Van den Berg
C2
Gevangene ontsnapt
MADOEF EN MIRZA
tJM1'
Agenda voor
Haarlem
„Da Pacem"in Santpoort
Ademen op de spiegel
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Studio drie wordt spoedig
in gebruik genomen
T.v.-zender Markelo in
proefbedrijf
Acht maanden geëist tegen
niarihuanaroker
Koor met solisten
Kerkelijk Nieuws
hier om in te bijten!
mmmmmmmmsMBÈmê
De grote suikeroogst
Sn de stad worden knollen
voor citroenen verkocht
(UIT HET ENGELS VERTAALD)
BELTON
Huisvestingsambtenaar
wegens knoeierijen
voor de rechtbank
Ti #er
bed
DONDERDAG 2 7 NOVEMBER 195 8
15
De N.C.R.V. heeft ons woensdagavond
rnet de televisiebewerking van Gerald Sa
vory's „Oud Porselein" een bijzonder ge-
noegelijke anderhalf uur bezorgd. Toch
leek dat op het eerste gezicht nogal on
waarschijnlijk, want er wordt heel wat
gebabbeld voor de intrige op gang komt:
heel veel hangt af van de sfeer en de ty
peringen. Regisseur Max Douwes mag zich
gelukkig prijzen: Hij schiep die sfeer, hij
speelde met zijn lenzen fijnzinnig op iedere
situatie in, hij woog de dramatis personae
mooi tegen elkaar af en hij had een keur-
troepje tot zijn beschikking, dat er zin in
had.
Wanneer wij al afdingen op de vertoning
dan zou het moeten zijn op het slot, dat
het minst sterk was ook al omdat de
eindjes zo a la deus ex machina" aan el
kaar werden geknoopt. Misschien deto
neerde ook Jan Blaaser nog iets te sterk
in het milieu, ofschoon.... hij vertegen
woordigde wel het soort aasgier, dat op
een vermoedelijke erfenis komt neerstrij
ken. De bezwaren tegen hem zijn eigenlijk
de bezwaren tegen de triviale manier,
waarop Savory hem pousseert. Ellen van
Hemert beviel ons ook niet in die mate.
Haar nerveuze expressies vallen te zeer
op. Die opmerking zij echter van minder
belang, omdat zij in het ensemble de juiste
toon vond en de illusie, die men om haar
vlocht, waard was. Ze beantwoordde er
aan. John Leddy gaf haar uitstekend par
tij, iets te jong naar uiterlijk, maar zeer
sympathiek. Joan Remmelts speelde zijn
ingeroeste huiskamerman met warme lief
de uit: hij gaf hem nog een zwier van ver
krampte poëtische aanleg mee. De twee
„oude vrijsters" waren een verkwikking,
Mary Smithuysen schiep èr een tot een
trotse, eigenzinnige, maar verstandige,
wijze vrouw, Georgette Rejewski hielp de
ander aan de vereiste zwakheid van ge
heimhouding en overvloed van snel ge
schokt zijn, versmeltend in tranen. Het was
een lust deze „tantes" voor ogen te heb
ben. Wij merkten daarbij op, dat een stuk
als dit uitermate geschikt voor t.v. is, wan
neer de regisseur het aandurft om een
felle directheid te vermijden en zich op de
toonwaarde concentreert. De „vertedering"
daarvan slaat over op het beeldscherm als
de adem op een spiegel. Alles is wat wazig,
maar men tekent er zulke leuke figuren in.
Beeldschermer
Advertentie
Televisie - Radio
Grammofoonplaten - Versterkers
Platenspelers - Recorders
ZIJLSTRAAT 87
TELEFOON lltlO
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
ên liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.05 Gram. 10.30 Idem. 11.00 Voor de zieken. 11.40
Zang en piano. 12.00 Middagklok - noodklok. .12.03
Gram. 12.10 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Nederlandse liedjes. 12.50 Act. 13.00
Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Promenade-orkest en solist.
15.00 Schoolradio. 15.35 Voor de zieken. 16.30 Sopr.
en piano. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor.
17.40 Beursber. 17.45 Zang en piano. 18.05 Lichte
muziek. 18.25 Pianoduo. 18.50 Regeringsuitz.Emi
gratierubriek: Het emigratiepraatje van H. A.
van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Gram.
19.25 V.V.D.. pol. caus. 19.35 Verz.progr. voor de
militairen. 20.30 Ja, met mij. 20.35 Cabaret 21.00
Amus.muz. 21.30 Brabants halfuur. 22.00 Concert-
gebouwork. 22.50 Weduwe zijn, caus. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Jazzmuziek.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Gymnastiek voor
de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Mor
genwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00
Tenor en piano. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Or
gelspel. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.:
Landbouwrubriek. Zachte bacon, verlies voor de
boer. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport
en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beursber.
14.00 Alt en piano. 14.25 Litterair programma. 14.45
Gram. 15.10 Cabaret. VARA: 16.00 Muzikale caus.
16 30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte muz. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaam
se notities. 18.20 Gram. 18.50 De puntjes op de i,
cauè. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazz. VPRO: 19.30
Leven in Nederland, report. 19.45 VPRO-nieuws.
20.00 Nieuws 20.05 Doorgaand verkeer, toespraak.
20.20 Boekbespr. 20.25 De dichter Jan Elburg,
caus. 20.35 Benelux, caus. 20.45 Strijkkwart. VARA.
21.00 Villa Sidonia, hoorsp. 21.20 Lichte muz. 21.35
Pol. cabaret. 22.05 Jazz. 22.25 Buitenl. weekoverz.
VPRO: 22.40 Zorg om de mens, causerieën. VARA:
23.00 Nieuws. 23.1524.00 Omroeporkest.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om
12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14.00
Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram.
