r G1VZE tONA CHINEZENWIJK Eerste televisieprijs voor regisseur Ton Lensink Hoofdstad-Operette handhaaft haar briljante reputatie ADOEF EN MIRZA Dr. Frieder Weissmann dirigeerde het Kunstmaandorkest Agenda voor Haarlem Lifar neemt ontslag WITTE KRUIS HELPT ECHTI WITTE KRUIS I geneest, verzorgt en geeft 7 De radio geeft zondag T elevisiebrogra m m a De radio geeft maandag T elevisieprogramma Kerkelijk Nieuws Poppen van Jan Nelissén krijgen eigen theater Eerste KLM-retourvlucht over de Noordpool „Kor aal zee" start hedenavond HUiDCREME i voor het gehele gezin Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR L1N Yü TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" DE NEGEN MUZEN ZATERDAG 4 OKTOBER 1958 (Van onze correspondent) In de Burgerzaal van het Raadhuis in Hilversum is vrijdag voor de eerste keer de televisieprijs van het Prins Bernhard< fonds uitgereikt. Ton Lensink kreeg die uit handen van de voorzitter van het fonds prof. mr. G. J. Wiarda. Algemeen had de jury erkend dat Len sink als regisseur het beste blijk had ge geven te weten hoe het nieuwe medium „televisie" in dienst van de cultuur kan staan. Overigens werd hij geprezen om zijn creatief talent, dat vooral bij de regie van „Euridice" van Anouilh was opgeval len. In e'en uitvoerig rapport zette de ju ry uiteen waarom haar keuze gevallen was op deze regisseur. Na zorgvuldig schiften en selecteren restten nog slechts „Al mijn zoons" van Arthur Miller, door Jack Dixon voor de V.P.R.O. geregisseerd en „Euridice" van Jean Anouilh, door Ton Lensink voor de A.V.R.O. geregisseerd. Alhoewel beide uitzendingen, zo zegt de jury, elkaar in kwaliteit en niveau weinig toegaven, heeft men tenslotte gemeend dat erepalm aan „Euridice" te moeten uitreiken, dat in ve- le opzichten een lofwaardige kunstpresta tie wordt genoemd. Dé jury onderstreep te overigens nog, dat hierbij geen sprake is van een toevallig samentreffen van en kele succes-bevorderende factoren. Het wordt geen geringe verdienste genoemd dat onder Lensinks toegewijde leiding jon ge toneeltalenten tot opmerkelijke presta ties in staat bleken. De winnaar van deze eerste televisie prijs is op 22 oktober 1922 in Batavia ge boren. Na enige tijd op een handelskan toor werkzaam te zijn geweest, ging hij in de oorlogsjaijpn naar de Toneelschool, die hij in 1946 verliet. Vervolgens stond hij op de planken in enkele toneelgezelschappen zoals het Nederlands Volkstoneel en het ensemble van Cor Ruys. Na een korte pe riode werkzaam geweest te zijn in de journalistiek, keerde hij terug naar het to neel, onder meer bij het Rotterdams to neel, vanwaar hij overging naar de toen juist opgerichte televisiekern. Ton Len sink maakte kennis met de televisie, toen hij in de uitzending „Plan Europa" mee speelde. Hij was onmiddellijk bezeten van dit medium en heeft aanvankelijk als ac teur voor de camera gestaan. Hij interes- HILVERSUM I. 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige hoogmis. NCRV. 9.30 Nieuws en weerbericht. 9.45 Koorzang. Convent van Kerken: 10.00 Gereform. kerkdienst. Na afloop: Vragenbeant. NCRV: 11.30 Gram. 11.45 Alt en orgel. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Instr. octet. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, missie-caus. 13.10 Voor de jeugd. 13.30 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de kinderen. .14.30 Zang en piano. 14.55 Gram. 15.30.. Muzikale caus. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR 17.00 Ned. Herv. kerkdienst. 18.00 Het geladen schip, causerieën. 18.30 De kerk aan het werk, caus. 18.40 Bijbelvertelling. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 De mens en ik. Adam aan tafel, causerie. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Pax Christi-Beweging, inleiding. 20.05 Act. 20.15 Cabaret. 20.45 Promenade-orkest en soliste. 21.20 Gram. 21.30 Pekari handschoenen maat 8. hoorsp. 22.15 Lichte muz. 22.35 Gram. 22.45 Avond gebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Radio- philharm.orkest. HILVERSUM II. 298 M. .8.00.VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKÖR, 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven, caus. 10.00 Gram. 10.35 Boekbespr. 10.45 Cabaret. 11.15 Kamerork. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sport- spiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Verzoekprogr. voor de militairen. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en soliste. 15.20 Theseus en Ariadne, hoorsp. 15.45 Operamuziek. 16.15 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Theaterork., vocaal kwartet en sol. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Doopsgez. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur, caus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ge varieerde muz. 20.50 Wanhopige uren, hoorspel. 21.30 Lichte muz. 21.45 Parijs spreekt tot, u. 22.00 Strijkorkest. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BT OEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal f.uitz. van de dienst gehouden op 28 sept,. om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 28 sept. om 7.30 uur. 2.30 Kinderdienst. 3.45 ds. G. Toornvliet (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 11.45 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 en 15.45 Gram. 16.00 Voetbalrep. 16.45 Gram. 17.00 Sportuitslagen en nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram, 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram. VOOR ZONDAG Gezam progr. AVRO, KRO, VARA en VPRO. M516.45 Eurovisie: Wieierwedstr. 16.4517.30 iterl. hockeytoernooi. 20.0021.40 Gevar. progr. 1LVERSUM T. 42 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7 00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws e.15 Sportuitsl. 8.25 Gewijde muz. 9.00 Voor de zie ken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.10 Idem. 11.55 Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuin der. 12...j Land- en tuinb.meded. 12.33 Accordeon- spel. 12.50 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Blaas- orkest.. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.50 Radio-philharm.ork. en solist. 16.00 Bijbel- overdenking. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Rijksdelen Over zee: Jonge Papoea's bouwen aan hun toekomst, door H. Heynes. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Sonnevanck in het goud, klankb. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Nederlandse volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Verz- progr. 20.30 Post Palm-Beach antwoordt niet.., hoorspel. 21.40 Musette-orkest en solist. 22.00 Par lementair comm. 22.15 Muzikale caus. 22.45 Avond- overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.4024.00 Het Evangelie in Esperanto. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. (Om 9.009.10 Gymn. voor de vrouw). VPRO: 10.00 Voor de oude dag, causerie. 10.50 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.30 Ballroomork. 12.00 Hammond-orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Qfam. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Instr. trio. 13.45 De weg naar volwassenheid, caus. 14.00 Hoornconc. 14.20 Het verhaal van de kantoorbediende, hoorspel. 15.55 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.55 Volks liedjes en -dansen. 17.10 Pianoduo. 17.25 Dansmuz. 17i50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comment.. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Pari. overz. 