OW NAAIMACHINE Werk van Kees in de Lakenhal r MARCHWOOD BUMBEL EN DE WENSHOORN J Knap dp die kale schutting met Ceta Bever Buitenbijts Tijdgenoten exposeren in antiquariaten Concert in de Sionskerk Agenda voor Haarlem 5 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Een komische opera van Offenbach De radio geeft zaterdag T el evisiepro gramma Betaling abonnementsgeld per giro Nederlander in Australië moet een been missen Radioactieve capsule in overal Voortvluchtige meubel handelaar failliet verklaard Staking bij bauxietmijnen in Suriname CULTUURSPREIDING ZONDER ZIN Examens Wethouder van Eiber gen uit P.v.d.A. getreden Wegens ondemocratische methoden van lokale partijbestuurders VRIJDAG 21 MAART 19 5 8 Het jaar 1850 is voor de operette-com ponist Jacouej Offenbach van beslissende betekenis geweest. Te voren had hij een paar jaar in Duitsland rondgezworven maar daar nergens vaste grond onder de voeten gevonden. Hij keerde naar Frank rijk, naar Parijs, waar hij zijn opleiding aan het Conservatorium genoten had, te rug en werd door toedoen van de directeur van de Comédie Frangaise dirigent van het nationale theater. Hier kon Offenbach zijn vleugels uitslaan en zijn bijzondere talenten voor het lichte muzikale genre de operette gaan ontplooien. Die ont plooiing verliep in de betrekkelijk afhan kelijke positie, die Offenbach innam, nog niet in volle vrijheid. Dat gebeurde pas, toen hij zelf een theater te Parijs open de en hij ongeremd zijn inzichten in prak tijk kon brengen en zich niet behoefde te storen aan de critiek op onderwerpen, die hij met zakelijk beleid koos. Met een na tuurlijk raffinement maakte Offenbach van zijn theaterstukken een onfeilbare sti mulans voor de verschuivingen in de poli tieke verhoudingen, die in het midden van de negentiende eeuw aan de gang waren. Men kan wel zeggen, dat Offenbachs wer ken een tendens hadden, die destijds zeer actueel was en die hem mede een groot succes bezorgde. De politieke strekking van zijn operet tes heeft voor ons alleen nog historische betekenis. Maar dit wil niet zeggen, dat zij voor de hedendaagse mens afgedaan zijn. Het tegendeel is wel gebleken door de televisie-uitzending, die de AVRO don derdagavond verzorgde van Offenbachs operetteachtige komische opera „La Pe- richole" een heruitzending van de te levisievertoning, die de Metropolitan Ope ra kortgeleden voor de National Broad casting Company te New York heeft ge geven. Die heruitzending heeft wel enige schade berokkend aan de zuiverheid van het beeld, maar men heeft toch de indruk kunnen krijgen, dat met deze opvoering voortreffelijk werk verricht is, zowel door de actrices en acteurs, het ballet, koor en orkest, als door de regie, die vaart in het spel bracht, een flitsende afwisseling van dwaasheden, humor, ernst en drama tiek, dit alles opgebouwd tot een hechte eenheid, tot een schitterend kijkspel ge maakt door een rijke montering. Men heeft kunnen genieten van de wer kelijk verrukkelijke zang van de sopraan Laurel Hurley en de bariton Theodoor Uppman en van andere uitstekende zan gers. De komische bariton Cyril Ritchard speelde uitmuntend de rol van de onder koning van Peru, in welke figuur zich de felle spot van Offenbach met verderfelij ke toestanden in het Frankrijk van om streeks 1850 concentreerde. Voor de mo derne televisiekijkers had deze spot uiter aard niet de oorspronkelijk bedoelde be tekenis. Maar wel bezorgde die persifla ge hun een avond van kostelijk amuse ment, dat gesublimeerd werd door de daaraan tot grondslag gegeven prachtige, geestrijke muziek met haar verfijnde een voud van schone melodieën, ongecompli ceerde harmonieën en tintelende ritmen. Deze grote muzikale waarde heeft „La Periehole" ongetwijfeld haar renaissance in Amerika doen beleven, waarvan wij in Nederland, dank zij de AVRO ook getui gen mochten zijn. De bekende radiocommentator en ge wezen dirigent Max Tak leidde de uit zending in en gaf voor elk der vier be drijven van de opera een overzicht van de inhoud van het spel. Beeldschermer ADVERTENTIE staat bij KUIPERS in de Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142 HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO: 10 00 Tijdelijk uitgeschakeld. