Spaarnwouderstraat 80
UMPIE IN DE DROOMTUIN^)
RUSTIGE LANDING
„DREAMGIRL"
Kort en bondig
Agenda voor
Haarlem
Hoofdpij
2 'ASPRO'5Utfentltfeeb ftt;
DEZE CONFECTIEFABRIEK STAAT ACHTER ONS
DINSDAG 27 MEI 1958
4
Gevarieerd
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Stijlvol besluit
Welkome aanwinst
Mathias Kemp-prijzen
Repertoire „Puck"
Het K.L.M.-conflict
KOOPT VOOR 100.— U KRIJGT VOOR f 200.—
I
.MOROS&SMTiSL
5f ipSHPÜüB
c
HAARLEM
i *ooz aooA locia* n ooi hooa idoox n
Sigarettensmokkelarij
en nog
bergen werk..
Amusant blijspel door Nederlandse Comedie
es vervolgverhaal
Drie dagen televisie hebben veel afwis
seling gebracht in de programma's, die voor
een deel aan het Pinksterfeest waren ge
wijd. Een ander deel werd zondag en
maandag in beslag genomen door de sport,
Voetbal is interessant voor de kijkers, maar
of hun belangstelling wel voldoende is uit
gegaan naar een jeugdtoernooi in Augs
burg, menen wij te moeten betwijfelen.
Daarentegen waren de uitzendingen van
maandag uit Londen (Britse atletiekwed
strijden) en uit Wiesbaden (concours hip
pique) belangwekkend. Vooral van het
springconcours hebben we genoten.
Het weekeinde was ingezet met een pro
gramma van de Vara op zaterdagavond
met een goed geslaagde reportage van het
Nederlands danskampioenschap te Amster
dam en een gezellige aflevering van „Pen
sion Hommeles". Ko van Dijk was deze
avond de vreemde bezoeker die voor veel
vrolijkheid zorgde. Het geheel stond op een
hoog peil en de kijkers moeten tot het na
jaar wachten, want de aflevering was de
laatste van dit seizoen. Theo Eerdmans
leidde tot besluit van de avond het vraag-
en antwoordspel „Weet wel wat je waagt"
Alvorens de K.R.O. zondagmorgen een
pontificale hoogmis uit de Norbertijnen
abdij van Berne te Heeswijk uitzond, werd
een film vertoond over het leven van een
Norbertijn. George Lust had haar gemaakt
in de Norbertijnen-abdij te Postel (België).
In de avonduitzending, die verzorgd werd
door de N.T.S., werd een film vertoond van
een Pinksterwijdingsdienst uit het Franse
dorp Taizé. Ook kregen de kijkers het film
verslag te zien van de reis van de Ameri
kaanse negerzangeres Marion Anderson
door twaalf Aziatische landen, welke reis
het ministerie van Buitenlandse Zaken der
Verenigde Staten had voorbereid.
„Naar Gods bestek'
Het Pinkstergebeuren heeft de predikant'
dichter Jan Wit geïnspireerd op een wijze
die een merkwaardige overeenkomst ver
toont met dit gebeuren zelf, dat door de
oud-testamentische profeet Joel werd om
schreven als „de jongelingen zullen dromen
dromen en de ouden zullen gezichten zien"
Welnu, ook Jan Wit heeft met dit spel
„Naar Gods bestek" zijn droom gedroomd
en lekespelgroep van hervormde jongeren
onder leiding van Wim Paauw uit Heem
stede hebben er in de Sionskerk in Haar
lem-Noord uitdrukking aan gegeven. Dit
spel, het voornaamste stuk van de T.V.-
uitzending der N.C.R.V. van maandagavond
is een anticipatie op het Koninkrijk Gods,
zoals dit door Christus in het vooruitzicht
is gesteld. Het duidelijkst naar buiten ge
treden verschijnsel van Pinksteren dat „een
iegelijk hen hoorde spreken in zijn eigen
taal", dus de opheffing van de spraakver
warring, wordt in dit spel op zeer zinvolle
wijze uitgewerkt, wanneer een Chinees,
twee negers, een vrouw uit Europa en een
Indiër elkaar in de zaal, waarin het
Pinksterwonder geschiedde, ontmoeten en
geconfronteerd worden met 't Evangelie. Zij
weten niet meer van welke gelegenheid zij
zich eikaars stem en eikaars gebaren herin
neren totdat zij ineens beseffen dat het was
bij het bouwen van een toren, die tot in de
hemel zou reiken, het moment dus van de
Babylonische spraakverwarring, welke hen
uiteendreef. Het nieuwe inzicht wordt ge
boren, dat Jan Wit in zijn kristalheldere
poëzie omschrijft met de woorden „De
hoogste toren kon Hem niet bereiken, maar
Hij daalt van de hemel naar ons af." Zij
allen zetten zich aan de avondmaaltafel,
waarvan één plaats open blijft, gereserveerd
voor de „oudste zoon": het joodse volk.
