Castella
MARCHWOOD
UW NAAIMACHINE
DE BOOMGAARD
r
BUMBEL EN DE WENSH00RN
J
Agenda voor
Haarlem
schoonheidszeep
Kort en bondig
DINSDAG 18 MAART 1958
4
Praten, praten, praten
Haarlems proza
Voetbal uit Frankfort
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Duitse wereldpremière van
een Nederlands stuk
Dick de Reus vervangt
Herman Krebbers
Han Beuker overleden
„Jazz" en „klassiek"
Voorstelling door het Rotterdams Toneel
Een stuk verfijnde
voor slechts
staat bij KUIPERS in de
Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142
Om even voor middernacht eindigde
gisteravond het K.R.O.-programma, dat van
halfnegen af praten-praten-praten was ge
weest, dat weinig verloren zou hebben
indien het via de radio was uitgezonden.
Het was een statisch programma, uiterst
vermoeiend. Men kreeg een droge keel van
al dat gepraat. Dat betekent niet dat alle
onderdelen niet goed waren ze hoorden
alleen niet bij elkaar.
Het begon met een praatje in Gasten
boek met de vier Nederlandse „hostes
ses" van de Wereldtentoonstelling; het ging
door met het praatje „Open doekjes" van
Jan Willem Hofstra, gevolgd door een
praatje met de regisseurs Douglas Seale en
Henk Rigters over Richard II van Shake
speare, dat de Nederlandse Comedie in
studie heeft. Het Engels en Nederlands
benamen elkaar de adem en soms de zin,
zoals de vertaling van Saint Joan (Jeanne
d'Arc) door Sint Johan.
Met al dat gekeuvel was de K.R.O.-sectie
al ruim een half uur op het schema achter
en Jef Heydendaal bracht die prestatie op
een klein uur. Deze tandarts droeg een
eigen verhaal voor, zenuwslopende praterij,
ergerniswekkend door de monotonie van
het beeld en slaapverwekkend door het
radde geklets. Wij hadden een ezelsbrug
getje om het vol te houden: Jef (tandarts)
Heydendaal had zijn verhaal vóór zich lig
gen, een dik pak folio's. Af en toe nam de
camera daar een helder beeld van (waarom
eigenlijk?) en het geslonken pak folio's liet
dan prettig raden hoe lang het nog zou
duren. Het praatje heet „Mensen willen
rijk sterven". De moraal was: „maar daar
om hoeven ze niet arm te leven".
Joop Reinboud praatte vervolgens de
kijkers door de Akademie voor Beeldende
Kunsten St. Joost te Breda heen op een
uur, dat geen Akademie nog boeien kan.
Iedereen praatte opgewekt alsof Klaas
Vaak niet bestaat, maar voor hen was het
ook nog vroeg. Pater Verhagen hield een
epiloog, die hij nu eenmaal niet zong. Ook
dat was dus gepraat, dat er toen nog een
journaal kwam over de K.L.M.-staking was
spannend. Dat gepraat had wèl een avond
mogen duren. Koen van Koewij k inter
viewde de ontslagen vlieger Metz en Pier
Tania sprak met Rein Vogels, perschef der
K.L.M. Zo hoorden de kijkers dat er nog
een vliegtuig naar New York was ver
trokken.
Beeldscliermer
In het AVRO-programma van heden
avond wordt van kwart voor acht tot acht
uur een reportage gegeven van de be
kendmaking van de uitslag van de proza-
wedstrijd van de Haarlemse sociëteit Teis-
terbant, die op 19 februari heeft plaats ge
had. Deze uitzending vervangt het gebrui
kelijke filmpraatje van de heer L. J. Jor-
daan.
Woensdagmiddag morgen dus is er
andermaal een voetbalwedstrijd op het
scherm. In het Wald-stadion in Frankfort
am Main geeft Dick van Bommel commen
taar bij de interland-voetbalwedstrijd
West-Duitsland—Spanje. Het is een recht
streekse reportage die om vier uur begint.
ADVERTENTIE
Hoeveel vertrouwen een fabriek heeft in
eigen fabrikaat, komt tot uiting In de
verstrekte garantie.
Renault geeft 6 maanden garantie
zonder dat de cliënt arbeidsloon
behoeft te betalen.
Wellicht stemt u dit tot nadenken.
