MARCHWOOD HET LEVEN IN PEYTON PLACE Kort en bondig Proefwerken van jonge choreografen Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES bij het Nederlands Ballet DONDERDAG 10 APRIL 1958 5 Een rommelzolder De radio geeft vrijdag T elevisieprogr anima Film van Mark Robson spelend in een Amerikaans provinciestadje Criticus George Jean Nathan in New York overleden DE NEGEN MUZEN Nieuwe kinderstrip ONS VERVOLGVERHAAL Operadebuut van de bariton Hans Wilbrink LOMPEN, PAPIER- en METAALAFVALLEN Het begrip rommelzolder was volop van toepassing op de „Zesde etage" waarheen het televisieprogramma van de VARA ons woensdagavond verplaatste. Klaarblijkelijk zag men er wel wat in, want in de bewer king voor de televisie is het gelijknamige toneelspel van Alfred Géhri gesplitst in twee delen, waarvan het volgende pas op 7 mei wordt uitgezonden. Zoals het ons nu werd gepresenteerd, had het het aanschijn van een soort uitgebreid, herzien en in de Franse stijl verbeterd Pension Hommeles, wat overigens niet als een compliment is bedoeld. Als ooit de bijgeluiden ons gehinderd hebben, dan was het wel bij deze verto ning. Ze maakten de toch al rommelige in druk van de scènes eens zo groot. Mis schien vond regisseur Kees van Iersel dit stuk bij uitstek geschikt voor de televisie. Naar onze mening is het een onding. De versnippering in de scènes mag dan al aan leiding geven tot veel gegoochel met de ruimte, men mist de concentratie. En wat ook een rol speelt: de overgangen droegen zo duidelijk het stempel van gefotogra feerde ansichtkaarten, dat het beeld be paald kinderlijk aandeed. Nee, een geluk kige greep vonden wij het niet. Er werd zo aan het stuk getrokken, dat de essentie verloren ging. Uiterlijke actie was er ge noeg. De innerlijke ebde weg in de illustra tieve ondernemingen van de regisseur. Om de spelers niet te kort te doen zij vermeld, dat er vooral door Hans Tie- meyer, Sonja Brill, Maxim Hamel en An drea Domburg vlot werd geacteerd. Een beetje „overacting" constateerden we bij Dini de Neef, die in Jan Retèl een gaande weg in zijn creatie groeiende medespeler vond. Wat de acteurs echter deden: perso nen en sfeer scheppen, ging verloren in de beelduitweidingen van Kees van lersel, die kennelijk de filmvorm nastreefde en die ij delheid bekocht met het verlies van de noodzakelijke spanning. Omdat het stuk die zelf al niet in overdaad bezit, had hij er beter aan gedaan te couperen. Nu maak te hij ons niet nieuwsgierig naar het ver volg. Beeldschermer HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Lichte muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Waar voor uw geld. 9.35 Waterst. 9.40 Omr.orkest en solist. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30 De jeugd op eigen wieken, hoorspel. 12.00 Cello en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Vocaal ens. 12.50 Vakantierubriek. 13.00 Nieuws. 13.15 Me- t.ropole-ork. 13.45 Gram. 13.55 Lichte muz. 14.25 Kamerork. en sol. 15.15 Voordr. 15.35 Oude muz. 16.00 Tuinbouwpraatje. 16.15 Gram. 16.30 Piano recital. 17.00 Voordracht. 17.20 Meisjeskoor. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Accordeonmuz. 18.20 Stemmen van overzee. 18.35 Voor de jeugd. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af. 19.15 Regeringsuitz.: Rubriek Verklaring en toelich ting. 19.25 Heet van de matrijs. 20.00 Radiokrant. 20.20 De jeugd op eigen wieken, hoorsp. 20.50 Die Entführung aus dem Serail, opera (gram.). 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws, 23.15 Langs we gen van .kunst en schoonheid. 23.4024.00 Gram. HILVERSUM n 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. O-? nn9d on vara VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. 