UMPIE IN DE DR00MTUIN K. sell. sell. o. C.B.B.B. FILTH A RUSTIGE LANDING De groei naar volwassenheid van het Amerikaanse ballet JUL Agenda voor Haarlem Kinderkoor uit Oslo zong in Haarlem MAANDAG 30 JUNI 1958 Laatste wedstrijd 1 Laatste wedstrijd 2 Een te realistische uitzending De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Van Billy the Kidtot Interplayen verder Festival Russische danseres in Brussel aangehouden en vrijgelaten Arrestatie onder applaus m&k Contcert voor bejaarden P. Zwaanswijk ns vervolgverhaal Bestuur van Opera vraagt ontslag Opzet van Groot-Kempische Cultuurdagen verbreed I Het oerdegelijke zaterdagavondpro gramma van de N.C.R.V.-televisie dat ge durende twee jaar in vele duizenden huis kamers gezelligheid gebracht heeft, is af gesloten. Dat betekent dat Goos Kamp huis, de kleine man die deze avond tussen mensen met een lengte van meer dan één meter negentig in een hoek werd gedrukt, geen vragen meer zal stellen aan „uit" en „thuis" en dat „producer" Klaas Rol voor dit doel niet langer een groot aantal me dewerkers, onder wie zij die de laatste dagen „in het nieuws" zijn geweest, be hoeft uit te nodigen. In het najaar zal een vernieuwd programma uit de studio in Bussum worden uitgezonden. Afwisseling was er bij het slotprogramma genoeg. De Amerikaanse zangeres Freddy Marshal, die reeds eerder met succes was opgetre den, de Andaloezische zanger Miguel de Malaga en het Slavische ensemble Kar- bek, waren buitenlandse gasten, die met Bueno de Mesquita, Juan Retro met zijn orkest en Limburgse acrobaten aan „Groe ten uit Vlaardingen" meewerkten. Pi Scheffer maakte in de studio tijdens de rubriek „Pas geperst" een praatje met de alt Aafje Heynis en Jelle de Vries ver telde en zong van de dingen van de maand. Ook de laatste uitzending van het toer nooi om het wereldkampioenschap voetbal in Zweden heeft aan de verwachtingen beantwoord. De cameramensen ditkeer meer verspreid dan in andere wedstrijden hadden het niet zo moeilijk in de finale tussen Brazilië en Zweden, omdat het tempo tamelijk laag lag. Zodoende konden de kijkers het spel op de voet vol gen. Alleen door het verrassende manoeu vreren van de Brazilaanse virtuozen kwa men de cameramensen een enkele keer snelheid tekort. Na het laatste fluit signaal slaagde men er ondanks de onge twijfeld vele vreemde voorvallen toch nog in een goed overzicht te geven van het vreugdevertoon van de Braziliaanse ploeg en haar aanhangers. Alles bijeen kan men wel zeggen dat de uitzendingen van het wereldtoernooi een ongekend succes zijn geweest voor een welhaast ongekend grote massa voetballiefhebbers een massa, die stellig veel groter is geweest dan die zich tijdens de wedstrijden in Zweden rond tiet veld schaarde. Beeldschermer De weergeving van „War of the worlds" van H. G. Wells door de Portuge se radio was donderdagavond al te realis tisch. Duizenden mensen dachten, dat de Marsmannetjes werkelijk een inval in Lissabon hadden gedaan en zij gedroegen zich ernaar door ziekenhuizen, politiebu reaus en krantenredacties op te bellen. De telefoontjes leidden er tenslotte toe, dat de politie de leiding van de radio opdracht gaf de uitzending van het stuk te staken. De Portugese radio liet Lissabon funge ren als het toneel waar het drama zich af speelt. Volgens de radio waren de Mars mannetjes geland op Carcavelhos, dat vijftien kilometer van de hoofdstad ver wijderd is. Om het geval zo realistisch mo gelijk te maken werden de namen van de mensen die in het gebied van Carcavel hos zouden zijn gedood of gewond voor gelezen. Een woordvoerder van de radio zei later: „Onze opvatting van het stuk was kennelijk \te realistisch. Het is voorge komen, dat luifeteraars flauw vielen en dat bejaarde mensen hun geestelijke leids man belden voor het uitspreken van een laatste biecht. Een krant zond een foto graaf naar Carcavelhos om foto's te maken van de gebeurtenissen". Na de uitzending werd een bericht omgeroepen door de ra dio volgens hetwelk er geen Marsman netjes waren geland. Ook andere radio- en televisiestations zonden een dergelijk bericht uit. HILVERSUM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespr. 10 00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitzend. Landb.rubriek. Landbouwkundig weeroverz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade- ork. 13.55 Beursber. 