CHINEZEN WIJK
Kees Verwey en Mari Andriessen
exposeren in Amsterdam
MADOEF EN MIRZA
Qéén
\sio
JANSENC
TILANUS
Agenda voor
Haarlem
NAAIMACHINES
Kleine formaten
bij Espace
Vergoed
goed
De negen Muzen
Kapitale poets
Prettig wederhoren
Krimpen van pijn
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Snellere uitwisseling van
t.v.' journaals
Voor de beste titel een
reis naar Italië
Pablo Casals wordt in
Washington gehuldigd
Nederlandse kunst
in Warschau
Toneelgroep Puck speelt
„De vrek" van Molière
Geautoriseerde bewerking uit bet Amerikaans door E. Veegens-Latorf
DOOR LIN YU TANG
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family"
DINSDAG 30 SEPTEMBER 1958
De K.R.O. heeft de televisiekijkers gis
teravond een kapitale poets gebakken
met zijn uitzending van de seance van de
paragnost Urkas uit de Singerconcertzaal
in Laren. Het publiek in de zaal vloog er
in, de kijkers in de huiskamers zal het. wel
net zo vergaan zijn en ook uw verslagge
ver, het zij tot zijn schande bekend, had er
aanvankelijk geen notie van, hoe we alle
maal werden beetgenomen.
Want wel verkochten de heer Urkas en
zijn gladtongige helper hun helderziende
en telepathische experimenten met een
verdachte overdaad aan theatrale gebaren
en zelfreclame, maar hun verbluffende
proeven lukten zo goed, dat men de „dub
bele bodem" van hun verrichtingen glad
over het hoofd zag. Argwaan kreeg men
eigenlijk pas, toen de „vermoeide" tele-
paath in de pauze een privé-consult gaf
en zich daarvoor oog in oog met de ca
mera nog wel met een briefje van vijf
entwintig liet betalen. Toch zal de onthul
ling, dat het allemaal boerenbedrog ge
weest was, voor velen nog wel als een vol
komen verrassing gekomen zijn. In een
uitstekende climax toonden de pseudo-pa-
ragnost en zijn assistent (respectievelijk
een amateur-goochelaar uit Apeldoorn en
een Arnhemse politie-officier) nog, hoe zij
hun toeschouwers met een paar simpele
trucjes om de paranormale tuin geleid had
den. Het was een allerplezierigste uitzen
ding. waarin behalve de goed-volgehouden
typeringen van het genoemde twee
tal vooral de intelligente beeldregie ge
prezen moet worden. De moraal luidde:
meer dan negentig van de honderd zoge
naamde helderzienden zijn niets dan han
dige jongens, die er alleen op uit zijn het
goedgelovige publiek geld uit de zak te
kloppen.
Vooraf was er, een gesprek zonder nieu
we perspectieven met KNVB-secretaris
Leo Brunt over televisie en interlandvoet
bal. Jan Willem Hofstra kreeg in zijn thea
terrubriek bezoek van Guus Hermus, die
er zich bescheiden van bewust bleef niet op
het toneel te staan en dus niet te hoeven
acteren.
Beeldschermer
Om het nieuwe radiowinterseizoen te
beginnen beluisterden we zondag twee
weergekeerde programma's en een nieu
we geregelde rubriek. De oudjes hebben
het echter met vele lengten gewonnen,
want Jan de Cler en Emile Lopez gingen
met hun tweede serie „De wadders" (Hil
versum II) vol overrompelende en veel
belovende kolder van start, waarna
Alexander Pola's avonds op het andere
Hilversum de goede reputatie van zijn
„Polamiek" royaal bevestigde. We zijn
zelfs geneigd dit cabaret het meest sati
rieke, het felste en vooral het vakkundig-
ste te noemen van alles wat er in dit genre
in de omroep te koop is. Pola en zijn me
dewerkers durven ruzie met hun publiek
te riskeren, dat bleek overduidelijk uit de
.liedjes over de kistkalveren en over de ge
bedsgenezer. Daar kon men tenminste
ouderwets warm of koud bij worden en
dat is nog altijd de beste eigenschap van
het cabaret.
