UW NAAIMACHINE
Xonmg
Pom pod ilio BZ
Vlekken op meubelen? Prachtbijts Ceta-Bever!
MARCHWOOD
De Igvoori
Nederland draagt 66 miljoen
bij tot dekking van tekort
Agenda voor
Haarlem
van
Werk van Schrikker
De negen Muzen
VRIJDAG 11 APRIL 1958
4
Op hoog niveau
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Geen doorberekening van
nieuwe CAO in bouwkosten
staat bij KUIPERS inde
Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142
Drie maanden geëist tegen
politieman, verdacht van
mishandeling
„Heren inbrekers, hier is
niets te vinden!"
Begroting van Nieuw Guinea
Gebiedsdeel zal binnen tien jaren volledig
onder bestuur gebracht moeten worden
Tegen handel in kuikentjes
Rechter beslist over lot
van verstekelingen
Vijf jaar geëist tegen
drie inbrekers
Zeepost
Televisiekijkers met hoogtevrees zullen
gisteravond hun hart wel vastgehouden
hebben bij de halsbrekende N.C.R.V.-re
portage over de schoorsteenvegerij. Staan
de op een hachelijk platje van enke
le vierkante decimeters hoog boven de
Amsterdamse grachten interviewde Dick
van Bommel een drietal leden van het
zwarte gilde, die voor deze gelegenheid
zelfs hun hoge hoeden vanouds het sym
bool van hun hoge positie uit de motten-
kist hadden opgediept. Ze vertelden in sap
pig Amsterdams hoe wijlen hun grootva
ders vele jaren geleden als berooide jon
gens uit de Noorditaliaanse Alpendalen
geëmigreerd waren naar ons land, waar
hun vaardigheid als bergbeklimmers hun
als het ware vanzelf de weg wees naar de
nieuwe broodwinning: die van schoor
steenvegers en „rookverdrijvers". Balan
cerend over daklijsten en glibberige pan
nen gaf het trio vervolgens „op hoog ni
veau" een stukje geveltoerisme weg, waar
bij de koude rillingen ons over de rug lie
pen. Gelukkig hadden de cameramannen
daar geen last van gehad. Het resultaat
was een levendige en boeiende reportage
zoals wij er helaas maar zeer weinige
zien.
In de kunstrubriek „Studio B" gasteer
de de Argentijn Alejandro Barletta, de
kampioen van het bandoneon: een harmo-
nica-achtig muziekinstrument van Duitse
origine, dat tegen het einde van de vorige
eeuw door emigranten in Zuid-Amerika is
ingevoerd, waar het sindsdien een hoofd
rol speelt in alle zogenaamde „orquestas
tipicas" (populaire tango-orkestjes). Bar
letta echter ontdekte, dat het bandoneon
zich ook uitstekend leent voor klassieke
muziek. Ten bewijze daarvan speelde hij
composities van Mozart en Bach, bene
vens een eigen Hommage a Scarlatti"
waaruit bleek dat het instrument, welks
rijke coloriet variëren kan van een clave-
cimbelkarakter tot een volle, diepe orgel
klank, vele belangwekkende mogelijkhe
den biedt. Men vernam nog, dat toondich
ters als Hindemith en Katsjatoerian reeds
speciale composities voor bandoneon voor
bereiden.
De achtste „Artisjok" het klein-
kunstprogramma van Jelle de Vries en
zijn ensemble werd opgediend met een
keukenhof saus je, dat naar onze smaak
heel wat pittiger had kunnen zijn. Er wa
ren een paar nieuwe gezichten, er was een
enkel aardig liedje, maar als geheel bleef
het programma toch wel een stuk beneden
de middelmaat. Het decor was hopeloos
overladen.
Beeldschermer
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz.
7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en
weerber. 8.15 Rep. Ie Pax-Christi-voettocht naar
Den Bosch. 9.00 Voor de vrouw. 10.00 Voor de
kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00
Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok -
noodklok. 12.03 Gram. (12.30—12.33 Land-en tuin -
bouwmeded.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en
Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.35 Dansmuz.
14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boek-
bespr. 14.50 Amus.muz. 15.15 Kron. v. letteren en
kunsten. 15.50 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 16.50
Gregoriaanse zang. 17.20 Sportpraatje 17.30 Gram.
