UMPIE IN DE DR00MTUIN
RUSTIGE LANDING
Jubileumtentoonstelling in het
Rijksmuseum met unieke collectie
[gJSSEESa
Wie
opent
de kluis?
Agenda voor
Haarlem
RENAULT
369.-
A. Roland Holst
gehuldigd
George Szell dirigeert
Concertgebouworkest
Teleurstellend sprookje
De radio geeft zondag
T elevisie programma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Een nieuw pianoconcert
KERSENHOUTEN
BANKSTEL
Ridder in de orde van de
Nederlandse leeuw
Directeur benoemd van
„Regionaal Centrum"
Katholieken willen aan
alle kanten goede verstand
houding"
Programma voor seizoen '58-'59
Anne Frank-prijzen
-toegekend
vervolgverhaal
Inbrekersbende na jacht
over Veluwe ingerekend
GARAGE DEN HOUT
aDAG 31 MEI 195 8
Jan Naaykens zomeravondsprookje „Is
liefde blind?" dat de KRO de televisie
kijkers vrijdag voorzette, is een niet gerin
ge teleurstelling geworden. Het thema van
de beeldschone prinses en de oerlelijke
prins bood stellig mogelijkheden voor een
licht en charmant kijkspelletje, maar die
kansen zijn vrijwel alle systematisch om
zeep geholpen. De dialogen waren een
mengsel van zwaarwichtig gemoraliseer en
merendeels goedkope bon mots. Van de
onmisbare fragiele sprookjessfeer kon om
der deze omstandigheden maar weinig te
recht komen. Ook de spelers en speelsters
leden onder hun topzware teksten; zij
speelden traag en zonder overtuiging, al
zag men individueel wel enkele aardige ty
peringen, bijvoorbeeld van Joan Remmelts
als de gemoedelijke oude snoeper van een
schatbewaarder. Ellen van Hemert had de
ondankbare opgaaf, de lieve domme prin
ses Rossignol waar te maken, waarbij zij
twee uur lang bijna onafgebroken in het
beeld was, hetgeen op zichzelf een prestatie
genoemd mag worden. De enige die meer
dan een caricatuur werd, was Allard van
der Scheer in zijn gevoelige, tragikomische
vertolking van de lelijke prins Riket. Het
voornaamste bezwaar, al terloops aange
stipt, was de eindeloze lengte van dit
sprookjessspel een lengte die door niets
gerechtvaardigd werd. Een fikse beknot
ting had wellicht nog een aanvaardbaar
resultaat kunnen opleveren, nu werkte het
alleen maar slaapverwekkend. Waarbij er
kend moet worden, dat kostumering en
decors subliem waren en dat de figuratie
en met name de elfendansjes vaak
voor onverwachte lichtpuntjes zorgden.
Jan Willem Hofstra's babbeltje met prof.
dr. N. R. A. Vroom over het stilleven In
de schilderkunst was instructief en boeiend.
Jammer dat deze interviewer het blijkbaar
nooit kan laten, zijn gesprekpartners steeds
maar weer in de rede te vallen, en dat
juist wanneer het „slachtoffer" iets van
wezenlijk belang wil gaan zeggen.
Beeldschermer
HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10 00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 16.00 Con
vent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige
Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45
Geestelijke liederen. IKOR: 10.00 Oud-Kathol.
Hoogmis. 11.25 Lambeth-conlerentie 1958, gesprek.
11 30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel
van de pers. NCRV: 12.00 Vocaal ens. KRO: 12.15
Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.55 Zon
newijzer. 13.00 Nieuws en Kathol, nieuws. 13.10
Dansmuz. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00
Viool en piano. 14.25 Gram. 14.30 Promenade-ork.
15.15 Bas en piano. 15.45 Muz. caus. 16.10 Sport.
16 30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Gerei,
kerkdienst. NCRV: 18.30 Koorconc. 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.05 Gewijde muz. 19.30 De mens
en ik, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Ella Fitz
gerald zingt. 20.30 Act. 20.45 De gewone man.
20,50 Lichte muz. 21.20 U bent toch ook van de
partij', caus. 21.30 En dë niuren'vietón om, hoor
spel. 22.30 Gram. 22.35 Uit het Boek der Boeken.
22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gram. en verkiezingsuitsl. uit België.
HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
8 30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr.