14.00 Paul Vlaanderen en het Spencer Mysterie, hoorsp. 14.40 Voor de kinderen. 15.00 Pianorecital. 15.30 Voordr. 15.50 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Dansmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Gevar. progr. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20 50 De Goddelijke Vrouwe, caus. 21.05 Lichte muz. 21.50 Journ. 22.05 Sopr. en piano. 22.35 Or gelconcert. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws en Vroeg bij de Pinken. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8 15 Gram. 8.55 Zonnebloem-jaarfeest en zieken- triduum. 10.15 Gram. 10.35 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 1130 Schoolradio. 11.50 Clavecimbelreci- tal. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muziek. 14.00 School radio. 14.30 Voor de plattelandsvrouwen. 14.40 Gram. 15.10 Gram. (Tussen 15.30 en 17.30 Report. Tour de France). 15.30 Gram. 15.50 Idem. 16.00 Voor de zieken. 16.55 De kuisheid in het ware licht, caus. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17 45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: R. D. Simons: Een feestdag voor Suriname. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Gram. 18.45 Dit is leven, caus. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Tour de France. 19.30 Lichte muziek. 19.50 Gram. 20.20 Nabeschouwing Tour de France. 20.30 A'ct. 20.45 Die Entführung aus dem Serail, opera. 22.45 Avondgebed en Ut. kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerbericht. 12 35 Tuinb.kron. 12.40 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13 15 Gram. 14.00, 15.00, 15.20 en 15.40 Idem. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Omr.ork. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 1830 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereld tentoonstelling. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Vocaal kwartet. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Film over het streven naar vrede door veiligheid. 21.15—22.45 Speelfilm. Van de zeven voorstellingen door het American Ballet Theater in het Holland Festival 1958 wordt hedenavond de laat ste in Utrecht gegeven. Het gezelschap heeft gemengde indrukken achtergelaten, zoals men pleegt te zeggen, maar wat mij betreft overheerst toch de dankbaarheid voor de verfrissende ervaringen, die ik heb mogen opdoen. In de eerste plaats hebben wij ons geloof bevestigd gekregen, dat er inderdaad met inachtneming van de academische techniek een onmisken baar nationale stijl mogelijk is, zonder dat men zijn toevlucht behoeft te nemen tot gestileerde folklore of de vaderlandse litteratuur. Een sportief divertissement als „Interplay" van Jerome Robbins uit 1945, op nauw aan de jazz verwante mu ziek van Morton Gould, is naar mijn me ning veel meer typisch Amrikaans dan de overigens bijzonder suggestieve padvin derij in „Billy the Kid" van Eugene Lo ring uit 1938. Als een curieus overgangs werk is „Rodeo" van Agnes de Mille (evenals het hiervoor genoemde op muziek van Aaron Copland) een dubbel te waar deren attractie. „Billy the Kid" is vooral Amerikaans door het onder werp: de fragmentarisch verbeelde geschiedenis van de legendarisch geworden desperado William H. Bon- ney, die een eeuw geleden geboren werd en die, met de nonchalance waarmee een ander een sigaret opsteekt, evenveel mensen doodde als hij jaren telde. Een van de tafrelen uit deze wild-west- revue is een rodeo, een behendigheids wedstrijd voor cowboys en lassowerpers. De karakteristieke elementen keren in het vrolijke ballet van Agnes de Mille terug: het zich verplaatsen als man en paard te gelijk bij voorbeeld, het gebruik van volksdansen ter illustratie van een han deling. Het expressionisme echter (mede een gevolg van de primitieve actie) van een baanbreker als Loring eigenlijk geen wonder dat hij zich tot de lotgeval len van de pioniers aangetrokken voelde heeft plaats gemaakt voor de overvloe dige vindingrijkheid van iemand, die ver worven mogelijkheden uitviert op ver trouwd terrein. Het