Het programma „Humoreske" waar
in vier sprekers ieder hun visie over het
onderwerp „poezen" te berde brachten
haalde toch eigenlijk geen voldoende, al
bracht Henri Knap het dan nog een heel
eind in die richting. Maar Brusse en Gode-
riè kwamen niet boven het goede h.b.s.-op
stel uit en Elias vestigde de indruk dat hij
het opgegeven thema een welkome aanlei
ding vond om over zich zelf te spreken.
Maar wat wil men, de enige man die ver
rukkelijke dingen heeft geschreven over
poezen, Carmiggelt, was er niet bij.
Golfbreker
Advertentie
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en
zénuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt u
snel en afdoende van die pijnen. Togal baat
waar andere middelen falen. Togal zuivert
de nieren, is onschadelijk voor hart en maag.
Bij apoth. en drog. 0.95, 2.40 en 8.88.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40
Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws.
3.15 Gewijde muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram.
10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 De steen aan
het strand, hoorspel. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Musette-muziek. 12.53 Gram. en act. 13.00
Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Lichte muz.
13.50 Gram. 14.30 Intern, jeugdconc. 15.15. Gram.
15.25 Oude muz. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram.
17.40 Beursberichten. 17.45 Gram. 18.00 Idem. 18.15
Spectrum van het Chr. organisatie- en vereni
gingsleven. 18.30 Gram. 18.45 Boekbespr. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Kapelkoor. 19.30 Radio
krant. 19.55 Op de man al. 20.00 Radio-ïilh.ork.,
vrouwenkoor en soliste. 20.45 De Rijn, slagader
van Nederland en Europa, caus. 21.05 Lichte muz.
21.30 Muz.caus. 22.15 Vocaal kwart. en. orgel. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl.
23.20—24.00 Gram..
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.05 Gymnastiek voor
de vrouw. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00
Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws.
13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.20 Dansmuz. 13.45
Gram. 14.00 Gram. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Voor
de zieken. 17.15 Gram. 17.30 Hammondorgel en
solist. 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee.
Jeugduitz. De brievenbus gaat open. Correspon
dentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws èn
comm. 18.20 Gram. 18.50 Act. 19.00 Voor de kin.
deren. 19.05 Wereldsymfonie, klankbeeld. VPRO
10 30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05
Comm. 20.15 Metropole-orkest. 20.40 Het verhaal
van de kantoorbediende, hoorsp. 22.15 Sport. 22.20
Opera-herinneringen. 22.50 Medische kron. 23.00
Nieuws. 23.15 Gram. 23.50 24.00 Soc. nieuws in
Esperanto.
BRUSSEL 324 M.
12 00 Gram. 12.30 Weerbericht 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuz. 14.00 Schoolradio. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 16.10 Ork.conc. 17.00 Nieuws
17 10 Gram. 17.20 Voor de jeugd. 17.45 Gram. 17.50
Boekbespr. 18.00 Pianorecital. 18.30. Voor de sold.
IJ 00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00
Hoorsp. 21.00 Gram. 21.30 Trekkersliederen. 22.00
Nieuws 22.15 Orgelconcert. 22.45 Omr.koor. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelleden.
VOOR WOENSDAG
AVRO: 17.0017.30. Voor de kinderen NTS.
20 00 Weekoverz. NCRV: 20.30 Filmprogramma.
21.00 De wiskunstenaars of 't. Gevluchte Juffertje,
kluchtspel. 21.50 Dagsluiting.
Tot 18 oktober exposeert de kunsthan
del M. L. de Boer (Keizersgracht 542 te
Amsterdam) werk van Mari Andriessen
en Kees Verwey.
Over Verwey's werk heb ik al vele keren
iets mogen zeggen. Deze tentoonstelling
geeft weinig aanleiding tot nieuws over
zijn ontwikkeling. Men beperkte zich tot
portretten van zijn moeder en bloemstuk
ken. De lezers herinneren zich misschien
hoe enthousiast ik kon zijn over die por
tretten en aan die geestdrift veranderde
bij mij niets. Thans ontmoeten we ook een
kniestuk, een schilderij van dezelfde inti
miteit als voorheen elders en ook hier
vertoonde zaken.
