Uitgaan in Haarlem VEERTIG JAAR NEDERLANDSE BIOSCOOP BOND (§050319 Het avontuur van Joef en Brum (P WI T\T 1FP 7 TFT T\F "W 11TK" <UrlliN JtiiZ/JtLrN W IJ JK ACTIVITEIT VOOR VELE BELANGEN ZATERDAG 20 SEPTEM BER 1958 Radiomusici contra N.R.U. De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma TONEEL MUZIEK DIVERSEN MODE BERICHT mantel- en japonstoffen 1 7Hcu4Xe,CotffluAj&> FILMVOORSTELLINGEN TENTOONSTELLINGEN DOOR LIN YU TANG Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" Van Kruiningen exposeert Agendo voor Hou riem *4 De radiomusici, die georganiseerd zijn in de Nederlandse Toonkunstenaarsbond hebben tijdens een speciaal belegde spoed- bijeenkomst besloten noch voor de Neder landse Radio Unie noch voor een van de omroeporganisaties in welke vorm ook nog zogenaamde losse werkzaamheden te verrichten. Dit besluit wordt met ingang van 1 ok tober van kracht. Het heeft niet alleen be trekking op radiomusici, die in vaste dienst zijn en bijverdiensten genieten, maar ook op de losse medewerkers, die incidenteel, optreden en daarin hun bestaan moeten vinden. Naar wij van de zijde der radiomusici vernemen, is de oorzaak „het niet zich houden van de kant der radio-unie en de omroepverenigingen aan de afspraken, die zijn gemaakt met de vertegenwoordi ging van de Nederlandse toonkunste naarsbond inzake de honorariums, die voor losse medewerking werden vastge steld. Deze vaststelling geschiedde op 29 november 1957". Men tekent van de kant der radiomusi ci geen bezwaren aan tegen het bedrag der honorariums, maar wel tegen het feit, dat aldus de betrokkenen de verte genwoordigers van de N.R.U. nieuwe re gelingen zouden hebben getroffen na de eerder overeengekomen afspraak. Voor heen, aldus de musici, was er een vastge stelde periode, waarin de losse werkzaam heden werden verricht. Volgens de nieuwe regeling is de werkperiode op losse schroe ven komen te staan. Hiermede kan men zich niet akkoord verklaren. Het besluit van de radiomusici kan van grote invloed zijn op de winterprogramma's der om roepverenigingen. Advertentie Altijd gaaf huidje POEDER-ZALF-OLIE «ZEEP HILVERSUM I. 402 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het platteland, 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Gees telijk leven, caus. 10.00 Instr. octet. 10.30 Boek bespreking. 10.40 Cabaret. 11.20 Gram. AVRO 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 Meded. of gram. 13.20 Verz.progr. voor de militairen. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamer orkest en soliste. 15.30 Van alle breedtegraden, caus. 15.45 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Ned. Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Kinderdienst. 19.30 De Open Deur, causerie. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.30 De jacht op de dader, hoorspel. 21.20 Weense muz. 21.45 Act. 22.00 Amus.muziek. 22.30 :Gram. 23,00 Nieuws.t23.15—2400 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige Hoogmis. IKOR: 10.00 25 jaar varende gemeente, klankb. 10.15 Muz.caus. 10.30 Bijeenkomst van de Hervormde Gemeente. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers, caus. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.5o Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 Chansons. 13.25 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Zang en piano. 14.25 Gram. 15.05 Keizer Karei V, caus. 15.15 Gram. 15.40 Muz. causerie. 16.10 Sport. 16.30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30 Gewijde muz. 19.00 Ker kelijk nieuws. 19.05 Orgelconc. 19.30 De mens en ik Adam in de liturgie en de kunst, caus. KRO: 19 45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 20.45 Brabants ork. en solist. 