10.00 Instr. octet. 10.30 Boekbespr. 10.40 Cabaret.
11.20 Gevar. muz. AVRO: Theater-ork. en solist.
12 30 Sportspiegel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws
en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus.
13.17. Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de
strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Ork.conc.
In de pauze (plm. 15.10—15.25 De Goddelijke
Vrouwe causerie. 16.20 Gram. 16.30 Sportrevue.
VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws en sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30
Doopsgezinde kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd.
19.30 De open deur, vragenbeantw. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.35 De engelsteeg,
hoorsp. 21.15 Lichte muz. 21.45 Comme ci, comme
ca, stemmingsbeeld. 22.00 Amus.muz. 22.15 Act.
22 30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram.
BLOEMEND AAL 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uit
zending van de dienst gehouden op zondag 18 mei
om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitzending van
de dienst voor belangstellenden gehouden op
zondag 25 mei om 7.30 uur). 3.45 ds. G. Toorn
vliet (rechtstreekse uitzending).
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerbericht.
12 34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00
Operamuziek. 15.30 Gram. 16.00, 16.30, 16.45 Idem.
17 00 Sportuitsl. 17.15 Gram. 17.55 Zang en piano.
18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. en
verkiezingsuitsl. (-1.00). (Om plm. 22.00 Nieuws).
NTS: 15.15—16.20 Eurovisie: Report, uit Drott-
ningholm, Zweden.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl.
8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de
vrouw 9.35 Waterstanden. 9.40 Raak de roos. 10.20
Gram. 10.30 Theologische etherleergang. 11.15
Gram. 11.35 Gevarieerd progr. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meis
jeskoor. 12.53 Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15
koperorkest. 13.20 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30
Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Sopr. en piano.
15.45 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Pianorecital.
17 00 Voor de kleuters, 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Gram 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Rijks
delen overzee. Volk in wording in Suriname, door
dr. F. C. Bruijning. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport
18 40 Eng les. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10
Gram. 19.15 Muz. in huiselijke kring. 19.35 Volk
en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20
Honderd jaar schoolzang. 21.00 De Gouden Ver-
dienst, klankb. 21.50 Gram. 22.00 Boekbespr. 22.15
Portret van Fritz Kreisler. 22.45 Avondoverden
king. 23.00 Nieuws en SOS-ber. 23.15 Gram. 23.40
—24.00 Het Evangelie in Esperanto.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.0024.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7)20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor
genwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Gram. 11.00
Idem. 1.40 Voordracht. 12.00 Zang en piano. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Promenade-orkest.
13 00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte
muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Logboek 1928. 14.40
Sopr en piano. 15.10 Winkelen en afbetalen in
Canada, caus. 15.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd.
17.50 Mil. commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Rege
ringsuitz.: Nederland en de wereld: Streekplan-
nig in noord-west Europa, door mr. C. A. van
Gorcum, hoof Ambtenaar bij de Rijksdienst voor
het nationale plan. 18.25 Lichte muz. 18.50 Open
baar kunstbezit. 19.00 Zang en piano. 19.30 Muzi
kale caus. 19.45 Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram.
21.05 Act. 21.20 Wie opent de kluis! 22.50 Gram.
23.00 Nieuws. 23.15 Koersen in New York. 23.16—
24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Operettemuz. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de
landbouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen).
13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45
Vlaamse liederen. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de
zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Meisjes
koor. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Prot.
caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30
Wereldtentoonstelling. 20.00 Nederl. muziek. 20.50
Dansen en volksliederen. 21.30 Amus.muz. 22.00
Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00
Voor de zeelieden.
VOOR MAANDAG
AVRO: 20.00 journ. en weerber. 20.20 Maande
lijks journaal. 21.20—22.45 Wie opent de kluis?
In het Rijksmuseum te Amsterdam, dat
150 jaar geleden in opdracht van koning
Lodewijk Napoleon werd gesticht, zal van
29 juni tot en met 28 september de grote
jubileumten tooonstelling „Middeleeuwse
kunst der noordelijke Nederlanden" wor
den gehouden. De expositie, die ongeveer
130 schilderijen, 80 beeldhouwwerken, 50
tekeningen en gravures, 30 miniatuur
handschriften'en 60 voorwerpen (goud- en
zilverwerk) van kunstnijverheid zal om
vatten, zal een overzicht geven van de
voornaamste kunstuitingen van het Noord-
Nederlandse gebied uit de late middel
eeuwen. De oudste stukken dateren van
omstreeks 1340 en de jongste van circa
1540.