Een aantal uitstekende kopstudies stem
pelen Verwey ook weer tot een onzer beste
tekenaars. Bij de bloemstukken domineert
een groot olieverfschilderij naar herfstbla
deren. Het is een fraai en knap geschil
derd doek, dat echter niet die gespannen
heid verkreeg van vroeger geëxposeerde
grote aquarellen naar dergelijke onder
werpen. De hier getoonde aquarellen naar
bloemstukken zijn ook knap als altijd,
maar soms even te zeer resultaat van
routine. De nieuwe bezitters van enkele
dezer werken kunnen zich echter van goe
de Verwey's verzekerd weten. Mijn voor
keur ging uit naar een uiterst levendig en
gespannen volgehouden kleiner exemplaar
dat het catalogusnummer 24 draagt. Nog
meer waardeerde ik een reisschets. Voorts
zag ik, dat Verwey mag koketteren met
een lang verleden, gezien een waterverfje,
dat hij op vijftienjarige leeftijd maakte.
Deze tentoonstelling bedenke men is
vooral weer bedoeld om de hoofdstedelin
gen iets van Verwey te laten zien. Zijn
werk betekent alleen al een goede inzet
van het seizoen bij De Boer.
Een en ander van Mari Andriessen zal
de Haarlemmers evenmin onbekend zijn.
Ik denk in de eerste plaats aan zijn Mo-
zartbeeldjes, tegelijk zo charmant en zo
sterk van vorm. Een variatie op dit thema
ontmoet men in een klein hoog-relief van
een strijkkwartet, voor een compositie een
der moeilijkste onderwerpen, dat onder
Andriessens handen een geslaagd werk
stuk werd. Het portret van Emile Erens
kwamen we kortgeleden nog in het Huis
van Looy tegen. Naast het milde realisme
van een dergelijk en ook ander hier aan
wezig werk staat een ingehouden expressio
nisme van een „Annonciation" onder
meer, dat bijna iets gotisch heeft, maar
nooit als van een ,,neo"-stij) gezien mag
worden. Andriessens werk behoort tot het
meest Nederlandse dat ik ontmoette. Het
steunt op noordelijk voelen en latijnse re
de, zonder dat daarbij werd uitgegaan
Naar wij vernemen, zal als eerste resul
taat van de in dit voorjaar in Amsterdam
gehouden conferentie van hoofdredacteu
ren van televisie-journaals, die tot doel
had tot een Europese uitwisseling van
nieuws te komen, op 3 oktober een begin
worden gemaakt met 't houden van proef-
uitzendingen. Televisie-stations van vijf
landen zullen op die dag om vier uur
s middags een journaal uitzenden. Dank
zij een net van straalzenders worden de
ze nieuwsfilms gedirigeerd naar het tech
nisch centrum in Brussel. Omdat hier van
een „gesloten circuit" gebruik wordt ge
maakt, komen deze uitzendingen niet op
de normale tv-ontvangers. In Brussel
wordt nagegaan, welke onderwerpen uit
de vijf landen voor uitzending in het be
gin van de avond in een „Eurovisie-jour
naal" in aanmerking komen. In het tech
nisch centrum van Brussel wordt al het
uitgezondene op telerecording vastgelegd.
Als coördinator van het in Brussel binnen
komende nieuws zal gedurende de proef-
uitzendingen, die voorlopig twee weken
zullen duren, optreden de hoofdredacteur
van het N.T.S.-journaal, de heer Carel En
kelaar. Men verwacht van de uitwisseling
van het internationale nieuws op deze wij
ze een enorme kostenbesparing. Tot nu
toe worden de filmjournaals per auto,
trein of vliegtuig naar de verschillende
landen gezonden, een systeem, dat niet al
leen kostbaar, maar ook zeer tijdrovend
is. Het zal van de proefnemingen afhan
gen, in hoeverre de definitieve plannen
voor een „Eurovisie-journaal" op korte
termijn zullen kunnen worden gereali
seerd.
door de artiest van een te bewuste plaats
bepaling van zichzelve.
