UW NAAIMACHINE MAECHWOOD HENSEN BUMBEL ENDEWENSH00RN Opnieuw een Anastasia-proces begonnen, nu in Wiesbaden J Agenda voor Haarlem Overhemden Gelakte meubels opknappen? NEDO-MEX kleurlak Cefa-Bever DONDERDAG 3 APRIL 1958 17 radio televisie Zonder bezieling Uw gehele huis De radio geeft vrijdag De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma LOMPEN, PAPIER- en METAALAFVALLEN Een Marcus-Passie B oek bespre kingen PAARLAARSTEEG 1 Aantal transatlantische boekingen sterk gestegen Oude strijdvraagis Anna Anderson de jongste dochter van tsaar Nikolaas II van Rusland ONS VERVOLGVERHAAL Haagse politie verdedigt haar optreden tegen studenten mg 50omA ADVERTENTIE \i k ï»rc/^uo De televisiesectie van de K.R.O. had woensdagavond in het toneelprogramma teruggegrepen naar een spel van Henri Ghéon, doorgaans de reddende engel in gevallen waarin de religieuze sfeer moet overheersen. Dat de Stille Week tot een ingetogen spel noopte was evident, maar waarom men nu bij Ghéon moest aanklop pen, is onverklaarbaar. Waarom niet een opdracht verstrekt tot het schrijven van een televisiespel, dat een waardige inlei ding tot het paasfeest vormt? In de amu sementssector wordt heel wat meer geld aan opdrachten besteed.. Ghéons „Pelgrimage naar Compostella" heeft trouwens niets met de paasweek van doen. Het is een mysteriespel, een hom mage aan de heilige Jacobus, een spel van godsvrucht en menselijke zwakheid, maar het staat in geen enkele dramatische ver houding tot het lijdensverhaal, dat deze dagen beheerst. Het is zelfs zeer zwak van dramatische compositie: een goed patro naatsstuk in de geest van het lekenspel. Natuurlijk doet het de vroomheid geen ge weld aan. Het is zinrijk en leerzaam. Maar het hoorde op deze avond niet thuis, nog afgezien van de vraag of het wel geschikt is voor een televisiebewerking, waarvoor het zich, naar het ons dunkt, ook niet leent. Nee, de K.R.O. schitterde door de afwezig heid van eeen initiatief, dat deze woens dagavond tot een gebeurtenis had kunnen maken. En hoe dan ook: naast Fodor's reeds tweemaal opgevoerde „Nachtwake" is er in de toneellitteratuur nog wel werk te vin den, dat het principiële uitgangspunt beter gediend zou hebben. .Al was het om in het zinnebeeldige te blijven Elckerlye. Behoudens in het middendeel, waarin Frits van Dijk als de rechtschapen tuinman Norbert een zeer fraaie scène kreeg en deze uitstekend uitspeelde, viel er aan acteursprestaties weinig te beleven. De ADVERTENTIE smaakvol en doelmatig inrichten eist, in een tijd van moderne vormgevingen, raad van vakmensen. Als u het bétere voorstaat, staat DE JAGER naast U Grote Houtstraat/hoek Raamvest, HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit., kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 9.30 Religieuze voordr. 10.30 Waterst. 10.35 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Lijdens oratorium „Laat. de kinderen tot Mij komen 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Mannenkoor. 13.50 Kamermuz. 14.55 Plechtigheden v. Goede Vrijdag. 16.30 Gram. 16.45 Het Lijden van de Heer, Passiespel. 18.15 Gram. 18.30 Sopr. en orgel. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Regeringsuitz. 19.25 VVD, pol. causerie. 19.35 Radio-philharm. ork. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Clavecimbelreeital. 21.00 Requiem-Mis. 21 45 Strijkkwart. 22.20 Pianorecital. 22.50 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Studentenork. en solist. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. 9 40 Kamerkoor. VPRO: 10.00 Thuis, caus. 10.0a Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de zieken. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Fluit en piano. 11.35 Gram. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Land- bouwrubriek. Registratie bij de rund veefokkerij 12 30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prog nose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Kamerork. en solist. 15.00 Voordr. 15.20 Koorconc. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Muz. caus. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Orgelspel. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Avondmaalsdienst. 20.40 Kamerkoor enf or gel. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Instr. octet. 21.25 Een vloer van goud, hoorsp. 21.55 Pianoduo. 22.25 Buitenl. overz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12 5o Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.50 Imitatio Christi, oratorium. 15.00 Gram. 15.30 Idem. 16.00 Koersen. 16.02 Kamermuz. 16.30 Omr.koor, 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Godsd caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Prot. caus 20.00 Mat.thaus, Passion Bach (tweede deel). 21.45 Kunstkaleidoscoop. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamer muz. 22.55—23.00 Nieuws. HILVERSUM I 402 M. 7.00 —24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8 25 Metten en Lauden v. paaszaterdag. 9.45 Gram. 9.55 Waterst. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10 30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 1 L4o Gram. 12.00 Idem. (12.30-12.33 Land- en tuinb. meded.). 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katn. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Gram. 14.40 Boekbespr. 14 50 Gram. 14.55 Fanfare-ork. 15.15 Kron. v. Let teren en Kunsten. 15.40 Vrouwenkoor. 16 00 Voor de jeugd. 16.50 Gregoriaanse zang. 17.20 Sport- praatje. 17.30 Amateursprogr. 17.45 Instr. kwintet 16.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Grain- 18.15 Parlementair overz. 18.25 Strijkork. 18.45 Vragen- beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.1a Promenade-orkest en sol. 20.10 Lichtbaken, caus. 20 25 Act 20.40 De gewone man. 20.45 Mil. orkest. 21 10 Gram. 21.25 De man, die Jezus' zijde door stak hoorsp. 22.30 Concertgeb.ork. 23.00 Nieuws. 23.15—1.30 Paaswake en plechtige nachtmis HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA' 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Rep. 8.23 Gram. 9.00 Voor de vrouw_ VPRO' 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muziek. 10.40 Rep 10 45 Buitenl. overzicht. 11.00 Annemarieke, hoorsp. m. muz. 11.30 Cello en piano. 12.00 Dans- muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Rep. 12.38 Gram 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Har- monie-ork. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd 14 35 Lichte muziek. 15.00 Boekenwijsheid. 15 20 Koorzang. 15.35 Veluws progr. 16.00 Radio-Philh. ork 16 55 Caus. over vakantiespreiding. 17,05 Rep. 17.10 Lichte muz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Amus.muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei. Een en ander over de 15 lan den, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Le Corbusier, caus. 19.55 Deze week, caus VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. c.i soliste. 20.40 Rep. 20.45 Als een blad op de stroom.., hoorspel. 22.15 Soc. comm. 22.30 Opspo ring verzocht! 23.00 Nieuws. 23.15 Rep. 23.20 24,00 Johannes-Passion, Schütz (gr.). BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Causerie. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 16.10 Idem. 16.45 Engelse les. 17 00 Nieuws. 17.10 Liturg, gezangen. 17.30 Passie- muz. 18.00 Fluit en piano. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.0 Nieuws. 22.15 Verz.