r
CETAFLEX
lijmt kond alle hout!
De V.P.R.O.-televisie in het
komende winterseizoen
MADOEF EN MIRZA
Chris Barbers Jazzband
(TMIM177FMWIIF
en bondigy
Agenda voor
Haarlem
MAANDAG 6 OKTOBER 1958
'4
Niet onverdienstelijk
Sport met storing
Duits amusement
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Coördinatiemisère
DOMME DOUBLURE
Frans Muriloff manager
van „Snip en Snap"
De zaak-Elisabeth Boll
Over 4 weken uitspraak in
voogdijgeschil
een aparte rokerskring!
Sopraan Elly Ameling wint
concours in Genève
Kerkelijk Nieuws
Nederlandse alcohol naar
IJsland gesmokkeld?
„Knokploeg" was schrik der
cafés op Katendrecht
kunstharslljm
Ceta-Bever
DOOR LIN YU TANG
vj Jri 1 IN JtL/ £jJlL JA W JL J JIV
Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family"
Na een geslaagd journaal met onder
andere beelden van Werelddierendag, het
gesproken boek voor blinden, het jubileum
van de Bioscoopbond, schaken te München,
de Comet IV van de BOAC en Elvis Pres
ley was het aan de K.R.O. om de za
terdagavond te vullen, waarop zo langza
merhand het odium van lach-of-ik-schiet
is komen rusten. Het is duidelijk, dat het
alleen de allerbeste tekstschrijvers gege
ven is een leuk programma te maken dat
aan de wensen van het maximale kijkers
publiek tegemoet komt zonder ordinair te
worden. Dit vooropstellend kan men de
K.R.O. nageven een niet onverdienstelijk
programma te hebben samengesteld, al
bleef het stroeve pogen getuigen van vrees
om het publiek te mishagen. „Blijf er niet
voor thuis" van Jan de Cler en Emile
Lopez werd door een weifelend troepje
voor de camera's gebracht. Alleen Corry
Brokken gaf blijk te verstaan dat ook
minder goede teksten met verve moeten
worden gebracht, met de overtuiging van
iemand die zijn vak verstaat. Bij de overi
gen was het öf hol gedaver of goed be
doelen. Als er weinig wol is moet men
juist niet veel gaan schreeuwen.
Na het beheerste optreden van de Ierse
harpiste Mary O'Hara volgde het detec-
tivespel „Inspecteur Lund en de sneeuw
man" van Willy Corsari, die de kijkers met
een heel dor kluitje het riet instuurde.
Jammer van het goede camerawerk. De
regie was te zwaar aangezet. Tot slot was
er de quiz Toerja-Toernee van Jan Blaa-
ser en Jos van der Valk, die beter uitviel
dan de vorige keer. Als men er nog in
slaagt om de al te duidelijke situatieafspra
ken te camoufleren, zou dit programma
best wel eens wat kijkers kunnen behou
den.
Over het optreden van de fagottist De
Klerk van het Concertgebouworkest het
volgende: dat deze populair doende man
als favoriete artiesten het amusementsduo
..De Spelbrekers" noemt, getuigt van een
dappere openhartigheid. Maar dat hij zijn
fagot meeneemt in een burleske fietswed-
strijd met Jan Derksen in het Olmpisch
Stadion getuigt van een boers gebrek aan
waardering voor de ontelbaren, die fagot
tist De Klerk in het Concertgebouw plach
ten mee te laten delen in hun applaus.
Men treft het in Nederland niet met de
Eurovisie-sportuitzendingen op zondag uit
het buitenland. De beloofde rechtstreekse
reportage uit Frankrijk van het laatste ge
deelte van de wegwedstrijd Parijs-Tours
ging namelijk niet door wegens de zoveel
ste staking bij de Franse televisie en daar
voor in de plaats kreeg men ec„ dromerig
filmpje t"> zien, vervaardigd door de
Vlaamse televisiemensen, getiteld „Aan de
waterkant". Het relais uit België van de
tweede helft van de finale van het
hockey-interlandtoernooi uit Brussel begon
vervolgens met een flinke storing, waarbij
men wel het geluid hoorde maar op het
scherm enkel strepen zag. Na een minuut
of tien veranderde dat, maar de kwaliteit
bleef slecht Evenals trouwens het com
mentaar van Wim de Gruyter.
