noren en zien BUMBELENDEWENSHOORN MARCHWOOD Twee premières door het Ballet van de Nederlandse Opera Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES /nabeschouwingen Vierde dansconcours 5 radio televisie fill AANKONDIGINGEN EN Helderziendheid Twee reportages A nticlimax De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Prinsessen zagen ballet van Franeoise Sagan Kerkelijk Nieuws Tandartsen organisatie ernstig teleurgesteld DA A ROM is Mascotte 3 x beter! Zeven doden in het verkeer P. P. Agter burgemeester van Assen ONS VERVOLGVERHAAL Melkbezorger behoeft geen trappen te klimmen Maar produktschap verwacht dat hij het wel zal doen Bejaardechtpaar overvallen MAANDAG 31 MAART 1958 Na de sombere voorspellingen aangaan de de nieuwe Russische premier Kroesjt sjev van drs. L. de Jong te hebben aan gehoord en de temerige aanminnigheid van een badpakkenshow te hebben doorstaan kon men zaterdagavond in het VARA-tele visieprogramma weer heel wat Homme les meemaken in het zo geheten pension Zij vloeide nu voornamelijk voort uit het bezoek van Guus Oster aan dit pension, die door een misverstand het etiket van „de helderziende Gabriël" opgeplakt kreeg en als zodanig door een aantal aan problemen en voorgevoelens lijdende da mes werd aangeklampt. Hij moge 't dan niet ongemeen helder gezien hebben allemaal en uiteindelijk zelfs als een heel normale jongen ontmaskerd zijn het diende toch weer tot hogere levenslust der pensiongas ten en tot aangename verstrooiing van de toeschouwers, vooral waar deze levens lust tot uiting kwam in een bijzonder char mante schoenendans, waarvoor Cor Le- maire en zijn kamerkwintet alle hulde verdienen. Met het vraag-en-antwoord spel „Weet wel wat je waagt" van Theo Eerdmans, afgewisseld door de Ramblers werd het programma besloten. Zondagmorgen heeft de N.T.S. een uit zending van een Palmzondaggezinsdienst Van de Engelse kerk uit Calne (Wiltshire, West Engeland) verzorgd. In deze dienst werden palmtakken gezegend, door de kerk gedragen en aan kinderen uitgereikt. De voorganger hield een predikatie over de intocht van Jezus op een ezel. Door de medewerking van velen aan de dienst kwam er veel afwisseling in het beeld. Ds. C. M. de Vries verzorgde het Nederlandse commentaar. De reportage van de zondagmiddag in Brussel gespeelde hockeywedstrijd Bel dië-Nederland is voor de kijkers niet inte ressant geworden, doordat het moeilijk was het spel goed te volgen. Een hockey bal is voor het televisiebeeld te klein. Daar het spel zich snel verplaatst, was het las tig na te gaan in welke richting de bal ge schoten werd. Wel kwam tot uiting dat de Belgen zich bijzonder inspanden en uiter aard dat zij er in slaagden de Nederlan ders een nederlaag toe te brengen. Beeldschermer Men zal moeilijk kunnen beweren, dat de beloften welke het eerste, door Michel van der Plas geschreven deel van het luis terspel „Als je nog vrij bent" (Hilver sum II) inhield, in de vier volgende afleve ringen zijn ingelost. Elk nieuw deel ach tereenvolgens door Henriëtte van Eyk, Jan Willem Hofstra, Edmond Nicolas en Willy Corsari geschreven bleek weer een tikje minder spits dan het voorafgaan de, zodat de slotindruk op z'n best die van een handig in elkaar gezette legpuzzel was. Vooral Willy Corsari heeft er zich met een jantje van leiden afgemaakt, niet alleen naar de vorm, waarin de verteller de actie ver overheerste, maar ook naar de inhoud waarvoor zelfs niet de moeite was opgebracht er een beetje geestige tekst van te maken. Het experiment heeft dus zeker niet aan de verwachtingen be antwoord en het zou ons verwonderen wanneer het spoedig zou worden nage volgd. Golfbreker HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.45 Lichtbaken, caus. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Metropole orkest en solist. 12.30 Land- en tuinb.mede. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zon newijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Schoolradio. 14.30 Voor de vrouwen van het platteland. 14.40 Plei dooi voor een non, hoorsp. 