- progr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Dansmuziek. VOOR ZATERDAG NTS- 14.00—15.00 Eurovisie: Roeiwedstr. Oxford Cambridge. AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinde ren. NTS: 20.00 Journ. en weerber. NCRV: 20.15 Die sieben Worte Jesu Christi am Kreuz, Schütz. 20.35 Voordr. 20.55 Zie de mens, film. Fa. W. F. Clau» Alléén Bakenettergrachl 45 51 Tel. 1143é Haarlem eenvoudige opzet met zijn doorzichtige structuur der personen en hun relaties tot hun antagonist, werd door de regie van Wim Bary veel te veel versterkt om ons ter harte te gaan. Bary had geen gelukkige avond. Er haperde vooral in het begin alles aan de mise-en-scène. Hij wist met zijn mensen geen raad en koos de camera opstellingen, die het minst effect sorteer den. Hij bracht geen diepte in het beeld en evenmin in de karakters. Hij steunde hele maal op de acteurs, die overwegend op hun routine speelden, maar overtuigingskracht misten. Behalve dan Frits van Dijk. Zij misten de gegrepenheid, het heilig vuur. Ook al om die reden leek ons Ghéons stuk niet geschikt voor deze bezetting, die er niet kwam met verplicht vakmanschap alleen en zonder de leiding van een sterke man achter de beeldschermen. Beeldschermer De componisten Hugo Distier en Ernst Pepping zijn niet alleen blijven staan in hun streven naar vernieuwing van de Duitse protestantse kerkmuziek. Ook com ponisten van een jongere generatie, dan waartoe Distier en Pepping behoren, zijn door dit muzikale ideaal gegrepen. Zij hebben zich bewust afgewend van de klankentaai der romantiek met een scher pe reactie. Van een verder bouwen op het geen tijdens de romantische periode aan muzikale waarden werd verworven, is geen sprake. Zelfs kan een relatie van hun muziek tot die van Johann Sebastian Bach nauwelijks geconstateerd worden. Maar wel is er een aanknopingspunt in de com posities van een andere grootmeester der protestantse kerkmuziek, de componist Heinrich Schütz, die honderd jaar voor Bach, in 1585, geboren werd. Tot de jongste vernieuwers der litur gische muziek in Duitsland behoort Jo hann Driessier, in 1921 te Saarbrücken ge boren. Driessier werd in 1946 leraar aan de muziekacademie te Detmold en heeft verscheidene kerkelijke composities ge schreven in een stijl, die veel verwant schap vertoont met die van zijn voor gangers Distier en Pepping, maar toch ook tal van persoonlijke elementen bevat, waarvan een der meest opvallende is de beheerste melodische en harmonische fan tasie. Een representatief voorbeeld van zijn muzikale gerichtheid is de „Markuspas- sion" van 1955. Het werk kreeg woensdag avond voor de NCRV-microfoon zijn eer ste radio-uitvoering in Nederland. Naar de vorm en ook voor zover het de be zetting en het karakter der muziek betreft, heeft deze passie niets gemeenschappelijks met de passies van Bach en zelfs niet met die van Schütz: hij greep voor de vorm nog verder terug in de geschiedenis der muziek en schreef zijn passie geheel voor gemengd koor, zoals voor hem Jacob Obrecht, volgens sommigen Longheval, in de vijftiende en Leonhard Lechner in de zestiende eeuw hadden gedaan voor hun zogenaamde motetpassies, waarin geen koralen en geen beschouwende aria's wa ren opgenomen. Men denke niet, dat Driessier met het uitbannen van de muzikale romantiek ook de dramatische spanning van het Lijdens verhaal volgens het evangelie van Marcus heeft geëlimineerd. Wie geluisterd heeft naar de knappe uitvoering, die het NCRV- Vocaal Ensemble onder leiding van Ma- rinus Voorberg van deze vijfstemmige passie gegeven heeft, zal ongetwijfeld on der de indruk zijn gekomen van de felle bewogenheid van de fragmenten, waarin de haat en het fanatisme van een opgeruid volk tot uitdrukking werden gebracht. En ook zal hij getroffen zijn geworden door de subtiliteit der nuanceringen van sfeer en gevoel in de muziek, die met de tekst van het sobere Lijdensverhaal een on ver