I1FORD 's werelds R0LFILM Uitgaan in Haarlem World famous in Nederland nu f 1- CHINEZEN WIJK UMPIE ÏN DE DROOMTUIN Kort en Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES beste Romantiek, Haagse en Amsterdamse School VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1958 4 Al het water van de zee ideaal wonen De radio geeft zaterdag Televisieprogramma Cees Laseur weer thuis Vraag niet zó maar een film BALLET MUZIEK DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN Prinses Wilhelmina bekocht internationaal werkkamp mmmm king size and normal size Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" Advertentie Alsof er deze week nog niet genoeg zeewater de huiskamers was binnenge stroomd, ondernam de televisiesectie van de AVRO donderdagavond een merkwaar dig experiment: een uitzending van het op treden van het Nederlands Ballet op het Scheveningse strand. Iedereen, dus ook de dansliefhebber, zal wel het meest heb ben genoten van de pauze tussen de twee vertoonde werken, tijdens welke men in een natuurlijke compositie een boeiend samenspel van glinsterende golven en fan tastisch geciseleerde wolken te aan schouwen kreeg. Regisseur Leen Timp be reikte in weloverwogen tegenlichtopna- men weliswaar gelijksoortige effecten tij dens de eigenlijke vertoning, ofschoon door de vele abrupte beeldwisselingen dit bewegende decor soms onwezenlijk van „kleur" verschoot, maat- van het ballet als kunstwerk bleef daarbij niets gespaard. In de prachtige „Dessins pour les six" raakte de structuur volkomen zoek en daarmee de grondslag van de schoonheid. Een herhaaldelijk opduikend kikvorsper spectief vertekende bovendien de noodza kelijke elegantie der danseressen. „La Créa- tion" was ondanks de voortreffelijke ge sproken inleiding een vreemde aangele- legenheid, waarin geen lijn bleek te beken nen en daar gaat het nu juist om. Het laten overstemmen van de fascinerende stilte (het is een ballet zonder muziek) door de branding klonk als een openlijke bespotting. Men vraagt zich af, waarom de dansers en danseressen vrijwel letterlijk en zeker figuurlijk moesten worden blootgesteld aan de onaangenaamheden van ons va kantieklimaat terwille van een modieuze gril, die waarschijnlijk door het voor beeld van de Parijse fotograaf Serge Lido is ingegeven. Een volgende keer kan men beter „Le Lac des Cygnes" nemen en dan met echte zwanen. .Enfin, na de gedis tingeerde Scheveningse zee kregen we de even gedistingeerde Siebe van der Zee met sportieve actualiteiten, onder meer een gesprek met zojuist van Curacao te ruggekeerde KNVB'ers en voor de rest ook nogal waterig met een reportage van een skiles op de plassen en rolhockey in de regen. In de drop kwam men daarna met Dinah Shore: wat kennelijk een lach bui had moeten zijn, werd een gespetter van spaarzame geestigheid. Wederom bleek deze Amerikaanse show veel la waai om minder dan niets. Beeldschermer Advertentie ••••A-"-;- Wkj^ÊA interessante Bflr tentoonstelling fir van moderne interieurs ;'v :.-V Het gehele jaar door blijvend attraktief. Elke maand weer nieuwe modellen van binnen- en buitenlandse ontwerper* HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de kinderen. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.359.40 Wa terstanden). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Lichte muz. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35 Bas en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA- Varia. 13.20 Hawaiianmuziek. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Swingmuz. 14.25 Voor de jeugd. 15.00 Gram. 15.35 Omr.orkest en solist. 16.30 Wees veilig uit, caus. 16.45 Gram. 16.55 Vakantietips. 17.30 Week- journaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Ritm.muz. 18.45 Gitaarspel. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO. 19.30 Pasespartout, caus. 19.40 Gesproken portret 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.35 Promenade-ork. 21.15 Zijn vrouw, hoorspel. 21.50 Socialistisch commentaar. 22.05 De Knopendoos. 22.35 Opsporing verzocht. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Mor gengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.55 Zonewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Int. muzikaal uitwisselingsprogr. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Gram. 14.40 Kroniek van letteren en kunsten. 15.05 Gram. 15.10 Lichte muz. 15.30 Koor zang. 15.50 Boekbespr. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 Gregoriaanse zang. 17.20 Sportpraatje. 17.30 Gram. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.25 Promenade-ork. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Gram. 20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40 Gram. 21.10 Wereldmuziekconcours Kerkrade 1958. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aan sluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio- Almanak. 14.30 Gram. 14.55 Gram. 15.15, 15.45, 16.15 en 16.40 Idem. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklap- pei en lit. kal. 17.20 Gram. 17.50 Idem. 18.00 Ge- var. muziek. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Gram. 21.15 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogr. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Dansmuziek. VOOR ZATERDAG VARA: 17.0017.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.20 Gesprek aan de schrijftafel. 20.3022.00 Franse chansons. In de pauze (21.10) De oude draaidoos. Met het toestel van 18.00 uur uit Parijs, dat tien minuten vertraging had, is giste ren de acteur Cees Laseur, die wegens een maagbloeding enkele dagen in een Parijs ziekenhuis moest verblijven, op Schiphol gearriveerd. Hij werd vergezeld door zijn dochter Merel. Zaterdag 9 augustus Openluchttheater, 20 uur: Een voorstelling door het Neder lands Ballet. Het programma vermeldt: „Vijfde Symphonie" van Tsjaiskofski/ Massine, „La Création" van Lichine, de „Pas de trois" uit „Het zwanenmeer" en „De toverwinkel" van Rossini/Mas- sine, met Marianna Hilarides en Jaap Flier als voornaamste solisten. Maandag 11 augustus Grote Kerk 11.30- 12.30: Beiaardbespeling door Arie Pe ters. Het programma, dat hij ten gehore zal brengen, wordt pas op de dag van uitvoering bekend gemaakt. Dinsdag 12 augustus Grote Kerk 20-21 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk. Het programma vermeldt werken van Cou- perin, Bach, Mozart en Franck. Donderdag 14 augustus Grote Kerk 15-16 uur: Nogmaals geeft Albert de Klerk een orgelconcert. Dit keer bestaat het programma uit werken van Bach, Wal- ther, Roussel en Kodaly. Donderdag 14 augustus Grote Kerk 20-21 uur: Gedurende een uur bespeelt stads- beiaardier Chris Bos uit Utrecht het carillon. Composities van Couperin, Handel, Boismortier en Bos staan op het programma. Zondag 10 augustus Noorderbuitenspaarne 13 uur: Speedbootraces om de grote prijs van Haarlem. Zondag 10 augustus Zuiderbuitenspaarne 14 uur: Grote nationale „Stockcar"-race. Dinsdag 12 augustus Dietsveld 20 uur: Groot feestconcert door de harmonie korpsen St. Bavo, Kunstkring Apollo en Crescendo. Zondag 10 augustus Openluchttheater, 1517 uur: Grammofoonplatenconcert. Woensdag 13 augustus 14 uur: Bloemen corso door heel Haarlem, om 19 uur: De grote wielerronde van Haarlem- Noord op het parcours van het Van der Aartsportpark. FILMVOORSTELLINGEN Rembrandt-theater dagelijks (behalve op zondag) 10.30 uur: Nogmaals voorstel lingen van Montagne's jeugdvariété met circusattracties, zondag 3 augustus 11 uur: Een reprise van de film „Het grote avontuur". Studio-theater dagelijks (behalve zondags) 10.30 uur: Vertoning van films van Stan Laurel en Oliver Hardy, zondag 10 augustus 11 uur: Films van Charlie Chaplin. Lido-theater zondag 10 augustus: Een re prise van de film „Zanza Boekoe". Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend iedere dag van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur en zondag van 14-17 u. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 10 tot 17 en op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Van 19 juli tot 7 september: Iedere zaterdag van 20.20 tot 22.30 uur: Avondopenstelling met kaarsverlichting. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen uit de Hollandse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkun dige instrumenten. Geopend iedere werk dag behalve maandag, van 11 tot 17 uur. De eerste zondag van elke maand van 13 tot 15 uur. Van 19 juli tot 1 septem ber: Tentoonstelling van werk van Golt- zius, ter gelegenheid van zijn vier honderdste geboortejaar. Dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Middeleeuwse en latere schilderijen, sculpturen, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen behalve maandag van 10 tot 17 uur, des zondags van 13 tot 16 uur. Kunsthandel J. R. Bier (Groot Heiligland 66): Expositie van werk van Jan Sluy- ters. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, tot 7 september. Huis van Looy: Expositie van werk van Tinus van Doorn (1905-1940). Dagelijks geopend van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zondags van 14 tot 17 uur, tot 1 september. In 't Goede uur: Tentoonstelling van teke ningen en etsen van Harry Prenen. Dagelijks geopend van 10 tot 19 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk van acht jongeren, onder anderen van Hans de Vries, Joop Seldenthuis, Karei Bous en Jeroen ten Berge van 10 tot 23 augustus, dagelijks van 10 tot 22 uur geopend, maandagmorgen en zaterdag middag gesloten. „Van Romantiek tot Amsterdamse School" is de titel van de 'tentoonstelling van schil derijen uit de collectie van de heer B. de Geus van den Heuvel, die tot 29 september in het Stedelijk Museum te Amsterdam gehouden wordt. Men is van plan ook uit andere verzamelingen een en ander te laten zien en wij begroeten dit voornemen met vreugde. De sympathieke collectie van de heer De Geus van den Heuvel zou zelfs als openbaar bezit voor wat betreft het grootste deel te weinig de aandacht van een publiek blijven trekken. Voor wie echter de romantische school, de Haagse school en de Amsterdamse school mint, is in het Stedelijk Museum weer veel te ge nieten dat mogelijk nog onbekend was. De verzamelaar blijkt overigens al bij eer dere gelegenheden zijn plezier te hebben laten delen met een groter publiek. Met hoeveel genoegen zag ik het Franse rivier gezicht van I. C. Greive (1837—1891) terug, dat wat kleur en licht zo helder gestelde schilderijtje dat jaren achtereen in het Stedelijk Museum te zien was. Greive's Oosterdok was al eens uitgeleend aan Am sterdam voor de tentoonstelling over de haven van de hoofdstad. Breitners „Teer tuinen" met die roodbruine tjalk op de voorgrond behoorde tot de fraaiste werken op de tentoonstelling gewijd aan de grote Amsterdammer. De Jongkinds mogen niet van de aller hoogste klasse zijn, zij zouden zelfs voor goedvoorziene buitenlandse musea een waardevol bezit kunnen betekenen. Zij springen er toch uit in deze collectie en maken het eens te meer begrijpelijk dat de meester zoveel roem buiten onze gren zen verkreeg. Zo trekt ook het werk van Bosboom de aandacht. De meeste andere doeken tot aan de Amsterdamse school blijven nogal aan elkaar gelijk. Maar, liefhebbers van de Haagse school, u vindt hier een ruim aantal werken van Jacob Maris, van Roelofs, van de Weissenbruchs, van Gabriël, van Neuhuys, van De Bock, van Poggenbeek, van Tholen en nog zo enige anderen. Mij trof speciaal Tholen, die de sfeer aan onze grote binnenwateren zo voortreffelijk wist te schilderen, zoals ik ook de stevige schilderkunst van Jacob Maris kan waarderen. De Romantische school heeft voor mij tch een te brave burgerlijkheid meestal. Echter de strak geschilderde Grote Markt in Haarlem van I. C. K. Klinkenberg (18521924) een werkje trouwens, dat meer uit deze school is voortgekomen dan erbij hoort zag ik met plezier, zij het Vmpie zat op het laatst bijna te slapen, hij kon zijn ogen niet meer openhouden. Meneer Springhipper zag het wel. „Je hebt slaap, niet?" lachte hij. „Ja, meneer Springhipper", zei Umpie. „Oeaaaaaaik woudat ikin mijn bed lag!" Meneer Springhipper knikte. „Ja, dat gaat meestal zo. Het is ook al erg laat