GARAGE DEN HOUT
HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw.
(9 35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio.
VARA: 10.20 Gram. 11.00 R.V.U.: Beschouwingen
over de juiste omgang met anderen, door mej.
mr. dra. A. J. Blits. 11.30 Gevar. progr. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland.
12 38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellings
agenda. 13.20 Lichte muz. 13.50 Medische kroniek.
14.00 Pianorecital. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Koor
en ork. 17.10 Gram. 17.20 Dansmuz. 17.50 Rege-
ringsuitzend.Rijksdelen Overzee: Kroniek van
Nieuw Guinea, door Claude Belloni. 18.00 Nieuws
en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Ethiek en tech
niek, door dr. C. J. Dippel. Tweede lezing. 19.00
Voor de kinderen 19.10 Langs nieuwe wegen, toe
spraak. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Comm. 20.15
Gevar. progr. 22.40 Gram. 22.45 Tussen mens en
nevelvlek, caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek.
23 5024.00 Soc. nieuws in Esperanto.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 - 24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.50
Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber.
8.15 Gram. 8.30 Marinierskapel. 9.00 Voor de zie
ken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Gram. 11.10 De zaak Vampier,
hoorsp. 12.05 Gram. 12.15 Lichte muz. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram.
en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20
Blaasork. 13.45 Gram. 15.00 Jeugdork. 15.45 Gram.
16.00 Voor de jeugd. 17.20 Muz. caus. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Clavecimbelrecital. 18.00 Leger des
Heilsmuz. 18.15 Spectrum van het Chr. organisa
tie- en verenigingsleven. 18.30 Koorzang. 18.50
Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man
af. 19.15 Orgelconc. 19.30 Buitenl. overzicht. 19.50
Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Passiestonde. 21.00
Concertgebouwork. en solist. 22.00 Inleiding va
kantierubriek. 22.15 Geestelijke liederen. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl.
23.20—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55
Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 School
radio. 16.00 Koersen. 16.02 Beiaardconcert. 16.15
lichte muz. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.10
Vocaal ens. 17.55 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal
en -filosofie, caus. 18.21 Ork.conc. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorsp.
22.00 Nieuws. 22.15 Clavecimbelrecital. 22.45 Gram.
22.5523.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
AVRO: 15.3016.00 Voor de kinderen. NTS:
16.0017.40 Eurovisie: Voetbalwedstr. Duitsland—
Spanje. NTS: 18.00—18.40 Eurovisie: Rep. van de
eerste vergadering van de Europese Gemeen
schappelijke Organen te Straatsburg. NCRV:
20.00 Route Nationale 6. 21.50 Dagsluiting.
In juni zal in Duitsland de wereldpre
mière worden gegeven van het door A.
Defresne geschreven toneelstuk „Het
eeuwige toeval". Het „Stadttheater Nürn-
berg" zal het stuk onder de titel „Das
Fraülein und der Zufall" ten tonele
brengen.
Aan het laatste abonnementsconcert, het
negende in de serie D, dat het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest vanavond in
het Concertgebouw in Haarlem geeft, zal
de violist Herman Krebbers door ziekte
niet kunnen deelnemen. In zijn plaats zal
de concertmeester van het Utrechts Ste
delijk Orkest, Dick de Reus, de solist zijn.
Het programma, dat ongewijzigd blijft,
luidt: Voorspel tot een tragedie van Ba
dings, het Vioolconcert van Beethoven en
de Eerste Symphonie van Brahms.
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest verzorgt wederom een Beethoven-
cyclus, die op de dinsdagen 15, 22 en 29
april zal worden uitgevoerd onder leiding
van Henri Arends. In het eerste concert,
dat geopend wordt met de ouverture Leo-
nore 1, treedt George van Renesse als so
list op, i het tweede, dat wordt geopend
met de ouverture Leonore II, treedt Ri-
cardo Odnoposoff als solist op. Het derde
en laatste concert wordt met de ouver
ture Leonore III gepend en hierin is de
pianist Eduardo del Pueyo de solist.
Gisteravond is in Hilversum na een
langdurige ziekte op eenenzestig jarige
leeftijd overleden de pianist Han Beuker,
die jaren lang van 1929 af met de
heer Wouter de Nijs een bekend pianisten
duo heeft gevormd. De laatste tijd ver
zorgde de heer Beuker het muzikale ge
deelte der programma's van bekende ca
baretgezelschappen onder meer ook enige
seizoenen dat van Wim Kan.
