en zien UW NAAIMACHINE RUSTIGE LANDING bhHiio Waarschijnlijk om de twee jaar voortaan een „landjuweel" voor het amateurtoneel in Haarlem Recent werk van Bob Buys Neem de scheerproef! De Kroon van Koning Pompodilio IV 5 radio televmé AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Geen Vondel zoals Koen Oude films gestoord FOTOGRAFEREN! vraag AGFA films Riskeer niets! De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Twiss en Schrijver thans in Genua toegelaten Moeder en drie zoons in de cel Gelakte meubels opknappen? MEM-IE X kleurlak Ceta-Bever Kerkelijk Nieuws Uw ervaring is belangrijker dan elke bewering Vragen staat vrij... es vervolöverhaa JBeaty tondeuse Agenda voor Haarlem V R IJ D A G 16 MEI 1958 Waarvan ons de televisie-uitzending van woensdagavond nog eens nadrukkelijk heeft overtuigd, is het talent van regisseur Peter Koen. Wij moeten eerlijk zeggen dat we ons maar heel weinig van de t.v.-op- voering van Vondels „Joseph in Dothan" hadden voorgesteld. In zoverre kregen we gelijk als het de voorstelling mankeerde aan een ruimtelijke werking, die inherent is aan Vondels vers en de lokale omstan digheden, waarin hij zijn figuren laat op treden. De tekst bleef als binnen een be nauwend keurslijf gevangen. Ze botste op de microfoon zoals ze op het kleine beeld scherm botste. Ze was zeer vaak onver staanbaar. Ze werd verre van ideaal ge zegd, dat waren allemaal hinderlijke on volmaaktheden, die nog werden versterkt door de onnatuurlijke decors, die ditmaal toch wel erg herkenbaar studiowerk wa ren. Maar wat daartegenover stond en wat ons met bewondering vervulde was het beeld, zoals Peter Koen het ons offreerde. Dat was zeer zeker de mooiste benadering van de dramatische situatie, die Vondel op riep. En niet alleen een benadering. Dat woord is te zwak. Het was een verwerke lijking. Het beeldrijk woord van de dichter inspireerde Peter Koen tot een even dich terlijke uitdrukking met de middelen, welke de t.v. hem bood. Wij werden wer kelijk verrast door Koens spel met het beeld, dat geen ij dele poging was filmische effecten teweeg te brengen, maar dat, bin nen het raam van de mogelijkheden, welke hem ter beschikking stonden, een ritmische en bezonnen visie gaf op Vondels verge zichten. Het was prachtig dat beeldspel. Het zat vol fraaie details: de verzinnebeel ding van Jezus lijden kreeg in Joseph ge stalte. Het verraad voor tien zilverlingen tekende zich in Judah af. De putscène had een grote ontroerende kracht. Ook de ma nier waarop Koen de reien deed verschij nen stond in direct verband met de actie van het treurspel, dat in zijn t.v.-hande- ling een respectabele vertoning is gewor den, ook al door de fraaie functionele mu ziek. En de acteurs? Het is heel betreurens waardig, dat vooral Ramses Shaffy zijn tekst zo onzuiver zei. Zijn expressie was prijzenswaardig. André van den Heuvel speelde een prachtig gekwelde Judah en Johan Schmitz edel de Ruben. De televisie legde wel de zwakheden in Vondels dra maturgische capaciteiten onbarmhartig bloot. Die waren voor een groot deel al verwerkt in wat wij hierboven al sig naleerden als de voorstelling aanklevende mankementen. Maar voor de rest beleef den wij een voortreffelijke avond Peter Koen, haast meer nog dan een avond Von del als we het zo eens mogen zeggen.... Een mooie avond! Gisteravond hebben de televisiekijkers kunnen ervaren, wat een onvolgroeid kind de televisie eigenlijk nog is en hoe primi tief de voorzieningen zijn, die dienen moe ten om „onvoorziene omstandigheden te ondervangen. In het programmanummer „Oude Draaidoos" wat een draaidoos dan ook wezen mag grijnsde het woord „storing" de kijkers om de haverklap ziel loos en vijandig tegen. Het was een tech nische onvolkomenheid in de filmcabine, die lange, lege pauzes veroorzaakte. De studio weet bij dergelijke gelegenheden ADVERTENTIE HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KKO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Verzoekprogr. K.