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Instr. sext. 10.50 Buitenl. weekoverz. 11.05 Annemarieke, hoorspel, met muz. 11.35 Ka- mermuz. 12.00 Promenade-orkest. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Harmonie-orkest. 13.45 Sport- praatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Lichte muziek. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Operakoor, mannen koor en ork. 15.35 Streekuitz. 16.00 Kamerork. en soliste. 16.45 Is de maat vol?, caus. 17.00 Dansmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Amus.muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch Allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het At lantisch Pact. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO. 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Martin Buber, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen.., schets. 20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Opsporing verzocht! 22.35 Een huwelijksaanzoek, hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Fanlare-orkest. 15.15 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.40 Man nenkoor. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje. 17.30 De springplank. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.15 Pari. overzicht. 18.25 Strijkork. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Omr.orkest en solist. 20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.05 Pleidooi voor een non, hoorsp. 22.00 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de zon dag in. Aansluitend: Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22— 24.00 Gram. BRUSSEL 324 M 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken ape ritief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-Al manak. 14.30 Journ. 15.00 Amus.ork. 15.30 Gram. 15.45 Lichte muz. 16.00 Ork.conc. 16.30 Gram. 16.45 Engelse les. 17.00 Matthaus-Passion. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Romantische muz. 20.00 Mat thaus-Passion (2e dl.). 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverz. KRO: 20.15 Vragenspel. 20.45 Caraïbische rapsodie, documentaire film. 21.15— plm. 22.00 Een wereld als Wiever, TV-spel met muziek. Het is weliswaar nog niet zo lang geleden dat we Kees Verwey's tentoonstelling in de Vishal te Haarlem mochten bewonde ren, zijn expositie, die tot 14 april in de Lakenhal te Leiden gehouden wordt, moti veert opnieuw een bespreking. Er is weer zo het een en ander bij geschilderd! In de eerste plaats was dan nieuw voor mij een groot carnavalsstuk van een bonte en felle kleur, een enigszins barokke compositie van grote, stevige vormen. Het onderwerp laat gemakkelijker vertekeningen toe dan bijvoorbeeld portretten. Verwey kon zich bij dit werk een vrijheid in de conceptie permitteren gelijk een „abstracte" schil der die geniet. De feestelijkheid van het gegeven is ongetwijfeld duidelijk. Wat het hier en daar nu verder precies voorstelt, blijft wat vaag. En eerlijk gezegd hindert mij dat toch wat. Het blijft voor mij een werk met beloftes en prikkelt me van Verwey nu te verlangen dat hij alles daar van geeft. Nu wordt dit schilderij geëxpo seerd op een gang en hoewel het door een zijgang mogelijk is enige afstand te nemen, heb ik het gevoel dat het een andere ruimte nodig heeft om beter beoordeeld te kunnen worden. Die ruimte had „De