De uitzending van dit lekespel, dat vol
komen in dienst stond van de prediking
zodat het niet aangaat in spel of regiebe
oordelingen te treden was voorafgegaan
door een nieuw en boeiend hoofdstuk van
Disney's „Zelfbehoud in de natuur" en door
de interviews van Peter van Campen, die
deze keer betrekking hadden op de blinde
passagiers onder de repatriërenden, de teelt
van planten op grint en het fenomeen der
vliegende Schotels.
Beeldschermer
Advertentie
Van Nelle bestellen I
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30
Lichte muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de
vr ouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.15 Idem. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30 Metropole-orkest.
12.10 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Kamerorkest, koor en solist. 12.37 Middag-
pauzedienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad.
13.20 Concertork. 13.50 Arabella, opera (2e en 3e
bedr.). 15.30 Filharm. sextet. 16.00 Voor de jeugd.
17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Le
ger des Heilskwartier. 18.15 Spectrum van het
Chr. organisatie- en verenigingsleven. 18.25 A eap-
pella meisjeskoor. 18.45 Nieuws. 18.55 Voetbal
wedstrijd Noorwegen—Nederland. (19.4520.00
Radiokrant). 20.45 Verkiezingsuitsl. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws en SOS-ber. 23.15 Zaal-
sportuitsl. 23.20—2.00 Verkiezingsuitsl. en gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. voor de vrouw.
9.15 Gram. VPRO: 10.00 Boekbespr. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram.
12.00 Amus.muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondorgel-
spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellingsagenda.
13.20 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.00 Idem. 14.30 Voor
de jeugd. 16.00 Volksliedjes en -dansen. 16.15 Voor
de zieken. 17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Dans
muziek. 17.50 Regeringsuitz.Rijksdelen Overzee:
Wonderlijke dieren in Suriname's oerwoud, door
C. Butner. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Metropo-
le-ork. 18.50 Act. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Een
nieuw begin na veertig jaar, klankb. VPRO: 19.30
Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tussen
de regels door. caus. 20.15 Verkiezingsuitsl. en
gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Verkiezingsuitslagen en
gram. 23.50 Socialistisch nieuws in Esperanto.
24.002.00 Verkiezingsuitsl. en gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.11 Barokconc. 14.00 Schoolradio. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Omr.ork. 17.00 Nieuws.
17.10 Pianorecital. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram.
13.10 Caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Groot symfonie
orkest en solist. 22.00 Nieuws. 22.13 Madrigalen.
22.45 Gram. 22.50—23.00 Nieuws.
VARA: 17.0017.45 Voor de kinderen. NTS:
Eurovisie: 17.55 Sportrep. 19.45 Pauze. NTS: 20.00
Weekjourn. 20.30 De Magische dans, film. 21.45
plm. 23.00 Verkiezingsuitslagen.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
De plechtige melodie van 'Hatikwah, De
stem der Hoop, het volkslied van Israel,
heeft op de avond van de tweede pinkster
dag over Hilversum I geklonken ter afslui
ting van de reeks uitzendingen „Tot ziens
in Jeruzalem". Dat was een inderdaad zin
rijk slot van deze door de Israëlische om
roep in samenwerking met de N.C.R.V.
georganiseerde wedstrijd in kennis van
het land van de bijbel ter gelegenheid van
het tienjarig bestaan van de staat Israel.
