Natu-ralLax De vele tentoonstellingen in het Stedelijk Museum Linnaeushof open - ondanks sneeuwbuien Jan Sluijters Fa. 6. ENGELENBERG In de put? Eerste Kamer akkoord met onderwijsbegroting roos Geen compensatie voor Haagse acteurs Minister Cals: Scholenbouw moet gelijke tred houden met woningbouw DONDERDAG 3 APRIL 1958 15 Verzending van zeepost Examens Overheid tegen plannen van de directie Bewondering voor een pottenbakker OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN Regeringscommissaris voor het radiowezen Breitner-tentoonsteiling in Luxemburg V erk eersdeskundigen Parkeermeters zijn voor Nederland het geschiktst Ontwerp voor provinciehuis in Zwolle Nederlandse plantages Met een sympathieke toespraak in het Nederlands heeft de Oostenrijkse ambas sadeur, dr. Georg Afuhs, woensdagmid dag de Linnaeushof in Bennebroek offici eel opengesteld. Na zijn toespraak in het restaurant, werd de ambassadeur omringd door meer dan tien Haarlemse bloemen meisjes, die hem en zijn echtgenote en daarna de andere genodigden een bloem opspeldden. De ambassadeur toonde zich bijzonder dankbaar en beloonde de bloe menhulde met een kusje voor een van de bloemenmeisjes. Hoewel nu en dan het zonnetje scheen, waagde dr. Afuhs het niet om zonder jas de bloementuin te gaan bezichtigen. En met reden. Want nu en dan viel de natte sneeuw op de enkele bloeiende bollen, zeer tot ongerief van de genodigden en uiteraard van het tuinper- soneel, dat de laatste hand legde aan de verzorging van bloemenperken (zie foto). Wel plezierig was het verblijf in de bloe menkas, waar een heerlijke temperatuur heerste. De ambassadeur greep hier de gelegenheid te baat om bloeiende tulpen te fotograferen. Zoals de foto laat zien vormden de bloemenmeisjes hierbij een levendig decor. De Linnaeushof heeft enkele goede ver beteringen ondergaan. De heuvel achter de ingang zal een rotstuinbeplanting krij gen. De grote perken op het middenveld zijn opgedeeld in kleinere perken, waar door de verschillende soorten bloemen be- ADVERTENTIE Overal ter wereld schrijven specialisten Stilbépan haartonicum voor, omdat het een vaststaand feit is. dat niets zó daad werkelijk haaruitval, roos en vroegtijdige vergrijzing bestrijdt! Stilbépan is geen gewoon haargroeimiddel. Stilbépan is een biologisch haartonicum met hormonale werking. Koop vandaag nog een fles! D A G R A N. V. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië: m.s. „Alberto Dodero" 5 april en s.s. „Alcantara" 12 april: Brazilië: s.s. „Argentina" 5 april en s.s. „Alcantara" 12 april; Canada: s.s. „Waterman" 5 april en m.s. „Noordam" 10 april en s.s. „Nieuw Amsterdam'' 12 april; Chili via New York 10 april; Indonesië: m.s. „Java" 10 april; Ned. Antillen: m.s. „Oranje Nassau" 8 april; Ned. Nieuw-Guinea: s.s. „Pj'rrhus" 10 april; Nieuw Zeeland via Engeland 12 april; Unie van Zuid-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s. „Edinburgh Castle" 12 april. Inlichtingen over de verzendingsdata van post- paketten geven de postkantoren. Amsterdam. Gemeente Universiteit. Geslaagd voor het doctoraalexamen pharmacie: H. B. Kwee, Amsterdam. Doctoraalexamen rechten: mej. E. F. C. J. Norden, H. J. J. Tielens, J. J. M. Terheggen, K. Wits, N. A. Neijzen, Amsterdam en H. Borst, Heemstede. Doctoraalexamen rechten (vrije stu dierichting): Th. A. M. van der Horst, Den Haag. Kandidaatsexamen klassieke letteren: mej. A. M. van Erp Taalman Kip, Amsterdam. Amsterdam. Vrije Universiteit. Kandidaatsexa men Engelse taal en letterkunde: Tj. Heeringa, Drachten. ter tot hun recht komen. Deze zomer zul len de dahlia's en begonia's weer in grote aantallen op de hof bloeien. Het aantal beeldhouwwerken zal worden uitgebreid. De verwachtingen