ont heemden" in de Vishal destijds. Hier ech ter heeft dit doek bovendien een beter, zij het dan misschien ook onthullender licht. Hoezeer ik ook overtuigd ben van Ver wey's goede wil en ernst, dit schilderij blijft me te dualistisch van uitdrukkings vorm. Verwey heeft bijvoorbeeld de kop van de meest links geplaatste figuur ge schilderd volgens een enigszins decoratief- expressionistische visie, terwijl de kop van een frontaal zittende figuur toch een sterk impressionistische wijze van zien vertoont. De noodzaak van het spel van driehoeken en trapeziums van verschillende kleuren op de afhangende kant van 'n tafelkleed in een groot interieur, dat ook in de Vishal te zien was, voelde ik thans ook minder nog dan voorheen. Op cerebrale wijze heeft Verwey in een voor mij nieuw stil leven het impressionisme te boven willen komen en oorspronkelijk vermoedelijk speelse lichteffecten in stellige vormen gebracht, waarmee naar mijn gevoel mid del toch te zeer doel werd. Deze bezwaren doen echter niets af aan Verwey's kunstenaarschap. Nooit zouden die sterke portretten van zijn vrouw, van Anthony Kok, van J. C. Bloem en van hem zelf zijn ontstaan zonder de „gekke dingen" om het zomaar eens te zeggen die hij deed. Misschien lijkt Verwey soms met, een zekere mode mee te gaan. Hij kan zich dat in ieder geval veroor loven. Dit is zijn wijze van bezinnen op de uitdrukkingsvormen van onze tijd en zijn bijna jongensachtig eerzuchtig demon streren dat hij ook dat kan waarmee anderen ons verbluffen. Het beste komt Verwey me wel voor, wanneer hij helemaal gegrepen is door wat hij voor zich ziet en driftig vrouw, vriend of zichzelf schildert of ootmoedig zijn moeder en later Coba Ritsema por tretteerde. De grotere rijkheid en warmte <XiOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC30COOOOOOOOOOC U kunt het uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad. V bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is 7,65, post- abonnés 8,15. U kunt het ons gemakkelijk maken door uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij behoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. In dat geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg te dragen. DE ADMINISTRATIE X300000<xxxx5000000000000000000ci00000000000fxx3000000c)00o6f van kleur, die Verwey wist te bereiken, blijken in het licht, de vensters van de Lakenhal binnenkomend, duidelijker dan in de Vishal: het zou me niet verbazen als veel van dit werk hier nog eens terug kwam op 'n expositie van de winnaar van de Leidse Rembrandtprijs, die eens in de vijf jaar wordt uitgereikt en het eerst naar Coba Ritsema ging. Want Verwey's tentoonstelling doet zeker niet onder bij die van haar. Bob Buys Een Nederlandse immigrant in Austra lië, de heer J. M. Thoonen, heeft zes dagen lang een radio-actieve capsule in de zak van zijn overal gehad zonder dat hij zich van het grote gevaar ervan bewust was. Hij eist thans van de Australische rege ring schadeloosstelling voor het letsel, dat tengevolge van radio-actieve straling is ontstaan. Zijn rechterbeen moest worden geamputeerd. De heer Thoonen was werkzaam als monteur in een elektrische centrale. De Australische regering heeft erkend een verplichting jegens de heer Thoonen te hebben. Het hooggerechtshof zal het be drag van de schadevergoeding vaststellen. ADVERTENTIE Voor automobilisten, die van comfort houden en voor diegenen, die over weinig of geen rij-ervaring beschikken: RENAULT FRéGATE TRANS-FLUIDE Staat altijd in de goede versnelling en kop pelt automatisch. U behoeft alleen maar te sturen en te remmen. Elegante, sterke en zuinige 6-persoons sedan met prachtige wegligging. Prijs 10.790. Vraag eens een proefrit bij GARAGE DEN HOUT Onthulling beeldengroep. Zaterdag middag 22 maart zal in