De thans overledene werd in Amsterdam
geboren, studeerde aan het conservatorium
aldaar en zette zijn muziekstudie voort in
Duitsland.
De begrafenis is vastgesteld op donder
dagmiddag om één uur op de Noorderbe
graafplaats in Hilversum.
De -organisatoren van de muziekdagen
Donaueschingen in Zuid-Duitsland wor
den bij de beoordeling van de toelaatbaar
heid van composities voor dit muziekfes
tijn geleid door een vrijzinnige geest. Zij
hebben zelfs op de verleden jaar gehouden
muziekdagen toestemming gegeven tot
uitvoering van muziek, die zich als serieus
kwam aandienen, maar die zich heeft
ontpopt als een afstammeling van de jazz,
een karakterloze afstamming, een
bastaard, die noch thuishoort bij de mu
ziek, waarvoor het begrip „kunstzinnig"
geldt, noch ondergebracht kan worden bij
de door Amerikaanse negers geïntrodu
ceerde jazzmuziek en al de daarvan afge
leide stijlen.
Wij willen in het midden laten of de
N.C.R.V. met haar uitzending op maan
dagavond van enkele opnamen van de uit
voering van dit zeurige, smakeloze af
treksel propaganda heeft willen maken
voor een tot mislukking gedoemd huwelijk
tussen „jazz" en „klassiek" of dat zij de
ze uitzending alleen maar informatief be
doeld heeft. In het laatste geval verdient
de omroep volle waardering, omdat zij
haar luisteraars in staat stelde stelling te
nemen tegen een musiceertrant en een
muziekstijl, die een afgrond van verveling
deden opengaan. De omroeper heeft 'Wél
getracht met het uitspreken van een toe
lichting vol belangwekkende begrippen
als persoonlijke instrumentatie, atonaal
muziekexperiment volgens het twaalf-
toonsprincipe, persoonskarakteristiek in
tripel-fuga-thema's, die men in dit geval
als ongeoorloofde annexaties kon be
schouwen, onze interesse gaande te ma
ken. En dat gelukte inderdaad. Maar zo
dra de uitvoeringen van „Jordu" van Jor
dan en Paradox II van André Hodeir door
Hodeirs Jazz Groupe de Paris en verder
van „Three windows" van John Lewis
met „The golden striker" en „The rose
true" van dezelfde componist door het on
der diens leiding staande Modern Jazz
Quartet op gang kwamen, begon de ver
veling van slaperige schijnritmen, de suf
fe monotonie van wee vibrafoongeklink-
klank, enerverend als een lekkende goot
met het gezeur van andere instrumenten
in een klankengestamel, dat geen vlees en
geen vis was.
Golfbreker
PREMIèRE VAN „AMPHITRYON"
De Haagse Comedie zal zaterdagavond
29 maart in de Koninklijke Schouwburg de
première geven van „Amphitryon" door
Max Croiset, die eveneens de regie heeft
Bij de talrijke toeschouwers, die maan
dagavond te Haarlem de voorstelling
bijwoonden van Robert Bolts toneel
spel „De boomgaard" door het Rotter
dams Toneel zal de neiging tot een ver
gelijking met een ander stuk uit het reper
toire van een hele tijd geleden wellicht
ook zijn opgekomen. Ik bedoel dan „De
dood van een handelsreiziger". Maar de
man, die de centrale figuur was in dat
stuk, bezat een heel wat omvangrijker
dramatische bagage dan waarmee Jim
Cherry in „De boomgaard" was uit
gerust. En niet alleen Jim Cherry. Waren
in „De dood van een handelsreiziger" alle
erin voorkomende personen opgenomen
in een tragische handeling, die met grote
kracht werd gestuwd naar het nood
lottig einde, in „De boomgaard" reduceert
de schrijver de noodlotsdwang tot bijna
niets, omdat hij vergeet zijn hoofdpersoon
en wie hem omringen in een redelijke ver
houding te plaatsen tegenover de omstan
digheden, die zich oorzakelijk of acciden
teel door en met hen voltrekken. Het is
een aanloop tot grote en hevige gebeurte
nissen met mensen. Maar de gebeurtenis
sen zijn niet hevig genoeg om op te wegen
tegen hun emoties. Zij maken de gang
van zaken niet tragisch en niet onont
koombaar. Het karakter van Jim Cherry
is niet voldoende uitgewerkt om hem ge
legenheid te geven meer dan in sommige
trekken markant te zijn.
