Horen en zien r J I I BUMBELENDEWENSHOORN Ceta-Bever MARCHWOOD Chefarine ,4 Agenda voor Haarlem 4-voudige bestrijding van pijnen en griep BANDRECORDERS De negen Muzen NAAIMACHINES Verf met glans en met gemak: GETAL AC! Kort en bondig WOENSDAG 12 MAART 1958 5 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Sterke draaidoos en zwakke zoons Beklemmend document in de late avond H. MAERTENS N.V. De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Over journaals „Uitsaai' van Asterion Het koninklijk bezoek STOFZUIGERS HARTENDORP Nederlandse opera voor „Het Schoolconcert" Franse pianist Alain Motard in Amsterdam Hoge Britse onderscheiding voor Alicia Markova Francoise Sagan gaat volgende week trouwen Jazzmusici speelden proef voor experts uit Amerika Auditie voor Europese Tower of Babel Band" Geestdrift voor de alt Aaf je Heynis in Parijs I V/- Een beoordeling van het t.v.-programma van dinsdagavond onder verantwoorde lijkheid van de V.P.R.O. zou niet vol ledig zijn wanneer we niet de aandacht vestigden op de rubriek van Simon van Callum: „De oude draaidoos". Is die ru briek al interessant om haar inhoud, films uit vervlogen jaren, ze is het ook om de manier waarop ze wordt gepresenteerd. Van Callum weet alles van zijn verhaal stof. Hij draagt ze niet voor, nee, hij pro beert ze zo goed mogelijk te vertellen. Dat kost hem moeite. Het is hem aan te zien. Maar tegelijk is dat de charme van zijn verschijning. Hier zit een man, die zich niet uitslooft, gelukkig niét. Hij is heel gewoon en zelfs in zijn interviews een beetje onhandig. Die interviews brachten ons gisteravond geestige momenten met de producent van de film „Zeemansvrouwen", een ras-Mokummer, die zijn geboortestad en zichzelf niet verloochende. Hier had de televisie precies dat levende en echte, dat haar actueel maakt. Geen salon-gepraat! De film brak tijdens de uitzending nog ontijdig af, maar met een gewiekste im provisatie werd het manco fraai opgevan gen. Een goede beurt dus achteraf. Over de vertoning van het toneelspel „Al mijn zoons", van Arthur Miller, moeten we minder enthousiast zijn. Vooral het begin was zwak, zowel van camera-regie als van acteren. Het miste meteen perspectief. Dat bezwaar bleef ons de hele voorstelling plagen. Het stuk-werd te weinig geconcen treerd op één plaats. Door een te omvang rijke mise-en-scèfle maakte het een rom melige indruk. De verschillende figuren stonden wat spanningloos tegenover elkaar. Geleidelijk werd het beter, maar de teleur stelling van het begin werkte door in het vervolg. Voor een tv-bewerking had Mil ler's spel zich beter niet in een ongeloof waardige tuin annex prieeltje kunnen voltrekken. Van de medewerkenden onder regie van Jack Dixon vonden wij Josephine van Gasteren verreweg de beste. Beeldschermer Dinsdagavond heeft Hilversum II na elf uur een van die nog steeds te schaarse programma's gegeven, waarin een poging werd ondernomen de luisteraar met de neus op de noden van deze tijd te drukken. In dit geval ging het om de nood welke alle andere problemen overheerst: de on gebreidelde wedloop der politieke blokken naar de finish der absolute vernietiging. Een uitzending als „Hier helpt alleen maar bidden" een documentaire over atoom- en pgketwapens naar h&t gehjl^namige Jjqgk van Albert Barwolf door Hendrik van Bergh zal, zo hopen wij, velep hebben opgeschrikt, die bij gebrek aan verbeel dingskracht gezapig voortleven in de waan, dat „hun tijd nog wel zal duren". Dit resultaat is voor een dergelijk programma zo essentieel, dat men geneigd is elk be zwaar tegen de vorm en hier en daar ook tegen de inhoud maar te vergeten. Onze bedenkingen tegen de vorm gelden inzonderheid de gefingeerde conversaties der omroepprogrammadeskundigen, welke al te duidelijk dienden om de door de tekst opgeroepen spanningen wat te temperen en tegelijkertijd de beperking van de stof te verontschuldigen. Wat ons betreft mag er over dit onderwerp best eens een program ma van drie uur gegeven worden. De BBC heeft dat jaren geleden trouwens eens gepresteerd met het klankbeeld „Hiroshi- ADVERTENTIE Nass&ustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220 HILVERSUM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 11.15 Orgel, viool en zang. 11.45 Parapsychologische beschouwingen. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit het be drijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Orkestconc. 13.55 Beursber. 14.00 Saxofoon kwartet. 14.30 Voor de vrouw. 15.00 Lichte muz. 15.15 Voordr. 15.35 Gram. 15.50 Logboek 1940. 16.40 Lichte mpz. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Hammond orgelspel. 18.00 Nieuws. 18.15 Amus.muziek. 18.45 Sportprobleroen. 18.55 Gesproken brief uit Lon den. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Wie opent de kluis? 20.00 Gram. 20.10 Nieuws. 20.15 Kamerork. en sol. (21.00—21.20 De Joodse godsdienst door de eeuwen, caus.). 21.50 Accordeondag 1958 te Lon den. 22.10 Journ. 22.20 Sopr. en piano. 22.50 Sport- act. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 Act. of gram. 23.25—24.00 Nieuwe gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Accordeonspel. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Pianovoordr. 13.40 Lichte muz. NCRV: 14.00 Metropole Ork. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Lichte muz. 15.35 Clavecinjbel en viool. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Instr. trio. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Instr. trio. 18.15 Friese uitz. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Gram. 19.20 So ciaal perspectief, caus. 19.30 Lichte muziek. 19.50 Pol. causerie: A.R. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr. 21.45 Gram. 2.00 Periodiekenparade. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsportuitslagen. 23.20—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14.00 Eng. les. 14.15 Zang en piano. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00 School radio. 15.30 Gram. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Clavecimbelrecital. 16.45 Vlaamse koorwer ken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kin deren. 18.15 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Gram. 20.10 Moderne tijden. 20.40 Verz. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Internat. Radio-Universiteit. 22.30 Orgelconc. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weerber. NCRV: 20.15 Kunstoverz. 20.45 Operatie diepvries. 21.25 Caba- retprogr. 21.50—22.00 Dagsluiting. ADVERTENTIE Vijf letters, die u de laatste tijd meer hebt gezien. U zult ze spoedig heel vaak tegenkomen in dit ovaaltje. Zij gaan de vertrouwde naam vormen van een plezierige gezel in uw leven. ma" van John Hersey, in het Light Pro- gramme nog wel! De inhoud was het sterkst waar men in het vlak der feitelijkheden bleef: ze waren welsprekend genoeg. De tekst boette aan waarde in zodra de politiek in het geding ■kwam, bijvoorbeeld met de citaten waarin gesteld werd, dat de proeven met kern wapenen der westelijke geallieerden altijd protesten opriepen, waartegenover de be zwaarden zwegen wanneer het om Russi sche proeven ging. De filosofische uitspraak van een Jaspers, het bijbelfragment over de verwoesting van Sodom en Gomorra en de uitlating van Eisenhower waaraan het klankbeeld zijn titel ontleende, waren bovendien te zeer gebruikt om het onder werp een wijsgerige achtergrond te ver lenen dan dat zij werkelijk verhelderend werkten. Zij suggereren namelijk veel meer dan zij werkelijk aan behartigenswaardigs behelzen en vormen daarom geen tegen wicht tegen de concrete, harde feiten. Al leen al om de herinnering daaraan zijn we de K.R.O. erkentelijk voor zijn initiatief. Golfbreker Op de maandag en dinsdag in het I.C.C.