H L l OW NAAIMACHINE BUMBELENDEWENSHOORN CETAFLEX lijmt koud alle hout! MARCHWOOD „GETUIGE A CHARGE" I. KAN Kort en bondig de Jager Pauzeconcert door Theo Bruins 50 modellen VRIJDAG 28 MAART 1958 Aardig en waardig TERLENKA TOPLIN en KING „KENMORE" SHIRTS De radio geeft zaterdag T elevisie pro gramma De ontluikende lente Film van Billy Wilder met Charles Laughton Aantal verkeersongelukken daalt in de hoofdstad „Willem Ruys" naar Indonesië vertrokken kunstharslijm Ceta-Bever Scheepstelegrafist beloond Vragen over ondeugdelijke gasmaskers TROUW- en VERLOVINGSRINGEN ONS VERVOLGVERHAAL Tienjarig meisje door zand- auto overreden en gedood Agenda voor Haarlem Het was een echt afscheid dat de tele visie gisteravond te zien gaf. Het duurde •o lang, dat de spanning plaats maakte '•oor verveling. Verslaggever Dick van 3ommel deed het enig juiste in deze si tuatie: hij zweeg welsprekend en gaf al leen commentaar en vaak raak als het beeld erom vroeg. De afvaart van de Britannia uit de Parkhaven in Rotterdam werd om des tijds wille niet vertoond, het geen wellicht geen gernis is geweest. Het slot van Van Bommels commentaar was een samenvatting in enkele welgekozen woorden van de betekenis van het Brits koninklijke bezoek voor de beide vorsten huizen en volken, gevolgd door een „Vaar wel", waarmee iedereen kon instemmen. Hoe indrukwekkend kleurentelevisie moet zijn, bewees het vuurwerk, waarbij de verslaggever een hulpeloze poging deed om de effecten weer te geven. Het laatste stuk was toch imposant: een machtige wa terval, gevolgd door een schitterend slot stuk, de vlaggen der beide landen, geflan keerd door de toren van de Big Ben en het Rotterdamse raadhuis. Het eigenlijke afscheid geschiedde on gezien aan boord, maar het uitgeleide bood een aardig tafreel in het gangboord, waarna het Britse koninklijke paar voor het laatst wuifde naar de juichende me nigte op de kade. Een komische verto ning bood de matroos, die met een para plu heen en weer stapte tussen de geheel overdekte loopbrug en de hofauto's om het gevolg van het Nederlandse konink lijke paar tegen de regen te beschutten. Aan deze rechtstreekse uitzending ging oen film vooraf van de reportages over het bezoek aan Delft en Rotterdam, waar uit verscheidene aardige momenten wa ren weggelaten, hetgeen evenwel de le vendigheid van het beeld ten goede was cekomen. De ontvangst met groot ceremo nieel in net Rotterdamse stadhuis werd uitmuntend weergegeven. Het was een dankbaar onderwerp doordat de weersom standigheden het gebruik van open auto's en calèches toelieten. Goede beelden le verde ook de bezichtiging van het Bouw centrum op. Al met al een waardig televisie-besluit van een koninklijk bezoek, zij het dan dat het afscheid zich niet bleek te lenen voor een volledige rechtstreekse uitzending. Beeldschermer ADVERTENTIE NON IRON SPORTSHIRTS met garantie Crete Houtstraat 94 - Tel. 12210 HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gyran. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35- 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding- VARA: 10.20 Zigeu- nerork. 10.50 Buitenl. weekoverz. 11.05 De Fami lie Doorsnee. 11.35 Viool en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Dansmuz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Vers van de pers. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Koor zang. 15.40 Van de wieg tot het graf, caus. 15.55 Brabants orkest. 16.35 Wenkend perspectief, caus. 16.50 Instr. kwint. 17.10 Amateursuitz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Omr.ork., koor en sol. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Pas separtout, caus. 19.40 Karl Barth, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen..?, schets. 20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Lichte muziek. 22.40 Amus.muz. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 De laatste beetjes. HILVERSUM II 298 M. 7.0024.