het kantoor van de coöperatieve woningbouwvereniging „Volks huisvesting" aan de Jan Prinslaan 7 te Haarlem een beeldengroep worden ont huld, die vervaardigd is door de heer W. Veldheer en die geplaatst is in het nieuwe complex woningen van de vereniging in Delftwijk. Men is er nog steeds niet in geslaagd, de voortvluchtige Zwijndrechtse meubelhan delaar die een schuld van een half miljoen heeft achtergelaten, te achterhalen. De politie speurt ijverig naar hem, onder andere in België, maar tot nog toe zonder dat men een spoor van de man heeft kun nen vinden. Inmiddels is hij vrijdag door de Dordtse rechtbank failliet verklaard. Ongeveer 1300 arbeiders van de bauxiet mijnen der Billitonmaatschappij in Suri name hebben het werk neergelegd. De arbeiders eisen een loonsverhoging van 5 cent per uur. De directie der Billitonmaat schappij heeft meegedeeld, aan deze eis niet tegemoet te zullen komen. Zij stelt een verhoging voor van 1 en 2 cent. De Suri naamse bemiddelingsraad tracht een op lossing te vinden. De Vrije Vogel voer nu rustig over de golven. Nergens was meer aan te merken, dat het nog pas een treurig wrak was geweest; het was gewoon herboren. Bumbel was wat gaan liggen in z'n hut, en hij dacht na. Alles zag er nu weer goed en prettig uit; z'n schip had hij terug en de mannen, die hem en de kapitein eerst zo lelijk hadden behandeld, hadden hun fout ingezien en trouw beloofd. „Nu kan alles weer goed. worden", dacht hij vrolijk. 139140 ADVERTENTIE Amsterdam werd een kleine expositie gelegenheid aan de Nieuwe Spiegelstraat 59 rijker. Het moge er klein zijn, het is er verzorgd en deze gelegenheid kan iets toe voegen aan de sfeer van de straat, waar antiek domineeert en moderne kunst alleen maar vertegenwoordigd was door repro- dukties in de etalage van boekhandelaren of incidenteel getoond werd bij een enkel antiquair, zonder dat dit van de straat af was te zien. Men begon met een expressie van werk van een Venetiaanse schilderes, Valeria Rambelli, een figuur die weet te steunen op de traditie van het schilderen in haar stad. En dat is een zeer natuurlijke wijze van schilderen, waarbij het resultaat bij haar doen dan wel helemaal afhangt van inspiratie en conceptie. Enige opper vlakkigheid kan wel hinderen. Deze wordt bij dit soort schilderen tenminste niet ver bloemd door effecten, die toch eigenlijk een wat bedrieglijke rol spelen in een aantal grote schilderijen uit 1958 van Rudi Bier man, die tot 29 maart bij het antiquaraat van Magdalena Sothmann exposeert. Bier man, die al enige jaren geleden op een eigen expositie met boeiende tekeningen optrad en mij op groepstentoonstellingen altijd als iemand met iets echt persoonlijks Het Noordhollands Philharmonisch Or kest concerteerde donderdagavond, in samenwerking met het cultureel comité „Over de Brug" in dé Sionskerk in Haar lem-Noord onder leiding van Marinus Adam, die de ziekgeworden Henri Arends verving. Cultuurspreiding is een nuttige zaak, die echter haar grenzen heeft. Het heeft wei nig zin op een afstand van nauwelijks één kwartier-per-autobus van het gemeente lijke concertgebouw het orkest te laten musiceren in een sfeerloze betonnen kerk ruimte, een omgeving, die misschien de devotie bevordert, maar de muziek niet ten goede komt. Iedere vibratie ontbreekt, de klank ketst kapot tegen de harde wanden, het hout klinkt blikkerig, het koper hou terig, de klankkasten der strijkers resone ren als sigarenkistjes. Voeg daarbij het inconvenient van de lage temperatuur, een publiek in winterjas en sjaal met koude voeten, geen koffie in Je pauze en men gaat zich afvragen welk belang gediend is bij het organiseren van zulk een avond. Cultuurspreiding? Maar ik dacht dat cul tuur nog wel iets met feestelijkheid, met raffinement van doen had en