Horen en zien J Gevangene ontsnapt Een zoon en een kenner van Bartók met interessante voordrachten ADOEF EN MIRZA Hongaren herdachten in Amsterdam voor de tweede keer de opstand ESSO WAAKT TEGEN SLIjTAGE Agenda voor Haarlem MAANDAG 3 NOVEMBER 1958 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Eind maar niet al goed De radio geeft dinsdag T elevisie programma Jubileum tijdschrift voor wijsbegeerte Torjeelgroep „Dionysos" opgericht Expositie van kinderboeken in Amsterdam De Speelkamer geeft première van „Het zwijgen" Eurovisie zendt morgen de Pauskroning te Rome uit U leest 't in de krant... U ZIET 'T IN PANORAMA! REPORTAGES HEET VAN DE NAALD: Alleen ESSO BENZINE geeft Uw motor de EXTRA bescherming van BOVENSMERING. 's Winters, belangrijker dan ooit! Esso Extra (Winter Grade) voor zomerprestaties in de winter! Directeur van de Nieuwe Haagse Courant jubileerde (UIT HET ENGELS VERTAALD) „Onder het melkwoud" wèl op AVRO-t.v.-seherm Concours om prix Maria Canals in Barcelona 5 Het programma, dat de KRO zaterdag avond via de beeldbuis aan kijkend Neder land presenteerde, was bepaald niet zo orïi er enthousiast over te raken. Het gebodene was grotendeels weinig boeiend, zelfs niet amusant. Al met al waren er te weinig goede momenten om ons de overtuiging te geven, dat we deze avond beslist niet had den mogen missen. De derde aflevering van „Blijf er niet voor thuis" ging aan hetzelfde euvel van haar twee voorgangsters mank: weinig tempo en een volkomen gemis aan samen hang. Moeizaam en wankelend sleepte het zouteloze geval zich naar net verlossende einde. Yda Andrea, Joekie van der Valk, Jack Bow, Aart Brouwer, Herman 't Hait en Robert Sobels konden cr, hoe goed ze ook hun best deden, daaraan weinig ver anderen. Op in ieder geval technisch hoger plan was het optreden van Les trois Horaces, drie Franse jongens, die een moeilijk vak, zingende pantomime, uitstekend bleken te beheersen. Het raad-eens-wie-de-dader-is- spelletje „Inspecteur Lund en het ver moorde hondje" (geschreven door Willy Corsari) was een weinig spannende ge schiedenis over een valse rrtuntersbende Ook de kijkers zullen zich wel niet suf ge peinsd hebben over de oplossing van het raadsel, 't Lag er ditkeer wel duimendik op. Er moet ons nog iets van het hart: het vertoonde spel was bedroevend onder de maat. „Toerja-toernee" het spel van vragen en opdrachten van Jan Blaaser en Jos van der Valk maakte gelukkig nog veel goed. De „slachtoffers" van quiz-leider Jan Blaaser zagen hun liefste wens in vervul ling gaan. Ook hun liefste artiest verscheen ten tonele. 'Achtereenvolgens waren de accordeonisten Harry Mooten, Addy Klein geld en Johnny Holthuysen, het danspaar Daniëls, een kunst-glasblazer, Donald („Dinky") Jones en de Martelli's met ge dresseerde honden. De winnaar, de heer Van Waart uit Amstelveen, hield er een reis naar Italië aan over. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.30 Reportage van de kroning van Paus Johannes XXIII, 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Gram. 12.25 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dans- muz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Uitwisse- lingsprogr. in samenwerking met Radio Neder land Wereldomroep. 18.00 Lichte muz. 18.20 Idem. 18.45 Dit is leven, caus. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram. 20.30 Ja, met mij, schets. 20.35 Het jaar Lazertis, hoorsp. 21.40 Fluit en piano. 22.10 Gram. 22.35 Wat hebben wij nog van Sint Willibrord, caus. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven, caus. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Gram. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Spaanse muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek. Van weide naar stal. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Promenade-orkest en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Strijkkwartet. 16.00 Voordr. 16.15 Hawaiianmuz. