Horen en zien r BUMBELENDEWENSHOORN J giyzeI RONA MARCHWOOD Amsterdamse studenten speelden „Phèdre" van Jean Racine Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES Geen fusie tussen Carl Rosa en Sadlers Wells Onrijp werk in het Lavigerie College ZATERDAG 15 MAART 1958 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Langademig stuk De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisiepr o gramma Ether-nocturnes Omroepzenders zwegen tien minuten Beeld zonder geluid hij t.v. Beeckesteyn Televisie te huur Cafe's zondags open of dicht in Oud-Beijerland? voor de algemene huidverzorging verzorgt, beschermt en g DE NEGEN MUZEN Bolsjoi-Ballet volgend jaar naar Amerika De vrijdagavond in een uitzending van de N.T.S. door de Vlaamse Televisie gere- layeerde opvoering van het televisiespel „White Oaks" door Ronald Hambleton, naar het gelijknamige, veelgelezen boek van Mazo de la Roche heeft ons weinig kunnen boeien, ze maakte geen ogenblik een geïnspireerde indruk. Enigszins uit gezonderd de actrice Germaine Loosveld in de rol van een rijke oude dame op wier vermogen door flink wat familieleden met meer of minder gepast ongeduld wordt gewacht, leek geen van de mede werkenden voldoende overtuigd zijn rol te spelen het moet hen overigens worden nagegeven, dat de tekst daartoe ook be trekkelijk weinig reden gaf. Er werd even wel mat geacteerd. We kunnen ons moei lijk voorstellen, dat veel kijkers zich ge wonnen hebben gegeven bij de vele ber gen emotie suggererende, maar in reto riek krachteloze ontladingen van onechte gevoelens. Behalve nu en dan dankzij een wel geraffineerde belichting of een goed gemeten close-up was er een volstrekt ge brek aan sfeer. Ook lag de Nederlandse (lees: Vlaam se) vertaling van Lode Rose niet aldoor even gemakkelijk in het gehoor. Wij moesten geduld oefenen om dit langade mig „vulstuk" tot en met de laatste punt achter de laatste zin te kunnen uitzitten. Dat geduld konden we net niet helemaal opbrengen. Beeldschermer ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181 Tel- 14444 HILVERSUM I 402 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Geef het door, eaus. 10.05 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Ned. Herv. kerkd. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Weense muz. 12.55 Een opdracht aan het Nederlandse volk, caus. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boek- bespr. 14.20 Omr.ork. en solist. 15.30 De Joodse godsdienst door de eeuwen, caus. 15.50 Cabaret- progr. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Kamerkoor en orgel. 17.15 De buitenstaander en de boze jon geren, causerie. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjourn. 18.30 Instrum. sextet. 19.00 Spontane reacties, discussie over muziek. 19.30 Annamarie- ke, hoorsp. met muz. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade Orkest en sol. met koor. 20.45 Lichte muz. 21.05 Cabaret. 21.35 Lichte muz. 21.50 Gram. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Met de Franse slag. HILVERSUM II 298 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc. IKOR: 8.30 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.50 Viool en piano. 12.20 Apologie, 12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Gitaarspel. 13.45 Boek- bespr. 14.00 Pianorecital. 14.35 Waar de brede stroom der Maas, klankb. 15.05 Kamermuz. 15.45 Gram. 16.10 Sport. 16.30 Vespers. Convent der Kerken: 17.00 Kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 18.37 Vocaal ens. en sol. 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Ork.conc. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem, ge sprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caroline, blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de par tij?, caus. 21.30 Als je nog vrij bent, hoorsp. 22.05 Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Brabants orkest en soliste. BLOEMEND AAL 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (band opname van zondag 9 maart, 2 uur). 11.15 ds. G. W. Lammens van Rotterdam-Oost (bandopname van zondag 9 maart, 7.30 uur). 