Beverwijks carillon laat al
zijn klokken jubelen
Verlies K.L.M. in eerste
halfjaar f2.382.000
Internationaal
festival in
folkloristisch
Beverwijk
Van dag tot dag
vj
3
FEEST OP HET MEERPLEIN
Eigen gezichten
Amerikanen beproefden
raket met atoomkop
Schrik in Honoloeloe
Een slecht begin voor
nieuwe veerboot
Gaat u met vakantie?
Vrolijke Fransen
John Fesperman geeft in
Grote Kerk orgelconcert
De ontvangst van Engelse
en Duitse jongelui op
Velsens Raadhuis
Bevestiging ds. L. E. Ooster-
hoff in Beverwijk
Kerkelijk Nieuws
Concerten in Beverwijk
VOORDELIG RESULTAAT TWEEDE KWARTAAL
'"Hoe is het ontstaan?
Dit woord:
DADELIJK j
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1958
EINDELIJK brak vrijdagmiddag het ogenblik aan, waarop de Beverwijkse Vrienden
van de Beiaard zo lang met verlangen hebben gewacht. Het ogenblik, waarop het
Beverwijkse carillon, dat uit 49 klokken bestaat en is ondergebracht in de koepel
van de St. Agathakerk aan de Breestraat officieel in gebruik werd gesteld. Dit
geschiedde door de president-directeur van de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en
Staalfabrieken te IJmuiden, ir. A. H. Ingen Housz. Hij gaf de beiaardier Flucie
van Bergen uit Sneek opdracht het Wilhelmus te spelen.
Vooraf had ir. L. Stoelinga, een van de „kopfiguren" van de Vrienden van den
Beiaard een welkomstwoord tot de vele belangstellenden op het Meerplein gesproken.
„Bij deze feestelijke gebeurtenis gaat onze grote dank in de eerste plaats uit naar
de beschermheren van onze stichting Vrienden van de Beiaard, burgemeester J. G. S.
Bruinsma en ir. Ingen Housz, die ons bestuur hun doorslaggevende morele steun
en krachtdadige hulp en raad op vaak treffende en verrassende wijze hebben
verleend", zei ir. Stoelinga, die voorts zei het kerkbestuur van de St. Agathakerk
bijzonder erkentelijk te zijn voor het verlenen van de loyale gastvrijheid voor het
carillon in haar torenkoepel.
vcrwijkse Harmonie Kapel de koepel van
de St. Agathakerk om „het feest van de
klokken" met klaroengeschal
strepen.
Hierna begaven de genodigden
naar het stadhuis in
Een bijzonder woord van dank kreeg de
secretaris van de Vrienden van de
Beiaard, de oud-propaganda-chef van de
Hoogovens, de heer C. van Dam „voor het
vele werk dat hij deskundig en op de hem
zo eigen prettige wijze, steeds bereidvaar
dig en met veel enthousiasme heeft ver
richt".
Ir. Stoelinga besloot zijn betoog met de
volgende uitspraak: „Moge de lieflijke
klanken van ons, van uw, carillon alle da
gen onze stemming ten opzichte van onze
medemensen verheffen. Moge zijn trouwe
welluidendheid ons troosten in verdriet
en tegenslag en moge zijn jubelende liede
ren onze vreugde vergroten bij festivitei
ten en feestdagen".
Beverwijks burgemeester, de heer J. G.
S. Bruinsma, sprak eveneens vriendelijke
woorden over het carillon. Hij zei dat het
particuliere initiatief, dat in allerlei toon
aarden te beluisteren valt, wel een bijzon
der klankrijke gestalte heeft gekregen
door middel van het carillon en dat het
de bekroning vormt van het jarenlang
stille en stugge werken van het comité van
voorbereiding, dat de taal der klokken
verstaat en die zich daarom met recht de
Vrienden van de Beiaard mogen noemen.
Vervolgens gaf de burgemeester een
overzicht van de moeilijkheden waarmee
de Vrienden van de Beiaard te kampen
hebben gehad en noemde de successen, die
deze bewonderaars van het klokkenspel
hebben geboekt.