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 r.ram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Metropole ork. en solist. 12.30 Land- en tuinb.- neded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dans muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Amateursprogr. 15.15 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.50 Amateurs progr. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje. 17.30 Eallroomork. 17.45 Pianospel. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.15 Pari. overz. 18.25 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch al lerlei: Een en ander over de 15 landen, aangeslo ten bij het Atlantisch pact. 19.00 Nieuws. 19.10 Commentaar op het nieuws. 19.15 Kamerork. en solist. 20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.05 Pleidooi voor een non. hoorsp. 22.00 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.25—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken ape ritief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-Al manak. 14.30 Radiojourn. 15.00 Gram. 15.15 Ork.- concert. 15.45 Gram. 16.00 Accordeonrecital. 16.15 Gram. 16.30 Accordeonrecital. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Koorzang. 18.00 Gram. 18.15 Idem. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus. muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Juke-box. VOOR ZATERDAG t NCRV: 17.0017.30 Voor de kleuters. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.15 Modeshow. 20.35 Pension Hommeles, muzikaal blijspel. 21.20 Weet wel wat je waagt, vraag- en antwoordspel. ADVERTENTIE inspireert alle dames weer tol het aanbrengen van frisse ver nieuwingen, die door het schoon maken het huis weer schóón maken om te zien. Voor alles wat er in uw huis nieuw moet komen: op de vloeren, aan de wanden, voor de ruiten, op de tafels: U weet het: GROTE HOUTSTRAAT/hoek Raamvest TOT DE FAVORIETE ACTEURS van de film behoort de forse, breedkinnige Charles Laughton, het exempel van de karakter speler. Een imponerend acteur, al was het alleen maar door zijn enorme physio- nomie, welke hem intussen geschikt maakt voor een bepaald soort rollen, waarin hij als een overheersende figuur wordt opgevoerd. Hij heeft ër evenwel ook de dramatische capaciteiten voor. Hij ac teert met een enorme „pushing power", hij lijkt nu net de man om iedereen weg te spelen. Gewoonlijk speelt hij de regis seur weg. Want hoeveel goeds men ook van Laughtons spel mag zeggen, zijn ver schijning vult het beeldvlak zo, dat elk schepje te veel een overdaad doet ont staan. De verhoudingen, het evenwicht raken zoek. De filmregisseur moet wel van goede huize komen wil hij de acteerkracht van Laughton kunnen temmen en met dat acteervermogen het spel spelen, dat hem goeddunkt. Dat Billy Wilder zo'n man is zou ik na het zien van de film „Getuige charge" toch niet helemaal willen be weren. De grote Charles neemt voor zijn creatie vaak ruimschoots de tijd, te veel tijd om ons er niet opmerkzaam op te maken, dat hij het is, die daar zijn rol vervult. Maar zeker had Billy Wilder niet veel keus. Men moet immers toegeven dat hij moeilijk een acteur had kunnen vin den, die Laughton zou overtreffen in de uitbeelding van de pleiter, die in „Getui ge k charge" zowel moet optornen tegen de bedilzucht van zijn verpleegster, aan wie is opgedragen de gezondheid van haar patiënt met alle zorg te omringen, als te gen de bezwarende omstandigheden, wel ke zijn cliënt voortbestemd doen schijnen voor de beul. Een rol als deze vereist een acteur, die van meet af aan overwicht heeft, overwicht op zijn omgeving, over wicht op de toeschouwer. Dat kan men Charles Laughton wel toevertrouwen. Neem het hem dus eens kwalijk dat hij, spelend voor wat hij waard is, de inten ties van de regie laat glippen. Opmerke lijk is namelijk dat Laughton in de episo de, waarin de advocaat voor een complete verrassing komt te staan, een meesterlij ke beheersing aan de dag legt.' Dat ge beurt