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boek- bespr. 14.50 Gram. 14.55 Harm.-ork. 15.15 Kron. \an letteren en kunsten. 15.40 Dameskoor. 16.00 Voor de .leugd. 16.50 Gregoriaanse zang. 17.20 Sport. 17.30 Amateursprogr. 17.45 Lichte muziek. 18.00 Journ. overzicht. 18.10 Gram. 18.15 Van het Binnenhof. 18.25 Strijkork. 18.45 En hu mijn ge val. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op 't nieuws. 19.15 Omr.ork. 20.10 Lichtbaken. 20.25 Act. 20.40 Gevar. progr. 22.10 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de zon dag in, avondgebed en lit. kal. 25.00 Nieuws. 23.15 Nieuws In Esperanto. 23.22—24.00 Nouveauté's. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Rep. opening Evert Kupersoord te Amersfoort. 12.00 Zigeunermuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Lichte muz. 14.25 Voor de jeugd. 15.00 Arb.- zangvereniging. 15.15 Boekenwijsheid. 15.35 Omr. ork. en solist. 16.30 Meer dan ooit. toespr. 16.45 Gram. 17.00 Lichte muz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz. Atlantisch allerlei. Een en ander over de 15 lan den aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Karl Jaspers, gesproken portret. 19.55 Deze week, causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Promenade ork. 21.15 De straat in de mist, hoorsp. 21.50 Soc. commentaar. 22.05 Caba- retprogr. 22.35 Opsporing verzocht. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.22 Gram. 23.30—24.00 Dansmuziek. BRUSSEL 324 M. 12 00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Gram. 15.15 Idem. 15.45 Lichte muz. 16.15 Omr. ork. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17 30 Idem. 18.00 Gevar. muz. 18.30 VOor de sol daten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20 00 Cabaret. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.35—24.00 Zigeunerorkest. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen. KRO: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Filmprogr. 21.00 Vragenspel. 21.30 Een wereld als Wiever, TV-spel. De jaarlijkse landdag van de Neder landse Amateurtoneel-Unie is gisteren in Arnhem gehouden. Deze werd vooraf ge gaan door een huishoudelijke vergadering, die plaats had in het Provinciehuis en werd bezocht door tal van vertegenwoor digers van verenigingen uit het gehele land. Tijdens de behandeling van een der agendapunten deelde de voorzitter, mr. P. Cleveringa, mede dat met ingang van 1 september 1959 om de twee jaar een land juweel zal worden gehouden, waarop die verenigingen zich zullen meten, die het jaar tevoren de beste prestaties hebben geleverd bij de provinciale Hagespelen, welke telkenjare zullen plaats hebben. Aangenomen mag worden dat de eigen lijke Landjuwelen in Haarlem worden gehouden. Men zal zich herinneren dat deze alhier werden ingesteld ter gelegen heid van de herdenking van Pieter Lan- gendijk en dat de HTC thans in het bezit is van de door Koningin Juliana als wis- selprijs bechikbaar gestelde zilveren bo kaal. Een voorstel tot subsidie het gaat om een bedrag van vijfduizend gulden moet de Haarlemse raad nog bereiken. Op de openbare bijeenkomst hield mr. ADVERTENTIE niets anders op te brengen dan beschaamd „Storing" te projecteren. Dat is eigenlijk een heel andere dan technische onvolko menheid die wijst op dezelfde primitivi teit als die van de heel oude films. Het met horten en stoten gedraaide film programma was overigens interessant ge noeg. De film „Lentelied" van Simon Kos ter uit 1935 kreeg een aardig relief door de aanwezigheid van enkele oude getrou wen: Jan TeulingspCor Lemaire, Bert van Dongen, die verre herinneringen ophaal den. Zij werden door Simon 'van Collem gezellig aan het praten gebracht. Een