„Levende wezens"
Beverwijks burgervader gaf de volgen
de doorleefde typering van wat de heden
daagse mens voelt, wanneer zij naar een
carillon luistert: „Het is alsof de mens de
klokken nodig heeft als omlijsting van zijn
eigen leven en als de vertolkers van zijn
menselijke gevoelens. Hij ziet ze als leven
de wezens, die „de levenden roepen, de do
den bewenen en de bliksems breken". De
zware bastonen vertolken de droefheid en
de rouw, de hoge tenorstemmen de vreug
de en de blijde stemming van het hart,
terwijl de mengeling der tonen als het wa
re het ritme en de melodie van zijn gehe
le leven weergeeft".
Beverwijks burgervader noemde de
beiaard het instrument der gemeenschap
bij uitstek, doordat zijn muziek als geen
ander de massa kan bereiken.
Saamhorigheid
Met de volgende wens besloot de heer
Bruinsma zijn toespraak: „Moge het ca
rillon steeds voor een ieder een wekroep
tot saamhorigheid zijn; zijn tonen zijn
hoog en laag binnen de omvang van de
verschillende octaven, doch zuiver en zon
der dissonant zijn de akkoorden. Moge
het ook zo gaan met het leven en streven
van onze stad: wel verschillend en tegen
gesteld naar gelang van individuele be
hoefte en geaardheid, maar eensgezind bij
het volbrengen van gemeenschappelijke
taken".
De nestor van de Beverwijkse gemeen
teraad, de heer H. van Dorp, sprak na
mens de burgerij woorden van dank. „Mo
ge het carillon meewerken aan de meerde
re luister van ons groeiend Beverwijk".
van
te onder-
zich
„Scheybeeck", ter
wijl de bevolking ondanks de hevige regen
op het Meerplein achterbleef om aan een
luisterwedstrijd, waarvoor vele prijzen
Al viel de regen gisteravond in stromen
op de lanen en gazons van het park Schey
beeck in Beverwijk, toch is het internatio
nale folkloristische dansfestival (waarom
toch niet gewoon: feest?) niet helemaal in
het water gevallen. De organisatoren heb
ben kans gezien de demonstraties te laten
doorgaan in het Kennemer Theater, waar
de genodigden aan drie kanten van de
dansvloer en op het toneel een plaats kon
den vinden en de verdere belangstellen
den het gebodene van het balkon af heb
ben gadegeslagen. Na een kort welkomst
woord van de heer W. J. Lubbers, voor
zitter van de plaatselijke Vereniging voor
Vreemdelingenverkeer, betuigde mr. R.
J. J. Lambooy, president van het bestuur
van de Federatie van Folkloristische Groe
pen in Nederland, de medewerkenden zijn
deelneming met het slechte weer, waar
door men gedwongen was zich op een
uiteraard veel te kleine oppervlakte uit de
voeten te maken. Een parade van de ruim
honderdvijftig dansers en muzikanten
werd met een viertalige begroeting beant
woord en toen kon het programma, on
danks alles slechts iets meer dan een half
uur na de vastgestelde tijd, beginnen.
In de toespraak van de heer Lambooy
en in enkele van de korte aanbevelingen
in het keurig verzorgde programma kwam
wederom alleen de mening naar voren,
dat de volksdans een uiting van levens
vreugde zou zijn. Meer dan een misvat
ting lijkt mij dit toch een beperking: hoe
veel dansen zijn er niet ontstaan uit bijge
loof, uit natuurlijke angst, uit rouw of uit
symbolische bezweringen van gevaar en
voorstellingen van strijd? En belangrijker
dan het bovendien nogal vage begrip van
levensvreugde is het verkennen en in be
zit nemen van de ruimte, het aantonen en
uitdragen van waardigheid, om maar te
zwijgen van de vermommingen der ero
tiek. Overigens is zo'n volksdansfeest bij
zonder interessant om de verscheidenheid
der levensgewoonten te leren kennen,
waarbij het opvalt dat de mensheid eigen
lijk één grote familie vormt. De eigenaar
digheden blijken juist in de uiteenlopende
toepassingen van gemeenschappelijke
kenmerken in aanpassing bij geografisch
en historisch gegroeide gesteldheden. Dat
werd op deze avond aardig duidelijk door
de sterk verschillende uitvoeringen van
dezelfde grondmotieven door plattelan
ders en bergbewoners, door noorderlingen
en bewoners van zuidelijke streken.
f
De minister van Binnenlandse Zaken
heeft officieel nog steeds niet beslist of hij
zijn wetsontwerp voor de instelling van een
IJmondraad al dan niet zal intrekken. In
tussen is op de jongste vergadering van het
IJmond-adviescollege door de drie part
ners (Velsen, Beverwijk en Heemskerk)
besloten dit college voort te zetten.