17.40 Instr. trio. 18.00 Journalistiek weekoverzicht.
18.10 Gram. 18.15 Pari. overz. 18.26 Lichte muziek.
18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch Allerlei. Een en
ander over de 15 landen, aangesloten bij het At
lantisch Pact. 19.00. Nieuws. 19.10 Comm._ 19.15
Omr.orkest en solist. 20.10 Lichtbaken. 20.25 Act.
20.40 Gevar. progr. 22.00 Lichte muz. 22.35 Reli
gieus programma. Avondgebed en liturg, kalen
der. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto.
23.2224.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO:
10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.50 Buitenl.
overz. 11.05 De familie Doorsnee. 11.35 Cello en
piano. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia.
13.20 Lichte muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor
de jeugd. 14.35 Nieuwe gram. 15.00 Boekenwijs
heid. 15.20 Koorzang. 15.40 Van de wieg tot het
graf. 15.55 Concertgebouworkest en soliste. 16.45
Praatje over consumentenbelangen. 16.55 Lichte
Lichte muziek. 17.10 Amateursprogr. 17.30 Week-
journaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Kamerork.
en sol. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30
Passepartout, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen.. 20.13
Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Dansmuziek.
22.30 De straat in de mist, hoorsp. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.45
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz.kaleidoscoop. 14.30
Journ. 15.00 Gram. 15.15 Lichte muz. 15.45 Gram.
16.00 Gram. 16.15 en 16.30 Idem. 16.45 Engelse les.
17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en Lit. kal. 17.20
Liturg, gezangen. 17.30 Omr.koor. 18.00 Gram. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00
Gevar. muziek. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00
Nieuws. 22.15 Verzoekprogr. 23.00 Nieuws. 23.05—
24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverz. AVRO: 20.15—22.50 One-man-show.
ADVERTENTIE
KAMERS ZONDER DRESSOIR
maar met een origineel modern berg
meubel zijn bij DE JAGER natuurlijk
óók. DE JAGER weet uw persoonlijke
smaak te bevredigen en vervult op
ideale wijze uw idealen.
Grote Houtstraat/hoek Raamvest
Volgens de thans geldende risicorege
ling woningbouw 1954 zoude de financiële
gevolgen van de invoering van een nieuwe
collectieve arbeidsovereenkomst voor het
bouwbedrijf, waaromtrent thans over
leg wordt gepleegd, moeten worden door
berekend. De minister van Volkshuis
vesting en Bouwnijverheid acht dit niet
aanvaardbaar. Daarom heeft hij de ge
meentebesturen medegedeeld, dat de fi
nanciële gevolgen van de eventuele nieuwe
C.A.O. niet bij de financiering van wonin
gen, die na 15 april 1958 worden aanbe
steed, in aanmerking worden genomen.
De gemeentebesturen en woningbouw
corporaties is aangeraden, de bestekken
zodanig te redigeren, of te wijzigen, dat
de risicoregeling buiten werking wordt ge
steld ten aanzien van de verrekening van
verhoogde lonen en sociale lasten, als ge
volg van zulk een nieuwe C.A.O.
Gepolychromeerde koppen in
Larense kunstzaal
In de kunstzaal van het bekende Larense
Hamdoff wordt tot 21 april een overzichts
tentoonstelling van de werken van de
beeldhouwer Kees Schrikker gehouden.
Het is voor het eerst, dat ik in deze krant
van de Kunstzaal Hamdorff melding maak.
Deze expositiegelegenheid is namelijk al
leen bestemd voor in het Gooi woonachtige
kunstenaars en er hebben hier, eerlijk ge
zegd, maar weinig tentoonstellingen plaats
waartoe ik onze lezers een uitstapje zou
durven adviseren. Ook elders is genoeg te
zien. Schrikker is echter één van de beste
Gooise artiesten en heeft aan de Neder
landse beeldhouwkunst iets zeer eigens
toegevoegd. Dit vooral met zijn vrouwen
portretten, waaraan hij nog al eens kleur
toevoegde.
Het polychromeren van beelden ge
schiedt tegenwoordig weinig. Voor een
meer of minder realistisch gerichte figuur
kan het een hachelijke onderneming zijn.