15.40 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend.: Tien jaar werk van de Wereldgezondheidsorganisatie, door dr. D. K. Rijkels van het regionaal bureau voor Europa van de Wereldgezondheidsorganisatie te Kopenhagen. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P., caus. 18.30 Lichte muziek. 18.50 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 19.45 Act. 20.00 Lijdensmedita tie 21.00 Gram. 21.45 Omr.ork. en solist. 2235 Or gelconcert. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.50 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 —24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.40 Mor genwijding. io.oo Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Alt en piano. 11.50 Gram. 12.00 Hammondorgelspel. 12.20 Regeringsuitzend.: Landb.rubriek. Landbouwkundig weeroverz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Voor de jeugd 15.00 Sopr. en piano. 15.30 Voor de zie ken. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Journ. 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gitaarspel. 19.30 Kamerkoor, kunstmaandork. en orgel. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Lich te muziek. 20.35 Tips voor onderweg. 20.45 Lichte muz. 21.15 De beste Nederlandse roman van 1957, gedachtenwisseling. 21.45 Orgel en cello. 22.15 Gram. en pianospel. 22.55 Ik geloof, dat23.00 Nieuws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 New York calling. 23.21-24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Tuinb.kron. 12.40 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Operamuziek. 14.40 Gram. 14.50 Idem. 16.00 Koersen 16.02 Gram. 16.30 Symf.orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17,45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale kron. 20.00 litterair progr. 20.30 Gram. 20.50 Gevar. muz. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.30 Journ. en weeroverzicht. 20.45 KRO: Filmprogramma. De Prinsessen Beatrix en Irene hebben zaterdagavond, vergezeld door enige vrien dinnen, in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in Den Haag een voor stelling bijgewoond van het ballet „Le rendez-vous manqué" van Frangoise Sagan. Het veelomstreden Ballet van de Neder landse Opera heeft vrijdagavond in de Stadsschouwburg te Amsterdam een twee premières bevattende voorstelling gege ven, die de indruk wekte dat de Franse directrice van deze afdeling zich eindelijk rekenschap begint te geven van de strek king der reeds zo dikwijls ook in deze ko lommen op haar beleid uitgeoefende cri- tiek. In de eerste plaats werd voor de tweede keer (na de gemeentelijke op dracht aan Hans van Manen) een kans tot het opdoen van ervaring uit de confronta tie met de werkelijkheid van het theater aan een lid van het gezelschap als choreo graaf geboden. In de tweede plaats (maar het is misschien principieel beter deze volgorde om te draaien) overheerste in het vertoonde programma de dans boven de bijzakelijkheden, die doorgaans in dit milieu de misleidende toon aangeven. Dat de mate van zekerheid in de vakbeheer sing nog steeds aanleiding geeft tot onte vredenheid is een andere kwestie, die ech ter door de gewijzigde bezetting van de „Suite en blanc" van Serge Lifar veront rustend aan de orde werd gesteld. „Het heeft niet om het lijf" stond er in het programma boven de aankondiging van „Repetto" door Frangoise Adret op de „Klassieke symfonie" van Prokovjev en inderdaad kreeg men een volstrekt pre tentieloos stukje amusement voorgezet, waarin nu en dan wel beminnelijk een loopje werd genomen met de training in en het gebruik van de zogeheten acade mische techniek. Dat men dergelijke oefe ningen in speelse sportiviteit eerder (en beter, veel beter) heeft gezien van Jerome Robbins, ook van Jack Carter, zou nog niet zo erg zijn, als men niet werd gehin derd door een vreemdsoortige opzettelijk heid. Dit niemendalletje beoogt de reac ties te laten zien van een jonge danseres in een repetitielokaal op het ogenblik, dat de kisten van de firma Repetto uit Parijs aankomen met de dagelijkse attributen als maillots, balletschoentjes en tunioues, aldus de gedrukte toelichting. Maar waar om deze eigenaardige reclame voor de overigens algemeen gewaardeerde zaak, waarvan de moeder van Roland Petit de leiding