lilcxdoof
7/7 ra
Agenda voor
Haarlem
Edinburgh Ballet: een klein
meesterwerk tussen zwak
verdedigde routineprodukten
Toegepaste parkeersystemen
nog geen van alle volmaakt
K. sell. vr. dr. C.B.B,
(P THT T M F 7 F 1ST W TTI IK
V;OIii W IJ JIY
SPOTGEESTEN
Parijs heeft succes met „blauwe zone's",
proef ermee in Arnhem f
4
Aardig genoeg
Poezen aangeboden
Nederlandse ballon in
Engelse t.v.-film
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Opening steunzender
in Roermond
Kerkelijk Nieuws
Rotterdams Toneel met oud
blijspel van Noel Coward
DEENSE VERKEERSLEERGANG
DOOR LIN YU TANG
Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family"
Paul Robeson blijft in
Engeland wonen
MAANDAG 22 SEPTEMBER 1958
Staking van het personeel der Franse te
levisie was er oorzaak van dat de uitzen
ding van zondagmiddag afgelast moest
worden. Dat was tammer, want na de re
portage van de in Parijs gehouden ten
niswedstrijden voor beroepsspelers op za
terdagmiddag zullen de verwachtingen
hoog gespannen geweest zijn. Van het he
renenkelspel tussen Sedgman en Rosewall
hebben de liefhebbers kunnen genieten
maar het vervolg hebben zij de volgende
dag niet gezien.
De N.C.R.V. is nog niet begonnen aan
het winterprogramma, maar wij nemen
aan dat de kijkers al een voorproefje heb
ben gehad door de uitzending uit Eindho
ven, waar een feestavond werd gehouden
met een keur van artiesten. Aan muziek
en zang was een ruime plaats toegewezen.
Vocalisten uit Nederland, België, Enge
land en Duitsland verleenden medewer
king. Onze landgenoten, die onder de naam
„The Fouryo's" zongen eloegen in het in
ternationale gezelschap geen slecht figuur.
Veel succes oogstte vooral de bekende in
nemende Edmundo Ross met „London is
the place for me". Het optreden van Rita
Reys, Maria Muncke en Jo Leemans in
één programma zal overigens voor menig
een wat te veel van het betrekkelijk goede
zijn geweest. Bep Rowold en zijn orkest
verzorgden het muzikale gedeelte van dit
door Henk van de Haar samengestelde en
door Dick van Bommel joyeus aan de kij
kers gepresenteerde programma. De
N.C.R.V. had als gewoonlijk ook een
paar attractieve variéténummers. Men
sen met een hobby kwamen ook weer eens
op het scherm, vermoedelijk alleen -tot ge
noegen van hen, die ook kermisvermake
lijkheden in het klein bouwen, tegels spa
ren of er een sprekend vogeltje op na hou
den. Boeiend was het onderdeel niet. Al
fred Pleiter en Han Rensenbrink fungeer
den als gastheren. Groninger studenten
maakten met hun cabaretprogramma
„Mag ik even" een uitstekende indruk:
deze amateurs leverden een fris en vlot
programma door Gerard Rekers met pro
fessionele hand thuisbezorgd.
Beeldschermer
De Dierenbescherming heeft de televi
siesectie van de AVRO bereid gevon
den een van haar urgentste problemen op
te lossen: voortaan kunnen poezen via het
scherm worden aangeboden. Wie een via
de t.v. getoonde poes wil hebben, kan deze
zonder betaling krijgen. Op 27 september
begint men met deze actie. Een katten-
broodfabriek geeft bij iedere geadopteer
de poes brood, etensbak en borstel. Er
zijn asiels in den lande, die meer dan der
tig zwerfkatten hebben. De afvoer via de
televisie is wel een uitkomst.
In Londen zijn deze week de opnamen
begonnen voor de televisiefilm „Het Schot
se spookschip". Daarin komen ook enige
scènes voor met een luchtballon. Daar de
ballonsport in Engeland is uitgestorven,
heeft de filmstudio van Elmstree een be
roep op medewerking van de Haagse
Ballonclub gedaan. De Amerikaanse ac
teur Thomas Mitchell, held uit vele avon
turenfilms, die in de ballon met de Boes
mans uit het Batterseapark aan de Theems
in Londen moest opstijgen, liet het echter
afweten. Hij weigerde in de rieten mand
zomaar naar onbekende bestemming te
vertrekken. De filmster Patrick Allen bleef
avontuurlijker aangelegd. Tezamen met
Mitchell's dubbel en de Nederlandse bal-
longroep werd de opstijging ondernomen.