Hoe gauw zou iets een etalagepop kunnen
worden! Bij Schrikker is daarvan in ieder
geval geen sprake. Blijkens enige, zij het
niet alle, werken kan Schrikker de kleur
best ontberen om tot uitdrukkingsrijke
zaken te komen. Een feit is echter, dat en
kele gepolychromeerde koppen wel bijzon
der pakkend zijn. Mocht met de vervaardi
ging van het beeld de kleur aan het eind
zijn toegevoegd, dan is deze bij de concep
tie van het werk toch al ingedacht. Het
lijkt me dat die kleur Schrikker op zo gun
stige wijze in de gelegenheid stelt zijn
vormen groot en bloeiend te houden bij een
toch schilderachtige expressiviteit. Slechts
bij een enkel maskertje deed zijn daarop
geplaatste kleur aan als een maquillage,
die te brutaal werd. Uitmuntend is voor
mij een (hierbij gereproduceerde) vrou-
wenkop met donker haar, gekapt in prach
tige sterk welvende vormen, die met het
even asymetrische gelaat een voor alle
kanten van zien boeiend schoon spel
spelen.
Naast vrouwen' 'geMetert/ktedbren ook
sterk Schrikkers voorkeur. Bij hen ver
meed hij verschillend kleurgebruik terecht?
Wel blijkt hij bedacht op mooie patina's of
besteedt hij de grootste zorg aan een ge
voelige behandeling van de „huid" van zijn
werken. Monumentaal kan hij zijn in een
in steen gehakt vrouwenportret van een
voor hem groot formaat. Voor Crooswijk
maakte hij een oorlogsmonument dat we
echter niet geheel kunnen beoordelen op
de aantrekkelijke schets en enige grotere
detailstudies. Gezien alles hier lijkt hij toch
vooral gericht op een kunst voor het inte
rieur of wel de kleine tuin.
Schrikkers ontwikkeling is geen gemak
kelijke geweest. Dat blijkt ook wel uit het
misschien te openhartige en ook wat on
handig gecomponeerde overzicht dat hij
hier geeft. Aan in de mode zijnde richtin
gen heeft hij zich nauwelijks of niet over
gegeven. Enige herhalingen moet men zien
als mogelijkheden uit één conceptie. Zich
zelf nabootsen doet hij niet.
Bob Buys
ADVERTENTIE
De officier van Justitie bij de Bredase
rechtbank heeft na een zitting, welke bij
na drie uren duurde, drie maanden ge
vangenisstraf geëist tegen een opper
wachtmeester van de rijkspolitie uit St.
Willebrord. De politieman zou in juli 1956
een inwoner van St. Willebrord, die zon
der achterlicht fietste, in het gezicht gesla
gen hebben om zodoende zijn naam te we
ten te komen, welke de aangehoudene aan
vankelijk weigerde te zeggen. Verder was
de politieman ten laste gelegd, dat hij in
september 1956 een dronken man, die in
een cel was opgesloten, met een gummi
stok zou hebben geslagen.
De opperwachtmeester gaf alleen toe de
zonder achterlicht rijdende fietser een
draai om zijn oren te hebben gegeven. De
mishandeling van de dronken man ont
kende hij ten stelligste. Tegenover zijn
ontkenning stond echter de verklaring
van een wachtmeester, die beide voorval
len had meegemaakt en die nog gepro
beerd had de verdachte ervan te weerhou
den de bijna weerloze man in de cel met
een gummistok af te ranselen.
De verdediger, mr. Th. Houtman, pleitte
wat de mishandeling in de cel betreft, vrij
spraak op juridische gronden. Hij meende
te kunnen aantonen dat er waarschijnlijk
een persoonswisseling heeft plaatsgehad.
Wat het geven van de klap betreft, ver
zocht hij de rechtbank slechts een boete
te willen opleggen, omdat een vrijheids
straf voor de verdachte ontslag uit" de
politiedienst zou betekenen.
Op 24 april zal de rechtbank uitspraak
doen.
ADVERTENTIE
Waarom neemt de
RENAULT-verkoop steeds toe?
1. Lage aanschaffingsprijs. 2. Lage onder
houdskosten en benz.verbruik. 3. Minimum
wegenbelast. 4. Prachtige wegligging (Veilig!)