is merkwaardig hoe symptomatisch de gekozen thema's zijn voor de ontwikkeling van de choreogra fische kunst! In „Rodeo" wordt niet lan ger de strijd om het bestaan weerspie geld, maar biedt het toneel gelegenheid tot het uitbundig afreageren van vrijge komen energie, knipogend naar het ver leden, waaraan men de lokale kleur en de meeslepende kostuums heeft ontleend om als het ware de afstand te accentueren. Maar in „Interplay" is de volwassenheid van het Amerikaanse ballet een verheu gend feit geworden. Daar speelt men het spel om het spel, zonder verklarende om standigheden en ontleningen aan andere kunsten of realiteiten. Deze kleine suite van Jerome Robbins op ritmische patro nen van deze tijd heeft een eigen werke lijkheid, waarin de dans eigenmachtig de toon aangeeft. Interplay" is wat ;mfen noemt een on- derwerploos ballet, waarmee men bedoelt te zeggen dat het uit eigen kracht en' zon der voorganger op ander terrein tot leven komt. Men kan zich voorstellen dat de tien dansers en danseressen bezig zijn met oefeningen in een studio. Zij amuseren zich met hun lichaamstechniek, die tot een tweede natuur is geworden. Ook hier een behendigheids wedstrijd, nu echter niet met een anekdotische bedoeling maar met n logische functie in 'n ruimtelijke orde ning. „Spelenderwijze" wordt aangetoond dat de conventionele middelen van de danskunst kunnen worden toegepast om er een actueel levensgevoel mee tot uit drukking te brengen, waarbij een senti menteel duet nog eens extra laat uitko men dat de bewegingen ter expressie van het levensgevoel een onafhankelijke waar de hebben gekregen en zich ook „ab stract" laten toepassen. Maar het typisch Amerikaanse wordt men vooral in het vierde en laatste deel gewaar: het is een demonstratie van „team play" door zelf bewuste jongemensen, die daarmee voor al de kwaliteit van „team spirit" doen uit komen. En pas als de geest vaardig wordt over de middelen, kan men spreken van een eigen cultuur. Al hebben wij wel eens betere uitvoeringen van „Interplay" ge zien, niettemin konden Ruth Ann Koesun, Michael Lland en Enrique Martinez er terecht hartelijke bijval mee oogsten. Diezelfde, geestdrift kenmerkte ook de vertoning van „Thema en variaties" van Tsjaikofsky in de briljante zetting van George Balanchine als een eerbewijs aan de grootmeester van de „vorstelijke" tra ditie Marius Petipa, waarin diens sprook jesachtige effecten nog royaal worden overtroffen (men vergelijke dit werk maar eens met de divertissementen uit „De schone slaapster") zonder verontschuldi ging voor zoveel vrijmoedigheid door een dramatische aanleiding. Men heeft inder daad reden om vol trots te pronken met de gedisciplineerde virtuositeit van het ge hele ensemble. Lupe Serrano en Scott Dou glas waren (zaterdagavond) de prima so listen. Eerstgenoemde kon mij overigens Alicia Alonso noch Rosella Hightower doen vergeten, de ander mist nog het stac catoachtige dat destijds het optreden van Igor Youskevitch superieur maakte om in de fanfaretermen te spreken, waartoe bij deze compositie alle aanleiding wordt geboden. Juwelen van schoonheid zijn de duetten uit het romantische repertoire geworden, in de eerste plaats dank zij de voorbeel dige danser Erik Bruhn met zijn feilloos vakmanschap, nobele allure en gespan nen concentratie. Zowel Lupe Serrano als Violette Verdy mogen met recht dé titel van ballerina dragen. Zondagavond ont lokte „De zwarte zwaan" een ovatie aan het enthousiaste publiek in de Amster damse Stadsschouwburg, die alle pedan te bezwaren tegen dit paradenummer naar behoren overstemde. John Kriza ver dient bijzondere vermelding wegens zijn veelzijdigheid en spectaculair elan, met de titelrol in „Billy the Kid" en de bon-vi- vant in „Offenbach in de onderwereld" als de meest opvallende der uiteenlopen de creaties van deze markante toneelper soonlijkheid. Een zekere vermoeidheid na de lange reizen is bij de leden van „Ballet Theatre" onmiskenbaar. Een rustperiode hebben zij verdiend en trouwens dubbel én dwars nodig om met hernieuwde kracht in de komende herfst te gaan werken aan de verdere opbouw van het repertoire. Over de nieuwe aanwinsten hebben wij weinig hoeraklanken kunnen