21.20 Gram. 21.30 Emilie, hoorspel 22 35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst op 14 sept. om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstel lenden. gehouden op 14 sept. om 7.30 uurl. 3.45 prof. dr. J. H. Bavinck van Amsterdam (recht streekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 14.00 Operamuziek. 15.45 Gram. 16.00 Voetbalreport. 16.45 Gram. 17.00 Sportuitsl. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereld tentoonstelling. 20.00 Amus.muz. 21.30 Gram. 21.50 Idem. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.50 Gevar. muz. 23.00 Nieuws. 23.05 —24.00 Dansmuziek. HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9 15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Voor de oude dag. caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevarieerd progr. 11.30 Blaaskwintet. 12.00 Amus.muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Amus.muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Viool en piano. 14.25 Lichte muz. 14.55 Gram. 15.30 Zes tig minuten voor boven de zestig. 16.30 Volks dansen. 16.45 Gram. 17.15 Idem. 17.30 Orgelspel. 17.50 Militair comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Dansmuziek. 18.50 Act. 19.00 Gram. 19.15 Muziek- kiosk. 19.45 Regeringsuitz.Rapport inzake Ne derlands Nieuw-Guinea aan de Ver. Naties, door J. J. van der Laan. 20.00 Nieuws. 20.05 Ernam, opera (gram.). (In de pauzes: plm. 20.50 Voordr. Plm. 22.10 Socialistische kijk op de atoombom, caus.). 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Toeristische in drukken. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 815 Sportber. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9 30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 9.40 Voordr. 10.00 Gram. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.15 Metropole-ork. 12.00 Claveeimbelre- cital 12 25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.50 Gram. 14 05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Politiekapel. 15.40 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Blaaskwintet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Kamperen op eilanden in de Geelvinkbaai, door Marianne Huis in 't Veld. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Sport.. 18.40 Vocaal ens. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.15 Muz.caus. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radio krant. 20.20 Orgelconc. 20.50 Een wereld ontwaakt, klankb. 21.25 Omr.ork. en soliste. 21.55 Boekbespr. 22.10 Gram. 22.15 Muz. portret. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12 42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.35 Caus. 17.45 Gram. 18.00 Franse les. 18.15 Vlaanies liede ren. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Amus.muziek. 20.30 Örk.conc. (Om 21.30 Nieuws). 22.30 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG Gez. progr, van AVRO, KRO, VARA en VPRO: Eurovisie: 14.30—16.30 Tenniswedstrijden te Parijs. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Meridiaan, journ. 21.05 Spaanse en Latijns- Amerikaanse muziek. 21.25 Progr. over walvissen en walvisvangst. (Van onze filmredacteur) Op woensdag I en donderdag 2 oktober viert de Nederlandse Bioscoop Bond zijn veertigjarig bestaan. Eigenlijk zou de her denking al een feit geweest moeten zijn, want de officiële oprichtingsdatum, 11 februari 1918, impliceert dat men er met de viering in oktober eigenlijk wel een beetje laat bij is, maar er is een goede verklaring voor dat uitstel: men wilde het feest niet arrangeren zonder de directeur van de Bond, de heer J. G. Y. Bosman. Nu hij zijn ziekbed de rug heeft toegekeerd en weer iedere dag op zijn bureau te vinden is, kan men de veertig jaren, die de Neder landse Bioscoop Bond telt, met een her denking omkransen en er, naar wij mogen aannemen, met voldoening op gaan terug zien. Toch zullen er, geloven wij, buiten het bioscoopbedrijf nog heel wat mensen zijn, die niet precies weten wat de Nederlandse Bioscoop Bond nu wel