Horen en zien Interesse voor TV bleek groter dan de verwachting BUMBEL EN DE WENSHOORN J OW NAAIMACHINE EEN WOELIGE TIJD i N.T.S. overweegt concessie-aanvraag met betrekking tot reclame r Agenda voor Haarlem Nu meer dan 278000 toestellen VRIJDAG 7 MAART 1958 4 radio televisie AANKONDIGINGEN' EN NABESCHOUWINGEN Levendige terugblik en weidse prognose Reclame en televisie De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma N.T.S. DEZE MAAND TIEN JAAR Geef je vrouw een trap DE KLOMPENCENTRALE O.T.E.M. IS ZEER ONTSTEMD staat bij KUIPERS in de ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG j De VARA had donderdagavond na het NTS-journaal een televisie-programma dat over het geheel genomen met belang stelling kon worden bekeken. In „Spiegel der Kunsten" leidde Milo Anstadt ons van werk van de onlangs overleden Franse schilder Rouault naar Parijs, waar hij één van de medewerkers aan zijn maandelijk se kunstrubriek een gesprek met de sinds tien jaar in de Franse hoofdstad wonen de Brabantse componist Alphonse Stal laert liet hebben. De schrijver Max Dern dermonde hield vervolgens een praatje over de zin van een Boekenweek en keek nog even terug naar het „boekenbal" de foto's, die hij daarvan liet zien, spra ken boekdelen over hoe het geweest is. Wat de camera's daarop „snapten" van een optreden door het Haagse Studenten cabaret in Amsterdam was vrij veel, maar op een splinter van een kleinkunstzinnig idee na zijn we het al weer vergeten wat evenwel niet aan de camera's lag. Milo Anstadts tweede televisiedocumen taire over Israel, die daarna werd ver toond, maakte dat vergeten overigens wel heel gemakkelijk. In dit zorgvuldig opge nomen filmpje werden we op een belang wekkende manier in kennis gebracht met Israel's economische ontwikkeling. Ten slotte werden we uitvoerig en boeiend her innerd aan de groei van de televisie in Nederland sinds daarmee in de dertiger jaren door Philips voor het eerst werd ge- experimenteerd. De samenstelling van deze met behulp van het plakboek van re gisseur Erik de Vries terugkijkende docu mentaire was knap en zeer levendig. Op 18 maart bestaat de N.T.S. tien jaar. In ons blad van vandaag kan men naar aan leiding van dat jubileum één en ander le zen. Veel van wat in die publikatie over de ontwikkeling van de Nederlandse tv naar voren wordt gebracht, was in die documentaire verwerkt. Uit de prognose, die gisteravond door de directeur van het Natuurkundig Labora torium voor de komende tien jaar met betrekking tot de televisie werd gemaakt, willen we nog een paar opmerkingen over nemen. Hij meende met vrij grote zeker heid te kunnen voorspellen, dat de beeld- omroep de geluidsomroep vóór 1968 vol komen zal hebben overschaduwd, dat bin nen dat tijdsbestek de meeste gezinnen in ons land in bezit kunnen komen van een ontvangapparaat, dat in heel West-Euro pa dan tevens vijftig miljoen toestellen in gebruik zullen zijn en, dat er dan ook regelmatige uitwisseling van program ma's zal kunnen bestaan tussen ons we relddeel en de Verenigde Staten. Beeldschermer Op maandag 10 maart houdt het Genoot schap voor Reclame een bijeenkomst in het Kurhaus in Scheveningen over het onder werp „Reclame in de televisie". Vele spre kers zullen de verscheidene gezichtspun ten van dit onderwerp inleiden en bespre ken. Zo zal het woord worden gevoerd door onder anderen de letterkundige Ben van Eysselsteijn, D. J. Schiferli, reclame-con sulent in Amsterdam, mevrouw L. C. Goed hart-De Moet, J. K. Kassies, secretaris van de Raad voor de Kunst en J. P. Coelingh, voorzitter van de Bond van Adverteerders. Aan deze bijeenkomst wordt ook door en kele buitenlandse specialisten met voor drachten deelgenomen. Tijdens een 's mid dags te houden koffietafel zal een televisie programma worden vertoond en tot besluit van de bijeenkomst wordt een Engels com mercieel televisieprogramma uitgezonden via een aantal in de foyers yan het Kur haus opgestelde televisietoestellen. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35— 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.50 Buitenl. weekoverz. 11.05 Pol. cabaret. 11.35 Klarinetkwintet. 12.00 Dansmuziek. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Muziekkorps. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Gram. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Gram. 15.35 Streekuitz. 16.00 Kamerork. en solist. 16.50 Wen kend perspektief, caus. 17.05 Lichte muziek. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.45 Regeringsuitz.Atlantisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het At lantisch Pact. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Godsdienst voor heen en thans. caus. 19.55 Deze week, causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen?, schets. 20.13 Gevar. Progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Opsporing verzocht! 22.25 Labyrint in Lan-Fang, hoorspel. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.3024.00 Lichte muziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Koorzang. 7.45 Morgengebed en liturg kal. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Fanfare-orkest. 15.15 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.40 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje. 17.30 De spring plank. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journalistiek week overz. 18.10 Gram. 18.15 Pari. overz. 18.25 Strijk orkest. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Brabants orkest. 20.10 Act. 20.25 Act, 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.15 Pleidooi voor een non, hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2224.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Idem. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz. kalei- doscoop. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 15.40 Liturg, ge zangen. 15.50 Gram. 16.00 Accord.duo. 16.15 Gram. 16 30 Accord.duo. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagkl. en liturg, kal. 17.20 De Schelde, ora torium. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz. progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.35—24.00 Idem. VOOR ZATERDAG AVRO: 15.4516.15 Voor de kinderen. NTS: 16.30 17.45 Eurovisie: Wereldkampioenschap handbal. 20.00 Journ. en weerber. NCRV: 20.15 Lied van de maand. 20.20 Uit tegen thuis. 20.55 Nieuwe gram. 21.15 Gevar. progr. 22.00 Dagsluiting. Het aantal officieel geregistreerde televisietoestellen in Nederland is de twee- honderdachtenzeventigduizend gepasseerd. Op een bevolking van elf miljoen is dit nog niet zo'n indrukwekkend cijfer, maar als men bedenkt dat dit getal bereikt werd binnen het bestek van tien jaren, dan zegt het toch wel iets. De grootste optimist had in 1948 het thans bereikte aantal niet durven voorspellen. Goed, men had vertrouwen in het medium en over doorzettingsvermogen had men ook niet te klagen, maar een onberekenbare factor bleef de reactie van het publiek, dat mis schien meer uit nieuwsgierigheid dan uit begrip voor de vele mogelijkheden, welke de televisie in zich droeg, van dit jongste technische wonder kennis zou nemen. Op dat begrip waren alle plannen van die pioniers gebaseerd. Wilde Nederland niet bij andere landen ten achter blijven dan moest er met de televisie worden geëxperimen teerd. In de praktijk zou moeten worden aangetoond, dat televisie meer was dan een technisch wonder alleen en als middel ter voorlichting en geestelijke ontspanning van een nog sterker