De Haagse onderwijzeres mejuffrouw
Nieuwland mag nu naar Jeruzalem om
haar kennis van de geschiedenis en de
godsdienst van het joodse volk te meten
met die van de finalisten van andere lan
den. Zij zal daarbij lang geen slecht figuur
slaan, want haar belangstelling voor Israel
wortelt in die gedegen bijbelkennis welke
voor het protestantisme in Nederland ka
rakteristiek kan worden genoemd en wel
ke dan ook tijdens de wekelijkse ontmoe
ting der deelnemers aan de match geheel
tot haar recht kwam. Overigens verdient
de betrokken omroep en de jury, waarin
drie bekende theologen en Israelkenners
zitting hadden, niets dan lof voor de decen
te manier waarop men met deze stof te
werk is gegaan.
Er werd niet gejaagd op dorre feiten
kennis, maar men trachtte steeds het be
grip en de interesse der kandidaten
te peilen en naar waarde te schatten.
Daardoor werd een schoolmeesterlijk pun
ten tellen vermeden en ontwikkelde zich
veeleer een gesprek. In de laatste uitzen
ding hebben de ambassadeur van Israel
in Nederland, de heer Cidor, en de burge
meester van Jeruzalem, de heer Gershon
Agron, van hun erkentelijkheid jegens het
Nederlandse aandeel in de door hun natio
nale omroep beraamde festiviteiten blijk
gegeven.
Enige tijd geleden hebben we er reeds de
aandacht op gevestigd, dat de Nederland
se boekenvrienden een radiospreekster rij
ker zijn geworden, namelijk de schrijfster
Hella S. Haasse, die voortaan geregelde
bijdragen voor de V.P.R.O. levert. Nu we
haar een paar keer hebben gehoord zijn
we tot de conclusie gekomen, dat we van
een waardevolle microfoonaanwinst kun
nen gewagen. We baseren ons oordeel
daarbij op drie argumenten. In de eerste
plaats heeft mevrouw Haasse een opmer
kelijk prettige stem: bescheiden, rustig en
toch vol persoonlijkheid. Vervolgens is zij
bijzonder oorspronkelijk in de keuze der
boeken, waarbij zij nu eens niet de nadruk
laat vallen op de belletrie die als men
de heren Teipe en Oomes mag geloven
het zuurdesem van onze boekenmarkt
zou zijn maar op dat zo uitgestrekte ter
rein van de wetenschappelijke en populair
wetenschappelijke uitgaven dat in de om
roep er tot nu toe zo bekaaid afkwam. Ten
slotte weet zij in een aanvaardbaar tijds-
Advertentie
Van Nelle bestellen I
De commissaris der Koningin in Lim
burg, dr. F. Houben, heeft zaterdagnamid
dag in de hal van het Bonnefantenmuseum
te Maastricht de literatuurbekroningen
door de stichting Mathias Kemp toegekend
aan de heren Paul Haimon uit Amby bij
Maastricht en aan Jos Vandeloo te Ant
werpen uitgereikt. De bekroonde
zendingen waren van vorm en inhoud
van gelijke waarde en om de schone
eenheid en taalbouw werd aan de novelle
„Mensenvissers" van Paul Haimon de eer
ste prjjs toegekend, terwijl de Antwerpse
letterkundige met zijn novelle „De muur"
de tweede prijs verwierf.
De toneelgroep Puck heeft voor het set
zoen 1958/59 een aantal nieuwe stukken op
het repertoire genomen, namelijk „Terug
naar Bountiful" van Horton Foote, „De
Hamlet van Stepney Green'' van Bernard
Kops, „Manhandled" van Stuart Ready,
De Vrek" van Molière, „Goodbye World"
van Bernard Kops en „The Emperor's
New Clothes" van George Tabori. Op het
repertoire blijven: „En toen kwam dokter
Frost", „Taloelah", „Verliefde dwaashe
den", „Een glas water" en „De jongens
van Mevrouw Gibbons".