frag ment van de activiteit van Tom Mix in een oude „Western" vormde een enigszins futloos slot. Vervolgens stelde Simon Vinkenoog de tekenaar Opland voor door middel van een interessante keuze uit diens oeuvre en een soms enigszins duister commentaar. Max Dendermonde kwam aarzelend twee dansers introduceeren, namelijk Marianna Hilarides en Hans van Manen, die een speciale „televisie"-dansproeve gaven. Het slot van dit VPRO-Hemelvaart- programma was aan het spastische kind gewijd. Met opnamen in het Gooi's kinder ziekenhuis, toespraken van artsen en een gesprek met een moeder van een spastisch kind werd navrant duidelijk gemaakt, hoe de aard van de veelvoorkomende afwij king der spasticiteit is en de wijze waarop de gevolgen daarvan zo goed mogelijk kun nen worden gecorrigeerd, waarbij de grote waarde van de therapie en de opvoedings methoden, die op de spasticiteit zijn af gestemd, werd aangetoond. Beeldschermer Cleveringa een rede, waarin hij het pro bleem van de overheidssteun aan het ama teurtoneel ter sprake bracht. Het was volgens de voorzitter in de afgelopen ja ren een aangenomen zaak dat de over heid het amateurtoneel financieel steunde. Er zijn thans echter stemmen te beluiste ren die zich afvragen of het wel zin heeft het werk voort te zetten, of het amateur toneel (en in het algemeen de amateuris tische kunst) nog wel recht heeft op moe derlijke zorg en of men het beschikbare geld niet de beroepskunst ten goede moei laten komen. Dat het werk van de Natu momen- vloeit niet voort uit een wettelijke ver plichting, aldus spreker. Men zal er reke ning mee moeten houden, dat men ieder jaar opnieuw dit werk kritisch onder de loep zal nemen. Mr. Cleveringa bracht naar voren, dat in ons land enige duizenden verenigingen meer dan eens per jaar voor stellingen geven voor eigen publiek. Daar naast zijn er nog een paar duizend organi saties sportclubs, vrouwenverenigingen, bonden van jeugd en bedrijfspersoneel die ter opluistering van jaarfeesten een toneelvoorstelling geven. Als men volgens een rapport van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen van voor de oorlog het aantal amateurtoneelverenigingen op ze venduizend schat, dan hebben er volgens een eenvoudige berekening per jaar ten minste twintigduizend uitvoeringen plaats en dan zijn er zeker een miljoen Nederlan ders, die deze voorstellingen bezoeken. Hieruit blijkt zonneklaar welk een levend begip het amateurtoneel is voor een groot deel van ons volk. Het is bekend dat ook de provincies het werk van de Natu finan cieel steunen. De overheid geeft voor het. amateurtoneel per speler nauwelijks een cent. De Natu krijgt er de laatste tijd per jaar honderd verenigingen bij en telt thans elf honderd organisaties in haar register. D't najaar wordt in vier provincies een be gin gemaakt met de elementaire vorming van amateurtoneelregisseurs. In de komen de twee jaren zullen de andere provincies voor deze vorming aan de beurt komen. Jan de Lang van de Nederlandse Radio Unie hield een causerie met demonstratie over toneelgeluiden en andere effecten, Ja*' Bronk gaf een aardige uiteenzetting over het wezen van de pantomime. In de Stads schouwburg voerden de Gelderse amateur toneelspelers twee eenakters op, namelijk ..Medea" van Jean Anouilh en „De brui loft" van Férenc Molnar, onder regie van Herman Sternheim. Frank Twiss en Rudolf Schrijver heb ben donderdag in Genua het Italiaanse schip „Sydney" mogen verlaten. Beiden vernamen op het hoofdbureeau van nolitie in Genua dat het ministerie van Binnenlandse Zaken in Rome hen „hij wijze van hoge uitzondering" toestond Ita liaans grondgebied te betreden. De politie in Genua was telegrafisch op de hoogte gesteld van het besluit van het ministerie. Schrijver en Twiss, die, aanvankelijk als verstekelingen, reeds drie maanden op de „Sydney" hebben