Voor het zondagavondamusement zorgde
de NTS door een op film opgenomen pro
gramma van de Hessische Rundfunk te
vertonen, dat uit zang, dans en variété be
stond. Van deze laatste waren de hals
brekende toeren van een grappenmaker
op een grote bal het vermakelijkst, al was
het jammer dat 's mans hoofd herhaalde
lijk buiten het beeldvlak viel. Een quiz
mocht in dit programma uiteraard niet
ontbreken. De leider, Heinz Schenk, stak
daarbij zijn befaamde collega Hans Joa
chim Kulenkampff naar de kroon, alleen
liet hij te duidelijk merken dat hij zich
zelf zo grappig vond.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert,
caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50
Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen-
nieuws. 13.30 Dansmuz. 14.00 Gram. 14.05 School
radio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45
Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zieken-
lof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Re-
geringsuitz.Rijksdelen Overzee: Ned. Nieuw-
Guinea: Verschuivingen in de samenleving, door
J. J. W. Dubois. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Gram.
15.40 Idem. 18.45 Dit is leven, caus. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram. 20.30 Ja,
met mij, caus. 20.35 De laatste dag van Lissabon,
hoorspel. 22.05 Gram. 2.45 Avondgebed en liturg,
kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek-
bespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Gram. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Hammond-or
gelspel. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek
Leven in de grond. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of
gram. 13.20 Promenade-ork. en soliste. 13.55 Beurs
ber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.30 Cello en piano. 16.00 De Britse adel,
caus. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De
dierenwereld en wij, caus. 17.30 Amateursprogr.
38.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Cul-
tuursociografische verkenningen, door prof. dr.
H. D. de Vries Reillingh (3de lezing). 19.00 Voor
de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Dans
muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Ope-
ramuz. 21.45 Act. 22.00 Filmpraatje. 22.15 Koor
zang. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York.
23.16 New York calling. 23.21—24.00 Met de Fran
se slag.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerbericht.
12.35 Tuinb.kroniek. 12.40 Pianospel. 12.55 Koer
sen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio.
15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 en 16.30 Gram.
17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuz. 16.30 Idem. 17.45
Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstel
ling. 20.00 Pol. caus. 20.10 Gram. 20.15 Voor de
vrouw. 21.15 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Twee pia
no's. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.0020.20
Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Gevar. muz.
21.00 Film.
Naar de Vrijzinnig Protestantse Radio
Omroep meedeelt, zal het V.P.R.O.-tele-
visieprogramma pas na de jaarwisseling
de belangrijkste veranderingen ondergaan.
Getracht wordt de nieuwe rubriek „Am
bassade", waarin enkele ambassadeurs
van vreemde mogendheden aan de kijkers
worden voorgesteld door de journalist
Enige jaren geleden hebben wij met de
programmacommissaris van de Nederland
se Radio Unie, de heer J. B. Broeksz, en
het hoofd van de programmadienst daar
van, de heer E. Bomli, van gedachte gewis
seld over de programmacoördinatie op de
zenders Hilversum I en II. Het bleek een
onvruchtbare discussie, omdat de uitgangs
punten van beide partijen te veel verschil
den. Wij stelden ons op het standpunt, dat
het gezamenlijke radioprogramma der
Nederlandse zenders een zo groot mogelijke
kring van luisteraars dient te bevredigen.