Naar reeds eerder bekend is gemaakt,
werd na de onlangs met partij en'gehouden
vergadering van de commissie, die in het
conflict tussen de K.L.M. en de Vereniging
van K.L.M.-vliegers bemiddelt verwacht,
dat over enkele dagen een beslissing zou
kunnen worden verkregen. Over één punt
van het ontwerp-akkoord bleek evenwel
in het bestuur van de vereniging van
K.L.M.-vliegers verdeeldheid te bestaan,
zodat het aan het oordeel van de leden
werd voorgelegd. Dit puht betreft de vraag
of aanvaard zou worden dat, indien bij de
uitwerking van het te treffen akkoord
verschilpunten zouden rijzen, de beslissing
zou worden overgelaten aan een onpartij
dige derde. Verwacht wordt, dat het stand
punt der vereniging over veertien dagen
bekend zal zijn, zo verneemt het ANP van
de zijde der bemiddelingscommissie.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
bestek iets te zeggen dat de kern van het
besprokenene inderdaad raakt. Zij ver
liest zich niet in gemeenplaatsen en cliché
termen van lofprijzingen of o zo bedekte
bedenkingen. De lezer kan zijn oordeel
vormen op grond van datgene wat me
vrouw Haasse te berde bracht: haar for
muleringen lenen zich niet tot klakkeloos
napraten. Zo bevordert zij de vorming
van een eigen oordeel door haar luisteraars
en dat is van groter waarde dan het noemen
van titels en schrijvers.
Golfbreker
Advertentie
CM
S-,
hm
O
O
KOSTUUMS BLAZERS Ê-w
DEMI SAiSONS SPORTCOLBERTS
DAMESMANTELS
GABARDINE JASSEN
841 ZTmtELKOSTUUWS
3T
O
O
p*
O
O
O
O
Cl
O
O
-*
X"
2
aïïï
Q
O
O
N>
Mini ■mm ■mum uil mi» iwm 11 iiwimi iiihii wiiiI
In Budel is een wagon met sigaretten
door ambtenaren van de Dienst Invoer
rechten en Accijnzen in beslag genomen.
De wagon stond op het grensstation van
Budel en bevatte drie ton goederen, voor
het grootste deel sigaretten. Ze stond op
het punt over de Belgische grens te ver
dwijnen met als aangegeven lading „niet
brandbare chemicaliën".
De ambtenaren van de Dienst Invoerrech
ten en Accijnzen stellen een diepgaand
onderzoek in naar degenen, die bij deze
smokkelpoging zijn betrokken. Omtrent
de herkomst van de goederen is nog niets
bekend. Volgens voorzichtige ramingen
gaat het hier om ongeveer 500.000 pakjes
Amerikaanse sigaretten.
FRANCIS CARCO OVERLEDEN
De Franse schrijver Francis Carco is
maandag, 71 jaar oud, in zijn woning te
Parijs overleden.
Carco was lid van de Academie Con-
court. In 1922 won hij met „Homme
traque" de grand prix van de Academie
Frangaise. Ook zijn gedichten en kunst-
critieken zijn zeer bekend.
Umpie stapte door de poort, die achter hem weer even geheimzinnig dicht ging. Hij
liep op een pad, dat door een prachtige, grote tuin voerde, waar veel bloemen en hoge
bomen groeiden.
Het vreemde mannetje Kriebelebiebel was buiten de poort gebleven, en Umpie moest
dus maar alleen verder. Hij keek aandachtig om zich heen en vroeg zich af, wat hij
hier eigenlijk moest doen. Toen zag hij een richtingbord, waarop stond: Naar Meneer
Neuzenmaker 1213
Advertentie
Zitten is er voor een huisvrouw niet bij. Het werk moet
doorgaan. Daarom bij opkomende pijnen: 2 'ASPRO's en
de pijn verdwijnt. Zorg dat U altijd 'ASPRO'bij de hand
hebt. Ook zenuwpijn, lusteloosheid, moeheid of dat
gevoel van rillerigheid verdwijnen snel en zeker
door 'ASPRO'
Want 'ASPRO'doet meer. 'ASPRO' maakt dat U zich
prettiger voelt, fit! U kunt het werk weer aan!
Luister naar
ons programma ..HERHALING OP VERZOEK" over radio Luxemburg (208 m.) iedere Zondagmorgen WAS uur.