9.40 Gram. VPRO: Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de zieken. 11.05 Voor de kleuters. 11.20 Plantaardig en mine raal. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regerings uitz.: Landbouwrubriek. De kolibri, onze eerste landbouwhelicopter. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Blaas-ens. 14.25 Voordr. 14.45 Blaas-ens. 15.00 Gram. 15.10 Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgel en zang. 16.30 Muziekrevue. 17.10 Voor de jeuj*d. 17.40 Lichte muz. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Musette-ork. VPRO: 19.30 Het platte land nu, gesprek. 19.45 Een nationale zaak, cau serie. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Caus. over de Wereldtentoonstelling. 20.30 Rege ringsuitz.: De Verenigde Naties in de afgelopen weken. Spr.: mr. C. W. A. Schürman. 20.40 Het atoom, caus. VARA: 21.00 Leert uw landgenoten kennen. 21.30 Onze vriend - de vijand, klankb. 21.55 Jazzmuz. 22.25 Buitenl. overz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15— 24.00 Paas-oratorium, Bach. BRUSSEL 324 M. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Kamermuz 1400 Gram. 14.20 en 14.40 Idem. 15.00 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Idem. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hypatia, opera. (In de pauze: Kunstkaleidoscoop). 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Gram. 22.55 23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Voor land- en tuinbouw. 20.20 The Innocent Years, filmdocumentaire, 21.10—22.00 Kent u Europa?, internat, quiz. ADVERTENTIE De bekende Amerikaanse auteur en toneelcriticus George Jean Nathan is dins dag op zesenzeventigjarige leeftijd in New York overleden. Hij heeft meer dan dertig boeken (voornamelijk kronieken van dra matische kunst) geschreven en verwierf vooral bekendheid met zijn critieken voor de American Mercury, Life, Newsweek, Esquire en Theatre Arts, alsmede door zijn jarenlange samenwerking met H. L. Mencken. In 1955, toen hij drieënzeventig jaar was, trouwde hij voor de eerste keer. George Jean Nathan begon zijn loopbaan als toneelrecensent in 1905 bij de New York Herald. Het beste stuk. De kring van New- yorkse toneelcritici heeft „Look back ln anger" (omzien in wrok) van de Engelse schrijver John Osborne tot het beste buiten landse stuk van het seizoen uitgeroepen. Ook „The entertainer" van Osborne en het stuk „Leocadia" van Anouilh verwier ven vele stemmen. Als beste Amerikaanse stuk werd Ketti Frings toneelbewerking van Thomas Wolfe's roman „Look home ward angel" uitverkoren. HET LEVEN in een kleine Amerikaan se provinciestad is al eens meer onder werp geweest van een film. die een res pectabele lengte paarde aan een weinig belangwekkende inhoud. Ik zou dat van de film „Peyton Place", welke van vrijdag af in bet Rembrandt-theater te Haarlem gaat lopen, niet willen zeggen. Het is een film, die ons naar de provincie voert een ander Amerika dan wij gewoonlijk voor ogen krijgen maar de twee en een half uur, dat „Peyton Place" duurt zijn best door te komen. Dat is in dit geval meer een kwestie van inhoud dan van vorm, al ziet men de een niet zonder de ander. In deze film is duidelijk getracht de sfeer van zo'n klein provinciestadje met eerlijke middelen te benaderen. Goed, er komt een zeer dramatische wending in het verhaal, die ons het gevoel geeft dat men naar sterke effecten zocht om een te genwicht te krijgen tegenover de op het innerlijk gerichte gebeurtenissen. Er wordt al heel gauw naar gestreefd om proble men te scheppen, waarin het woord sex met veel nadruk valt. Er vallen nog meer grote woorden, die niet altijd de lading dek ken, waarmee men ons bezig tracht te