Geheel vrijblijvend nadere inlichtingen bij
GARAG EDEN HOUT
Residentie-Orkest. Op zaterdag 12
april zal het Residentie-Oorkest onder lei
ding van Eugen Jochum het derde concert
van de Mozart-Beethovencyclus geven in
het gebouw voor Kunsten en Wetenschap
pen in Den Haag. Solist van dit concert is
de pianist Claudio Arrau.
Op woensdagavond 16 april zal het slot
concert van de serie A worden gegeven
onder leiding van Willem van Otterloo en
met solistische medewerking van de volist
Isaac Stern.
Gastrol. In de opvoeringen van
„Ariadne op Naxos" van Richard Strauss,
te geven door de „Deutscher Oper am
Rhein" in het komende Holland Festival
in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en
Utrecht, zal de tenor Rudolf Schock een
gastrol vervullen.
Zesde wedstrijd. Het bestuur van de
maatschappij „Arti et Amicitiae" in Am
sterdam zal als beheerders van de stichting
Paul Tetar van Elvenfonds" dit jaar we
derom een wedstrijd uitschrijven voor
jeugdige schilders, welke tot einddoel zal
hebben het vervaardigen van olieverfschil
derijen naar een historisch onderwerp uit
de klassieke tijd. De ingezonden werken
zullen van 21 tot 24 augustus in de zalen
van „Arti et Amicitiae" worden tentoon
gesteld.
Opdracht. De staatssecretaris van O.,
K. en W. heeft aan de cineast J. S. Nieu-
wenhuis te Bussum een subsidie verleend
voor de vervaardiging van een korte docu
mentaire film over poorten en bruggen.
„Heren inbrekers, in dit kantoor zult u
niets van uw gading vinden. Als u toch in
de kasten wilt kijken, schroef dan de ach
terwand eraf, zodat u ons meubilair niet
te zeer beschadigt." Aldus luidde de me-
deling, die het personeel van een fabrieks-
kantoor aan de Laakweg in Den Haag el
ke avond in het kantoor achterliet, met
het oog op de vele inbraken die in deze
Haagse fabrieksbuurt worden gepleegd.
Twee inbrekers hadden het advies netjes
opgevolgd, de achterwanden van de kas
ten losgeschroefd, maar inderdaad niets
van waarde aangetroffen. De politie heeft
het tweetal thans aangehouden. Zij zijn
een 23-jarige werkman en een 18-jarige
varensgezel. Zij hadden totaal veertien in
braken gepleegd en daarbij onder meer
twee platenspelers en een radiotoestel
buitgemaakt.
Koning Pompodilio IV van Jasmynië was een goeie en rechtvaardige vorst, die al
jarenlang regeerde over dat mooie land. Daarom waren alle Jasmynianen tevreden
en ze leefden rustig, totdat
Ja, totdat er iets gebeurde met de gouden kroon van koning Pompodilio. Toen had je
de poppen aan het dansen!
En wat er gebeurde? Weldat gaan we nu eens vertellen1
Uit de begroting van Nederlands Nieuw-
Guinea voor 1957, die thans bij de Twee
de Kamer is ingediend, blijkt, dat de uit
gaven 135.679.000 en de middelen
f 69.701.400 bedroegen. De Nederlandse
bijdrage ter dekking van het begrotingste
kort bedroeg f 65.977.600.
In de toelichting zegt minister Helders
onder meer: „Voor de naaste toekomst zal
rekening moeten worden gehouden met
het feit, dat het internationaal niet veel
langer aanvaardbaar zal kunnen worden
geacht, dat Nederland als beherende mo
gendheid nog steeds grote delen van het
gebiedsdeel en een belangrijk deel van
de bevolking niet onder volledig bestuur
heeft. Het onder bestuur brengen zal voor
het overgrote deel moeten geschieden met
krachten van eigen land, voorlopig daar
toe nog in belangrijke mate geleid en bij
gestaan door uit Europa afkomstig perso
neel. Zonder een absolute binding aan
een bepaalde termijn wordt hiervoor ge
dacht aan een tiental jaren". Zo spoedig
mogelijk zal een plan voor het algeheel on
der bestuur brengen van het gebied door
de gouverneur worden ingediend, dat als
basis zal dienen voor de plannen op lange
re termijn voor alle overheidsdiensten.