Van de heer H. P. Baard, directeur van
het Frans Halsmuseum, zijn enige de uit
nodiging tot deze tentoonstelling vergezel
lende woorden gevraagd en het doet me
plezier, dat ook hij constateert hoezeer
Haarlem op luttele afstand van Amster
dam zo'n eigen klimaat bewaart: een kli
maat, waarin echt Nederlandse kunste
naars als Verwey en Andriessen zich zo
thuis blijken te voelen. Zij koersen vooral
op de onderstroom der traditie, zoals de
heer Baard ook zegt. Bij Verwey springt
dat duidelijker nog dan bij Andriessen in
het oog. Misschien wint danook het werk
van de laatste het door gevoelsinhoud.
Bob Buys
De Vereniging ter Bevordering van de
Belangen des Boekhandels is sinds kort
met de Algemene Nederlandse Bond van
Leesbibliotheekhouders overeengekomen
dat de propaganda-acties voor Leesbiblio
theken zullen worden ondergebracht bij
het Bureau voor de Collectieve Propagan
da van het Nederlandse Boek, dat bij die
gelegenheid optreedt als Bureau voor de
propaganda der Leesbibliotheekhouders.
Met ingang van 29 september zal iedere
veertien dagen een geïllustreerde afleve
ring in courantvorm verschijnen van een
oorspronkelijk Nederlandse roman van Jan
Gerhard Toonder. Deze roman zal in de
Boekenweek 1959 (28 februari 7 maart)
in boekvorm het licht zien bij de uitgeverij
„De Bezige Bij" in Amsterdam. Op de af
leveringen is geen titel vermeld en na le
zing van de laatste vervolgkrant kan de
lezer kenbaar maken hoe het verhaal naar
zijn mening zou moeten heten- Uitgever,
auteur en Algemene Bond van Leesbiblio
theken zullen uit de binnengekomen titels
de beste kiezen, waaronder het zal ver
schijnen. De inzender van de bekroonde
titel wordt beloond met een reis voor twee
personen gedurende tien dagen naar Italië,
of goederen naar eigen keuze ter waarde
van duizend gulden.
De nog altijd meer in museums dan in
woonhuizen voorkomende kunst, die wij in
de Galerie Espace aan het Klein Heiligland
te Haarlem plegen te ontmoeten, wordt
door deze kunsthandel ditkeer eens extra
aanbevolen voor onze interieurs met een
tentoonstelling van schilderijen en plas
tieken van klein formaat, die tot 18 oktober
te zien is. Geen betere propaganda mis
schien hiervoor dan het interieur van
Espace, zeker wat betreft het werk van
de beeldhouwer Pieters, wiens kleine
figuurtjes zo'n wonderlijk mooi rustpunt
voor ons betekenen in een niet zo grote
ruimte. Het is of ze in een klein atelier
gemaakt zijn en nu een ruimte bepalen,
die in normale woningen betrekkelijk ge
makkelijk te vinden zal zijn. Meer plaats
eist wellicht het werk van zijn Japanse
collega Tajiri, waarvoor echter een rustige
achtergrond toch kan volstaan. Veel van
Lea Nikels werk, dat hier al eerder ge-
exposeerd werd, vraagt evenmin om al
te veel ruimte. Het kleine thans vertoonde
schilderij, waarin het oranje domineert,
lijkt me een prachtig voorbeeld om thuis
meer contact te krijgen» met een kunst als
deze. In haar werk voel ik de kleur als
uitdrukkingsmiddel voor een zeker voelen,
terwijl in dat van Yvonne Kracht het
middel me nog tezeer doel lijkt, zodat de
uitdrukkelijkheid van de kleurencombina
ties van laatstgenoemde maakt dat haar
werk niet gemakkelijk in ieder interieur
een passende plaats zal vinden. Stellaart
toonde zich al langer een man van fijne
smaak. Hij lijkt gewonnen te hebben aan
zeggingskracht en meer geïnspireerd,
zeker in het kleinste schilderij hier. Voor
de toevoeging van een stukje beschilderd
hout in zijn grootste werk kan ik de nood
zaak niet voelen. Sanders' schilderijtjes
zijn mij te zeer verkleiningen van zijn
grote doeken, die indertijd bij Espace wel
mdruk vermochten te maken. Het is me
of zijn temperament een groter formaat
verlangt. Meer trokken mij zijn collages,
waarbij grotere ingehoudenheid aan de
dag gelegd werd. Frankots kleinste schil
derij in grijzen voldeed me het meest.