hou den. Maar al is dat waar, ik zou „Peyton Place" toch niet willen rangschikken on der de films, die men onmiddellijk weer vergeet wanneer men ze heeft gezien. Ze is van een geheel andere orde dan „De brug over de rivier de Kwai", die ik ver leden week besprak. Ze heeft veel meer om het lijf dan de kwasi levensechte „A farewell to arms", waarover ik mijn er gernis onverbloemd heb uitgesproken. Men zou haar het beste kunnen vergelij ken met „Picnic", maar dan aanzienlijk beter. Omdat haar inhoud boeit, zelfs al is die dan niet overal grandioos verteld, intrigeert „Peyton Place" de filmliefheb ber. Hij herkent een waarheid achter de dingen. Hij erkent die ook. Men moet soms lang zoeken naar zo'n film. Daarom denk ik, wordt men erdoor vertederd en neemt het falen voor lief, ja, zelfs de ster ke effecten, die toch niet om een opper vlakkige reden alleen zo bewust zijn toe gepast. Om de lezer althans enigermate op de hoogte te stellen van wat er in de film ge beurt volge, dat men een plaatsje leert kennen van de naam Peyton, zoals het wordt gezien door de ogen van het meisje Allison McKenzie. Zij en haar moeder le ven in redelijke welstand, overigens zon der veel contact met elkaar. Het meisje verlangt ernaar, de moeder ook, maar het onbegrip wordt niet weggenomen. Later zal duidelijk worden waarom. De moeder was niet gehuwd, toen haar dochter werd geboren. Zij kan de verering van het ge voelige en trotse kind voor de overleden vader niet verwerken. Wanneer zij haar dochter de waarheid vertelt, doet ze dat wel op het ongelukkigste moment. Het is dan ook tegelijk duidelijk waarom de moe der zich verzet tegen de avances van het nieuw benoemde hoofd der school, een idealistisch man, die stuit op een afweer, welke hij niet kan verklaren. Om deze fi guren zijn gegroepeerd de nobele dokter Swain en het gezin van de dronkaard Lu cas. Het is een ongelukkig gezin. Vooral het meisje Selena krijgt het volle pond te betalen, wanneer zij door haar stiefvader wordt overweldigd. Zij vermoordt hem bij zijn tweede poging. De rechtszitting, waar in die moord wordt behandeld, vormt het slot van de film. Een belangrijke rol spe len voorts nog de teenagers van Peyton Place. Men vreest aanvankelijk dat men wordt geconfronteerd met het zoveelste probleem van jeugdlosbandigheid, maar dat valt wel mee. In feite valt het wel mee, omdat men hen niet los kan denken van de vredige omgeving van Peyton Place, de schoonheid der bossen, de val lei, waarin het plaatsje is gelegen, de on zichtbare binding met de natuur, moeder en voedster van zuiverheid in verhoudin gen, van innerlijke rust en evenwicht. Die binding is overal voelbaar in de film en ik geloof dat daarin dan ook een van haar grote verdiensten is gelegen. Ze karakteri seert immers daarmee tegelijk wat de pro vincieplaats van de grote stad onder- ADVEHTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 scheidt. Men kan er nog terecht bij de na tuur. Er kan nog rust heersen en stilte. Men kan nog op adem komen en naar zichzelf luisteren. Men kan nog tot klaar heid komen met zichzelf. Men kan het eer der en gemakkelijker, omdat er veel min der van die gelegenheden zijn, waarin men in de grote stad terecht kan, noem ze maar op: heel het stelsel van vermaaks- en verstrooiingscentra voor de geest, die wel wordt afgeleid, maar geen rust vindt. De mensen in zo'n plaatsje hebben natuur lijk ook hun problemen, er wordt meer ge roddeld dan overal elders, er zijn laster en achterklap en er zijn tragische gespleten heden en wanverhoudingen, maar er waait nog iets van het primaire, de tegenstellin gen zijn duidelijker, de kloof tussen wil en daad is niet onoverbrugbaar. De jonge mensen in Peyton Place