Ofschoon dit met algemene stemmen is
geschied, is in „het noorden" een actie
gaande die het kennelijk daarmee niet eens
is. Het heet, dat het IJmond-adviescollege
slechts psychologisch nut heeft; dat men
zich maar blijft vastklampen aan een fic
tief idee; dat het adviescollege alleen be
rust op het psychologisch effect van de
leden zelf. Om maar te zwijgen over goed
kope geestigheden als „IJmond-advies-
komedie" etcetera.
De mogelijkheid dat na het instellen van
de nieuwe gemeenteraden partners er an
dere over gaan denken dan hun voorgan
gers is weliswaar gering, maar toch niet
geheel uitgesloten. De verbittering onder
de noordelijkste deelgenoten van het ad
viescollege wegens „gebrek aan trouw",
„stoten onder de gordel", „woordbreuk" en
„bepaald vijandige gezindheid", waarvan
men elkaar openlijk beschuldigt, is er -
ondanks aardbeienfeesten, wijnfestijn en
internationaal dansfestival - niet veel min
der om geworden.
Zelfs als het juist zou zijn, dat het
IJmond-adviescollege „slechts psycholo
gisch nut" heeft, dan zou dit op zich zelf
toch reeds belangrijk genoeg zijn om het
niet zonder meer op te doeken. Het gere
geld contact tussen de leden van de dage
lijkse besturen der betrokken gemeenten
is een waardevol iets en in elk geval toch
veel beter dan helemaal geen contact. Er
zijn voorts wel degelijk voorbeelden van,
dat het adviescollege in de luttele jaren
van zijn bestaan nuttig werk heeft vericht,
onder meer in gevallen waarbij de finan
cieel sterkere partner zijn zwakkere broe.
der helpt.
Veel van de tijd die het onderling ge
krakeel in beslag neemt zou beter zijn be
steed indien men de schuld van minder
bevredigende gang van zaken in de eigen
gemeente niet bij voorbaat toeschreef aan
de kwade trouw van zijn buur, maar se
rieus onderzocht of men er zelf niets aan
zou kunnen doen, al zou men dan wel eens
tot de conclusie moeten komen er zelf de
capaciteiten niet voor te bezitten en de
hulp nodig te hebben van een sterkere
broer.
WASHINGTON, (Reuter) De Ameri
kanen hebben vrijdag bij een proef in het
gebied van het eiland Johnston in de Stille
Oceaan een in een raket aangebrachte
kernlading tot ontploffing gebracht,
aldus is officieel te Washington bekendge
maakt.
Deze ontploffing maakt deel uit van de
huidige reeks Amerikaanse proeven met
kernwapens.
Johnston ligt ongeveer 1.100 kilometer
ten zuidwesten van Hawaii.
(UPI) De scheepvaart had enkele
uren tevoren opdracht gekregen, het gebied
om Johnston-eiland, tot een straal van
520 mijl, te mijden. Óp de Hawaii-eilanden
was de ontploffing zeer goed te zien. Men
zag een verblindende lichtflits en daarop
twee paddestoelvormige wolken. Enige
ogenblikken daarna werden de wolkenla
gen rood van kleur.
HONOLOELOE, (UPI)— In Honoloeloe
heerst grote ontstemming over het feit,
dat de Amerikaanse legerautoriteiten
niet van te voren hebben medegedeeld,
dat een projectiel met een atoomkop zou
worden beproefd.
De lichtflits was zeer duidelijk zicht
baar en veroorzaakte grote ongerustheid
omdat niets omtrent een op handen zijnde
kernwapenproef bekend was.
De nieuwe veerboot „Prinses Beatrix",
die gisteren in dienst werd gesteld in de
veerdienst Vlissingen-Breskens, is zowel
's morgens als 's middags defect geraakt,
waardoor het vaarschema in de war liep
en tal van reizigers hun aansluitingen mis
ten en enkele uren moesten wachten op
een tweede verbinding. De veerdienst
werd overgenomen door de twee reserve
schepen „Koningin Juliana" en „Prins
Bernhard", doch de vele automobilisten
en vrachtrijders, die gerekend hadden op
tijd thuis te kunnen zijn door het in de
vaart komen van de „Prinses Beatrix",
die honderd auto's kan vervoeren, moes
ten lange wachttijden maken, hetgeen de
stemming op de wachtplaatsen niet bevor
derde.
en wilt u dat wij uw krant naar uw
vakantie-adres opzenden?