- paviljoen in het Vondelpark te Amsterdam gehouden conferentie van hoofdredacteu ren der Europese televisie-journaals en televisie-nieuwsdiensten is een onderzoek ingesteld naar de wijze, waarop de onder linge uitwisseling van gefilmd nieuws kan worden vergroot en versneld. Tevens werd onder ogen gezien in hoeverre hierbij ge bruik kan worden gemaakt van het Euro visie-net. De voorstellen, die hieromtrent werden gedaan, zullen eind van deze week worden behandeld op de voorjaarsconfe rentie in Brussel van de programmacom missie der Europese Televisie Organisatie. De vergadering werd gehouden op initia tief van de Nederlandse Televisie Stichting en gepresideerd door de heer J. W. Ren- gelink, programma-commissaris van de N.T.S. De deelnemers aan de conferentie, tot wie ook enkele hoofdredacteuren van buiten Europa behoorden, zijn woensdag de gast van het Amsterdamse gemeente bestuur. De opera „Asterion" van de Nederlandse componist ir. H. H. Badings met een libret to van prof. J. P. van Wijk Louw, ge schreven in opdracht van de „Suid-Ari- kaanse Uitsaai Korporasie", zal door deze omroep worden uitgezonden over haar Afrika-zender. Badings heeft in gedeelten van zijn compositie elektronische muziek verwerkt. De uitzending zal plaats hebben op zondag 13 april van 15.30 tot 16.30 uur Nederlandse tijd. In de 11-meter band is de ontvangst van deze zender in Nederland redelijk goed. Dank zij Eurovisie zullen de Engelse televisiekijkers getuige kunnen zijn van het bezoek van Koningin Elizabeth en de Hertog van Edinburgh aan Nederland, al dus heeft de B.B.C. officieel medegedeeld. Zoals reeds werd aangekondigd komt het Engelse koningspaar op 25 maart voor een bezoek van drie dagen met het jacht Britannia" in Amsterdam aan. Museumconcert. Aan het Stedelijk Museumconcert dat gegeven wordt zondag middag 16 maart in Amsterdam werken mede Rucky van Mill - piano en Nicholas Roth - viool. Het programma vermeldt werken van Beethoven, Poulenc, Ruyne man en Schubert. Deense beurs. De Deense regering heeft voor het studiejaar 1958-1959 weder om een studiebeurs van een academisch jaar ter beschikking gesteld ten behoeve van een Nederlandse student. Eventueel is het mogelijk deze beurs te verdelen over twee kandidaten. Inlichtingen geeft de afdeling hoger onderwijs en wetenschap pen van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen te Den Haag. Multatuli-Genootschap. Op 20 maart zal in één der zalen van Krasnapolsky in Amsterdam de jaarlijkse algemene ver gadering van het Multatuli-Genootschap worden gehouden. Na het zakelijke gedeel te volgt een lezing van Henri A. Ett over S. E. W. Roorda van Eysinga, dichter van „De laatste dag der Hollanders op Java". Recital. De jonge Weense pianiste Ingrid Haebler zal op dinsdag 18 maart een recital geven in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Het programma bevat onder andere werken van Mozart, Haydn, Schubert, Debussy en Ravel. Expositie. In het Amsterdams Stede lijk Museum wordt van 14 maart tot 5 mei een tentoonstelling gehouden van sculpturen van Jacques Lipchitz. Expositie. In museum Boymans te Rotterdam wordt van 15 maart tot 27 april een tentoonstelling gehouden van schil derijen en goumaches van de Rotterdamse kunstenaar Jan van Heel. ADVERTENTIE Gunstige betalingsvoorwaarden Gen. Cronjéstr. 43, Haarlem, Tel. 52760 „Venerick en Adelheid" De stichting „Het Schoolconcert", die ongeveer drie jaar geleden werd opge richt en onder leiding staat van Piet Pij nenburg, heeft op dit moment reeds bij na vijfentwintighonderd concerten op ve le scholen in Nederland verzorgd. Zij heeft verscheidene ensembles in haar dienst staan, die op de scholen optreden. Op 17 maart zal te Nijmegen het vijfen twintighonderdste concert worden gege ven voor deze stichting. In haar opdracht is hiervoor een Nederlandse opera gecom poneerd door Henri van Praag. Deze heeft de lotgevallen van de kinderen van Gijs- breght van Aemstel tot onderwerp. De titel van de opera, waarvoor Mies Bouhuys de tekst schreef, is dan ook „Venerick en Adelheid". Donderdagavond 20 maart zal voor het eerst in Nederland de Franse pianist Motard, prijswinnaar op vele internatio nale concoursen, optreden in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amster dam. Alain Motard behaalde onder an dere de Grand Prix op het Concours In ternational de Marguerite Long-Jacques Thibaud 1957 in Parijs, Grand Prix op het Concours Casella in Napels, Grand Prix de l'Academia di Musica Napels, Grand Prix au Concours International in Genève, en de eerste prijs op het Concours Inter national Viotti in Vercelli. Op het program ma voor Amsterdam staan werken van Bach, Beethoven, Chopin, Scarlatti, De bussy en Prokovjev. ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181 Tel- 14444 Koningin Elizabeth II van Engeland heeft dinsdag het Kruis van het British Empire verleend aan de beroemde balle rina Alicia Markova, wier echte naam is Alice Marks. Zij werd zevenenveertig jaar geleden geboren in de grauwe Londense wijk Finsbury Park. Vandaar is het een grote stap naar Buckingham Palace, waar de koningin dinsdag Alicia Markova het kruis opspelde en haar zei: „Al jaren heb ik van uw dansen genoten." De Franse schrijfster Frangoise Sagan heeft dinsdag in Parijs laten weten dat zij de „volgende week" getrouwd zal zijn. Zij vertelde er niet bij waar het huwelijk met de 45-jarige Parijse uitgever Guy Schoel- ler zal geschieden, „ergens waar geen journalisten en fotografen zijn", aldus de schrijfster. Maar dat staat natuurlijk altijd nog te bezien. Maar heel anders was het gesteld met de muitersDie waren aan het eind van hun krachten; met de grootste moeite sleepten ze zich voort door het zand, onder de felle zon. Ze werden vreselijk gekweld door de dorst, want er was nergens een druppel water te vinden. Op het laatst konden ze niet meer. Ze vielen neer in het hete zand. Toen ontdekte Fokko, dat zij bij de kust waren aangeland. En toen hij rondkeek, zag hij opeens... De Vrije Vogel! 123-124 ADVERTENTIE PLASTICVERF van George T. Wein en Marshall Brown, de twee Amerikaanse jazzexperts die sinds half februari de Europese hoofdsteden af reizen op zoek naar kandidaten voor de „Tower of Babel Band", die ons wereld deel zal vertegenwoordigen op het deze zomer in Newport, Rhode Island (V.S.) te houden jazz festival, zijn buitengewoon tevreden over het verloop van hun talen tenjacht. In de afgelopen weken hebben zij achtereenvolgens in Lissabon, Madrid, Ge nève, Milaan, Wenen, Praag, Warschau en Stockholm zeker duizend jazzmusici getest en hun indruk is, dat het niet moeilijk zal vallen uit zoveel talent een prima, al- Europees „modern style"-orkest samen te stellen (op basis van een man per land), dat op het Newport Jazz Festival het grootste jaarlijkse jazzevenement ter we reld een goed figuur zal slaan. De samenstelling van deze Toren-van- Babel-Band zal echter pas bekendgemaakt worden nadat de Amerikaanse keuze-com missie Wein-Brown ook de Nederlandse, Belgische, Franse en Engelse jazzmusici aan de tand hebben gevoeld, wat vermoe delijk nog deze week zal gebeuren. Maan dagavond was de beurt aan de Nederlandse kandidaten, die daartoe in Bellevue te Am sterdam voor de Amerikanen moesten proefspelen. Jammer dat er geen voor selectie was toegepast, want onder de on geveer dertig gegadigden, die zich voor deze vuurproef hadden gemeld, waren er velen en vooral de slagwerkers wier verrichtingen nauwelijks de dilettantische kinderschoenen ontwassen bleken te zijn. Al gauw werd het duidelijk, dat het uit sluitend een strijd zou worden tussen en kele prominente beroepsmusici, zoals de freelancer" trompettist-pianist Rob Pronk, de tenorsaxofonist Toon de Vries van de Ramblers en het radio- en televisieduet Pim en Ruud Jacobs, terwijl ook drummer Kees Cee, de kinbaardige echtgenoot van Corrie Brokken, kennelijk tot de kans hebbers behoorde. Alle kandidaten moes ten twee proeven afleggen: één in impro viseren en één in spelen van het blad. Het eerste onderdeel leverde weinig moeilijk heden op, het spelen a vue echter des te meer. Zelfs pianovirtuoos Pim Jacobs kon het inderdaad vrij ingewikkelde stukje bladmuziek niet tot een goed einde bren gen. „Binnenkort echter zal het wel beter gaan," zei hij hoopvol, „want ik heb nu al drie maanden les op het Conservatorium." Waarop een medekandidaat hartelijk re pliceerde, dat ze daar in Newport wel niet op zullen kunnen wachten. Festival-djrecteur George Wein en zijn „testmaster" Marshall Brown bleken aller beleefdste deskundigen, die zelfs voor de zwakste kandidaten nog een waar engelen geduld aan de dag legden. Maar hun oor deel was er niet minder kritisch om. „In Italië en in Spanje hebben wij musici ge hoord, die de moeilijkste partijen zonder „Eén