breekbare eenheid vormt, in alle eenvoud, maar met een aangrijpende werking. Golfbreker De aan de letterkunde gewijde uitzen dingen van de Nederlandse omroep gaan tengevolge van de verzuiling van ons ra- diobestel mank aan een voor het onder werp bijzonder nadelige verbrokkeling. De omstandigheid dat één werk nu een vijfvoudige kans krijgt om besproken te worden mag dan voor de betrokken schrijvers en uitgevers aantrekkelijk zijn en voor de luisteraar een theoretische vergelijkingsmogelijkheid bieden, in feite komt van een werkelijk wat dieper gra vende litteraire beschouwing niet veel te recht. Max B. Teipe de opvolger van dr. P. H. Ritter jr. heeft daartoe nog de mees te tijdruimte twintig minuten waar tegenover Joost Allon van de N.C.R.V. het met slechts tien minuten moet doen. Wan neer binnen die limiet dan nog meer dan één titel „besproken" moet worden, is het wel duidelijk, dat men eigenlijk slechts met een enigszins beredeneerde aankon diging te doen heeft. Een kwartier kan vol doende zijn voor een zakelijke boekbe spreking: prof. dr. Garmt Stuiveling heeft dat jarenlang op zaterdagmiddag bewe zen, maar helaas heeft de programmalei ding van de VARA gemeend ook hier de voorkeur te moeten geven aan de revue- vorm, met dien verstande dat het zo voor treffelijke „Met en zonder omslag" op zondagmorgen kwam te vervallen en als „Boekenwijsheid" op zaterdagmiddag in kortere tijdsduur is wedergeboren. Geluk kig heeft de V.P.R.O. voor een compensa tie gezorgd door eens per twee weken op zondagmiddag Hella Haasse een boek te laten bespreken. Hier is sprake van een te waarderen aanwinst. De vaste besprekers van de beide grote confessionele omroepen zijn nogal aan de huisbakken kant en Teipe houdt 'n beetje 't midden tussen hun stijl en die van Stui veling, die moeilijk overtroffen kan wor den. Hella Haasse laat een persoonlijk ge luid horen, niet alleen in het timbre van haar innemende en toch niet te populaire stem, maar ook in haar wijze van bespre ken. Dat bleek gisteren trouwens ook uit de keuze van het onderwerp, het boek „The hidden persuaders" van Franc Pac kard, geen litterair gegeven, maar ont leend aan de reclamepsychologie. Hella Haasse wist de inhoud zonder wijdopig- heid samen te vatten en het wezenlijke be lang daarvan toe te spitsen op onze aan dacht. Deze stof bleek onze interesse alles zins waard en ook daarom heeft de be- spreekster recht op onze erkentelijkheid, aan haar causerie ging een beschou wing door Coos Mulder over het stemmen- spel „Onder het melkwoud" van Dylan Thomas vooraf. Dit spel, dat wij onlangs naar aanleiding van de eerste Nederland se uitzending lovend hebben bespro ken, zal op vrijdagavond 11 april worden herhaald. Moge het niet de laatste keer zijn dat we dit radiowerk bij uitstek kun nen horen. Golfbreker TOON HERMANS GAAT FILMEN Toon Hermans zal zich in juni gaan be zighouden met experimenten op filmge bied. Vrienden hebben hem in staat ge steld een maand lang zijn denkbeelden op filmgebied te realiseren. Mochten zijn po gingen op dit gebied slagen dan zou hij een contract tekenen om te komen tot de oprichting van een kleine maatschappij voor de produktie van films voor de tele visie en da bioscoop. De opnamen die Toon Hermans gaat maken zijn ontleend aan eigen manuscripten. ADVERTENTIE POPLIN v.a. 9.75 NON-IRON v.a. 15.75 Bij aankoop van een Overhemd „DASSENSPANNER" CADEAU Nieuwe tinten en dessins in ZELFBINDERS en ANKLETS fes*.