Kerken Beroepen te Oegstgeest mr. dr. J. Ozinga te Lunteren. Bedankt voor Leiden (vac. G. F. Hajer) C. L. Timmers te Sint-Pancras. Bedankt voor Strathroy (Ontario, Cana da) C. L. Timmers te Sint-Pancras. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Driebergen N. de Jong te Katwijk aan Zee. Geref. Gemeenten Beroepen te Tholen H. van Gilst te Dirks- land. 82. Het gevoel van onrust liet hem niet los. 's Avonds kon hij de slaap niet vatten. Tot laat in de nacht lag hij wakker. Het besef van zijn eenzaamheid in deze brui sende wereldstad, het hart van Europa, drong in die nachtelijke uren met grote intensiteit tot hem door. Wat baatte hem zijn roem De beroemde Heinrich Heine woonde eenzaam op een kamer temidden van deze mensenzee. Een gevoel van beklemming kwam over hem. Hij stond op en liep naar het raam, dat hij wijd opengooide. Diep ademde hij de nachtlucht in. Lang zaam week het gevoel van angstige beklemming en dodelijk vermoeid viel hij tenslotte in slaap. De volgende morgen wandelde hij opnieuw langs de schoenwinkel en wachtte geduldig tot het meisje zich zou vertonen. Na enige tijd werd zijn geduld beloond. Het meisje leek heel jong en vrolijk en ze glimlachte. Ze kon niet ouder zijn dan een jaar of achttien. De schoonheid van de jeugd omstraalde haar. Ze had een mooi figuurtje en hoewel ze groter van gestalte was dan de meeste Frangaises waren haar bewegingen even gracieus. Haar donkere ogen hadden een diepe glans. Haar mond was misschien iets te groot, maar goed lachs en haar tanden glansden als ivoor. Heine kwam langzaam naderbij. Ze lachte hem vrolijk toe. „Bent u daar alwéér, monsieur? U schijnt hier in de buurt dringende zaken te hebben!" „Mijn zaken lijden eronder, dat ik me hier op houd... Maar vindt u niet, mademoiselle, dat 't ver velend is om op straat te staan babbelen?" Ze keek hem keurend aan. „Wilt u liever binnen komen?" vroeg ze. Hij volgde haar met een vaag gevoel van triomf. Een jonge vrouw van midden twintig met een bru tale blik in haar felle ogen keek verwonderd op. Het meisje zei: „Elise, deze meneer wil graag een paar laarzen zien, de allerbeste. Heine kreeg plezier in het spel en beklemtoonde: „Ja, de allerbeste!" Men amuseerde zich uitstekend en de jonge vrou wen maakten grapjes. Opeens bedacht Heine iets anders. „Ik heb helaas weinig tijd meer", zei hij, „wat zouden de dames ervan zeggen, om vanavond met mij naar het thea ter te gaan?" Ze lachten beiden. Elise merkte op: „Voel jij voor het theater, Eugenie?" Eugenie zo heette het jonge meisje dus schudde haar golvende lokken. „We zouden vanavond juist gaan dansen, monsieur! Als u ons wilt vergezellen..." Hij haalde even zijn schouders op. „Ik dans niet". Eugenie leek teleurgesteld. Maar even later klaar de haar gezicht alweer op. „Dat hindert niet. Gaat u toch met ons mee! We vinden wel anderen om mee te dansen". „Daar twijfel ik niet aan", antwoordde Heine. „Goed, afgesproken. Hoe laat mag ik u komen halen?" „Tegen dat het donker wordt", antwoordde Elise. „U kunt gewoon de winkel binnengaan". En met iets van trots in haar stem voegde ze eraan toe: „Deze winkel is van mijn man. 't Is onze eigen zaak". Au revoir, monsieur, tot vanavond!" Toen hij 's avonds de winkel betrad, was hij op recht verbaasd. Het winkelmeisje was tot een schoon heid omgetoverd. Ze droeg een jurk met sierlijke kant en flonkerende sieraden, maar op haar gezichtje was geen poeder en ook haar lippen waren niet bij gewerkt. Ze was jong en fris als een perzik. De oudere Elise daarentegen was zorgvuldig opgemaakt en veel opzichtiger gekleed. Ook monsieur Arnaud was aan wezig, een kleine, levendige man, die Heine met grote voorkomendheid tegemoet trad. Toen Heine enige ogenblikken later met de twee Parisiennes en mon sieur Arnaud door de straten wandelde, was hij al zijn problemen