voor een instelling is en wat hij dan wel uitvoert. Op gezette tijden is hij te vinden in het nieuws, niet zelden als aangevallene, omdat, hij, zoals zjjn opponenten zeggen, een monopolie positie bekleedt, die hij uitbuit. Inderdaad bekleedt hij 'n monopoliepositie, maar dan toch alleen, omdat hij zijn leden bindt aan het door henzelf vrijwillig aanvaarde reglement, dat op zijn beurt is gebonden aan de bepalingen van het Bioscoopbesluit. Of, om het eenvoudiger te zeggen: al wat de Nederlandse Bioscoop Bond doet is op komen voor de belangen van zijn leden naar bulten zodra die belangen gevaar lopen, terwijl hij naar binnen de belangen der leden onderling regelt. Hij omvat zowel de categorie der bioscoopexploitanten als der filmverhuurders. Hij heeft een eigen arbitragecommissie, die de geschillen tus sen beide groepen onderzoekt en daarover een bindende uitspraak doet. Hij regelt inderdaad heel het filmbestel in ons land, maar wanneer men dieper op de oorzaak daarvan ingaat komt men spoedig tot de conclusie dat het een noodzaak was. Hoe immers was de toestand op filmgebied zo'n veertig jaar geleden? De film stond nog in de kinderschoenen. Exploitanten uit de wereld van het amusement vertoonden haar naast en bij hun amusementspro gramma's. De overheid en dan vooral de gemeentebesturen waren evenwel met erg ..filmminded". Ook grote bevolkingsgroepen en hun leiders zagen in de film alleen een gevaar. Vreesde men niet verstoring van orde, dan was men wel beducht voor de zedelijke schade. ,.AI die jongelui in het donker, al die bewegende beelden, waar mee je ook maar alles kon vertonen". Er kwamen gemeentelijke verbodsbepa lingen, de toegang naar leeftijd werd overigens geheel willekeurig vastgesteld, kortom: een exploitant wist met een film niet waar hij aan toe was. In de Amstel- straat boven het vroegere "Flora kwamen de exploitanten vaak bijeen om films met elkaar uit te wisselen of aan elkaar te verhuren. Ze staken daar ook de koppen bij elkaar om hun ervaringen uit te wis selen, ze begrepen dat ze tezamen meer konden dan ieder voor zich alleen, ze ver enigden zich in de Nederlandse Bioscoop Bond. Terwijl men zou verwachten, dat zij el- kaars concurrenten waren, bleken hun belangen hen juist naar elkaar toe te voe ren. Zelf nameneerde, maatregelen om <jie belangen te beschermen. Ze begonnen met zich te verplichféijjSje films niet te hurjsn of te verhuren, waarin men een aantasting kon zien van de openbare en zedelijke orde. Ze stelden regels op voor hun onder linge samenwerking. Ze vormden één front om hun belangen te doen horen bij de overheid, die de Bioscoopwet voorbereidde. De overheid verleende hun gehoor mi nister Kan hield wel degelijk rekening met de meningen zoals ze uit het bioscoopbe drijf aan hem werden voorgelegd. De ge meentebesturen konden een brief uit het bedrijf rustig naast zich neerleggen en zelfs niet eens beantwoorden, in Den Haag zag men het nut van een bedrijfsbond, die zich achter de wet stelde. En zo verging het ook verhuurders en exploitanten, die de Bond deden uitgroeien tot het machtig en omvangrijk instrumentarium van hun bedrijfsbelangen. Het zou ons te ver voeren de gehele ontwikkelingsgeschiedenis van de Neder landse Bioscoop Bond in den brede te verhalen. Nog is de strijd niet gestreden die de Bioscoop Bond voert tegen de verhoging der Vermakelijkheids belasting, die zijns inziens het karakter van een ondernemingsbelasting aanneemt als ze boven de 20 percent gaat. De Bond weet van vechten: fel was de strijd, die onmiddellijk na de oorlog gevoerd werd met de Amerikaanse filmmaatschappijen, die de condities en programmering van films in Nederland wensten te bepalen. De Bond bleef pal staan. Hij sprak zich uit voor een vrije import van films. Hij wenste zich niet aan condities te binden. Een jaar lang werd hij geboycc^, maar hij gaf