doorgebracht, werden in Italië toegelaten op grond van garanties van internationale organisaties voor het verlenen van bijstand en op grond van het feit dat zij wellicht ernstig gevaar lopen, wanneer zij naar Indonesië terug moeten, aldus verklaarde de chef van de vreemde lingenpolitie in Genua. Van Nederlendse zijde zijn geen mede delingen ontvangen waaruit zou kunnen blijken dat beide mannen eventueel naar Nederland zullen kunnen gaan. De be slissing, beide in Italië toe te laten, is uit sluitend door het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken genomen. ADVERTENTIE staat bij K U I P E R S in de Kleine Houtstraat 11? - Haarlem Tel. 11147 Een 20-jarige kleermaker uit Amersfoort hoorde voor de rechtbank te Maastricht een jaar en drie maanden gevangenisstraf tegen zich eisen wegens diefstallen, welke hij in Limburg had gepleegd en waarbij hij kleren, sieraden, geld, etenswaren en ge reedschappen had gestolen. De jongeman was niet alleen een beken de van de Nederlandse justitie, ook in België zoekt men hem wegens enkele in braken. Hij had zich daar na enige diefstallen geïnstalleerd in een grot te Verviers en van daaruit strooptochten ondernomen. Tegen de 66-jarige moeder van de ver dachte luidde de eis vier maanden gevan genisstraf, omdat zij zich aan heling had schuldig gemaakt door het aannemen van enkele sieraden, een armbandhorloge en geld, welke door haar zoon waren gestolen. Ook de moeder is een bekende van de iustitie. Alle drie haar zoons zitten in ge vangenissen. Zij wacht in het Huis van Bewaring af welke straf de rechtbank haar op 27 mei zal opleggen. „Wij zijn ten zeerste verheugd en voldaan!" sprak koning Pompodilio. Pipero hoog dieptoen de koning tegen hem sprak. „Wij zullen deze brave burger naar waarde belonen!" ging Z.M. verder, en Pipero boog weer. En alle burgers spraken die dag over het kleerm,akertje, dat door zijn scherpzinnig heid ontdekt had, dat een diefachtige ekster de kroon des konings had weggekaapt. Pipero zelf wandelde, voldaan en wel een beetje trots ook, door de stad naar huis. 5657 ADVERTENTIE De tentoonstelling van nieuwe werken van Bob Buys in het zaaltje van Santee Landweer te Amsterdam heeft, zoals men van deze schilder, die consciëntieus aan dacht aan zijn métier geeft, gewend is, een verzorgd karakter en een alleszins ver antwoord artistiek niveau. Opvallende ver anderingen verwacht men van hem niet, wel het handhaven van een opgewekte schilderlust, die pittigheid aan zijn werk geeft, alsmede een rustige, gestadig voort gaande groei. Dit valt allebei ook nu weer te constateren. De aquarel heeft de grote liefde van Buys, hetgeen karakteristiek voor zijn kunstenaarschap mag heten, voor zijn dichterlijke ontvankelijkheid voor stemmingen en voor een levendige, genuanceerde kleurtaal, die hij in de na tuur gewaar wordt. De traditionele kunst opvatting, waarbij het geobserveerde mo tief houvast en richting geeft, vindt in Buys een ongedwongen doch warm ver dediger, want hij weet deze traditie inder daad levendig te houden. Toch is, zoals in de loop der jaren bleek, de evolutie in de kunst zeker niet onge merkt aan hem voorbij gegaan. Voor zijn palet had de Franse school betekenis en met zijn compositie streefde hij reeds ja ren geleden naar vitale verhoudingen, zo dat zijn koloriet met vrij groot gehouden kleurpartijen klankwaarde kreeg. Op den duur is hij ook vrijer komen te staan van zijn motief en aldus vrijer en in tenser gaan schilderen. Met de aquarel vol trok zich deze ontwikkeling het eerst. Ook nu weer ziet men bladen, waarmee Buys' begaafdheid voor deze techniek de sen sitief bereikte lichtwerking, het levendige resultaat van het wassen, zodat de tinten tot ëën daifaaTf"sbël wordëtt duidelijk blijkt. Een aquarellist met éen inderdaad mooie en gevoelige hand. Daarvan getui gen speciaal enige