De vertegenwoordigers van de Radio-Unie,
hoewel nadrukkelijk betogende dat de co
ördinatie haarfijn werd uitgedokterd, ble
ken daartoe zulke ruime normen te han
teren, dat er van de begeerde programma
spreiding geen zier kan terechtkomen. Om
een enkel voorbeeld te gevenkamermuziek
en recitals worden wezenlijk verschillend
van symfonische muziek geacht. Daardoor
is het voorgekomen dat Hilversum I een
zangvoordracht van liederen van Schubert
gaf, terwijl Hilversum II tegelijkertijd de
Onvoltooide Symfonie van dezelfde compo
nist uitzond. Een allerzotste situatie deed
zich in het jaar van de Mozartherdenking
voor, toen de ene zender de Salzburger
meester eerde met een luisterspel over zijn
leven, terwijl het andere station een liede-
renrecital te zijner nagedachtenis uitzond.
Daar de heren Broeksz en Bomli ons dui
delijk lieten merken dat ze ons tot degenen
rekenden, die altijd alles willen horen of
wel altijd iets te vitten hebben, zijn we
sindsdien op dat netelige onderwerp maar
niet meer teruggekomen.
Wat zich zondagavond op de beide Hil-
versums heeft voorgedaan, spot echter zo
met elk gezond verstand, dat het verdient
in brede kring te worden gesignaleerd. De
werken van de onlangs overleden Franse
componist Florent Schmitt zijn in ons land
niet op ruime schaal bekend geworden.
Men moet het dus toejuichen dat Hilver
sum II die lacune wat tracht op te vullen
door een uitzending van zijn strijkkwartet
in gis opus 112; Evenzeer moet men het
toejuichen wanneer Hilversum I een poging
onderneemt begrip te wekken voor de
hedendaagse muziek en deze belangwek
kende reeks met de Derde Symfonie van
Roussel inluidt. Blijkbaar heeft men in
Hilversum de ongetwijfeld oorspronke
lijke gedachte gehad dat werken van
componisten, die niet alleen landgenoten
maar ook tijdgenoten zijn geweest, dan ook
maar op hetzelfde tijdstip dienen te wor
den uitgezonden. Want zowel het strijd-
kwartet van Schmitt als de symfonie van
Roussel ging tussen kwart over elf en
middernacht de ether in. Dat betekent een
ernstig dilemma voor alle muziekminnaars,
want zij zijn niet bepaald elke dag in de
gelegenheid deze werken te horen. Daar
het bovendien naar stijl en geest verwante
partituren betrof, maakte dit de keus nog
moeilijker: men luisterde met het gevoel
toch nog een ander belangrijk evenement
te missen. Evenmin mag worden vergeten
dat tezelfdertijd een nog veel grotere groep
luisteraars van deze volslagen overbodige
en domme doublure de dupe werd, namelijk
allen die behoefte hadden aan een wat
luchtiger tijdpassering. Die werden nu naar
die buitenlandse stations verjaagd, waar
van de heer Broeksz zonder blikken en
blozen beweerde dat ze op het punt van de
coördinatie nog wel wat van Hilversum
konden leren.
Golfbreker
De heer Frans Muriloff „producer"
van grote shows en revues in Nederland
is met ingang van 1 oktober toegetreden
als manager tot de „Snip-en-Snap" re
vue van René Sleeswijk. De heer Muriloff
zal gedeeltelijk de taak van de zakelijke
leider de heer C. Janse-Kok, die binnen
kort ontslag neemt, overnemen.
Henk Hofland, in november en december
en wellicht nog een enkele keer in 1959
voort te zetten.
In het nieuwe jaar zullen ook weer enkel
programma's van medisch karakter wor
den gebracht, onder redactie van dokter
A. C. van Swol. De rubrieken „Gesprek
van de schrijftafel" door prof. dr. L. J.
van Holk en „De oude draaidoos", een pro
gramma waarin fragmenten van oude
films worden getoond door Simon van Col-
lem, zullen worden voortgezet.
De programma's voor grotere kinderen
zullen worden gevuld met reportages van
gebeurtenissen, die voor deze leeftijd inte
ressant zijn. De programma's voor jonge
kinderen bevatten t.v.-sprookjes, die de
bekende Panda-figuur tot middelpunt heb
ben. Zij worden geschreven door Lo Har-
tog van Banda, die de teksten voor deze
kinderprogramma's ontwerpt.