Men voer langs Westminster Abbey, waar
een van de filmhelden aan de grote wijzer
van Big Ben moest blijven hangen, maar
dit onderdeel heeft men voor alle veilig
heid maar opgenomen in de studio, even
als de landing van de ballon ergens op
het „spookschip" voor de Schotse kust.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8,00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek-
bespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
R.V.U.: Spelers en decors in historische romans,
door mevr. dr. S, C. Regtdoorzee Greup-Roldanus
(2e lezing). 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lichte mui.
12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubr. Wij bezoeken
de Maaskant. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Orgel en trompet. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. oï
gram. 13.20 Amus.muz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram.
14 40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.05 Pia
norecital. 15.25 Vrouwen in Spanje, causerie. 15.50
Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Voor
de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Ama-
teursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Cabaret.
19.15 Fluit en clavecimbel. 19.45 Filmpraatje. 20.00
Nieuws. 20.05 The Geisha, operette. 21.20 Act. 21.35
Dansmuz. 22.05 Logboek München 1938. 22.30 Ba
riton en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van
New York. 23.16 New York calling. 23.21 Gram.
23.3024.00 Metropole-orkest.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinde
ren. 10.15 Lichtbaken, eaus. 10.30 Franse muziek.
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de
ziele luistert, causerie. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.
12 30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20
Gram. 13.30 Metropole-ork. en solist. 14.00 Gram.
14 05 Schoolradio. 14.35 Voor de vrouwen van het
platteland. 14.45 Amus.muz. 15.20 Promenade-ork.
en soliste. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlot.
1700 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege
ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Najaarsmijmerin
gen van een Antillaan, door Frank Martinus. 18.00
Amus.muziek. 18.30 R.V.U.: Cultuursociologische
erkenningen, door prof. dr. H. D. de Vries Rei-
bngh (le lezing). 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op
het nieuws. 19.15 Gram. 20.30 Act. 20.45 De gewo
ne man. 20.50 Zang en piano. 21.15 Het zeekadet-
tenkorps, klankb. 21.25 Kamermuz. 22.05 Brabants
ork. en sol. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12 00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerbericht.
12.34 Pianorecital. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws.
13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00
Koersen. 16.02 Folkloristisch progr. 16.30 Omr.-
orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Folkloristisch progr.
(vervolg). 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd
18 30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 We
reldtentoonstelling. 20.00 Voor de middenstand.
20 10 Gram. 20.15 Voor de vrouw. 21.15 Omr.ork.
en soliste. 22.00 Nieuws. 22.15 Israëlitische uitz.
22.40 Pianorecital. 22.55 -23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Ca
nadees jongenskoor 20.30 Door glas gespróken,
documentair progr. 21.0022.30 Film,
Zoals men intussen wel zal weten, heb-
bên de organisatoren van het Edingburgn
Festival dit jaar aan twaalf choreografen
opdracht verstrekt ieder een kort ballet
voor een betrekkelijk kleine bezetting te
maken. Voor de uitvoering daarvan is
onder leiding van de ruimschoots ervaren
Peggy van Praagh een ensemble van zes
tien dansers gevormd, dat naar behoefte
met gerenommeerde solisten kan worden
aangevuld. Bovendien kreeg men de be
schikking over een kamerorkest van
voortreffelijke musici, waarvan de be
knopte bezetting (drie violen, cello, bas.
fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet,
trombone, slagwerk en piano of clave
cimbel) tot een zekere beperking dwong.
Het is overigens opmerkelijk, dat slechts
een minderheid heeft geprofiteerd van de
geboden gelegenheid met een componist
naar eigen keuze samen te werken: verre
weg de meesten bedienden zich van al dan
niet gearrangeerde bestaande muziek. Hei
aldus bij wijze van proef tot stand ge
brachte Edingburgh International Ballet
is de vorige week in Nederland zijn con
tinentale tournee begonnen. Zaterdag had
de tamelijk goed bezochte afscheidsvoor-
stelling in het Haagse Gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen plaats. He»
publiek was verrassend gul met applaus
voor een deel wellicht uit traditionele be
leefdheid en voor de rest waarschijnlijk
uit waardering voor de nu en dan door
op de voorgrond tredende figuren gede
monstreerde virtuositeit.