Er komt een inzending uit o.m. de Na
tional Gallery te Londen, waarvoor een
speciaal wetje vereist was omdat dit En
gelse museum niet uitleent. Een speciaal
pauselijk decreet was nodig om het schil
derij „Madonna met kind" van Geertgen
tot St. Jans uit de Pinacoteca Ambrosia
na te Milaan naar Amsterdam te krijgen.
Voorts komen schilderijen en kunstvoor
werpen uit: het Louvre te Parijs, het
Kunsthistorisch museum te Wenen, de
Ermitage te Leningrad, het Metropolitan
Museum en de Pierpont Morgan Library
te New-York, de musea van Praag, Ber
lijn, Miinchen,' Venetië, Napels en Lissa
bon. Ook komen er inzendingen uit vele
minder bekende verzamelingen en biblio
theken o.a. uit: Zuid-Afrika, Amerika, Joe
goslavië, Noorwegen, Ierland. De Neder
landse musea hebben ook hun bijdragen
tot de expositie verleend, evenals de par
ticuliere verzamelaars in binnen- en bui
tenland. Zo leent de hertog van Alva uit
Creatieve muzikale begaafdheid is een
zeldzaamheid bij de vrouwelijke beoefe
naars van de toonkunst. Componistes, die
zich door voortreffelijk werk hebben on
derscheiden, zijn te tellen. Daarom hebben
wij met bijzondere belangstelling het
radioconcert tegemoet gezien, dat de Bel
gische Nationale omroep vrijdagavond in
zijn Vlaams programma had opgenomen en
waarop een concert voor piano en orkest
van de Belgische componiste Denise Tol-
kowsky in eerste uitvoering ten gehore zou
worden gebracht.
Denise Tolkowsky is in ons land vrijwel
onbekend. Of zij meer composities op haar
naam heeft staan en in hoeverre deze een
maat zijn voor haar artistieke beginselen,
weten wij niet en het lijkt daarom het ver
standigst het genoemde pianoconcert op
zichzelf te beoordelen en geen definitieve
gevolgtrekkingen daaruit ten aanzien van
haar capaciteiten te maken. Misschien doet
een gelegenheid daartoe zich later nog wel
eens voor.
Denise Tolkowsky droeg haar pianocon
cert op aan haar echtgenoot, de pianist
Alex de Vries, die het werk bij deze uit
zending ten doop hield. Het ligt voor de
hand, dat het innige kunstzinnige contact
van beide echtelieden het karakter van het
concert mede heeft bepaald, muzikaal en
ook in technisch opzicht. Mogelijk was
hier zelfs sprake van een vrijwillig aan
vaarde gebondenheid van de componiste
aan de uitvoeringsvoorwaarden, die door de
artistieke en pianistische capaciteiten en
inzichten van haar echtgenoot werden be
paald.
Die gebondenheid is waarschijnlijk tot
uitdrukking gekomen in het overheersend
streven naar virtuositeit, in de toegelaten
invloed van jazz-ritmen en andere primi
tieve ritmische verschijnselen, in de hete
rogene stijl van het concert, dat nu eens
de schim van Tsjaikofsky oproept, dan de
toehoorder brengt in de zwoelte van een
Rachmaninofse romantiek of hem de op
windende sensatie geeft van een vuurdans-
werveling a la „De Falla".
Er is weinig muzikale rust in dit concert.
Een geagiteerde ontwikkeling wijst op psy
chische onevenwichtigheid, op ongeremd
heid en op een drang naar overrompe
lende effecten, waarover de adembenemen
de uitvoering van de abrupt eindigende
finale wel geen twijfel liet bestaan.
Wij zijn na deze eerste uitvoering, waar
aan het Omroep-symfonie-orkest onder lei
ding van de dirigent Daniël Sterneveld zijn
medewerking verleende er nog niet van
overtuigd, dat dit concert als een verrijking
van de bestaande muzieklitteratuur voor
piano en orkest beschouwd moet worden.
Golfbreker
zijn collectie het schilderij van de mees
ter van de Virgo inter virgines verkon
diging, met het portret van de hertog van
Alva uit.