vinden toch hun weg. De ouderen kunnen nog luisteren naar een eerlijk woord. De haast heeft nog niet de liefde voor elkander, de liefde voor de stilte verslonden. REGISSEUR MARK ROBSON is er in ieder geval in geslaagd iets van al deze dingen in beeld te brengen. Het komt van zelf naar voren, omdat het zich voelbaar maakt in mensen en situaties. Men ziet een aantal onbekende, vooral jonge men sen, die hun rol uitstekend spelen. Men ziet ook Lana Turner in een moederrol. Het is een tragische coïncidentie met de actualiteit. Zij speelt de rol goed en aan nemelijk. In geheel „Peyton Place" is dat het geval: het gefingeerde leven in deze film heeft met het werkelijke leven veel gemeen. Men stelt het met waardering vast. F. W. Franse LanaTurner als de moeder en Diane Varsi als haar dochter Allison in een scène uit de film „Peyton Place", die het wel en wee van de inwoners van een klein Amerikaans provinciestadje in beeld brengt. Regisseur is Mark Robson. De film draait van morgen af in het Haariemse Rembrandt-Theater. Celtherapie. Deze maand is opgericht de Nederlandse Vereniging voor Celthera pie. Zij zal haar eerste symposium houden op 10 mei in het groothandelsgebouw te Rotterdam. Prof. Rietschei uit Herford en prof. Dijckerhoff uit Keulen zullen het woord voeren. Universiteit Amsterdam. De gemeen teraad van Amsterdam heeft eervol ont slag verleend aan prof. dr. Th. P. Galestin als buitengewoon hoogleraar in de kunst geschiedenis van Oost-Azië, in het bij zonder die van Indonesië, de Indonesische prehistorie en de Hindoe-Javaanse ge schiedenis aan de Gemeente Universiteit. Prof. Galestin is benoemd tot gewoon hoogleraar te Leiden. Tot buitengewoon hoogleraar in de anesthesiologie aan de Gemeente Universiteit benoemde de raad mevrouw D. M. E. VermeulenCranch, wetenschappelijk hoofdambtenaar bij de chirurgische kliniek in het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam. Rechterlijke macht. Aan mr. W. G. F. Borgerhoff Mulder is op zijn verzoek met ingang van 1 juni eervol ontslag ver leend uit zijn ambt van vice-president van het gerechtshof te 's-Gravenhage. Aan mr. H. L. Wilkens is op zijn verzoek met in gang van 1 augustus eervol ontslag ver leend als rechter in de rechtbank te Zut- phen en als rechter-plaatsvervanger te Zwolle en Almelo. Het Nederlands Ballet heeft in het stampvolle Gebouw voor Kunsten en We tenschappen in Den Haag (tussen twee haakjes: tussen 1 september 1957 en 1 maart 1958 werden zeventig voorstellingen gegeven, met een gemiddeld aantal beta lende bezoekers van maar liefst zevenhon derdnegentig!) dinsdagavond een pro gramma van werken van eigen bodem la ten zien. Het vormt een zinrijk onderdeel van het beleid van de artistieke directrice Sonia Gaskell om dansers met creatieve ambities uit haar groep zoveel mogelijk kansen te bieden op choreografisch ter rein praktische ervaring op te doen. Men kan nauwelijks verwachten, dat dergelij ke proefnemingen snel belangrijke succes sen zullen opleveren. De ontwikkeling als scheppend kunstenaar van Rudi van Dant- zig, die voor het komende Holland Festi val een ballet op het Concert voor orkest van Béla Bartók voorbereidt, mag reeds een even verrassende als voorname winst worden genoemd. Van een eigen stijl, met typisch nationale kenmerken, is daarbij nog geen sprake. De groei daarheen zal een langdurig proces zijn. Wel is het uiter aard zo, dat in de thans ten tonele gebrach te balletcomposities de eigen ka»kters van de makers te zien zijn. In eerste in stantie houdt daardoor veel van die pre mature produktie een gevaar in, namelijk dat van nadelige vergelijking met de voort brengselen van elders tot uiting komend gerijpt vakmanschap, waardoor