KAAN Boris Pasternak verklaart „uit vrije wil" de Nobelprijs te weigeren Gevangene ontsnapt MADOEF EN MIRZA en bondig Agenda voor Haarlem PRISMA Internationale schrijversorganisatie doet een broederlijk beroeps op Russische autoriteiten 't SILVER STOEPKE (CSSoV PETROLEUM DE HAARDOLIE DONDERDAG 30 OKTOBER 1958 5 Romantisch Herdenking prof. Gerretson i mooi en goed horlog De radio geeft vrijdag T elevisieprogr anima Wollen vesten Wollen pullovers Wollen* rokken Mening van Dulles Telegrammen P. C. Hooftprijs 1958 Galina Oelanova zal niet in Londen dansen Goedkope drukken In 1960 eindigt Frans beheer over Kameroen (UIT HET ENGELS VERTAALD) voor ohehaarden Afgezien van een zwak begin heeft de vertoning van „Jonkvrouwe de la Seig- lière" ons woensdagavond in het program ma van de N.C.R.V. wel kunnen voldoen Men moet even over de tegenzin heen, die onmiddellijk opwelt, wanneer al te roman tisch gekwetter ons in de oren springt. Is eenmaal de drempel overschreden naar de pruikentijd, dan is men geneigd minder afstand te nemen, ja, zich zelfs te vereen zelvigen met de dramatis personae. Dan zet men de pruik zelf op en de bokken- pruik af. Nu is het ook voor de spelers niet direct een pretje. Zie maar eens de illusie te scheppen in een t.v.-studio! Daar mee en met de tekstkennis had bij voorbeeld Johan Fiolet nogal moeite. Al lengs werd het beter. Men zag Ank van der Moer, ofschoon zij niet gedisponeerd leek, langzaam in haar rol groeien. Men zag een van meet af aan vurige Frans 't Hoen, maar de beste van de avond vonden wij Jan Retèl, in de gedaante van de geslepen advocaat. Hij èn Kitty Janssen, die een frisse en natuurlijke jonkvrouw voortover de, beheersten het spel. Vooral om hun nentwille zijn wij naar de vertoning blij ven kijken met de aandacht, die het spel van Jules Sandeau niet meer opwekt. Henk Rigters, de regie voerend, kon van Sandeau ook alleen maar de nalatenschap, maar niet de roem redden. Niemand heeft dat van hem verwacht. Hij bracht het blijspel verantwoord op het beeldscherm de vele terzijdes niet bepaald origineel op vangend en leverde een voorstelling af, welke de verdienste bezat kundig te zijn voorbereid. Hij beschikte daarbij over wat men in vakkringen noemt „de eerste keus" aan artiesten. En over de fraaie decors door Fokke Duetz ontworpen! Beeldschermer Naar aanleiding van het overlijden op maandag 27 oktober van de befaamde Ne derlandse historicus, politicus en literator prof. dr. Frederik Carel Gerretson, die on der het pseudoniem Geerten Gossaert tal rijke gedichten publiceerde, zal de AVRO op zondag 2 november van 14.00 tot 14.20 uur in de uitzending „De wereld van het boek" bij monde van dr. P. H. Ritter jr. professor Gerretson herdenken. Advertentie HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de kin deren. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst.. 9.40 Gram. 10.20 Gram. 10.45 Chan sons. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Pianoduo. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Lichte muz. 14.20 Gram. 15.05 Idem. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor ae jeugd. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Pianorecital. 1,8.05 Lichte muz. 18.30 Gevar. muz. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek: Het emi gratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Gram. 19.25 V.V.D.. pol. caus. 19.35 Gram. 20.00 Gevar. progr. 5hnet uitslag actie Bij stand. 22.00 Gram. 22.10 Kamermuz. 22.50 Huwe lijksbemiddeling, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 De neger, hoorspel. 23.5024.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00 -24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen met, kinderen, caus. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Recital. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Orgelspel. AVRO: 12.00 Ballroomorkest. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.- rubriek: Het landbouwkundig weeroverz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Amus.muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Hobo fluit, fagot. 