De rol, welke zijn vrouw is toebedeeld,
is niet veel meer dan van een lijdend voor
werp, het slachtoffer van een uitputtings
slag, welke slechts een enkele keer werke
lijk de allure daarvan aanneemt. Het ont
brak de schrijver aan een waarlijk grootse
dramatische conceptie, het vermogen we
zenskenmerken te openbaren met een ge
geven, dat er partij aan geeft. Daardoor
kon men slechts ten dele voldaan zijn over
de voorstelling, al lag dat zeker niet aan
de vertolkers.
De Jim Cherry, waarmee wij worden
beziggehouden, is een ongelukkig man. Hij
neemt geen vrede met zichzelf, maar doet
zich groter voor dan hij is en wil dat zijn
vrouw en gezin daarin gelooft. Hij ideali
seert het verleden en bouwt een toe
komst droom op van een boomgaard, waar
in hij wil gaan werken, wanneer hij er zijn
baantje op een verzekeringskantoor aan
heeft gegeven. Zijn vrouw is er na vijfen
twintig jaar eindelijk aan toe die schijn-
leuzen niet meer te accepteren. Zijn zoon
heeft er al lang genoeg van. Zijn dochter
heeft het meest oog voor haar eigen pro
blemen. Pas wanneer Jim Cherry wordt
ontslagen gaat het snel bergaf met hem.
Hij neemt geld weg van zijn vrouw, laat
toe dat zijn zoon van die diefstal wordt
beschuldigd, praat en fantaseert eindeloos
verder en weigert, als zijn vrouw de be
geerde boomgaard wil kopen, dit aanbod
omdat hij de werkelijkheid niet aandurft
van een wens, die hij nooit echt heeft
trachten te vervullen. Dan is de maat vol.
Zijn vrouw verlaat hem en hij sterft.
In dit kort bestek lijkt de situatie zeer
wel geschikt voor een sterke uitwerking.
Dat is dan schijn, want te veel zijn het
kleine en geen noodlottige voorvallen,
welke telkens weer een beslissende im
puls blijken tot schokkende reacties en
reflexen, die evengoed heel andere gevol
gen hadden kunnen hebben. De uitbars
tingen van Jim Cherry, vooral tegenover
zijn zoon, zijn soms onverklaarbaar. De
gesprekken met zijn vrouw roepen bij ons
vertederende gevoelens op, terwijl ze haar
tot wanhoop brengen. De logica is dan
zoek. Het veelvuldig ontbreken daarvan
irriteert. We vergeten mee te leven, omdat
we met ons verstand nog bezig zijn be
wijzen te leveren uit het ongerijmde. Dat
houdt dan ook geen zinnig mens vol.
Dat zulks ons overigens niet behoeft te
weerhouden om bewondering te hebben
voor wat de spelers presteren, is een an
dere zaak. Ik heb alle waardering voor
Hans Kaart, die Jim Cherry uiterst be
heerst tekent, zo kernachtig als hij maar
kan zonder het gevoel voor maat te ver
liezen, zonder naar de marqué te spelen.
Zo zal regisseur Jan Teulings het ook wel
Voor al uw REPARATIES van
MATRASSEN en BEDDEN
Telefoon 1.1.4.8.5
BIJVULLEN en VERNIEUWEN
HAARLEM'S MATRASSENHUIS
H. DE GR A A FF
GROTE HOUTSTRAAT 10S
bedoeld hebben. Ik geloof dat hij met die
opvatting gelijk heeft. Dat Enny Meu
nier echter daartegenover zo achtervolgd
moest zijn, lijkt me niet helemaal in over
eenstemming met de opzet. Toegegeven zij
evenwel, dat haar rol bijzonder ondank
baar was. Manfred de Graaf speelde de
zoon gevoelig en goed, het type zoon van
de huidige generatie jongeren. De dochter
van Ina van Faassen was eveneens een
knap staaltje verkrampte minderwaardig
heid. Het nare nest van Ria Vroomen
reken ik graag als volgende voltreffer. De
kleine rol van Jan Teulings te klein om
de beoogde uitwerking te hebben in de
verhouding tot Isobel Cherry mag ge
prezen worden om zijn nobele eenvoud.