van de grootste zangeressen van onze tijd" Claude Rostand, een vooraanstaand mu ziekcriticus, wijdt in „Carrefour" loven de woorden aan een recent optreden van de Nederlandse altzangeres Aafje Heynis in het Nederlands Instituut in Parijs. On der de kop „Een ontdekking: Aafje Hey nis", profeteert hij, dat we met haar één van de grootste zangeressen van onze tijd bezitten. Hij constateerde bij haar een stemkwaliteit en een stijlgevoel zoals men maar eens in de vijfentwintig jaar tegenkomt. „Zij heeft niet de wat moeizame zwaar te, die gebruikelijk is bij dit soort drama tische stemmen. Haar timbre is transpa rant en tegelijkertijd vol en zeer warm Zij bezit een miraculeuze gelijkmatigheid bij de overgangen van de registers en in haar hele stembereik. Mert denkt niet meer aan techniek, zo eenvoudig en na tuurlijk klinkt haar stem. De wijze van interpreteren is steeds volmaakt." Na nog vele andere waarderende opmerkingen te hebben gemaakt en haar te hebben ver geleken met Elisabeth Schumann, zegt Claude Rostand, dat Aafje Heynis hem één van zijn mooiste en diepste muzikale ontroeringen heeft geschonken. ADVERTENTIE Prijsverhoging Hofstra grotendeels door RENAULT-fabriek en agenten opgevangen. f 4995.— i.p.v. 5165.- 5995 - i.p.v. 6240.- Renault vier Luxe Renault Dauphine GARAGE DEN HOUT een fout van het blad speelden, maar zij konden niet improviseren. In Stockholm, in Wenen en nu hier in Amsterdam kregen wij legio prima improvisatoren, die riet lezen kunnen. Waar zitten toch de lui, die het allebei machtig zijn?" Na drie uur proefspelen, rijp en groen door elkaar, waren wij het allemaal meer dan zat, de kandidaten incluis. Alleen de beide Amerikanen zagen nog even fris en opgewekt in het rond als bij het begin van de auditie: een onverslijtbaar mensenslag. „Nou nog gauw even naar Brussel, Parijs en Londen en dan terug naar huis: Er is nog zo'n boel te doen voor het juli wordt," zeiden ze met een brede glimlach, terwijl ze iedereen de hand zwengelden. Hun keus van de Nederlandse kandidaat voor de „Tower of Babel Band" zal voor eind maart worden bekendgemaakt. Onze eigen prognose is: Rob Pronk of Toon van Vliet. 1. Van het kleine plateau, dat halverwege Barberry Hill de helling onderbrak, had men een prachtig ge zicht op het dorpje Marchwood, dat daar beneden half in de zon en half in de schaduw van deze win derige aprildag lag. Op de voorgrond zag men het driehoekige dorpsplein, aan twee zijden begrensd door de huisjes van rode steen en aan de derde kant door een rij olmen. Op de punt van de driehoek stond het oorlogsgedenkteken van grijze steen. Op de hoek van 't dorpsplein, het dichtst bij de heuvel, stond zwaar en vierkant de „Salutation Inn," die met zijn pas gekalkte muren het idee gaf van een zeilschip op een zonovergoten zee. Deze herberg was bekend om zijn uitstekend bier en om de perziken, die tegen de op het zuiden gelegen muur van de tuin groeiden. Links zag men, achter de olmen, de toren van de kerk. Het meisje op het plateau ging wat gemakkelijker tegen de denneboom zitten, waartegen zij geleund zat, en liet haar blik over .iet beeld gaan, dat zich daar beneden haar uitstrekte. In haar ogen was het meer dan alleen maar een dorpje; het was veeleer haar gehele levenspatroon. Aan de overkant van de hoofd weg, bijna tegenover het oorlogsmonument, lag Al- der Lane, een smalle, tussen vrij hoge bermen gele gen, laan, die een paar honderd meter naar het zui den liep en dan naar het westen draaide. In het laat ste huis voor men aan de bocht kwam, woonden de Ruspers; vrienden, die zij haar hele leven gekend had. Zij kon nog juist de lijn van het dak onderscheiden en de schittering van wit van de bloeiende wilde kers, die bij de bocht van de laan stond. Na de bocht liep de laan al gauw dood en aan het einde stond Coryton Cottage, waar zij geboren was en 22 van haar 28 jaren had doorgebracht. De andere zes jaar had zij gedurende de tweede wereldoorlog gediend in het Vrouwelijke Hulpkorps. Zij hield van dit «dorpje. Door al de oorlogsjaren heen, was dit beeld haar niet uit de geest geweest en zij dacht weer aan die aprildag, nu