vergeten. Hij voelde zich alleen de charmante, vrolijke cavalier van een mooi jong meis je. Hij liet zich leiden. Madame Arnaud bracht het ge zelschap in een bekend danslokaal in Montmartre. Het was er stampvol en de muziek schetterde de dans muziek de zaal in, waar de paren in wilde werveling aan het dansen waren, 't Waren meest jonge mensen, die zich hier vermaakten. Men vond een tafeltje en Heine bood verversingen aan. Nauwelijks waren deze gebracht, of een nieuwe dans begon en de beide jonge vrouwen werden ten dans gevraagd. Monsieur Arnaud maakte van deze gelegenheid gebruik om Heine een en ander over Eugenie te vertellen. En zo vernam Heine, dat Kreszenzia Eugenie Mirat 18 jaar oud was en in een dorp in het departement Seine en Marne was geboren. Haar vader was een rijk man geweest, die haar moeder echter had verlaten, voordat zij ge boren was. Haar moeder trouwde daarop met een eenvoudige boer. De omstandigheden thuis waren ar melijk en Eugenie wilde haar eigen brood verdienen. Zo kwam ze bij haar tante Mauret in Parijs en van deze tante kreeg ze de betrekking in het schoenen magazijn van monsieur Arnaud. Vertrouwelijk voegde monsieur Arnaud eraan toe: „Denkt u niet, dat Euge nie een lichtzinnig meisje is, zoals zulke Parijse ver koopstertjes vaak zijn. Natuurlijk houdt ze van dan sen en amuseert ze zich graag, want ze is tenslotte jong, maar nooit gaat ze te ver! Ze is bovendien een goede vriendin van mijn vrouw geworden". Heine zweeg en luisterde. Eugenie Mirat vervulde reeds zijn gehele denken. Hoewel hij het meisje slechts tussen de verschillende dansen zag, wanneer ze ver hit en lachend aan het tafeltje terugkwam, voelde hij, dat ze iets van belangstelling voor hem had. Ze toonde hem een kinderlijke vertrouwelijkheid en lach te schaterend om zijn grapjes. Het was heel laat, toen een rijtuig het gezelschap naar huis terugbracht. Sinds die avond zagen Heine en Eugene elkaar bijna dagelijks. Maar steeds was Elise bij hun ontmoetin gen aanwezig. Er ontstond al gauw een prettige ver trouwelijkheid tussen hem en het meisje; 't was alsof ze elkaar reeds jaren kenden. Maar nooit zou Eugenie zijnentwege een dans overslaan. „Ik zou oud zijn, als ze niet meer met me wilden dansen", zei ze lachend, als ze zich opnieuw door een danspartner liet meevoe ren. Ze was één en al jeugd en levensvreugde. Heine kon haar geen ongelijk geven, maar vaag knaagde de naijver in hem. Eindelijk kwam de dag, dat hij alléén met haar naar een dansfeest ging; Elise was ziek en kon het tweetal niet begeleiden. Toen het feest enige uren aan de gang was, merkte Heine op: „Nu heb je, dunkt me wel genoeg gedanst!" Ze keek hem verwonderd aan. „Ik genoeg gedanst? Alsof ik ooit genoeg zou kunnen dansen!" „Deze ene keer heb je genoeg gedanst. Ik zou willen, dat je even naar me luisterde, ik heb je wat te vertel len". Ze keek hem verwonderd aan en wees met een zucht een volgende danseur af. (Wordt vervolgd) Eredoctoraat. De rijksuniversiteit te Groningen heeft het ere-doctoraat in de geneeskunde verleend aan prof. dr. Eliza beth C. Crosby van de universiteit van Michigan op grond van haar onderzoekin gen op het terrein van de neuro-anatomie en van de bouw en de functie van het zenuwstelsel. Voor troepen in Duitsland. De Duitse regering heeft de aanvullende begroting vastgesteld voor de legering van vreemde strijdkrachten in Duitsland. In deze begro ting is een bedrag van 400.000 mark uitge trokken voor vergoeding van kosten voor delegering van Nederlandse troepen in Duitsland. Congres N.G.P.R. Het jaarcongres van het Nederlands Genootschap voor Public Relations zal worden gehouden op 4 maart in het groothandelsgebouw te Rotterdam. Het zal gewijd zijn aan de problematiek, ontstaan door de steeds breder wordende kloof tussen bestuurders en bestuurden. Over dit onderwerp