geen krimp. Daardoor is het mogelijk dat wij in Nederland Europese films kunnen zien in de hoeveelheid, die wij zelf bepalen. Daar door kan men het programma samenstellen naar behoefte. De vestiging van nieuwe theaters is, in tegenstelling van wat wel eens wordt gedacht, een zaak waarover niet de Bioscoop Bond beslist. Die kwestie wordt overgelaten aan commissies uit de overheid, die uit niet-leden van de Bond bestaan. Dat de Nederlandse Bioscoop Bond levering van films aan derden ver biedt, is evenmin juist. Per jaar betrekt het Nederlandse Film Instituut 8 tot 9000 films. Daarnaast is er een hechte samen werking met de filmliga's. Ook aan de continuïteit van de produktie van Neder landse films levert de Bond zijn deel. Het hele bedrijf betaalt er aan mee: de produk tie is mede daardoor voor tien jaar ver zekerd. Een groot bedrag voegt de Bond ook bij de opbrengst van de collectes voor het BIO-vakantie-oord en het nieuwe re- validiteitscentrum in Arnhem, waarvan op 2 oktober de eerste steen wordt gelegd. Voor de opleiding van technisch geschoold personeel is nog onlangs een instituut op gericht. Exploitatie, verhuur, scholing, vor ming en produktie worden door de Bond behartigd en gesteund. En hoe ziet men de toekomst? „Van de t.v. duchten wij niet zoveel gevaar, aldus de heer Bosman. Wat ons meer bezighoudt is hoe wij het bedrijf door verstandige finan ciering in een goede positie plaatsen tegen over de problemen, die worden opgeworpen door de industrialisering, de uitbreiding der steden, de commercialisering van de sport, de intensiteit van het maatschappe lijk verkeer. Wij moeten niet alleen de ontwikkeling binnen het bedrijf bijhouden, een revolutionaire ontwikkeling zoals die zich na de oorlog voordeed met het breed beeld, dat grote investeringen vereiste, wij moeten ook het venster openhouden op de hele wereld, om ons aan nieuwe eisen en behoeften aan te passen." Dat is de taak waarvoor de Nederlandse Bioscoop Bond zich, veertig jaar in de running, thans ge steld ziet! Zaterdag 20 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van „Spotgeesten", blijspel van Noel Coward; de regie heeft Ton Lutz en medewerkenden zijn Lia Dorana, Ann Hasekamp, Coba Kelling, Steye van Brandenburg, Peter Holland en anderen. Zondag 21 september, Stadsschouwburg, 20 uur: tweede voorstelling in Haarlem van „Spotgeesten". Dinsdag 23 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep „Theater" geeft een voorstelling van „Een moordver- haal", blijspel van Arthur Watkyn; de regie voert Cruys Voorbergh en mede werkenden zijn Péronne Hosang, Cruys Voorbergh, Siem Vroom, Johan Walhain, Piet van der Meulen. Rob Goedhart, Gerard Hartkamp, Wim Hoddes en anderen. Maandag 22 september, Grote Markt, 15.30 uur: Arie Peters geeft een beiaardba- speling. Dinsdag 23 september, Grote Kerk, 20 uur: Albert de Klerk speelt op het orgel in de Grote Kerk werken van César Franck. Woensdag 24 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Voor leden van de Nederlandse Jeugdgemeenschap geeft het operagezel schap „Forum" een voorstelling van „ïl Matrimonio Segreto" (Het verzwegen huwelijk) van Domenico Cimarosa; des middags wordt de opera gegeven voor leerlingen van middelbare scholen. Donderdag 25 september. Grote Kerk, 15 uur: AJbert de Klerk speelt op het orgel in de Grote Kerk werken van J. S. Bach, Nicolas de Grigny, Charles Tournemire, Flor Peeters en Bartelink. Zaterdag 20 september. Grote Markt, ?1 uur: Harmonie Crescendo uit Spaarndam geeft met medewerking van het tam boer- en hoornblazerskorps „Bato" een taptoe op de Grote Markt. Zaterdag 20 september, gebouw Sint Bavn, 20 uur: Voor de Haarlemse speeltuinver eniging „Frans Hals" wordt een non stop-cabaretprogramma gegeven, gevolgd door dansen; de opbrengst is bestemd voor aankoop van instrumenten voor het trommelkorps. Zaterdag 20 