- ADVERTENTIE staat bij KUIPERS tn de Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142 KLM-„economy-tarief" Naar het ANP van de zijde van de K.L.M verneemt is voor de beide Noord-Atlanti sche routes, van Schiphol naar New York en naar Montreal, voor de maanden april, mei, juni en juli reeds 37 percent meer re serveringen geboekt voor de toeristen- en „economy"-klasse tezamen dan in de vier overeenkomstige maanden van 1957 voor de toeristenklasse alléén. Een goed perspec tief dus, dat naar men vertrouwt, in de ko mende weken nog gunstiger zal worden. Als er weer een zeereis gemaakt was en het schip in de haven lag, betaalde Bumbel zijn mannen het verdiende loon uit. Ze waren er tevreden mee, want er werd goed verdiend en hij liet zijn mannen daarvan meedelen. De goederen werden opgeslagen in zijn eigen pakhuizen, vanwaar ze dan aan ver schillende kooplieden werden verkocht. Zo werd Bumbel langzamerhand een rijk man.... 161162 ADVERTENTIE (Van onze correspondent in Bonn) Te Wiesbaden is opnieuw een Anastasia- proces begonnen. De getuige Felix von Dassel, een 68-jarige voormalige ritmees ter van de tsaristische cavalerie, ver klaarde, dat Anna Anderson grootherto gin Anastasia, de jongste dochter van Ni kolaas II is. Tevoren had de voormalige huisleraar van de tsaren-kinderen, pro fessor Gilliard, betoogd dat zij Anastasia niet is. Dit proces loopt reeds tientallen jaren. Voor de oorlog reeds is er strijd gevoerd om de thans 67-jarige Anna An derson. In de nacht van 16 op 17 juli 1918 werd de gehele familie van de toenmalige tsaar door bolsjewisten uitgemoord. De in het Zwarte Woud levende mevrouw Anderson beweert dat zij als zestienjarige groother togin door de Poolse soldaat Tsjaikovski van de executie werd gered en naar Roe menië gebracht. Zij huwde daar in 1919 met Tsjaikovski, doch veranderde in Ame rika haar naam in Anderson. Mevrouw Anderson laat aanspraken gelden op de erfenis van de Romanovs, het Russische tsarenhuis. Volgens prof. Gilliard bestaat deze nalatenschap niet meer, omdat het geld en de kostbaarheden van de tsaar, waarvan een deel voor de oktober-revo- lutie uit Engeland naar Rusland was terug gebracht, door de Sovjetregering in beslag werd genomen. Over het geval Anastasia zijn reeds twee films, een toneelstuk en vele boeken gemaakt. Zeventien jaar Een rechtbank te Berlijn heeft Anna An derson verleden jaar in het ongelijk ge steld na een proces, dat zeventien jaar heeft geduurd. De president van de recht bank te Wiesbaden stelde vast dat tijdens het Berlijnse proces alle getuigen zijn ge storven. In het nieuwe proces zijn de ge tuigen zo oud, dat men nauwelijks staat kan maken op hun geheugen. Ieder van deze getuigen, zo wordt gezegd, heeft een boek over Anastasia geschreven. Van ie der van hen weet men hoe hij of zij er over denkt. Ritmeester Von Dassel bestreed het verhaal dat Anna een Poolse fabrieksar beidster zou zijn die na de eerste wereld oorlog in Berlijn verdween. Hij zou Anas tasia nog in 1916 in Zatskoje Selo gezien hebben, toen zij gewonde officieren ver pleegde. Omstreeks 1928 zou Von Dassel in Beieren de huidige mevrouw Anderson hebben ontmoet en in haar groothertogin Anastasia hebben herkend. „Mijn twijfel werd vüledig weggenomen toen ik haar ogen zag", aldus de ritmeester. „Op dat moment zag ik in de ogen van de tsaar. Het was", zei hij, „dezelfde eigenaaidige blik, die ook haar grootvader, tsaar Alexander had." Tegenover zijn verkla ringen staat die van prof. Gilliard, de oud-leraar aan het tsaristische hof, die Anastasia van haar vierde jaar tot zes we ken voor de moord te Jekaterinenburg heeft gekend. Als nieuwe getuige heeft Serge Lifar, choreograaf van de Parijse opera die cadet is geweest van een Rus sische krijgsschool, zich aangemeld. (AFP) Anna Andersons boek, in het Duits „Ich, Anastasia, erzahle", Ik, Anas tasia vertel is een merkwaardig werk. Horizon en oordeel van de schrijfster zijn zeer beperkt en men zou geneigd zijn te zeggen: kenschetsend voor een in volle dige afzondering opgevoede prinses van een oud vorstenhuis, die