De V.P.R.O.-televisie zal voorts het vol
gende jaar meer aandacht gaan besteden
aan programma's van ontspannend karak
ter. Er is contact gezocht met de jonge
schrijfster Christine Meyeling, die een
reeks televisiekomedies ontwierp. Met in
gang van januari zal maandelijks een af
levering van deze comedies, die veertig
a vijftig minuten duren worden uitgezon
den. De muzikale leiding komt in handen
van Pim Jacobs. De regie voert Joes Odu-
fré. Aan deze programma's verlenen
Sophie Stein, Jan Retèl, Sieto en Marijke
Hoving en Dini de Neef hun medewerking.
De regisseur Erik de Vries zal een ge
deelte van de zondagavond-uitzendingen
van de V.P.R.O. (de eerste valt pas in juni
1959) voor zijn rekening nemen. De heer
De Vries zal in de door hem te realiseren
programma's de kijkers meenemen in „De
levende natuur". Het overige deel van de
avond zal van lichte aard zijn. Ook prof.
Van Holk zal niet op het appèl ontbreken.
Met een ferme handdruk heeft de Neder
landse raadsman in de zaak Elisabeth Boll,
prof. mr. I. Kisch, zaterdagavond afscheid
genomen van zijn confrater, prof. Henri
Rolin. Daarmee is dan een einde gekomen
aan de mondelinge behandeling van dit
Nederlands-Zweedse voogdiigeschil in het
Vredespaleis te Den Haag, die bijna ander
halve week geduurd heeft. De zestien rech
ters gaan zich nu beraden over een uit
spraak, maar gezien het gecompliceerde
karakter van de zaak zal het zeker vier
weken duren, voordat hun beslissing valt.
In hun dupliek hebben zowel prof. Rolin
als dr. Sture Petren zich zaterdag beperkt
tot het herhalen van de Zweedse argumen
ten. Prof. Rolin wees er nogmaals op, dat
de door Zweden opgelegde „beschermende
opvoeding" geen gevaar voor Elisabeth Boll
oplevert, aangezien het doel van deze op
voeding juist is, het kind voor gevaar te
behoeden.
Madoef kon werkelijk z'n oren niet geloven, maar het was geen droomMirza,
het muisje, sprak duidelijk tot hem j.
„Wat is datkun jij praten?" stotterde hij verbaasd.
„Jazeker, Madoef!" zei Mirza. „Ik ben een betoverde muis, weet je. En wees maar
gerust, ik zal je wel helpen met het vinden van werk; laat dat maar aan mij over en
ga naar de stad!" 2425
Advertentie
De straatorkestjes van negers, die om
streeks het jaar 1900 te New-Orleans jazz
muziek, zij het nog in een onvolgroeid be
ginstadium, introduceerden, zijn zich er
niet van bewust geweest, dat zij hiermede
uitdrukking gaven aan een muziekbe-
hoefte, die zowel onder het gekleurde als
onder het blanke ras bij tallozen leefde.
De latere ontwikkeling van de jazz be
werkte met dit muzikale verlangen als
GENèVE (UPI) Elly Ameling, een
sopraan uit Rotterdam en de Russische
trombonist Victor Batatsjev hebben als eni
gen van de driehonderd tweeënveertig
deelnemers en deelneemsters, een eerste
prijs ontvangen op het veertiende interna
tionale kunstconcours van Genève.
Mej. Ameling, vijfentwintig jaar, was
de eerste zangeres uit Nederland, die ooit
een eerste prijs heeft gewonnen op dit con
cours, dat beschouwd wordt als een van
de beste Europese springplanken naar mu
zikale roem. Het concours heeft twee we
ken geduurd. Het werd besloten met een
openbare voorstelling van de hoogste prijs
winnaars in de Victoria-zaal te Genève.