september. Rembrandttheater, 24 uur: Cabaretvoorstelling, gevolgd door dansen ter gelegenheid van het gouden jubileum van de R.K. Middenstandsver eniging te Haarlem. Medewerkenden zijn Hetty Blok, Hans van den Bengh, Jelle de Vries, Els Hillenius en Henk Bouw man. Dinsdag 23 september, restaurant Brink- mann, 14 uur: De afdeling Haarlem van de Nederlandse Vrouwen Elektriciteits vereniging houdt een openingsbijeen komst van het seizoen 19581959: mede werking verleent de voordrachtskunste nares mevrouw M. BackerBreed. Dinsdag 23 september, aula HBS a. Raaks, 20 uur: De Haarlemse Discoclub opent het seizoen met het draaien van de opera van Cherubini „Medea"; onder andere zingt mee de sopraan Maria Meneghini-Callas. Dinsdag 23 september, Brinkman, Hout plein, 20 uur: Eerste bijeenkomst van de afdeling Haarlem van het Genootschap Nederland—Engeland, waarop de heer Bernard Newman zal spreken over „Inside Russia today". Dinsdag 23 september, Krelagehuis, 20 u.: Bijeenkomst van de afdeling Haarlem van de Kon. Ned. Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde; spreker dr. A. J. Schrage uit Warmond over tropische planten, in het bijzonder orchideeën, in Suriname. Woensdag 24 september, hotel Boekenrode, 20 uur: Mevrouw mr. L. Eversdijk Smulders spreekt voor Buurtbelang Aer- denhout-Bentveld over „Twee culturen in het Heilige land". Woensdag 24 september, gebouw Sint Bavo, 19.30 uur: Hartman's Haarlems Kleinkunsttheater verzorgt een voor stelling voor de afdeling Haarlem van de Algemene Bond van Ouden van dagen. De voorstelling wordt donderdag 25 september herhaald. Woensdag 24 september, Gem. Concertge- Advertentie Uit Parijs en Londen ontvingen wij de nieuwste in mooie herfst- en winter kleuren. >te houtstR. 130 KooHem Grote Houtstraat 150 Haarlem FloepToen Joef en Brum van hun schrik bikomen warén, lagén Zê nétjes én ongedeerd naast elkaar in het gras op de oever „We zijn weer op het land!! We zijn vrij!" juichte Brum. „Kom mee gauw naar huis!" riep Joef. En daar holden ze samen zo hard mogelijk in, de richting van hun dorp. En of het lesje geholpen had? Nou, daar kun je zeKer van zijn. Nóóit meèr warén ze zo roekeloos en bij het water deden ze geen rare spelletjes meer, dank zij de straj van kikkerkoning Brandus. EINDE Advertentie ANSSEN HAZEPATERSLAAN 16 - HAARLEM TELEFOON 12747 bouw, 14.15 uur: Congresvergadering van HORECAF (Nederlandse Bond van Werkgevers in Hotel-, restaurant-, café- en aanverwante bedrijven). Sprekers zijn de heren E. H. van der Beugel, staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, W. H. de Monchy, hoofddirecteur der Holland-Amerika-lijn en J. G. Meijer, bondsvoorzitter van Horecaf. Vrijdag 26 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Op de eerste bijeenkomst in het winterseizoen van de Stichting „Geloof en Wetenschap" spreekt prof. dr. J. U. Rogier uit Nijmegen over „Koning W'l- lem II". Zaterdag 20 september, Lido, Houtplein. 23.30 uur: Voorstelling van „Het eiland der verleiding", 18 jaar. Zondag 21 september, Lido, Houtplein, 11 uur: Voorstelling van „Koning der melo dieën", alle leeftijden. Zondag 21 september, Studio, Grote Markt. 11 uur: Vertoning der film „Tosca", alle leeftijden. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend iedere dag van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur en zondag van 14 tot 17 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden Onder meer de meesterwerken van Frans Hals Het museum is geopend op werkdagen van 1017 uur en op zon- en feestdagen.van 1417 uur. reylermuseum: Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende to' de twintigste eeuw. Fos sielen. mineralen, natuurkundige instru menten, 1017 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Middeleeuwse en latere schilderijen sculpturen, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen behalve maandag van 10 tot 17 uur. des zondags van 13 tot 16 uur In 't Goede Uur: Expositie van tekeningen en schetsen van Lily van Cleeff en te vens tekeningen van leden van het Noordhodands Philharmonisch Orkest Dagelijks geopend van 1022 uur (tot 1 oktober). Kunstzaal „De Ark", Nieuw Heiligland: Portretten van L. KoemansPeletier van zondag 21 september 16 uur af tot 4 oktober 914, 1922 uur (zondags 14 22 uur). 