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gevar. progr. voor de militairen. 19.45 Lich te muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Gram. 21.45 Act. 22.00 Filmpraatje. 22.15 Sopr. en harp. 22.35 Altviool en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Met de Franse slag. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Piano en bas. 12.30 Weerber. 12.34 Tuinb.kron. 12.40 Piano en bas. (verv.). (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Ka- mermuz, 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Orkest- conc. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Ork.conc. 22.40 Kamermuz. 23.55 23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 8.30 Eurovisie: De kroning van Paus Jo hannes XXIII. 19.30 Land- en tuinb.rubriek. 20.00 Journ. en weeroverz. KRO: 20.20 Filmreportage. De Algemene Nederlandse Vereniging voor Wijsbegeerte viert op 31 oktober te Amersfoort met een zogenaamde etmaal conferentie haar vijfentwintigjarige be staan. Daar dit jubileum samenvalt met het vijftigjarig bestaan van het orgaan van de vereniging, is besloten aan het eer ste nummer van de nieuwe jaargang een enigszins feestelijk karakter te geven. In een historisch overzicht in dit num mer geeft een van de weinigen, die nog in leven zijn van hen. die bij de oprich ting deel uitmaakten van de redactie, dr. Julius Boer, een samenvattende beschou wing over de eerste periode. Gedurende deze periode heeft dr. Bierens de Haan, als secretaris van de redactie en als schrijver van tal van artikelen, beschou wingen en besprekingen zijn stempel op het tijdschrift gedrukt. Bij de oprichting van de Algemene Ne derlandse Vereniging voor Wijsbegeerte in 1933 werd tussen de vereniging en het tijdschrift een band gelegd. Sindsdien kreeg het de naam „Annalen van het ge nootschap voor wetenschappelijke filoso fie" en fungeert het als orgaan van de vereniging, die in de plaats trad van de afdeling Nederland van het „Kant"-ge- nootschap. Gezien de functie, die de Algemene Ne derlandse Vereniging als overkoepelend orgaan over alle verenigingen op het ge bied der wijsbegeerte vervult, wordt een beschouwing gewijd aan de verscheiden heid dezer instituten. Bijzondere aandacht wordt verder besteed aan de in 1955 over leden dr. H. J. Pos, die naast dr. J. Bie rens de Haan een belangrijk figuur is uit de geschiedenis van het tijdschrift. Ondanks de beperking van het Neder lands taalgebied slaat de oplage van het tijdschrift, vergeleken met andere wijsge rige tijdschriften in het buitenland, vol gens de redactie geen slecht figuur. Bin nenkort verschijnt een alfabetisch en sys tematisch register van de verschenen vijf tig jaargangen. Alspoedig na zijn oprichting op 16 mei van dit jaar is het Nederlands Bartók' genootschap begonnen zijn activiteit te ontplooien. Zaterdagavond hield het ba- stuur in samenwerking met de afdeling Amsterdam van de Koninklijke Neder landse Toonkunstenaarsvereniging een bijeenkomst, die gewijd was aan de grote Hongaarse componist, wiens naam het ge nootschap draagt. Twee sprekers waren op deze bijeenkomst uitgenodigd, namelijk ir. Béla Bartók (de oudste zoon van de componist) en pater Denijs Dille, de Bel gische musicoloog, die zich de bestudering van Bartóks kunst met alle daarmee sa menhangende historische, technische en artistieke problemen als speciale levens taak gesteld heeft. Denijs Dille, die door de voorzitter van het genootschap, de componist Géza Frid, bij de vele belangstellenden geïntrodu- In Amsterdam is de toneelgroep „Diony sos" opgericht. De artistieke en zakelijke leiding hiervan berust bij Miep de Leeuw en H. van Henegouwen. De groep legt zich in het bijzonder toe op het verzorgen van toneelopvoeringen voor de jeugd van vijf tot- vijftien jaar. Als eerste spel heeft ze een sprookje op het repertoire genomen van de auteur Th. van Westing „Prinses Eloïse". Door tien tallen opvoeringen in vele