tegen het eind van de film, wanneer de pleiter voor zijn ogen een drama ziet opvoeren, waarbij hij machteloos toe schouwer wordt. Daar verstaat Laughton de kunst der zelfbeperking wel. Men kan dus vaststellen, dat het Billy Wilder is, die nog te weinig heeft ingegrepen op ogenblikken, waarop zijn eerste acteur de teugels liet vieren. DAT DE FILM „Getuige k charge" daar door aan waarde heeft ingeboet is in ver gelijking met de film, die Hitchcock maakte over een in gelijke sfeer liggend onderwerp („The Paradine Case") niet te loochenen. Toch mag men de waarheid geen geweld aandoen door te ontkennen dat Wilders film een behoorlijk niveau haalt. Ze had sterker kunnen zijn indien de acteursprestatie naar evenredigheid was afgezwakt. De rechtszittingen in de film, altijd al een geliefde plaats van han deling door de variabele mogelijkheden van beeldwisseling en instellingen al naar ge lang de dramatische noodzaak, zijn direct en ter zake met een humoristische afdwa ling, waar ze de spanning even kunnen doen aanhouden. De dramatis personae worden, juist om de verrassing aan het eind, niet te veel uitgewerkt, maar vol doende om ons te intrigeren. Wilder kiest met zorg zijn effecten, al kan hij niet voor komen dat het liefdesverhaaltje, waarin Tyrone Power en nota bene Mariene Dietrich hun aandeel hebben, weinig over tuigend en smaakvol is. De verschijning van Mariene in deze film wordt ons pas achteraf verklaarbaar. Dan 'beseft men, dat zij een prijzenswaardige bijdrage le verde aan de handeling, een heel wat ster kere dan Power, die ik, eerlijk gezegd, nooit meer dan een „mooie jongen" heb gevonden. Maar dat is een bedenking, die niemand zijn belangstelling voor „Getui ge a charge" hoeft te doen verliezen. De spanning vergoedt alles. P. W. Franse ADVERTENTIE staat bij KUIPERS in de Kleine Houtstraat 112 - Haarlem - Tel. 11142 De daling van het aantal verkeersonge vallen in Amsterdam sedert de invoering van de maximumsnelheid heeft zich ook in februari voortgezet. De politie noteerde in die maand 1358 verkeersongevallen tegen 1510 in dezelfde maand van 1957. Dit is tien percent min der. Vooral het aantal ernstige ongeval len, welke de dood, ernstig letsel of zware schade tengevolge hadden, verïriinderde in sterkere mate en wel met 14,1 pet. van 184 in februari 1957 tot 158 in dezelfde maand van dit jaar. Gedurende februari werden in de hoofd stad 243 personen slachtoffer van het ver keer, waarvan 118 of 48,6 pet. zijn gedood of ernstig gewond. In februari 1957 waren deze aantallen resp. 328, 147 of 44,8 pet. Sedert 1 ianuari werden 492 slachtoffers geteld tegen 678 in januari en februari 1957, toen het aantal uitzonderlijk hoog was. Dit betekent een vermindering met 27,4 pet. In januari en februari kwamen zes personen bij verkeersongelukken om het leven tegen 11 in dezelfde periode van 1957. INDONESIëRS M9GEN NIET ALLES LEZEN DJAKARTA (Reuter) De uitgifte, ver spreiding en verkoop van het Amerikaanse weekblad „Time" in Indonesië is thans tot nader order verboden, zulks, op grond van voor Indonesië vijandige artikelen, waar door de samenzwering tegen de regering wordt aangewakkerd". Op overtreding van dit verbod staat een gevangenisstraf van een jaar of een boete van tienduizend rupiah. Voor de laatste keer in dit jaar is woens dagmiddag het m.s. „Willem Ruys" van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd uit Rotter dam naar Ceylon, Malakka en Indonesië vertrokken. Het schip wordt op 11 mei in Rotterdam terug verwacht, gaat dan varen tussen Bremerhaven en Canada, en als het schip dan nog vier toeristenreizen zal heb ben gemaakt, gaat het half september dokken. In de Maasstad embarkeerden 51 passa giers, van wie vijf Nederlanders. In Sou thampton en Ceylon komen onder anderen ruim 80 Chinese zeelieden aan boord; het schip zal in totaal 268 passagiers aan boord hebben. Op de thuisreis komt voor de vierde maal een der olifantenverzorgers uit Ceylon