Om welke reden dan ook hééft men
slechts acht van de twaalf creaties mee op
reis genomen. Die hebben wij nu te zien
gekregen. Uit die kennismaking is het aan
wetenschap grenzende vermoeden beves
tigd. dat men geen repertoire van enige
betekenis kon opbouwen door op goed go
luk links en rechts bestellingen uit te
delen. Men kan het zelfs de choreografen
nauwelijks kwalijk nemen, dat zij er over
het algemeen zo bedroevend weinig van
terecht brachten. Want wie de uitsnraaU
van Goethe zou willen citeren, dat de-
beste werken gelegenheidswerken zijn.
gelieve te bedenken dat die overigens
aanvechtbare vaststelling alleen bedoeld
was met betrekking tot. voortbrengselen
van litteratuur, waarbij menigmaal een
Uiterlijke aanleiding als gangmaker van
de verbeelding moet ontreden. De beste
balletwerken zijn onst.aan door artistiek -
collaboratie in een gunstig klimaat. Mpn
moet die laatste term uiteraard niet let
terlijk nemen al mag het. wel zeer op
vallend heten, dat de enige schepoing va 1
wezenlijke waarde is te danken aan Wai
ter Gore, geboren in Schotland, vanouds
een geliefd grondgebied van romantisch
gevoelsleven in de kunst.
„In het wilde weg" zoals hier gebeurde
kan men onmogelijk zoiets als een sa
mengesteld geheel met een eigen gezicht,
voor het voetlicht brengen Daartoe is
nodig de bindende macht van een leidende
persoonlijkheid met. een sterke visie. Het is
geen wonder, dat de meeste choreografen
niet. verder zijn gekomen dan het afleveren
van routineprodukten, zonder iets van de
spanning die kan optreden bij dc behoefte
aan het doorbreken van de verstarring dei-
traditie. Vrijwel nergens werd men iets
van noodzaak gewaar. Een handige vak
man als George Skibine heeft eenvoudig de
Op dinsdag 14 oktober zal de derde tele-
visiesteunzender, namelijk die in Roer
mond, officieel in gebruik worden geno
men. De eerste steunzender staat te Irn-
sum in Friesland en relayeert de via Lopik
uitgezonden programma's voor de noorde
lijke provincies. De tweede in Goes zorgt
voor de provincie Zeeland, de Roermond-
se zender is bestemd voor de zuidelijke
provincies. In Markelo is men nog bezig
aan een steunzender voor het oosten van
het land. Ter gelegenheid van de officiële
ingebruikstelling zal de Nederlandse Te
levisiestichting op dinsdagavond 14 okto
ber het eerste rechtstreekse programma
uitzenden. In de nieuwe schouwburg te
Sittard zullen ongeveer driehonderd Lim
burgers optreden, onder meer de Konink
lijke zangvereniging „Venlona" uit Venlo
en het toneelgezelschap „Speelgroep Lim
burg".
kans aangegrepen om de specialiteiten van
zijn echtgenote, Marjorie Tallchief, voor de
aardige afwisseling nu eens in een "komisch
bedoelde zetting te laten schitteren en
wie kan hem dat kwalijk nemen? Men had
alleen kunnen hopen, dat de komedie van
de eeuwige oude snoeper, de hotelrat en de
gentleman-inbreker wat spiritueler van de
parodistische kant benaderd zou zijn. En
fin, Marjorig Tallchief draaide een serie
fouetté's sneller dan wie ook en deze spec
taculaire recordverbetering werd luid toe
gejuicht. John Taras was minder gelukkig,
Niet alleen was zijn „Octet" een eindeloos
dorre poging om het welslagen van zijn
bewegingscompositie „Dessins pour les six
te evenaren, waarbij ditkeer de melodieuze
stimulans uit de orkestbak ontbrak, boven
dien werd deze onbarmhartig slecht ver
dedigd.
En zo komen wij bij de tweede verkla
ring van de mislukking van een overigens
aantrekkelijke proefneming: de vaste kern
van dansers en danseressen (ook door de
functie kan men niet spreken van een corps
de ballet) is beslist te zwak. Hoe eer» wan
kele figuur als Peter Wright in een inter
nationaal gezelschap terecht kon komen, is
slechts een der vele raadsels waarmee men
werd geconfronteerd. Er werd bijzonder
slordig gewerkt, zowel individueel als col
lectief. Er was echter één uitschieter en dat
is bij een dergelijke stand van zaken nóg
een gelukkig resultaat,The Night and
Silence" van Walter Gore, een melodrama
tisch duet met redeloze jalouzie als inzet,
is een klein meesterwerk. De pas de deux
van de twee geliefden in het begin is lyriek
in de puurste en volledigste zin van het
woord, waarbij Paula Hinton zich wederom
door haar fenomenale lichtheid onder
scheidde. Haar partner David Poole kon
zich vooral in de gedeeltelijk pantomimi
sche uitwerking indrukwekkend doen gel
den, een treffende spanning verlenend aan
de stilte. Misschien vinden sommigen het
misbruik, maar ik kan niet anders als de
keuze van de muziek van Bach toejuichen:
een bedwongen tegenwicht van het toege
spitste subjectivisme.