De Nederlandse Comedie heeft het to
neelseizoen '57-'58 bijna tot een eind ge
bracht. Zaterdagavond zijn we er in de
Amsterdamse Stadsschouwburg getuige
van geweest, dat ze er in ieder geval een
vrolijk slot aan heeft willen breien met de
opvoering van het blijspel „Dreamgirl" van
Elmer Rice. De titel laat niet veel aan de
verbeelding over: het stuk handelt over
een meisje, dat constant loopt (staat, ligt
en zit) te dagdromen, een aardig Ameri
kaans meisje van 24 lentes, uit wier leven
wij een dag meemaken. Blijkens de voor
stelling kon men het wel aan de verbeel
ding van Elmer Rice overlaten om uit dat
gegeven alles te halen wat erin zat. Er
was tenminste geen gebrek aan zonderlinge
en humoristisch geaarde situaties, die de
hoofdfiguur telkens opvoerden in bizarre
en sterk geëmotioneerde gedaanten, waar
in zij zichzelf op haar best en wij haar op
haar lachwekkendst zagen. Maar het ver
schil tussen wensdroom en realiteit was
toch niét zo toegespitst, dat alle imagi
naire gebeurtenissen irreëel werden. Het
,contact metd,qwerkelijkheid bleef ge
handhaafd. Daarvoor kunnen wij Elmer
Ricq dankbaar zijn. Het meisje Georgina
Allerton bleef nu de plaats bekleden van
ons herkenbare zelf. De naaste figuren uit
haar omgeving speelden hun rol evenzeer
in haar leven als in de door ons aan
vaarde fictie. Er waren wel zoveel elemen
ten van vertedering, dat wij in de lach
spiegel, die Elmer Rice ons voorhield, toch
een heel gewoon en grappig mensenkind
zagen verrijzen met wie wij meeleefden,
begaan ook als wij waren met de invloed,
welke haar ouders, vrienden en kennissen
uitoefenden op de beschikking van haar
lot. Dit spel van droom en verbeelding
zat goed in elkaar. Het leek er soms op
dat Rice een hele serie „glossen" had op
gespaard om ze in dit stuk te spuien. Hij
putte zijn fantasie wel eens uit en hield
ons soms kennelijk aan het-dramatisch-
lijntje, maar als divertissement was zijn
stuk er een dat men graag savoureert: een
haast musical-achtige komedie, los van
zwaarwichtigheid, recht op de snel ge
amuseerde toeschouwer geschreven.
De opvoering liet al evenmin veel
wensen onver uld. Ank van der Moer liet
in haar regie de teugels niet vieren. Ze
bleef meester over de scène, hetgeen be
tekende dat ze een verantwoorde vrolijk
heid schiep met talrijke vondsten en gees
tige nuances, die vooral in het spel van
Kitty Janssen als het droommeisje tot
uitdrukking kwamen. De rol was als voor
deze actrice geschreven. Jong, innemend,
in voortdurende onenigheid met het
meisje in haar en de vrouw, snel ge
arriveerd in de droom en snel opverend
naar en uit de werkelijkelijkheid, spreidde
ze een heel scala van gevoelens ten toon
als een ruiker, waaruit men kon plukken.
Het was een bijzonder lastige rol, die noch
tans was opgebouwd binnen de vaste lij
nen, welke voor het begrip van het droom
meisje waren aangegeven. Een alleraar
digste creatie, zowel een succes voor haar
als haar regisseuse. Een niet geringe
steun ondervond zij van Guus Oster als
de praktische, op de efficiency ingestelde
journalist Clark Redfield, die er tenslotte
met haar vandoor gaat. Zijn parodie op
een Mexicaanse danser was een fraai in
termezzo van de stug volgehouden ver
toning van het vrijmoedig heerschap, dat
hij de volke te bieden had. Om hen heen
groepeerden zich Allard van der Scheer
in een fijn gechargeerde rol van de zo
^uc^s, Louis B<pl als
amoüreuse vrijbuiter, Magda Janssens en
Ko Arnoldi irj^d.e vertolking van het riuchr
tere maar' wel bezorgde ouderpaar
tegen de rol van supporter in een lawaaie
rige verkiezingsmeeting kon Ko Arnoldi
nauwelijk meer op Elisabeth Hoytink
als een bescheiden en slagvaardige collega
en voorts Sigrid Koetse, Pierre Myin,
Sophie Kohiervan Dijk en Nienke Sik-
kema. De decors waren van de hand van
Wim Vesseur in een heel inventieve zet
ting. De muziek van Cor Lemaire vormde
een geslaagde begeleiding van de droom-
scènes in dit amusante, aan „Walter Mitty"
reminiscerende spel, bij het scheiden van
de toneelmarkt.