slaken. Misschien zal een weerzien, waarop wij vurig hopen, in een volgend Holland Festival ook ons vertrouwen in de Amerikaanse schep pingskracht bevorderen. De middelen tot uitvoering zijn glansrijk aanwezig. Ten slotte moet nog gezegd worden, dat de be geleidingen waren toevertrouwd aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest, David Koning In Brussel is zaterdagmiddag de beroem de Russische solodanseres van het Bolsjoi- ballet Olga Lepesjinskaja aangehouden. Zij werd op heterdaad betrapt, toen zij in een Brussels warenhuis twee paar handschoe nen, een paraplu, een stel manchetknopen en een rolletje leukoplast wegnam zonder te betalen. Er is geen wettelijke actie inge steld tegen de ballerina. Het warenhuis heeft geen klacht ingediend en de politie, die Olga Lepesjinskaja negen uur vast hield, heeft de affaire ondergebracht in de categorie der „non-lieu's' hetgeen in houdt, dat er geen gevolg aan zal worden gegeven. De bereomde danseres werd vrij gelaten door de politie, nadat de Russische ambassadeur Victor Awilov naar het paleis van Justitie was ontboden. Olga Lepesjinskaja danste zondag weer gewoon in de Muntschouwburg in de pas de deux uit „Don Quichote" en in „De Wal- purgisnacht" uit „Faust" van Gounod. Met het schepnet in zijn handen kwam het mannetje op de plaats, waar Umpie nog altijd aan de tak hing te zwiepen. Hij stak het net omhoog en schoof het om Umpie heen. „Opgepast", riep hij. „Nou laat ik je zakken, hoor!" Met enkele rukjes kreeg hij Umpies jasje los van de tak. Umpie zat nu in het ronde net; wel een beetje raar, want hij hing met zijn hoofd naar beneden. Maar het man netje liet hem nu voorzichtig zakken 7071 Advertentie (Kale schuur schreeuwt om Ceta-Bever Buitenbiita) (UP) De politie-agent Mario Man- tarro heeft een prettige en nuttige avond doorgebracht in het circus in Verona, toen het op doorreis voorstellingen gaf. Met twee carabinieri bevond hij zich dicht bij de „piste", toen hij een clown zag optreden. Ineens werd zijn aandacht getrokken door de manier, waarop deze clown hinkte. Onmiddellijk herkende hij hem als een vroegere bokser, Giu seppe Armandola, (30 jaar oud), naar wie door de Justitie gezocht werd. Mantarro stapte de piste binnen en wilde de clown arresteren, maar die gaf hem een kaakslag, waardbor hij tegen de grond sloeg. Een van de cara binieri van Mantarro, een oud-worste laar, nam daarop de clown onder han den en deed hem spoedig in het zaag sel bijten. Het publiek was opgetogen, omdat alles zo echt leek en appplaudisseerde uitbundig, terwijl de clown werd weg gevoerd. Deze keer kwam de clown echter niet terug om voor het applaus te danken. ALFRED NOYES OVERLEDEN RYDE, RTR. - De Britse dichter en schrijver Alfred Noyes is zaterdag in Ryde op 't eiland Wight op zevenenzeventigjarige leeftijd overleden. Advertentie A Op algemeen verzoek binnenkort ook verkrijgbaar de nieuwe Queen Size 1 Ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan heeft „Oslo's kinderkoor" een buitenlandse tournee ondernomen. Ook ons land is in het reisplan opgenomen en het bezoek aan onze streken blijft niet beperkt tot toch ten naar Volendam, windmolens en andere bezienswaardigheden. Op het programma staan ook enkele concerten, die de zang lustige Oslose meisjes en jongens echter alleen voor ouden van dagen geven. Dank zij de samenwerking van de afdeling Haarlem van de katholieke bond van be jaarden en de Algemene bond van ouden van Dagen is het mogelijk geworden, dat het koor zondagmiddag ook te Haarlem kon optreden. Vrij veel bejaarden wacht ten in de gemeentelijke Concertzaal met geduld op de komst van het koor, dat door een misverstand omtrent het aanvangstijd- stip van het concert tamelijk veel later verscheen dan de bedoeling was geweest. Geflankeerd door twee Noorse vlaggen en amfitheatersgewijs opgesteld op een medegebracht trappenpodium begon het koor onder leiding van zijn dirigent Georg Magnussen het concert met het lied „Gud signe Noregs land" van Oscar Berg, onge compliceerde, goed klinkende muziek, waarvan de toegewijde uitvoering een bij zonder sympathieke indruk maakte. Met gevoelige klank werd hierna een stemmig lied over een zonsondergang