Financiën
De ontwikkeling in de financiële verhou
ding tussen het rijk en het gebiedsdeel
ziet minister Helders zo, dat het uit eigen
middelen zal moeten gaan betalen de kos
ten, verbonden aan bestuur, justitie en po
litie en alle uitgaven, die liggen op het ter
rein van de dagelijkse exploitatie. Voor
Nederlandse rekening zouden voorshands
kunnen komen de kapitaalsinvesteringen
voor produktieve doeleinden en in het be
ginstadium der ontwikkeling de kosten
verbonden aan werkzaamheden op terrei
nen, waarop een achterstand is in te halen.
Over de Raad voor Volksopvoeding, die
onder de zestien leden drie Papoea's telt
en in 1957 na een onderbreking van vier
jaar weer bijeen kwam, zegt minister Hel
ders, dat deze zal kunnen uitgroeien tot
een belangrijk instrument bij het opstellen
van ontwikkelingsplannen op langere ter
mijn.
Over de economische weerbaarmaking
van de bevolking zegt de minister, dat wij
nog heel wat kunnen leren van onze
Australische naburen, in het bijzonder
wat betreft de activering van de zelfwerk
zaamheid van de bevolking en de prakti
sche aanpak van verschillende proble
men, met gebruikmaking van eenvoudige
middelen".
Gezondheisdzorg
Over de gezondheidszorg wordt gezegd,
dat hoewel de resultaten van de malaria
bestrijding boven verwachting zijn, zij in
de behandelde gebieden niet tot uitbanning
van deze ziekte heeft geleid. Totaal zijn
thans 120.000 personen behandeld. Wan-
ADVERTENTIE
neer het gehele gebied van Nieuw-Guinea
in behandeling kan worden genomen
moet voor vijf jaar worden gerekend met
een jaarlijkse uitgave van een miljoen gul
den. Eind 1956 werd de framboesia-bestrij
dingscampagne, gevoerd met steun van
de W.H.O. en Unicef, voltooid; 310.000 per
sonen werden behandeld. De opkomst der
bevolking bedroeg 97,5 percent.
Het in 1956 met steun van dezelfde orga
nisaties ingezette driejarige programma
tegen tuberculose had tot resultaat, dat in
1956 ruim 25.000 personen werden onder
zocht, van wie ongeveer de helft voor een
behandeling in aanmerking kwam. Het
aantal geregistreerde gevallen van lepra
is tengevolge van de intensiever controle
in de laatste jaren sterk gestegen en be
droeg eind 1956 reeds 1811, hetgeen neer
komt op vijf per duizend in hef onder be
stuur gebrachte gebied.
De dienst der kindersterftebestrijding
bestrijkt thans een gebied waarin 43.000
mensen wonen. De kindersterfte is in
sommige gevallen met de helft vermin
derd. De kosten van het onderwijs verto
nen door uitbreiding en verbetering jaar
lijks een sterke stijging. Van de huidige on
derwijsuitgaven wordt 85 percent direct
ten behoeve van de niet-Europese bevol
kingsgroep besteed. De overige vijftien
percent is bestemd voor het westers on
derwijs, dat echter ook voor het autochto
ne kind openstaat.
ADVERTENTIE
VOOR U, MEVROUW!
Geef uw man een shirt, waar
van de oronized boord be
slist 16 uur per dag glad
blijft zitten; een sneeuwwit
shirt van no-iron poplin,
waarbij u wérkelijk kunt vol
staan met weinig of geheel
niet strijkengeef hem zo'n
prachtig Kerko „Espresso"
shirt. Het kost slechts f 13.50.
De Nederlandse Vereniging tot Bescher
ming van dieren heeft de aandacht van het
Produktschap voor Pluimvee en Eieren
gevestigd op de handel in kuikentjes
(haantjes), die op markten en andere ver
koopgelegenheden voor een gering bedrag
als speelgoed aan kinderen verkocht of
voor levende blil^angertjes in etalages
worden gebruikt.
Aan de hand van thans geldende ver
ordeningen is het niet mogelijk aan dit be
drijf paal en perk te stellen.
Niet alleen uit het oogpunt van dieren
bescherming, maar ook om opvoedkundige
redenen dringt de vereniging er bij her
produktschap op aan, zo mogelijk maat
regelen tegen deze handel te nemen.
25. „Maar het zou u en Bridget erbij betrokken heb
ben. Ik geloof, dat u niet helemaal billijk bent".