doordringende kracht was dan de radio. De „mannen van het eerste uur" zagen voor ons land ook grote commerciële mo gelijkheden bij een toepassing van de tele visie. De grote vlucht, die de „beeldradio" in Amerika had genomen, had bij de elek tronische industrie in Europa zijn weer klank gevonden. En na de successen welke men in de dertiger jaren al bij experimen ten op bescheiden schaal bij Philips had geboekt, zat men na de bevrijding als het ware te wachten op geregelde televisie uitzendingen. Allerlei omstandigheden waren er oorzaak van, dat Nederland voor lopig nog van televisie verstoken bleef. In de kring der omroepverenigingen nam men een afwachtende houding aan en ook bij de overheid, belast als zij was met het zoeken van een oplossing voor de duizend- en-één problemen, welke de Duitse bezet ting had geschapen, was de animo voor een toepassing van televisie niet groot. „Dan zullen wij het zelf moeten gaan doen", zo oordeelden de Philips-pioniers en niemand zal willen ontkennen dat dit „historisch" besluit van enorme betekenis is geweest voor de ontwikkeling van de televisie in ons land. Zo kon het gebeuren, dat op 18 maart 1948 in Eindhoven een begin werd gemaakt met geregelde TV-uitzendingen. Drie avonden per week keek een handjevol kijkers naar het beeldscherm van hun ont vanger. Niet meer dan ongeveer twintig bezitters van zo'n apparaat konden aan fa milie, vrienden en kennissen vol trots tonen tot welke verbazingwekkende pres taties de nationale elektronische industrie in staat was. Wat de kijker naar die eerste uitzendingen misschien niet zo direct opviel, was het enthousiasme, waarmede artiesten, medewerkers, technici en regisseurs het programma voor de camera's brachten. Op de regenachtige dinsdagavond, 18 maart 1948, bestond het gezelschap kijkers uit leden van het hoofdbestuur van P.T.T. De afstand van studio tot kijkzaal bedroeg ongeveer tien kilometer en dat er in die studio die een oppervlakte had van elf bij vijf meter en die er zeer indrukwek kend uitzag op die eerste avond werd getranspireerd, is niet aan twijfel onder hevig. Beb Schaefer, die in een gestreepte japon het gaf zo'n goed effect voor de lens verscheen, had de eer dat eerste programma te mogen aankondigen. „Goe den avond, dames en heren, hier is Philips' experimentele televisie met de eerste uit zending. Beeld en geluid over de zenders P.A.B. 3 en P.A.G. 3...." Regisseur Erik de Vries (hij heeft sinds dien ettelijke programma's in binnen- en buitenland geregisseerd) gaf programma leider Piet Beishuizen na die start een flinke klap op de schouders: ,,'t Is voor elkaar Piet." En interviewer Sjoerd de Vrij, die een „bloemenschikker" bij de kij kers moest inleiden, kan het tot heden maar niet begrijpen hoe het kwam, dat hij die avond van 18 maart zo ijzig kalm was. Op die drie zendavonden per week werd men er waren toen gemiddeld vijftig toestelbezitters geconfronteerd met een rijk gevarieerd programma. Kleinkunste naars kwamen even regelmatig voor de camera's als de dienaren en dienaressen van de kunst met een grote k. De ballet kunst, het variété en de sport werden door Piet Beishuizen bij de samenstelling van de programma's niet vergeten. De ama teurs, die de uitzendingen met andere ogen bekeken dan de P.T.T.- en Philipsdeskun- digen, waren enthousiast. Naar hartelust konden zij aan hun ontvangers werken en na elke uitzending vaststellen wat er aan hun schepping nog ontbrak. Televisie- In alle soorten en maten voorradig vanaf 1.75 p. trede. Keukentafels vanaf 13.95 Blank gelakte Keukentafels m. 3 laden 43.75 Blank gelakte Ronde tafels 69. Blank gelakte Stoelen v.a. 11.95 Pracht Zeemleer v.a. 2.45 Gr. Sponsen v.a. 0.49 Verder alles voor de schoonmaak. Bij aankoop van 10. een kop en schotel gratis! Dr. Leijdsstr. 