heeft? Men mag drie keer raden Prokovjev schreef zijn „Klassieke sym fonie" in 1916 als antwoord aan de beoor delaars, die hem verweten dat hij de wet ten der formele compositorische schrijf wijze niet zou beheersen, maar ook als een oefening in zelfcontrole van zijn ge hoor door daarbij geen instrument als hulpmiddel te gebruiken. Vandaar de con ventionele indruk, de bijna mozartiaanse uitwerking. Dat Frangoise Adret in de ze ingenieuze imitatie van de klassieke stijl ironie heeft gehoord, is nog tot daar dan toe. Over de aard van Prokovjev's humor zou men langdurig kunnen twisten. Maar het is wel zeker, dat in haar ballet van ironie niets blijkt: het is scherts zon der de keerzijde van ernst en daardoor als spel nauwelijks interessant. Deze in stelling deelde zich ook mee aan de uit voerenden, die niet speelden met de mo gelijkheden van in beweging gespeciali seerde lichamen, als gelukkige en over moedige of vrijheidzoekende kinderen, maar uit flirtziekte. Deze mentaliteit van behaagzucht van het publiek deed vooral afbreuk aan de prestaties van Hans van Manen, die voor het overige zeker bewon dering verdiende, vooral om zijn plezie rige bravour. Maar het narcisme van de danser, zoals dat door Jerome Robbins is geanalyseerd en uitgedrukt ,werd hier tot exhibitionisme. En dat is iets heel anders, van een lagere orde. Alexandra van Rhijn en Yvonne Jocelyn waren de coryfeeën in deze noviteit, die qua elegantie en raffi nement verre ten achter is gebleven bij de muzikale partituur, waarvan dit ballet een „illustratie" wilde zijn. Die aanhalingstekens in de vorige zin moet men niet veronachtzamen. Ze dui den op de nog altijd heersende instelling, dat de dans een „uitbeelding" is van iets anders, van iets dat al op een andere ma nier is vastgelegd, hetzij letterkundig, het zij in muziek. Zo kan men in de toelich ting bij de eveneens vertoonde bewe gingscompositie „Palais de Cristal" van Balanchine lezen, dat deze een „vertaling" van de Symfonie in C van Bizet is. Mis schien mag ik nog eens herinneren, in na volging van Strawinski, dat volgens een Italiaans spreekwoord vertaling een syno niem is van vervalsing, onecht en onei genlijk. Het gaat mij niet om een woord, maar om de hieruit blijkende negatie van de dans als eigenmachtig creatieve kunst vorm. In het ballet van Balanchine, een eerbetoon aan de vorstelijke stijl van Pe- tipa, is de beweging weliswaar traditio neel, maar overigens naar eigen aard op bloeiend uit de muzikale voedingsbodem Afleiding van de dans uit andere elemen ten kenmerkte ook „Jozef in Potifars huis van Johan Verdoner, waarvoor muziek van Handel en een oudtestamentisch ge geven werden gebruikt en dat in een alleszins onbevredigende aankleding van Franz Deckwitz ten doop werd gehouden Eerlijk gezegd vond ik deze pas de trois (dat wil hier zeggen: een ballet d'action voor drie personen) een saaie bedoening waarbij men voortdurend werd uitgeno digd naar diepere bedoelingen te gissen Deze particuliere, maar ouderwetse para frase. van een bijbelse geschiedenis heeft mij geen moment nieuwsgierig gemaakt naar de verdere mogelijkheden van een zich choreograaf noemende opsteller van moeizame zinnen, die allemaal met „en toen" beginnen. Deze verhalende plecht statigheid vertoonde opmerkelijke ver wantschap met wat in de hier en daar nog bestaande expressionistische scholen door navolging van bewaarde voorbeelden uit oude cultuurperioden (renaissance, barok) tot vervelens toe als representatieve sym boliek moeizaam dienst doet. Maria Syl- vaine verleende enige menselijke autori teit aan Potifars vrouw met Chris Toren bosch (in de rol van Jozef) en Marten Mo- lema als de andere figuren in deze dub bele driehoek. De reprise van „Romeo en Julia" van Lifar op het gelijknamige symfonische gedicht van Tsjaikofsky bood gelegenheid tot verhoogde bewondering voor het ta lent van Martin Scheepers als danseur noble, in zijn hoedanigheid als vertolker en als partner, benevens tot een groeien de waardering voor de jeugdige Milly Gramberg, die waarschijnlijk haar weg in theaterland wel zal vinden. David Koning Onder auspiciën van de Nederlandse Beroepsvereniging