Van Jeroen Bosch worden tien grotere
en kleinere werken geëxposeerd, daarbij
zijn vier drieluiken, o.a. het beroemde An-
tonius-altaar uit Lissabon, en de altaar
stukken uit het Venetiaans dogepaleis: Elf
van de 15 schilderijen van Geertgen tot
St. Jans, de leidende meester van de vroe
ge Haarlemse school zullen voor het eerst
in Amsterdam tezamen geëxposeerd wor
den. Daarbij zijn het hoofdwerk uit We
nen „De begrafenis van het gebeente van
Johannes", de „Opwekking van Lazarus"
en een drieluik met „De aanbidding".
Mede uit wetenschappelijk oogpunt is
van bijzondere betekenis de verzameling
vroege miniatuurhandschriften voorna
melijk .vervaardigd in Gelre en Utrecht.
De collectie beeldhouwwerk zal o. m. be
vatten enige laat 15e eeuwse houten ge
beeldhouwde altaren, gemaakt door een
Utrechtse meester, die zich bevinden in
dorpskerken aan de Noorse kust. Zij zul
len samengevoegd worden met hetgeen in
de domstad van deze kunstenaar nog aan
wezig is. In de expositiezaal van het pren
tenkabinet zal tijdens de tentoonstelling
het complete grafische oeuvre van Lucas
van Leyden en Jacob Cornelisz van Oost-
sanen getoond worden.
Op de tentoonstelling „Middeleeuwse
kunst der noordelijke Nederlanden" zal
voor het eerst de nieuwe aanwinst van het
museum, een vroeg Noordnederlands schil
derij worden geëxposeerd. Het schilderij,
dat kort geleden in Londen werd aange
kocht, stelt voor de heilige Agnes onder
een baldakijn, vereerd door de schenkster
van het doek, Geertrui HaeckVan Slin-
gerlandt. Het schilderij is omstreeks 1455
geschilderd.
Wie het schilderij heeft gemaakt is niet
bekend. Voorlopig wordt de schilder, aan
wie nog twee andere werken kunnen wor
den toegeschreven, door de deskundigen
gezien als een Dordrechtse meester onder
Zuidnederlandse invloed.
Advertentie
Wil ETALEREN PRIMA
2 ZITS BANK
2 FAUTEUILS
EPINGLé BEKLEDING
KLEUREN NAAR KEUZE
VOOR SLECHTS
KRUISSTRAAT 11
HAARLEM
TELEFOON 11491
Essayprijs-1957 van Amsterdam
toegekend aan Paul Rodenko
Burgemeester en Wethouders van Am
sterdam hebben op voorstel van de jury
voor de Essayprijs-1957 van de gemeente
Amsterdam besloten deze prijs, groot
2.000, toe te kennen aan Paul Rodenko
voor zijn essaybundel „Tussen de regels".
In een vrijdagmiddag gehouden openba
re raadsvergadering in Bergen (N.H.) is
de dichter A. Roland Holst, die op 22 mei
zijn 70ste verjaardag vierde, tot ereburger
van Bergen benoemd. Hem werd een ge
heel zilveren penning overhandigd (met
een gewicht van ruim anderhalf ons en
een diameter van 6 cm.), ontworpen door
de edelsmidse Marijke Visser, benevens
een oorkonde, die getekend was door Luce-
bert. De voorzitter van het Kunstenaars
centrum Bergen, mr. A. F. Kamp, schonk
aan de gemeente een bronzen beeltenis
van zijn eerste ereburger, vervaardigd
door de beeldhouwer Titus Leeser. De mid
dag werd besloten met een receptie in de
„Rustende Jager".
In de avond bood het „Kunstenaarscen
trum Bergen" de dichter een feestavond
aan, waar zeer vele prominente figuren
uit het Nederlandse culturele leven aanwe
zig waren. Namens de regering waren te
genwoordig de minister van O.K. en W.
mr. J ,M. L. Th. Cals en het hoofd der af
deling kunsten dr. J. Hulsker. Minister
Cals deelde de heer Roland Holst mede,
dat het hare majesteit de Koningin heeft
behaagd hem te bevorderen tot ridder in
de orde van de Nederlandse Leeuw.