De verzekeringsagent van Wim Grelinger
bleek tenslotte een verantwoorde typering.
P. W. Franse
Toen Bumbel die woorden gesproken had, stonden de mannen op, zwaaiden hun
hoeden en mutsen boven het hoofd en juichten.
„Wij beloven plechtig, nooit meer te muiten!" riepen zij: ook Fokko. En Bumbel zag,
dat ze dat meenden. Daarna verdrongen de mannen zich om de tafel, waar ze als
uitgehongerde wolven aanvielen op het eten en drinken 133134
ADVERTENTIE
25
Alle koopsters van twee
pakken Castella wasmiddel
(Castella Gezinswas of Castella Parels) kunnen
daarbij tijdelijk een stuk Castella Schoonheidszeep
ontvangen voor slechts 25 centl
U kent het befaamde motto van
Castella SchoonheidszeepIedere vrouw kan mooi zijr I
Profiteer dus van het bijzondere aanbod!
Hij en Celia speelden tegen Martin en Margaret. Zo
hadden zij de partijen reeds tientallen keren verdeeld
en de krachten waren ongeveer gelijk. Martin was de
sterkste van het viertal en Celia kwam hem tamelijk
nabij. Bill had het voordeel van zijn fysiek boven Mar
garet, want met zijn lengte en een paar stevige schou
ders, was hij in staat om een harde „service" te geven
en een heel stuk van de baan te bestrijken, zonder dat
het hem al te veel inspanning kostte, terwijl Marga
ret's kleine figuur en zwakke polshaar noodzaakten
uitsluitend op taktiek te vertrouwen, Celia was die
morgen echter niet op slag en Martin en Margaret
slaagden er in na een hard gevecht twee sets te win
nen, waarna ze allen wel aan een rustpoos toe waren.
Celia strekte zich naast Bill op het gras uit, terwijl
de overwinnaars een frisse dronk gingen halen.
„Ik heb ellendig slecht gespeeld", zei Celia naar een
wit wolkje aan de blauwe hemel starend. Het zag er
uit als een hoorntje ijs.
„Hmm. Iets mis?"
Zij kwam in de verzoeking, om hem van het ont
slag van haar vader te vertellen, maar dacht toen,
dat het toch beter zou zijn, er niet over te spreken
voor het nieuws de volgende dag bekend gemaakt
zou worden. Bill werkte als chemicus op het Onder
zoek Laboratorium en zijn reacties zouden wel eens
interessant kunnen zijn.
„Niets, waar ik nu over spreken kan", antwoord
de zij. „Ik zal er morgen wel over praten. Hoe is de
cricket-training gisteren verlopen?"
„Niet slecht. Maar ik voel me vandaag zo stijf als
een plank. Wil jij de meisjes dit seizoen een handje
helpen met de thee?"
„Natuurlijk".
„Goed".
Celia was er niet zeker van, of dit betekende dat
haar tegenwoordigheid bij de thuiswedstrijden van de
cricketclub hem genoegen zou doen, of dat zijn enige
zorg was, dat Beryl en Margaret wat assistentie zou
den krijgen. Zij steunde zich op één elleboog en keek
hem aan. Hij had hetzelfde blonde haar en blauwe
ogen als zijn broer, maar was veel zwaarder gebouwd
dan Martin. Tijdens zijn diensttijd had hij een klein
snorretje laten groeien. Celia meende echter, dat zijn
grote goedmoedige mond er beter uitzag zonder ver
siering.
„Het is een goed ding om de zomer in het vooruit
zicht te hebben en dat wij hier weer allemaal bij el
kaar zijn, is het niet?"
„Hmm", bromde Bill.
„Ik heb er in de oorlogstijd zo vaak aan gedacht
die heerlijke zomers, d:t we hier samen hadden. Het
leek mij bijna niet mogelijk, dat we die ooit weer
terug zouden hebben".
„Nou, maak er dan nu maar flink gebruik van,
m'n lieve kind".