geworden, langzamerhand. Kom, ik zal je wel even thuis brengen! Klim maar op mijn schouders en houd je goed vast! 138—139 Prinses Wilhelmina heeft gisteren on verwacht een bezoek gebracht aan het oecumenische internationale werkkamp aan de Velderslanen te Apeldoorn. Jonge lui uit zes landen, waaronder Amerika Japan en Portugal, bouwen daar een buurthuis voor de bewoners van deze wijk, die zich moeilijk aanpassen. De Prinses maakte een rondgang door het kamp, sprak met verscheidene van de jongelui en had vooral veel aandacht voor het metselwerk van de vrouwelijke kampleden. Zij liet zich uitvoerig inlich ten over de plannen van dit zeer gemeng de oecumenische gezelschap en dronk met de deelnemers een kopje koffie in het clubgebouwtje. Vele buurtkinderen kwa men de Prinses een handje geven en een van hen bood haar een bosje anjers aan. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181. Tel. 14444 dan dat de gebouwen rechts, de Vleeshal, niet het formaat lijken te bezitten die ze in werkelijkheid toch voor ons hebben. Bob Buys Advertentie Paramount AMERICAN CIGARETTES 6. Eigenlijk was haar hart al een paar maanden gele den onrustig gaan kloppen toen zij had gehoord dat de Chinese helft van het gezin zou komen. Loy had haar onderricht over de positie van de moeder in het Chinese gezin en had haar in algemene termen verzekerd, dat alles wel goed zou gaan. Zijn moeder was een zeer verstandige vrouw en waarom zouden de jongeren geen respect voor de ouderen betonen? Het was wel iswaar niet zo, dat zij de familie nog helemaal niet kende. Maar het was iets anders om met haar man en haar schoonvader te leven; dat was vrij eenvoudig ge weest en Yiko leidde een geheel zelfstandig bestaan. Maar het zou een grote verandering betekenen om met haar schopnmoeder en het nieuwe grote gezin samen te leven. Er was heel wat te doen geweest over de indeling van de kamers. Yiko had voor zichzelf besloten, dat hij een kamer in de Chinezenwijk zou huren daar er geen plaats voor allemaal was. Iedereen was het erover eens, dat de jongste kinderen in de voorkamer aan straat moesten slapen, daar die het lichtste was en de woonkamer van het gezin zou zijn. Bovendien zouden de kinderen geen last van het lawaai van de boven grondse hebben. De twee achterkamers, die op de nauwe gang uitkwamen, waren donker en bedompt, met smalle ramen die uitzagen op een stenen muur, op een halve meter afstand, maar in deze kamers was het 's nachts rustig. Er was veel over gepraat welke kamer voor de schoonmoeder en welke voor de schoondochter zou zijn. De ene had een bad, de andere alleen een was tafel. Flora had gehoopt, dat zij de achterste kamer met het bad zou krijgen, maar zij had het niet willen zeggen. Het was duidelijk, dat er geen besluit kon worden genomen voordat de schoonmoeder er was. Toen de vraag aan de moeder werd voorgelegd, antwoordde zij snel „Nemen jullie jongelui de kamer met het bad maar. Wat moet ik met een bad doen? Ik heb mijn leven lang met een kom gedaan en dit is zo'n mooie witte wastafel. Ik wil ook liever dicht bij de kinderen zijn." Het was wonderlijk hoe zo'n klein incidentje soms geladen met diepe emotie kan zijn. Er schoten tranen in Flora's ogen. De woorden „och, moeder!" vielen onwillekeurig van haar lippen. Zij besefte niet, dat het de eerste keer was, dat zij haar „moeder" had genoemd. „Nu, Tom en Abwa, gaan jullie je wassen," beval de moeder. Mevrouw Fong was een merkwaardige vrouw. Zij had alles met één blik in zich opgenomen. Het pieterige winkeltje was een teleurstelling voor haar geweest, maar daar zou zij geen tranen over ver gieten. In stilte hield zij zich met duizend dingen be zig de financiën van het gezin, het huis, Flora en de kinderen maar zij had geen woord gezegd. Al was het een vreemd land, zij wist, dat dit haar huis en haar gezin was en zij voelde zich voor allen ver antwoordelijk. Zodra zij het huis bekeken had begon zij Toms en Eva's tandenborstels en handdoeken uit te pakken en ze een plaats bij de gootsteen in de keu ken te geven. Tom was zijn naam ook