Namens het kunstenaarscentrum Ber
gen werd de jubilaris een cheque van dui
zend gulden overhandigd. Bovendien ont
ving hij een foto-album, samengesteld
door de dichter-fotograaf Lucebert. De bij
dit album behorende dichtregelen en de
tekst werden vervaardigd door de litera
tor-dichter E. L. M. van Leeuwen.
Aan het daarna volgende programma
werkten mee de pianist Hans Henkemans,
die werken van Bach en Debussy vertolk
te, de gitarist Pieter van der Staak, Simon
Carmiggelt en Annie M. G. Schmidt.
Tot directeur van het bureau van de
„Stichting Regionaal Sociaal Charitatief
Centrum voor het IJmondgebied" is be
noemd de heer H. M. G. J. van de Ven,
ec. drs., tot voor kort werkzaam op het
ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het Regionaal Sociaal Charitatief Cen
trum is, evenals een aantal andere instel
lingen, tot stand gekomen op initiatief van
de Stichting Opbouw Katholiek Kennemer-
land. In dit Regionaal Centrum werken di
rect of via plaatselijke centra, de rooms-
katholieke sociaal charitatieve verenigin
gen samen, die in het IJmondgebied ac
tief zijn.
Het Regionaal Sociaal Charitatief Cen
trum stelt zich ten doel deze onderlinge
samenwerking van de vele en velerlei
rooms-katholieke sociaal charitatieve in-
stellingèn zo'goed mogelijk te doen zijn,
en te bevorderen dat door beroepskrach
ten en vrijwilligers zo efficiënt mogelijk,
en op een wijze als in deze'tijd past, hulp
wordt geboden waar deze nodig is. Het
Regionaal Centrum beseft zeer wel dat dit
doel niet kan worden bereikt indien men
zich in eigen kring opsluit. Het streeft er
dan ook naar een goede verstandhouding te
kweken met de gemeentebesturen, het
bedrijfsleven en de instellingen voor maat
schappelijk werk van andere levensbe
schouwelijke richtingen.
I
ff
II
II
p~TT v\\|
V) M
rbC A
-y r
\M
r,y M
V® o 1
Cao
„Stil maar!" suste meneer Neuzenmaker. „Als mijn neuzen je niet bevallen, mag je
gerust je eigen neus weer terug, hoorEven goeie vrinden!"
En toen Umpie weer in de spiegel keek zag hij, dat hij gelukkig zijn gewone neus
weer had. Nee, die vond hij toch maar het best en die wou hij houden ook.
Hij nam afscheid van meneer Neuzenmaker, die even vriendelijk bleef en niet be
ledigd was, dat Umpie geen nieuwe neus hebben wou.
„Een rare man, maar toch wel aardig!" dacht Umpie, toen hij het huisje verliet
20—21
De dirigent George Szell zal vanaf half
november tot eind december van dit jaar
voor de eerste maal naast Eduard van
Beinum optreden als eerste dirigent van
het Concertgebouworkest te Amsterdam
Als gastdirigenten voor het seizoen 1958/59
zjjn Eugen Jochum, Bernard Haitink,
André Cluytens en Willem van Otterloo
geëngageerd.
In verband met de 200ste herdenking
van de sterfdag van Handel en de 150ste
van Haydn zullen er meer uitvoeringen
van de werken dezer componisten worden
gegeven dan in vorige seizoenen. Het pro
gramma vermeldt het optreden van vele
buitenlandse solisten. Zo zullen bij het
concertgebouworkest o.m. de pianisten
Geza Anda, Theo Bruins, Ingrid Habler,
Trudelies Leonhardt, Arthur Rubinstein
en de Russisch-Amerikaanse pianist
Eugene Istomin concerteren. Voorts zijn
o.m. de violisten Jacob Krachmalnick, de
Pool Bronislaw Gimpel, Arthur Grumiaux,
Wolfgang Schneiderhan en Isaac Stern
geëngageerd. Medewerking verlenen ook de
cellisten Tibor de Machula, Enrico Mai
nardi, de zangers Kim Borg, Herman Schey
en Sena Jurinac en de fluitist Hubert Bar-
wahser.
Op het programma voor het komende
seizoen is een aantal nieuwe en weinig ge
speelde werken opgenomen, o.m. van de
Nederlandse componisten H. Andriessen
Badings, Diepenbrock en Pijper en van
de buitenlanders Ravel, Strawinsky, Pro-
kowjef en de Amerikaan Riegger.