niets met verveelde plichtmatigheid. Laat men toch oppassen met zulke goedbedoelde, doch averechtse pogingen een nieuw stadsdeel in de (muziek-)cultuur te betrekken. Voor minder geld dan nu aan deze mislukte avond besteed is, had men twee of drie autobussen kunnen charteren en daarmee gemakkelijk het gehele publiek naar de Concertzaal kunnen brengen, waar men de gewenste akoestiek, temperatuur en koffie vindt. Dan is men een avond „uit" en ook dat is een niet te verwaarlozen facet van de vreugde om de muziek die, tenzij ze iets met levensvreugde te doen heeft, af sterft als een tak aan een dorre boom. Voor de musici is zulk een avond trou wens plicht en niets anders. En ook wat dat betreft heeft men de zaak dus verkeerd bekeken, want als de musicus zijn toon niet kan laten zingen, degradeert men hem tot een notenarbeider zonder plezier in zijn vak. De begeleiding bij het Viool concert in D van Mozart was beneden de waardigheid van ons orkest. De „Pastorale" van Beethoven werd dermate onverzorgd gespeeld, dat ik na het tweede deel ben weggegaan. Wanneer zal men overigens eindelijk eens genoeg krijgen van die plak- plaatjesnatuur die, in tegenstelling tot de bedoeling van haar schepper, niets met „Ausdruck der Empfindung" en alles met „Malerei" (namelijk die van de „schilde rijtjes" uit de lijsten winkels) te doen heeft? De naam van de solist in het vioolconcert van Mozart zal ik niet noemen. Zijn spel was beneden peil, dikwijls vals en altijd vervelend. Sas Bunge opviel, vertrouwde in zijn gemeenlijk wel fraai kleurige schilderijen te zeer toch op het vermeende belang van zijn visie. Het was goed, dat één zijner doeken in de ca talogus „Varkensmarkt" werd genoemd, want anders had ik het niet als zodanig herkend. Als compositie van kleurvlekken komt me een dergelijk werk wel aangenaam voor, maar veel meer beleef ik er niet aan. Als Bierman het atelier van de schilder Maks op het Prinseneiland schildert, her ken ik nauwelijks iets van de plek en de sfeer daar. Graag wil ik me open stellen voor een bepaalde visie op iets, maar Bier mans schilderijtje geeft me geen aanwij zing daartoe. Een Waterlooplein kan, als hij inderdaad dat in de late namiddag zo gezien heeft, iets echts hebben. Waarom zo groot echter, dit doek? Mij boeide zeker een stadsbeeld met bomen, gezien aan de overkant van een water (in 1957) in de winter. Dit werk komt me heel wat authentieker voor dan andere stadsgezich ten, waarin de perspectivische vertekenin gen veel en een zekere slapheid van doen verraden dan dat zij een expressieve zin hebben. In een tweetal figuurstukken, een kop en een vrouw in bed, overdrijft Bier man misschien, maar bij deze schilderijen stond gespannenheid voorop. Mooi van kleur, maar slap vaak en meer quasi-geniaal dan vaart bezittend zijn Biermans aquarel len, waarin hij de discipline, getoond bij zijn tekeningen, miste. Mocht in een twee tal portretten de behandeling van de verf wat moeizaam geworden zijn, zij steunen tenminste ook weer op Biermans tekenen, dat hem tot zo'n boeiend resultaat leidde bij een mannenkop. Door variatie en wat mijn persoonlijke indrukken betreft grotere indringendheid) zeggen de.tegelijkertijd bij Sothmann ge- exposééfdë Irtho's en tekeningen van Piet Nieuwenhuysen meer. Bob Buys Groningen. Kandidaatsexamen sociale aard rijkskunde: P. van der Veer, Oudwoude (Fr.). Artsexamen le ged.: E. W. Sauer, Zwolle: A. Dunning, Dedemsvaart. Bevorderd tot arts: G. H. Eskes, A. C. J. Gerertsen, J. H. v. d. Meer, allen te Groningen; J. Udding, Eext. Nijmegen: Kandidaatsexamen geschiedenis: C. A. A. Linssen, Swalmen; J. F. van Oers, Geleen. Leiden. Gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op proefschrift getiteld „Colorime- trische bepaling van aldosteron in urine" A. J. Moolenaar, geboren