Voor de volledigheid zij hier nog aan
toegevoegd, dat John Taras zijn onder-
werploze suite op muziek van David Wool-
dridge stelde en dat George Skibine voor
„Les facheuses rencontres" wederom sa
menwerkte met Alwyne Camble en Maurice
Jarre, respectievelijk decorateur en com
ponist. Bij toerbeurt werd het orkest door
Charles Mackerras en Maurits Sillem ge
dirigeerd. En nu maar afwachten of dit
bodemloze experiment wordt voortgezet!
David Koning
BARTOK-FESTIVAL
De Amerikaanse violist Yehudi Menuhin
heeft zaterdag het eerste Bartók-festival
in Hongarije geopend. Hij speelde te Boe
dapest onder meer de sonate, die Bartök
in 1944, een jaar voor zijn dood, speciaal
voor Menuhin heeft gecomponeerd!
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Stoneycreek (Canada)
(Eben-Haezer Ref. Church) H. J. van Nie
te Koudum.
Aangenomen naar Ederveen K. Schip
per te Waspik.
Beroepen te Kockengen D. van den Berg
te Oud-Alblas; - te Ophemert (toez.) J. D
Wuister, kand. te Leiden; - door de Gene
rale Synode als predikant voor buitenge
wone werkzaamheden (protestantse ge
meente Emmastad op Curagao G. H. ter
Schegget te Vreeland; - idem als geestelijk
verzorger luchtmacht E. Zorn, kand. te
s-Gravenhage; - idem als geestelijk ver
zorger leger J. J. Poort te Oudenbosch.
Aangenomen naar Dussen (N.-Br.) G
J. Voortman, kand. te Rijssen, die be
dankte voor Melissant (toez.)
Benoemd tot vicaris te Woubach M
Jansen, kand. te Leiden.
Geref. Kerken
Beroepen te Delft (vac. E. de Vries) (2de
maal) G. P. Hartvêlt te Assen.
Geref. Kerken onderh. art 31 K.O.
Beroepen te Sliedrecht J. Keizer ttt
Brouwershaven.
Jan Teulings uit de directie van het
gezelschap getreden om van de ambtelij
ke spanningen en besognes verlost te zijn
schrijft in het programma van het
Rotterdams Toneel ter inleiding van de
vertoningen van „Spotgeesten" van Noel
Coward onder meer: „De humor en de
geest van blijmoedigheid, welke uit dit
stuk spreken, zijn van dien aard dat een
reprise thans verantwoord wordt geacht".
Als gevolg van die opvatting heeft men
thans (zaterdag en zondag in de Haar
lemse Schouwburg) de kennismaking met
„Blithe Spirit" kunnen vernieuwen, dat
hier kort na de bevrijding door „Come-
dia" onder de titel „Ik zie, ik zie, wat jij
niet ziet" met langdurig succes is opge
voerd. In Londen heeft dit dwaze spel over
de manifeste resultaten van een spiritisti
sche seance gedurende vrijwel de gehele
oorlog repertoire gehouden.
Als iets erg leuk is geweest, hoort men
vaak het voornemen verkondigen: we gaan
het nog eens dunnetjes over doen. Nu is
dat in het theater een moeilijke aangele
genheid. Daar moet men namelijk alles ex
tra aandikken, enerzijds om aan de herin
neringsbeelden en anderzijds om aan de
meestal evenzeer overdreven verwachtin
gen te beantwoorden. Daarbij komt, dat de
tijd intussen niet heeft stilgestaan: de na
volgingen hebben niet ontbroken en de
mensen lachen niet meer zo gretig. Ken
nelijk heeft regisseur Ton Lutz dit alle
maal terdege beseft. De door hem geleide
voorstelling begint in een opgewonden con
versatietoon, die geenszins die van het
blijspel is, maar het publiek voorbereidt
op een ouderwetse klucht in moderne kle
derdracht. Op de een of andere manier zijn
de conventies een beetje door elkaar ge
haald, maar als men eenmaal aan de luid
ruchtigheid gewend is geraakt en er aller
lei onzinnige dingen gebeuren, dan krijgt
men toch het gewenste plezier. Boven
dien moet men erkennen, dat de regisseur
bij vlagen van malle fantasie voor een
paar nieuwe vermakelijkheden heeft ge
zorgd.