mee, die destijds op de E-55 demonstreerde. Deze verzorger, (in Ceylon „mahout"), gaat de zomermaanden wederom doorbrengen in de diergaarde Blijdorp te Rotterdam, waarheen na de E-55 de olifanten ver huisden. Wat Bumbel gezien had, bracht hem tot nadenken. Ja, op zee waren die mannen toch wel in hun element. En Bumbel zelf wou niets liever dan varen met zijn Vrije Vogel Hij wist, dat hij nog één wens mocht doen. Daar moest hij natuurlijk zuinig mee zijn. Maar hij meende, nu toch te weten wat die laatste wens zou zijn. Eindelijk nam hij een besluit, pakte de Wenshoorn en blies er op.... 151152 ADVERTENTIE Wegens zijn bijzondere prestaties, be toond bij de stranding van het m.s. „Tji- bantjet" is aan telegrafist J. C. Papenhuy- zen door de consul der Nederlanden te Melbourne de zilveren De Ruyter-medail- le uitgereikt. Telegrafist Papenhuyzen slaagde erin, toen de „Tjibantjet" op 22 september 1957 nabij Hongkong was gestrand, onder zeer moeilijke omstandigheden het telegrafisch contact met de wal te bewerkstelligen. Dank zij zijn activiteit werd het hoofdkan toor van de Koninklijke Java-China Pa- ketvaart Lijnen te Hongkong volledig op de hoogte gehouden van deze scheeps ramp, waardoor het in staat was alle maatregelen te nemen, welke noodzake lijk waren. Telegrafist Papenhuyzen bleef seinen toen het schip op de rotsen beukte en he vig slingerde, waardoor hij verschillende malen van de been werd geslagen. Nadat het licht was uitgevallen, doordat de ma chinekamer volliep, startte hij de nood- omvormer, zodat hij toch de zender nog kon gebruiken. Ondertussen was het een chaos in de radiohut geworden. Boeken en het meubilair dreven in het water, dat door de ramen en via de gang door diver se scheuren in het schip naar binnen kwam. Op handen en voeten kruipend heeft hij kans gezien de radio-apparatuur in werking te houden. Toen het schip zo ver was gezonken dat het met een slagzij van 42 graden tegen de rotsen gedrukt lag, heeft hij nog kans gezien de berichtgeving voort te zetten. Het lid der Tweede Kamer de heer Rit meester (V.V.D.); heeft aan de.minister van oorlog gevraagd of het juist is dat in 1.951, 1952 en 1953 voor een vierhonderd duizendtal gasmaskers gelaatsstukken, ven tielen en ventielbuizen zijn geleverd, welke door het Directoraat Materieel Landmacht werden goedgekeurd en dat pas twee jaar na de aflevering werd geconstateerd, dat deze gasmaskers niet aan de gestelde eisen voldoen. Voorts vraag de heer Ritmeester welke gebreken deze gasmaskers vertoonden, hoe het komt, dat de fouten pas zoveel later zijn ontdekt, welke bedragen met de aan schaffing waren gemoeid en hoeveel het herstel zal kosten. Onder vrij grote belangstelling concer teerde Theo Bruins donderdag in „Studio' aan de Grote Markt te Haarlem voor be zoekers van het Pauzetheater ter afwisse ling van de grammofoonplatenconcerten De fameuze Hollandse pianist, die we stellig onder de groten kunnen rekenen, vertolkte Beethovens Sonate opus 31 no. 5 in d alsmede een viertal preludes van Chopin. Het is begrijpelijk, dat Anton Schindler, leerling en vertrouwde van Beethoven, wegens de recitatiefachtige passages die het eerste deel van de zeventiende sonate bevat, aan zijn meester de vraag stelde wat hij met dit werk bedoeld had, want het is duidelijk dat de componist hier wat vertellen wil. Het antwoord dat Schind' Ier hierop kreeg, namelijk „lees Shake speare's Storm" zal hem echter niet veel wijzer gemaakt hebben, want met behulp van deze litteraire relatie is Beethovens fantasie moeilijk te achterhalen, zelfs al zou zij werkelijk de' aanleiding geweest zijn. Ondertussen laat dit dramatisch be wogen stuk niet na sterk te boeien, zeker niet wanneer het zo levendig en expressief verklankt wordt als wij het nu van Bruins te horen kregen. Hij wist zich geheel in te stellen op de romantische geest die de muziek tot een persoonlijke belijdenis maakt. In het poëtische middendeel (Ada gio) trof ons