van Danskunstenaars, aangesloten bij de Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunste naars, zal op 30 april het vierde Neder landse dansconcours voor beroepsdansers gehouden worden. Het concours heeft plaats des avonds om acht uur in het Van Nispenbuis, Stadhouderskade 55 te Am sterdam. Het concours zal de Nederlandse dan sers in de gelegenheid stellen uit te ko men met choreografieën voor meer dan één danser. Het staat derhalve niet open voor deelneming van solodansers. De voorkeur zal worden gegeven aan de vertoning van een geheel nieuw werk. Ouder werk is toegestaan, mits het niet behoort tot het vaste repertoire van een der bestaande balletten. Door het ministerie van Onderwijs, Kun sten Wetenschappen zijn prijzen voor dit concours beschikbaar gesteld. Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Goes (vac. A. W. M. Odé) F. N. M. Nijssen te Mijdrecht; naar Oosterzee-Bantega D. W. Koelman, kand. te Biezelinge. Benoemd tot voorganger van de afdeling Birdaard-Wanswerd Ds. D. Th. Rutgers te Oudkerk. Geref. Kerken Tweetal te Amsterdam (wijkgemeente I) A. Broek te Groningen-Noord en Dr. B. Rietveld te 's-Gravenhage-West. Aan genomen naar Helpman (Gron.) W. M. de Bakker te Maasdijk. Bedankt voor Oud Beijerland K. Snoey te Dinteloord. Geref. Kerken, onderh. art 31 K.O. Beroepen te Beverwijk L. E. Oosterhoff te Ten Post (Gron.). Ziekenfondsen mogen patiënten de uitgaven tijdens het tandartsenconflict niet vergoeden De Nederlandse Maatschappij tot Be vordering der Tandheelkunde heeft in haar te Utrecht gehouden algemene ver gadering haar ernstige teleurstelling uit gesproken over de beslissing van de Zie kenfondsraad (18 stemmen voor, 13 tegen, dus nog juist geen vereiste 2/3 meerder heid), waardoor tot nog toe aan de zie kenfondsen de machtiging werd onthou den tot terugbetaling van de extra uitga van, die de ziekenfondsverzekerden zich hebben moeten getroosten voor het ver krijgen van tandheelkundige behandeling in de periode van het tandartsenconflict. „De verzekerden", aldus de algemene vergadering, „waren in deze periode dus bovendien verplicht premie te blijven be talen zonder dat de ziekenfondsen in staat waren hier de gegarandeerde tandheel kundige behandeling tegenover te stellen. Uit aanhangig gemaakte proefprocessen en tal van ingezonden stukken in dagbla den, verenigingsorganen en personeelsbla den is de verontwaardiging tot uitdruk king gekomen van een geschokt rechtsge voel. Ook de leden van een aantal zieken- fondsbesturen voelen zuh met deze beslis sing van de Ziekenfondsraad niet geluk kig, aldus de algemene vergadering. „Men heeft het gevoel, dat er een onbillijkheid is begaan. Dit moge onder meer blijken uit het feit, dat ziekenfondsen in Den Bosch, Gouda en Alkmaar-Den Helder be sloten hebben de nadelen voor verzeker den ten dele op te vangen door in bepaal de gevallen toch tot terugbetaling over te gaan. Men put hiertoe uit fondsen, waar over van overheidswege geen zeggen schap bestaat. Het hoofdbestuur van de Maatschappij tot bevordering der Tand heelkunde hoopt en verwacht, dat er als nog wegen gevonden zullen kunnen wor den om aan de onbillijkheid officieel een einde te maken." De tekst van deze be kendmaking zal ter kennis worden ge bracht van de ministers van Sociale Za ken en Volksgezondheid, van Justitie en aan de leden van de Eerste en van de Tweede Kamer. ADVERTENTIE „Dus dat is je wensdat je schip altijd een voorspoedige vaart zal hebben en dat je een goede handel zult drijven?" „Ja", zei Bumbel. „Dat wens ik!" „Je denkt er toch wel aan, dat dit de laatste wens is, die je met de Wenshoorn kunt doen?" vroeg het Wensmannetje. „Ja, dat weet ik", zei Bumbel. „Goed", zei het mannetje, en hij zwaaide met z'n armen en mompelde een tover spreuk155156 De zevenjarige Henricus van Lieshout uit Tilburg is bij het oversteken van de Ringbaan-Zuid te Tilburg door een perso nenauto met aanhangwagen aangereden Het jongetje word in ernstige toestand naar het ziekenhuis vervoerd, waar het enkele uren later overleed. Een 66-jarige wielrijder is op het Fre- derik Hendrikplantsoen te Amsterdam aan gereden door een militaire