wat betreft het bezoek zijn optimistisch gestemd. De openings plechtigheid werd ondermeer bijgewoond door de burgemeester van Bennebroek, de heer D. van der Hoop van Slochteren en de burgemeester van Haarlemmer meer, mr. G. C. van der Willigen. De Haagse Comedie heeft de wens te kennen gegeven met ingang van het sei zoen 1958-1959 te komen tot een wijziging in salariëring en contractvorm van een aantal van haar toneelspelers. Zij beoogt hiermee deze spelers een compensatie te bieden voor het feit, dat hun in de toe komst slechts sporadisch medewerking aan radio, televisie en film zal worden toe gestaan. De Haagse Comedie acht deze maatregel noodzakelijk om het artistieke peil der prestaties en een regelmatige ex ploitatie te handhaven. De vertegenwoordigers van de overhe den, welke de vier grote toneelgezelschap pen subsidiëren, hebben zich woensdag be raden over de vraag of deze voorstellen aanvaardbaar zijn. De vertegenwoordi gers zijn daarbij tot de conclusie geko men, dat zulks niet het geval is. Zij zijn namelijk van mening, dat het aanvaarden van deze voorstellen het thans geldende salarissysteem zou ontwrichten en op den duur zou leiden tot een onverantwoordelij ke stijging van het totale salaris-niveau van het toneel. Bovendien zijn zij van oor deel, dat de door de Haagse Comedie voorgestelde gedragslijn geen bevredigen de oplossing biedt voor de problemen, wel ke bij de groeiende vraag naar het werk der toneelspelers zijn ontstaan in de ver houding tussen het toneel en de radio, tele visie en film. ADVERTENTIE Hardnekkige verstopping? herstelt de natuurlijke functie Geen gewoon laxeermiddel. Zorgt dat de ingewanden weer op natuurlijke wijze gaan functioneren. Ook bij zonder geschikt voor hen die buitenshuis werken. Flacon a 60 tabletten versterkte werking) II. 1.35 Het bezoek aan de Amsterdamse ver enigingstentoonstellingen in het Stedelijk Museum loopt terug. Het zou me niet ver wonderen, als dit ook het geval was bij de door het museum zelf georganiseerde exposities. Men wordt vermoedelijk moe van het vele. En toch klaagt men over gebrek aan expositiegelegenheden in de hoofdstad. In kringen van kunstenaars ge beurt dit omdat, om aan brood te komen, men moet beginnen met eigen werk te tonen en dat het liefst alleen of met een kleine groep gelijkgezinden, opdat indruk ken niet verzwakt worden door een slecht passend nabuurschap van werk, waarmee men door richting of kwaliteit liever niets te maken heeft. Het publiek concentreert zich ook gemakkelijker op kleine exposi ties en behoeft zich buiten het museum niet te laten verleiden nog meer te gaan zien, omdat men nog wat tijd over heeft. Anders is dit in het museum. De cyclus van betrekkelijk middelmatige vereni gingstentoonstellingen verveelt. De Hol landse Aquarellistenkring, die klein wil blijven en zich inspant een maximum aan kwaliteit te brengen, wil dan ook niet te vaak in één stad exposeren, opdat er enige spanning in de verwachting blijft. De exposities van hete museum zelf en de werken, die uit eigen collectie getoond worden, zijn voor een groot publiek nogal eens van problematische aard en al is dit minder vervelend dan verenigingsexposi ties wel kunnen zijn, het vermoeit. Men heeft sinds de bevrijding hier al veel de revue laten passei-en en is thans een beetje uitgeput wat betreft het aanvoeren van waarlijk grote kunst. Uit behoefte om het museum levend te houden organiseert men echter maar door. Het genietend dwalen, zoals dat mogelijk is bijvoorbeeld in het Rijksmuseum, komt er meestal niet zo zeer bij. Persoonlijk voel ik het zo vaak als een bevrijding als ik in „het Stedelijk" weer de Van Goghs, de Breitners en de Fransen uit de vorige eeuw