Stuurt u ons dan minstens twee dagen
voor uw vertrek een briefkaart met
vermelding van uw naam, uw vaste
adres, uw vakantie-adres, de datum
waarop de eerste krant naar uw
vakantie-adres gezonden moet worden
en de datum waarop de krant voor het
laatst moet worden toegezonden.
Als u de krant per week betaalt, wilt
u dan het abonnementsgeld voor de
vakantieweken vooruit aan de bezor
ger betalen
DE ADMINISTRATIE
Stuk voor stuk
Toen was het de beurt aan mr. Romke
de Waard om de beiaardklokken stuk voor
stuk met medewerking van de beiaar
diers Flucie van Bergen en Henk Hertzog
aan het publiek voor te stellen.
Hierna gaven beide beiaardiers een
concert, dat „klonk als een klok". Onder
meer werden ter ere van respectievelijk
de Hoogovens en Van Hattum en Blanke
voort het Staalwerkerslied en „Wilt heden
nu treden" ten gehore gebracht.
Luisterwedstrijd
Tot slot van de officiële plechtigheid be
klommen enige trompetters van de Be-
In de eerste helft van 1958 werd bij de
verkoop van verouderd materieel een
winst geboekt van f 6.822.000. Een der
gelijke winst kwam in de eerste helft van
1957 niet voor. Voor belastingen werd in
de eerste helft van 1958 een verlies ge
boekt van f 13.002.000 vergelegen met een
winst van f 4.250.000 in de eerste helft
van 1957. De winst- en verliesrekening
vermeldt voorts over de eerste helft van
1958 onder het hoofd „vrijgevallen uit
voorzieningen voor belasting resp. ge-
Het is geen wonder, dat in deze tijd van
opheffing van grenzen en ongekend toene
mend verkeer, van overheersingen door
internationale denkbeelden en van over
koepelende organisaties, de belangstelling
voor de folklore „dat wat goed en stijl
vol is geweest in het leven van onze voor
ouders" zoals mr. Lambooy het uitdruk
te van overheidswege krachtig wordt
gestimuleerd als een der middelen om het
eigen gezicht te bewaren. Symptomatisch
voor deze thans dankbaar gememoreerde
steun van rijk en gemeente is soms de
plaats van handeling: verleden jaar heb
ik een groot volksdansbal meegemaakt in
de hal van het nieuwe gebouw van het mi
nisterie van Onderwijs, Kunsten en We-
reserveerd voor belasingen naar de
winst", aan de winstzijde f 4.980.000 (ver
leden jaar aan de verlieszijde f 2.174.000)
en belastingvermindering wegens investe
ringsaftrek (in zes maanden de helft van
het geschatte jaarbedrag) resp. 5.640.000
en f 5.700.1)00. De winst- en verliesreke
ning sluit over de eerste helft van 1958
met een verliessaldo van f 2.382.000 ver
gelegen met een winstsaldo van f 7.776.000
over de eerste helft van 1957.
beschikbaar waren gesteld, mee te doen.
In het raadhuis ontspon zich een geani
meerd gesprek tussen de genodigden en
het Beverwijkse gemeentebestuur. Te
vens nam de heer Tuur Eysbouts, de fa
brikant van de klokken, de gelegenheid te
baat enige vrienden van het klokkenspel
te verrassen met bronzen klokjes.
tenschappen en voor deze gelegenheid was
de Beverwijkse raadhuistuin ter beschik
king gesteld! Nog een algemene opmer
king, alvorens wij onze aandacht richten
op de details. Wederom werd, zoals te doen
vrij gebruikelijk is, de toeschouwers toe
geroepen dat het om amateuristische pres
taties en dus niet om voorbeeldige afwer
king of virtuositeit gaat. Akkoord ik
weet heel goed, dat natuurlijke expressie
niet om zorgvuldige vormgeving vraagt.
Maar menigmaal is juist de perfectie be
palend voor de wezenlijke eigenaardig
heid en gaan de bewijzen van kracht en
uithoudingsvermogen met elegantie en die
van bravour met distinctie gepaard.