19.15 Gram. 19.45 Regeringsuitz.: Uitwisse- lingsprogr. met Noorwegen, in samenwerking met Radio Nederland Wereldomroep. Spreker: H. D. Baars, directeur van het Nederland-Noord Euro pa Instituut. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. muz. 20.30 Cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Marimba. 22.10 Ti ombone-ens. 22.30 Pianorecital. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Prix Italia 1958. BFHSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land- hr-er?. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voe de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 .Jeugdork. en -koor. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.20 Protestantse uitzend. 18.30 Voor de soldaten. T00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Koorzang. 20.30 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Mensen, din gen nu! 20 30 Met, helicopters in Perzië. 21.00 Pênsion Hommeles. PARIJS (UPI) Serge Lifar, de cho reograaf van het ballet van de Parijse Opera, heeft besloten na zesentwintig jaar zijn functie neer te leggen naar aanleiding van een geschil met de directie. Hij ver klaarde donderdag, dat „er daar (bij de Opera) teveel parasieten zijn" (zonder de ze bij name te noemen). Hij gaf te kennen dat naar zijn mening teveel mensen zon der een bepaalde functie bij de Opera rondhangen om zich te mengen in zaken van andere mensen, voornamelijk van Lifar: „De laatste jaren had ik zware verantwoordelijkheden, maar ik ben nooit geraadpleegd omtrent belangrijke besluiten, zoals wijzigingen in het reper toire, promotiekwesties of dergelijke," Het is onmogelijk op deze manier door te blijven werken. Advertentie Vrijdag werd aan de regisseur Ton Lensink de televisieprijs 1958 uitgereikt in het raadhuis van Hilversum. seerde zich echter meer voor het regis- suerswerk en ongeveer anderhalf jaar ge leden werd hij tot regisseur bij de A.V.R.O. benoemd. De jury voor de televisieprijs van het Prins Bernhardfonds werd gevormd door: mr. Jan Derks, R. de la Rive Box, Hella Haasse, J. M. Lücker, J. C. Schiller, P. M. Schidts, D. van der Stolp, mr. F. J. F. M. van Thiel, V. van Vlerken, W. Vogt, Johan Winkler en H. J. Jonker. Wéér die pijn?... dat, maar ool$ die andere plagende pij nen vaagt u snel weg met WITTE KRUIS. tabletten, poeders of cachets De Hoofdstad-Operette, die met ere de interpretatie kenmerkte. Rosy Parrish was traditie van de onvergetelijke Fritz Hirsch voortzet, tr.eedt dit weekeinde (zaterdag, zondagmiddag en zondagavond) in de Haarlemse Stadsschouwburg .met, „Zwei Herzen im Drieviertel takt" ^p een gezellige Weense lach-en-traangeschiede- nis, gelardeerd met melodieën van Robert Stolz en aldus handig en effectrijk tot een operette gevormd. Het bekende „Adieu, mein kleiner Gardeoffizier" en „Frühling in Wien" spelen er een succesverzekeren- de rol in. Bovendien is er naar oud-Weens gebruik een „Quod libet" ingelast, een soort potpourri, waarin op de allerzotste manier enige bekende operafragmenten de revue passeren, te beginnen met de tra gische accenten van „Carmen" van Bizet en met de frivole cancan uit „Orfeus in de onderwereld" van, Offenbach tot be sluit. Daarbij verleent een trio, gefokt uit het fameuze kwartet van .