3.45 n.m. ds. G. Toornvliet. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00, 15.30 en 15.40 Gram. 16.00 Voetbalrep. (Om 16.30 Wielerreport.). 16.45 Gram. 17.00 Nieuws en sportuitsl. 17.15 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Sportuitsl. 17.55 Pianorecital. 18.30 Godsdienst, halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Hoorsp. 21.20 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Dansmuziek. HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.45 Idem. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Voor de vrouw. 14.45 Pianorecital. 15.15 Wat is een verstandige vacantie?, caus. 15.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Voor de padvinders. 17.25 Sportmozaiek. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.: Serie: Een loopbaan bij het onderwijs. IV. Een mooie taak in een industrialiserend land, door G. N. Meurs, voorzitter van de bond van leerkrach ten bij het Nijverheidsonderwijs. 18.25 Amus.muz. 13.50 Kamermuz. 19.25 Muzikale caus. 19.45 Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16 Act. of gram. 23.3024.00 Frontloge. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Raak de roos. 10.15 Grama 10.30 Rondom het woord, theologische etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.- mede. 12.33 Musette ork. en solist. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.30 Strijkkwart. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van bui ten. De Stichting Bevordering Bescherming Be volking vraagt de aandacht van de Nederlandse noodwacht. 18.00 Orgelconc. 18.30 Sport. 18.40 En gelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.45 De zaak Vampier, hoorsp. 21.40 Gram. 21.50 Vocaal ens. 22.05 Boekbespr. 22.15 Orgelconc. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.40 Gram. (Om. 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Kinderliederen. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Klankbeeld. 20.00 Kamerork. en sol. (Om 20.45 Kunstkaleidoscoop). 21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 22.5523.00 Nieuws en Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG NTS: Relais van de Duitse Televisie: 16.00 17.00 Rep. Intern, concours hippique in Dortmund. IKOR: 17.00-18.15 Jeugddienst. VOOR MAANDAG KRO: 20.30 Gastenboek. 20.45 Open doekjes. 21.05 Mensen willen rijk sterven, voordracht. 21.35 Bezoek aan de Akademie v. beeldende kunsten St. Joost te Breda. 21.55 Epiloog. De Franse zenders hebben een nieuw publiek ontdekt waarop zij hun program ma's kunnen richten: dat van chauffeurs en andere continu-arbeiders, die nachtelijk werk moeten verrichten: bakkers, nacht wakers, brandweerlieden, werkers in de zware industrie, artiesten. Daarbij is er een niet gering publiek, dat zonder bepaal de aanleiding 's nachts opblijft, waar' schijnlijk uit slapeloosheid of gewoonte.. De Radiodiffusion-Télévision Frangaise begon een paar jaar geleden met het pro gramma „Route de nuit" van midden nacht tot twee uur, dat voornamelijk uit band en plaat bestond, waarbij de omroe per slechts schaars tussenbeide kwam. Sinds het eind van het vorige jaar blijft Allouis (1829 meter) de gehele nacht in de lucht. Na een uur dansmuziek tot één uur komt dan het programma „Route de nuit" aan bod, nu echter volgens een nieu we formule, waarbij de muziek wordt af gewisseld met de omroeper-conférencier Eernard Margay, die zich inzonderheid tot de automobilisten richt met raadge vingen, berichten over de toestand van de wegen, het weer, de wegversperringen en zovoort. Men maakt daarbij gebruik van de tips, die vele chauffeurs eigener bewe ging aan de studio's van France I door geven. Bovendien voldoet de omroeper tij dens deze uitzending aan verzoeken om bepaalde grammofoonplaten te draaien, verzoeken welke hem niet alleen uit Frank rijk telefonisch bereiken, maar ook uit België, Zwitserland, Duitsland en Enge land. Deze activiteit van de R.T.F. heeft de commerciële stations Europe 1 (1647 m.) en Radio-Luxemburg (1293 m.) genoopt eveneens langer door te gaan. Europe I volgt tussen 23 en 1 uur het patroon van Allouis