met geweld uit haar natuurlijke levensloop is geworpen en de wereld, waarin zij nu moet leven slechts onvolkomen begrijpt. Russische, Pruisische en Saksische per sonen hebben verklaard dat „Anna An derson" Anastasia is, evenals vertrouw de vrienden van de tsaar en de tsarina. Hertogin Barbara van Mecklenburg be weert echter dat zij de dochter is van de Poolse kleermaker Schanzkowsky, uit Oost-Pommeren. Vraagt men haar wan neer zij haar „oom", groothertog Ernst Ludwig van Hessen, broeder van haar moeder, het laatst heeft gezien antwoordt zij: „In de winter van 1916, te Zarskoje Selo". En dan zit zij in de „hoge politiek". De laatste Hessische groothertog bezocht zijn zwager, de tsaar, in december 1916 incognito, waarschijnlijk zonder voorken nis van het Duitse hoofdkwartier, te spre ken over een afzonderlijke Duits-Russi sche vrede, mogelijk zelfs een vrede tus sen Rusland ener- en Hessen, Saksen, en Beieren anderzijds. Het huis-Hessen be strijdt tot op de dag van heden dat dit bezoek van groothertog Ernst aan zijn zwager ooit heeft plaats gehad.. Woensdagmiddag heeft de getuige Tatia- na Melnik, dochter van dr. Botkic, vroegere lijfarts van tsaar Nikolaas, verklaard, dat Anna Anderson de jongste dochter van de tsaar is. Tatiana Melnik heeft, met haar vader, van 1908 tot 1917 aan het hof ver toefd. Toen zij na de revolutie, in 1926, in een rusthuis in Obersdorf (Beieren) kwam herkende zij Anastatia, die zich haar niet herinnerde. Zij herkende wel een boeken legger die de tsarina had gemaakt en aan dr. Botkic gegeven. K.L.M. VIA KUALA LUMPUR KUALA LUMPUR (UP) Het mi nisterie van Transport van de Federatie van Malakka heeft medegedeeld dat de K.L.M., de S.A.S. en Qantas tijdelijk ver gunning hebben gekregen een maal pei week in beide richtingen op het vliegveld van Kuala Lumpur te landen. 20. „Precies. Ik vraag me af of Deverel nog iets zeggen zal voor ik wegga. Weet je, hij heeft nooit een woord tegen mij gezegd over ons engagement, of iets,, wat ook maar in de verte met Ian in verband staat. Hij is be leefd zakelijk en volkomen onpersoonlijk in al zijn handelingen tegenover mij. Ik kan je niet zeggen, hoe razend hij mij af en toe kan maken. Op de één of ande re eigenaardige manier is dit veel meer beledigend, dan wanneer hij mij zou uitvloeken". „Daar kan ik inkomen", merkte Celia grimmig op. „Ik moet nu terug. Bridget, want ik heb vanmiddag heel wat te doen. Ik zie je nog wel, voor je weggaat, hè?" „Ja, natuurlijk. Ik kom je nog wel goedendag zeg gen". Celia keerde naar de bibliotheek terug met een frons op haar voorhoofd. De gang van zaken beviel haar niet. Laurence Deverel mocht dan zijn wie hij wilde, maar hij was zeker geen dwaas. Als Handle's discretie in twijfel werd getrokken, zou zij Deverel moeten vertel len, wat er gebeurd was, maar dat zou Bridget bij betrekken. In feite dacht Celia grimmig, zat zij een beetje in het nauw. Haar gemoedstoestand werd er niet beter op, toen zij diezelfde middag bezoek kreeg van Ernest Hand le, die een boek voor Deverel kwam halen. Handle was een bleke jongeman met een uilebril. Zijn manier van doen was schutterig en nerveus en Ce lia had het niet op hem begrepen, hoe weinig zij ook sedert zijn komst op 't laboratorium van hem gezien had. Toen zij het boek inschreef en het hem teruggaf, scheen hij geneigd, om even te blijven praten. „Ik vraag me af, juffrouw Howard, of ik zo vrij zou mogen zijn. Och, neen, ik moet u niet met mijn problemen lastig vallen". Hij stond het boek zenuwachtig te betasten en zijn verontruste gelaatsuitdrukking deed hem plotseling een beetje pathetisch schijnen, zodat zij met een glim lach zei: „Wat is er aan de hand? Als ik u helpen kan, wil ik het graag doen?" Hij ging op de stoel bij haar lessenaar zitten