de prachtig afgewogen inten siteit der stemmen onderling, wat de te kening bijzonder kleurrijk en helder maakte. En in de finale, die wel eens on eerbiedig „de koffiemolen" genoemd wordt, hebben wij volop genoten van het geraffineerde spel van Bruins, dat in deze muzikale scherts een verrassend dyna misch evenwicht bereikte. De vierentwintig préludes van Chopin zijn als een dagboek van wisselende stem mingen, van persoonlijke confidenties. In hun beknopte vorm typeren zij stuk voor stuk een onveranderlijke karakteristiek. Alleen de Prélude in Des, de vijftiende, speculeert met een alternatief op contrast werking^ Overigens resulteert het con trasterende effect dit .de opvolging van de verschillende nummers. Theo Bruins had het viertal, dat hij vertolkte, zo uitgezocht, dat de wisselende stemmingen zeer effec tief werkten in hun meesterlijke interpre taties. Jos. de Klerk ADVERTENTIE MEER DAN l JUWELIER HORLOGER B ARTELJORISSTR A AT 2 TEL. 15004 15. Gay, de hond, die langs de heg aan het snuffelen was geweest, duwde een natte neus in Celia's hand om aan te duiden, dat het tijd werd, om eens door te lopen. Celia stak haar hand door de arm van haar vader toen zij langs de laan terugwandelden. ,Ik heb de grootste bewondering voor uw objecti viteit, Paps en ik hoopte alleen, dat ik er ook een beetje van meegekregen had". „Voor een roodharige schikt het nogal aardig met je. Zullen we het korenveld langs gaan en dan achter de boerderij om naar huis? Tenminste als je die hond op het pad kunt houdpn". Celia accepteerde de uitdaging en riep Gay bij zich. Op de hoek van het korenveld klommen zij over een hek en kwamen zo op het karrespoor onder de beuken, die langs de Long Meadow stonden. Toen floot Celia haastig Gay bij zich, daar zij twee mannen en een terrier zag naderen. Het ergste van Marchwood is, dat je altijd over -elkaar struikelt", mompelde zij, terwijl zij Gay aan de lijn nam. Het zwarte en het blonde hoofd waren in een ernstig gesprek gewikkeld. Celia veronderstelde, dat de fami lie Deverel bezig was met het uitvechten van de verlo vingskwestie. Deverel hief met een groetend gebaar de hand naar haar vader op, toen hij hen in het oog kreeg en zij bleven even staan om enkele woorden te wisselen. Celia meende, dat Ian er een beetje onge rust uitzag, maar uit de manier van doen en gelaats uitdrukking van zijn broer was niets op te maken. De terrier ging er met een uitdrukking van honds geduld bij zitten en negeerde volkomen Gay's uitno digende zwaaien met de staart en schitterende ogen. Ik ben gereed om u morgen weer te ontmoeten", zei Deverel met een vage gi s, terwijl zij weer door liepen. „Ik geloof, dat ik u beet heb, professor". Haar vader duwde zijn verschoten panama voor het felle licht van de ondergaande zon een beetje naar voren en antwoordde met een ernstig gezicht: „Terwijl het waarschijnlijk zal bijken geen goal te zijn". Ik weet niet, wat ik van die man denken moet", merkte Celia op, toen zij buiten gehoor waren. „Waarom?" „Dat weet ik niet, maar ik voel mij niet op mijn gemak in zijn aanwezigheid. Nog nooit heeft iemand die uitwerking op mij gehad. Ik kan me ook niet begrijpen, waarom, maar het is zo". „Ik vind niet, dat er iets raadselachtigs aan hem is, wanneer je hem eenmaal kent. Hij heeft een hel dere kop en houdt er van om de leiding te hebben. Hoe beter ik hem leer kennen, des te beter bevalt hij mij. Een prima stel hersens". „Ja, ik weet wel, dat uw voornaamste belangstel ling naar de kwaliteit van zijn denkvermogen uitgaat, maar wat hebt u te zeggen met betrekking tot de kant van het hart? Ik heb zo'n idee, dat er onder dat vernis van hoffelijkheid een geestelijke arrogantie schuilt, die mij mijn stekels doet opzetten. Ik kan er geen betere uitleg van geven". Het was eigenaardig, dacht haar vader, dat zij net precies de vinger gelegd had, op datgene, waarin zij zelf te kort schoot. „Achter dat nogal rationele uiterlijk voel ik toch