„Rigoletto" van Verdi, aan deze muzikale grap een bij zonder spiritueel, effect.. Maar' ;Vfen ,'.Rig6lettö1h gèfèbrskeW' èj-" is in deze operetteeen' zèlbsre' verwantschap waar te nemen met de beroemde opera figuur. De hofnar is hier een aapjes koetsier, wiens dochter in de handen valt van een prins, die gewoon is op zijn nachtelijke escapades gebruik te maken van de diensten van de levenswijze voer man. Het loopt hier alleen zonder onge lukken af, als men ten minste de gebroken harten aan het einde van het spel niet tot de onoverkomelijke narigheden wil reke nen. Nu eindigt het met een verinnigd Adieu, mein kleiner Gardeoffizier" van de ontgoochelde koetsiersdochter. Feitelijk is in dit spél de man van de huurkoets de hoofdfiguur en als zodanig ook een buiten gewoon zware rol, die van het oerkomische en clowneske overslaat naar het quasi tragische. Meer dan ooit hebben wij dan ook kunnen ervaren wat een groot artiest Fritz Steiner is, de oude getrouwe van het gezelschap, wiens, reputatie berust op de onuitputtelijkheid van grappige inven ties in demeest, komische situaties, doch die ons nu daarnaast ook trof door psy chologische reacties van een voornaam dramatisch talent. Lizzi Schoffmann, die als gast de kqetsiersdochter vertolkte, frappeerde door de argeloosheid die haar haar temperamentrijke en vocaal goed toe geruste tegenspeelster, als de officiële ver loofde van de prins. Haar „uitverkoren" graaf Boby bleek een kolfje naar de hand van Otto Aurich, die van deze rol een model van dwaasheid maakt, die het pu bliek van de ene lachstuip in de andere doet vallen. En wanneer Steiner en Aurich samen een scène maken en daarbij beginnen te improviseren en door te slaan, dan weet u het wel! Het emplooi van „jeune premier" wordt door Jan Handerson voortreffelijk ge diend als de prins. En ook als zanger met een fraaie tenorstem maakt hij een schit terende beurt. Dan is er de doorgewinter de Claire Clairy, die van een bijrol altijd nog een markante figuur weet te 'maken en van wie men, blijkens het applaus bij haar optreden, dit ook verwacht. Van de verdere figuren noemen wij alleen nog de goed getypeerde „hofraad" van Herman Valser.en zijn „klerk" Walter Fein, wiens fljj&üV op één type van" Wifhelrn Bus'ch g unspireerd leek. Het aandeel van de kleinere rollen en van het goedzingende koor was in evenwicht met de prestaties op het eerste plan. Bijzondere lof ver dienen ook de fraaie decors, die in de tweede akte een vergezicht te zien geven uit Grinzing op de stad Wenen met haar Stephansdom en Boromeuskerk. Ook de zorg, die aan de kostumering is besteed, bewijst dat er bij de Hoofdstad- Operette als van ouds niet op een koopje met deze aangelegenheid omgesprongen wordt. Daarom vermelden we ook, tevens als een aardige vondst, een kort etalage- poppenballet in plastic. En als we daarna nog met bijzonder genoegen wijzen op het zeer verantwoord klinkend resultaat, dat dirigent Willem Rettich met zijn orkestje bereikt, waarbij ook loffelijk melding kan worden gemaakt van opvallend aardige aanpassingen en orkestraties, is naar onze mening aangetoond, dat de Hoofdstad- Operette m t deze cavalcade van melo dieën van Rctoert Stolz en wat er dan ver der nog bijkomt haar reputatie op bril jante wijze weet te handhaven. Jos. de Klerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Sliedrecht P. de Jong te Kootwijk. Aangenomen het beroep van de Gene rale Synode als predikant voor buitenge wone werkzaamheden (legerpredikant) J. J. Poort te Oudenbosch idem naar Op- hemert (toez.) J. D. Wuister, vicaris te Leiden idem de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Utrecht W. Krayen- hoff, voorheen predikant Protestantse Ge meenten te Piedra Plat en San Nicolas (Aruba). Bedankt voor Nieuw-Lekkerland (wijk Dorp) L. Trouwborst te 's-Grevelduin- Capelle. Geref. kerken Benoemd tot hulppred. te Daarle ds. P. D. Kuiper, laatstelijk miss.pred. te Djakar ta, die deze benoeming ook aannam en voor die naar Linschoten bedankte. Geref. gemeenten Bedankt voor Dordrecht M. Blok te Rijssen. Bedankt voor Capelle a. d. IJsel W. C. Lamain te Grand-Rapids (U.S.A.). Doopsgez. Broederschap Beroepen