De verleiding is groot om in vergelijkin
gen met elf jaar geleden te vervallen. Er
is haast geen ontkomen aan, zelfs al weet
men hoe onbetrouwbaar het menselijk
geheugen kan zijn. In deze komedie van
astrale bigamie treedt Lia Dorana thans
op als de geestverschijning Elvira, in wel
ke rol Rie Gilhuys destijds spitser in
alle opzichten behaagziek over de plan
ken fladderde. Haar opvolgster is bij gelij
ke ondeugendheid veel liever (en daar
door „aardser"). Over het algemeen is
het echter een heel aantrekkelijke presta
tie geworden, misschien iets te zwak in
de confrontatie met de tweede geest des
huizes, maar in het laatste bedrijf vooral
steeds spiritueler. Ann Hasekamp op
volgster in dit geval van Mimi Boesnach
is een prima kracht voor zogeheten
„society"-stukken. Als de echtgenote met
telkens zegevierend gezond verstand vol
doet zij met innemend gemak aan de niet
geringe eisen. Coba Keiling kreeg de
geenszins benijdenswaardige taak als de
occulte Madame Arcati de nagelaten con
currentie van Rika Hopper te overwinnen.
Zij vond gelukkig een heel eigen benade
ring van deze malle figuur, zich onder
scheidend door een kloeke commandotoon,
die wel past bij de gedachte aan „oproe
pen" van onstoffelijke dienstplichtigen...
Bij al zijn correcte inspanning is het
Steye van Brandenberg niet helemaal ge
lukt de gekwelde echtgenoot behalve amu
sant ook nog beklagenswaardig te ma
ken. Overigens heeft hij kans gezien de
vreemdsoortige situaties te blijven be
heersen. Daarbij is hij een van de weini
ge acteurs, die ook in het Nederlands nog
Engels kan spreken. Op een gegeven mo
ment kon men hem zelfs horen zeggen:
We kunnen toch niets doen, ben ik bang"
- maar dat zal men wel aan de vertaler
Alfred Kossmann te danken hebben. Jan
Prent ontwierp het riante decor met cu
rieuze meubelstukken, waarin verder The-
ra Verheugen, Trees van der Donck en
Peter Holland optreden. Er is veel en har
telijk gelachen.
David Koning
Wie dat zijn? Ja, dat zul je wel zien, morgen. We kunnen wel vast. verklappen, dat
Madoef een oosters jongetje was en Mirza nou, dat was een muis!
En daar gaan we dan iets van vertellen1
KOPENHAGEN (ANP) Pogingen om
de internationale parkeerpuzzels althans
iets nader tot een oplossing te brengen
werden tijdens de vierde internationale
verkeerstechnische leergang te Kopen
hagen van diverse zijden ondernomen
Zowel over het gebruik van parkeerme'
ters als over de exploitatie van parkeer
garages waren Italiaanse, Duitse, Franse
Belgische en Zweedse rapporten uitge
bracht. Het Franse rapport behandelde in
het bijzonder de ervaringen met de „blau
we zone" in het centrum van Parijs, waar
parkerende automobilisten verplicht zijn
op een uniforme, zichtbare uurschijf het
juiste moment van het verlaten van de
wagen aan te geven. Overschrijden zij de
toegestane tijd, dan zijn zij in overtreding
De rapporteur-generaal, de Berlijnse
hoogleraar prof. dr. ir. Bruno Wehner con
stateerde, dat het plaatsen van parkeer-
meters, het bouwen van parkeergarages
of 't instellen van parkeerzones dan alleen
geoorloofd is, wanneer door veelvuldig
langdurig parkeren (bijvoorbeeld meer
dan 2 uur) het korte parkeren ondoenlijk
wordt.