gedeelten van ons land heeft dit sprookje bewezen de jeugd op een alleszins verantwoorde wijze sterk te kunnen boeien. In het Stedelijk Museum in Amsterdam is vrijdag een omvangrijke tentoonstelling van oude en moderne kinderboeken ge opend, getiteld: „Kinderen lazen, kinderen lezen". De expositie omvat school- volks- kinder- en prentenboeken uit de zeven tiende, achttiende, negentiende en twin tigste eeuw. Verder specimen van knip kunst, scrapbooks, en pianospellen. Een afzonderlijk zaaltje is gewijd aan Hierony- mus van Alphen. Verder zijn er schrijf boeken en gelegenheidswensen uit de zeventiende en achttiende eeuw. De laatste afdeling bevat kinderboeken van gisteren en nu. Met een kinderleeszaaltje en een modern interieur wordt de tot 7 januari durende tentoonstelling afgesloten. Het toneelgezelschap „De Speelkamer" onder leiding van Frans Vasen en Fred Oster, zal binnenkort in Amsterdam de première geven van „Het zwijgen" een stuk van de Poolse schrijver Roman Brandstaetter. In dit stuk stelt de tweeënvijftigjarige auteur die in Zakopane leeft en werkt, het probleem aan de orde van de geestelijke vrijheid van de kunstenaar, die gedwon gen wordt in het keurslijf van een dicta tuur. De hoofdpersoon is een schrijver die gebukt gaat onder het systeem van de geleide dictatuur en die door een toeval lige omstandigheid in hoge mate op de proef wordt gesteld. ceerd werd, zei bijzonder verheugd te zijn voor deze vereniging, die de eerste en enige in Europa en voor zover bekend ook in de gehele wereld is, een aantal resul taten van zijn onderzoekingen en ook zijn persoonlijke mening te kunnen mededelen. De kunst van Bartók is een gecompli ceerd geval. Terwijl in de muziek van Strawinsky en Schönberg bijvoorbeeld al gemeen aanvaarde esthetische beginselen te ontdekken zijn, bevatten de werken van Bartók tal van raadselachtige facetten, die een verheldering brengende onderzoeking niet eenvoudig maken. Misverstanden over het contact van Bartók met de Hon gaarse muzikale folklore zijn nadelig ge weest voor een gewenst begrip over zijn muziek. Bartók was een Hongaar, inder daad, maar hij stond, los van een belem merend fanatisme, open voor alle muzi kale invloeden, zoals naast de Hon gaarse voor de Roemeense, Aramese, Bulgaarse en Turkse folklore, waarvan Bartók talrijke grammofoonopnamen maakte. Zelfs meent men in zijn werken invloeden van Javaanse muziek te hebben ontdekt. De compositorische ontplooiing van de kunstenaar kenmerkte zich aanvankelijk door een conflict tussen de moderne tech niek en de folkloristische gegevens, dat door een versmelting en een ombuiging naar een volstrekt eigen persoonlijk ka rakter opgelost kon worden. Tot op zijn vierentwintigste jaar, dus tot 1905, was Bartók niet bekend met de folklore en heeft hij onder de invloeden van Beet hoven, Liszt en Richard Strauss gewerkt. Dan ontdekt hij de waarde der volks muziek en maakt voor zijn composities gebruik van haar melodische en ritmische elementen. Steeds meer vindt hij zijn eigen weg. Zijn muziek ontstaat als een per soonlijke zelfstandigheid en laat een eigen klankentaai horen, die lang niet in haar volle omvang begrepen wordt, zelfs niet door het in 1956 gevormde Hongaarse Bartók-comité, dat zich verzette tegen het toelaten van sommige werken van de componist. Denijs Dille haalde bij zijn verhandeling een aantal composities van Bartók aan, onder andere de „Cantata profana". Aan dat werk kende hij een zelfde historische en artistieke betekenis toe voor de twintigste eeuw als' die welke de Matthaus-Passion van Bach had voor de achttiende eeuw. Later op de avond sprak Dille nog over de moeilijkheden, die zich voordoen bij het „vrij "-maken van Bartóks muzikale nalatenschap en gaf hij de pianist Herman Uhlhorn gelegenheid om knappe uitvoe ringen te geven van enkele jeugdwerkjes van Bartók, zoals een op negenjarige leef tijd gecomponeerd walsje, een Capriccio uit zijn