en heeft met deze „Service de nuit" ook veel succes, hetgeen niet alleen te danken is aan het voortreffelijk omroe pend personeel levendig en opgewekt, met veel persoonlijkheid zonder vulgair te worden maar ook aan de mogelijk heid door haar bemiddeling persoonlijke boodschappen aan automobilisten door te geven. De boodschappen zelf worden niet uitgezonden, maar de betrokken chauffeur wordt verzocht zich bij het eerstvolgend service-station Balzac 65-00 te bellen, het speciale nummer van dit programma. Het programma slaat zo goed aan, dat een paar firma's belangstelling hebben ge toond voor een commerciële mededeling op dit overigens voor reclame ongunstige zenduur. Die reclame draagt op haar beurt tot de aantrekkelijkheid van het pro gramma bij. Radio-Luxembourg, dat nu met zijn „Radio-minuit" ook tot 1 uur in de nacht doorgaat, is zover nog niet. Men draait een nonstop-programma zonder veel op schik, ook al heeft de bekende omroeper Robert Alain de dienst. Waarschijnlijk zijn organisatorische en economische over wegingen er debet aan, dat „Radio-mi- nuit" van de Villa Louvigny (het studio complex in de stad Luxemburg) in plaats van de studio's aan de rue Bayard in Pa rijs wordt uitgezonden. Daardoor is er echter heel wat minder contact mogelijk met het luisterend publiek. Een van de plezierigste ervaringen met deze ether nocturnes is wel de heldere ontvangstkwa liteit: geen interferenties, geen mechani sche storingen van stofzuiger, draaiban ken en scheerapparaten, ook veel minder atmosferisch gekraak. Als iedereen daar om van de nacht een dag gaat maken'en radiostations dat ontdekken, zal dat voor deel spoedig genoeg verdwenen zijn. Dan gaan we weer overdag luisteren. Golfbreker ADVERTENTIE N.V. MIJ. „HOLSTER"- OVERVEEN Tel. K 2500 - 15597 en 19057 Centrale verwarming Airconditioning Aut. oliestook Voor al uw REPARATIES van MATRASSEN en BEDDEN Telefoon 1.1.4.8.5 BI3VULLEN en VERNIEUWEN HAARLEM S MATRASSENHUIS H. DE GRAAFF GROTE HOUTSTRAAT 105 Doordat in de stroomtoevoer van een der zenders van de Wereldomroep kortslui ting ontstond, viel gisteravond ook de spanning van de beide radiozenders Hil versum I en II en de geluidszender van de televisie uit. In Lopik schakelde men di rect de defekte zender uit en verving deze door een reserve-zender. Daarna konden alle zenders weer in werking worden ge steld. De storing had van 20.32 uur tot 20.42 uur geduurd. Bij de studio's in Hilversum kwamen vele klachten van luisteraars binnen, voor al bij de N.C.R.V., die juist om half negen begonnen was met een nieuw deel van de hoorspelserie „De jeugd op eigen wieken". De programmaleiding van de N.C.R.V. be sloot het hoorspel opnieuw uit te zenden en het verdere avondprogramma enigs zins te wijzigen door het laten vervallen van een lezing. De televisiekijkers moesten tijdens de uitzending van een televisiespel, dat door de N.T.S. werd gerelayeerd van de Vlaam se t.v., tien minuten lang genoegen ne men met het beeld zonder geluid. Men maakte in de Bussumse studio een geschre ven mededeling die kijkers via de beeld zender, die normaal bleef functioneren konden lezen. Een voorgestelde fusie van de Britse operagezelschappen Sadlers Wells en Carl Rosa, waarover dezer dagen werd bericht, is vrijdag door de directeuren en de com missarissen van de Sadlers Wells van de hand gewezen. Het Sadlers-gezelschap zal zijn nauwe samenwerking met Carl Rosa handhaven en zelfs nog versterken, maar het gezelschap blijft zelfstandig, aldus een desbetreffende verklaring. De gedachte aan fusie kwam voort uit financiële moei lijkheden bij beide gezelschappen. ADVERTENTIE Hoeveel vertrouwen een fabriek heeft in eigen fabrikaat, komt tot uiting in de verstrekte garantie. Renault geeft 6 maanden garantie zonder dat de cliënt arbeidsloon behoeft te betalen. Wellicht stemt u dit tot nadenken. GARAGE DEN HOUT Een firma in Preston, in het Engelse graafschap Lancashire, is een proefne ming begonnen met het verhuren van tele visietoestellen waaraan een meter is be vestigd, die na het inwerpen van een shil ling (vijftig cent) het toestel een