43. Dat was het wat haar zo onweerstaanbaar maak te voor andere vrouwen. „Elsie, het is net of je een dochter van mij bent", zei zij, vanzelfsprekend aannemend, dat Elsie haar aardig vond. „Heus waar" voegde zij er bij. „Ik zou best uw petekind willen zijn." „Je mag me gerust moeder noemen". Moeder Fong en haar hele familie kwamen achter el kaar naar binnen. De mannen brachten hen tot in het schoollokaal en gingen toen weg, behalve Tom. Het vertrek was vol komende en gaande mensen. Moeder Fong werd aan mevrouw Yang voorgesteld. Zij drukte moeder Fong de hand. „Dit is mijn dochter Elsie", zei mevrouw Yang". Moeder Fong was verbaasd. „Is zij uw dochter?" „Juist aangenomen", zei mevrouw Yang. Mevrouw Yang zag het Italiaanse vrouwtje en ging naar haar toe. „Ik heb nog niet het genoej'-n gehad kennis met u te maken". „Ik ben Flora Fong." „Blij, je te leren kennen, Flora." Tussen alle rumoerige verwarringen dooi verden de voorbereidingen voor de optocht voortgezet. Sommige van de vrouwen gingen weg om te lunchen, maar Elsie gunde zich geen tijd om te eten. Tom haalde een maca ronischoteltje voor haar uit een restaurant in de buurt. Moeder Fong sloeg Elsie met goekeurende blikken gade. De optocht zou om één uur vertrekken. Een luidspreker op straat kondigde het programma aan. Er stond een gehuurd fanfarekorps klaar, in de straten verdrongen de mensen elkaar, iedereen stond op de plaats, die haar aangewezen was. Tom zou de ruesachtige vlag helpen vasthouden met Eva en de andere meisjes. Moeder Fong en Flora en Elsie en mevrouw Yang voeg den zich bij de vrouwengroep in de optocht. De vrou wengroep zou voor de mannen uit lopen, terwijl de enor me vlag de achterhoede zou vormen. Andere groepen waren de Chinese Atletiekclub, de Kantonese Toneel vereniging, de Chinese padvinders, Chinese muzikan ten, steltlopers, een gemaskerde pantominegroep, en Frddie met Sing Toy. de laatste in witte kaplaarzen, een vuurrode cape en een scheefstaand tamboerma joorspetje. Met de tamboermajoorsstaf in de hand nam zij haar plaats in aan de kant van de Bowèry waar zich het fanfarekorps bevond. „Met wie loopt Freddie daar?" vroeg moeder Fong. „Dat is Sing Toy", fluisterde Flora. Moeder Fong had het gevoel, dat een rode duivel de grond onder haar voeten had geopend, door haar lichaam was gegaan en er door haar hoofd weer was uitgeschoten, een wolk van vuur achter zich aansle pend. „Sla mij met blindheid! Wat doet God mij aan? Wat heb ik gedaan?" riep zij uit. Het hele feit was zo onge looflijk, dat moeder Fong er kapot van was, hoewel zij als krachtige vrouw van vijftig al heel wat vreemde dingen in dit leven had gezien. Nadat Freddie Sing Toy naar haar plaats had ge bracht ging hij naar het stadhuis om de burgemeester af te wachten. De blazers begonnen te spelen. Vóór de muziek en aan het hoofd van de hele optocht liep niemand anders dan Sing Toy. Zij sloegen de hoek om en gingen Mott Street in. De vrouwengroep stond te wachten om zich achter het muziekkorps en aan het hoofd van de ande re groepen te scharen. Deze stonden op verschillende straathoeken te wachten. Sing Toy zwaaide sierlijk met haar staf en nam gro te stappen. Precies volgens het voorbeeld van een Amerikaanse „majorette". Een gejuich ging op uit de mensenme nigte, die zich op de trottoirs verdrong en uit de ramen hing. Sing Toy keek triomfantelijk rond en lachte tegen de omstanders. Moeder Fong bedekte haar ge zicht met haar