twee jaar ge leden, toen zij naar deze plek op Barberry Hill ge gaan was, onmiddellijk toen zij niet langer onder commandant Howard was, maar weer gewoon Celia Howard. Na drie jaar dienst overzee leek het haar toen een wonder weer op Marchwood te kunnen neer zien en tot de conclusie te komen, dat het net was als vroeger. Misschien was het toen wel voor de eer ste keer, dat zij zich ten volle realiseerde, hoeveel dit kleine hoekje van Engeland wel voor haar bete kende. Zij herinnerde zich, dat zij zich b'ij dat bezoek wel een beetje dwaas gedragen had. Zij had tegen deze zelfde denneboom geleund gezeten en de ruwe bast tegen haar wang en de scherpe geur van de denne- naalden als oude vrienden verwelkomd, waarna zij was begonnen te huilen. Aan het einde van de oor logsjaren zaten de emoties nogal dicht aan de opper vlakte. Maar die tranen hadden ook enkele schrijnen de herinneringen weggewassen, die men maar beter vergeten kon. En het feit van haar thuiskomst, ge koppeld aan de bevinding, dat Marchwood zo abso luut en wonderbaarlijk onveranderd was, had haar het vertrouwen teruggegeven in een gezonde levens opvatting, die door de voorafgaande jaren ernstig was geschokt. Zij had toen geen andere wens gehad, dan zich weer te vestigen, waar zij thuis hoorde en een onderdeel te worden van Marchwood en de daar gebruikelijke levenswijze. Meer verlangde zij nog al tijd niet. Achter de Salutation In., op de hoek van het dorps plein lagen de speelvelden van de meisjeskostschool voor het ogenblik verlaten. De rook, die uit een der schoorstenen van het onregelmatige gebouw van grij ze steen, dat „Marchwood Grange" heette, opsteeg, was het enige teken van leven, dat daar te bespeu ren viel. Zij zag de rook zich in grijze wolken voor de wind verspreiden. Vier geslachten van de familie van haar moeder hadden in dat huis gewoond voor dat het als kostschool was ingericht. De ijle klank van de torenklok, die het half uur sloeg, onderbrak haar gedachten. Zij keek even op haar horloge. Het was half vijf. De naast haar liggende hondenriem opnemend, krabbelde zij overeind en werd zich er plotseling van bewust, dat zij de hond al enige tijd had gemist. Zij keek eens rond, floot en riep. Gedurende enige ogen blikken hoorde of zag zij niets, maar toen zag zij de bovenkant van een goudbruine kop en de tip van een goudbruine staart uit het struikgewas en de hei daar beneden steken. De snelheid, waarmee de hond na derde was niet groot, daar af en toe de kop verdween en de staart onbeweeglijk zichtbaar bleef. Gay nam er als gewoonlijk haar tijd voor. Haar meesteres, die nog de invloed onderging van haar tevreden beschou wing wachtte toegevend, tot de setter kwam aanzet ten, waarna zij weer terugklauterde naar het voet pad en zij samen de heuvel afgingen. In de eendenvijver naast de dorpsvijver waren twee kleine en groezelig uitziende jongens aan het vissen naar stekelbaarsjes Toen Gay kwam aanspringen, grepen zij, geleerd door vroegere ervaringen met hon den die de boel omgooiden, naar hun jampotjes en grinnikten tegen Celia. Let waren de jongens van de postbode. „Zo, jongens. Hoeveel hebben jullie er al?" Zij toonden haar hun vangst: negen stuks tezamen. Celia's aandacht werd afgeleid, doordat Gay dwars over het dorpsplein op een witte hond afrende. Zij riep en floot, maar vergeefs Hoewel de hond in an dere opzichten gehoorzaam genoeg was, leek het wel, of Gay volkomen doof werd, zodra zij een mogelijke speelkameraad in het oog kreeg. Het voorwerp van haar aandacht, een bull-terrier, was niet in de stem ming voor een spelletje, maar niet weerhouden door deze zeer besliste gereserveerdheid, bleef Gay speels op de terrier afspringen, die een nijdig gegrom liet horen. De langste van de twee heren, die de terrier bij zich hadden, riep tegen Celia, zodra zij binnen het bereik van zijn stem was: „Roep alstublieft uw hond terug. De mijne gaat vechten, als ze getergd wordt." Er zijn weinig dingen, die je zo buiten je zelf kun nen brengen, als het roepen van een hond, die je vlakweg negeert, dacht Celia, maar haar ergernis veranderde in schrik, toen de terrier op Gay