zeer zeker kracht. Ik geloof niet, dat ik het arrogantie zou willen noemen. Hij is zeker van zichzelf, vastbesloten, misschien in sommige opzichten een beetje hard en zonder enige illusie: een ongewoon type". „Zeer ongewoon. Het heeft mij buitengewoon ver baasd, dat hij er zo in geslaagd is de employés op zijn hand te krijgen. De chemici staan nu als één man achter hem". „Ja. Hij heeft zich op dat terrein van zijn beste kant laten kennen". Zij gingen het kleine hekje door, dat zich aan het achtereinde van hun tuin bevond en werden daar be groet door de zandkleurige kat, die achter een bosje vandaan kwam. „Katten zijn toch prachtige creaturen", zei dr. Ho ward. „Zij hebben de levenskunst tot volmaaktheid ge bracht. Zij halen het maximum van genoegen uit het leven zonder ooit iemand lastig te vallen. Die stomme hond van jou daarentegen is veel sentimenteler. Die wil gestreeld en aangehaald worden en is bereid om een ieder af te likken, die dat doet. Ze kan in geen enkel opzicht voor zichzelf zorgen en in plaats van iets nuttigs te doen, graaft zij gaten in mijn tuin, jaagt altijd achter de verkeerde beesten aan, bestrooit het hele huis met haren en scheurt de matten. In geen land ter wereld, behalve dan in deze krankzinnige na tie, zouden zulke dieren zo hoog gewaardeerd worden". Celia grinnikte, toen haar vader weer eens op dit stokpaardje doordraafde. „Gay is een schat. Ze is mooi om te zien en leven dig en aanhankelijk. Eén blik uit Gay's ogen en mijn hart gaat naar haar uit". „Wat een reden! Niets dan sentimentaliteit". „En wie besteedde er uren aan om naar Gay te moeken, toen zij die avond zoek was en wie wilde de man laten vervolgen, die de val opgezet had, waarin zij gevangen zat?", vroeg Celia liefjes. „Dat heeft niets te maken met de waarde van mijn argument. Het bewijst alleen, dat ook ik dwaze mo menten kan hebben. Mijn tong kleeft aan mijn ver hemelte. Ga mee en maak voor je arme, onder de plak zittende, oude vader een kop thee". Terwijl Celia stond te wachten tot het theewater zou koken, dacht zij na over de onverwachte vriendschap, die er tussen haar vader en Deverel was gegroeid. Waar het vriendschappen betrof, was haar vader een gereserveerd mens. Hij had een hekel aan sociale ver plichtingen en negeerde die, waar hij maar kon. Maar zijn vriendschappen waren, hoewel gering in aantal, van langdurige aard. Zij was verheugd, dat hij zich tegenwoordig gelukkig voelde. Een man van een klei ner geestelijk kaliber, dacht zij, zou misschien zijn blijven mokken en zou zeker geen vriend van zijn op volger zijn geworden. Haar vader bezat de zeldzame eigenschap van onzelfzuchtigheid, dacht zij. Hij was in staat om zijn eigen ik terzijde te stellen en het volkomen te negeren, wanneer hij tot een conclusie moest komen. Hij was zich minder bewust van zich zelf als persoonlijkheid dan enig menselijk wezen, dat zij ooit had ontmoet. Het was zijn grote kracht en de bron van die evenwichtigheid, die zij bewonderde en benijdde en wist, dat buite* haar bereik lag. Zij zucht te, terwijl zij het water in de theepot schonk. „Arro gant" was de term, die zij toch in ieder geval zou ge bruiken voor hetgeen ei achter die donkere ogen van Deverel omging. Zij had een beetje medelijden met Ian en Bridget. (Wordt vervolgd) Jongens. De politie van Hoogeveen heeft zes jongens van 1519 jaar aange houden wegens joyriding, diefstal, balda digheid en heling. De knapen maakten rit jes met auto's en motoren op de nieuwe snel verkeersweg ten noorden van Hooge veen, waar ze soms met snelheden van 160 km per uur voortraasden. Vier van hen hadden bovendien geld en goederen uit winkels gestolen. Ook hadden zij met een valse sleutel geprobeerd een auto weg te nemen uit een garage. Afscheidsreceptie dr. N. Waterman. Het bestuur der Vereniging en de medische staf van het Nederlands IIankerinstituut hebben donderdag namiddag afscheid ge nomen van de 75-jarige canceroloog dr. N. Waterman