en scheen een inktvlek op zijn vinger te bestuderen. Zij merkte op, dat de mouwrand van zijn jasje zorgvul dig gestopt was en dat zijn das er uitzag, alsof die vaak uitgewassen was. Hij slikte even moeilijk en zei toen hortend: „U bent geloof ik, allang een lid van het personeel, juffrouw Howard. Ik vraag me af, of ik u even om ad vies zou mogen vragen. Vertrouwelijk natuurlijk." „Ik ben hier nog niet zo erg lang. Een jaar voor de oorlog ben ik gekomen. Gedurende de gehele oorlog ben ik in dienst geweest, zodat ik, om in militaire termen te spreken, nog niet zo'n oudgediende ben. Maar als ik u helpen kan laat u dan eens horen waar mee". „Nou ik ken hier niet veel mensen, ziet u. De che mici zijn een heel aparte groep en ik ben misschien geen goed gezelschapsmens". Daar kon Celia wel inkomen. Handle had niets van het vrije, vlotte zelfvertrouwen van de chemici. Het was niet bij haar opgekomen, dat de prijs van zijn ver legenheid eenzaamheid was. „Ga door". „Wat ik wilde zeggen, is dit. Aangenomen, dat men een vertrouwelijke positie bekleedt en dat de een of andere vertrouwelijke inlichting, welke men onder zijn beheef heeft, uitlekt, moet men dan ontslag ne men? Ik bedoel, zou uw vader dat verwacht hebben van een van zijn employees? Wat denkt u?" „Niet tenzij de bedoelde beambte er grove schuld aan had". „Ik wil toch op de juiste manier handelen", zei Handle met een ongelukkig gezicht, „maar deze baan betekent heel wat voor mij. Het is de eerste be hoorlijke betrekking, die ik gehad heb en Dr. Deverel is een fijn mens, om voor te werken. Hij gaf mij mijn kans en nu lijkt het, of ik hem gedupeerd heb, of schoon de Hemel weet, dat het mijn schuld niet is. Maar weet u, je begint je zo ongerust te maken, en gaat je toch afvragen, of je niet ergens een bok ge schoten hebt, hoewel je er zeker van bent, dat niet te hebben gedaan. Begrijpt u, wat ik bedoel?" „Ja, ik begrijp het zeer goed. Maar geeft Dr. Deve rel u dan de schuld?" „Oh neen!", zei hij met een benauwd gezicht. „In tegendeel. Hij is heel billijk geweest. Maar hij wordt uiteindelijk verantwoordelijk gesteld en dat is, wat mij over deze kwestie -.o dwars zit. Ziet u, ik was de enige van het personeel hier, die over die inlichting beschikte. Ik weet niet, wat ik er aan doen moet. Ik heb me suf zitten denken en ik kan maar niet begrij pen, hoe het uitgelekt is". „Ik zou me maar niet bezorgd maken", zei Celia langzaam. „Dit soort dingen komt soms plotseling naar boven en zakt dan weer weg. Men is nu eenmaal gauw geneigd, om van een molshoop een berg te ma ken". „Schending van vertrouwen is geen molshoop, iuf- frouw Howard". Gezien zijn sombere toon en gelaatsuitdrukking kon Celia de houding van Bridget tegenover deze jonge man begrijpen. „Ik zou u adviseren, de gehele zaak uit uw hoofd te zetten, waar uw gewetei-, dienaangaande zuiver is". „Denkt u werkelijk, dat dit de juiste houding zou zijn?" „Ja". „Nu, ik dank u hartelijk, juffrouw Howard. Ik hoop dat u mij excuseren wilt, dat ik u heb lastig gevallen. En eh dit blijft onder ons, als u het goed vindt. Ik wilde wel, dat ik niet zo'n tobberige natuur had, maar het schijnt, dat ik daar niets aan doen kan. Het is vandaag de vijfde verjaardag van mijn dochtertje. Ik moet mij vanmiddag op haar partijtje met een op gewekt gezicht vertonen. Ik ga vroeg weg om op tijd te zijn voor de thee". Voor Handle weer heenging, kwamen de on vermijdelijke foto's voor de dag en hij vertrok tenslot te met een ietwat vrolijker gezicht. Celia zat met haar pen op de lessenaar te tikken. Aan die kwestie Handle moest toch iets gedaan worden. Toen Bridget haar twee dagen later goedendag kwam zeggen vertelde Celia haar, wat Handle gezegd had. „Ik ga maandag naar Dr. Deverel en zal het hem vertellen. Ik