Er is in zijn werk een ruimtelijke werking,
die tot enige afstand dwingt. Chapons
doekjes daarentegen kan men gerust ook
van vlakbij genieten.
Boh Buys
WASHINGTON (UPI) De wereldbe
roemde cellist Pablo Casals is zondag for
meel uitgenodigd naar Washington te ko
men om gehuldigd te worden door de Or
ganisatie van Amerikaanse Staten voor zijn
werk ten behoeve van de vrede en een
beter begrip in de wereld. De secretaris
generaal van de O.A.S., dr. Jose A. Mora,
verklaarde dat Casals de idealen van het
pan-Amerikanisme had bevorderd door
zijn jaarlijkse muziekfestivals in San
Juan, Puerto Rico, die door vooraanstaan
de musici van het westelijk halfrond wer
den bijgewoond.
Casals heeft zich bereid verklaard op 2
oktober in de zaal van de Assemblée te
spelen op de „Dag. dér Verenigde Naties".
Toen Madoef naar bed ginglag het muisje naast hem op de slaaprn.at. Het leek wel
of het voelde, dat Madoef het goed met hem meende
En de volgende dag zat het diertje op Madoefs schouder, toen die weer aan het
werk ging.
„Ik zal je Mirza noemen, kleintje!" zei Madoef. „Je hoeft nu niet bang te zijn, dat je
door een slang wordt lastig gevallen daar pas ik wel op, hoor!" 1415
Van 15 oktober tot half december wordt
in het Nationale Museum in Warschau een
tentoonstelling gehouden van het Neder
landse landschap in de zeventiende eeuw.
De tentoonstelling is samengesteld uit
schilderijen die in Pools bezit zijn en uit
bruiklenen, die afgestaan werden door Ne
derlandse musea. De achtenveertig Ne
derlandse schilderijen worden de volgen
de week per vliegtuig overgebracht. De
expositie staat onder auspiciën van het
Nederlands Instituut voor Internationale
Culturele Betrekkingen. De tentoonstel
ling is samengesteld door de directeur
van het stedelijk museum „De Lakenhal"
te Leiden. Hij zal het transport begeleiden.
Erna. Binl.
Advertentie
Aile merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444
De toneelgroep Puck heeft onder regie
van Cas Baas „De vrek" van Molière in
studie genomen. Eric van Ingen speelt
Harpagon. Verdere medespelenden zijn:
Ellen de Thouars, Jeannette van der Hey-
den, Ada Thijssen, Wim van den Heuvel,
Walter Kous, Will van Seist, Leen Jonge-
waard, Piet Romer, Eric van der Donk en
Guus Verstraete.
Will van Seist, die dit jaar te Amsterdam
eindexamen toneelschool deed, debuteert
in deze voorstelling de rol van La Flèche.
De première zal plaatshebben op 10
november in het Nieuwe de la Mar Thea
ter in Amsterdam.
Advertentie
51. Toen er enige weken waren voorbijgegaan,
werd er familieraad gehouden. Loy en Flo
ra voelden er voor de wasserij voort te zetten. Er zou
dan een paar handen minder zijn, maar Tom zou over
een maand eindexamen doen. Zij hadden nu nog maar
vijftienhonderd dollar over van hun spaargeld en zij
waren verder dan ooit verwijderd van hun droom van
een restaurant. Freddie had het steeds over zijn va
ders weigering om zich te laten verzekeren. Tom Fong
had nooit een testament gemaakt zoals Amerikanen
dat doen. Flora wilde schadevergoeding eisen. Moeder
Fong wist niet wat dat betekende.