In het algemene rapport kwam het prin
cipieel geoorloofd zijn van het heffen van
parkeerrechten op de openbare weg uit
voerig ter sprake. In tal van landen heerst
de opvatting, dat de vrijheid van de weg
door het heffen van parkeergeld wordt
aangetast. De automobilist betaalt zijn
wegenbelasting en mag door bijvoorbeeld
de parkeermeter nog niet eens extra
en willekeurig worden belast. Deze opvat
ting deed in Nederland opgeld, toen de
Haagse parkeergeldverordening, gezien
als precariorecht, moest verdwijnen en
een toen te Amsterdam in de maak zijnde'
verordening op dat gebied naar de prulle-
mand verwezen moest worden. In Duits
land en Zweden schijnt de parkeermeter
wettelijk te zweven, maar wordt zij des
ondanks ondermeer in Hamburg, Frank
fort, München en Stockholm veelvuldig
toegepast op die plaatsen, waar vanwege
de grote vraag naar ruimte, de parkeer
tijd gelimiteerd moet worden. De inves
teringen in meters- zijn vrij hoog hij een
afschrijvingstermijn van anderhalf jaar
Waarom echter, zo redeneren tegenstan
ders van betaald parkeren, moeten wille
keurige automobilisten die meters beta
len, omdat er, om welke reden dan ook,
ergens onvoldoende parkeerruimte is? Zij
betalen ook niet voor verkeerslichten,
richting- en andere borden, die uit de al
gemene kas worden gefinancierd. Deze
opvatting strookt weer niet met die van
de Frankfori.se hoofdcommissaris van po
litie dr. G. Littman, die vindt, dat het par
keergeld niet hoger kan zijn, dan de kosten
van de meter bedragen. Hij gaat niet zo
ver als andere politie-autoriteiten uit bij
voorbeeld Zweden en Frankrijk, die óf ook
de kosten van de bijzondere controle op
de meters uit het parkeergeld willen ha
len, ofwel uit dit geld fondsen willen vor
men om grote parkeerinrichtingen te bou
wen.
De „Blauwe Zone" te Parijs blijkt vol
gens verkeerscommissaris P. Bourlon uit-
Advertrvtip
(Kal» schutting vraagt
dringend Ceta-Bavar
Buitenbiits)
44. „Eigenlijk maar acht of tien straten. Maar het zal wel
een hele tijd nemen. Wij moeten telkens stilstaan
zodat de mensen naar de vertoningen kunnen kijken en
geld in de vlag gooien".
„Spreek je goed Engels?" vroeg Flora aan Elsie,
die aan haar linkerhand liep.
,Niet erg. Ik begin het pas te leren. Wat ik in China
heb geleerd telt niet mee. Zij spreken hier de woorden
zo anders uit dan ik op school geleerd heb".
„Flora", zei moeder Fong. „ruil jij eens om met El
sie. Ik wil met haar praten".
„Elsie," zei Flora, „kom eens aan deze kant lo
pen. Ik wil met mevrouw Yang praten."
„Elsie, hoe oud ben je?' vroeg moeder Fong.
„Ik ben negentien."
„Je bent een knap meisje om uit de boeken van
Confucius les te geven. Hoe leert een meisje zoveel
lettertekens te onthouden?"
Elsie glimlachte. ,Dat heb ik thuis geleerd."
„O, nu begrijp ik het. Zij leren tegenwoordig Con
fucius niet meer op school. Leven je ouders nog?"
J a.
,Mijn Tom en Eva hebben al hun Chinese boeken
vergeten. Mogen zij bij je les komen nemen? Zou je
het hun willen leren?"
,Heel graag."
.Misschien wil jij Engels leren. Mijn Tom spreekt
het heel goed."
Nu hadden zij Canal Street bereikt. Het hele ver
keer was stopgezet opdat zij over konden steken.
„Kijk die optocht nu eens," hervatte moeder
Fong. „Tom doet volgende zomer eindexamen. Ik
denk er over hem te laten studeren ik, de vrouw
van een wasman. Amerika is een goed land, vind je
ook niet? Kijk eens naar die agenten te paard. Wat
hebben ze een keurig uniformen aan. Maar Tom
moet Confucius' boeken leren kennen."
„Ik wil het heel graag doen, mevrouw Fong," zei
Elsie met een glimlach.
Op de hoek van Mulberry en Canal Street zag moe
der Fong haar broer staan met een zwart pak aan, te
midden van een grote groep kooplieden. Oom Chang
reikte zijn hals uit en zag zijn zuster en Flora en
wuifde hen toe.
Moeder Fong en Flora wuifden terug. Mevrouw
Yang en Flora liepen rustig en netjes naar elkaar
en wisselden slechts nu en dan een opmerking in het
Engels.
Toen ze eindelijk om het stadhuis heen waren gelo
pen en langs de Bowery terug gekomen, was het bij
na half drie. De optocht ging uit elkaar en men ver
spreidde zich in de huizen van vrienden en familie.