veertiende levensjaar, fragmenten uit een sonate en een fantasie, op zijn zestiende jaar geschreven, voorbeelden van een buitengewone muzikale begaafdheid. Ir. Béla Bartók tekende zijn vader als een kunstenaar, die een grote liefde had voor de natuur, de vrijheid en voor zijn vaderland en daarbij een levendige be langstelling had voor planten, dieren en delfstoffen. Zijn pedagogische beginselen baseerde hij op het goede voorbeeld met afwijzing van alle dwang. Voor het wek ken van interesse voor het werk van Béla Bartók is deze avond ongetwijfeld van grote betekenis geweest. Maar ook is er de wenselijkheid van verhelderende dis cussies mee aangetoond. P. Zwaanswljk ROME (UPI) Miljoenen Europeanen zullen morgen getuige kunnen zijn van de kroning van Paus Joannes XXIII, die door Eurovisie zal worden uitgezonden. De uitzendingen beginnen om 08.30 uur. De plechtigheid zal naar men verwacht tegen het middaguur geëindigd zijn. Wanneer kardinaal Canali ten aan- schouwe van de honderdduizenden op het St Pietersplein de tiara op het hoofd van Paus Joannes plaatst zal van het bal kon van de basiliek de speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde antifoon „Co rona Aurea (gouden kroon) weerklinken. Zij is gecomponeerd door mgr. Bartolucci, directeur van het Sixtijnse koor. De antifoon is de enige nieuwe compo sitie die gedurende de kroningsplechtig heden door het Sixtijnse koor gezongen zullen worden. (Blijkens berichten uit Vaticaanstad schrijft de nieuwgekozen Paus zijn naam niet Johannes, maar Joannes XXIII, aan welke schrijfwijze wij ons voortaan zullen houden. Red.). Die hele dag liep Madoef verder. Het werd steeds moeilijker, want ze kwamen in een woeste, bergachtige streek. Maar tegen de avond stond hij op een rotsachtige berg wand boven een diep dal, en Mirza wees naar de overkant. „Kijk", zei hij, „we zijn er bijna. Daar, aan de andere kant, ligt het hol van de tovenaar; we zullen vannacht hier blijven slapen, maar morgen gaan we naar het hol van Shamin". „En dan?" zei Madoef. „Dangaan we die boze man een hak zetten!" zei Mirza parmantig. „Hm!" mompelde Madoef bedrukt. 7273 Advertentie U hoort 't door de radio... In Amsterdam is zondagmiddag voor de tweede keer de Hongaarse opstand van 1956 herdacht met een door de stichting Hongaarse Federatie in Nederland geor ganiseerde bijeenkomst in gebouw Fras- cati en een kranslegging bij het nationaal monument op de Dam. In de Nieuwe Kerk werd in de morgen een protestantse kerk dienst gehouden waarin ds. K. Jakos uit Arnhem voorging. Tijdens deze herden kingsdienst werd door ds. I. L. Tüski uit Utrecht het twee maanden oude dochter tje van een jong Hongaars echtpaar ge doopt. In de St. Nicolaasker'' werd door pater Radanyi een mis gecelebreerd. In de herdenkingsbijeenkomst, die ge opend werd met het Hongaarse volkslied en het Wilhelmus, sprak de voorzitter der stichting, dr. O. Banki uit Roermond. Er werd een brief voorgelezen van een ver zetsstrijder uit Hongarije aan een landge noot in Nederland, waarin de schrijver zijn gevluchte landgenoten opriep kennis te vergaren omdat als Hongarije weer vrij is er goed geschoolden nodig zullen zijn. ,Als zij zich zouden misdragen, wordt in het buitenland gezegd: dat zijn de Hon garen. En is dit een wapen in de hand van Advertentie A MET ESSO BENT U BETER UIT! Kadar", zo werd in de brief gezegd. Na afloop van de bijeenkomst begaf men zich naar het nationaal monument waar een erewacht van de B.S. voor de pyloon en rond het monument leden van het Ve- teranenlegioen Nederland stonden aange treden. Een B.S.'er droeg de Hongaarse verzetsvlag, die destijds aan de Koningin werd geschonken en in het koninklijk pa leis wordt bewaard. Nadat dr. Banki een grote krans aan de voet van het monu ment had gelegd werd het Hongaarse volkslied gezongen. Na enkele ogenblikken stilte ging men uiteen. Een anonieme oproep aan de zich in Ne derland bevindende Hongar