Het concertgebouworkest zal dit seizoen
geen tournee door de V.S. maken. Wel zal
het orkest optreden tijdens de Salzburger
Festspiele in augustus.
Daartoe in staat,gesteld door een schen
king, hem aangeboden door bemiddeling
van de „Netherland-America-Foundation"
te New York, heeft de staatssecretaris van
O., K. en W. de Anne Frank-prijzen-1958
toegekend aan de letterkundigen Remco
Campert en Nico Scheepmaker, dit op ad
vies van een door hem benoemde jury, be
staande uit dr. Vx E. van Vriesland, voor
zitter, P. Th. B. Rodenko en B. Voeten,
leden, en H. J. Michael, secretaris.
X r
Advertentie
Ontdek 'via AVRO radio en
televisie op maandag 2 juni
om 21.20 uur in de spannen
de slotwedstrijd „Wie opent
de kluis?" of Uw favoriet
de gouden kluis-
speld wint!
A
•7" H
N.V. GEROFABRIEK ZEIST
v.' v.-f;.-,. .._.y'v -
15.
Dus was het niet verwonderlijk, dat toen hij, na het
weekeinde opnieuw aankindigde, dat dit de dag was,
er een spottend en twijfelachtig gemompel door de
klas ging.
„Wannéér vandaag, meneer Crosbie?", vroeg Cyn
thia een beetje cynisch.
Crosbie glimlachte. „Nu, juffrouw Waring", zei hij
en ging haar voor naar het platform nabij het vlieg-
bureau.
Het was een zonnige, maar winderige herfstdag. Af
wisselend bewolkt en helder leek het vliegveld wel
afgetekend met ruiten van licht en schaduw.
Geoff Pollard, die juist in dienst kwam, bleef een
ogenblik achter de groep meisjes staan. „Eindelijk,
hè?", zei hij, terwijl zijn vriendelijke grijze ogen te
gen Patsy lachten.
„Eindelijk. Geoff".
„Zenuwachtig?"
„Een beetje", zei zij, met een begrijpelijk gebrek
aan nauwkeurigheid. „Eigenlijk meer opgewonden".
„Oh, het zal je wel goed afgaan, hoor". Hij wipte even
op zijn hielen heen en weer en rammelde met het losse
geld in zijn broekzak. „Mooi weer voor een ritje". Hij
stak zijn vierkante kin omhoog, terwijl hij de hemel
en de weersomstandigheden scheen te bekijken. „Mis
schien een beetje stotend, maar niet zo, dat je er veel
last van zult hebben". Hij legde zijn hand voor een
ogenblik op Patsy's schouder. „En denk er nu om:
slikken, als je omhoog gaat of daalt. En als je je mis
selijk voelt, blijft dan aan het werk. En zullen we af
spreken, dat je me er vanavond om een uur of acht
bij mevrouw Waterhouse eens alles van vertelt?"
„Uitstekend, Geoff".
„Afgesproken dan". Hij stond op het punt, om heen
te gaan. „En daar komt Maynard aan. Hij zal jullie
mee naar boven nemen". Hij salueerde voor een mage
re man van middelmatige lengte, die naar het bureau
kwam. „Ik zeg ze net goed hun hoeden vast te houden,
meneer", zei hij grinnikend.
Maynard keek even naar de groep meisjes en glim
lachte. Patsy, die het dichtst bij hem stond, zag, dat hij
zeer donkere bruine ogen had en een mager schrander
gezicht. Toen hij Patsy's blik op zich gericht voelde,
glimlachte hij nog eens.
„Hij krijgt een beetje training in het vliegen op in
strumenten", zei Geoff Pollard, toen Maynard langs
hen liep. „Aardige vent".
Patsy had er niet veel begrip van wat vliegen op in
strumenten eingelijk betekende. In haar geest repeteer
de zij al hetgeen een stewardess in de lucht wel en niet
moest doen. Want Crosbie zou meegaan en niet alleen
zien, hoe de meisjes zich in de lucht hielden, maar ze
ook om beurten laten bedienen.
„Ja, tot vanavond dan", zei ze vagelijk in antwoord
op Geoff's „Adieu", want Crosbie liep reeds over het
platform en wenkte ongeduldig naar de meisjes hem te
volgen.