en wonende te Lisse; tot doc tor in de letteren en wijsbegeerte op proefschrift getiteld ,,Het Nederlandse kinderlied" mej. M. J. E. Sanders, geboren te Amsterdam en thans wo nende te Heemstede: tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op proefschrift getiteld „The Greek inscriptions in the „Rijksmuseum van Oudheden at Leiden" de heer H. W. Pleket, geboren te Haarlemmermeer en thans wonende te Vlaardin- gen. De promotie geschiedde cum laude. Docto raalexamen Nederlands recht: de dames E. B. Frijling, Voorburg en J. Tersteeg, Laren; de heer S. A. Lichtenbelt, Den Haag. Kandidaatsexamen Nederlandse taal- en letterkunde: mej. H. M. Kossmann, Rotterdam. Doctoraalexamen klassie ke taal- en letterkunde: mej. M. de Vries, Was senaar. 9. „Zo," zei Celia, toen haar vader de voordeur achter hen sloot, „u bent nu een vrij man, Paps". „Ja, kind". Hij trok zijn witte sjaal af en liet die op de haltafel vallen. „Ik zal nu eens al die dingen kunnen doen, waar ik vroeger nooit tijd voor gehad heb". „Als daar zijn?" „Daar kom ik later wel op terug. Mijn eerste daad van vrij man is om jou om een kop thee te vragen". „Die zal ik voor u maken, als u die restanten van 't vuur in de haard een beetje oppookt", zei Celia, een blik in de zitkamer werpend". Naar het aanzien van het vuur te oordelen, moet Dobbie vroeg naar bed zijn gegaan. Het is trouwens tegen haar principe om in mei nog een vuur aan te hebben". Dobbie, die reeds bij de Gaythornes in dienst was geweest en die met L,ucy Gaythorne mee was ge gaan, toen zij trouwde, was Celia en haar vader zeer genegen en ofschoon zij de zestig reeds dicht naderde, waakte zij nog even scherp als altijd over hun belangen. Onder het theedrinken zettt haar vader zijn opvat tingen over zijn toekomstige vrije leven nader uiteen. Celia wist, dat hij dit deed, om haar gerust te stellen, want zij was er zeker van, dat hij zich wel een beetje verloren moest gevoelen. „Ik heb er eens goed over nagedacht. Ik denk, dat ik mijn diensten zal aanbieden aan de Liberale Partij in Elton. De oude Humphreys heeft mij al meermalen gevraagd, of ik voor hen geen werk zou willen doen. En dan meende ik, dat jij en ik misschien een beetje konden reizen, voor ik te oud word om rond te trekken. Dat hangt natuurlijk van jouw plannen voor de toe komst af. Denk je, dat je er mee tevreden zult zijn om op het onderzoek-laboratorium te blijven?" „Dat weet ik niet, Paps. Het is natuurlijk een erg prettige baan. Het is dat tenminste tot nu toe geweest, maar ik vind wel veel aantrekkelijks in het voorstel van Margaret, om, wanneer juffrouw Bellows zich uit haar boekhandel terugtrekt, die samen te kopen en sa men voort te zetten. U weet, wat voor aantrekkings kracht boekwinkels altijd voor mij gehad hebben. Denk u, dat het een uitvoerbaar idee zou zijn?" „Hmm, ik zou niet weten, waarom niet", antwoord de haar vader langzaam. „Margaret is nu al een paar jaar bij juffrouw Bellows in dienst geweest. Zij moet dus de zaak vrij goed kennen. Wanneer, denk je, dat juffrouw Bellows er uit zou willen scheiden?" „Zij heeft al twee jaar lang gezegd, dat zij er uit wil scheiden. Nu zegt zij, dat zij definitief aan het einde van dit jaar er mee wil ophouden. We zouden er een veel aantrekkelijker winkel van maken dan het nu is. De vraag is natuurlijk, hoeveel zal juffrouw Bellows voor de zaak willen hebben?" „Het lijkt mij goed dat Margaret, haar vader, jij en ik daar eens een conferentie over beleggen. Je moe ders erfdeel is nog onverminderd in je bezit en ik kan je ook wel wat helpen. Als je denkt, dat jij je daarin gelukkig zult voelen, ben ik er wel voor en Margaret is van het juiste soort als deelgenote. Meg is een beste meid". „Ik zou me er gelukkig genoeg voelen. Het was als kind altijd