P. W. Franse
Waaierexpositie. Een belangrijke col
lectie waaiers werd onlangs geschonken
aan de stichting Museum Boymans door
de heer en mevrouw De Monchyvan der
Hoeven, van wie het museum reeds zo
vaak aanwinsten op het gebied van oude
kant en waaiers heeft ontvangen. Er is nu
een kleine tentoonstelling ingericht in de
Kantzaal van het Museum Boymans
Advertentie
Van Nelle bestellen
u.
Ze hadden zich wel eens afgevraagd, wat voor type
Janet Morley wel zijn zou, want hoewel mevrouw
Waterhouse niets dan goeds van haar wist te vertellen,
was er toch een klank van hevige spijt in de stem
van de hospita geweest, dat haar verblijf in dit pen
sion zo lang duurde. „Ze is ai meer dan drie jaar
hier.en vliegt al die tijd al. Ongelooflijk, hè?"
Nu zij Janet dan eens voor de eerste keer goed aan
keek, zag Patsy een bedaard meisje van middelbare
lengte met keurig opgemaakt licht bruin haar. Hard
op zei zij: „Ja, wij zijn de nieuwe, Cynthia Waring
en Patsy Aylmer.dat ben ik. En u moet juffrouw
Morley zijn?"
„Janet," verbeterde de ander vriendelijk, terwijl
ze hun toelachte. „Zeg, is die thee nog warm?" Zij
trok haar handschoenen uit en rekte zorgvuldig de
vingers. Zij keek even naar de gebloemde theepot van
mevrouw Waterhouse en trok toen een stoel bij op het
moment, dat Patsy de hand naar de ketel in de haard
uitstak en wat water bij de thee deed. „Vertel me eens
wat over jullie."
Wij zijn niet erg interessant," zei Cynthia, die in
het kort hun leeftijden opgaf en de plaatsen, waar zij
vandaan kwamen. „Maar we zijn geweldig benieuwd
alles van jou en van het vliegen te horen.
Voornamelijk van het vliegen," zei Janet droogjes,
nam een slokje van haar thee en fronste de wenkbrau
wen.
Die heeft gekookt,", ze nam de pot en liep naar
de keuken.
De twee meisjes wachtten in spanning tot zij terug
kwam en een blad met kopjes en schotels meebracht.
„Ik heb voldoende gemaakt voor jullie ook."
Dat heb je gauw klaar gespeeld," zei Patsy.
„Komt dat omdat je zo lang.."
„Ja, omdat ik al zolang stewardess geweest ben,"
zei Janet ongeduldig. Zij schonk de thee en gaf hun
ieder een kopje. „Je weet", zei zij, „hoe ik heet en dat
ik vijfentwintig ben, uit Yorkshire kom en gedurende
drieëneenhalf jaar gevlogen heb."
„Vertel ons er alles van," hield Cynthia aan. „Er
moeten toch een hoop tips zijn, die je ons kunt geven.
Hoe het allemaal gedaan moet worden en zo."
Janet keek haar over de rand van het kopje koel
tjes aan. „Dat is eenvoudig genoeg," zei zij. „Het is
werk, werk en dan nog meer werk." Zij glimlachte
even. „En rimpels zul je er gauw genoeg van krijgen."
„Maar als je aan de overkant komt," hield Cynthia
hoopvol aan. „New York b.v. Dat is toch opwindend,
is het niet?"
Janet knikte. „En het eerste, wat je zult willen
zien
„Ja, ja," zei Cynthia, zich goed in haar stoel zet
tend voor een gesprek over reizen. „Ga door!"
zal je eigen bedje zijn!"