„Kijk niet meteen", zei Cynthia plotseling, Patsy
bij de arm grijpend, „maar zien mijn scherpe ogen
daar niet een ontstellend beeld?" En toen Patsy haar
niet begrijpend aankeek: „Onder de vleugel, de link
se pardon de bakboordvleugel".
Patsy keek. Daar stond Prentice met zijn handen in
de zakken van zijn regenjas.
Hem ziende kreeg Crosbie hoe langer hoe meer het
aanzien van een kip met haar kuikens. „Kom, kom,
maak een beetje voort, daar achteraan!" riep hij
naar het einde van zijn colonne gaande. „Rechtdoor
en het vliegtuig in. Niet zo langzaam daar vooraan!"
En hij haastte zich weer om het gewicht van zijn te
genwoordigheid bij de voorhoede in de schaal te wer
pen. „Ik hoop, dat we u niet hebben laten wachten,
mijnheer Prentice. We hebben onze oproep om aan
boord te komen ginds in het portiek afgewacht".
Prentice, die tot nu toe niets gezegd had, gaf te ken
nen, dat men hem inderdaad niet had laten wachten.
Hij keek daarna echter zo afkeurend naar zijn opge
wekte passagiers, dat ieder van hen voelde, dat er er
gens aan hun verschijning iets niet in orde moest zijn,
zodat Crosbie hen maar snel de trap op liet gaan en
in het vliegtuig verdwijnen, zodat ze uit het gezicht wa
ren.
„Hè", zei Cynthia met welbehagen in het vliegtuig
rondkijkend. „Een van de nieuwe toestellen". Zij pro
beerde een van de pas beklede stoelen en streek met
een liefkozend gebaar over de armleuningen.
„Ga zitten", zei Crosbie geïrriteerd. „Blijf niet bij
de deur rondhangen. Laat de laatste binnen. Juist, zo
is het goed. Juffrouw Aylmer, doet u de deur dicht
Kom, men heeft u toch geleerd, hoe dat moet. Be
ter... beter, ja, juist, zo is het goed! En nu u er toch
mee bezig bent, wat moet u daarna het eerst doen?"
„De riemen van de passagiers vastmaken, meneer
Crosbie?"
„Precies!" Crosbie wreef zijn magere handen ter
wijl de meisjes zich in de stoelen installeerden en
nogal onhandig de veiligheidsgordels vastmaakten.
De machine trilde even. Het volgend ogenblik ontstond
er een steeds aanzwellend gebruil. De vloer van de
cabine scheen onder hen weg te trekken.
„De machine gaat starten", zei Crosbie geheel over
bodig. „Juffrouw Aylmer, u gaat vóór rapport uit
brengen. Zeg me nu nog even voor u gaat, wat u
rapporteren moet?"
„Ik moet de bestuurder zeggen: „Passagiers inge-
gespt en achterdeur gesloten, meneer."
„Zeer goed, juffrouw Aylmer. Een ogenblik tot, om
geheel nauwkeurig in uw rapport te zijn, ik ook mijn
eigen riem heb vastgemaakt." Met een snelle bewe
ging sloot hij de haak en zei: „Ga uw gang."
Patsy liep het met een loper belegde gangpad op.
Voorzichtig duwde zij de deur van de cockpit open en
kroop stil als een muis langs de stoel van de navi
gator.
„Hallo," zei de werktuigkundige en keerde zich toen
weer naar zijn instrumentenbord.
Er zaten twee mannen voor in het vliegtuig. Hun
hoofden en schouders leken reusachtig, zoals ze af
staken tegen de voorruit, die alleen maar een stuk
van de hemel liet zien. Een van hen keerde zich half
om en mompelde iets tegen de ander. Zij zag, dat het
Prentice was.
„Passagiers ingegespt en achterdeur gesloten, me
neer," mompelde zij vlug, terwijl zij naar hem toe
ging.
„Spreek duidelijker," zei Prentice, hoewel niet on
vriendelijk. „Wat probeert u te zeggen?"
Patsy haalde diep adem en herhaalde nog eens zo
hard zij maar kon de formule die een beetje dwaas
begon te klinken.