handen alsof zij wel kon sterven van schaamte. Toen het muziekkorps voorbijkwam, moesten de vrouwen er achter gaan lopen. De aanblik van Sing Toy maakte moeder Fong zo van streek, dat Flora haar in de rij moest trekken. „Wat doet de Hemel mij aan?" mompelde zij. Naast haar liepen Flora, Elsie, mevrouw Yang en haar dochters. Moeder Fong keek om zich heen. De Chinese vlag van rood en blauw met een witte ster wapperde uit alle winkels en huizen. Overal hingen de toeschouwers uit de ramen en ston den de balkons stampvol. De optocht stond vaker stil dan zij zich bewoog, zodat er ruimschoots gelegenheid was om te praten en rond te kijken. Mevrouw Yang kwam naast Elsie lopen en babbelde onophoudelijk. De muziek speelde en zij liepen weer verder. Als de blazers ophielden werd het fluit- en trommelorkest van de padvinders achteraan hoorbaar. Niets was zo ge schikt om de mensen tot oorlogsenthousiasme op te zwepen als tromgeroffel en een goed fanfarekorps. Moeder Fong was diep bewogen. Hoe weinig had zij kunnen vermoeden toen zij vijf jaar geleden aankwam dat zij met haar Amerikaanse schoondochter hier in de Chinezenwijk achter een fanfarekorps aan zou lo pen. Zij hield Elsie in het oog; dat werd misschien ook een schoondochter. Elsie droeg een blauwachtige groe ne Chinese japon met korte mouwen. Dat was me vrouw Fong een beetje al te modern: zij vond het niet goed, dat Eva een jurk met zulke korte mouwen droeg. Maar zij wist wel, dat het in Shangai de mode "as. El sie was een keurig, fatsoenlijk meisje en zij zag er uit als een plaatje. Zou Tom zo gelukkig zijn met haar te trouwen? Voor zich uit zag zij, als het muziekkorps in beweging was, Sing Toy's wit met zwarte taf boven de hoofden heen en weer zwaaien. De band was maar drie rijen dik en van tijd tot tijd kreeg zij een glimp van de „majorette". Haar gelukkige stemming werd weer verstoord. Wat moest Freddie nu beginnen als hij met zo'n meisje trouwde? Hij was het huis uitgegaan toen hij veertien was. Was het niet vreemd, dat zonen van één moedei zo verschillend konden zijn; dat zij het levenslicht kon schenken aan iemand als Freddie? Dat meisje zou hem stellig en zeker in het ongeluk storten. Alle vrouwen droegen een vlag in de hand. Flora zag haar vader en moeder op het trottoir. Zij herkenden haar; Flora hief haar vlag in de hoogte, en zij glim lachten blij terug. Moeder Fong herkende een paar mannen. Waar was haar eigen man? Hij zou wel ach ter haar in een van de Fonggroepen lopen. Twee mannen op stelten en een aantal padvinders stonden op de hoek van Peil Street te wachten om hun plaatsen in te nemen. „Denk je, dat met mijn Tom en Eva alles ln orde is?" vroeg zij aan Elsie. „O, natuurlijk. Zij kunnen elkaar niet kwijtraken bij de vlag", „Hoe lang gaat dit duren?" (Wordt vervolgd) Het grafisch werk van H. van Kruinin gen, die thans weer tot 27 september bij Magdalena Sothmann in Amsterdam expo seert, brengt mij altijd enigszins in ver legenheid daar ik me nooit kon onttrek ken aan het gevoel meer een fijnzinnige kunstnijvere in hem te zien dan een waar lijk beeldend kunstenaar. De wijze, waar op Van Kruiningen onderwerpen behan delt, leek me veelal te steunen op effecten van vreemde vormpjes, die meer uit het toeval geboren dan echt „gezien" waren. Bij het vervaardigen van zijn kleuren litho's leek het een tijdlang of hij van geen ophouden wist wat betreft het aantal druk ken, dat hij voor verschillende kleuren nodig had, terwijl men juist bij de grafiek met beperking daarvan zoveel mogelijk dient te bereiken. Die uitbundigheid is thans, nu hij ook al een zekere tijd etst, minder groot en Van KruiningenS werk ivon daarmee, dacht ik. Het werd strenger en doet me iets zeker geldt dat voor prenten als die van een Medusakop of een locomotiefkerkhof. Toch blijft het middel naar mijn smaak voor hem te zeer doel. Men waardeert