los ging en er een witte en goudbruine warwinkel van hon den ontstond, waaruit grommen en snauwen van de terrier en kreten van angst van Gay voortkwamen, daar deze het minste idee van vechten had. De 1 lon- de jongeman schreeuwde tegen de honden en zwaaide zonder enig resultaat met een zweep en Celia stond op het punt er tussen te springen en Gay te grijpen, toen de man, die tegen haar geroepen had, haar te rug trok. (Wordt vervolgd) Burgemeesters. Aan de heer M. van Veen is op zijn verzoek met ingang van 15 april eervol ontslag verleend als burge meester van Enschedé. Aan de heer H. J. de Dreu is op zijn ver zoek met ingang van 1 april eervol ontslag verleend als burgemeester van Assen, en aan de heer J. W. H. Houbiers is op zijn verzoek met ingang van 1 april eervol ont slag verleend als burgemeester van Bo- choltz en Simpelveld. Verantwoordelijk. De rechtbank te Arnhem heeft een 58-jarige ploegbaas bij de Nederlandse Spoorwegen tot vier maan den hechtenis voorwaardelijk veroordeeld. Hij werd verantwoordelijk gesteld voor het verongelukken van een jonge mede arbeider tijdens werkzaamheden in de nacht van 8 op 9 juli van het vorig jaar op de spoorbrug bij Westervoort. De jonge man kon nog wel tijdig opzij springen, maar viel in het water en verdronk. Stille omgang. De stille omgang te Amsterdam, de eerste van de drie jaar lijkse tochten ter herdenking van het sa- cramentswonder van 1345, heeft weinig last gehad van de hevige sneeuwval. De achttien extra-treinen arriveerden op tijd en slechts een klein aantal van de 230 bussen had met enige vertraging te kam pen. In totaal waren er ruim 20.000 pel grims uit alle delen van het land naar Amsterdam gekomen. ADVERTENTIE Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderenl De 4 geneesmiddelen van Chefarine „4" worden in de hele wereld op grote schaal gebruikt. Tezamen in één tablet verenigd werken zij bijzonder snel, krachtig en weldadig, zells wanneer andere midde len falen BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET Tegen pijnen en griep Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door het bestanddeel Chefarox. WOENSDAG 12 MAART Stadsschouwburg: Het Operagezelschap „Forum" met „Madame Butterfly", 20 uur. TENTO ONSTELLINGEN HuisVan Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototentoonstelling van de ontwikkeling var Ned. musea, 19 tot 21.30 uur. FILMS: Cinema Palace:,, Vrouwen en Spionnen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Aasgieren van het Westen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.Lido Theater: „Du bist Musik", a.l., 19 en 21.15 uur Luxor Theater: „Het schandaal van Clochgmerle", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei zerin en moeder", a.l. 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bij ons op Hawaii", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi- ballet", a.l. 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Brinkmann: Voor het Humanistisch Ver bond spreekt dr. D. H. Prins over: „De zin van het leven", 20 uur. DONDERDAG 13 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Theater" met „Plantage Tamarinde", 20 uur. Con certgebouw: Kon. Liedertafel „Zang en Vriendschap" met „Requiem van Fauré", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 9 tot 17 en 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prin senhof: Fototentoonstelling over ontwikke ling van Ned. musea, 10 tot 12.30, 13.30 tot 17 en 19 tot 21.30 uur. Galerie Espace: Ex positie van gouaches en tekeningen van Lucebert 11 tot 17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Vrouwen en Spionnen", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Aasgieren van het Westen", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Du bist Musik", a.l. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het schandaal van Clochemerle", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: ,,'n Vrouw achter tra lies", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt The ater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bij ons op Hawaï", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 9