het pu bliek eenzelfde soort uit teleurstellingen geboren wantrouwen gaat koesteren als jegens Nederlandse dramatische auteurs. De indirect aan 't licht tredende persoon lijkheden zullen immers over het alge meen (en dat blijkt ook wel) in de eerste plaats zoekers zijn zonder voldoende we tenschap of voorgevoel van wat zij vinden willen. In zekere zin is dit een vicieuze cirkel en daarom zou het wellicht aanbeve ling verdienen de „experimenten" tot een soort „balletwerkplaats" te beperken. Op die manier laadt men bovendien minder „verplichtingen" op de jonge spelers met vormen, waarover zij nog onvoldoende macht hebben. Want wat gebeurt er nu, naar men op nieuw heeft kunnen constateren? De aan komende choreografen pogen hun mis schien als te pretentieus besefte inspan ning te rechtvaardigen door het zoeken van „inspiratie" buiten het menselijk ma teriaal, buiten de beweging om. Daardoor wordt de afstand tot het eventueel bereik bare nodeloos en voor het resultaat schade lijk vergroot. Enerzijds namelijk heeft men een overschatting van vooropgestel de bedoelingen, anderzijds leidt de nood zaak om daaraan te beantwoorden tot een meer of minder geforceerde toepassing van conventionele middelen. Ondertussen dringen ten dele onbewust invloeden van buitenlandse meesters (maar dat is niet zo erg) zich onvermijdelijk op. Op de een of andere manier heeft dit alles ook iets te maken met de nogal romantische verheer lijking van de individuele oorspronkelijk heid: men wil met alle geweld iets te zeg gen hebben. Vandaar een vaak jeugdige, maar nogal oninteressante subjectiviteit als een noodzakelijk stadium van kunst zinnige groei, dat slechts bij uitzondering (zoals ..Nachteiland") de openbaarheid verdraagt. Aan. een begin van objectiviteit is voorlopig alleen de reeds genoemde Ru di van Dantzig toegekomen met zijn visue le uitwerking van de Symfonie nr .29 van Mozart, die bij deze reprise het aandeel van Marianna Hilarides uitgezonderd betreurenswaardig slordig op de planken kwam. „Muziek tegen twee dansers" is het door Jan Boerman en Conrad van de Wee tering gerealiseerde resultaat van een an derhalf jaar geleden door de Johan Wage- naarstichting verleende opdracht aan een componist en een choreograaf, die inten sief hebben samengewerkt aan de uitvoe ring van 't in de titel vastgelegde program ma, dat bij voorbaat op een mislukking moest uitlopen. Denkbaar ware een uiting van verzet door de danskunstenaar tegen de overheersing van de muziek, waartoe met name Serge Lifar een jaar of dertig geleden theoretisch een aanmoediging heeft gelanceerd. Daarvan is echter geen sprake, uiteraard niet: de muziek moest hier een functie hebben in een samenspel van krachten. Men kreeg aldus te zien de reacties van twee aanvankelijk vredig ver enigde, het geluk vast willende houden mensen op muzikaal vertolkte invloeden van buitenaf (bij voorbeeld: een oorlog, iemand die binnenkomt, een rustverstoor der). Iets dergelijks lijkt enigszins uitvoer baar op bij voorbeeld „concrete" muziek, welke met de dan toepasselijke dans in principe het pantomimische karakter ge meen zou kunnen hebben. Nu heerste er een niet alleen onderlinge maar ook inner lijke verdeeldheid van middelen, die het overigens heel best samen konden vinden zodra het ging om de dan ook weldra let terlijk en figuurlijk de toon aangevende conventionele lyriek met voorbedachten rade. Conrad van de Weetering illustreer de doeltreffend de onoplosbaarheid van het zelfgekozen probleem, de zestienjari ge Leonie Kramer bekoorde het oog met de juveniele schoonheid van haar op per fectie gerichte bewegingen. Het doorbre ken van de hiërarchie bij het aanwijzen van solisten voor deze „experimenten" is