n om in Den Haag voor het Hongaarse gezantschap en de Russische ambassade te demonstreren heeft geen weerklank gevonden. Enkele Hongaarse verenigingen hadden tegen de ze oproep gewaarschuwd. De Haagse politie patrouilleerde bij de Hongaarse legatie en bij de Russische ambassade maar dit bleek een overbodi ge voorzorgsmaatregel te zijn. Ter gelegenheid van zijn zilveren iubi leum bij de Rotterdammer-bladen heeft de heer B. Bol, directeur van de Nieuwe Haagse Courant en lid van de gemeente raad van 's-Gravenhage, zaterdagmiddag in Boschlust te 's-Gravenhage een zeer druk bezochte receptie gehouden. Tot de zeer velen, die de jubilaris kwamen ge lukwensen, behoorden de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. van Aartsen, de heer D. van Kwaak, lid van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland de heren P. W. Peereboom en mr. W. G. J Veenhoven namens het bestuur van de vereniging „De Nederlandse Dagbladpers tal van leden van de Haagse gemeenteraad vertegenwoordigers van gereformeerde kerkeraden van Den Haag; van de Kamei van Koophandel; van de Protestants Christelijke Journalistenkring; van de Centrale Anti-Revolutionaire Kiesvereni ging; de Christelijk Historische Unie en vele hoofdredacteuren van dagbladen; ver tegenwoordigers van het Nederlandse Rod Kruis en van 't Verbond van Protestants- Christelijke werkgevers. „Eén of twee keer", antwoordde ze. „Ik zou er niet graag mijn vakantie doorbrengen". Evenmin als ik", zei Cheviot. „Ik ben daar een maand of achttien geleden voor zaken geweest". Werkelijk?" zei ze. „Dat moet dan ongeveer in dezelfde tijd zijn geweest, dat ik daar het laatst was. Misschien hebben we elkaar wel ontmoet, zonder ons ervan bewust te zijn". „Ja, wie weet", zei Cheviot. De manier, waarop hij dit zei, toonde mij duidelijk aan, dat zijn beroeps-speurzin geprikkeld was. Ik stel de dus haastig voor, dat we verder zouden rijden, en bracht het gesprek op andere onderwerpen. Het was grappig te horen, dat juffrouw Goulby meneer Pacock een „bespottelijke figuur" vond en verder liet ze blij ken, dat ze meneer Lamartine en juffrouw Higgins heel geschikt vond. De dokter zou ze graag als haar huis dokter zien, om hem allerlei kleine kwalen toe të ver trouwen, zonder uitgelachen te worden. Ik vond het merkwaardig, dat haar oordeel over de andere gasten zo geheel en al overeenkwam met het mijne. Meer dan ooit was ik overtuigd, dat deze verstandige vrouw geen juwelen-dievegge kon zijn. Ik was hierover zó in gedachten verdiept, dat ik niet merkte waarheen Cheviot ons voerde. Na enige tijd reden we een klein stadje binnen met een brede hoofdstraat. We zagen Dartmoor pony's, die vóór een café klontjes kregen, en we zagen mannen in uniform, die op plaatselijke politieagenten geleken, maar niet helemaal. Ook zagen we een groep mannen allen in dezelfde grauwe kleding voorbijmarcheren, midden door de straat. Toen begreep ik opeens, waar Cheviot ons had gebracht. Ik begreep ook waarom. Hij is soms erg kinderachtig. „O, dit is Princetown hè?" riep ik uit. Cheviot antwoordde: „Ja". Hij reed nog een eindje door en hield stil voor een grote poort in een hoge muur. 't Zag er hier allesbehalve aantrekkelijk uit. „Dartmoor gevangenis", kondigde hij aan, zoals een gids dat doet, die toeristen rondleidt. Hij voegde eraan toe: ,,'n Grimmig geheel hè? Ik denk niet dat u er voor zou voe*len, juffrouw Goulby, om daar enige ja ren opgesloten te worden!" Als het hem te doen was om haar reactie, dan moet ~'eurgesteld zijn geweest. Ze zei: „O, afschuwe lijk!" En voegde eraan toe: „Maar ze stoppen geen vrouwen in de Dartmoor gevangenis, is 't wel?" Hij moest toegeven, dat dit inderdaad zo was. En hoewel ik niet precies wist, wat hij eigenlijk ver wacht had, was hij zichtbaar teleurgesteld. We waren op de terugweg naar ons pension, toen we opeens een sirene hoorden loeien; een sirene, zoals die bij luchtaanvallen werd gebruikt. Ik