„Luister eens even, meisje. Ik kan geen „troostrij
ke woorden" tot je spreken om de eenvoudige reden
dat jij en ik altijd op een voet van gelijkheid met
elkaar hebben omgegaan. Wanneer men voor iemands
geest zoveel respect heeft, als ik voor die van jou, dan
treed je die ook eerlijk tegemoet. Ik weet, dat je
zeer gekwetst bent en ik verzeker je, dat mijn sym
pathie en genegenheid volkomen achter je staan. Dat
behoef ik je niet te vertellen. Zou je nu werkelijk
willen, dat ik je als een baby behandelde en zei:
„Hoe durft die boze man mijn meisje zo toespreken?"
Het zou voor jou niet erg vleiend zijn, als ik dat deed.
Onze wederzijdse waardering staat op een betere basis".
,Goed, vader, u hebt natuurlijk volkomen gelijk,
maar ik heb vandaag zo'n geestelijk pak slaag ge
had, dat ik ongeveer net zoveel ruggegraat heb als
een portie jam. Ik weet alleen, dat de loyaliteit, die
mij deed proberen om de weide redden, een diepere
loyaliteit was dan die, welke ik ten opzichte van het
laboratorium kon opbrengen. Allemaal natuurlijk erg
emotioneel en dwaas".
Helemaal niet. Ik ben er zeker van, dat jij je daar
in geworpen hebt met al het vuur van een kruisvaar
der, die een Heilige Strijd begon, maar tracht het ook
eens van Deverels kant te bekijken. Hier had men
een employee, die door de maatschappij altijd be
hoorlijk behandeld is, wier connectie met het labora
torium reeds van vrij oude datum is en die geduren
de de oorlogsjaren betalingen heeft geaccepteerd,
waarschijnlijk, omdat zij bij de maatschappij wenste
te blijven. Wanneer die employee opzettelijk tegen de
belangen van de maatschappij in handelt, op grond
van inlichtingen, waar zij geen recht op heeft, zodat
dit de maatschappij op een hoop onnodige kosten jaagt,
waarvoor Deverel persoonlijk aansprakelijk zal wor
den gesteld, kun je nauwelijks verwachten, dat hij te
genover de schuldige door tedere gevoelens bezield
zal zijn. Ik vrees m'n lieve kind, dat hij je in een on
voordelige positie te pakken heeft gekregen".
,Ik geef geen cent om Deverel", zei Celia, „maar
ik geef heel wat om de weide".
„We zullen doen, wat we kunnen. Probeer er maar
niet over te tobben. Het zal waarschijnlijk de volgen
de maand wel in de gemeenteraad komen. Vergeet het
maar tot dat ogenblik".
„Wie van de raadsleden kennen wij?", vroeg Celia.
„Alleen maar Chubbings en Minty en ik geloof nooit,
dat je daar invloed op kunt uitoefenen", zei haar va-
d^r grinnikend.
Celia glimlachte een beetje verdrietig, maar sprong
tqpn op, daar de telefoon hard overging. Haar va
der nam de hoorn op.
„Hallo. Ja, daar spreekt u mee.... Oh, goeden
avond, Deverel.... Ja.... Maar, beste kerel, natuur
lijk nietVolkomen.... Dank je, heel graag
Goed. Morgenavond half acht.Adieu".
„Dr. Deverel zal het genoegen hebben u precies te
vertellen, waarom hij uw dochter moést ontslaan. Is
dat het?", vroeg Celia.
„Min of meer. Kom, kom, kindje, gedane zaKen ne
men geen keer. En niets komt er zoveel op aan, als
we wel eens denken".
,,'t Spijt me, als ik mijn „partij" in de steek gela
ten heb, Paps. Het is allemaal met de beste bedoe
lingen gebeurd".
Hij sloeg 'n arm om haar schouders.
„Kom mee en laten we gaan eten. Je zult je beter
voelen, als je wat voedsel in je maag hebt. En ver
geet niet, dat ik altijd naast je sta".
„Dat weet ik". Plotseling scheen haar iets in te
vallen en keerde zij zich tot hem. „U zult toch niet
morgen mijn zaak tegen hem gaan bepleiten, is het
wel? Ik wens geen excuses. Hij kan van mij denken,
wat hij wil. Beloof me, dat u mij niet vernederen
zult, door voor mij te gaan pleiten".