een gelukkige bijkomstigheid. Over „Parabool" van Peter Appel, die zich van „Music for the theatre" van Aaron Copland (met 'n gewijzigde volgor de der delen) bediende, zal ik niet veel zeggen. Wat is opgezet als een „abstract" ballet met een vage draad om wat sym boliek aan op te hangen, verliep als een twintig minuten durende vaagheid vol ver warring, waarin een incidenteel frappe rend vormgevend vermogen telkens op nieuw werd afgeleid door de behoefte om mystiek-filosofische begrippen af te wikke len. Gesuggereerd werd een voortzetting van het scheppingsproces, te beginnen bij het vruchtbare nulpunt waar David Li- chine is blijven steken, waardoor een over bodige studie in embryonale creativiteit ontstond. Door dit alles en bij gebrek aan duidelijke structuur in ruimtelijke zin had het balletprobeersel meer weg van een pa rabel dan van een parabool. Van de uit voerenden voldeden Amanda Langezaal, Sonja van Beers, Aart Verstegen, Toer Sonja ran Beers met Peter Paul Zwartjes en Ronald Snijders in „Para bool" van Peter Appel, een „experi menteel" werk bij het Nederlands Ballet. Onze jeugdige lezertjes hebben enige dagen hun geïllustreerde kin dervertelling moeten missen. Het ge duld, dat zij hebben geoefend, wordt morgen niet langer op de proef ge steld. Dan namelijk vangen wij aan met een nieuwe strip voor de klein tjes onder de titel: „De kroon van koning Pompodilio IV". 24. Met bitterheid vroeg zij zich af, wat de wetenschaps mensen bij mogelijkheid ooit zouden kunnen ontdek ken, dat deze gaven van de natuur zou kunnen eve naren. Alsof vrede en schoonheid, waar de mensheid toch onbewust boven alles naar verlangde, van min der waarde waren, dan de ontdekking van nieuwe verdovingsmiddelen Haar ogen vulden zich met tranen. Zij sloot ze om (Je vervagende omtrek van de eik niet te zien en leun de met haar hoofd achterover tegen het hek. Zij zat daar nog, toen haar vader naar haar kwam zoeken. „Dus daar zit je. Hallo, wat is er aan de hand, meis- ke?" „Oh, alles, Paps. Alles in de hele wijde wereld!" „Nou, nou! Dat is heel wat. Hij boog zich over het hekje en stak zijn hand uit. „Kom mee naar binnen en vertel mij er eens alles van. Dat gras is vochtig". Celia stond op en kwam het hekje door, waarna zij het zorgvuldig achter zich sloot. „Het zal u wel interesseren, vader, om te horen, dat ik vandaag op het laboratorium mijn ontslag heb ge kregen". „Grote hemel!". Haar vader bleef staan en keerde zich in stomme verbazing tot haar. „Ja. Officieel werd mij verzocht morgen mijn ont slagaanvraag in te zenden, maar dat was alleen maar een doekje voor het bloeden, in verband met de naam Howard!" Haar stem klonk luchtig en hard en toen hij haar gelaatsuitdrukking zag, nam hij haar bij de arm en haar meevoerend de tuin door, zei hij bedaard, toen zij het huis binnengingen: „Begin bij het begi en wind je niet op!" Celia vertelde hem precies, wat er gebeurd was. Haar vader zat in zijn bureaustoel achterover geleund, met gevouwen handen en ogen, die de zoldering bestu deerden, terwijl Celia sorak. Hij maakte geen enkele opmerking, voor zij uitgesproken was. Toen floot hij even. „Nu, dat is me ook een mooie boel. Ik wilde voor ik weet niet wat, dat je eerst met mij gesproken had, voor je naar Bruce ging". „Dat was het laatste, wat ik doen kon. Ik kon niet riskeren, dat uw naam er bij betrokken zou worden. De gehele zaak moest geheim gehouden worden en in ieder geval dacht ik niet. dat u er in zou toestemmen, gezien uw vroegere connectie met het laboratorium, en ik was vast besloten om iets te te doen. Ik blijf bij wat ik gedaan heb en ik zou het weer doen. Ik zou alles willen doen om te beletten, dat Long Meadow geruï neerd