„In Amerika," zei Flora, „als er een blompot uit
een raam valt en iemand er door gewond wordt,
vraagt die iemand schadevergoeding voor zijn zieken
huisrekening. Als een kapotte trap een ongeluk ver
oorzaakt, laat je de huisheer vooi de schade opko
men en als er een tribune instort en iemand wordt
gewond, dan stelt hij een eis tot schadevergoeding
in bij de eigenaar van de tribune."
Moeder Fong wist dat zij op een of andere manier
recht hadden op vergoeding, zoals in China, maar zij
had niet geweten, dat het zo wettig en duidelijk om
schreven was. In China onderhandelt men; men gaat
niet naar een advocaat en stelt geen eis in. Freddie
en Loy waren het met Flora eens en Freddie werd op-
gdragen de nodige stappen te doen.
„Hoeveel kunnen wi.i vragen?" fluisterde de moe
der Loy toe op een toon, die aanduidde, dat het eigen
lijk niet te pas kwam hierover te spreken.
„Minstens vijfduizend dollar."
„Vijfduizend!" Moeder Fong was verbaasd. Zij
durfde niet te glimlachen.
„Zeker niet minder."
Gedurende de volgende dagen, terwijl Tom zijn
eindexamen deed begonnen zich grote toekomstplan
nen in moeder Fongs brein af te tékenen.
Op een dag kwam er een cheque van de verzeke
ringsmaatschappij. Het was er een voor vijfduizend
dollar. Nu lag in moeder Fongs hand het geld waar
voor Tom Fong zijn leven lang gezwoegd had.
Toen kwam er een dame bij de familie Fong op be
zoek. Tom deed de deur open. Het was een dame van
middelbare leeftijd. Zij droeg een chique hoed, en
zwart japon met witte kant gegarneerd en half lange
zwarte handschoenen. Zij stond kaarsrecht en keek
hem aan met kleine maar heldere ogen. Zij zag er uit
alsof zij een groot verdriet had. Haar bleke lippen be
wogen.
„Mag ik binnenkomen?"
Toen Tom haar binnen had gelaten, ding zij op een
stoel zitten en wachtte even zwijgend voordat zij
vroeg of zij zijn moeder kon spreken.
„Wat wenst u?" vroeg Tom.
„Ik wil graag je moeder spreken als het kan."
Toen moeder Fong binnenkwam, stond de dame op.
„Ik ben bij u gekomen omdat ik niet anders kon",
zei zij. „Ik heb het ellendig gevonden toen ik hoorde,
dat uw man overleden was. Mijn zoon bestuurde de
auto. Ik hoop, dat u niet boos op mij bent om wat mijn
jongen gedaan heeft. U weet, dat hij ook dood is."
Zij haalde een zakdoek uit haar tas en snoot haar
neus; haar stem klonk zacht en vermoeid.
Moeder Fong zat te luisteren en wist, dat dit een
goede vrouw was. „Het spijt me zo, dat u uw zoon
hebt verloren." „Hij was mijn enige zoon en ik blijf
alleen achter. Maar daar wil ik het niet over hebben.
Ik hoop, dat u een cheque van de verzekeringsmaat
schappij hebt ontvangen."
„Ja dat heb ik. Ik dank u wel."
„Daar hoeft u mij niet voor te bedanken. De ver
zekeringsmaatschappij heeft het betaald. Ik hoop, dat
het u iets zal vergoeden, al is het maar weinig.
Ik vond, dat ik moest wachten tot dit was afgerekend
voordat ik naar u toe kon gaan."
Moeder Fong voelde zich niet op haar gemak met
die deftig aangeklede dame, die allerlei vragen over
de familie begon te stellen. Flora kwam uit de keuken
ton zij hoorde wat er in de huiskamer gebeurde en
werd voorgesteld. De dame ontdooide een beetje toen
zij hoorde, dat Tom juist door zijn eindexamen was
en dat zijn zusje nog op school was. Zij keek naar Tom
en vroeg hem wat zijn toekomstplannen waren.