te Giethoorn mevrouw da. E. HardorffDijkstra te Holwerd, die dit be roep ook aannam. Het was een lange wegdie Madoef moest afleggen. Hij wóu naar de dichtstbijzijnde stad, om te proberen, of hij daar werk kon krijgen. Na enkele uren gelopen te hebben rustte hij wat uit en uit z'n meegenomen bundeltje at hij wat; hij vergat natuurlijkook z'n muis Mirzit niet. En toen opeens, dacht Madoef te dromenDe muis zat rechtop en begon tegen hem te praten! „Maak je maar geen zorgen, Madoef!" zei Mirza met een zacht piepstemmetje. „Alles komt terecht, dat zul je zien!" 2223 Het Kunstmaandorkest heeft vrijdag avond een volksconcert onder leiding van de gastdirigent dr. Frieder Weissmann ge geven. Dat dit orkest zich in de loop der jaren een grote aanhang verworven heeft, bleek wel uit het feit dat de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam bij na geheel uitverkocht was. Overigens bleek óók dat een ensemble als het Kunstmaand- orkst, dat kwalitatief geenszins tot de beste orkesten behoort, tot zeer goede prestaties kan geraken onder bezielende leiding. Dr. Weissmann dirigeert met zeer rustige en sobere gebaren, doch heeft vermoedelijk door een efficiënte wijze van studeren het orkest geleidelijk „opgevoed" in de zeer precieze en toch levendige wijze van musi ceren, die reeds direct in het openings- werk van het programma, de Symfonie in G (no. 88) van Haydn opviel. Met zoveel aandacht voor het detail en souplesse van het geheel krijgt Haydn's afgemeten humor een klassieke allure. De mezzo-sopraan Cora Canne Meyer behaalde vervolgens veel succes met een drietal geliefde nummers van het opera repertoire, te weten de aria van Delila uit Samson et Delila" van Saint-Saëns, de liefdesaria van Carmen („l'Amour est un oiseau rebelle") en een virtuoze coloratuur aria uit „Cenerent.ola" van Rossini, die in het bijzonder de grote bewegelijkheid in alle registers van haar fraai geëgaliseerde stem deed uitkomen. Na de pauze werd het programma voort gezet met het symfonische gedicht „Het betoverde meer" van Liadov, een Russische componist uit de tweede helft van de vorige eeuw. Het stemmige instrumentale gewaad van dit stuk kon de verbleekte inhoud niet voldoende verhullen. Een uit voering van de balletmuziek bij „E! amor brujo" van Manuel de Falla, in de oor- Zaterdag zal in de door Jan Nelissen als poppentheater ingerichte boerderij aan de Handweg in Amstelveen de eerste voor stelling worden gegeven. Burgemeester D. Rijnders zal „In de poppenstal" zoals het theater is genoemd, officieel openen. Het theater biedt plaats aan honderdzestig kinderen. Het ligt in de bedoeling van Jan Nelissen ook collega's uit te nodigen voor stellingen te komen geven. spronkelijke versie voor kamerorkest, be sloot dit concert. Door een grote mate van klankverfijning had het orkest hier een fraaie doorzichtigheid bereikt en werd aan de impressionistische zijde van deze parti tuur alle recht gedaan. Anderzijds ontbrak er helaas aan het ritme juist die gespan nenheid, die ons in de subtropische atmoS' feer van Andalusië had kunnen verplaatsen tussen de duistere riten van het zigeuner volk. Sas Bun ge Vrijdagavond vertrok van Schiphol de nieuwe DC-7C „Koraalzee" voor de eerste retourvlucht van de K.L.M over de Noordpool naar Tokio. Er is een extra grote bemanning aan boord, tenein de zoveel mogelijk leden van het vliegend personeel vertrouwd te maken met de om standigheden op deze route. Het comman do berust bij gezagvoerder A. W. Raven- hill, die bijgestaan wordt door de gezag voerders O. P. Koch en G. J. Schipper beiden ervaren „specialisten" op de Noordatlantische route. Twee boordwerk tuigkundigen, twee navigators, een ver bindingen-specialist en vier man cabine personeel completeren de bemanning. Aan boord van de „Koraalzee" bevindt zich een aantal vertegenwoordigers van pers, film en televisie uit acht Westeuro- pese landen. Voorts maken o.a. de reis mee dr. K. R. Postma, directeur van het K.N.M.I., enkele commerciële relaties van de Js,L.