10 - Haarlem - Tel. 57730 amateur Manders in Sint Antonis begreep er maar niets van dat hij, ondanks alle ge zwoeg P.A.B. 3 maar niet op zijn beeldbuis kon krijgen. Maar tussen het Peeldorp en Eindhoven was er een „berg" en de tv- golven vertikten het over die berg heen te wippen. „De kerktoren zou een ideale plaats van ontvangst zijn", zo oordeelde de heer Manders. De pastoor, nieuwsgierig naar dat wonder uit Eindhoven, gaf de hardnekkige amateur toestemming om op de zendavonden met zijn apparatuur in de toren te gaan zitten. Toen het resultaat aan de verwachtingen beantwoordde beklom de pastoor in Sint Antonis drie keer per week de veertig meter hoge toren. Hadden de amateurs schik in de uitzen dingen, natuurlijk was dat ook het geval met de kleine staf van hardwerkenden in de studio, die soms voor vreemde proble men kwamen te staan. Maar intussen heb ben de pioniers voldoening gevonden in het feit, dat al hun gezwoeg beloond werd, na dat op 2 oktober 1951 de Nederlandse Te levisie Stichting zelf de experimentele uit zendingen van Philips ging verzorgen. In een tot studio verbouwd voormalig kerkje in Bussum, dat van toen af de naam „Stu dio Irene" kreeg, werd het pionierswerk voortgezet. De heer H. J. G. R. Hartong, directeur van de hoofdindustriegroep ap paraten, die de stoot had gegeven tot de experimentele uitzendingen in 1948, straal de van voldoening op die tweede oktober 1951 en zijn voorspelling, dat de televisie ook in Nederland een grote vlucht zou ne men, is bewaarheid. Men realisere zich dat even: op 1 januari 50 tv-ontvangers in ons land, in 1952 vijfhonderd. De eerste Euro visie-uitzending op 2 juni 1953 van de kro ningsplechtigheden in Engeland deed de be langstelling voor televisie met sprongen toenemen. Op 1 januari 1954 bedroeg het aantal ontvangers achtentwintighonderd en twee jaar later vijfenveertigduizend. We moeten overigens ook niet vergeten dat er in ons land ook al lang geleden op ruime schaal met televisie is geëxperimenteerd. In 1927 was het bijvoorbeeld de heer Kerk hof, die een zender construeerde. Zijn beeldscherm was niet groter dan drie bij zeven centimeter. Philips installeerde in 1930 een zender Tip het dak van een Am sterdams hotel en gaf daar een openbare televisiedemonstratie. Op de jaarbeurs van 1938 toonde Philips eveneens haar kunnen op het gebied van de televisie. I „Goed, dat zal gebeuren", zei het Wensmannetje. Hij zwaaide met zijn armen door de lucht en mompelde daarbij een vreemde spreuk, die Bumbel en de kapitein niet konden verstaan. Toen kraakte het daarginds in het wrak de kapotte masten stonden weer recht, de gescheurde zeilen werden weer heelen daar dreef de Vrije Vogel weer statig en blinkend-nieuw op de golven! 115-116 Naar wordt vernomen, zullen de om roepverenigingen, verenigd in de Neder landse Televisie Stichting, zich zeer bin nenkort bezig houden met de vraag of het wenselijk is, dat de N.T.S. zich tot de mi nister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen zal wenden voor het verkrijgen van een concessie om reclame in televi sie-uitzendingen te mogen verzorgen. In dien de NTS dit besluit zal nemen be tekent dit een volledig terugkomen op een vroeger ingenomen standpunt, waarbij elke vorm van reclame in TV-program ma's uit den boze werd geacht. Dit gewijzigde inzicht, moet gezien wor den als een gevolg van het feit, dat ge rekend kan worden op een uitbreiding van het aantal wekelijkse zenduren, waar door de exploitatiekosten zullen stijgen. De bereidheid van de regering om daar voor meer gelden beschikbaar te stellen is niet groot. Een verhoging van het kijk geld wordt onder de gegeven omstandig heden niet wenselijk