vrachtwagen en met een schedelbasisiractuur naar een ziekenhuis vervoerd. Enkele uren latei- overleed hij aan zijn vei wondingen. De 48-jarige J. van S uit Amsterdam is bij de gemeente Ilpendam op de hoofd weg naar Amsterdam met zijn motor ver ongelukt. De heer Van S. verloor door on bekende oorzaak plotseling de macht over zijn stuur. De motor reed in de berm van de weg. De heer Van S werd enige me ters weggeslingerd en was op slag dood. Te 's-Gravenhage is de 35-jarige elek tricien A. van Krevelen na op zijn brom fiets een personenauto te hebben gepas seerd, tegen een hem tegemoetkomende tram van lijn tien gebotst, werd daarna overreden door de personenauto. Hij is naar de Ursula-kliniek overgrbracht en daar overleden. Op het Carnegieplein in Den Haag is de 65-jarige C. J. van 't Oostende uit 's-Gra- venhage, toen hij per bromfiets het daar de trambaan kruisende rijwielpad op reed aangereden door een tram van lijn acht. De bromfietsberijder is naar het zie kenhuis aan de Zuidwal gebracht en daar overleden. Bij Borken (Duitsland) is de 55-jarige bromfietsrijder. H. W. Dijkgraaf uit Win terswijk het slachtoffer geworden van een verkeersongeval, waarbij hij zo ernstig werd gewond, dat hij in de afgelopen nacht in het ziekenhuis te Borken is overleden. De 23-jarige ongehuwde landarbeider H. G. Rademan uit Didam (Oost-Geld.) is, toen hij in Laag Keppel op zijn bromfiets de voorrangsweg aldaar overstak, door een auto aangereden en meegesleurd. Het slachtoffer is later in het St. Josephzieken- huis te Doetinchem overleden. Tot burgemeester van Assen is met in gang van 16 april benoemd mr. P. P. Ag ter, thans directeur van de gevangenis en het daaraan verbonden noodasyl van ter beschikking der gestelde personen te Gro ningen. Mr. Agter werd geboren op 18 septem ber 1903 te Utrecht. Hij was aanvankelijk werkzaam in de journalistiek en werd daarna employé bij het ziekenfonds A.N.O.Z. te Utrecht. Na zijn doctoraal examen in de rechten werd hij juridisch adviseur van dit fonds, later juridisch ad viseur van de Centrale Bond van Zieken fondsen te Utrecht. In juni 1955 werd hij directeur van de gevangenis te Gronin gen. Mr. Agter, die lid is van de Partij van de Arbeid, was van 1945 tot 1955 voorzit ter van het gewest Utrecht van deze par tij en van 1946 tot 1955 lid van Gedepu teerde Staten van Utrecht. 17. „Beweeg je nu niet. We moeten dit zorgvuldig uit denken" zei Bill naar Jenny kijkend, terwijl het beest aan de voet van een beuk stond te snuffelen. ,Heb je een ceintuur?" ,Neen. Kan deze sjaal soms dienst doen?" Misschien. We zullen haar van achteren besluipeji. Als ik mijn armen om haar heen sla, wil jij dan pro beren haar voorpoten te binden? Dan kunnen we roe pen, om de anderen te waarschuwen." „Je bedoelt haar kluisteren?" „Ja." Celia keek een beetje twijfelachtig naar Jenny's kwaadaardige kleine oogjes. Het varken vas zwart met 'n witte band over de schouders en een gekrulde staart. Het beest zag er merkwaardig actief uit. „Ik zal het proberen." Bill slaagde er voor een kort ogenblik- in om het varken te pakken te krijgen, maar haar tegensparte len deed hem zijn evenwicht verliezen. Hij greep eerst als een wanhopige naar de kop, toen naar het mid del en tenslotte naar de staart van het dier, terwijl Celia vergeefs trachtte de poten te grijpen. Bill en Celia kwamen ten slotte aan de voet van de beuk terecht, terwijl het varken wegdraafde met een Cam- bridge-blauwe zijden sjaal wapperend aan één ooot. Oh, lieve deugd," zei Celia en ging met een ver hoogde kleur lachend overeind zitten. Bill kwam ook overeind en kuste haar op de mond. Waar is dat voor?" vroeg Celia, die hierdoor een beetje overvallen was. „Je ziet er aardig uit en daar zijn aardige meisjes voor. Wist je dat niet?" Celia lachte en Bill hielp haar overeind. „Weet je, we hebben deze hele affaire volkomen foutief georganiseerd," zei Bill. „We hadden uit el kaar moeten gaan en dan naar elkaar toe moeten werken met het varken in het midden. Ha, dat is een schreeuw van Hughes. Laten we daarop afgaan en dan zullen we het varken kunnen opjagen, als het uit die richting terug komt." Ze hadden er twee