vroeg: „Is er ergens brand?" „Mogelijk," antwoordde Cheviot, „maar ik denk niet, dat ze daarvoor in' deze omgeving zo'n sirene gebruiken. Als ik me niet vergis, is het een waarschu wingssignaal, dat iemand uit de gevangenis is ont snapt." „Je bedoelt, dat er een gevangene is uitgebroken?" „Precies! Een of andere arme drommel heeft 't ge waagd. Als hij niet direct weer gegrepen wordt, rent hij de hele nacht door; waarschijnlijk loopt hij in het donker alsmeer in eenzelfde cirkel rond en de volgen de morgen zal hij zichzelf een dwaas vinden, dat hij zijn comfortabele cel en zijn regelmatige maaltijden in de steek heeft gelaten. Hij heeft nog geen kans van één op tienduizend om veilig weg te komen." „Ik heb altijd gehoord, dat ontsnappen uit Dart moor vrijwel hopeloos is," zei juffrouw Goulby. „Maar toch proberen ze 't telkens weer, nietwaar? Ehme neer Burman, zou u niet wat harder kunnen doorrij- rijden? Ik zou 't eenvoudig afschuwelijk vinden, als opeens aan de kant van de weg een man in gevange niskleding opdook en ons zou aanhouden". Cheviot barstte in lachen uit, maar ik zei: „Ik vind dat juffrouw Goulby gelijk heeft. Laten we zo gauw mogelijk naar huis terugrijden. Misschien dat iemand als juffrouw Higgins het leuk zou vinden, zo'n ontsnap te gevangene tegen te komen, maar juffrouw Goulby is daar niet op gesteld en ik evenmin en John-Arthur is nog te jong om al in zo'n melodrama verwikkeld te worden." Ik zei dit laatste op luchtige toon, maar ik scheen toch Cheviots vaderlijke gevoelens geraakt te hebben, want het volgende ogenblik reed hij met een snelheid, die op deze smalle wegen bepaald ge vaarlijk was. Toen we op een bredere weg kwamen, werden we ingehaald door drie motorrijders. Twee passeerden ons en minderden hierna vaart, terwijl ze ons beduidden te stoppen. Cheviot was verontwaardigd. „Weet u, dat dit een gevaarlijke manoeuvre is, riep hij uit. ,,'t Is gewoon vragen om een ongeluk." De man, die naast onze auto had gestopt, keek naar binnen. Er was geen plaats in onze kleine wagen om een ontsnapte gevangene te verstoppen. Alleen de plaats achterin naast juffrouw Goulby was vrij, daar zat nie mand. De man was echter vol argwaan. „U reed erg hard,merkte hij op. „U had haast, hè?" „Mijn vrouw wilde graag snel terug," antwoordde Cheviot. „Stapt u maar in en kijkt u overal waar u wilt. De man, die u zoekt, 'S heus niet in onze auto. De politieman stapte niet in, maar stelde zich te vreden met kijken. Hij nam juffrouw Goulby argwa nend op, als vermoedde hij in haar een vermomde misdadiger. Tenslotte zei hij tegen Cheviot: „Zoals u schijnt te weten, meneer, is er een gevan gene ontsnapt. Bent u niets -erdachts tegengekomen?" „Niets", antwoordde Cheviot. „We hoorden alleen de sirene. Kunnen we nu door rijden?" De man knikte. Ik zag, dat hij ons nummer noteerde. Die avond heerste er in het pension een ietwat op gewonden stemming. In de eerste plaats bleek Jenny in zo'n overnerveuze toestand, dat ze geen enkele op dracht goed uitvoerde en iedereen verkeerde dingen bracht. Gewoonlijk was ze heel handig, maar die avond scheen er geen land met haar te bezeilen. Ze was volkomen buiten zichzelf van de zenuwen. Eigen lijk was het niet te verwonderen, want de volgende dag zou ze haar vriend Joe gaan opzoeken en dan zou ze ervaren, of ze 't met hem goed zou kunnen maken of niet. Maar niettemin was 't heel vervelend voor de gasten, die ze bedienen moest. Aan het eind van de maaltijd toen Jenny uit de kamer verdwenen was merkte dr. Session, die een tafeltje met meneer Lamartine deelde, op: „Dat meis je is vast tot over haar oren verliefd. Niets anders kan haar zo van de kook brengen 1" (Wordt vervolgd) De auteur Hugo Claus deelt het ANP thans mee, dat hij niet alleen geen toe stemming heeft verleend voor het over nemen door de Belgische televisie van de uitzending van „Onder het melkwoud" van Dylan Thomas, maar ook dat hij de uitzen ding van