geacht. De voorma- ADVERTENTIE Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142 Een van de eerste toneelstukken, die door Philips' Experimentele Televisie werden uitgezonden, was het blijspel „Een engeltje van niets" van Claude André Puget, opgevoerd door leerlingen van de Amsterdamse Toneelschool, waartoe destijds onder meer Kitty Jansseri béhodrdé ,"ü$ei de'lttfklJrbfhckek -oc/k bij dk Neder landse Comedie vertmkler-Geheel- reehts- -staat- -pionier-regisseur Erik de Vries, die thans onder meer de uitzending van „Pension Hommeles" technisch regelt. Ook voor het kluchtige amusement werd reeds vroeg een plaats ingeruimd: hier ziet men de in middels overleden tekstdichter en liedjeszanger Kees Pruis en zijn zoon, bekend geworden als Mr. Doodle. 92. Parijs was in haar ogen een gevaarlijke stad. Zorg de die jonge vrouw, die Eugenie, wel goed voor hem Heine bemerkte, dat ze veel meer van hem en Euge nie wist dan hij had verwacht. Allerlei geruchten waren tot haar doorgedrongen en in de kranten was allerlei sensationeels over hem geschreven dat hij nooit gelezen had. Zijn moeder had echter alles wat ze over hem te weten kon komen, als 't ware ingezogen. Hij trachtte haar uit te leggen, hoe Eugenie was. „Ze is een goede vrouw en ze houdt innig van me. Er is bij haar geen spoor van de lichtzinnigheid, die men Frangaises zo vaak toeschrijft. En over zijn werk sprekend, zei hij. „Ik ben in Parijs op het toppunt van mijn roem. Men bewondert mij en ik word overal ontvangen, zowel bij de meest vooraanstaande mannen van de geest, als bij de rijksten, zoals de Rothschilds." Tenslotte sprak hij ook met haar over zijn gezond heid. „Mijn lichamelijke toestand baart me soms zor gen, ik lijd veel aan hoofdpijn, en daarbij zijn mijn ogen ernstig aangetast en doen zich verlammingsver schijnselen voor. Ik heb echter het vertrouwen, dat dit alles van voorbijgaande aard is en dat ik stokoud zal worden". Hij zweeg even en voegde er dan aan toe: „Dit zijn de drie dingen, waarover ik u wilde vertellen, moeder. U behoeft zich echter geen zorgen te maken, ik vertel u de volle waarheid". Ze keek hem aan. „Is 't werkelijk waar. Harry, dat je zo'n beroemd man bent geworden?" vroeg ze zacht. Hij knikte. „Zelfs de minister-president van Frank rijk heeft me wel eens om raad gevraagd, moeder", antwoordde hij glimlachend. Er kwam een voldane uitdrukking op haar oude ge zicht. „Ik heb 't altijd geweten, Harry, herinner je je? Men wilde mij niet geloven, maar ik heb 't altijd geweten... je bent een soort Napoleon!" Hij wendde even zijn hoofd af, er kwamen tranen in zijn ogen. Een ogenblik later vroeg hij: „Zoudt u Eugenie mijn vrouw niet willen leren kennen, moe der? Ik zou graag van u horen of mijn keuze de juis' is geweest". ,L it had je me moeten vragen, vóórdat je trouw de", antwoordde ze hoofdschuddend. „Maar vanzelf sprekend wil ik haar graag ontmoeten". Zijn zuster Lotte kwam het gesprek verstoren. Als een wervelwind stoof ze de kamer binnen en omhelsde hem met grote hartelijkheid. Ze was niet meer slank en jong, maar een stevige, zelfbewuste vrouw van middelbare leeftijd. Zijn zuster bracht hem naar zijn hotel. Ze sloeg hem met een ernstige blik in haar nog altijd mooie ogen gade en merkte op:„Ik krijg de in druk, dat je niet gezond bent, Harry!" Hij keek haar aan en antwoordde met een zucht: „Dat is inderdaad waar. Ik ben ziek en mijn ziekte schrijdt langzaam voort. Ik heb moeder beloofd, dat ze mijn vrouw zal ontmoeten, maar hoe lang het nog zal duren, voordat zij hier kan komen, weet ik niet. Wat mijn gezondheid betreft, heb ik moeder gerustge steld en ik verzoek ook jou, Lotte, met de meeste klem om tegenover onze dierbare oude moeder vol te houden, dat mij niets