heb er mee gewacht tot jij weg bent, om dat ik er jou niet in wilde betrekken. Als je niet hier bent, kan hij jou niet ondervragen". „Och, het kan mij niet veel schelen, of hij het weet, voor zover het mij betreft, maar ik wil mijn getuig schrift niet in gevaar gebracht zien". (Wordt vervolgd) De Haagse politie acht haar optreden tegen een grote groep leerlingen van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te 's Gravenhage, die een april grap met de „Scala-maagd" bij een groot warenhuis aan de Grote Marktstraat wil den uithalen, juist. De jongelui van de academie trokken dinsdag in optocht naar het beeld, trok ken het een papieren kledingstuk aan en hingen het een krans om. De voorzitter van de studentenvereniging hield toen een toespraak. De politie kreeg toen een mel ding: „volksoploop in de Grote Markt straat". Zij rukte uit, arresteerde de voor zitter en hanteerde daarna met krachtige hand de gummistok. „De politie moest wel zo optreden", verklaarde later een woordvoerder van de politie, „want dit was geen aprilgrap. Het houden van op tochten met redevoeringen in het open baar is wettelijk verboden." De politie meent ook dat men belust was op een rel letje, want na de arrestatie van hun voor zitter gingen de studenten niet uiteen, maar trokken naar het politiebureau op het Buitenhof, volgens de politie met het doel de voorzitter te bevrijden. Men drong zelfs het politiebureau binnen. „Dan is de blanke sabel wel nodig," aldus de woord voerder van de politie. Een van de jon gens kreeg een houw over zijn gezicht en een toevallige voorbijganger werd zoda nig in zijn rug gestoken dat hij in een ziekenhuis behandeld moest worden. Te gen een vijftiental personen werd proces verbaal opgemaakt, onder meer op grond van verzet tegen de politie en het niet uit eengaan op de vordering van de politie. „Het kan zijn dat er incidenteel fouten zijn gemaakt," zo zei de woordvoerder van de politie, „maar het optreden in zijn geheel achten wij volkomen juist. Er zijn tot nu toe geen klachten tegen de politie ingediend, maar de affaire zal volledig en tot in details worden onderzocht". ADVERTENTIE Het gehele jaar door blijvend attraktief. Elke maand weer nieuwe modellen van binnen- en buitenlandse ontwerpers Neem er de tijd eens voor en ga kijken woninginrichting beverwijk 250 MODELKAMERS DONDERDAG 3 APRIL Concertgebouw: De Chr. Oratorium Ver eniging met de Mattheus Passie, 19.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het loon van de duivel", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De slavin van Pointe du Loup", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Ein Madel zum Küssen", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „La Strada", 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De vluchteling van Guatura" 14 jr.-, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De klaplopers", a.l., 19 en 21.15 uur. VRIJDAG 4 APRIL TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal Ten Bruggen-Cate: Tentoon stelling van schilderijen, aquarellen en te keningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema, 1117 uur. Galerie Espace: Ten toonstelling van Franse gouaches en schil derijen 1117 uur. FILMS Cinema Palace: „Jenny", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Herr General Direktor", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Bonjour Tristesse", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Thea ter: „Let's be happy", a.l., 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: ,,'s Nachts in de groene Kakatoe", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Jack McCall, Despe rado", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler, a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 21