„Dat zal ik. Ik accepteer het leven in Marchwood
niet meer als iets, dat vanzelf spreekt. Ik geloof, dat
ik van iedere dag geniet. Ik ga hier ook niet meer
weg; wat er ook zal gebeuren. Ondanks al ons gevoel
van onzekerheid, geloof ik toch, dat er iets perma
nents zit in de dingen, die Marchwood vertegenwoor
digt. Ik geloof, dat het zal blijven bestaan, zoals het
tot dusver bestaan heeft. Uitleggen kan ik het niet;
het is zo maar een idee van mij".
Bill, die met samengeknepen ogen even naar de
zon keek zei: „Die goeie Celia! Er zal altijd een
Engeland zijn".
Zij kreeg een kleur. Bill was blijkbaar besloten,
om haar niet ernstig te nemen.
Trouwens hij scheen in deze dagen niets en niemand
au sérieux te nemen. Maar de komst van Martin en
Margaret met de dranken bespaarde haar de nood
zaak van 'n antwoord op zijn opmerking.
„Het zal tijd worden, dat ik eens opstap", zei zij,
toen zij haar glas leeg had.
„Spelen jullie, jongens dan maar een enkelspel. Ik
loop even met Celia de laan af. Maar er wordt om
één uur gegeten, dus jullie hebt niet veel tijd", waar
schuwde Margaret.
Toen zij samen de laan afliepen, kwamen ze Beryl
en Sheila tegen, die uit de kerk naar huis kwamen.
Beryl's brede, goedige gezicht glom, toen zij de beide
meisjes zag. Celia had haar altijd als de minst ont
wikkelde van de kinderen van Rusper beschouwd, of
schoon zij in jaren de oudste was. Zij had een heel
ander karakter dan de anderen: een beetje erg bazige,
nogal nieuwsgierige ziel met een kinderlijke neiging
tot zich gekwetst voelen en tot eigengereidheid, die
soms haar werkelijke goedhartigheid verborg. Zij was
de vijftienjarige Sheila, een meisje met donkere ogen
en een ondeugend gezicht, die ongeduldig van het ene
been op het andere stond te wippen, terwijl Beryl en
Celia praatten, volkomen toegedaan.
De drie meisjes Rusper gingen toen hun eigen weg,
terwijl Celia haar weg vervolgde door de bocht van
de laan, waarbij haar gedachten zich vagelijk met
haar vrienden bezig hielden en zij zich een beetje
verbaasde over Bill's houding.
Maandag was een natte koude dag en toen Celia,
die in haar mantel gedoken, naar de cantine liep om
te gaan lunchen bedacht zij dat het Onderzoek-aLbora-
torium zich niet op zijn best aan de nieuwe chef voor
stelde. Zij was nieuwsgierig om hem te zien en zodra
zij de klapdeuren door was keek zij de hele zaal door
naar de laatste tafel, waar de hogere leden van de
staf gezeten waren. En daar zat naast haar vader...
de omplezierige eigenaar van de terrier, die met Gay
had gevochten. Dat moest dus dr. Deverel' zijn!
Zij haalde de lunch bij het uitgifteluik en ging naar
haar tafel met een gevoel van schrik over de gedane
ontdekking. Zij had geen erg goed begin gemaakt met
de samenwerking en de welwillendheid, waar haar va
der op aangedrongen had. Het gesprek om haar heen
ging alleen maar over de nieuwaangekomene en het
ontslag van dr. Howard.
„Ik kan alleen maar zeggen, dat het mij hevig
spijt", zei Bill Rusper, toen Celia naast hem ging zit
ten. „Ik denk dat je hier al enige tijd van geweten
hebt, Celia?"
„Neen. Paps heeft hec me eerst zaterdagavond ver
teld. Het was wel een beetje een schok."
„Ik begrijp niet, waarom alles hier zo geheim gehou
den moet worden. Altijd houden ze de boel stil en
gooien het je dan plotseling in je schoot. Ik weet wel,
dat we, wat ons werk betreft, grote discretie moeten
betrachten, maar al dat geheimzinnige gedoe betref
fende aangelegenheden van het personeel is nonsens.
Het geeft alleen maar aanleiding tot een hoop dwaze
geruchten", besloot Bill een beetje nijdig.