14.30 Voordr. 14.50 Kinderkoor. 15.15 Cabaret. VARA: 16.00 Muz.caus. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Gram. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Lied jes voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek. VPRO: 19.30 Leven in Nederland, caus. 19.45 Verslag opening gerestaureerde Essex Hall, centrum van de Unita riërs te Londen. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Doorgaand verkeer, caus. 20.20 Boekbespr. 20.25 Toneelkron. 20.35 Gesprek met en over Lu ther. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorspel. 21.20 Lichte muziek. 21.35 Politieke puntigheden. 22.05 Jazzmuz. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: Zorg om de mens, causerieën. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelrecital. 1.4.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Ork.conc. 17.30 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Protestantse kerkdienst. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.concert. 20.45 Kunst.kalei- doscoop. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG IKOR: ?0.00 Diskussie. 20.20— 21.00 Kerkdienst. Advertentie GROTE KEUZE MATIGE PRIJZEN Gen. Cronjéstr. 129 De Russische schrijver Boris Paster nak hëeft, zoals wij gisteren reeds in een deel van onze editie als laatste nieuws hebben gemeld, in een telegram aan de Zweedse Academie de Nobelprijs voor litteratuur geweigerd. Ter motivering heeft Pasternak verklaard: „Rekening houdend met de zin, waarin deze onder scheiding in de gemeenschap, waartoe ik behoor, is geïnterpreteerd, zie ik af van de onverdiende prijs, die mij is toege kend. Neem mij mijn weigering, w aartoe ik vrijelijk heb besloten, niet kwalijk. Aanvankelijk had Pasternak de prijs ge accepteerd met de woorden „buitenge woon dankbaar, getroffen, verbaasd, ver legen". De permanente secretaris van de Zweedse Academie, dr. Anders Oester- ling, zei dat men de situatie vandaag op de normale bijeenkomst van dit college zal bestuderen. Het geld, dat aan de prijs verbonden is, zal waarschijnlijk voor het volgende jaar worden gereserveerd. Tot 10 december, de dag van de uitrei king, kan Pasternak erover beschikken. Zijn recht op de gouden medaille en de oorkonde blijft bestaan. De Nobelstichting heeft bekendgemaakt, dat Boris Pasternak in het - register der onderscheidenen zal worden opgenomen, met de aantekening dat hij de prijs heeft afgewezen. Dr. Oesterling voegde hier in een gesprek met een verslaggever van United Press International aan toe: „Pas ternak moge de prijs hebben afgewezen, hij behoudt de eer. Sinds het moment, dat hij de prijs kreeg, heeft hij gelegenheid gehad de onderscheiding, die een zware last op zijn schouders plaatste, af te wij zen. Wij hebben echter nooit verwacht, dat hij erdoor in moeilijkheden zou geraken. Onze mening blijft onaangetast door het gebeurde. Hier is sprake van een menselijk drama." En dr. Henrik Nyberg, da presi dent van de Zweedse Akademie voor we tenschappen, herhaalde dat de Nobelprijs aan Pasternak alleen op grond van zijn litteraire verdiensten is toegekend Naar zijn mening zijn het de Russen, die er een politieke onderscheiding van' hebben ge maakt. Men heeft zich zelfs niet kunnen voorstellen, dat het Kremlin zo fel zou reageren op de onderscheiding. In de geschiedenis van de toekenning der Nobelprijzen is het slechts eenmaal eerder gebeurd, dat een onderscheiden figuur zijn prijs, onder politieke druk, moest afwijzen: in 1935 dwong Hitier de anti-nationaal- socialistische journalist Carl voït ÖSSietzky de prijs niet te aanvaarden. Maar deze heeft de Zweedse Akademie nooit een of ficieel bericht van afwijzing gestuurd. Het gold toen de Nobelprijs voor de vrede. Radio Moskou heeft in een uitzending voor het binnenland, die een half uur duurde, duidelijk gemaakt, wat het verschil is tussen de Nobelprijs voor natuurkunde (die van Russische zijde gewaardeerd en aanvaard is) en de Nobelprijs voor letter kunde (die niet