al een droom van mij, toen mijn honger naar boeken onverzadigbaar was ei het trekt mij nog altijd sterk aan. We zouden ook een leesbibliotheek kunnen houden. Maar ik zou eerst willen weten of u het er mee eens bent, Paps. Ik heb er nog niet veel over gezegd, daar het allemaal wat lang duurt voor dat juffrouw Bellows tot een definitief besluit komt, maar ik was bang, dat u teleurgesteld zou zijn, als ik het laboratorium verliet". „M'n lieve kind het enige wat er op aankomt is, dat jij er voldoening van hebt en er gelukkig in bent. Je bent naar mijn idee weliswaar nog een beetje jong om je al aan een zaak te binden, maar ik ben er vrij zeker van, dat je er een succes van zult maken. Je bent scherpzinnig, je houdt van boeken, je hebt de juiste persoonlijkheid voor een zaak en je bent een harde werker. Ik zou de laatste zijn, om je te advise-1 ren in een veilig, prettig baantje te blijven, wanneer het niet meer voor je betekent, dan dat alleen, maar er zijn nog andere mogelijkheden". „Bill, bedoelt u? Neen, Paps. Ik denk niet aan trou wen. Bill en ik zijn goede vrienden, maar ook niets meer dan dat. De oorlogsjaren hebben onze opvattin gen gewijzigd. Ik ben verlangend om mijn eigen baas te zijn". Haar ogen tintelden even. „Misschien heeft de ge woonte uit de oorlog om orders te geven, het moeilijk voor mij gemaakt om ondergeschikte te zijn. Als dr. Deverel begint met de gelederen onder discipline te zetten, vrees ik, dat ik in opstand kom. Maar ik zou er in ieder geval wat zoor voelen om te trachten mijn eigen zaak te drijven; om zelf iets te scheppen. Er is geen haast. We kunnen er gedurende de zomer nog eens over denken. Maar ik dacht, dat we het er over hadden, wat u zoudt gaan doen, en niet wat mijn voor nemens waren". „Ik zal mijn nieuwe leven beginnen met morgen de dahlia's te planten. Verder wil ik mij nog niet binden Weet je, ik mag Deverel wel. Hij heeft een krachtige persoonlijkheid. Het was vriendelijk van hem, om te kennen te geven, dat mijn advies nog iets waard is". „Ik zou zeggen, dat dit wel het minste was, wat hij doen kon. Ik vind hem een beetje... verontrus tend. Soms lijkt hij zo hard als graniet". „Ja, dat doet hij ook. Maar ik zou zeggen, dat hij strikt eerlijk is. Ik heb zo'n idee, dat het leven onze dr. Deverel niet al te vriendelijk behandeld heeft". „Hoe komt u aan dat idee? Hij schijnt, wat betreft zijn wereldlijke beloningen, toch niet veel te klagen te hebben". „Ik dacht niet aan materiële beloningen. Ik geloof, dat ik hem graag beter zou leren kennen". „Nu ik niet en het spijt me, dat hij in Marchwood komt wonen. Ik dacht, dat Wingate Lodge naar de oude Lawne zou gaan, maar 't is hem waarschijnlijk te duur geweest. Jammer. Ik mag de Lawnes graag en ze zitten daar zo benauwd in dat huis, nu de jonge Lawne met zijn vrouw en twee kinderen bij hen in getrokken is". „Ik zou je in ieder geval niet adviseren om met je nieuwe chef de degens te kruisen, lieve kind. Hij is een taaie vechtersbaas, of ik heb in het geheel geen mensenkennis meer. Je zou kunnen proberen hem wat meer te waarderen. Het is een veel verstandiger en prettiger basis om op te werken. Weet je, dat je er in die lange japon zeer aantrekkelijk uitziet? Je moeder -ht er net zo een te dragen, die, naar ik mij herinner, heerlijk ritselde". Celia veegde de sigarettenas, die hij op zijn smo king gemorst had, er af en liet haar hoofd een ogen blik op zijn schouder rusten, toen zijn arm om haar heen ging (Wordt vervolgd) De heer J. N. Schaperclaus, wethouder en locoburgemeester van Eibergen, is, naar hij donderdagavond bij het begin van de gemeenteraadsverkadering verklaar de, uit de Partij van de Arbeid getreden omdat hij zich niet kan verenigen met de wijze waarop de verkiezing, en de samen stelling van de groslijst der plaatselijke P. v. d. A.