De Reuzegomghesellen van Sinte Bar
belen uit Leuven openden (helaas met bij
zonder valse begeleiding) het programma
met een Kempische mazurka, een van
origine Poolse boerendans met verzwaar
de accenten. De Cheadle Scottish Dance
Group onder leiding van Jean McLachlan
uit Cheshire kwam wat schools met een
overigens aantrekkelijke bloemlezing voor
de dag. De meeste Schotse dansen date
ren uit het einde van de achttiende eeuw
en zijn gebaseerd op oude Keltische mo
tieven. Zoals bij vele bergvolken zijn ze
licht met geraffineerd voetenwerk in soms
balletachtige passen, met sprongen zonder
preparatie en een mooi evenwicht (het
bovenlichaam heeft geen eigen actie) in
de opwaartse bewegingen. De Gillie Cal-
lum (een dans over gekruiste zwaarden)
en de Highland Fling (oorspronkelijk op
schilden) misten door het' jongensachtige
van de uitvoerenden het fascinerende ele
ment.
De Dalaförêningens Folksdanslag from
Svenska Ungdomsringen for Bygdekultur
uit Stockholm maakte een plezierige in
druk door de verscheidenheid van kostu
mering en door de ietwat gestileerde flirt
in boerendansen, die kennelijk ingrijpen
de vereenvoudigingen zijn van oude hof
cultuur. Ook hier weinig lichaamsbewe
ging: de armen worden alleen gebruikt
als verbindende schakels. Wel neemt het
hoofd lichtelijk amoureus aan de expres
sie deel. Andere opvallende kenmerken:
in plaats van de geleidelijke overgangen
zoals bij voorbeeld bij de Nederlandse
folklore twee tempo's in één dans èn
de glijhoudingen (zonder dat de hiel van
de grond komt) bij de walsen en polka
mazurka's. Bij nabootsingen van deze
dansen door Nederlandse groepen streeft
men er meestal na de bindingen met ge
dragingen uit het dagelijks leven panto
mimisch te illustreren, voor zover die niet
uit de opbouw der figuren blijken. Wij
werden echter door de thans geleverde
voorbeelden gesterkt in de overtuiging, dat
de betekenissen gebonden zijn aan de tek
sten van de dansliederen en de passen aan
die van de ritmiek daarvan. De meeste
volksdansen gaan terug tot de tijden,
waarin er tussen zang en dans nog geen
differentiatie was.
Dat bleek vooral ook uit het optreden
van de Ecole Ventadour uit Limousin in
centraal-Frankrijk, met een groot orkest
van draailieren, violen en een soort doe
delzakken, voor mij het hoogtepunt van
deze levendige bijeenkomst. Hier kreeg
men, vooral in de viriele bourrées op ver
schillende maatsoorten, snelle variaties te
zien als uitdrukkingen van een beginnen
de eigen beschaving van de volksklasse
met de talrijke snelle sprongen van het
ene been op het andere, kort en krachtig.
Behalve deze dansen werden er ook ande
re voorlopers van het menuet en van de
Franse wals getoond. Tenslotte zag men
de letterlijk in praktijk gebrachte oktaaf-
sprongen van de Tanzgruppe des Tiroler-
bundes mit dem Verband der Südtiroler,
eveneens met walsen en polka's, echter
met diepe doorbuigingen van het lichaam.
Het jodelen en het vele stampen, klappen
in de handen en uitdelen van oorvijgen
(in de Plattler) zijn de typische commu
nicatiemiddelen en dito getuigenissen van
zelfstandigheid van een onafhankelijk en
door de natuur tot weinig spreken gedwon
gen volksgroep.
Vandaag en morgen wordt het feest
voortgezet, laten we hopen in het natuur
lijke decor van Scheybeek misschien
verschijnt dan ook de Westduitse groep
nog op het grastapijt, die nu zonder enig
voorafgaand bericht onhoffelijk verstek
liet gaan.
David Koning
In de serie zomeravondconcerten, die om
de veertien dagen in de Grote Kerk in
Beverwijk worden gegeven, zal op dins
dag 5 augustus de bekende Amerikaanse
organist John Fesperman een concert ge
ven. De heer Fesperman heeft de leiding
van het muziekonderwijs aan meerdere
universiteiten in Amerika. Als organist is
hij verbonden aan de Alabama University.
Het programma zal bestaan uit werken
van Johann Sebastiaan Bach.