wordt. Ik zou nooit gedacht hebben dat, Bruce zo was. Hij houdt evenveel van Marchwood als ik en wat betekenen dan een paar honderd pond meer op de- bank tegenover de uitbreiding van zijn eigen boerde rij? Ik kan het Tom niet vergeven. Hij heeft het geld niet dringend nodig. Hoe kon hij het doen, Paps?" „M'n lieve kind, dit is een materialistische eeuw en het idee om waarschijnlijk een vrij groot bedrag te verdienen, door alleen maar zijn handtekening te zet ten, was blijkbaar iets, dat te goed leek om te laten passeren. Het kan zijn, dat hij nog eens over 't project heeft nagedacht en zijn nieuwe verplichtingen nogal alarmerend bevonden heeft. Deverel moet een paar onaangename momenten hebben gehad over die extra uitgave." „Maar toen Deverel het u vertelde, was u er toen niet vreselijk over in de war? U schijnt het zo kalm op te nemen en toch zal ons huis ongeveer onbewoon baar worden". „Lieve kind," zei haar vader, zijn pijp te voorschijn halend, „het leven heeft mij nu langzamerhand ge leerd 't onvermijdelijke te aanvaarden. Deze mogelijk heid is er altijd geweest. Wanneer men een huis be trekt, dat aan open land grenst, accepteert men al tijd de mogelijkheid van uitbreiding of bebouwing". „Wilt u daarmede zeggen, dat u dit maar zonder meer aanvaardt?" „Neen. Ik heb Deverel gezegd, dat ik er natuurlijk tegen protesteren zal, wanneer het project voor ac- coordbevinding in de gemeenteraad komt. Daar kon hij inkomen. Ik geloof niet, dat we ook maar de gering ste kans maken, maar we zullen doen, wat we kunnen. Deverel gaf mij te verstaan, dat wanneer zij met hun plan slagen, zoals zij, naar ik vrees, doen zullen, hij zal doen, wat hij kan om ons hier af te schermen en hij zal overleg met mij plegen over het ontwerpen van het hele plan van bebouwing, en de architect last geven mij zoveel mogelijk tegemoet te komen. Onder deze om standigheden", besloot haar vader kalm, „vond ik, dat hij nogal billijk was." „Oh, vader, ik begrijp u niet. Al die jaren, die u in die tuin gewerkt hebt en al die liefde en zorg, die eraan gegeven hebt, zullen eenvoudig weggegooid zijn. Wij zullen van uit dit raam op gebouwtjes en opslagplaatsen kijken en het schijnt u niet te kun nen schelen!" „Het kan me wel schelen en zelfs een heleboel ook Maar ik geloof, dat we eerst maar eens moeten af wachten, of de gemeenteraad toestemming zal geven en zo ja, hoe de plannen dan zullen worden. Het is dwaas, om met je hoofd tegen een muur te lopen. Het is een slag, dat geef ik toe. Maar laten we onze zin voor verhoudingen niet verliezen. Tenslotte zijn er gedurende de oorlog huizen genoeg vernield en de mensen moesten toen ook nieuwe bouwen". „Maar dit is een stukje van Marchwood, dat opge slokt wordt. Het gaat om meer dan alleen maar ons huis". „Ah, de oude weerzin, hè, kindje? Het land, waar de vijand binnentrekt. ha^ar, zie je, Celia, mijn le vensonderhoud kwam van de vijand. Dit huis werd in feite door de vijand in stand gehouden; jouw onafhan kelijkheid is door de vijand mogelijk gemaakt. Ik ben een van hen, lieve kind". Hier had hij de zwakke plek ontdekt. „Nou, ik niet", vlamde zij op. „Waarom ben je dan voor hen gaan werken? Ik heb zo'n idee, dat dat het feit is, waar Deverel het meest over gevallen is". „Hij zei, dat ik deloyaal en oneerlijk was. Bent u het dan met hem eens?" „Ik weet, dat je geen van beiden bent, maar Deverel heeft oppervlakkig gezien, enige aanwijzing van het tegendeel". „Betekent dit, dat hij in zijn recht was?" „Dat is een vraag, die je voor jezelf moet beant woorden. Ik geloof, dat het beter zou zijn, wanneer je Deverel je ontslag had aangeboden, zodra Bruce die koop gesloten had. Dat zou je tenminste bevrijd hebben van