op een bijeenkomst in de aula van het Histologisch Laboratorium der Ge meente-Universiteit in het Antoni van Leeuwenhoekhuis te Amsterdam. Berovers gestraft. De rechtbank te Amsterdam heeft een 27-jarige zeeman uit de hoofdstad en een 33-jarige Haagse chauffeur wegens beroving van een Deense zeeman veroordeeld tot tien maanden ge vangenisstraf. De derde bij deze beroving betrokkene, een 39-jarige Amsterdamse taxi-chauffeur kreeg negen maanden, waarvan vier voorwaardelijk. De zeeman was reeds zeven -keer veroordeeld. De Haagse chauffeur vier keer. Zij hadden de Deense zeeman beroofd van ruim 500 gul den. Kantonrechter. Ter voorziening in de vacature van kantonrechter te Deventer is een lijst van aanbeveling opgemaakt, waarop in alfabetische volgorde zijn ge plaatst: mr. J. A. E. Buiskool, oud-rechter in het internationaal gerecht te Tanger, mr. D. Naayen, griffier van het kantonge recht te Enschedé en mr. H. Pot, griffier van de kantongerechten te Harderwijk en Wageningen. Mr. - W. Veniet, advocaat en procureur en kantonrechter-plaatsvervan- ger te Haarlem, is met het lot afgevallen tegen één van deze drie sollcitanten. Gearresteerd. Een 25-jarige ex-auto verkoper uit Den Haag, thans veehouder, is door de Haagse recherche gearresteerd, verdacht van zwendel. Hij ^ou klanten twee maal achtereen voor een bedrag van 1700 gulden hebben bedrogen. In septem ber verkocht hij aan een inwoner van Loosduinen een wagen. Diens oude auto zou hij verkopen. De opbrengst 1700 gul den stak hij in eigen zak. Bij het onder zoek bleek dat hij ook een andere klant voor eenzelfde bedrag had opgelicht. Nabij de bouwput van het nieuwe via- dukt in het verkeersplein aan het zuide lijk einde van de Hoofdstraat in Santpoort is gistermiddag omstreeks half twee een tragisch ongeluk gebeurd, dat de tienjarige Hetty Sala, wonend aan de Rijksweg het lever) kostte. Het meisje kwam plotseling achter een zandauto omlopen, waarvan de chauffeur nog even te voren had uitge keken of er niemand achter zijn wagen was en werd door de achterwielen over reden. Het kind moet op slag dood zijn geweest, zodat noch hulp van een genees heer noch die van de ongevallendienst meer mocht baten. VRIJDAG 28 MAART Concertgebouw: Noordhollands Philhar- monisch Orkest, negende concert in de serie V, 20 uur. FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het loon van de duivel", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De slavin van Pointe du Loup", 18 j., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Ein Madel zum Küssen", 14 j., 19 en 21.15 uur. Miner va Theater: „Liefde langs de weg", 18 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei zerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bloedig Konflict", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mars door de hel", 18 j., 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 29 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Theater" met „Ines de Castro", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 9-12 en 13.30-17 uur. Kunstzaal Ten Bruggen- Cate: Tentoonstelling van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema, 11-17 uur. Galerie Espacc: Tentoonstelling van Franse goua ches en schilderijen. 11-17 uur FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 j., 14, 16.15, 199 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het loon van de duivel", 18 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De slavin van Pointe du Loup". 18 j., 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Ein Madel zum Küssen", 14 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Liefde langs de weg", 18 j„ 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bloedig Konflict", 14 j., 14.3,0 19 en 21.15 uur. Studio Theater: .Mars door de hel", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Aula Stedelijk Gymnasium: Concert schoolorkest, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 7