Naar aanleiding van kritische opmer
kingen over de wijze waarop maandag
j.l. Duitse en Engelse jongelui op het
Velsense raadhuis zijn ontvangen, waar
bij zij niet officieel zijn toegesproken door
de burgemeester, vernemen wij dat de
burgemeester van het standpunt zou zijn
uitgegaan dat het houden van een toe
spraak bij deze gelegenheid niet noodza
kelijk was. De burgemeester heeft zich
slechts informeel onderhouden met enke
le oude bekenden uit de Engelse groep en
de leider van de Duitse groep aan zich
doen voorstellen, zulks op verzoek van
de Nederlandse jeugdleider. De wethou
ders hebben zich met de Duitse gasten
onderhouden.
Mr. Kwint heeft eerder meermalen ver
klaard dat hij tijdens de oorlog heeft ge
zworen nooit meer Duits te zullen spre
ken, doch zou van mening zijn dat dit bij
bedoelde ontvangst niet tot een onheuse
bejegening van de gasten heeft geleid.
Bij het afscheid heeft de burgemeester
Engelse en Duitse gasten de hand ge
drukt.
Burgemeester Kwint heeft verklaard
dat hij mededelingen omtrent zijn hou
ding op bedoelde ontvangst zal doen op de
aanstaande gemeenteraadszitting.
Vragen van raadsleden
Over de ontvangst van een groep Duitse
jongelui op het Velsense raadhuis zijn door
de heer J. Nuyens, voorzitter van de
K.V.P.-fractie in de gemee Reraad van
Velsen, de volgende vragen aan het col
lege van B. en W. van Velsen gesteld:
1. Is het juist dat de Velser Jeugd Cen
trale uw college heeft verzocht (onder
meer) een groep Duitse jongelui officieel
te ontvangen?
2, Is het juist, dat uw college, hetzij een
stemmig, hetzij bij meerderheid, dit ver
doek heeft ingewilligd?,
3. Indien het antwoord op vorenstaande
vragen bevestigend luidt, mag daaruit dan
worden geconcludeerd, dat de „jeugduit
wisseling" met Duitse jongeren uw hoge
instemming had?
4. Is het gebruikelijk bij officiële ont
vangsten de geldende vormen van wel
levendheid in acht te nemen, er van uit
gaande dat namens een ander wordt op
getreden?
5. Is het dan juist, dat zulks ten aanzien
van de groep Duitse jongeren is nagelaten?
6. Ware het niet mogelijk geweest, on
der respectering van de persoonlijke ge
voelens van uw voorzitter, de officiële
ontvangst zodanig te organiseren, dat dat
gene achterwege blijft, waaraan men al
gemeen in den lande aanstoot neemt?
7. Is uw college overigens van oordeel,
dat alle andere middelen om Velsen in de
landelijke publiciteit te betrekken op een
fatsoenlijke en behoorlijke wijze volledig
uitgebuit waren?
Ds. L. E. Oosterhoff zal zondag 31 augus
tus afscheid nemen van de Gereformeerde
kerk (onderh. art. 31 K.O.) van Ten Post
in Groningen en veertien dagen later, n.l.
zondagmiddag 14 september a.s., na des
morgens vooraf te zijn bevestigd door zijn
voorganger ds. N. Bruin, die op 5 januari
van dit jaar naar Rotterdam-Charlois is
vertrokken of door ds. A. Bos van Haar
lem, zijn intrede doen als predikant van
de Gereformeerde Kerk (onderh. art. 31
K.O.) van Beverwijk.
Ds. Oosterhoff werd op 16 december
1914 te Aduard in Groningen geboren. Hij
bezocht eerst het Willem Lode wijk gym
nasium te Groningen, en studeerde daar
na verder aan de theologische hogeschool
te Kampen, waar hij op 20 april 1943 zijn
kandidaatsexamen deed. Nadat kand.
Oosterhoff op 6 mei van datzelfde jaar
(1943) door de classis Groningen beroep
baar was gesteld in de Gereformeerde
Kerken in Nederland, heeft hij eerst enige
tijd de Gereformeerde Kerk van Berkel en
Rodenrijs als hulpprediker gediend. Tij
dens zijn hulppredikerschap te Berkel en
Rodenrijs kwam daar de kerkscheuring en
maakte hij zich eind augustus 1944 los van
de synodale besluiten. Nadat kand. Ooster
hoff op 3 juli 1945 door de voorlopige
classis Rotterdam te Schiedam peremptoir
was geëxamineerd en toegelaten tot de be
diening des Woords en der Sakramenten
in de Gereformeerde Kerken (onderh. art.