Haar vader kromp in goed gesimuleerde angst voor
haar boze ogen in elkaar.
„Ik zal geen woord over het onderwerp durven zeg
gen. Ik zal daar stil zitten en nederig luisteren naar
wat Deverel te zeggen heeft en hem dan uitleggen,
dat ik een zwakke oude man ben, die totaal onge
schikt is, om als scheidsrechter op te treden tussen
twee zulke vuurvreters en dat jullie het maar on
derling moeten uitvechten".
Het was een warme zonnige avond, toen Celia voor
de laatste keer de oprijlaan van het laboratorium af
liep.
Men had haar bedankt voor haar aanbod om haar
vacantie uit te stellen en de vier volle weken van haar
opzegtermijn te blijven werken, maar de chef perso
neelszaken had haar gezegd, dat deze opoffering niet
nodig was. De twee weken, die er verlopen waren
sedert haar gesprek met Deverel, waren helemaal n'st
gemakkelijk geweest. Nu zij haar collega's vaarwel
had gezegd en het niet bepaald glorieuze afscheid
voorbij was, moest zij een nieuw begin maken, maar
met haar momenteel zo onrustige geest, viel het haar
moeilijk plannen te maken.
Zij voelde zich moe en gedrukt door gebrek aan
slaap. Zij had weer diezelfde zenuwachtige lichtge
raaktheid gekregen als in het laatste oorlogsjaar. Ze
nuwen waren toch een eigenaardig iets, dacht zij.
Voortdurende bombardementen hadden haar schijn
baar onberoerd gelaten, maar het gezicht van Tony,
de jongeman, waarmee zij zo bevriend was geweest,
op die ziekenzaal en al die mannen, die om hem heen
lagen, hadden haar toen hevig geschokt en waren haar
maanden lang bijgebleven. Het waren bijna allemaal
mannen met brandwonden op die zaal. Van Tony was
door het verband niets zichtbaar behalve zijn ogen.
Hij stierf die avond. In haar geest ging zij terug naar
1940 en de zes maanden van hun vriendschap. Hij
was een jonge vliegenier, die in de nabijheid gedeta
cheerd was en zij had nogal veel met hem omgegaan.
Hij was een van die vrolijke grappen vertellende jon
gelui, die een dergelijke houding speciaal in de eet
zaal aannamen, maar in werkelijkheid had zij Tony
leren kennen, als een nadenkende, idealistische en
nogal verlegen jongeman, die veel van schilderen
hield. Zij had hem niet 'ang genoeg gekend om er ach
ter te komen of de vriendschap, die zij voor hem voel
de, de mogelijkheid van diepere gevoelens inhield.
Alleen het gezicht en de geluiden van de ziekenzaal
waren haar bijgebleven en hadden het zaad der bit
terheid in haar doen ontkiemen.
Zij dwong haar gedachten het verleden te laten va
ren. Het was eigenaardig, dat haar huidige moeilijk
heden, die toch betrekkelijk gering waren, die oude
wonden weer hadden doen schrijnen. Het kwam alleen
maar omdat zij moe was en vacantie nodig had, dacht
zij. (Wordt vervolgd)
Robert Twiss en Rudolf Schrijven, twee
jongemannen die in Djakarta aan boord
van het Italiaanse schip „Sydney" waren
gegaan en zich verborgen hadden, zijn in
Sydney, waar zij van boord gehaald wer
den, weer aan boord van dit schip gebracht
even voordat het maandag weer naar Ge
nua, via Djakarta, vertrok.
De Australische regering had zich bereid
verklaard hun een verblijfsvergunning te
geven zolang zij niet naar Nederland kon
den vertrekken. De Nederlandse consulaire
autoriteiten evenwel gaven de Australische
regering officieel kennis van het feit dat
de beide jongemannen de Indonesische na
tionaliteit hadden aan te nemen en dat de
Nederlandse autoriteiten derhalve geen be
moeienis met hen hadden. Derhalve wer
den de beide verstekelingen teruggebracht
aan boord van de „Sydney", die uit Sydney
vertrok naar Genua. Op deze terugreis zal
het Italiaanse schip Djakarta aandoen.