ontmoet. En dan vraag ik me af hoe het de bezoeker vergaat, die maar een enkele zondagmid dag aan het museum kan besteden en dan toch wel alles wil doorlopen. Mijn laatste wandeling is dan met de tot 13 april te houden tentoonstelling van werk van enige leden van de Franse groep „Espace" begonnen. Deze expositie is ge wijd aan de samenwerking tussen archi tect en beeldend kunstenaar. Er wordt werk van Charlotte Perriand, André Bloc en Claude Parent getoond. De dag van de opening werd nog aan deze tentoonstelling gewerkt en misschien is intussen één en ander nog van namen en enige verklaring voorzien. In ieder geval was door mij te constateren, dat de heer André Bloc naar mijn smaak stomvervelende abstracte schilderijen maakt. Wanneer die doeken echter gebruikt worden als ontwerp voor zaken van toegepaste kunst, dan bestaat kans bij uitvoering in mooi materiaal op toch weer wel aantrekkelijke resultaten. De architectuur ziet er op zichzelf wel fraai uit. Het lijkt me echter voor hen, die al jaren op een behoorlijk huis zitten te wachten, pijnlijk te zien hoeveel geld er aan dit soort zaken nog besteed kan worden. De door hun vorm nogal grieze lige abstracte beeldhouwwerken lijken me van een mentaliteit, die ik liever niet met architectuur samen zie gaan. Toen ik dan ook na het zien dezer plastieken de aan Van Gogh gewijde zalen betrad, was mijn opluchting des te groter. De grote erezaal is weer vernieuwd en het is een indrukwekkende lichte ruimte geworden. Thans hangt er veelal groot werk van Sluijters, met als hoogtepunt zijn zelfportret. Wel erg vreemd is toch zijn doek met een aan een tafel zittende geklede dame, die zo helemaal niet weet dat er op de andere helft van het schilderij een bijna naakte dame staat. Magie, klei en vuur Men is vermoedelijk bezig vier andere zalen op te knappen en daarom moeten we over die vreemde opeenvolging van Nederlandse „magische realisten" en die werkelijke magiër; Chagall maar niet ver wonderd zijn. Terugkerend passeerde ik een zaaltje met werk van zondagsschilders van hier en ginder, een nogal benauwd geheel. Nog steeds ziet men verderop Ne derlandse jonge kunst die de Krefelders diende te verbazen. Dan volgen Neder landse expressionisten, waartoe, wonder lijk genoeg, ook Van Dongen gerekend wordt. Wat een schilder anders! Hoeveel meer allure heeft zijn portret van Anna de Noailles dan het werk van onze toch knapste schilder, die Sluijters was. In een zaal, die gewijd is aan kubisten en de stijlgroep, ontmoette ik een dres soir van de baanbreker G. Rietveld, dat me met al zijn vierkante en rechthoekige planken en latten toch bijna net zo klein burgerlijk aandeed als die verfoeide meu bels van goedkope veilingen. Chabot, Gestel, Charley Toorop en de Amsterdam se Joffers vullen de kabinetten aan één zijde. Aan de andere zijde was nog het werk van Bissière te zien en ik moet zeg gen dat zijn tapijtachtige Schilderijen me toch maar weinig boeien. Anders was dat met Anton Heyboers etsen, die tot 13 april in het prenten kabinet te zien zijn. Ik heb zijn werk nog kort geleden naar aanleiding van een ten toonstelling bij Galerie Espace besproken. Nu vroeg ik me wel af hoe hij zal kunnen doorgaan. Zijn eigen systeem biedt wel variatiemogelijkheden, maar die afwisse lingen blijven dicht bij elkaar liggen. Aquarellisten en tekenaars besprak ik al, zodat de tentoonstelling „Klei en Vuur" van het werk van de pottenbakker Meindert Zaalberg overblijft. De tentoon stellingen in het gedeelte van het museum, dat voor de kunstnijverheid bestemd is, hebben nogal eens iets van de betere af deling in een groot warenhuis, iets van goede kunstnijverheid winkels. Nu wordt in ieder geval onze aandacht geconcen