gewaardeerd is). De toe kenning van de Nobelprijs voor natuur kunde aan Russische geleerden „weerspie gelt de mening van het wetenschappelijke publiek, dat de bijzondere betekenis van de ontdekking door de Russische geleerden heeft ingezien". De toekenning van de Nobelprijs voor letterkunde aan Pasternak echter geschiedde „om bepaalde reactio naire politieke redenen". ,De werken" het meervoud is merk waardig, want alleen zijn verboden roman „Dr. Sjivago" heeft tot dusver aan critiek blootgestaan „van Pasternak verdraaien de Russische werkelijkheid en zijn gericht tegen het Russische volk, tegen de vrede en het socialisme". De spreker van Radio Moskou vervolgde: „Een vergelijking van het werk, waarvoor de prijzen werden toe gekend voor fysica en voor letterkunde, toont overtuigend dat in het eerste geval werkelijke wetenschappelijke waarde van beslissend belang was, in het tweede geval bepaalde reactionaire politieke doelstellin gen bijzondere betekenis hadden" Een woordvoerder van de schrijversbond, welke maandag Boris Pasternak royeerde, heeft onthuld dat de 67-jarige schrijver ook uit de sectie vertalers van deze bond gezet is. Pasternak kan echter de royalties van zijn beroemde vertalingen van toneelstuk ken van Shakespeare en Schiller blijven innen. Ook mag hij zijn villa behouden in de schrijverskolonie Peredelkino, welke door de bond gebouwd werd, maar zijn persoonlijk eigendom is. Pasternaks offi ciële status is thans die van werkloos bur ger. De voorrechten, verbonden aan het bezit van de lidmaatschapskaart van de Bond van Schrijvers, zijn voor hem verval len. Volgens een bericht van de correspon dent van het persbureau Reuter staat het huis sinds woensdag onder politiebewaking. Het royement veroordeelt Pasternak in feite tot een volkomen isolatie. De Amerikaanse minister van Buiten landse Zaken, John Foster Dulles, heeft woensdag tegenover verslaggevers ver klaard, dat Pasternaks weigering om de Nobelprijs te aanvaarden bewijst, dat de Russische overheid tracht de vrijheid van gedachte uit te bannen. Naar zijn overtui ging is Pasternak tot de weigering gedwon gen: „Het systeem van het internationale communisme staat op een eenvormigheid, niet alleen van daad, maar ook van ge dachte. Alles wat ook maar even die een vormigheid te buiten gaat, trachten zij uit te bannen". Verscheidene vooraanstaande Engelse schrijvers, filosofen en geleerden, onder wie verscheidene Nobelprijswinnaars, heb ben een telegram aan de Russische Bond van Schrijvers gestuurd, waarin zij gewa gen van ongerustheid over het lot van Pas ternak, wiens roman „Dr. Sjivago" zij als een „ontroerend menselijk getuigenis en niet als een politiek document" beschou wen. Het telegram is ondertekend door T. S. Eliot, Bertrand Russell, Aldous en Ju lian Huxley, W. Somerset Maugham, J. B. Priestley, Rose Macaulay, Graham Greene en anderen. Aan het slot wordt gezegd: .Wij doen een beroep op u in naam van de grote litteraire traditie, die gij ver tegenwoordigt, deze niet te onteren door een schrijver te vervolgen, die door de gehele beschaafde wereld vereerd wordt". Bertrand Russell, Nobelprijswinnaar 1950, noemde de afwijzing „een erg schokkende 'gebeurtenis". De tachtigjarige filosoof ver klaarde: „Ik sprgek er mijn afschuw over uit, dat 'de Sovjet-autoriteiten de houding hebben aangenomen, die zij hebben aange nomen. Pasternak mag dan zeggen, dat hij de prijs uit vrije wil geweigerd heeft, maar het moet iedereen duidelijk zijn, dat dit alleen maar in naam zo is." De Internationale PEN-club heeft een telegram gezonden aan de Russische schrij versbond met de volgende inhoud' „De PEN-club gevoelt grote ongerustheid ten gevolgb van de geruchten betreffende Pas ternak en verzoekt u de dichter te bescher men en daardoor het recht van de creatieve vrijheid te handhaven. Schrijvers over de gehele wereld koesteren broederlijke ge voelens jegens hem." Alle Newyorkse bladen hebben gewezen op de dwang, die op Pasternak is uitge oefend om de Nobelprijs niet te aanvaar den. De „Daily News" besluit