bladen, die in Port Vendres ontstonden, waarvan een top van de aquarel is van dit haventje in de namid dag met een bijzonder gelukkig getroffen ijle atmosfeer. Andere bladen in spreken der kleur, ook tijdens een recent verblijf in Frankrijk geaquarelleerd, voegen zich hierbij. De vrije bewogenheid bij de penseel voering, die Bob Buys eerst met de aqua rel verwierf, heeft hij en hiermee wijzen we een belangrijke vooruitgang aan nu ook met de olieverf weten te bereiken. Twee Zuidfranse landschappen in fiks formaat doen dit in het bijzonder uitko men. De gewaarwording van de natuur is hiermede verbeeld in een kleur, die inner lijke gloed kreeg. Het berglandschap in de Pyreneeën herinnert met het koloriet aan de kunst van Willem Oepts, maar tenslotte is dit de rijpe, intense kleur van het zon- doorstoofde land. Buys wist met dit land schap de ruimte in zijn compositie krach tig te doen leven, wat vooral wel te dan ken is aan het ritmische element, dat hij thans met zijn penseelvoering in de structuur van zijn compositie weet te wek ken. Aanzienlijk won hij aldus aan span ning en daarmee aan expressiviteit met de kleur. Het andere grote landschap kreeg met de vitale penseelvoering en de geluk kige wijze, waarop bomen als beweeglij ke accenten werden neergezet, een uit drukkingskracht, die een zeker dynamisch karakter heeft. Doorleefd gedaan werk. Dit geldt mede voor een landschap te Baarn, dat met zuivere, heldere kleur pit tig werd gepenseeld. Een paar portretten zijn eveneens kundig gedaan, maar de schilder bleef daarmee toch wat te veel aan de oppervlakte. C. Doelman Geref. Kerken Beroepen te Utrecht-Noord (3de pred.pl.) T. Spilker te Maassluis; te Gorredijk P. Huisman, kand. te Utrecht. Aangenomen naar Oost- en West-Sou burg (2de pred.pl.) P. A. Bohlmeijer te Wil ms. Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. Tweetal te Bedum J. H. van der Hoeven te Houwerzijl en H. J. de Vries te Berkel (Z.H.). Bedankt voor Musselkanaal P. Plaats man te Driebergen. Beroepen te Sliedrecht H. Smit, kand. te Utrecht. Geref. Gemeenten Bedankt voor Ridderkerk H. van Gilst te Dirksland. Oud-Geref. Gemeenten in Nederland Bedankt voor Giessendam H. Wiltink te Doetinchem. Geref. gem. in Nederland Berpep^Me.- E<Aö. E.-Mallan tq.Brjairüsse. Ned. Herv. Kerk Beroepen te 't Woud (toez.) W. F. Kuil te AbbenbroekHeenvliet. Chr. Geref. kerken Beroepen te Ede G. J. Buijs te Papen- drecht. Geref. gemeenten Beroepen te Elspeet M. Blok te Rijssen. ADVERTENTIE Ïïif&ét'4 - "J v3 sirS:'; ADVERTENTIE Steeds méér huisvrouwen zien in, dat het haar eigen belang is bij het kopen van een bindmiddel MAÏZENA DU RYE A te vragen. En haar winkelier geeft het haar graag, want het is ook zijn belang dat haar maaltijden slagenHij weet door jarenlange ervaring dat er voor groenten, soepen en sausen geen beter bindmiddel bestaat dan juist MAÏZENA DURYEA. Bij het gebruik daarvan zijn misluk kingen bij voorbaat uitgesloten. 3. „Niet, dat ik er ook maar iets van weet, maar ik gebruik dit nu eenmaal graag", zei hij even op zijn hoofd tikkend. „Kijk eens hier, als je hun niet kunt vertellen, waarom je dat baantje graag wilt hebben, garandeer ik je, dat zij zich niet kunnen voorstellen, waarom zij het jou geven zouden." Hij grinnikte even triomfantelijk. „Snap je?" Patsy glimlachte en knikte bevestigend. „En als je niet kunt vertellen, waarom je graag wilt vliegen, dan geef ik je de verzekering, dat je nooit in staat zult zijn om veertig passagiers te ver tellen, dat er voor hen geen enkel bezwaar in zit de Atlantische Oceaan over te steken als je daar zelf niet al te zeker van bent". Met een nadenkend gezichtje roerde Patsy in haar koffie. „Als je het zo stelt", zei ze tenslotte, „ja, dan zie ik het ook wel". Geoff Pollard schoof zijn kop opzij en boog zich met een vertrouwelijk gebaar over de