uur lang doet werken. De handelaren zien in een dergelijk verhuursysteem een mogelijk heid om verouderde toestellen, die niet meer gekocht worden, te benutten, aldus meldt de „Manchester Guardian". Voor de Dordtse rechtbank hebben zich te verantwoorden gehad twee caféhouders uit Oud-Beijerland, die in strijd met de plaatselijke politieverordening op zondag hun café's geopend hadden gehad. Beiden hadden voor de kantonrechter te rechtgestaan, maar deze had hen ontsla gen van rechtsvervolging. De officier van Justitie bij het kantongerecht was hierte gen in beroep gegaan. De officier van Justitie bij de rechtbank requireerde bevestiging van het vonnis van de kantonrechter. De kantonrechter was uitgegaan van de overweging, dat een café een inrichting is, waarin men zich kan ontspannen op de wijze, zoals bedoeld wordt in artikel 7 van de Zondagswet. De officier van Justitie kon zich hermee ver enigen. Hij refereerde aan het standpunt van enkele procureurs-generaal en dat van enkele kantonrechters, die van mening zijn, dat de gemeentelijke wetgeving geen geoorloofde ontspanning is kan verbieden. Fokko en de andere matrozen klommen tegen het schip op. Toen ze op het dek van de Vrije Vogel waren, vielen alle mannen op hun knieën voor Bumbel. GenadeHelp onswe hebben er spijt van!" smeekten ze. Bumbel voelde opeens medelijden met de mannen. Die zagen er vreselijk uithet was ze goed aan te zien, wat ze geleden hadden 129130 ADVERTENTIE v ->m Vraagt gratis monster bij uw leverancier. Het Heemsteedse Minerva-Theater viel de eer te beurt gisteravond het Amster damse Studentencorps met zijn genodig den te gast te hebben ter bijwoning van een opvoering van „Phèdre" van Jean Racine door de Amsterdamse Studenten- Toneelvereniging. Het tijdstip van aan vang (20.30 uur) was blijkbaar wat vroeg gesteld, want het liep al tegen tien uur toen de laatste hoofdstedelingen kwamen binnenvallen de voorstelling was toen pas een half uurtje aan de gang. De wachttijd viel kort door een ware parade van avondtoiletten, waarbij veel jeugd en charme viel te genieten. Met „Phèdre" in een goed klinkende vertaling van Ferd. Sterneberg had men in meer dan één opzicht een hoge greep gedaan. Dat er aan rolkennis en dictie grote eisen werden gesteld, is zonder meer duidelijk. Overigens een eis waaraan zeer redelijk vooral door de titelrol speelster, Antoinette de Boer, werd vol daan. Meer moeite had men om karakters en spelsituatie aan ons voor te stellen. Wat De radiokrant van de N.C.R.V. „Van daag" heeft gisteravond enige aandacht besteed aan het buiten „Beeckesteyn" te Velsen, dat de laatste tijd opnieuw in de belangstelling is gekomen door een uitge breide reddingspoging op nationaal ni veau. Herman Felderhof kwam daartoe in de ochtend naar Velsen om samen met één onzer redacteuren, die sinds de bevrij ding de ontwikkelingen rond het buiten van nabij heeft gevolgd, een opname ter plaatse te maken. Jur van Hesselingen vraagt aandacht voor schilderijen, geëxposeerd tot 15 maart in het Lavigerie College aan de Wüstelaan te Santpoort. Men blijkt in dat college geen vooroor delen te koesteren ten aanzien van moderne kunstuitingen en daarvoor alle lof. De manier waarop bijvoorbeeld de Christus figuur door Van Hesselingen behandeld is zou toch gemakkelijk aanleiding geven tot protest. Wat mij betreft is er echter in ieder geval sprake van tegenzin, daar de helemaal niet overtuigd wordt door de verbeeldingen van een en ander, waarbij bedoeld is heel veel te zeggen. In dit geval wordt beslist te hoog gegrepen, gezien de middelen die de schilder ter beschikking staan en de weinige gerijptheid van de mens. Het beste komt uit dit schilderen nog te voorschijn, wanneer een natuur tot on derwerp genomen wordt. Maar dan nog is dit alles van te weinig geschoolde hand. Mogelijk is dat anderer voorbeeld wel even voor ogen stond, maar dan werd het toch te weinig bekeken en verwerkt. Niet iedereen behoeft een academie of andere school te volgen. In dit geval echter lijkt me er niet veel anders op te zitten. Bob Buys de karakters betreft lukte dat in eerste