treerd op één figuur. Een figuur, die voor ons uiterst belangrijk is, die door zijn mannelijke, eenvoudige en wat betreft vorm zo weloverdachte kunst altijd een groot publiek zau kunnen bereiken. Hoe zeer is dit werk ons vertrouwd geworden. Slechte namaak is daar al een bewijs van! En die namaak zal men zeker spoedig als zodanig herkennen na een bezoek aan Zaalbergs expositie, omdat de vormen van zijn werk zoiets vanzelfsprekends hebben. De expositie begint met enig eenvoudig Nederlands aardewerk, dat ons zeer ver trouwd is. Vervolgens ontmoet men oude Chinese en Japanse pottenbakkerskunst. Het vervolg, dat Zaalbergs kunst hierop is, doet als volkomen natuurlijk aan en het heeft daarbij toch een eigen karakter. We hebben zeker interessante experimen ten van andere pottenbakkers ontmoet en pogingen tot vernieuwing met plezier be groet. Maar hier voelt men zich echt thuis. Een rustpunt, een museum waardig, deze tentoonstelling, die eveneens tot 13 april geopend is. Bob Buys Wonderlijk hoe ver Jan Sluijters, blij kens enkele zeer vroege schilderijen, op zijn tijd vooruit was, Faure genoemd al mocht worden toen men van deze „wilde beesten" maar net sprak en tegelijkertijd toch zo sterk gebonden aan een periode, die mede getypeerd wordt door het op treden van de tekenaars van het aan het begin dezer eeuw zo bekende Duitse tijd schrift „Die Jugend". Sluijters was knap als deze tekenaars en zou in een ander land als het onze toen misschien ook als illustrator meer nog uit geblonken hebben. Wanneer Sluijters in het schilderen van mensen zijn eigen voor keur kon doen gelden, ontstonden voor mijn gevoel meestal typen, die ik beter enige tientallen jaren geleden zou kunnen plaatsen dan in deze tijd. Nu geloof ik, dat veel wat na dat begin kwam in wezen niet zo modern was als Sluijters' bewonderaars zo'n vijfentwintig jaar geleden wel dach ten. Hij had steeds zijn ogen open voor alles wat er om hem heen gebeurde en wist van zekere winsten in de ontwikke ling van de schilderkunst veelal uitstekend gebruik te maken. Sterk bleef hij toch verankerd aan de traditie. Toen de Hol landse Aquarellistenkring werd opgericht, is ook hij uitgenodigd lid te worden. Het paste hem niet, vond hij, want hij maakte bijna nooit aquarellen. En dan bedoelde hij aquarellen in de geest van de tech niek van de Haagse school of Breitner eigenlijk. Nu kon Sluijters best met de waterverf omspringen en naar anderer opvattingen kan van een aquarel gespro ken worden zodra de kleur van de water verf werkelijk een beeldende functie heeft, zoals dat dan ook nogal eens het geval was in Sluijters' door hen dan misschien zo genoemde waterverftekeningen. Op een tentoonstelling van aquarellen en tekeningen uit Sluijters' nalatenschap, die tot 3 april in Santee Landweers Tuin huis te Amsterdam gehouden werd, kon blijken dat Sluijters wel degelijk aquarel len heeft gemaakt in de geest zoals hij dacht dat een aquarel moest zijn. Maar inderdaad dan niet zo vaak, zeker niet in vergelijking met de rest van zijn zo om vangrijke oeuvre. Wij ontmoetten hier twee naakte baby's, een interieur met een kindje voor het raam en een slootje, om zoomd door heesters en bomen. Het kindje voor het raam „De wereld van Jantje" genoemd is echt een ding uit Sluijters' intimiteit. Aardig is ook te weten dat het slootje grenst aan de tuin, die de familie aan de rand van Amsterdam heeft. Het is helemaal geen „Sluijters"-onderwerp. Toch toont het helemaal zijn handschrift en ontroert het door de volkomen argeloos heid, waarmee het verwezenlijkt werd. In een naakt op bed toont Sluijters dat hij aquarellen had kunnen maken, waarin het wit van het papier een belangrijke functie vervult. Weliswaar heeft