De stichting „Hulp aan Langenoten in
Indonesië" heeft nu de president van de
Haagse rechtbank verzocht in een kort ge
ding te beslissen, dat de jongemannen in
Nederland zullen worden toegelaten. Als
zij in Djakarta aan land zouden worden
gezet, lopen zij de kans gevangen
genomen te worden. In het kort geding, dat
gisteren werd behandeld, ging het om de
vraag, welke nationaliteit de beide jongens
bezitten. Namens de stichting werd be
toogd, dat mensen, die in dezelfde omstan
digheden verkeren, wél zijn toegelaten. Na
mens de Staat der Nederlanden betoogde
de landsadvocaat mr. J. Gratama dat de
verstekelingen geen Nederlanders zijn en
ook geen recht op politiek asiel kunnen
doen gelden. Hun toelating zou bovendien
vérstrekkende consequenties hebben.
Voor de Rotterdamse rechtbank stonden
drie inbrekers terecht, die in 50 nachten 41
inbraken hadden gepleegd met een totale
buit van ongeveer 10.000 aan geld en
goederen. Vooral kantoren moesten het
ontgelden. Zeven brandkasten werden
opengemaakt. Soms werkten ze de kan
toren op het rijtje af in een of twee
nachten.
De officier van Justitie eiste Jegen ieder
van het drietal, een 25-jarige los werkman,
een 26-jarige varensgezel en een 27-jarige
musicus, vijf jaar gevangenisstraf. Op 23
april doet de rechtbank uitspraak.
Met de volgende schepen kan zeepost worden
verzonden, De data waarop de correspondentie
uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen
haakjes, achter de naam van het schip vermeld.
Argentinië m.s. „Uruguay Star" (15 april);
Australië, s.s. „Orcades" (19 april); Brazilië: m.s.
„Uruguay Star" (15 april); Canada: s.s. „Rijndam"
(16 april); Chili: via New York (16 april); Ned.
Antillen: m.s. Aegis" (14 april); Suriname: m.s.
„Oberon" (16 april); Unie van Z.-Afrika en Z.W.
Afrika: m.s. Winchester Castle" (19 april); Brits-
Oost-Afrika: s.s. „La Bourdonnais" (12 april).
VRIJDAG II APRIL
Stadsschouwburg: „De Haagse Comedie"
met: „De cirkel", 20 uur. Frans Hals
museum: Avondopenstelling met verlicht
interieur en oude muziek, 20.30 en 22.30
uur. Vleeshal: Poppentheater van Jan Ne-
lissen 20.3021.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Vishal: Benelux Fotosalon 1317.30 en
19.3022 uur. Galerie Espace: Tentoonstel
ling van Franse gouaches en schilderijen
11—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De grote bluf", 14 jr.,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Davy
Crockett en de piraten", 14 jr., 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „The Tommy Steele
Story", a.L, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Slachtoffers van het trottoir", 18 jr., 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: „The kid", a.l.,
20.15 uur. Rembrandt Theater: „Peyton
Place", 18 jr., 19.30 uur. Roxy Theater:
Dwars door de bloedvallei", 14 jr., 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady
en de butler", a.l., 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Nassauplein: Voor de 1. Vereniging
spreekt mevr. C. Keus over de Graal. Het
programma wordt opgeluisterd met mu
ziek, 20 uur.
ZATERDAG 12 APRIL
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Theater"
met: „Plantage Tamarinde", 20 uur. Frans
Halsmuseum: Avondopenstelling met ver
licht interieur en oude muziek, 20.30 en
22.30 uur. Vleeshal: Poppentheater van Jan
Nelissen 20.3021.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Vishal: Benelux Fotosalon 1317.30 en
19.3022 uur. Galerie Espace: Tentoonstel
ling van Franse gouaches en schilderijen
1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De grote bluf", 14 jr.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Davy Crockett en de piraten", 14
jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„The Tommy Steele Story", a.l., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Slacht
offers van het trottoir", 18 jr., 14, 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: „The kid", a.l.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater:
„Peyton Place", 18 jr., 14 en 19.30 uur. Roxy
Theater: „Dwars door de bloedvallei", 14
jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„De lord, de lady en de butler", a.l., 14.15,
19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Bethelkerk: Orgelconcert door Feike As-
ma, m.m.v. het ger.Ooster Kerkkoor „Con
Amore" o.l.v. Willem L. Boer, 20.15 uur.