ïyL. en enkele functionarissen van deze maatschappij. De „Koraalzee" vliegt van Amsterdam eerst naar Stavanger in Noorwegen, van waar naar Anchorage in Alaska wordt ge vlogen. Na een dag verblijf aldaar zet het toestel zijn reis naar Tokio voort. Op de terugreis, die 8 oktober aanvangt, wordt ook Fairbanks in Alaska aangedaan. Het toestel wordt op 10 oktober in Amsterdam terugverwacht. B3E2E2I K&SSSE3H Advertentie '.TTF A G-:'. 'vJ 55. „Een beetje slapjes. Wacht maar tot zaterdag en zon dag". Dan zette .Tom er plotseling spoed achter en deed de hele vaat in vijf minuten. „Eva, kom eens hier", zei hij door de keukendeur. „Wat is er?" „Kom maar kijken. Wie wast er zp vlug vaten als ik?" „Och, jij! Je hebt een glas gebroken. Kijk maar, het is gebarsten" „Heus? Ik begrijp niet waarom er geen onbreek bare glazen gemaakt worden". „Dan zou er niet genoeg verkocht worden want dan zouden de mensen nooit nieuwe nodig hebben". Tom was weer in gedachten verzonken. Het resul taat van zijn wijsgerige overpeinzingen was weldra te zien. De volgende dag vond Eva hem aan het werk met twee grote, bakken van ijzerdraad en een paar metalen banden „Wat doe je nu in vredesnaam?" „Dit is een vatenwasmachine. Het is maar een proef" „Tom je zult de borden breken", zei de moeder „Mag ik het alsublieft proberen? Ik zal er geen een breken". „Je bent nog een kind", zei zijn moeder vertederd Dacht je, dat je verstand van zulke dingen had?" Moeder, ik heb die lange waterpijp voor u in orde gemaakt. Die werkt toch goed, niet?" Inderdaad had Tom een verlengstuk aan een pijp gemaakt en het langs de muur naar de gootsteen ge leid. Met een likje aluminiumverf had het er keurig uitgezien. Hij was een trouw bezoeker van ijzerwin kels en had een volledige uitrusting van schroef sleu tels, tangen, boren en ander gereedschap. Nu was hij, zoals hij zei, bezig een namaak vaten wasmachine in elkaar te zetten. Hij bevestigde de twee draadbakken aan elkaar en nadat hij het met een paar borden geprobeerd had, soldeerde hij ze vast. Hij zet te er de douchekraan op en sproeide de borden af. Toen zette hij de bak ondersteboven, heel voorzich tig, want zijn moeder stond er bij te kijken en sproeide nog eens. „Ziet u, nu zijn ze allemaal schoon", riep hij uit. „Ik vind het griezelig om je al die bórden onderste boven te zien draaien", zei de moeder. „Je kunt op die manier niet veel tegelijk wassen", zei Flora. Tom fronste zijn voorhoofd. „Ik zal wel iets beters verzinnen. Laten jullie mij mijn gang maar gaan". Hij ontleedde het probleem. „Het voornaamste is het opstapelen en het drogen. Er is heet water genoeg. Als de. borden maar goed neergezet zijn, drogen zij vanzelf wel. Daar gaat het om", zei hij tegen Eva. De volgende dagen zag zij Tom aan het werk met een zware rol kippengaas en een schaar. Zijn. vin gers gingen er aan kapot, maar na twee weken had hij iets gemaakt waarvoor de hele familie vol bewonde ring was. Het was een cylinder van kippengaas in de lengte doormidden geknipt, van wel een meter lang en precies in de gootsteen passend. Er waren aparte vakken in om borden, kopjes, kommen, leipels en eet stokjes in te schikken. Er boven had hij een flinke slang met een sproeier bevestigd, waarmee de vaten van alle kanten bespoten konden worden Daarna konden zij vanzelf drogen. Hij hoefde nergens aan te komen „Het is praktisch", zei Loy „Tom, je moest inge- ïieur worden". „Dat zal ook wel