ernstigs mankeert. Houd vol, dat 't mij uitstekend gaat. Ik zal in mijn brieven ook altijd in diezelfde geest schrijven. Ook tegenover vrienden en verwanten mag je nooit iets laten merken van mijn achteruitgaande gezondheid". Enige dagen later liet hij zich naar Ottensen rijden om zijn oom Salomon een bezoek te brengen. Hij had de koetsier verzocht langzaam te rijden. Allerlei her inneringen kwamen in hem op. In zijn herinnering was de villa in Ottensen ontzettend groot. De wer kelijkheid viel thans echter tegen. Bovendien was het huis niet wit, maar grauwgrijsDe bomen in het park waren hoger geworden, maar het park was niet zo onmetelijk groot als het destijds in zijn ogen gesche nen had Oom Salomon ontving hem, zittend in een leunstoel met een plaid over de knieën. Hij was ziek en hij zag er ontstemd uit. Voor het eerst was er iets van zijn lij den in zijn gezicht te bespeuren. Zijn zelfbewustzijn leek verdwenen. Het gesprek verliep moeizaam, doch Heinrich Heine deed erg zijn best om zijn oom amusan te dingen te vertellen. Hij wist hem zelfs aan het lachen te krijgen. Tenslotte zei Salomon Heine: „Die kleine Eugenie, dat aardige Parijse vrouwtje van je, moet je eens mee hierheen brengen". En met een spot tend lachje voegde hij eraan toe: „Wat vrouwen be treft, heb je altijd een goede smaak gehad. Op dat ge bied heb ik vertrouwen in je.... misschien het énige gebied, waarop ik ooit wérkelijk vertrouwen in je heb gehad." Toen Heine de villa in Ottensen verliet, had hij een tevreden gevoel, de oude vete met oom Salo mon scheen geheel bijgelegd te zijn. Zijn oom scheen hem thans zelfs met welwillendheid te bekijken. Langzaam liep Heine door het park. Bij de fontein bleef hij enige tijd peinzend staan, doch de herinne ringen aan zijn romantische liefde waren niet levend meer. Bij het Diana-beeld klopte zijn hart niet sneller. Hij zuchtte en verlangde naar Parijs. Er waren in Hamburg echter nog méér dingen te regelen. Hij begaf zich naar de boekwinkel van zijn vriend Campe. De boekwinkel en uitgeverij waren in een nieuw pand gevestigd, het oude was door de brand verwoest. Vreemde gezichten keken hem aan en onbe kende boeken lagen uitgestald. „Zou ik de uitgever Julius Campe kunnen spreken?" vroeg Heine aan een bediende. „Wie kan ik zeggen?" Heine aarzelde even en antwoordde dan: „Bezoek uit Parijs". De oude Campe stak zijn hoofd nieuwsgierig om de deur van zijn privé-kantoor. Bezoek uit Pprijs Ongelovig en vol verbazing mompelde hij: „Heine?" „Bent u niet verheugd mij weer te zien, Campe?" vroeg Heine lachend. Thans kwam Campe met uitgestoken handen op hem toe. „Allemensen, Heine, dat jij hier bent! Welk een verrassing!" Een hartelijk, geanimeerd gesprek volg de. Allerlei nieuwe plannen ontvouwde Heine en zijn uitgever luisterde met grote belangstelling. Heine had intussen veel geleerd en was in zijn contact met uit gevers listiger geworden. Toen Campe liet doorsche meren, dat hij ondanks het verbod toch Heine's wer ken clandestien aan Pruisen leverde de vraag scheen dóór het verbod zelfs gestimuleerd te zijn hapte Heine onmiddellijk toe: „Wat zeg je me daar Campe, en heb je er nooit over gedacht mijn honora rium te verhogen?" Campe kon niet meer terug en Heine bepeinsde, dat hij toch wel iets van zijn leertijd in het bankiersvak had opgestoken (Wordt vervolgd) lige secretaris van de NTS, de heer J. W. Rengelink jhr. Röell, neemt thans de functie waar heeft enkele jaren geleden als zijn mening uitgesproken, dat alle aan televisie-uitzendingen verbonden kosten volledig uit de pot van kijkgelden zouden kunnen worden bestreden. Bij die voor spelling, zo zou thans aan het licht zijn ge komen, is onvoldoende rekening gehouden met de inmiddels gestegen