gezongen. Een expressief accent werd ook gebracht in „Bij moeders ziekbed" en een paar liede ren met vaderlandse strekking. Een tweede optreden betrof composities van componisten als Gade, Beethoven en Mozart, ten dele in bewerking, waarvan de uitvoering weer gekenmerkt werd door verzorgde, licht genuanceerde gevoeligë klank. Een eigen plaats namen de Noorse volksliedjes in, die aan het slot van het concert werden gezongen. De liedjes frap peerden door frisheid van klank en vlotte voordracht, het liedje over de dankbare kleine mussen onderscheidde zich boven dien nog door een aardige bewerking. In deze leuke volksmuziek voelde het koor zich merkbaar uitstekend thuis. De vijftienjarige zoon van de dirigent, Oistein Magnussen, zorgde met de vaar dige en ook muzikale vertolking van piano stukken van Heller, Baumgarten en Pes- ca voor een aantrekkelijk muzikaal in termezzo. En later op de middag heeft een der meisjes van het koor Turid Pinsli met het spelen van drie populaire wijsjes laten horen, dat zij met haar „trekkspill" (bij ons accordeon genoemd) al op heel vertrouw de voet staat. Ter herinnering aan dit bezoek bood de voorzitter van het koor de organiserende verenigingen een Noorse vlag op standaard aan, waarna namens deze verenigingen nog dankwoorden tot het Noorse koor werden gericht. Met het zingen van het Noorse volkslied nam het kinderkoor afscheid van Haarlem. 40. Ik heb net zoveel vlieguren op mijn naam staan als hij en heb hem gezegd, dat zoiets nooit zal gebeuren met een viermotorig toestel als waarmee wij nu vliegen". Hij dronk zijn koffie uit. „Maar dat maakte voor Prentice geen enkel verschil, als je dat troosten kan. Ik moest er mee doorgaan, tot ik het zou kennen, al was al die moeite dan ook onnodig". Patsy glimlachte even en veronderstelde, dat al de verschillende bemanningsleden wel hun moeilijkhe den zouden hebben. Het feit, dat Prentice oorzaak van zovele daarvan was, maakte hem in ieder geval iets minder tot een boeman". Ik luister gewoonlijk niet naar meisjespraat", zei Bill. „Maar ik heb wel gehoord, dat grote bruine ogen en gitzwart haar er veel toe kunnen bijdragen". Patsy lachte hartelijk. „Ja, dat heb ik ook gehoord". „En drink nu je koffië op en ga een beetje slapen", zei de piloot beslist. „Dit keer zijn dit nu mijn orders. En als ik morgen nog hier ben, zullen we dan 's avonds naar een bioscoop gaan?" Patsy antwoordde dat ze dat erg prettig zou vinden, maar inmiddels leek het wel, of het woord „slaap" al leen al haar oogleden deed dichtvallen. Tegen het mo ment, dat zij haar kamerdeur opende, leek ze al half in slaap te zijn en ze kon zich nog maar vaag herinne ren, dat zij een douche had genomen, de verwarming had afgezet en naar bed >vas gegaan. Gezagvoerder Bill Maynard was de volgende dag niet in Montreal. Hij bracht een toestel naar New York en Patsy bracht een driedaags verblijf door met win kels te bekijken en foto's te nemen. Ze zag niets van Prentice en slechts af cn toe een der andere bemanningsleden, hetzij in de koffieka mer van het hotel hetzij, net als zij zelf, in een van de grote magazijnen om te zoeken naar het beste ca deautje, dat zij voor hun dollars konden krijgen. Soms voelde zij zich wel een beetje eenzaam in de ze grote stad en wenste zij dat zij tot het soort stewar dessen behoorde, dat steeds direct contact zocht met de andere bemanninsleden in de hoop dat zij vragen met hen uit te gaan. Maar dat was zij nu eenmaal niet dacht zij, terwijl ze in haar eentje het drukke verkeer trachtte te ontwijken. Zij was het soort stewardess, te gen wie ze allemaal erg vriendelijk waren en voor wie ze als oudere broer optraden, maar, voor wie ze zich ook niet geneerden, om nog een extra kop thee te vragen, terwijl zij druk bezig was met het serveren van de lunches voor de passagiers. Ze waren tenmin ste, dacht zij, terwijl ze met verlangen naar een prach tige electrische mixer keek, die, haar moeder stellig graag zou willen hebben, allemaal erg aardig voor haar. Met één uitzondering dan altijd. Maar voor dat zij tot de conclusie was gekomen dat drie verblijven zonder ontbijt in Montreal haar juist in staat zouden stellen het ding te kopen, was het 5 uur