de beschuldiging, dat je daar onder valse voorwendsels was. (Wordt vervolgd) van Schaijk, Ronald Snijders en Peter Paul Zwartjes het meest opvallend aan de niet geringe eisen. Ik hoop intussen, dat men over één opmerking niet lichtvaardig heeft heengelezen: Peter Appel zal zich naar mijn mening tot choreograaf kunnen opwerken, zodra hij uit de hem bereiken de invloeden een doelbewuste keuze weet te maken. Hij zou er misschien verstan dig aan doen dat doel te zoeken in een eenvoudige spelsituatie, waarbij hij meer kans loopt om succes te scoren dan door het najagen van bedoelingen in den blinde. Het weerzien van „Het Proces" van Jaap Flier deed verlangen naar een nieu we proeve van choreografie van deze uit stekende danser, die inmiddels wel tot het inzicht zal zijn gekomen dat hij had kun nen slagen, indien hij de hem uit lectuur van Kafka toegevallen gegevens iets ver der zou hebben geabstraheerd. Hij doét in ieder geval en dat leidde reeds tot een boeiende bezigheid. Het merendeels jeug dige publiek in de zaal toonde voor het eenvoudige en eerlijke duet „La belle et la béte" van Aart Verstegen veel waarde ring. David Koning Naar vernomen wordt heeft de Neder landse Opera de titelrol in Sem Dresdens opera „Francois Villon" opgedragen aan de bariton Hans Wilbrink, die als oratorium zanger de aandacht op zich heeft gevestigd. Andere rollen in dit werk, dat ter gelegen heid van het komende Holland Festival zijn wereldpremière zal beleven, worden vertolkt door Mimi Aarden, Frances de Bossy, Cora Canne Meyer, Maria van Don gen. Greet Koeman, Jos Burcksen, Paolo Gorin, Guus Hoekman, Siemen Jongsma en Chris Scheffer. ADVERTENTIE Fa. W. F. Claua Alléén Bakenessergracht 45 - SI Tel. 11436 Haarlem DONDERDAG 10 APRIL Stadsschouwburg: De Italiaanse opera „La Traviata" van G. Verdi, 20 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met ver licht interieur en oude muziek, 20.3022.30 uur. Vleeshal: Poppentheater van Jan Ne- lissen, 20.30 en 21.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Vishal: Benelux Fotosalon 1317.30 en 19.3022 uur. Galerie Espace: Tentoonstel ling van Franse schilderijen en gouaches, 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Jenny", a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Herr General Direktor", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Thea ter: „Bonjour Tristesse", 18 j., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Let's be happy", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: ,,'s Nachts in de groene kakatoe", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wraak van de rode adelaar", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", a.l., 19 en 21.15 uur. VRIJDAG II APRIL Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De Cirkel", 20 uur. Frans Halsmu seum: Avondopenstelling met verlicht in terieur en oude muziek, 20.3022.30 uur. Vleeshal: Poppentheater van Jan Nelissen, 20.30 en 21.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Vishal: Benelux Fotosalon, 1317.30 en 19.3022 uur. Galerie Espace: Tentoonstel ling van Franse gouaches en schilderijen 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „De grote bluf", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „Davy Crockett en de piraten", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The Tommy Steele Story", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Slachtoffers van het trot toir", 18 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The Kid", a.l., 14.30 en 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Peyton Place", 18 j., 14 en 19.30 uur. Roxy Theater: „Dwars door de bloedvallei", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 9