en nog stijgende lasten van PTT. Ook de kosten der Euro- visie-uitzendingen zijn belangrijk toegeno men. Toepassing van reclame in de tele visie wordt ook in NTS-kringen gezien als een mogelijkheid om tot verlichting van de lasten te komen. De stichting blijft zich echter op het standpunt stellen, dat de uit voering van' deze vorm van commerciële televisie bij de NTS moet berusten. De Onafhankelijke Televisie Maatschap pij (OTEM), die zoals dezer dagen werd be richt, al een concessie-aanvrage heeft inge diend, is, zoals ons is gebleken, in hoge mate ontstemd over een mogelijk te vallen besluit van de NTS om een verzoek te richten aan de minister voor het toelaten van reclame in haar uitzendingen. De NTS zou haar concessie-aanvraag indienen vóór de behandeling van de omroepwet door de Tweede Kamer. Politieke partijen, die nauwe relaties met de omroepverenigingen onderhouden zoals P. v. d. A., K.V.P. en A.R. achten, hoewel zij principieel af wijzend staan tegenover reclame in de ether, toekenning van een concessie aan de NTS de enige aanvaardbare vorm van toe passing van commerciële televisie in ons land. Zou zulks inderdaad gebeuren, dan zal het nog de vraag zijn of de industrieën en bedrijven, die in de OTEM zijn ver enigd, op de dan door de NTS geboden ge legenheid om te adverteren wel zullen in gaan. ADVERTENTIE BESTEDINGSBEPERKING is pas dan ver antwoord als deze betekent kostenbesparing. Veelal, b.v. bij te goedkoop gebouwde huizen en auto's, komen zeer snel hoge onderhouds kosten en is er van kostenbesparing geen sprake. RENAULT betekent BESTEDINGSBEPER KING èn KOSTENBESPARING. GARAGE DEN HOUT VRIJDAG 7 MAART Stadsschouwburg: Toneelver. „Vriend schap Zij Ons Doel" met „Het zevende Gebod", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 9-17 uur. Bibliotheek Prinsenhof: Fototentoon stelling over de ontwikkeling van Neder landse musea. 19-21.30 uur. BIOSCOPEN Cinema Palace: „Vrouwen en spionnen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Aasgieren van het Westen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Die Sünderin vom Femer-Hof", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het schandaal v. Cloche- merle", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva- Theater: „De graaf van Monte Christo", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle leeft., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Vogelvrij verklaard", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leeft., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Krelagehuis: Voorjaarsbeurs voor de vrouw. 19-23 uur (sluiting). ZATERDAG 8 MAART Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met „Goede Reis", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van reprodukties van Perzische miniaturen, 9-17 en 19.30-22 uur. Bibliotheek Prinsenhof: Fototentoon stelling over de ontwikkeling van Neder landse musea. 10-12.30, 13.30-17, 19-21.30 uur. BIOSCOPEN Cinema Palace: „Vrouwen en spionnen", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 'uur. Frans Halstheater: „Aasgieren van het Westen", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido The ater: „Die Sünderin vom Ferner-Hof", 14 jaar, 14, 16,15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het schandaal van Cloche- merle", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De graaf van Monte Christo", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Vogelvrij verklaard", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-Ballet", alle leeft., 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Gebouw St. Bavo: Volkstuinvereniging „Ons Buiten", cabaret-revue: „Van dit, van dat, van alles wat", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 6