de AVRO-televisie op 5 novem ber niet zal toestaan. De heer Claus heeft het auteursrechten bureau SEBA, dat namens hem met de AVRO onderhandelde, zijn goedkeuring niet gegeven wat de honoraria betreft. Volgens de AVRO-televisie is dit een kwestie,- die door het genoemde auteurs rechtenbureau in Amsterdam en Hugo Claus afgehandeld moet worden. De AVRO ontving namelijk reeds een bericht van het auteursrechtenbureau, dat Hugo Claus het contract over „Onder het melkwoud" met instemming tekende. Daarom zal „Onder het melkwoud" woensdagavond wel dege lijk worden uitgezonden. Van 5 april tot 12 april 1959 wordt in Bar celona het vijfde internationale pianisten cours gehouden om de prix Maria Ca nals, waaraan pianisten beneden de vijf endertig jaar van alle nationaliteiten kun nen deelnemen. Het wordt georganiseerd door het conservatorium „Ars Nova" in Barcelona. Met de voorbereidingen is de stichting „Jeugd en Muziek", uit Amster dam, belast. MAANDAG 3 NOVEMBER Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Oscar", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal de Ark (Nieuw Heiligland 1-3: Expositie van werk van J. J. Piers en J. C. Mets tot 22 uur. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alle leeftijden, 19.30 uur. Frans Halstheater: „Liefde wordt duur gekocht", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het kamp op het bloedeiland", 18 iaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het mysterie van Parijs", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Giant", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wreker", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Dial M. for murder", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „De klei ne hut", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur: Grammofoonplaten- concert van werk van Mozart, 21 tot 22 uur. Frans Halsmuseum: De heer J. A. Moo- lenijzer, hoboïst van het N.Ph.O. geeft een lezing over „Het orkest en zijn instrumen ten", 20 uur (Volksuniversiteit). Minerva-Theater: Voor de leden van de Heemsteedse Kunstkring houdt prof. ir. H. T. Zwiers een lezing over „Architectuur", 20 uur. DINSDAG 4 NOVEMBER Concertgebouw: Concert door Albert de Klerk, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal Ten Bruggen-Cate (Reitzstraat 4): Expositie van beeldhouwwerk van Tru dy de .Lange 11—17 uur. In t Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys 1622 uur. Kunstzaal „De Ark" (Nieuw Heiligland 1—3): Expositie van werk van J. J. Piers en J. C. Mets, 14—22 uur. Vleeshal: Expositie „Delftse ceramiek" 1417 uur. Vishal: Expositie van werk van leden van „De Groep" 10—17 uur. Galerie Espace (KI. Heiligland 36): Ex positie van tekeningen en gouaches van Imre Nagy 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboöen", a.L, 14 en 19.30 uur. Frans Halstheater: „Liefde wordt duur gekocht", 18 jr., 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Het kamp op het bloed eiland", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het mysterie van Parijs", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Thedter: „Bambi" a.l. 14.30 uur. „Giant" 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Mensenjacht in Nairobi", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Dial M. for murder", 18 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: ,De kleine hut", 18 jr., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Grammofoonplaten- concert van Mozart 2122 uur. Frans Halsmuseum: De heer B. Rijdes spreekt met Kitty de Josselin de Jong over haar werk, 20 uur. (Volksuniversiteit). St. Bavo: De toneelvereniging „Gijsbert Japicx" geeft een voorstelling van „In moarn, in middei, in joun yn 't park", 20 uur. Brinkmann: Voor de Soefibeweging houdt de heer Louis Hoyach een lezing over: „De historische achtergronden van het oude en nieuwe Soefisme", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1958 | | pagina 5