dan vooral een zeer eigen 4 vakmanschap, een gevoel voor het mate riaal. voor kleur en tenslotte de grote ijver van deze hardwerkende figuur, die steeds van zo'n grote liefde voor zijn beroep ge tuigt. Bob Buys ZATERDAG 20 SEPTEMBER Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel met „Spotgeesten", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen en schetsen van Lily van Cleeff tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Place Pigalie, plein der zonde", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Klopjacht", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Onteerd moe derschap", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. „Het eiland der verleiding", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater: „El Hakim", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Thea ter: „De circusheid", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Razende Roland", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Heerser over leven en dood", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Maigret zet een val", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 uur. Grote Markt: Taptoe door „Crescendo" en „Bato", 21 uur. ZONDAG 21 SEPTEMBER Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel met „Spotgeesten", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen en schetsen van Lily van Cleeff, 1022 uur. Kunstzaal „De Ark": Tentoonstelling van portretten van L. KoemansPeletier, 14 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Place Pigalie, plein der zonde", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Klopjacht", 18 jaar. 14, 16.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Koning der melodieën", a.l., 11 uur; Ont eerd moederschap", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „El Hakim", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Francis weet het beter", a.l., 14 en 16.15 uur. „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Het grote avon tuur", a.l., 11 uur; „De circusheid", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Ra zende Roland", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Tosca", 14 jaar. 11 uur; „Heerser over leven en dood", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZAND VOORT Theater Monopole: „Leven in de brouwerij", a.l., 14.30 uur; „Maigret zet een val", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammö- toonplatenconcert, 21 uur. Sionskerk: Ds. Colijn spreekt over „In het voetspoor van een kind". Hebreeuwse en Jiddische lie deren, 19 uur. Zangdienst 18.45 uur. MAANDAG 22 SEPTEMBER Grote Kerk: Beiaardconcert door Arie Peters, 15.30 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur":- Expositie van teke ningen en schetsen van Lily van Cleeff, 10 tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Ten toonstelling van portretten van L. Koe mans—Peletier, 9 tot 14 19 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Place Pigalie. plein dei- zonde". 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Klopjacht", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Ont eerd moederschap", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „El Hakim", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The man with the golden arm", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De circus heid", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur Roxy Theater: „De stroper", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Heerser over leven en dood", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Brigitte, het meisje van Place Pigallè", 14 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede uur": Klassiek grammofoon- platenconcert,, 21 uur. „Zang en Vriend schap": Stichting geestelijk Centrum „De grotere wereld": „Openbaring van Johan nes", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 4