uur voor nodig, om het varken te pakken te krijgen en het was bijna donker, toen ze naar 't huis van de Ruspers terugkeerden, om zich met thee en cake te laten versterken. Naar huis wan delend, voelde Celia zich gelukkig en in vrede met de gehele wereld. Het leven was tot een prettige, een voudige cii keigang teruggebracht. Zij kon de wisse lende jaargetijden in Marchwood met een gerust hart tegemoet zien, waar de oorlogsjaren en hun tragedie- en achter haar lagen. Ze voelde, dat zij inderdaad in een veilige haven beland was. Het was juist drie dagen later, dat de vrede in die haven wreed verstoord werd. In de loop van de avond belde Bridget op met een geheimzinninge boodschap, dat zij een belangrijk nieuwtje had, waarmee zij onmiddellijk naar haar toe zou komen, indien Celia alleen was. Toen zij kwam, nam Celie haar mee naar de zitkamer „Wel, Bridget, wat is er aan de hand?" „Het laboratorium is van plan Long Meadow te kopen en te gaan uitbreiden", antwoordde Bridget, in haar stoel achterover leunend en wachtend op het resultaat van deze bom. Celia's uitdrukking van ongelovigheid werd er een van ontsteltenis, toen de volledige betekenis van dit nieuws tot haar doordrong. „Oh, neen, dat kunnen zij niet doen!" „Dat kunnen ze wei en zij zullen het doen ook. Je krijgt het laboratorium als het ware in je achter tuin, m'n lieve kind". „Wie heeft het je verteld?" „Niemand. Handle zat de vorige week het een of ander te typen en maakte er nogal wat drukte over, dat het geheim gehouden moest worden. Toen ik bij zijn lesse naar kwam, legde hij een dossier boven op de getypte vellen en hij sloot zelf de desbetreffende brieven. Ze waren geadresseerd aan de commissarissen en ik dacht, dat ze wel betrekking zouden hebben op een te houden vergadering. Ik had die vroeger altijd verzon den en was een beetje verontwaardigd, dat er zo ge heimzinnig mee gedaan werd. Nou, ik hoef hier- niet in details te treden, maar ik zorgde er voor er achter te komen, wat er eigenlijk gaande was. Het eerste punt op de agenda van de vergadering is de aankoop van Long Meadow voor het oprichten van extra labo ratoria". Celia luisterde stil. Dit was werkelijk een grote ramp. Niet alleen zou Long Meadow, dat zij als een soort onderdeel van haar erfenis beschouwde van een mooie plek veranderd worden in iets afschuwelijks, maar de lelijkheid zou vlak bij hun huis worden ge bracht, zou de tuin practisch onbruikbaar maken en hun eenzaamheid vernietigen. Gezien de ligging van Coryton Cottage, dat uitzicht had over de weide, viel daar niet aan te ontkomen. „Wanneer wordt de vergadering gehouden?" „Woensdag over een week. Heb jij enige invloed op kolonel Gray? Hij is de eigenaar, is het niet?" „Ja. Als hij de weide verkopen wil, denk ik niet, dat hij bereid zal zijn naar ons te luisteren. Tom Bruce was altijd van plan om de weide te kopen voor het laten grazen van zijn vee". „Denk je, dat hij...." „Het is een kwestie van geld. Hij wachtte tot hij een flinke portie er van zelf kon opbrengen. Hij wilde niet te veel van de bank lenen. Ik ga hem opzoeken, .nu". „Dat is de juiste methode. Maar wees voorzichtig, Celia. Het is geheim. Laat jouw naam er niet bij be trekken, of er konden wol eens vragen gesteld worden door onze vriend Deverel, wiens lievelingsplan dit schijnt te zijn". „Dr. Deverel is een man, die alles bederft", ant woordde Celia boos. „Paps is uit zijn baan geduwd maar ik laat hem niet ook nog uit zijn huis verjagen ook. Die tuin is zijn grootste vreugde., hij heeft er ja ren over gedaan, om die in zijn tegenwoordige toe stand te krijgen. En nu moet hij daar zeker maar zit ten en genieten van het uitzichi op de daken van ge golfd plaatijzer van een groep hutten en als tijdver- blijf genieten van de heerlijke stank van die chemica liën. Niet als ik er iets aan doen kan! Maar ik zal zeer discreet zijn; maak je daar maar niet benauwd over". „Voor mezelf kan het me niets schelen. Ik ben toch niet veel langer meer op het laboratorium. Ik heb ech ter wel een goed getuigschrift nodig en dr. Deverel zou die lekkage van nieuws wel eens kwalijk kunnen ne men, als hij er van wist, dus zal 't wel