gebeuren", zei Tom. Natuurlijk waren er ook andere verbeteringen. Toni spande twee lange snoeren over de grond van het restaurant langs de muur. Deze dienden voor Tom en Eva om elkaar lichtseinen te geven. Er ging een rood lichtje boven de gootsteen branden als Tom of de moe der buiten nodig waren. Een groen lichtje betekende, dat er een royale klant binnen was gekomen. „Wat een dwaasheid" zei de moeder, maar zij ver bood het niet. „Er moet eigenlijk nog een draad bij", zei hij. „Ziet u, met drie lichtjes, rood, groen en blauw, kan ik zeven verschillende seinen geven". „Waar heb je zeven seinen voor nodig?" „Ik zal het voor u opschrijven". Tom liet zijn moe- Ier een stuk papier zien, waarop hij had geschreven: A rood B groen C blauw A. Loy komen. B. Moeder komen. C. Tom komen. AB. Iets bijzonders óp straat. AC. Een goede klant. BC. Een knap meisje ABC. Iets heel bijzonders. Zo gebeurde het, dat toen Elsie op straat langs kwam, Eva voor in het restaurant seinde AB. Maar toen Elsie het- restaurant binnenkwam liet Eva alle drie de lichtjes branden. HOOFDSTUK 18. Daar er boven maar twee slaapkamers waren waarvan de ene door Flora en haar man, de andere door de moeder en Eva werd gebruikt, sliep Tom in het restaurant. Het was meestal over elven voordat de laatste klant vertrokken en de boel opgeruimd was en dan kon hij zijn stapel beddegoed te voorschijn halen en zijn kampeerbed opmaken. Als de familie naar boven was gegaan en hij hele maal alleen was, knipte hij zijn schemerlampje aan en las. Hij las van alles door elkaar en wat hij te pakken kreeg, van een handleiding over elektriciteit tot Chinese geschiedenis toe Hij kon zich nog steeds geen duidelijke voorstelling maken van Confucius. De keizers Yao en Shun hadden vierduizend jaar geleden geleefd en Confucius tweeduizend. Zij schenen alle maal erg ver van hem af te staan. Het Bronx Dieren park stond hem oneindig veel nader. Hij las Engels en Chinees, maar hij eindigde altijd, voordat hij in slaap viel, met gedachten aan Elsie en wat zij die middag tegen hem gezegd had. Elsie woonde nu vlak bij hem, maar één straat ver der en er was veel voor hem veranderd. Hij kon nu niet meer met haar gaan wandelen behalve soms op een door-de-weekse middag. Zaterdags en zondags was hij altijd bezet evenals de andere dagen van vier uur tot 's avonds laat. Tüssen twee en vier was hij vrij, maar Elsie soms niet. „Ik ben blij, dat ik je zo dikwijls spreek", zei hij eens, „maar ik mis onze zondagse tochten". „Wat niet kan, dat kan niet", zei Elsie zonder de minste spijt të tonen. „Vind je het niet jammer?" „Wat niet kan, dat kan niet. Wat geeft het om dat jammer te vinden?" (Wordt vervolgd) Weer geopend. De afdeling Vader landse Historie in de oostelijke vleugel van het Rijksmuseum te Amsterdam, waaruit in de nacht van vrijdag op zater dag 4 gouden zeventiende-eeuwse kunst voorwerpen zijn gestolen, is sedert woens dag weer voor het publiek te bezichtigen. ZATERDAG 4 OKTOBER Stadsschouwburg: De Hoofdstad Operette met „Zwei Hérzen im Dreivierteltakt", 20'u. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van por tretten van L. Koeman-Peletier, 1922 uur. „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Wien bleibt Wien", a l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Dê ranch der vervloekten", 14 j., 19 en 21.15 u. Lido Theater: „Als de kraanvogels over vliegen", 14 j., 19 en 21.15 uur; „Verdoolde bus", 18 j., 23.30 uur. Luxor Theater: „Dorp aan de rivier", 14 j., 19 en 21.15 uur. Miner va Theater: „Die Liebe in Tirol", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „De circus heid", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Kerels en kogels", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The smallest show on earth", a.l., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Das Schloss in Tirol", a.l., 20 uur. DIVERSEN Hotel Dreefzicht":Een cabaret-revue voor de reserve-politie, 20 uur. „In 't Goede Uur": Klassiek grammofoonplatenprogram- ma, 21 tot 22 uur. ZONDAG 5 OKTOBER Stadsschouwburg: De Hoofdstad Ope rette met „Zwei Herzen im Dreiviertel takt", 20 u. Concertgeboutv: Het jazz-orkest van Chris Barber geeft een uitvoering, 20 nuf. - TENTOONSTELLINGEN. Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo-- sitie van werk van ondermeer: O. C. R. L. van Bennekom, Berna E. Braakman-Tett Brugge-Cate, 14 tot 17 uur. Galerie Espace: Expositie van. werk van ondermeer: Chapon. Frankot en Yvonne Kracht, 11 tot 17 uur. „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay, 10 tot 22 uur. Het Huis van Looy": Expositie van werk van Jacobus van Looy en Willem de Zwart, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. „De Hoofdwacht": Tentoonstelling van werk der leden van de B.N.A. FILMS Cinema Palace: „Wien bleibt Wien", a.l., 14, 16.15. 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: .De ranch der vervloekten", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Ko ning der melodieën", 11 uur; „Als de kraanvogels overvliegen", 14 jaar,. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Dorp aan de rivier", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en .21.15 u. Minerva Theater: ,,'n Mooi portret", a.l., 14 eri 16.15 uur; „Die liebe in Tirol", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Het grote avontuur", 11 uur; „De circusheld", a.l., 14, 16.15, 19 én 21.15 uur. Roxy Theater: ..Kerels en kogels", 14 jaar, 14. 16.15, 19 èn 21.15 uur. Studio Theater: „Van «Algiers tot Kaapstad", a.l., 11 uur; „The smallest show on earth", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Das Schloss in Tirol", a.l., 20 uur. DIVERSEN ,In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert. 2122 uur. MAANDAG 6 OKTOBER Stadsschouwburg: Toneelver. „Thalia" met „Mister X slaat toe", 20 uur. Érans Halsmuseum: Kees Hana houdt een lezing over „De natuur van zee, strand en duin", 20uur (Volksuniversiteit). Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie Peters, 15.30 16.30 uur. TENTOONSTELLING Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo sitie van werk van ondermeer: O. C. R. L. van Bennekom, Berna E. Braakman-Ten Bruggen-Cate, 11 tot 17 uur. Galerie Espace: Expositie van werk van ondermeer: Chapon. Frankot'en Yvonne Kracht, 11 tot 17 uur. „In 't Goede Uur: Expositie van werk van Peter G'ltay, 10 tot 22 uur. Het Huis van Looy": Expositie van werk van Jacobus van Loov en Willem de Zwart, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. „De Hoofdwacht": Tentoonstelling van werk der leden van de B.N.A. FILMS Cinema Palace: „Wien bleibt Wien", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De ranch der ver vloekten", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Als de kraanvogels over vliegen", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater": „Dorp aan de rivier", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Bonjour Tristessè", 18 jaar, 20.15' uur. Rembrandt Theater: „Dë circusheid", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Kerels en kogels", 14' j„ 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The smallest show on earth", alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN ,In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenprogramma, 2122 uur. Brinkmann, 20 uur: Voor de Soefibe weging houdt mejuffrouw C. C. G. Voute een lezing over „De mens en de schep ping".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 7