tafel. „Wil je nog een vraag hebben?" Patsy knikte. „Strikt van het Selectie-Comité aan juffrouw Ayl- mer. Akkoord?" „Ja „Hoe oud bent u?" „Eenentwintig en twee maanden." „En u woont in de provincie? Is dat juist, juffrouw Aylmer?" „Ja, dat is zo. Maar hoe wist u dat?" „Ik heb hier uw sollicitatieformulier." Geoff Pol lard wuifde met een leeg sigarettenpakje. „En trou wens met een dergelijke teint. Volgende vraag. Wat doet u momenteel?" „Dat staat op het sollicitatieformulier," zei Patsy vriendelijk, en zij lachten allebei. „Ik reis iedere dag op en neer naar Southampton," ging zij voort. „En ik werk op een scheepvaartkantoor." „Bent u verloofd, juffrouw Aylmer?" Patsy trok haar wenkbrauwen op. „Nóg altijd het Selectie-Comité," hielp Geoff Pol lard haar berispend herinneren. „Neen" zei Patsy verlegen. „Misschien een vriendje?" ging hij voort. „Mis schien iemand op dat scheepvaartkantoor? Of een plaatselijke boerenzoon?" Patsy schudde lachend het hoofd. „Geen vriendje," zei Geoff Pollard vrolijk. „Zeer goed. Ik bedoel, dat het geen zin zou hebben, juffrouw Aylmer u aan te stellen en een kostbare opleiding te geven, als u van plan was ons binnen afzienbare tijd te verlaten om te gaan trouwen." Hij keek weer even op zijn horloge. „En nu Patsy, hoe onprettig ik het ook vind om dat te moeten zeggen, is het tijd voor je om nog eens over dat pleintje te gaan wandelen." Patsy stond op. „Het was erg vriendelijk van je," zei ze. „Ik voel me, uank zij jou, veel beter." „Oh, ik ga mee." Hij zette zijn pet weer op en deed de deur van het restaurant voor haar open. „Ik ben een van die mensen, die er plezier in hebben hun vrienden mee te nemen naar de tandarts, of naar het Selectie-Comité voor Stewardessen. Maar alle gek heid terzijde," zei hij met een glimlach toen zij samen heen gingen „jóu lukt het wel, hoor." „Maar ik weet werkelijk niet veel van luchtlijnen of vliegen af." „Of van het leven in dat verband," zei hij. En voeg de er toen wat meer kortaf aan toe: „Maar dat is nu net precies, waar ze die cursus voor hebben. Om je dat te leren. Als ik het Selectie Comité was, zou ik me er weinig van aantrekken, of een meisje al dan niet ooit van internationale muntregelingen gehoord had, of van scheepspapieren of van statenlozen. Dat kan zij allemaal leren. Maar wat je haar niet kunt leren, dat is om te glimlachen zoals jij dat doet." Hij aarzelde even toen zij samen voor de hoofddeur van het administratiegebouw stonden. „Het Selectie- Comité houdt zitting in kamer 27 en dat is op de *wee- de verdieping." En toen voegde hij er aan toe: „Of om iemand zich goed te doen voélen, zoals jij doet." „Net als jij," zei Patsy dankbaar. „Jammer, dat ik geen zitting in het Comité heb," zei Geoff Pollard. „Heel jammer," mompelde Patsy met de hand op de deurknop. „Maar ik heb wel een telefoon zei hij. En één dezer dagen, als jij aan de cursus begonnen bent, zal ik je even opbellen." Glimlachend knikte Patsy. Toen opende Geoff de glazen deur voor haar en ging opzij om haar door te laten. „Goed succes," zei hij. „En als je het antwoord niet weet, doe dan niet alsof. Houd je hersens bij elkaar, spreek langzaam en neem er rustig de tijd voor. En als het je soms enigszins gerust kan stellen, dan kan ik je zeggen dat de assi stent-officier van het Vliegbureau, Pollard, zegt, dat jij net precies het type bent, waar World-Span Avia tion naar zoekt." Patsy keek even over haar schouder, toen hij rechtsomkeert maakte en naar het bureau terug liep. Toen begon zij de witstenen trap voor haar te beklim men. Boven gekomen, wendde zij zich naar rechts. De nummers op de deuren begonnen hier met 24. Ongeveer op de helft van de gang was kamer 27. Op een wit bordje stond: Selectie-Comité voor Stewar dessen en een rode pijl wees naar de volgende deur, die het opschrift droeg: Wachtkamer. Zij klopte