„Ik ga mijn broer nu helpen".
„Is dat je broer, die beneden in de wasserij werkt?"
„Ja, het is Flora's man".
De dame wendde zich tot de moeder. „Bent u van
plan uw zoon verder te laten studeren?"
Hij wil graag studeren. Ik geloof, dat het nu wel kan".
De dame dacht een ogenblik na, opende toen lang
zaam haar tas, haalde er een vulpenhouder uit en
schreef een cheque.
„Mevrouw Fong, wilt u dit van mij aannemen?"
„Nee", zei de moeder. „Wij zijn al betaald".
De dame hield de cheque nog in haar hand. „Geld
heeft voor mij nog maar heel weinig te betekenen,
mevrouw Fong. U bent zelf moeder en u weet wat het
verlies van mijn zoon voor mij geweest is. Ik zie, dat
u een goed gezin hebt. Het zou mij goed doen als u
mij een beetje wilde laten helpen, misschien voor de
studie van uw zoon. Doe ermee wat u wilt en denk
niet meer aan mij".
Zij stond op en drukte de moeder de cheque in de
hand en nam afscheid.
Moeder Fong nam de cheque aan en zag de treurige,
rijke dame naar de deur gaan. Zodra zij weg was, ke
ken zij alle drie naar de cheque. Het was er °en voor
tweeduizend dollar. De moeder zonk in een stoel. Tom
en Flora vlogen naar het raam en zagen de vreemde
dame in een zwarte limousine wegrijden. Zij keken
weer naar de cheque en konden zelfs de handteke
ning niet lezen.
„Tom", zei de moeder, „dit is voor jouw studie. Wat
zijn de Amerikanen toch goedhartig als de mensen in
narigheid zitten. Ik kan het haast niet begrijpen. Maar
je moet je weldoenster nooit vergeten".
„Zij heeft niet eens haar naam gezegd", zei Tom.
„We kunnen er natuurlijk achterkomen door de ver
zekeringsmaatschappij", zei Flora. „Maar ik geloof,
dat ze ons liever nooit terugziet".
3.
Er gebeuren zo veel dingen in ons leven, waar wij
zelf niets aan kunnen doen. De knapste man ter we
reld weet niet wat hem de volgende dag of de vol
gende maand zal overkomen.
Er lag een ironie in Tom Fongs plotselinge dood,
want het hele bestaan van het gezin werd er door ver
anderd. Loy was de oudste zoon en het hoofd van het
gezin nu allen van hem afhankelijk waren. Moeder
Fong steunde op hem en besprak met hem en Flora
al hun plannen. Nu zij het nodige kapitaal voor het
restaurant, waarvan zij zolang gedroomd hadden, in
handen hadden, aarzelden zij om de sprong te wagen
en de wasserij los te laten, die hun een vast inkomen
verzekerde. (Wordt vervolgd)
Uitgesteld. De expositie van schilde
rijen en aquarellen van de Amsterdamse
kunstenaar Johan Buning, die op zaterdag
27 september in het gemeentemuseum van
Arnhem zou worden geopend, kon door
bijzondere omstandigheden geen doorgang
vinden en is tot latere datum uitgesteld.
Expositie. In het textielmuseum Til
burg, is zaterdag 27 september een ten
toonstelling van klassieke weefsels uit
Egypte en West-Europa geopend. Mejuf
frouw dr. G. T. van IJsselsteyn heeft de
expositie ingeleid, waarna de heer H. Dat-
tenberg, directeur van het Stedelijk Mu
seum van Mönchen-Gladbach, dat de col
lectie welwillend beschikbaar stelde, de
genodigden rondleidde.