Maria van Dongen uit Zaandam deelde
vorig jaar een tweede prijs, toen de jury
besliste, dat geen eerste prijs verleend zou
worden aan zangeressen. De jury van dit
jaar, bestaande uit ruim veertig bekende
musici uit geheel Europa, deed een keuze
uit deelneming op vijf terreinen: trombo
ne, fluit, piano, zang en viool. De Russen
namen voor het eerst aan het concours,
dat leeftijdsgrenzen heeft van vijftien en
dertig jaar, deel. Batatsjev is eenentwin
tig jaar.
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen naar Bergschenhoek' A. van
Dijk te Benthuizen. Bedankt voor Wijk bij
Heusden: W. H. van Kooten te Hasselt.
stimulans een integratie, die niet meer
tegen te houden bleek en die zowel de
scheidingen van rassen als van standen
doorbrak en zelfs kon doordringen tot de
ivoren torens van componisten van naam,
zoals Darius Milhaud, Maurice Ravel en
Igor Strawinski.
De jazzorkesten van blanke muzikanten
doen tegenwoordig niet meer onder voor
die van hun gekleurde collega's. Wie daar
aan mocht twijfelen zou zondagavond bij
het optreden van de Chris Barber Jazz
band in de gemeentelijke Concertzaal te
Haarlem wel tot andere gedachten geko
men zijn. Voor een auditorium van onge
veer dertienhonderd jazz-enthousiasten
hebben de trombonist en bandleider Chris
Barber, de klarinettist Monty Sunshine, de
trompettist Pat Halcox, de banjobespeler
Eddie Smith, de bassist Dick Smith en de
drummer Graham Burbridge hun enorme
bedrevenheid in de bediening van hun in
strumenten en hun bijzondere dispositie
voor het ten gehore brengen van deze
muzieksoort gedemonstreerd. Hun gees
tige variatiekunst, hun speelse, geïmpro
viseerde contrapuntiek, hun ritmische
standvastigheid, de vleugjes van sentimen
taliteit en niet te vergeten de typerende
toonvorming en'het geraffineerde samen
spel, gaven aan de voordrachten het on
vervalste jazz-karakter, dat stormen van
wilde bijval kon doen ontketenen.
Het heeft geen zin om alle gespeelde
nummers afzonderlijk te noemen of te be
spreken. Een uitzondering zou ik willen
maken voor de „Chimes Blues" en de
„Camp-meeting Blues" van de jazz-pio-
nier Joe „King" Oliver, waarvan de uit
voering weer het beeld opriep van de
straatorkestjes van New-Orleans, die on
weerstaanbaar waren, al moest men daar
voor dan maar alle „klassieke" principes
en vertrouwde esthetische gevoelens op
zijzetten. Inderdaad handhaaft Chris Bar
ber met zijn band de beste originele jazz-
beginselen en hij laat deze niet bederven
door allerlei weerzinwekkende modegril
len. Voor de volledigheid zij vermeld, dat
Ottilie Patterson zich op deze avond als
een volleerde vocaliste liet gelden.
P. Zwaanswijk
„Interpol" is bezig met een onderzoek
naar het smokkelen van alcohol van Ham
burg naar IJsland. Volgens de IJslandse
politie is deze alcohol afkomstig uit Rotter
dam.
IJslandse zeelieden zijn enige weken ge
leden aangehouden, toen zij kort voor de
aankomst van hun schip in Reykjavik blik
ken trommels met alcohol voor de kust in
zee wierpen. De drijvende trommels, die
met touwen aan elkaar verbonden waren,
werden door handlangers in kleine bootjes
opgevist en aan land gebracht. Volgens de
IJslandse politie is de alcohol eerst met
vrachtauto's van Rotterdam naar Hamburg
gebracht. Drie van dergelijke gevallen van
smokkelarij zijn al ontdekt.
Voor de officier van Justitie is de vorige
week een zestal mahriën'geleid. dat'in de
omgeving van Katendrecht te Rotterdam
caféhouders geterroriseerd zouden hebben.
Volgens de politie traden zij zo bruut op,
dat de caféhouders uit angst voor vergel
ding geen aangifte durfden te doen, wan
neer bij een vechtpartij, die de mannen
hadden uitgelokt, een deel van hun inven
taris kort en klein was geslagen.