gins in Kanton al geweest; hij werd altijd Shin Tom genoemd, of klei ne Tom, ter ere van zijn moeder. Eva kreeg haar Engelse naam pas later door een lang evolutieproces: Ahwa Apwa Abwa Eva. „Waar moeten wij ons wassen, moeder?" riep Eva. „In de keuken". Tom en Eva gingen gehoorzaam weg en de plicht van het wassen werd gauw een opwindend spel met warme en koude kranen, die je aan en uit kon draaien en een klein douche-kraantje waar je je handen onder kon houden totdat zij tindelden. Zij genoten tien ver rukkelijke minuten van al die wonderen en toen zij terugkwamen waren hun kleren van voren kletsnat. „Och, wat heb ju nu uitgevoerd?" zei de moeder, ter wijl haar ogen liefkozend op de jongen rustten, „en wa ter kost geld." „Nee, niet waar", zei Tom. „Eva heeft gehoord van niet." Na een uitvoerig getuigenverhoor kwam het vast te staan, dat water vrij was, zowel warm als koud. Tom had het van Eva gehoord, die het van Daiko gehoord had en het feit werd eindelijk voorgelegd aan Flora, de autoriteit voor Amerika en verder bevestigd door de vader. „Het zal makkelijk zijn om de was te doen", zei de moeder. „Maar het wil nog niet zeggen, dat je verkwis tend moet zijn". Heimelijk voelde zij zich met Ameri ka verzoend. Tom en Eva werden nu in de voorkamer geïnstal leerd, die van Yiko was geweest en die, zoals verwacht kon worden, een beetje eigenaardig was. Aan de ene wand, waar het bed stond, hing een portret van Geor ge Washington, die met een schuin oog naar een Chine se kalender keek waarop een Chinese schone in badpak stond afgebeeld, die harerzijds een schalkse blik en een betoverende glimlach op George Washington wierp. Aan de tegenovergelegen wand hing een ver groot portret van de overleden grootvader, geflan keerd door een groot aantal foto's, die van de sociale en politieke werkzaamheden van Yiko getuigden. Op één beeltenis werd bijzondere nadruk gelegd door middel van een vergulde lijst en dat was Yiko, die een hand kreeg van een New Yorkse senator tijdens een verkie zingscampagne. Yiko was kort na hun aankomst ver dwenen omdat hij op zijn bureau moest zijn, dus hij kon geen nadere uitleg geven. Er hingen ook plaatjes uit tijdschriften van vrouwspersonen, die Yko mooi had gevonden en die er niet afgehaald konden worden zonder ze te beschadigen. Op de wand tegenover 't raam hing een portret "an Sun Yat-sen onder de na tionale vlaggen van de twee zusterrepublieken, het Land van de Bloemrijke Vlag (de Verenigde Staten) en de Centrale Bloemrijke Chinese Republiek. De kamer kwetste het gevoel voor welvoeglijkheid van de moeder op twee punten. Een Chinese badnimf op een gekleurde kalender werd in een Chinees dorp aanvaard, maar de plaatjes uit de tijdschriften waren ongepast. Aan Tom werd de taak opgedragen deze Amerikaanse schoonheden van de wand te verwijde ren, een werk, dat hij niet zonder enige innerlijke ver bazing verrichtte. Maar de hele inrichting van de kamer was verkeerd. Er zat geen gevoel voor symmetrie in. Waar stonden de erezetels als er een gast binnen zou komen? Dus werd met hulp van oom Chan het portret van de (root vader naar de achterwand verplaatst zodat het netjes recht naar buiten keek. Precies midden onder het por tret werd een tafel gezet met aan weerskanten daar van een rechte stoel. Dat waren de erezetels. (Wordt vervolgd) Door stroom gedood. Tijdens werk zaamheden aan het 50.000 volt hoogspan ningsnet van de Provinciale Noord-Bra bantse Elektriciteitsmaatschappij te Oss is de 32-jarige monteur A. Mureau uit Raamsdonksveer door de stroom getroffen en onmiddellijk gedood. Hij wilde een vlieger, die tussen de draden was blijven hangen, verwijderen en verkeerde in de veronderstelling, dat de leiding, zoals de voorschriften bepalen, stroomloos gemaakt was. Hij was gehuwd en vader van één kind. Diefstal uit de lading. De rijkspolitie te Amsterdam heeft bij binnenkomst van een Nederlands zeeschip in de hoofdstad tien opvarenden aangehouden onder ver denking van diefstal en heling van goede ren uit de lading, gepleegd tijdens de reis. Vijf