hij in dit werkje gouache en misschien zelfs wat olieverf gebruikt, maar met pure water verf had hij een zelfde effect kunnen be reiken. Dit werkje toont ook Sluijters' ge schiktheid voor het maken van prenten, zoals die ook wel in „Die Jugend" ver schenen. Zijn aanleg voor illustratie blijkt overtuigend uit enige vroege aangekleur- de tekeningetjes, waaronder een geestig gezelschapje van drie heren met bolhoe den aan een cafétafeltje met welgevulde glazen wijn. Sluijters heeft trouwens in den beginne wel geïllustreerd en later ook boekomslagen verzorgd en affiches ge maakt. Onder het vele geëxposeerde kon men verder enige voorstudies ontmoeten voor bekende schilderijen als dat van de twee dansende vrouwen, het portret van mevr. v. d. V. en dat van dr. F. M. Wibaut met zijn zacht vilten en wat verfrommelde hoedje, dat zo typisch voor hem was. Mij is in de tijd, toen dit portret geschilderd werd, verteld dat hiervoor niet veel meer dan deze studie en enkele foto's gediend hebben, daar Wibaut niet veel tijd voor poseren beschikbaar had een verhaal dat tekenend is voor Sluijters' knapheid en vermoedelijk niet ver bezijden de waarheid. Sluijters' Staphorster periode is mij al tijd als een zeer interessante voorgekomen en een tweetal werkjes leken nu die opinie weer te steunen. Merkwaardig ook waren daar enige studies naar wolkenluchten boven duinen. Of hij hierop doorgegaan is, weet ik niet. Het zou hem wel eens te abstract hebben kunnen worden. Het sympathieke van deze tentoonstel ling was, dat een bezoek hier iets had van een visite in het atelier, waar men een beetje in de portefeuilles mocht neuzen. Bob Buys ADVERTENTIE W..; ip. Doclstraat J? Haarlem - Tel. 1JM2 FLEXA PLASTIC ENAMEL ADVERTENTIE bier om in te bijten! Nu prof. L. J. M. Beel wegens zijn be noeming tot lid van de Raad van State met 1 april is afgetreden als regeringscommis saris voor het radiowezen, is tot het tijd stip, waarop in de vacature-Beel zal zijn voorzien, benoemd tot waarnemend rege ringscommissaris voor het radiowezen mr. H. J. Schölvinck, raadadviseur in al gemene dienst bij het ministerie van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen. Te vens is mr. Schölvinck aangewezen om toezicht uit te oefenen op de televisie. Woensdag is te Luxemburg een tentoon stelling geopend, die gewijd is aan werken van de Nederlandse impressionistische schilder G. H. Breitner. Deze tentoonstelling ter herdenking van de geboorte van Breitner, honderd jaar ge leden, omvat een veertigtal van de belang rijkste doeken van de schilder. Zij is inge richt als onderdeel van het Nederlands Luxemburgs Cultureel Akkoord en met de medewerking van stedelijke musea en het rijksmuseum van Amsterdam. ADVERTENTIE ÖQ Drink dan een flesje vloeibaar optimisme. RIVELLA.de alcoholvrije drank, die het leven kleur en fleur geeft. Verfrissend en opwekkend, pittig en toch zacht. Een ideale alcoholvrije tafeldrank. Bevordert de spijsvertering. RIVELLA is een natuurproduct uit melk! Sprankelend goudgeel! I-Va Verkrijgbaar bij Uw wijnhandelaar en de horecabedrijven Op initiatief van de A.N.W.B. hebben de chefs van de verkeerspolitie te Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en de chef van de verkeersafdeling A.N.W.B. een studie ge maakt van de nieuwe Parijse methode van parkeercontrole door middel van een „par- keerschijf". In een rapport komen deze verkeersdes- kundigen eenstemmig tot de conclusie dat voor Nederland de parkeermeter het ge schiktste middel is voor controle van wacht- verboden langer dan een bepaalde tijd. Zij bevelen aan de netto-opbrengst van par keermeters te gebruiken voor het scheppen van parkeergelegenheid ten behoeve van „langparkeerders". In het