verstandiger zijn, als we ons alle twee daarover een beetje koest houden. Hoewel ik maar al te graag Deverel een spaak in zijn wiel wil steken. Maar ik vond het niet meer dan eerlijk, dat jij er ook van zou weten". (Wordt vervolgd) De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft de door het be stuur van het Produktschap voor Zuivel vastgestelde verordening goedgekeurd, waarbij voor melkslijters de verplichting tot het oezorgen van de melk is beperkt tot aflevering bij woongebouwen aan de in gang op de begane grond. Tot dusverre is het gewoonte dat de melk ook op hoger gelegen woonlagen wordt bezorgd. Het bestuur van het Pro duktschap voor Zuivel acht het echter van belang en vanzelfsprekend dat de melkhandel dergelijk dienstbetoon aan de consument blijft bieden, ongeacht het feit dat de melkhandel hiertoe niet verplicht is. Daarom vertrouwt het bestuur erop dat in de huidige wijze van bezorgen van de melk geen wijziging wordt gebracht dan na overleg tussen bezorger en consument, respectievelijk tussen melkhandels- en consumentenorganisaties. Toezeggingen uit kringen van de melk handelsorganisaties wettigen de verwach ting dat in de bezorggewoonten weinig wijziging zal worden gebracht. Twee mannen hebben zaterdagavond een overval gepleegd op het bejaarde echtpaar V. aan de Tenelenweg in het Limburgse mijnwerkersdorp Voerendaal nabij Heerlen. Zij belden aan en zeiden dat zij van de politie waren en een huis zoeking moesten doen. Nadat eerst de be nedenverdieping ondersteboven was ge haald en het echtpaar gedwongen was op een stoel te blijven zitten en lijdelijk toe te zien, gingen de onverlaten met man en vrouw naar de bovenverdieping, waar eveneens alles werd doorzocht, waarbij de overvallers een groot bedrag aan geld in handen viel. Zij verlieten de woning na tegen d- oudjes te hebben gezegd, dat hun iets ernstigs te wachten stond, wanneer zij de politie zouden waarschuwen. Het echtpaar was zo overstuur dat het nog twee uur is blijven zitten. Tegen twaalf uur werden zij aangetroffen door een knecht, die terstond de rijkspolitie waar schuwde. Man en vrouw waren zo over stuur dat zij niet konden opgeven hoeveel geld zij misten. Zij wisten van de daders slechts een vaag signalement op te geven. ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 MAANDAG 31 MAART Concertgebouw: Pianorecital van Leen- dert Huges, 20 uur. FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halslheater: „Het loon van de duivel", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De slavin van Pointe du Loup", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Ein Madel zum klissen", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De levensroman van Richard Tauber", a. 1„ 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a. 1., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De vluchteling van Gua- tura", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio The ater: „De klaplopers", a. L, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Begijnhofkapel: Op een Interkerkelijke samenkomst spreekt Ds. H. J. Oldemans over: „Vader en kind", 20 uur. DINSDAG 1 APRIL Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met: „Wie is Janus", 20 uur. Rembrandt-Theater: In het pauze-the ater „Dansparodieën en Ballades" met o.a. Albert Mol. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 9- 12.30 en 13.30-17 uur. Kunstzaal Ten Bruggen-Cate: Tentoon stellingen van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema. Galerie Espace: Tentoonstelling van Franse schilderijen en gouaches. 11-17 u. FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het loon van de duivel", 18 jr., 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „De slavin van Pointe du Loup", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Ein Madel zum küssen", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Mi nerva Theater: „De levensroman van Ri chard Tauber", a. 1., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De vluchteling van Guatura", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De klaplopers", a. 1., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 9