een commen taar op Pasternaks weigering met de woor den: „Ter attentie van Kroesjtsjev: Kijk hoe het met Hitler is afgelopen!" In zijn villa in het schrijversdorp. enige kilometers buiten Moskou, heeft Boris Pas ternak tegenover de journalist Henry Sha piro nogmaals verklaard, dat de beslissing om de Nobelprijs voor litteratuur af te wijzen, door hemzelf uit vrije wil genomen is: „Ik heb er met niemand over gesproken, Bij beschikking van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen is bepaald dat de staatsprijs voor let terkunde, de P. C. Hooftprijs voor 1958 zal worden toegekend aan een auteur op grond van een publikatie, behorende tot de categorie poëzie, verschenen in het tijdvak 1 juli 1955 tot 1 juli 1958. Voorts heeft de staatssecretaris een ju ry ingesteld, die hem bij de toekenning van de P. C. Hooftprijs voor 1958 van ad vies zal dienen. In deze jury zijn be noemd tot lid en voorzitter prof. dr. G. Stuiveling uit Hilversum en tot leden A. Morriën en J. J. M. Nord uit Amsterdam, A. Roland Holst uit Bergen, J. Wit uit Nij megen en secretaris H. J. Michael uit 's-Gravenhage LONDEN (UPI) De Russische prima ballerina Galina Oelanova heeft een uit nodiging om op 13 november in Londen bij het Royal Ballet" een gastvoorstelling te geven van de hand gewezen, nadat zij die eerder had aanvaard. Margot Fonteyn, de prima ballerina van het Royal Ballet, heeft dit te Londen bekendgemaakt. Zij en de Russische ballerina zouden op treden tijdens een liefdadigsheidsvoorstel- ling ten bate van de Engelse „Royal Aca demy of Dancing". Toen Oelanova de uit nodiging van Margot Fonteyn aanvaardde had zij gezegd graag naar Londen te komen „waar de gelukkigste herinneringen uit haar loopbaan geboren zijn". Enkele dagen geleden ontving men het telegram waarin zij de gemaakte afspraak annu leerde. Maar ook nu weer wist de muis Mirza er iets op, en hij fluisterde Madoef iets in. „Wees gerust, meester!" zei Madoef toen. „Ik geloof wel, dat ik een middel vind om u uit de moeilijkheid te helpen!" Dat kon Azamir nauwelijks geloven. En eerlijk gezegd ook Madoef zelf was er zo zeker niet van; maar hij vertrouwde op Mirza. Toen hij die avond met Mirza alleen was keek hij de muis bedenkelijk aan. „Wees maar gerust", zei Mirza. „Ik zorg dat alles terecht komt!" 6667 Advertentie PRISM A-HORLOGES verkrijgbaar bij: De kleine zaak met de grootste keuze Grote Houtstraat 49 - Haarlem Telefoon 20049 zelfs mijn beste vrienden heb ik niet in gelicht". Het bericht, dat Boris Pasternak de Nobelprijs heeft afgewezen, is in Rus land nog steeds niet officieel meegedeeld. De USIA (het directoraat van de Ame rikaanse voorlichtingsdiensten) zal waar schijnlijk goedkope herdrukken uitgeven van „Dr. Sjivago" van Pasternak, als deze instantie de publikatierechten kan krijgen De goedkope uitgave zou dan overal ter wereld verkocht worden, om te laten zien waarom de Russische leiders verontwaar digd werden, toen aan de schrijver de Nobelprijs voor litteratuur werd toegekend De democratische senator Richard L Neuberger heeft voorgesteld dat de Ver enigde Staten het financieel mogelijk ma - ken dat in zoveel mogelijk talen een stroom van goedkope herdrukken komh Ook opperde hij dat de Verenigde Staten aan Pasternak politiek asiel aanbieden In officiële kringen voelt men weinig voo. dat laatste idee, gezien het feit dat Pas ternak nog steeds in de Sovjet-Unie woont Over de goedkope herdrukken in divers" talen moet eerst onderhandeld worden met de Italiaanse uitgever, die de rechten heeft. Uit New York wordt gemeld, dat de schrijver Howard Fast in een interview met Radio Liberation in een programma dat bestemd is om naar achter het „ijze ren gordijn" uitgezonden te worden, ver klaard heeft dat de afwijzing van de No belprijs door Pasternak een voorbeeld is van de kwaden van het communisme. Fast is de populairste Amerikaanse schrijver geweest in Rusland, tot hij brak met de communistische partij. Fast zei, dat ieder een weet hoe trots Pasternak erop was uitverkoren te zijn voor