van hen zijn in arrest gesteld, de an deren hebben bekend en zijn op vrije voe ten gesteld. Steekpartij op schip. Bij binnenkomst van een in Amsterdam thuisbehorend zee schip is de 25-jarige Britse koksmaat ge- arresteeerd wegens poging tot doodslag op de 20-jarige Nederlandse matroos H. K. uit Huizen. Toen het schip in Antwerpen lag heeft de koksmaat na een woordenwisse ling de matroos met een mes drie steken in hals en borst toegebracht. De matroos werd ernstig, maar niet levensgevaarlijk gewond en is in een ziekenhuis te Antwer pen opgenomen. Dief meldde zich. Aan het hoofd bureau van politie te Amsterdam heeft zich een 31-jarige Hilversumse vertegen woordiger gemeld, die mededeelde in de afgelopen twee maanden in Amsterdam en Den Haag verscheidene diefstallen te heb ben gepleegd. Zijn aanhouding was reeds door de officier van Justitie te Amsterdam verzocht. Hij wordt ook verdacht van een diefstal van 100 gulden en oplichting ten nadele van een Amsterdamse jongedame, met wie hij een relatie had aangeknoopt. De man is al meer voor dergelijke prak tijken veroordeeld. Koninklijk bezoek. Nabagereka Ca therine Damali, koningin van Boeganda, die de conferentie der morele herbewape ning te Caux in Zwitserland heeft bijge woond, bracht een kort bezoek aan Neder land. Zij bezichtigde in Den Haag het ge bouw van de Eerste Kamer en het Vre despaleis en in Delft het poliocentrum van de Van der Woude-stichting. Zij werd ont vangen in het raadhuis van Delft, waar het gemeentebestuur haar een lunch aanbood. Boeganda is het grootste van de vier deel staten van de Engelse kolonie Oeganda in Oost-Afrika. VRIJDAG 8 AUGUSTUS FILMS Cinema Palace: „Tarzan en de verloren Safari" a. 1., 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Tante Jutta uit Calcutta", a. 1., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Harts tocht in de tropen", 14 j., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De rode Pimpernel", 14 j., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Leise flehen meine Lieder", a. 1., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Scampolo" a. 1., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Sal vo des doods", 14 j., 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Christel van de pest" a. 1., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT. Theater Monopole: „Ver- giss mich nicht", a. 1., 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 9 AUGUSTUS Openluchttheater: Voorstelling van Het Nederlands Ballet, 20 uur. Vleeshal: Pop pentheater Jan Nelissen met „Het ge heimzinnige eiland". Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur, 20.30—22.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis van Looy: Herdenkingstentoon stelling van Tinus van Doorn 1012.30 en 13.3017 uur. „In 't Goede uur": Tekenin gen en etsen van Harry Prenen, 1019 uur. Kunsthandel J. R. Bier: Expositie van werk van Jan Sluyters. Dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur. Teyler's mu seum: Expositie „Goltzius als tekenaar", 10 tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „De gelaarsde kat", 10.30 uur: „Tarzan en de verloren Safari", a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Tante Jutta uit Calcutta" a. 1., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Hartstocht in de tropen", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Donald Duck en zijn vriendjes", a. 1., 10.30 uur. ,De rode Pimpernel", 14 j„ 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Hoe langer hoe zotter", a. 1., 14.30 uur. „Leise flehen mei ne Lieder", a. 1.. 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Montagne's jeugdvarié té, 10.30 uur. „Scampolo". a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Salvo des doods", 14 j14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Films van Stan Laurel en Oliver Hardy, 10.30 uur. „Christel van de post", a. 1., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT. Theater Monopole: „Ver- giss mich nicht", a. 1„ 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 4