aanleg het beste aan de jeugdige gelieven Hippolyte en Aricie, door Guus de Boer en Kiki Amsberg vertolkt. De spanning in de situatie liet op zich wachten tot het vierde bedrijf, toen de ware bezieling bleek waarmee men zich op dit stuk van felle, ontoelaatbare hartstocht had ge worpen. In de eerste drie bedrijven schit terden plastiek en mimiek vrijwel door afwezigheid of door gebrek aan beheer sing, het laatste vooral bij Phèdre, aan het eerste leed Oenone van Minilou ter Meulen. Na de pauze bleek dat André van den Heuvel als regisseur hier wel degelijk aandacht aan had geschonken, maar dat men jammer genoeg nu pas de situatie onder de knie had. Toen volgden dan ook de mooie scènes elkaar op: de hopeloze strijd van Phèdre tegen de zinne lijke liefde voor haar stiefzoon Hyppolyte de twijfel van Theseus, door Pieter van Vliet met waardigheid en iets van rijp heid en levenservaring vertolkt, het ver slag van de dood van Hippolyte door The- ramene, dat door Peter Lohr tot de aan grijpendste scène werd gemaakt. Racine heeft het de spelers en zeker niet die van..driehonderd jaar later niet gemak kelijk gemaakt doör het oorspronkelijke stuk van Euripides te verfransen en te moderniseren (a la 1077) maar met be houd van alle Griekse mythologische mo tieven, die na die vermenselijking van de tragedie als ingewikkelde rompslomp aan doen. De zeventiende-eeuwse enscenering draagt daar nog het zijne toe bij. Maar we waren het niet eens met de opmerking van praeses Peter Lohr, toen hij in zijn dankwoord op alle waarderende en schertsende huldebetuigingen van zusterorganisaties zei dat het maar goed was dat Racine al een kleine driehonderd jaar dood is. En dit slotwoord het waarlijk laatste bedrijf was dan het sein voor de start naar Treslong in Hille gom waar het jaarlijkse bal werd gehou den, dat ongetwijfeld geanimeerd zal zijn verlopen. A. B.-K. Uitnodiging. De Haagse schilderes Sedje Hemon is uitgenodigd deel te nemen aan een internationale hedendaagse ten toonstelling, die in het „Palais des Beaux Arts De La Villê De Paris" in Parijs wordt gehouden. De ervaring had Celia echter geleerd, weinig ge wicht aan geruchten te hechten en het was nooit bij haar opgekomen, dat haar vader hierbij betrok ken zou zijn. ,Vind u het erg vervelend, Paps?" ,Nu niet meer, nu ik enige tijd heb gehad om aan het denkbeeld te wennen. Het was even een schok. Het ergert mij, tot de conclusie te moeten komen, dat de baan mij over het hoofd gegroeid is en dat ik mij dat niet gerealiseerd heb. In de wetenschap heb je jonge hersens nodig De mijne beginnen te kraken en dat had ik moeten begrijpen". „Onzin, Paps". „Het is toch inderdaad waar. De gebeurtenissen gaan snel tegenwoordig en ik vrees, dat mijn opvattingen conservatief zijn geworden; dat is in mijn werk fa taal. Ook ben ik een beetje sceptisch geworden ten opzichte van het nut /an dit werk. En dat is al even fataal. Dus", ging hij kalm voort, „zal ik mij gelukkig achten terug te kunnen treden en een beetje in de tuin te werken en misschien een boek te schrijven over be paalde aspecten van mijn werk in het laboratorium". „Paps, het spijt me. Dat het op deze manier moesl komen, bedoel ik". Haar gezichtje had een verontruste uitdrukking. Hel leven van haar vader was zolang met het Onderzoek- Laboratorium verbonden geweest, dat hij de breuk wel zeer sterk moest voelen en zichzelf moest gaan beschouwen als terzijde geschoven en nutteloos. Het was moeilijk te peilen, hoe sterk, want het speciale soort mild-ironische filosofie van haar vader verborg veel. Zij wist, dat hij zich steeds voor z'n werk ge ïnteresseerd had en zij meende, dat hij ondanks zijn opmerkingen in zijn hart toch wel het idee had, dat hij nog wel nuttige diensten zou kunnen bewijzen. Zij voelde zich om zijnentwille in opstand komen, want zij miste zijn bereidheid om het onvermijdelijke te accepteren. Wat is die nieuwe man voor iemand", vroeg zij na een kort zwijgen. Niet gemakkelijk te taxeren. Een prima stel her sens natuurlijk en een sterke wil. Weet precies, wat hij hebben wil en zal het, naar ik geloof, wel krijgen ook. Er is iets hards in hem, dat hem tot een gevaar lijke tegenstander zou maken. Maar ik heb nog geen tijd gehad, om hem goed te leren kennen. Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik er met enig verlangen naar uitzie, hij interesseert mij". „Hij lijkt me, als ik u zo hoor, een lastig heer schap". „Ik geloof niet, dat de zaken in de toekomst op het laboratorium op zo'n gemoedelijke manier zullen gaan". Haar vader glimlachte een beetje zuur. „Ik geloof, dat sommigen van onze jonge chemici wel wat meer opgejaagd zullen worden. Je theepartijtjes in de bibliotheek zullen wel wat verminderen". „Dus daar weet u ook van, hè? Ik hoop, dat u daarmee niet wilt suggereren, dat wij een troepje lijntrekkers zijn, vader", ging zij verwijtend, maar met een tinteling in haar ogen voort. „Tenslotte als de chemici boeken komen halen en het theetijd ^s, is het niet meer dan natuurlijk, dat zij thee krijgen". „Natuurlijk. Laten we zeggen, dat de discipline een beetje slap geworden is hè? Ik vrees, dat ik geen erg geschikte figuur voor een strenge discipline ben". „U bent een schat en iedereen houdt van u en res pecteert u en doet zijn best voor u. Daar hoeft u niet aan te twijfelen. Dit nieuws zal maandag, als het be kend wordt, heel wat consternatie veroorzaken. Wij zigingen aan de top betekenen altijd reorganisatie en moeilijkheden". Het verbaasde haar, dat haar vader daar nog om lachen kon. „Het zal me werkelijk amuseren, om over de Nieuwe Bezem te horen. Oh, ja, de directie staat er op om mij een afscheidsdiner aan te bieden, met een cadeau en toespraken, enz. Dus zal ik de gelegenheid hebben, om met vlag en wimpel te vertrekken. Zet niet zo'n be zorgd gezicht, kind. Ik geef je de verzekering, dat ik er zeer rustig onder ben. Een sterkere hand is daar nu wel nodig en ik heb mijn tijd gehad. Tenslotte zal ik toch nog met de gang van zaken in contact blijven door jou en door verschillende vrienden. Ik zal genie ten van de rol als toeschouwer. Is er nog thee in de pot?" „Hoe oud is die nieuwe man?", vroeg Celia, de theepot leegschenkend. „Dr. Deverel?" Hij fronste even de wenkbrauwen bij het horen van het antagonisme in de stem van zijn dochter. „Ik denk achter in de dertig". „Nou, als we daar een dictator krijgen, dan zal mijn verzoek om ontslag niet lang op zich laten wachten". De gedachten vloog haar vader door het hoofd, hoe sterk zij zo op haar moeder leek met haar vooruitge stoken kin en haar gevoelige mond, in zo strakke lijnen. De donkere grijze ogen had zij van hem, maar 't bruine haar, de scherp afgetekende jukbeenderen en de vrij wijde neusgaten van haar moeder. Al de Gay thornes waren mensen met een krachtige geest; daar was geen twijfel aan. Celia had ongelukkigerwijze die heftige trots geërfd, welke voor degeen, die er mee behept was, zoveel verdriet kon veroorzaken en zijn huwelijk met haar moeder had doen mislukken. Zijn dochter had datzelfde impulsieve hart, diezelfde op rechtheid, maar misschien een beter gevoel voor ver houdingen dan haar moed-r. Het Gaythorne-tempera- ment, dacht hij, leidde niet bepaald tot een rustige le vensgang. Hij begon met enige ernst te spreken, daar hij zijn woorden goed tot haar wilde laten doordrin gen. „Celia, ik zou niet graag willen, dat je enig vooroor deel koesterde tegen dr. Deverel, alleen maar, omdat hij mij gaat vervangen. Hij heeft een lastige baan en al je medewerking nodig. Geef hem je steun en moe dig geen vooroordelen tegen hem aan. Het is een ellen dige opdracht, om een reeds lang gevestigd en betrek kelijk gemoedelijk regime over te nemen met de in structie van de directie om de teugels strakker te hou den. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk". „Natuurlijk, Paps, als u dat zegt, maar ik ben zo'n onbeduidende factor., mijn reacties komen er niet op aan!" „Het zijn de reacties van ieder lid van de staf tot de jongste bediende toe, die bijdragen tot het vormen van een goede of een slechte atmosfeer om in te werken, kindje. Ik ben zeer gelukkig geweest met de mede werking, die ik altijd gehad heb. En ik heb het gevoel, dat het voor jou, mijn dochter, van speciaal belang is, om die aan mijn opvolger te geven. Bovendien," ging hij op luchtiger toon voort, „denk er eens even aan, op welke manier jij de jongelui beïnvloedt". Uit de manier, waarop hij haar aankeek, wist zij, dat hij haar geruststellende verzekering dienaangaan de wilde hebben. Haar ogen tintelden. (Wordt vervolgd) Het ballet van het Moskouse Bolsjoi- Theater zal in april en mei 1959 een tour nee door de Verenigde Staten maken. Het zal onder andere voorstellingen geven in New York, Washington en San Francisco. De Amerikaanse impresario Sol Hurok heeft woensdag het contract getekend. Naar schatting honderdvijftig dansers en ballerina's zullen aan de tournee deel nemen. Tevens zal binnenkort een Russische afvaardiging onder leiding van de onder minister van Culturele Zaken in de Sov jet-Unie, Slawonof, naar de Verenigde Staten gaan om daar besprekingen te voeren over de aankoop van films en om voorbereidingen te treffen voor de komst van Amerikaanse orkesten naar de Sovjet- Unie. Het bezoek van Slawonof aan de Verenigde Staten valt onder het Ameri kaans-Russische Culturele Akkoord. De eerste film, die op grond van dit akkoord in Moskou zal worden gedraaid, is „Oorlog en Vrede". De Russen hopen nog dertig Amerikaanse films te kopen op voor waarde, dat in de Verenigde Staten der tig Russische films worden verkocht. ZATERDAG 15 MAART Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Wie is Janus?" 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen toonstelling van de ontwikkeling van Ne derlandse musea, 19 tot 21.30 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met donderend geweld". 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De vloek der De monen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. „Met bit tere ervaring", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Paris Palace Hotel", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De dood van een bandiet", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. ZONDAG 16 MAART TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen toonstelling van de ontwikkeling van Ne derlandse musea, 10 tot 12.30, 13.30 tot 17 en 19 tot 21.30 uur. Galerie Espace: Expositie van teke ningen en gouaches van Lucebert, 11 tot 17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Met donderend geweld", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De reis van Prinses Beatrix naar de West", alle leeftijden, 10, 11 en 12 uur. ,,De vloek der Demonen", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Paris Palace Ho tel", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. „Berenland", alle leeftijden. 14 en 16.15 uur. Rembrandt Theater: Sissi, keizerin en moeder", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De dood van een ban diet", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „The Glenp Miller Story", alle leeftijden, 11 uur. MAANDAG 17 MAART Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met ,De boomgaard", 20 uur. Concertgebouw: Concert door het Haar lems Bach Ensemble, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen toonstelling over de ontwikkeling van Ne derlandse musea, 10 tot 12.30. 13.30 tot 17 en 19 tot 21.30 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 11 tot 17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Met donderend geweld", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.30 uur. Lido Theater: „De reis van Prinses Beatrix naar de West", 10, 11 en 12 uur. „De vloek der Demonen", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Porte des lilas", 14 jaar, 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Sissi, keizerin en moe der", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De luchtslag om Ja pan", 14 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leef tijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Begijnhofkapel: Interkerkelijk Evangeli satie Comité de heer J. van Gijs over „De kracht van positief denken", 20 uur. Zang- dienst 19.30 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 6