Moeder Fong en Flora gingen met haar groep naar
de school terug om even uit te rusten. Weldra ver
schenen ook Tom en Eva.
„Hoeveel geld hebben jullie in de vlag opgehaald?"
„Ik weet het niet," zei Eva. „Iedereen gooide er
iets in en er waren er een heleboel, die dollarbiljet
ten gaven. Zelfs de Amerikanen gaven. Iémand heeft
er van een bovenste verdieping een oude bronzen
vaas ingegooid. Er waren massa's dubbeltjes en
kwartjes. Ze zijn nu aan het tellen."
Na een poosje stond Eva op. „Ik moet een bus
hebben. Er zijn zoveel mensen op straat."
„Ben je niet moe?"
„Nee."
Elsie schreef het nummer van de bus in en gaf
hem aan Eva, en Eva verdween.
„Heb je je vader gezien?" vroeg de moeder aan
Tom.
„Ja, we zijn hem tegengekomen. Hij zei, dat hij
naar ooms winkel ging.
De vrouwen rustten uit en dronken een kopje thee
terwijl Elsie en mevrouw Yang aantekeningen hiel
den van ieder meisje dat met een bus vol kleingeld
binnenkwam en deze aan Elsie overhandigde. Moeder
Fong zei, dat zij naar ooms winkel wilde gaan.
„Wacht u nog even. Burgemeester La Guardia
komt om half vier een toespraak houden," zei Flora.
Het schoolgebouw begon weer vol te lopen. Er was
geen geschikte zaal voor een bijeenkomst als deze,
en de school kon maar tweehonderd mensen bevatten.
Weldra hoorden zij motorfietsen, die de komst van de
burgemeester aankondigden. De oudere Chinezen wa
ren allemaal gekomen; de bewoners van de Chine-
zenwijk hadden voor La Guardia gestemd, omdat
hij altijd voor China opkwam.
Daar kwam Freddie binnen met een rode anjer in
zijn knoopsgat, ruimte makend voor de burgemees
ter. De gymnastiekzaal van de school was een eb al
rumoer en verwarring. Voor de luidspreker aan de
straatkant stond een dichte menigte te luisteren
Het Chinese volkslied werd gezongen. Na enkele in
leidende woorden van de voorzitter van de „Bond van
Welwillendheid" hield La Guardia zijn toespraak.
De leden van het vrouwencomité zaten op de voor
ste banken. De burgemeester was in vervoering. Hij
maakte grimassen, gebaarde, kauwde op zijn bril,
boog zijn hoofd opzij, hief zijn vlezige handjes om
hoog en bonsde ermee op tafel. Moeder Fong zag
niets dan zijn tong als hij zijn mond wijd opende
en hem aan het eind van iedere zin uitstak. Zijn
woorden waren zeer effectvol. Zijn zinnen waren kort
en hij wist rake uitdrukkingen te vinden. Wat hij zei
was altijd treffend, helder, krachtig. Hij sprak zijn
woorden langzaam en duidelijk uit en legde de klem
toon op de juiste plaats, zonder een woord te veel te
gebruiken.
„De Amerikanen zeggen tot het Chinese volk,
„Wij houden van jullie." Hij maakte een wijd om
armend gebaar.
„Maar Confucius zegt tot het volk van de Verenigde
Staten, „Geef ons geweren". Hij vouwde zijn handen
tegen zijn borst in een biddende houding. Dit bracht
de mensen tot een wild enthousiasme.
Zodra hij uitgesproken was, stapte hij van het po
dium af. Hij drukte de ouderen de hand en aaide
sommige kinderen over hun wangen.
Freddie was in zijn element. Hij kwam naar voren
en gaf de burgemeester een hand en precies op het
juiste ogenblik flitste het licht van een fotograaf.
„Burgemeester, zou ik u aan mijn schoonzuster
mogen voorstellen? Zij is een Italiaanse en met een
Chinees getrouwd." „Kijk eens aan, dat is prachtig.
Het is jammer, dat Marco Polo niet met een van
jullie knappe Chinese meisjes is getrouwd en haar
mee naar Venetië heeft teruggenomen."
Freddie wenkte Flora en Flora kwam verheerlijkt
naar voren om de burgemeester een hand te geven.
„Hoe heet je?"
„Flora, Flora Maggio."
„V-'st is je vader?"