Onder aanvoering van twee der „heren
werd zonder enige aanleiding weer
een vechtpartij in een café geprovoceerd.
Verschillende bezoekers werden „zo maar'
mishandeld en dit keer werd de politie
gewaarschuwd. Toen de agenten arriveer
den keerde de „knokploeg" zich tegen hen.
Een der politiemannen werd zo met een
barkruk mishandeld, dat hij met vrij ern
stig letsel in een ziekenhuis moest worden
opgenomen. Het gelukte de politie met
grote moeite de belhamels te overweldigen
Twee van hen werden in hun woning aan
gehouden, een andere in Hellevoetssluis en
nog een van de troep kwam zich uit eigen
beweging bij de politie melden.
Advertentie
56. „Vond je onze wandelingen dan niet prettig? Je
praat alsof het je niets kan schelen".
„Tom, je bent veel te Amerikaans! Waarom zou je
je druk maken over wat nu eenmaal niet anders kan?"
Haar stem klonk kalm en zeker.
„Hoe bedoel je, dat ik te Amerikaans ben?"
„Je wilt dan dit en dan dat, naar het strand gaan,
naar Ossining, naar de Bronx. Tom, waarom kun je
niet stil zitten? Je wilt altijd wandelen, wandelen,
wandelen. Weet je nog hoe je me laatst in de regen
door het Van Cortlandpark gesleept hebt, todat ik ein
delijk de tram moest nemen omdat ik niet meer kon?"
„Was dat dan geen heerlijke wandeling?"
„Ja, maar ik kon 's maandags en 's dinsdags haast
niet op mijn benen staan en ik had blaren aan mijn
voeten".
„Ik heb je toch ook gezegd, dat je schoenen met
lage hakken moest dragen? Elsie, ik kan dat liedje,
dat je die dag in het Van Cortlandtpark floot, niet
meer kwijt raken. Toe, leer het mij eens".
Zij neuriede het liedje: „There's a long, long trail
a-winding".
Het was een soort marsliedje, maar het was zacht
en langzaam en het was juist geschikt voor Elsies la
ge stem.
There's a long, long night of waiting
Until my dreams all come true;
Till the day when I'll be going down
That long long trail with you.
Toen floten ze samen het wijsje en lachten.
„Als ik dat liedje hoor, dan moet ik altijd aan jou
denken zoals je die dag door het bos liep met een stok
in je hand".
„Tom, ik moet om je lachen".
„Waarom?"
„Je hebt me die keer in de winter mee naar het
Coney Islandstrand gesleept om naar de zee te kij
ken. Waarom ben je zo rusteloos?"
Ja, waarom was hij zo rusteloos? Niemand anders
dan Elsie had hem nog ooit verteld dat hij „te Ame
rikaans" was.
„Ik ben nu eenmaal van nature ongeduldig. Ik vind
het fijn om in de regen te lopen. Hoe moet ik je dat nu
uitleggen? Wat ik begon te zeggen was, dat ik op zon
dag niet meer uit kan en jij praat erover alsof het je
niets kan schelen".
„Het is niet, dat het mij niet kan schelen. Ik ga erg
graag met je uit. Kunnen we niet eens op een andere
dag gaan?"
„Vast wel".
„Dan gaan we op een andere dag".
Haar woorden waren weer kort, zakelijk zonder emo
tie.
„En als wij helemaal niet uit kunnen?"
„Dan gaan wij niet. Waarom zouden we daar druk
te over maken?"
Tom was hierdoor zeer getroffen. Eva had iets van
dit onverstoorbare Gods water over Gods akker laten
lopen, maar Eva was toch zeer veranderd.
Zij was nu actief en wilde van alles ondernemen.
Maar Elsie die hier ver van huis was en geheel alleeen
leefde, kon het niets schelen om thuis te blijven als zij
niet uit kon gaan. Wat was eigenlijk haar levenshou
ding?