Expositie in Warschau. Het Rijks
museum te Amsterdam heeft een tiental
schilderijen in bruikleen verstrekt aan het
Nationaal Museum te Warschau. Daar zal
van half oktober tot half december een
tentoonstelling worden gehouden van
Nederlandse landschapskunst. Deze expo
sitie staat onder auspiciën van het Neder
lands Instituut voor Internationale Cultu
rele Betrekkingen.
Veiling. Bij het internationaal anti
quariaat Menno Hertzberger in Amster
dam zal op 22 oktober een verzameling
stadsgezichten, jaarboeken en stadskro-
nieken van Frankfort en een aantal topo
grafische zeldzaamheden op het gebied van
geschiedenis en litteratuur van en over de
oude rijksstad aan de Main onder de ha
mer komen. De catalogus omvat driehon
derdzeventig stukken. De collectiedateert
uit de zeventiende en achttiende eeuw. Zij
is afkomstig uit de bibliotheek van prof.
dr. Edgar Goldschmidt.
Onderscheiden. Wegens haar artis
tieke verdiensten heeft president Gronchi
aan de wereldberoemde sopraan Tito dal
Monte de titel van commendatore van de
Italiaanse republiek verleend.
Concertdag. Dezer dagen is van de
zijde van de Verenigde Naties meegedeeld,
dat Pablo Casals, 's werelds beroemdste
cellist, er in heeft toegestemd om aan de
concertdag van de Verenigde Naties deel
te nemen, die op 24 oktober gehouden zal
worden ter viering van de dertiende ver
jaardag van de wereldorganisatie. Aan dit
concert zullen wereldberoemde solisten en
orkesten uit New York, Parijs en Genève
medewerken. Het zal naar achtenveertig
landen worden uitgezonden.
DINSDAG 30 SEPTEMBER
Stadsschouwburg: De Ned. Comedie geeft
een galavoorstelling van „Richard II", 19.45
uur. Grote Kerk: Orgelbespeling door Piet
Kee 2021 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van por
tretten van L. KoemansPeletier 19 tot 22
uur. „In 't Goede Uur": Tentoonstelling
van tekeningen van Lily van Cleeff tot 22
uur.
FILMS
Cinema Palace: „Heimweh", a.l., 19 en
21.15 uur. Frans Halstheater: „Het spook
van de opera", 14 jr., 20 uur. Lido Theater:
„Pal Joey", a.l., 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „De slavinnen van Carthago", 18
jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Thekter:
„De circusheid" a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Dreiging", 18 jr., 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „The lady-killers", 14 jr.,
19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater
Monopole: „De slavin van Pointe du Loup",
14 jr., 20 uur.
DIVERSEN
Minerva theater: Anthony van Kampen
houdt lezing over „Groenland", 20.15 uur.
In 't Goede Uur: Grammofoonplatenconcert
2122 uur. Brinkmann: Openingsbijeen
komst van het Humanistisch Verbond, 20
uur.
WOENSDAG 1 OKTOBER
Concertgebouw: Concert door de Ko
ninklijke Marinierskapel, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van por
tretten van L. Koemans-Peletier, 9—14 en
1922 uur. „In 't Goede Uur": Expositie
van tekeningen van Lily van Cleeff, 10—22
uur Kunstzaal „Ten Brüggen-Cate": Ex
positie van tekeningen en aquarellen van
O. C. R. L. van Bennekom, Berna E.
Braakman-Ten Bruggencate en W. A. van
der Colk, 1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Heimweh", a.l., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
..Het spook van de opera", 14 jr., 14.30, 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „Pal Joey", a.l.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„De slavinnen van Carthago", 18 jr., 14, 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Deal „M"
for murder", 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „De circusheid", a.l., 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Roxy Theater: „Dreiging",
18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Thea
ter: „Noblesse Oblige", 18 jr., 14.15, 19 en
21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Mono
pole: „De slavin van Pointe du loup", 14 j.,
20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Grammofoonplaten-
concert. 2021 uur. Zaal „De Leeuwerik"
(Kruisstraat): Onder auspiciën van het In
stituut voor Arbeidersontwikkeling hou
den Han en Wina Born een lezing over de
Balkanlanden, 20 uur.