aan en een meisjesstem riep: „Binnen". Er was maar één meisje aanwezig. „Bent u degeen, die om 11,45 moet voorkomen?" vroeg het meisje, haar tijdschrift neerleggend en Patsy met ongeveins de belangstelling aankijkend. Patsy knikte. „En u....?" Het meisje giechelde nerveus. „Ik ga tien minuten eerder naar het offerblok. Dat kan nu ieder ogenblik gebeuren. Ze zijn net van hun elf uurs kopje koffie te rug". Zij zette een dramatisch gezicht. „Ik heb ze ge zien". Toen wees zij Patsy op een van de lege armstoe len. „Maak het u zolang gemakkelijk. Sigaret?" Patsy schudde het hoofd en ging zitten. Het andere meisje vroeg: „Hoe heet u?" „Aylmer. Patsy Aylmer." „Werkt u?" Patsy knikte. „Op een scheepvaartkantoor. Ik ben alleen maar vandaag voor het onderhoud uit de buurt van Southampton hierheen gekomen". „Ik heet Cynthia Waring". Het andere meisje knipperde met haar heldere ogen. „Geboren en geto gen Londense. En ik heb hie* gedurende zeker twin tig minuten in een fraaie pose zitten wachten, terwijl ik wou, dat ik in Timbuctoo zat". Zij liep naar de tafel om haar tijdschrift neer te leg gen en drukte haar sigaret in een van de glazen asbak jes uit. (Wordt vervolgd) Vergelijk de nieuwe Braun Combi met zelfs veel duur dere apparaten. Een Braun goed proberen wil zeggen; natuurlijke be wegingen -- geen druk pols los Braun Combi: 2 ideale sy* sternen in 1 apparaat. 1 Gepatenteerd scheerblad met halfronde kop. 2 Precisietondeuse voor be langrijk èxtra comfort (ook voor dames). met In luxe etui f 59.75 mèt schakelaar Zonder tondeuse V.a.1 34.75) Nu reeds ca 250.000 enthousiaste Braungebruikers in Nederland. Uitvoerige folder nr. 1088 en scheer* proef bij Uw handelaar of bij de imp. NV Hapé. Adam-C.. telef 63957 (4 lijnen). VRIJDAG 16 MEI Stadsschouwburg: Leerlingen-uitvoering muziekschool „Toonkunst", 19.30 uur. Con certgebouw: Amate-missietentoonstelling, 19.30 tot 23 u. Frans Halsmuseum: Avond openstelling met verlicht interieur en oude muziek, 20.3022.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Star of India", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het dal der begeerte", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Met de dood voor ogen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 u. Minerva Theater: „Sénéchal, de gewel dige", a.l., 8.15 uur. Rembrandt Theater: Moulin Rouge", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De tijger valt aan", 14 j„ 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The lord, the lady en the butler", 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 17 MEI Stadsschouwburg: „De cirkel" (Haagse Comedie), 20 uur. Openluchttheater: Ten toonstelling van werken "an Bloemen- daalse kunstenaars, 1017 uur. Concert gebouw: Amate-missietentoonstelling 9 tot 12, 13.30—17.30, 19.3023 uur. Minerva Theater: Aerdenhouts kindertoneel „De stukgedanste balschoentjes", 14.30 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur, 20.3022.30 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling van wer ken van leden van het genootschap „Kunst zij ons doel", 1012.30 uur en 13.3017 u. Kunstzaal „De Ark": tentoonstelling van werken van Norbert André de la Porte, 10 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Star of India", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: ,Het dal der begeerte", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Met de dood voor ogen", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Getuige a charge", 14 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Sé néchal, de geweldige", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Moulin Rouge", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De tijger valt aan", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de ladv en de butler", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 9