„Oh, dat!" Een glimp van amusement kwam een
ogenblik in zijn ogen. „Maar u bent aan de verkeer
de kant,"
(Wordt vervolgd)
De Apeldoornse politie heeft een goede
vangst gedaan met de aanhouding van vijf
Amsterdammers, die schuldig geacht wor
den aan een grote serie inbraken in Apel
doorn en omgeving.
De politie kreeg in de nacht van woens
dag op donderdag een tip, dat er inbrekers
waren in het paviljoen en zwembad „De
Hagenbrug" in Beekbergen. Toen in de
keuken van dit paviljoen de motor van
een automatische koelkast plotseling aan
sloeg, schrokken de mannen zo dat zij on
middellijk op de vlucht sloegen.
De politie slaagde erin, hen na een wilde
achtervolging te achterhalen en aan te
houden. Bij hun verhoor bekenden zij
twaalf diefstallen, voornamelijk op de Ve
luwe gepleegd.
De auto, waarvan zij zich bedienden,
bleek eveneens van diefstal afkomstig te
zijn. Men trof er talrijke inbrekersgereed-
schappen in aan.
Advertentie
1 en VA tons bestelwagen 6900.—.
6 maanden garantie, incl. arb.loon.
Laadruimte 7.7 m3 of 8,7 m3.
ZATERDAG 31 MEI
Stadsschouwburg: Uitvoering door leer
lingen van Pie van der Glas-Boosman en
Chris van der Glas, 19.30 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Die dag eindigde mijn
leven", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Eenzame jeugd", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „The bridge on
the river Kwai", 14 jaar, 20 uur. Luxor-
Theater: „De dochter van de woestijn", 14
jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Gejaagd door de wind", 14 jaar, 19.30 uur.
Rembrandt Theater: „De graaf van Lu
xemburg", alle leeft., 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Het duel van Gunsight Ridge",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„The lord, the lady and the butler", alle
leeftijden, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
H. J. M. V.-gebouw: Toneelvereniging
„Vondel met „Graaf of niet", 20 uur. Ge
bouw Zang en Vridschap: „La Gondola"
Marionettentheater, 20 uur. Dreefzicht:
Weldadigheidsbridgedrive van Stichting
Adoptiecommissie Bejaarden, 19.30 uur.
ZONDAG 1 JUNI
Stadsschouwburg: Cabaret Wim Kan, 20
uur (Stichting Geloof en Wetenschap).
Frans Halsmuseum: Kamermuziekavond,
20 uur. Kunstzaal „De Ark", Tentoonstel
ling van werken van Merac, 16 uur.
Cinema Palace: „Die dag eindigde mijn
leven", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Eenzame jeugd", 14
jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Lido Theater:
„Het rijk van de zon", 14 jaar, 11 uur; „The
bridge on the river Kwai", 14 jaar, 13.30,
16.30 en 20 uur. Luxor Theater: „De doch
ter van de woestijn", 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Kleine
kameraden", alle leeftijden, 14 en 16.15 u.;
„Gejaagd door de wind", 14 iaar, 19.30 u.
Rembrand Theater: „Geen plapts voor
wilde dieren", 11 uur; „De graaf van Lu
xemburg", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „Het duel van
Gunsight Ridge", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Onderbroken
melodie", alle leeftijden, 11 uur; „De lord,
de lady en de butler", alle leeftijden, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur.
MAANDAG 2 JUNI
Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie
Peters, 15.3016.30 uur. Kunstzaal „De
Ark", tentoonstelling van werken van
Merac, 1022 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Die dag eindigde mijn
leven", 11 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Eenzame jeugd", 14
jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„The bridge on the river Kwai", 14 jaar,
14 en 20 uur. Luxor Theater: „De dochter
van de woestijn", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 u.
Minerva Theater: „Gejaagd door de wind",
14 jaar, 19.30 uur. Rembrandt Theater:
„De graaf van Luxemburg", alle leeft.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„De slaap des doods", 18 jaar, 14.30, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de
lady en de butler", alle leeft., 14.15, 19 en
21.15 uur.
DIVERSEN
Gebr. Brinkmann, uitvoering door leer
lingen van Aad en Jan Plas, 19.30 uur.
Grote Kerk: evangelisatiesamenkomst o.l.v.
ds. G. Toornvliet met medewerking van
IJmondkoor en solisten, 19.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Kspace. Werken van Haber 11
17 uur.