Cynthia trok een lang gezicht. „Oh, maar serieus
bedoel ik," zei zij een beetje gepiqueerd.
„Ik ben nooit serieuzer geweest." Janet keek even
op haar polshorloge, stond toen op en liep naar het
raam om te zien, of er al iets van een personeels-
transport te bespeuren viel.
Toen wierp zij een blik in de grote spiegel, die boven
de Victoriaanse schoorsteenmantel hing, alsof zij
hoewel volkomen onjuist, haar muts er van verdacht
niet geheel recht te staan.
„Ik veronderstel, dat je die ons niet eens wilt laten
oppassen", zei Cynthia met haar hoofd naar de veel
begeerde kwartiermuts wijzend.
„Je veronderstelling is juist", stemde Janet vlot toe
en nam haar schoudertas op. „Ah, daar zijn ze!" En
zij voegde er toen aan toe: „Wenk Nr. één laat
de personeelswagen nooit wachten!"
„Doe onze groeten aan New York", zei Cynthia par
mantig. „En aan je bedje", en plotseling schoten ze al
le drie in de lach en Janet rende de trap af.
„Wil ik je eens wat zeggen....", begon Patsy, ter
wijl de twee meisjes hun neuzen tegen het raam druk
ten achter de dekking van de lange vitrages.
„Dat dat uniform werkelijk heel chique staat", zei
Cynthia op de punten van haar schoenen staande, zo
dat zij iedere vierkante centimeter van de personeel-
wagen en de rij van vijf gezichten daarin goed kon op
nemen.
„Neen, ik dacht niet aan het uniform", zei Patsy.
„Oh, daar gaat ze. Laten we haar even toewuiven.
Maar aan
„Indien het tenminste op de juiste manier gedra
gen wordt", voegde Cynthia er aan toe.
„Aan Janet", zei Patsy met warmte. „Ik geloof, dat
zij ondanks de indruk, die zij ons van haarzelf wil ge
ven, in werkelijkheid een lief persoontje is"
„Ik geloof, dat jij altijd wel vriendelijk over
iemand denkt", mompelde Cynthia. „Natuurlijk zou
je hoge hakken moeten hebben om dat slanke rokje
goed tot zijn recht te doen komen".
„En ik geloof, dat we er allemaal heel goed in zul
len passen,"ging Patsy voort.
„Natuurlijk Patsy. M'n lieve kind, je neemt me de
woorden uit de mond", zei Cynthia, terwijl zij naar de
spiegel liep en haar gezicht nu eens van die en dan weer
van die kant bekeek. „We hebben alleen een ietwat an
der kapsel nodig om die muts goed te doen uitkomen!"
Overeenkomstig zijn belofte had Geoff Pollard al
eens opgebeld en op de dag nadat Janet weer in dienst
was gegaan, had hij de meisjes een bezoek gebracht.
Alleen maar om voor de maatschappij eens na te
gaan, of ze allebei goed onder dak waren, zoals hij te
gen Patsy zei, toen zij de deur voor hem opende.
„Dat zijn we zeker", zei zij. „We konden niet beter
onder dak gekomen zijn. Kom binnen en krijk zelf
maar!"
Geoff zette zijn blauwe uniformpet af en hing die
aan de grote kapstok van hertenhorens in de hall.
„Die hospita van jullie is blijkbaar een hartstochtelijk
jager", zei hij, terwijl hij naar een grote vis in een
glazen vitrine staarde.
Op dat ogenblik kwam mevrouw Waterhouse uit
haar achterkamer.
„Ik dacht, dat ik de voordeur hoorde. Oh, ben jij
daar, lieve kind!" zei zij tegen Patsy, maar haar ogen
waren op Geoff gevestigd.
„Mevrouw Waterhouse, dit is meneer Pollard", zei
Patsy beleefd.
Op zijn gewone vlotte manier stak Geoff de hand uit
en zei: „Hoe maakt u het?" terwijl mevrouw Water
house iets mompelde van een prettige kennismaking.