in de middag en tijd voor de retourvlucht naar Londen. Die vlucht was zo rustig, als zij maar had kunnen wensen. Ditmaal geen oponthoud, waardoor ze gevaar liep een verkeerde beslissing te nemen; geen kinderen onder de tien jaar; geen slecht weer om de passagiers bang te maken en geen bevoorradingsmoeilijkheden om haar in de war te brengen. Prentice bleef in de cockpit, behalve de keren, dat hij zijn korte rondgangen langs de passagiers maakte. Hij maakte een imposante indruk, dacht zij, toen zij een ogenblik uit de keuken naar hem keek. Zes voet twee, had Joanna gezegd, of was het drie? En zoals Joanna zo juist gezegd had: een daarmee overeenko mende gestalte. Onberispelijk was de snit van zijn uniform, recht stond zijn pet. De passagiers stelden haar altijd vragen over hem, zodra hij naar de cockpit terug was. Als ze genoeg had den van hun kleine afleidingen van lezen, enz. wilden ze wel eens praten, omdat het vliegen nogal eentonig werd en het boven de Atlantische Oceaan stikdonker was en er door de patrijspoorten toch niets te zien was. Gewoonlijk zeiden zij: „Hij ziet er nogal jong uit", of „Erg aardig en alleen een beetje verlegen". Iemand vroeg eens nieuwsgierig „Is hij getrouwd?" en toen zij het hoofd had geschud vroeg deze passagier veelbete kenend: „Maakt u iedere vlucht met hem?" Ditmaal hadden zij echter weinig te vragen. Ze accepteerden Prentice als precies datgene, wat een ge zagvoerder moest zijn. Hij was groot, breed en streng genoeg om hun allen dat idee van veiligheid te geven, dat zij b.v. uit een extra motor zouden hebben kunnen putten. Zeker was hij kortaf en afzijdig en koel beleefd maar dat was best. Een gezagvoerder, die te veel praatte, zou hen niet aangestaan hebben. Zou je niet liever naar voren gaan en je werk doen?" hoorde men hen bijna denken. De ronde van de gezagvoerder sloot niet meer in, dan één enkele blik in de keuken en een knikje, om haar blik van waakzame vrees te beantwoorden. En terwijl de vier motoren hun weg namen door de tweeduizend mijlen dunne oceaanlucht, hielden Pat sy's gedachten zich met haar eigen probleem bezig.De passagiers waren uitgeslapen, hadden ontbeten en voelden zich warm en tevreden. De bemanning had eveneens onbeten en geneigd een oppervlakkig ge sprek te voeren over hun gage en toeslagen en ook de bekende grieven betreffende hun baantje. Patsy maakte zich intussen ongerust over datgene, wat geschreven was, of juist geschreven zou worden op het dunne stukje wit papier waarboven gedrukt stond: Vertrouwelijk rapport van de gezagvoerder. Hij had een hele stapel van die papieren en op het onderste daarvan stond in de linkerhoek in zwart machine schrift: Aylmer, Patricia, Nr. 1753, stewardess. Het was de taak van de gezagvoerder een openhartige omschrijving te geven van haar optreden. Toen zij Prentice een kop thee bracht (hij zou toch zeker wel zien, dat die kokend heet was, goed geser veerd en zonder één druppel in één van de schoteltjes) zat hij alleen in de cockpit met zijn aktentas open op de schoot. De tweede piloot was zich gaan scheren en het toestel vloog op de automatische piloot. Prentice had de metalen stuurstoel wat achteruit geduwd om meer ruimte voor zijn benen te hebben. Het was een rustig moment. De oversteek over de oceaan was achter de rug en er heerste een gevoel van ontspanning in de cockpit. Onder de vleugels la gen de groene heuvels van Wales, onderbroken door dunnen grijze valeien met kolenmijnen. Prentice zat met de pen in de hand over een bun del rapporten geboden, terwijl hij nu en dan even de instrumenten van de automatische piloot bijstelde. Hij keek Patsy aan, en fronste toen even de wenkbrauwen, zoals men vaak doet, wanneer het voorwerp van onze overdenkingen onverwachts voor on? staat. Toen zij even opzij gluurde kon zij het formulier zien dat op haar betrekking had en toen zij het hoofd hele maal opzij draaide zag zij de naam Aylmer. (Wordt vervolgd) Alle bestuursleden van de stichting „Nederlandse Opera" in Amsterdam heb ben aan de minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen en aan het college van B. en W. van de hoofdstad gevraagd hen van hun functie te willen ontheffen. Dit wordt -'ermeld