spreken de heer R. J. Vogels, dr. J. C. C. Rupp en de heer J. J. A. Berger. Het congres zal worden geslo ten door dr. L. G. Kortenhorst, voorzitter van de Tweede Kamer met een rede over „Kiezers en gekozenen". Vuurwerk. Bij de jongste jaarwisse ling hebben 32 personen letsel aan de ogen gekregen door vuurwerk. Daarbij waren er 24 beneden de 19 jaar, waarvan 12 in de leeftijdsgroep van 10 tot 14 jaar. In negen gevallen was sprake van ernstig letsel, waarbij blijvende stoornis waarschijnlijk is. Deze cijfers zijn het resultaat van een enquête onder Haagse oogartsen. Door op wielen. De Haagse politie heeft een vrachtauto, die beladen was met vier ton zand, in beslaggenomen. Bij on derzoek bleek, dat het stuurwiel meer dan één keer geheel moest worden rondge draaid voordat de voorwielen enige uitslag begonnen te vertonen. Ook werd een truck met oplegger in beslaggenomen, die tegen een tram was gebotst, doordat de remmen niet werkten. De oplegger was beladen met 23 ton meel, 3 ton meer dan de maximaal toegestane belasting. Ontslag niet goedgekeurd. De direc teur van het gewestelijk arbeidsbureau te Goes heeft het ontslag, dat het bestuur van de Provinciale Gezondheidsdienst voor Die ren in Zeeland heeft verleend aan de ad junct-directeur, dr. G. Grootenhuis, niet goedgekeurd. Weg weer open. De Westhavenweg, lopende van de Spaarndammerdijk naar de Fordfabrieken, is op 17 januari onder wa ter komen te staan bij de verzakking van een dijk van de Grote IJpolder, waardoor drie hectaren van de polder onder water kwamen en tien bewoners van boerderijen dakloos werden. De weg is nu zover her steld, dat hij kon worden vrijgegeven voor alle verkeer. MAANDAG 24 FEBRUARI Stadsschouwburg: Het Rotterdams Toneel met „Goede reis", 20 uur. FILMS Cinema Palace: „Mevrouw komt niet thuis vanavond", 18 j„ 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Nathalie", 14 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Bakvissen puber teit", 14 j19 en 21.15 uur. Luxor Theater: The Bachelor's Party", 18 j., 19 en 21.15 u. Minerva Theater: „Guys and Dolls", 18 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei zerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Beloning 4000, dood of levend", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Zon dige vrouwen", 18 j., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Brinkn^ann: Studievereniging voor Psy chical Research; de heer W. J. Gorter over: Vuurbestendigheid, 20 uur. Remonstrantse kerk: Kamermuziekavond door „Die Haer- lemsche Musyckcamer", solist Piet Lentz, 20 uur. DINSDAG 25 FEBRUARI Rembrandt Theater: Pauze-theater: 40 minuten concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, 12.4013.20 uur. Concertgebouw: Radio Philharmonisch Or kest, achtste Concert in de serie D., 20.15 u. Minerva Theater: In de vijfde avond van de wereldreizigersserie, spreekt dr. A. Mel- chior over: Schoonheid en Bijgeloof in Oost-Afrika, 20.15 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 1117 uur. FILMS Cinema Palace: „Mevrouw komt niet thuis vanavond", 18 j„ 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Nathalie", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Bak vissen puberteit", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „The Bachelor's Party" 18 j„ 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Thea ter: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Be loning 4000, dood of levend", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Zondige vrouwen", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur DIVERSEN Brinkmann: De Nederlandse Genealogi sche Vereniging houdt een bijeenkomst. De heer Jacques Schulman spreekt over: Familiepenningen en de daarop voor komende genealogische gegevens en fami liewapens, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 6