31 K.O.) werd hij op 15 juli van datzelfde
jaar (1945) door ds. C. Vonk van Schie
dam bevestigd als predikant van de Gere
formeerde Kerk (onderh. art. 31 K.O.) van
Overschie. Op 5 november 1947 verwissel
de ds. Oosterhoff deze kerk met die van
IJsselmuiden-Grafhorst, vanwaar hij op
17 augustus 1952 naar die van Ten Post
in de classis Appingedam vertrok.
Tijdens zijn ambtsbediening te Ten Post
was ds. Oosterhoff in de classis Appinge
dam o.a. kerkvisitator; examinator exe
gese Oud Testament; deputaat ad. art. 11
K.O.; secundus deputaat ad art. 49 K.O.
Te IJsselmuiden-Grafhorst werd door ds.
Oosterhoff een kerkbode „De Kerkklok"
opgericht en te Ten Post de kerkbode
„De Kerkwacht".
Vooruitgang
The Observer, een van de beste week
bladen ter wereld, heeft aan zeer belang
rijke, zeer wijze mannen, de vraag voor
gelegd „Is vooruitgang mogelijk?" Dat dit
blad deze vraag stelt, stelt my teleur. Ik
vind het een oppervlakkige vraag. Want
wij zouden eerst dienen vast te stellen wat
„vooruitgang" betekent. Ik geloof niet dat
die definitie te vinden is. Zeker niet een
die algemeen aanvaardbaar is. Wat voor
de één vooruitgang is, is het in de ogen
van een ander geenszins.
Zo is het ook met de vraag die dikwijls
gehoord wordt: „Is de huidige mens ge
lukkiger dan zijn voorvaderen?" Het ligt
er maar aan wat ge onder „geluk" verstaat.
En wie is „de" mens? Alle mensen? De
meerderheid der mensen?
Juist in tijden van spanning, crisis en
vrees voor oorlog, hoor ia zeggen: „Onze
grootvaders waren gelukkiger dan wij; zij
leefden in een vredestijd".
Ik weet het niet. Iets positiever: „Neen,
ik geloof het niet".
Alles is betrekkelijk. Onze grootvaders,
die aan oorlog zelfs niet dachten, hadden
andere maatstaven voor geluk en ongeluk.
Zij konden ongelukkig zijn om zaken en
ontwikkelingen die wij onbelangrijk vin
den. Toen verbeeldde de bezittende klasse
zich dat de verwerkelijking van het socia
lisme het einde van de wereld betekende.
Zij zagen i i die verwerkelijking misschien
zulk een gevaar als wij in de atoombom.
Is de man, die het materialiter beter
heeft dan zijn vader, gelukkiger dan zijn
vader? Uit onze gezichtshoek bezien moet
dit zo zijn. De man die een auto bezit
moet daar, uit onze gezichtshoek bezien,
gelukkiger mee zijn dan de man die slechts
een fiets bezat. De man die een buiten
landse vakantiereis kan maken, moet ge
lukkiger zijn dan zijn grootvader, die
daarvan niet droomde.
Is het zo?
Na ons zal iedere generatie meer dingen
bezitten voor haar gemak en haar ont
spanning dan wij, allerlei dingen waarvan
wij zelfs de mogelijkheid niet kunnen ver
moeden. Zij zullen niet kunnen begrijpen
dat wij het er zonder konden stellen. Over
tienduizend jaar zal men de mens der
twintigste eeuw zien, zoals wij de holen-
mens zien.
Zijn wij ongelukkig omdat wij niet be
zitten wat zij bezitten zullen?
Is de jongen die zijn eerste bromfiets
krijgt daar gelukkiger mee dan wij waren
met onze eerste fiets?
Is de huidige mens gelukkiger met zijn
bioscoop dan zijn overgrootvader was met
de toverlantaarn?
Zijn wij gelukkiger met ons elektrisch
licht en onze oliestook dan grootmoeder
met haar gaslicht en kolenkachel?
Geeft u zelf het antwoord maar.
Elias
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Zuidland B. Bijleveld te Noor
deloos en G. Blom te Meerkerk, van wie
eerstgenoemde is beroepen.