in een mededeling met betrekking tot het ballet, die de directie van de Opera heeft gericht tot alle geën- gageerden bij de Opera. Het bestuur deelde zaterdagmiddag op vragen over deze kwes tie mede, vooralsnog niet bereid te zijn op de ontslagaanvrage enig commentaar te leveren. De moeilijkheid voor het bestuur van de Nederlandse Opera zou hierin bestaan, dat de gemeenteraad van Amsterdam onde: - hands: bezig is, zélf de Nederlandse Opera te besturen. Op zaterdag 26 en zondag 27 juli wor den te Hilvarenbeek voor de twaalfde maal de Groot-Kempische Cultuurdagen ge houden. Als algemeen thema voor de cul tuurdagen is dit jaar gekozen het onder werp: „De Nederlandse cultuur in de groeiende Benelux". Op zaterdagmiddag zal dit onderwerp worden behandeld door mr. L. Delwaide uit Antwerpen en prof. dr. H. D. de Vries-Reilingh uit Amster dam. Hierna vindt de beiaardluisterwed- strijd plaats. De Hilvarenbeekse beiaard wordt dan bespeeld door de heer R. Rit- ter, "stadsbeiaardier van Delft en Leiden. Een toelichting zal worden gegeven door mr. R. de Waard te Amsterdam, voorzit ter van de Nederlandse Klokkenspelver eniging. Naast de gebruikelijke vergaderingen voor schrijvers en beeldende kunstenaars wordt dit jaar op zondag in de raadzaal van het gemeentehuis een bijeenkomst be legd onder auspiciën van het genootschap „De Nederlanden in Europa". De inlei ding wordt gehouden door de voorzitter van het Genootschap, prof. dr. P. Geijl. Voorts wordt nog een afzonderlijke bijeenkomst belegd in zaal Concordia van de Federa tie van Noordbrabantse Schuttersgilden en van de Vlaamse Federatie van Schut tersgilden. Des namiddags vindt de uitrei king plaats van de Hilvarenbeekse litera tuurprijs, waarbij Antpn van Duinkerken het juryrapport zal voorlezen. Des avonds wordt op de binnenplaats van het gemeen tehuis opgevoerd het nieuwe openluchtspel van Jan Naaijkens „Théatre d'Amour", De dagen zullen worden besloten met een concert voor harmonie en beiaard. MAANDAG 30 JUNI Concertgebouw: Leerlingenuitvoering van de Muziekschool van de Maatschappij tot bevordering der Toonkunst, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van schil derijen en tekeningen van J. Pool, 1023 u. FILMS Cinema Palace: „The tin star", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Lichtzin nige meisjes", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Stoottroepen in de aanval", 18 j., 19 en 21.15 uur.' Luxor Theater: „Spook te koop", a.l., 19 en 21.15 uur. Minerva Thea ter: „Bonjour Tristesse", 18 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Loving you", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Michael Stro- goff, de koerier van de Tsaar", a.l., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Nachten zonder liefde", 18 j., 19 en 21.15 uur. DINSDAG 1 JULI Concertgebouw: Leerlingen van het Haarlems muziekinstituut geven een uit voering, 19.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Gebouw „De Waag": Expositie van wer ken van Bram Pihl, 1017 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling van een collectie van moderne kunstwerken: 1012.30 en 13.3017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen Cate": Expositie van werken van Henk van Es, 1117 uur. „In 't Goede, Uur": Ten toonstelling van werken van Kees Verwey, 1019 uur. Galerie Espace: Een zomerten- toonstelling met werken van Appel, Luce- bert, Sanders en anderen, 1117 uur en Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke ningen en schilderijen van J. Pool, 1023 u. FILMS Cinema Palace: „The tin star", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Lichtzin nige meisjes", 18 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Stoottroepen in de aanval", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Thea ter: „Spook te koop", a.l., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Bonjour Tristesse", 18 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Lo ving you", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Michael Strogoff, de koe rier van de Tsaar", a.l., 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Nachten zonder liefde", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 6