rapport, dat is toegezonden aan tal van belanghebbende autoriteiten en instellingen, wordt als voor naamste bezwaar tegen het systeem van de Parijse parkeerschijf aangevoerd, dat con trole zeer veel personeel vergt. Tijdens de gisteren gehouden vergade ring van de Provinciale Staten van Over- ijsel is critiek geuit aan het adres van Ge deputeerde Staten, die, zoals reeds werd bericht, voorstelden drie architecten op dracht te geven een ontwerp te maken voor het nieuwe provinciehuis, dat te Zwolle zal verrijzen. Enkele statenleden stelden voor het agendapunt aan te houden tot de zomerzit- ting, welk voorstel met 21 tegen 19 stem men werd aangenomen Men wil hierdoor Gedeputeerde Staten alsnog gelegenheid geven met een nieuw plan te komen, waar bij ook een of meer architecten in Over- ijsel opdracht krijgen een ontwerp voor het nieuwe provinciehuis te maken. Ge deputeerde ir. D. I. Luteyn verklaarde tij dens het debat, dat Gedeputeerde Staten geen behoefte hadden aan uitstel en geen aanleiding zien ook andere architecten uit te nodigen een ontwerp te maken. De drie architecten, aan wie Gedepu teerde Staten de opdracht willen geven, zijn ir. J. W. C. Boks te Rotterdam, prof. M. F. Duintjer te Amsterdam en prof. G. H. Holt te Haarlem. SIGRID KOETSE GAAT NAAR DE HAAGSE COMEDIE De actrice Sigrid Koetse, sinds haar eind examen van de Toneeelschool, waarbij zij met de Top Naeffprijs werd onderscheiden, aan de Nederlandse Comedie verbonden, zal met ingang van het volgende seizoen deel van de Haagse Comedie uitmaken. Bij de verdediging van zijn begroting van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen in de Eerste Kamer heeft minister Cals verklaard, dat sinds 1952 de jaarlijk se uitgaven voor onderwijs en cultuur zijn gestegen van 450 tot 1200 miljoen. Hij deelde voorts mede dat de adviezen voor de voorbereiding van het wetsontwerp in zake het voortgezet onderwijs nog niet al le ontvangen zijn. De grote moeilijkheid is de doortrekking van de financiële ge lijkstelling van openbaar en bijzonder on derwijs. Men kan wel redeneren, dat de doortrekking van de financiële gelijkstel ling logisch is, omdat het voortgezet on derwijs ook volksonderwijs is geworden, dat door 85 pet. van de kinderen wordt gevolgd, maar in tegenstelling tot het la ger onderwijs telt het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs veel verschillen de schooltypen. De oprichting van een middelbare school, aldus minister Cals, mag niet afhangen van de toevallige ac tiviteit van een predikant, een pastoor of een burgemeester, die veel handtekenin gen weten te verzamelen. Er zullen maatschappelijke organen moeten komen, die samenwerken en over leg plegen. Dit zal blijken het moeilijk ste punt te zijn bij de totstandkoming van de nieuwe, alomvattende wet op het voort gezet onderwijs. Scholenbouw De ongerustheid over hef tekort aan schoolgebouwen valt niet op korte termijn weg te nemen. Het beleid is erop gericht, dat de scholenbouw gelijke tred moet hou den met de woningbouw Aangenomen, dat de woningbouw omstreeks 1965 in het algemeen zal zijn opgeheven, zal dan ook de scholenbouw bij moeten zijn. Vorig jaar zijn scholen gebouwd tot een bedrag van 142 miljoen gulden. Het is te weinig maar het is een record, dat nimmer te voren is bereikt. In 1952 was het 60 mil joen. Voor dit jaar is 190 miljoen beschik baar gesteld. Omtrent de onderzoekingen op scholen met formulieren, die de leerlingen moe ten invullen, bijvoorbeeld over de invloed van de televisie verklaarde minister Cals, dat hij het ontoelaatbaar zou achten, in dien dit zou gebeuren zonder toestemming van de ouders. Over de gestelde vragen op de formulieren is overleg gepleegd met deskundigen. Men