Evang. Luth. Kérk
Drietal te Woerden dr. C. J. Munter te
Groningen, C. Schroder, prop. te Amster
dam en mej. J. A. P. Ris, prop. te Amster
dam, van wie laatstgenoemde is beroepen
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Goedereede B. M. Meyn-
derts, kand. te Bergschehoek. - te Scheem-
da C. J. van Rooijen te Zierikzee.
Aangenomen naar Delft (toez.) (vac. J. J.
Poot) L. Vroenindewey te Gameren.
Doopsgez. Broederschap
Bedankt voor Graftdijk c.a. E. van Stra
len, proponent te Amsterdam.
De Commissie Cultureel Beverwijk heeft
voor het komende seizoen een viertal con
certavonden vastgesteld die plaats vinden
in het Kennemer Theater en worden uit
gevoerd door het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest.
De data met de uit te voeren werken zijn
als volgt:
Woensdag 15 oktober onder leiding van
Henri Arends, met als solist George van
Renesse (piano). Uitgevoerd wordt: Sym
fonie nr. 67 van Haydn; Mathis der Maler
van Hindemith; Pianoconcert nr. 1 van
Brahms.
Dinsdag 25 november onder leiding van
Marinus Adam met als solist Theo Olof
(viool). Uitgevoerd wordt: Ouverture Prins
Igor van Borodien; Vioolconcert van
Mendelssohn; Symphonie nr. 3 van Tsjai-
kofski.
Vrijdag 30 januari onder leiding van
Henri Arends, met als soliste Betty Jean
Hagen (viool). Uitgevoerd wordt: Sym
fonie in E van J. S. Bach; Vioolconcert in
D van Mozart; Eerste Rapsodie voor viool
en orkest van Bartök en Hary Janossuite
van Kodaly.
Woensdag 4 maart onder leiding van
Henri Arends met als solist Rudolf Dohm
(piano). Uitgevoerd wordt: Suite Don Qui-
chotte van Telemann; Pianoconcert nr. 3
van V. Beethoven; Roemeense Volksdansen
van Bartèk en Notekrakersuite van Tsjai-
kofski.
Huygens schrijft ergens: de beste
schoolvrouw is de dadelicke leer, waar
mee hij bedoelt: het beste voorbeeld
is de levenswijze die uit daden blijkt.
Daarna gaat het woord betekenen: fei
telijk, werkelijk en daaruit vloeit voort
de betekenis: rechtstreeks, zonder be
middeling van anderen. De burgers
hebben een dadelijk belang bij algeme
ne welvaart, zegt een 18e eeuws ge
schrift. Van rechtstreeks naar onmid
dellijk is natuurlijk slechts één stap.
Naast dadelijk stond vroeger het
zelfstandig naamwoord dadelijkheid
voor: werkzaamheid, uitwerking, daad,
in het bijzonder: daad van geweld. „De
vijandelijke partijen waren haast tot
dadelijkheden gekomen," schrijft een
oud historicus.
Volgens de voorlopige cijfers heeft de K.L.M. in het tweede kwartaal van 1958 een
voordelig resultaat geboekt. Hierin was begrepen boekwinst, behaald bij verkoop van
vliegend materieel. Door dit betere resultaat is een belangrijk deel van het verlies
over het eerste kwartaal gecompenseerd, waardoor dit kon worden teruggebracht tot
2.382.000 over het eerste halfjaar 1958. De bedrijfsinkomsten der K.L.M. bedroegen
in de eerste helft van 1958 216.136.000 tegen 219.283.000. De overige inkomsten
beliepen 13.525.000 tegen f 14.002.000. De bedrijfskosten stegen van 227.012.000 tot
246.289.000, waardoor het geschil tussen de bedrijfsinkomsten en de bedrijfskosten
een nadelig saldo vormden van 16.628.000, vergeleken met een batig saldo van
f 6.273.000 in de eerste helft van 1957. De overige baten en lasten vertoonden over
de beide perioden een nadelig saldo. In de eerste helft van 1958 bedroeg dit nadelige
saldo 1.768.000 tegen 478.000 in de eerste helft van 1957. De extra afschrijvingen
op het vliegende materieel bedroegen in de eerste helft van 1958 1.428.000
(v.j. 1.545.000).
Het woord dadelijk hangt natuurlijk
samen met daad. De eigenlijke bete
kenis is dan ook: uit daden bestaand.