(Wordt vervolgd)
Straaljagerslachtoffer. In de nacht
van zaterdag 15 op zondag 16 maart is in
het Centraal Hospitaal te Utrecht overle
den de wachtmeester J. D. F. van Helde
uit Enschedé, die bij het neerstorten van
een straaljager op de Kolonel Palmkazer-
ne te Bussum op 14 november 1957 zeer
ernstig werd gewond.
Met een tang. In Arnhem heeft een
man kans gezien een door een ijzeren roos
ter beveiligde etalageruit van een juwelier
stuk te stoten en daarna met een tang ne
gen met briljanten bezette gouden ringen
naar zich toe te halen. Het moet een „vak
man" geweest zijn, want andere kostbaar
heden, die moeilijker „verhandelbaar" zijn,
heeft hij laten liggen.
Belastingfraude. De rechtbank te
Utrecht heeft een caféhouder uit de Dom
stad veroordeeeld tot 5000.boete en
twee maanden gevangenisstraf voorwaar
delijk, omdat hij in 1954 en 1955 inkomsten
ten bedrage van 44.000 en 46.000 voor
de fiscus had verzwegen.
Etherpiraat. De opsporingsdienst der
P.T.T. en de rijkspolitie hebben beslag we
ten te leggen op de clandestiene zender
„Boer Krelis" te Harkema Opeinde, die
werd geëxploiteerd door een landarbeider,
tegen wie proces verbaal is opgemaakt.
Studentenoppasser. Op 77-jarige leef
tijd is in Leiden overleden de vroegere
studentenoppasser Johan van Wijk. Het in
stituut der studentenoppassers, een ty
pisch Leidse instelling, is in de afgelopen
tientallen jaren geleidelijk verdwenen,
doch Johan van Wijk heeft nog tot voor
enkele jaren gefungeerd als bediende van
het collegium van het Leids studenten
corps, welke functie hij in 1915 had aan
vaard. Vele duizenden oud-Leidenaren zul
len zich Van Wijk uit hun Leidse studietijd
herinneren.
Verdwenen platen. De directie van de
AVRO heeft bij de Hilversumse politie
aangifte gedaan dat in de laatste tijd op
tot nog toe onverklaarbare wijze nieuwe
grammofoonplaten verdwijnen uit de stu
dio. Er zjjn epige-huiszoekingen gedaan,
maar geen aanhoudingen of arrestaties
verricht.
ADVERTENTIE
DINSDAG 18 MAART
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met: „De Bolle", 20 uur. Concertge
bouw: Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest, negende concert in de serie D, 20
uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische minaturen 19
21.30 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof:
Fototentoonstelling over de ontwikkeling
van Ned. musea, 1921.30 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jr.,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met
donderend geweld", 14 jr., 20 uur. Lido
Theater: „De vloek der Demonen", 18 jr.,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over
de Yang-Tse", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Mi
nerva Theater: „Porte des Lilas", 14 jr.,
20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei
zerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De luchtslag om Japan",
14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het
Bolsjoi-ballet" a.l., 19 en 21.15 uur.
WOENSDAG 19 MAART
Stadsschouwburg: De Haagse Comedie
met: „Toontje heeft een paard getekend",
20 uur. Minerva Theater: Jeugdvariété
„Montagne", 14.30 uur. Voor Heemsteedse
Kunstkring treedt het Tsjechische Vlach
Strijkkwartet op, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische miniaturen, 10
12.30, 13.30—17, 19—21.30 uur. Bibliotheek
aan Prinsenhof: Fototentoonstelling van de
ontwikkeling van Ned. musea 1012.30,
13.3017 en 1921.30 uur. Galerie Espace:
Expositie van gouaches en tekeningen van
Lucebert 1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jr., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Met donderend geweld", 14 jr:, 14.30, 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „De reis van
Prinses Beatrix naar de west", 10, 11 en
12 uur. „De vloek der Demonen", 18 jr., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Vuur over de Yang-Tse", 14 jr., 14, 19 en
21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei
zerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De luchtslag om Ja
pan", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „Het Bolsjoi-ballet", a.l., 14, 19 en
21.15 uur.
DIVERSEN
Brinkman (Houtplein): Voor afdeling
Haarlem van de Nat. P. houdt dr. W. K. K.
H. Feuilletau de Bruyn een lezing over:
„China en Rusland", 20 uur.