deze prijs en dat men ook getuige is geweest van de beled;- gingen en dreigementen aan zijn adres: „Ik vraag me af hoe zij Pasternak ertoe gebracht hebben de prijs af te wijzen. Is hij met executie bedreigd?" De drie Russische fysici, aan wie dit jaar de Nobelprijs werd toegekend: van links naar rechts: I. B. Frank, T. H. Tsjerenkov en E. E. Tamm. James T. Farrell, eveneens een bekende schrijver, zei dat het hem niet verbaasd heeft, dat Pasternak de prijs afwees: „Ik had al gedacht dat ze zouden proberen hem te breken. Hij is een oude man en stellig ligt in het Kremlin de verantwoor delijkheid voor zijn daad. Pasternak is niet de enige grote Russische schrijver, d:. het doelwit is geworden van de misdadige anti-culturele handelingen van de bureau craten van de Russische communistisch partij. Isaac Babel, die zo gevoelig heeft geschreven over het joodse leven in Odessa, is in' een concentratiekamp ge ystorveh of gedood- En dat is slechts een der vele gevallen". NEW YORK (Reuter) Frankrijk heeft dinsdag de UNO officieel op de hoogte ge steld van ziin voornemen, op 1 januari 1960 onafhankelijkheid te verlenen aan Frans Kameroen, Frankrijk verzoekt de UNO tevens op genoemd tijdstip de be- heerschapsovereenkomst op grond waar van Frankrijk het beheer over het West- afrikaanse gebied voert, te doen ophouden De Franse afgevaardigde Koscziusko- Morizet heeft de Beheerschapscommissie medegedeeld, dat het besluit van Frank rijk, Kameroen onafhankelijkheid te geven onlangs in Parijs is genomen bij bespre kingen tussen de Franse minister voor overzeese gebieden en de premier van Kameroen, Ahidjo. Koscziusko-Morizet zei nog, dat Frank rijk volgend jaar een volksstemming in het gebied wil laten houden onder toezicht van de UNO. Toen we op het punt stonden verder te rijden, merkte ze op: „Vergeet u alstublieft alles wat ik u over mijn vriend vertelde. Ik had u niet zoveel over hem moeten vertellen, 't Is niet direct een geheim, maar... ik heb toch liever niet dat iedereen 't weet..." ,We zullen er met geen mens over praten", zei Cheviot. „Mijn erewoord!" En ik voegde eraan toe: „We zouden er niet over peinzen om er met wie dan ook over te praten". We reden door en Cheviot merkte glimlachend op: ,'n Mooie geschiedenis hè? Overigens een aardig meis je. Jammer, dat ze zichzelf gebonden heeft aan een vent, die in de gevangenis zit. Ik vraag me af, waar vóór hij zit". Mevrouw Rattan was een dikke, niet erg ontwikkel de vrouw, die naar mijn mening aardiger zou zijn als ze gewoon deed dan wanneer ze een air aan nam. Dit laatste deed ze stellig, toen ze ons bij de voordeur van het pension tegemoet trad. Ze heette ons niet bepaald hartelijk welkom. Maar er was een heel plausibele oorzaak: ze vgelde zich niet op haar gemak, omdat er met de kamer-reservering een fout was gemaakt en omdat wij zouden denken dat zij die fout gemaakt had (hetgeen we inderdaad deden; het was tenslotte haar fout). Een zekere meneer en me vrouw Anstruther, die al twee keer eerder in het pen sion hadden gelogeerd, hadden de wens te kennen gegeven, dat ze één nacht langer wilde blijven, en dit betekende dat wij die eerste nacht niet de door ons speciaal gevraagde kamer zouden kunnen betrekken de kamer met het mooie uitzicht over de heide. Mevrouw Rattan zei, dat ze overtuigd was, dat we t niet erg zouden vinden ze impliceerde als 't ware, dat 't haar niets zou kunnen schelen, als we 't wél erg vonden. Wij waren voor haar tenslotte volkomen onbekende personen, die misschien nooit wéér zouden komen, terwijl de Anstruthers gewaardeerde oude gasten waren. Toen we aarzelden en blikken van verstandhouding met elkaar wisselden, plaatste ze de opmerking, dat ze gewoonlijk geen kinderen nam, om dat die maar last veroorzaakten voor de andere gas ten. In plotselinge paniekstemming, aangezien het te laat was geworden om nog elders iets te vinden vóór John-Arthurs bedtijd, namen we snel een besluit. Als de kamer welke mevrouw Rattan ons kon aanbieden, acceptabel was, zouden wij 'm nemen voor die ene