(Wordt vervolgd)
stekend te voldoen. Het controleren valt
mee, mede dank zij het psychologisch ef
fect, dat uitgaat van de zichzelf aan par
keertijd bindende automobilist enerzijds
en het spiedend oog van de „publieke opi
nie" anderzijds.
Het is niet uitgesloten, zo werd uit be
voegde bron medegedeeld, dat in Arnhem
een proef met een parkeerzone naar het
Parijs voorbeeld zal worden genomen. Hoe
deze vork aan de steel gestoken moet
worden, is nog in studie.
Uit rapporten over parkeergarages
bleek, dat hoge grondkosten in stadscen
tra het bouwen van parkeergarages door
gaans onmogelijk maakt. Het te volgen
systeem bij de bouw (spiralen, liften en
zovoort) is sterk van plaatselijke omstan
digheden afhankelijk. De algemene opinie
is, dat hellingen vooral niet te groot moe
ten zijn, dat de te voet in de garage af te
leggen afstand tot een minimum beperkt
dient te blijven en dat het gebruik van
zo'n garage gemakkelijk en uitnodigend
moet zijn.
Het gebruik van in Europa gebouwde par
keergarages onder meer te Frankfort en
Milaan, is tot dusver ongeveer dertig per
cent beneden de verwachting gebleven.
Gemiddeld wordt minder dan twee uur
geparkeerd door zestig percent van de
gebruikers van parkeergarages. De ge
middelde parkeertijd te Frankfort is on
geveer drie uur. De bouwkosten van open
parkeergarages in Amerika zijn belang
rijk lager, dan die van het gesloten Euro
pese type, zoals de garage 58 te Brussel,
die met 700 plaatsen ongeveer 56.000 gul
den per plaats kostte!
BLACKPOOL (UPI) De Amerikaanse
negerzanger Paul Robeson zal zich in En
geland vestigen en slechts voor bezoeken
af en toe naar de Verenigde Staten terug
keren, aldus deelde hij zondagavond na
afloop van een concert in Blackpool mee.
Hij zei bijzonder gesteld te zijn op het
Engelse publiek. Robeson hoopt in Enge
land, bij voorkeur in Stratford, de titelrol
in „Othello" van Shakespeare te spelen.
MAANDAG 22 SEPTEMBER
Grote Kerk: Beiaardconcert door Ariè
Peters, 15.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie van teke
ningen en schetsen van Lily van Cleef,
tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Tentoon
stelling van portretten van L. Koemans
Peletier 19 tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Place Pigalle, plein der
zonde", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Klopjacht", 18 jaar, 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „Onteerd moederschap",
18 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „El
Hakim", 14 jaar, 19 pn 21.15 uur. Minerva
Theater: „The man with the golden arm",
18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater:
„de circusheid", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: ,,De stroper", 14 jaar. 19 en 21.15
uur. Studio Theater: „Heerser over leven
en dood", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZAND-
VOORT, Theater Monopole: „Brigitte, het
meisje van Place Pigalle", 14 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert, 21 uur. Café-rest. Brink-
mann: Bijeenkomst Nederlandse Coöpera
tieve Vrouwenbond afd. Haarlem, 20 uur.
DINSDAG 23 SEPTEMBER
Stadsschouwburg: Toneelgroep Theater
met ,,'n Moordverhaal", 20 uur. Grote
Kerk: Orgelconcert door Albert de Klerk,
20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie van teke
ningen en schetsen van Lily van Cleeff,
10 tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Ten
toonstelling van portretten van L. Koe
mans—Peletier, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Place Pigalle, plein
der zonde", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frans Halstheater: „Klopjacht", 18
jaar, 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Ont
eerd moederschap", 18 jaar, 14. 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „El Hakim",
14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Thea
ter: „The man with the golden arm", 18
jaar, 20.15 uur. Rembrandl Theater: De
circusheid", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De stroper", 14 jaar, 14 30
10 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Heerser over leven en
dood", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Bri
gitte, het meisje van Place Pigalle", 14
jaar, 20 uur.
DIVERSEN
,,In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert. 21 uur. Aula HBS a,
Raaks: Haarlemse Discoclub draait opera
„Medea", 19.30 uur. Brinkman, Houtplein:
Genootschap Nederland—Engeland: Inside
Russia to-day, 20 uur. Krelagehuis:
Tuinbouw en Plantkunde, lezing dr. A. J.
Schrage over tropische planten. Rest.
Brinkmann: Ned. Vrouwen Elektriciteits
vereniging, openingsbijeenkomst seizoen
1958—1959, 14 uur.