„Elsie", zei hij langzaam, „ik vind dat jij te Chinees
bent".
„Waarom?"
„Je maakt je nooit ergens druk over".
Nu was het Elsies beurt om verbaasd te zijn. Zij was
een modern meisje, dat meende zij tenminste, Huilde
zij niet? Lachte zij niet? Maar het was vanzelfspre
kend en verstandig om kalm te blijven, geduldig af te
wachten en de dingen te aanvaarden zoals ze kwamen.
Zij zag niet in, dat daarin iets speciaal Chinees lag. Zo
zijn alle Chinezen.
„Nu", zei Tom „vertel mij maar niet meer, dat ik
een Amerikaan ben. Zullen we volgende week een dag
uit gaan? Ik kan het wel met moeder in orde maken.
Maandag is een geschikte dag, dan is het meestal stil".
„Oké", zei Elsie in het Engels. Tom keek haar aan
en zag een blijde uitdrukking op haar gezicht en voel
de, dat zij het prettig vond om met hem uit te gaan.
Toen hij naar huis ging was hij zich sterk bewust van
Elsies standvastigheid en reserve aan kracht. Hij had
nog nooit een ander meisje ontmoet, dat zo was. El
sie zou kunnen lijden als het moest, maar omdat zij
deze kracht in zich had, zou zij minder lijden. Met haar
vergeleken was zijn zusje een op en neer springende
elastieken bal. Hij begreep, dat dit Elsies Chinese op
voeding was, misschien omdat zij zoveel Chinese klas
sieken had gelezen. Hij noemde het Elsies standpunt.
De volgende maandag verwachtte Tom Elsie in het
restaurant. Maar zij kwam niet. Hij wachtte een
half uur en verloor toen zijn geduld en ging naar de
school.
Er kwam geen antwoord. Hij riep nog eens en nog
eens. Wat was er gebeurd?
Hij liep haastig de trap op en klope aan haar deur.
„Wie is daar?" Hij hoorde hoe haar stem trilde.
„Ik ben het, Tom. Wat is er? Kom je niet?"
„Kom maar binnen. Tom. De deur is niet op slot".
Elsie lag op haar bed, haar gezicht nat van tranen.
„Ben je ziek?"
„Nee, kom eens hier".
„Elsie waarom huil je zo?"
Zij ging rechtop zitten tegen haar kussen geleund,
maar gaf geen antwoord Elsie, die altijd zo kalm
was. „Wat is er gebeurd?" drong hij aan.
„Mijn vader is dood. Hier is de brief van mijn moe
der". Zij liet de brief zien, die zij in haar hand hield en
barstte in snikken uit. Tom bleef verslagen zitten tot
dat zij eindelijk zei:„Kom eens hier naast mij zitten.
Ik moet met je praten".
Door haar tranen heen vertelde zij hem, dat zij de
brief die morgen gekregen had, dat haar moeder had
geschreven uit Tsjoenking dat haar vader door een
kogel uit een machinegeweer was getroffen toen zij op
een schip uit Hankow waren gevlucht en de Japanners
de vluchtelingen vanuit de lucht bestookten en dat
haar moeder er met een lichte verwonding aan haar
linkerarm was afgekomen. Haar familie was de vori
ge winter van Shanghai naar Hankow uitgeweken, vlak
voor de Japanse bezetting van Nanking en nu trokken
zij de Jangste Rivier op om beschutting te zoeken in
het verre Soetsjoean.
„Tom, ik moet naar huis. Mijn moeder is hele
maal alleen".
Het bericht trof Tom alsof het ook een kogel was.
Nu voelde hij pas hoe lief en onmisbaar Elsie voor hem
was. „Elsie, ik kan je niet laten gaan. Schrijft je moe
der, dat je thuis moet komen?"
„Nee, zij zegt, dat ik hier moet blijven en verder
werken. Maar ik moet naar haar toe, ik moet"
(Wordt vervolgd)
Burgemeesters. Benoemd is tot burge
meester van Harenkarspel en Warmenhui-
zen de heer V. M. Nolet met toekenning
van gelijktijdig eervol ontslag als burge
meester van Ursem.