-kandidaten voor de gemeente raadsverkiezingen is geschied. Hij zal het wethouderschap nu tot de komende raadsverkiezingen op eigen verantwoorde lijkheid blijven vervullen, indien ■'e raad dit zou wensen. Hiertegen bestond, bij de andere fracties geen bezwaar. Zij hand haafden hun vertrouwen in de wethouder. Wethouder Schaperclaus, die zijn func tie reeds twaalf jaar vervult, oefende in zijn verklaring felle kritiek uit op de gang van zaken in de afdeling Eibergen van de P.v.d.A. bij de opstelling van een voor dracht voor de groslijst voor de raadsver kiezingen, de definitieve vaststelling van deze lijst, en dr daarna door opposante be stuursleden „ondergronds" uitgeoefende invloed op de democratische stemming. Hij uitte beschuldigingen, als „ondemo cratische en rechteloze strijdmethoden". Opposante bestuursleden hadden volgens hem het recht van verdediging onthouden aan een door hen aangevallen persoon, het geen voor de wethouder aanleiding was tot zijn besluit. De heer J. Hooisma betoogde namens de P.v.d.A.-fractie, dat het referendum van de wethouder gezien moet- worden als een reactie op een interne verkiezing, waarbij Schaperclaus op de tweede plaats werd gezet. Een later gehouden algemene leden vergadering had het bestuursbeleid met algemene stemmen goedgekeurd. ADVERTENTIE Uw woonkamer is een belangrijk vertrek in uw woning. Ziet u het belang van praktische inrichting in DE JAGER beoogt uw tevredenheid en uit dit oogpunt bezien kunt u al uw wensen en problemen met DE JAGER bespreken. Grote Houtstraat/hoek Raamvest VRIJDAG 21 MAART Stadsschouwburg: Toneelveren. „Nieuw Leven", ,De Eerbiedige lichtekooi", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, da gelijks geopend van 9-12.30 en van 13.30- 17 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Foto tentoonstelling over de ontwikkeling van Ned. Musea, 19 en 21.30 uur. FILMS: Cinema Palace: „Het lied van Berna- dette", a.l., 20 uur. Frans Halstheater: „Duistere driften", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Duel op de Atlantic", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Verraad in Korea", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Nina", 14 jr., 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Sissi, keizerin en moe der", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De verkenners der verloren bergen", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De knapste meisjes moeten sterven", 14 jr., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Brinkmann: Voor de P.v.d.A. spreekt ir. Vos over: „Economische politiek en hoog conjunctuur", 20 uur. ZATERDAG 22 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck": „De jongens van mevrouw Gibbons", 20 uur. Concertgebouw: Recital voor viool en piano door Jan Hesmerg en Ans Bouter, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, da gelijks geopend van 9-12.30 en van 13.30- 17 uur. Kunstzaal Ten Bruggen-Cate: Ten toonstelling van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema, 11-17 uur. Galerie Espace: Tentoonstelling van schilderijen en gou aches, 11-17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Het lied van Berna- dette", a.l., 14 en 20 uur. Frans Halstheater: „Duistere driften", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Duel op de Atlantic", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Verraad in Korea", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Nina", 14 jr., 19 en 21.15 uur. „Schots en scheef", a.l., 14.30 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De verkenners der verloren bergen", 14 jr., 14,30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De knapste meisjes moeten sterven", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 7