nacht. Het bleek echter, dat mevrouw Rattan géén tweepersoonskamer meer beschikbaar had, doch slechts twee éénpersoonskamers, zodat ons familie leven, ten behoeve van de Anstruthers, die eerste nacht in de war moest lopen. Nadat ze ons echter duidelijk had gemaakt, dat we ja of neen moesten zeggen, en dat zij niet wist, waar we elders in de buurt nog kamers zouden kunnen krijgen, legden we ons bij deze weinig bevredigende situatie neer. We voelden ons echter bekocht en lieten dat duidelijk blijken. De baby John-Arthur steunde ons door luidkeels te gaan hui len. Mevrouw Rattan maakte de opmerking, dat hij een schattige baby was. Maar ze kon ons daarmee niet meer in een mildere stemming brengen. Het kamertje, waar Cheviot die eerste nacht zou doorbrengen, was aan het eind van de gang, waaraan ook mijn iets betere kamer lag en recht tegenover de kamer van de Anstruthers. Het was waarschijnlijk een dienstbodenkamertje en we vroegen ons af, of het meisje, dat we onderweg hadden opgepikt, deze ene nacht elders sliep, opdat Cheviot dit kamertje kon krij gen. We waren vast van plan om, te vertrekken wan neer we de volgende dag geen behoorlijke kamer kre gen. We waren echt heel erg boos. Het diner bleek echter uitstekend te zijn en na af loop hiervan (we werden bediend door het bewuste meisje, maar deden alsof we haar nooit eerder had den gezien) voelden we ons iets milder gestemd en kwam ons vakantiegevoel weer boven. Behalve wij tweeën en de Anstruthers (die er ver der niet toe doen, omdat ze in dit verhaal geen rol spelen, daar ze de volgende morgen vertrokken) wa ren er vijf gasten in het pension aanwezig. Geduren de de maaltijd sloegen wij hen tersluiks gade pre cies zoals zij dat ons natuurlijk deden en wij kwa men tot de conclusie, dat 't geschikte mensen leken. Na tafel gingen de Anstruthers onmiddellijk naar boven, waarschijnlijk omdat ze moesten pakken, en wij gingen met de overige gasten in de hal zitten, waar koffie werd geserveerd. Gelukkig was er maar één suikerpot, zodat het niet moeilijk was om de conver satie op gang te brengen. De man, die mij de suiker pot doorgaf, leek me een artiest. Waarschijnlijk schil derde hij slechte schilderijen, want hij deed tè na drukkelijk zijn best om voor een artiest door te gaan. Hij droeg een bruine ribfluwelen broek en een blauw jak en hij had een mooie baard, welke een groot deel van zijn gezicht bedekte. Hij sprak op een slome ma nier en liet 't voorkomen alsof alleen een wereld, waarin kunstenaars en schone vrouwen een rol speel den, voor hem acceptabel was. De manier, waarop hij zich tot mij richtte met de vraag „suiker?" leek vol insinuatie. Mijn echtgenoot scheen dat ook zo te voe len en toen ik de suikerpot neerzette, gaf hij hem prompt aan zijn buurvrouw door en vroeg met dezelf de intonatie „Suiker?" De vrouw, die de suikerpot van hem aannam, was donker en werkelijk heel sympathiek. Ze leek me ach ter in de dertig. Ik begreep niet, waarom die kunste naar mij met flirtende ogen aankeek, terwijl er zo'n knappe loslopende vrouw in het gezelschap was. Er was nog een andere vrouw aanwezig. Een jonge vrouw van omstreeks dertig. Ze was vrolijk en dwaas en ze had naar t mij op het eerste gezicht toe scheen weinig hersens. Maar desondanks scheen een kinloze jonge man heel tevreden met haar gezel schap te zijn. Toen de vrouwen zich van suiker had den voorzien, kwam de beurt aan de" mannen, die allen tegelijk naar de suikerpot grepen: de artiest, de man zonder kin, de man van middelbare leeftijd, die teke nen van zwaarlijvigheid toonde en die volgens mijn eerste indruk óf sovjet-leider kon zijn óf een dorps dokter. En mijn eigen man, Cheviot, natuurlijk. Ieder een maakte beleefde excuses en zei „na u" en ten slotte was 't dan zover, dat iedereen suiker in zijn koffie had, waarna de man-zonder-kin de conversatie verder op gang bracht. Hij richtte zich tot de aan trekkelijke donkere vrouw. „Hebt u een succesvolle dag gehad, juffrouw Goulby?" „Niet bijzonder," antwoordde ze. „Ik begin eraan te twijfelen of