kan van mening ver schillen over de vraag of de grens van het toelaatbare is overschreden, aldus de minister. Over de toekomst van de universitaire studie zei minister Cals, dat niet moet wor den gestreefd naar een eenzijdige maat schappelijke vorming, maar ook niet naar een eenzijdige wetenschappelijke vor ming. De minister kon zich niet aan de indruk onttrekken, dat het besef van even wicht tussen deze twee richtingen meer aanwezig was in het toeidende en diep gaande betoog van de heer Van Riel (V.V.D.) dan in dat van prof. Diepenhorst (A.R.). De opleiding van meesters in de rechten bijvoorbeeld, aldus de minister, mag zeker niet eenzijdig worden gericht op dienaren van de gerechtigheid, maar ook niet eenzijdig op adviseurs van bloem bollenhandelaren. De opleiding moet haar basis vinden in de spanning tussen beide doelstellingen. Dan kan men de twee ui tersten vermijden en de gulden midden weg vinden. In kringen van het hoger on derwijs vraagt men zich af of men bij de spreiding van dit onderwijs kan komen tot een aantal athenea. Hierover beraden zich enkele commissies. De minister merk te op, dat het niveau van het onderwijs niet in het gedrang mag komen. Zijns in ziens is spreiding van het hoger onder wijs inderdaad nodig. Hierna was het woord aan staatssecre taris Höppener, die voor de subsidiëring van de provinciale culturele raden binnen kort een ontwerpregeling gereed hoopte te hebben. Hij betreurde de beperking, die ten aanzien der amateuristische kunst beoefening moest worden aangebracht en deelde mede dat hij binnen enkele weken een uitvoerig en diepgaand rapport ver wacht over het vraagstuk van bouwvolu me en financiering van schouwburgen. Met betrekking tot de toneelgroep „Stu dio" verklaarde de staatssecretaris dat hij nog niet kon toezeggen, dat deze volgend jaar subsidie zal ontvangen. Naar aanleiding van bij de replieken nog gemaakte opmerkingen zei de minis ter dat er een paar scholen zijn, die wel wat soberder hadden kunnen worden ge bouwd. Maar het zijn geen openbare, noch gesubsidieerde bijzondere scholen. Hij betreurde het, dat er stilstand is ge weest in de bouw van scholen voor kleu teronderwijs, maar het is geen stilstand over de gehele linie geweest. De staatssecretaris verklaarde nog geen toezegging te kunnen doen over uit breiding van de televisiezendtijd. De prognose over de ontwikkeling van de te levisie is thans gereed gekomen en maakt een voorwerp van studie uit. Over de ver hoging van de luisterbijdrage kan van ge dachten worden gewisseld, als het wets ontwerp aan de orde komt De begroting werd hierna goedgekeurd onder aantekening, dat de C.P.N. geacht wilde worden te hebben tegengestemd. Op 9 april komt de Eerste Kamer weer bijeen ter behandeling van de begrotingen van het Burgerlijk Pensioenfonds en van het Gemeentefonds. In de vergadering van 15 april zal aan de orde worden ge steld de begroting van Sociale Zaken en Volksgezondheid, op 16 april die van Fi nanciën. Op 22 april zal behandeld wor den de begroting van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid, eventueel ook die van Landbouw, Visserij en Voedselvoorzie ning. ADVERTENTIE Verpakking van 454 gram 4 I 1.20 AlABASTINE HOLLAND N.V. LEIDSEGRACHT 6 AMSTERDAM DJAKARTA (UP) De toekomst van de Nederlandse cultuurondernemingen, de door de Indonesische regering zijn overgenomen, hangt af van de Nederland se houding ten opzichte van de kwestie West-Irian, aldus verklaarde de Indonesi sche minister van Landbouw. De minister dr. Sudjarwo, kondigde verder aan, dat voorbereidingen zullen werden jfctroffen voor „onze volgende stap, indien de Ne derlanders koppig blijven"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 17