Tot burgemeester van Dwingelo is be
noemd mr. W. W. Hopperus Buma, thans
adjunct-commies-A ter gemeentesecretarie
van Smallingerland.
Tot burgemeester van Diepenheim is
benoemd mr. M. J. A. S. Gerke, plaatsver
vangend secretaris van Assen.
Pseudo-politieman. Een 10-jarige jon
gen vond op het rijwielpad langs de rijks
weg van Den Haag naar Rotterdam een
portemonnaie met honderd gulden. De jon
gen wilde ermee naar de politie gaan. Even
later zag hij een man staan in een lange
zwarte jas, een koppelriem om en een
uniformpet in de hand. Op zijn vraag of hij
van de politie was, antwoordde de man
bevestigend. De jongen gaf hem daarop de
portemonnaie. De man blijkt echter niet
van de politie te zijn. De jongen weet zich
nog te herinneren dat er op de pet de
letters R en D stonden en dat de man
ongeveer 20 jaar is.
MAANDAG 6 OKTOBER
Concertgebouw: Het Noordhollands
Philharmonisch Orkest geeft een concert,
19.30 uur.
Stadsschouwburg: Toneelvereniging „Tha
lia" met „Mister X slaat toe", 20 uur.
Frans Halsmuseum: Kees Hana houdt
een lezing over „De natuur van zee, strand
en -duin", .20 .uur.(Volksuniversiteit).
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Peter Giltay tot 22 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderstudies van Harry Völ-
ker en Jan Campgens tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Wien bleibt Wien",
alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „De ranch der vervloekten", 14
jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Als de
kraanvogels overvliegen", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Luxor Theater: „Dorp aan de ri
vier", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Bonjour Tristesse", 18 jaar, 20.15
uur. Rembrandt Theater: „De circusheid",
alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Kerels en kogels", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Studio Theater: „The smallest show
on earth", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Monopole Theater: „Pal Joey", 18 jaar,
20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenprogramma, 21 tot 22 uur.
Brinkmann, 20 uur: Voor de Soefibe
weging houdt mejuffrouw C. C. G. Voute
een lezing over „De mens en de schep
ping".
DINSDAG 7 OKTOBER
Stadsschouwburg: Het Amsterdams
Jeugdtoneel met „Het wonderpaardje van
Marjolein", 10 en 14 uur (schoolvoorstel
lingen).
Concertgebouw: Het Noordhollands
Philharmonisch Orkest geeft een voorstel
ling, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo
sitie van werk van O. C. R. L. van Benne-
kom, Berna E. Braakman-Ten Bruggen-
Cate en W. A. van der Colk, 11 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van werk van
onder meer: Chapon, Frankot en Yvonne
Kracht, 11 tot 17 uur.
„In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Peter Giltay, 10 tot 22 uur.
„Het Huis van Looy": Expositie van
werk van Jacobus van Looy en Willem de
Zwart. 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
„De Hoofdwacht": Tentoonstelling van
werk der leden van de B.N.A.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke
ningen en schilderijen van Harry Völker
en Jan Campgens, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Wien bleibt Wien",
alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De ranch der ver
vloekten", 14 jaar. 14.30 en 20 uur. Lido
Theater: „Als de kraanvogels overvliegen",
14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Dorp aan de rivier", 14 iaar, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Bonjour Tristesse", 18 jaar, 20.15 uur.
Rembrandt Theater: „De circusheid", alle
leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Kerels en kogels", 14 jaar, 14.30,
19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The smal
lest show on earth", alle leeftijden, 14.15,
19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Monopole Theater: „Pal Joey", 18 jaar,.
20 uur.
DIVERSEN
„In *t Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenprogramma, 21 tot 22 uur.
Concertgebouw: De afdeling Haarlem
van de Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen opent haar seizoen. De heer en
mevrouw Hinloopen-Nanninga houden een
lezing over Israel, 14.15 uur.