ik ooit succes zal hebben of ik moet naar de noordkant van de heide gaan, waar de natuur wilder is en waar het stiller is. Maar het is daar niet ongevaarlijk vanwege het drijfzand bij de vennen." Noodlottige dronkemansrit. De recht bank te Maastricht heeft een 19-jarige jongeman uit Heerhugowaard veroordeeld tot een jaar en zes maanden gevangenis- traf en intrekking van het rijbewijs voor de tijd van drie jaar. De jongeman had op 25 augustus van dit jaar te Meerssen met een 19-jarige vriend, eveneens uit Heer hugowaard, kermis gevierd en was toen in beschonken toestand met zijn auto weg gereden. In Schimmert was hij in volle vaart in een flauwe bocht tegen een boom gereden, waardoor zijn vriend op slag werd gedood. Laboratorium T.H. Aan de Volker bouwmaatschappij te Rotterdam, een doch teronderneming van de Verenigde Aanne mersbedrijven v.h. Zwolsman, is de bouw gegund van een laboratorium voor ver brandingsmotoren, hefwerktuigen en transportinrichtingen bij de Technische Hogeschool te Delft, voor 1.975.000. Het laboratorium zal bestaan uit een hoofdge bouw en twee bijgebouwen. Er waren 36 inschrijvers. Advertentie - DONDERDAG 30 OKTOBER Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De Maanvogels", 20 uur. Concert gebouw: Het Hollands Strijkkwartet geeft een concert, 20 uur (Volksuniversiteit). TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen van Peter Giltay, tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk van Anthonia Visser en Norbert Olthuis, tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien 'geboden", a.l., 19.30 uur. Frans Halstheater: „Penny, de katoenplukster", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De ondergang van de Titanic", 14 j., 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Vrou wenarts, dr. Bertram, 18 j„ 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De 7de sluier", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Vallei der verschrikking", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Hamlet", a.l., 20 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: De operette „Paganini" wordt opgevoerd door de Zandvoortse operettevereniging, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert van werk van Ravel, 2122 uur. Frans Halsmuseum: Ds. Over- bosch spreekt over: „Wij vermoeide, mo derne mensen", 20 uur (Volksuniversiteit). VRIJDAG 31 OKTOBER Stadsschouwburg: De Haagse Comedie geeft een voorstelling van „De Maan vogels", 20 uur. Minerva Theater: Mevr. dr. H. E. s' Jacob houdt een lezing over „Kunsthistorische reis door Spanje", 20 uur (Volksuniversiteit). Grote Kerk: Bei aardbespeling van Arie Peters 11.30—12.30 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen van Peter Giltay, 10 tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk van Anthonia Visser en Norbert Olthuis, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. Het Huis Van Looy: Expositie van werk van Willem Zwart en Jacobus van Looy, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Vishal: Expositie van „De Groep", 10 tot 17 uur. Vleeshal: Ex positie van Delftse ceramiek, 14 tot 17 uur. Galerie Espace: Expositie van werk van Imre Nagy, 11 tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Halstheater: „Lief de wordt duur gekocht", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het kamp op het bloedeiland", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het mysterie van Parijs", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De lord, de lady en de butler", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Thea ter: „Fanfare", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Mensenjacht in Nai robi", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „No time for sergeants", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „De man zonder angst", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN ,In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert van werk van Ravel, (Wordt vervolgd) 2122 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 5