„Ik ben van World-Span. Het Vliegbureau", legde
Geoff uit. „Ik telefoneer om de vliegtuigbemannnin-
gen als ze dienst hebben en....
(Wordt vervolgd)
Triptiek overbodig. Voor motorvoer
tuigen die naar Joegoslavië gaan, is geen
triptiek of carnet meer nodig. De eigenaars
hoeven nu, volgens een nieuwe regeling,
op een douane-formulier slechts de be
langrijkste gegevens over hun voertuigen
en het reservemateriaal en verdere uitrus
ting in te vullen.
Dierenbescherming. Op het derde
internationale congres voor dierenbe
scherming in Zürich is tot voorzitter van
de wereldfederatie tot bescherming van
dieren gekozen inplaats van dr. mr. W.
Hugenholtz uit Leiden, die zich niet her
kiesbaar had gesteld, de Brit Lindesey
Langwell, een van de vice-presidenten.
Dr. mr. Hugenholtz werd tot erevoorzitter
benoemd. Als bestuurslid van de wereld
federatie werd gekozen de heer J. Kalf
uit Den Haag, vice-voorzitter van de bond
van politie-ambtenaren voor dierenbe
scherming. Het Leids Dagblad werd even
als de Neue Zürcher Zeitung op de „ere
lijst" gezet voor zijn vele publikaties over
de dierenbescherming.
Fries jubileum. Het „Kristelik Frysk
Selskip" heeft tijdens het Pinksterweek-
'einde in Leeuwarden zijn Vijftigjarig
bestaan gevierd. Zaterdag werd een
receptie gehouden. Het jubilerende
„selskip" piocht verschillende geschenken
in ontvangst nemen.
Kerkdag. Koningin Juliana en Prin
ses Wilhelmina hebben maandagmorgen
de kerkdag van de Nederlands Hervormde
Kerk in Apeldoorn meegemaakt. De dienst
in de grote kerk te Apeldoorn stond onder
leiding van de hofpredikant ds. J. F. Ber-
kel. Ter gelegenheid van deze kerkdag
heeft Prinses Wilhelmina zich in een brief
tot alle deelnemers gewend. Zij wees er in
deze brief op dat de problemen waarmee
de mens nu heeft te worstelen, alleen op
lossing kunnen vinden indien geleefd en
gehandeld wordt in de geest van Christus'
liefde.
DINSDAG 27 MEI
Grote Kerk: Orgelbespeling door Piet
Kee, 2021 uur. Kunstzaal „De Ark", ten
toonstelling van werken van Norbert
André de la Porte, 1022 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Das einfache Mad-
chen", alle leeft., 19 en 21.15 uur. Frans
Halstheater: „Bambi", alle leef., 20 uur.
Lido Theater: „The bridge on the river
Kwai", 14 jaar, 20 uur. Luxor Theater:
„Getuige a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 u.
Minerva Theater: „Rear Window", 18 j.,
20.15 uur.Rembrandt Theater: „De weduw
naar met vijf dochters", alle leeft., 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „De eenzame
ruiter", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De lord, de lady en de butler",
alle leeft., 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN.
Circus Espanol: Haarlemmerhout, 20 uur.
WOENSDAG 28 MEI
Stadsschouwburg: De Haagse Comedie
met „Toontje heeft een paard getekend",
20 uur. Concertgebouw: Leerlingenuitvoe
ring van Haarlems Muziekinstituut, 19.30
uur. Kunstzaal „De Ark", tentoonstelling
van werken van Norbert André de la
Porte, 1022 uur. Galerie Espace: Ten
toonstelling van sculptures en gouaches
vna Haber, 1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Das einfache Mad-
chen", alle leeft., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Bambi", alle leeft.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The
bridge on the river Kwai", 14 jaar, 14 en
20 uur. Luxor Theater: „Donald Duck en
zijn vriendjes", 14 en 16.15 uur; „Getuige
a charge", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: „De weduwnaar met vijf
dochters", alle leeft., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De eenzame ruiter",
14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater:
„De lord, de lady en de butler'", alle leeft.,
14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN.
Circo Espanol, Haarlemmerhout, 14 en 20
Advertentie
Van Nelle bestellen I