16.10 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45
Duitse les. 18.00 Pianorecital. 18.10 Voordr. 18.20
Fianorecital. (verv.) 18.30 Voor de soldaten.. 19.00
Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Orkconc. In de pauze:
Kunstkaleidoscoop. 21.45 Gram. 22.00 Nieuws.
22.15 Jazz. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS. 21.1522.15 Eurovisie: Europese dam
kampioenschappen 1958 voor profs te Hamburg.
Het is de bedoeling, dat de nieuwe tele
visiestudio bekend als studio drie, in het
voormalige wijkgebouw van de Neder
landse hervormde kerk „Eltheto" in Bus-
Sum in de loop van december reeds ge
bruikt zal worden bij wijze van proef. De
Officiële ingebruikstelling zal waarschijn
lijk in de maand januari geschieden. Men
heeft het voornemen staatssecretaris Höp-
pener uit te nodigen om de officiële ope
ning te verrichten. Tegelijk met de inge
bruikneming van studio drie zullen ook
de nieuwe presentatie-studio en de nieu
we regiekamer, beide in de Vitusstudio,
in gebruik worden genomen.
Dit is nu de werkelijkheid van een
televisie-uitzendingWat men ziet
speelt zich links af: Ellen van Hemert
en John Leddy in de slotscène van
„Oud porselein". Rechts de camera's,
die deze scène op het beeldscherm
brachten. Hoeveel concentratie er van
de spelers wordt gevraagd is wel
duidelijk.
De nieuwe televisiezender Markelo (ka
naal 7), die in de afgelopen dagen reeds
regelmatig met een testbeeld in de lucht is
geweest, heeft gisteravond voor het eerst
het programma uit de studio's, in Bussum
uitgezonden. Van heden af tot het tijdstip
van de officiële indienststelling van de
zender vermoedelijk in de loop van
januari zullen de Nederlandse en even
tuele Eurovisieprogramma's door Markelo
bij wijze van proef worden uitgezonden.
Acht maanden met aftrek van het voor
arrest heeft de officier bij de Amsterdam
se rechtbank geëist tegen een 29-jarige
thans werkloze zeeman uit Suriname, die
sinds twee jaar in Amsterdam woont. Hij
had reeds een vonnis van vier maanden,
één wegens het voorhanden hebben van
marihuanasigaretten, achter de rug. Thans
stond hij opnieuw terecht wegens het
aanwezig hebben van Indische hennep in
de zin der opiumwet. Hij rolde hiervan
sigaretten „voor eigen gebruik", doch
ontkende, deze ooit verkocht t.e hebben.
Amerikaanse militairen uit Duitsland,
die in Amsterdam marihuanasigaretten
hadden gekocht en nu met de verdachte
werden geconfronteerd, herkenden hem
niet.
De raadsman van de verdachte vroeg
zich af „of men met de marihuanavervol-
gingen niet een klein beetje aan heksen
jacht is begonnen". Hij. haalde vroegere
vonnissen aan van verdachte wegens het
roken van Indische hennep, waarin veel
lichtere straffen werden gegeven dan acht
maanden. De rechtbank zal 10 december
uitspraak doen.
Gooise Boer herrijst. Het café-res
taurant „De Gooise Boer" aan de rijksweg
AmsterdamHet Gooi, dat in april van dit
jaar is afgebrand, zal herbouwd worden.
Er zal een groter gebouw komen.
Het roomskatholieke koor „De Pacem"
dat woensdagavond in zaal „Zomerlust"
te Santpoort zijn eerste concert in dit sei
zoen gaf is geen omvangrijk ensemble.
De vrouwenstemmen zijn flink vertegen
woordigd, althans in verhouding tot het
aantal mannen, dat eigenlijk klein is.
Maar het gehalte van de stemmen van „De
Pacem" is bijzonder goed en vooral onder
de zangers bevinden zich krachten, die met
een sonore stem aan de koorklank een
solide basis kunnen geven. Aan de diri
gent Lou Tervoort was nu de taak dit
gunstige materiaal artistiek aan te wen
den bij de uitvoering van enkele fraaie
koorwerken van Scarlatti, Mozart, Gou
nod en Bizet, welke verantwoordelijke
taak hij uitnemend heeft vervuld.. Lou
Tervoort heeft een gezonde opvatting over
muzikale interpretatie. Hij gaat zich niet
te buiten aan overdreven romantiseren en
heeft zin voor melodische formulering,
nuancering, voor een doeltreffende ex
pressiviteit en niet het minst voor de
kern van elke goede vertolking: het ritme.
Die muzikale instelling leidde al direct
bij het begin van het concert tot een uit
stekend resultaat met een werk van Scar
latti in a-capella-uitvoering. Fraai klonk
ook het „Laudate Dominum" van W. A.
Mozart en het „Agnes Dei" uit de Kro
ningsmis van dezelfde componist. Ik kan
mij voorstellen hoe schoon de uitwerking
van deze zang zou zijn geweest in een
grotere uitvoeringsruimte dan waar men
nu over beschikken kon. Maar niettemin
hebben de vele toehoorders ook in deze
zaal bijzonder genoten van de muziek, ook
van het imposante ,.Brahma"-koor uit de
opera „De Parelvissers" en van het
„Gallia" van Charles Gounod, dat een bij
zonder indrukwekkend slot van het con
cert werd. Het verdient nog aanbeveling
de dictie tot een punt van voortdurende
zorg te maken, opdat de uitvoeringen van
dit uitstekende koor nog aan betekenis
kunnen winnen.
De sopraan Annie Schoen paarde haar
vooral voor hoge tonen volumineuze en
heldere stem voor de vertolkingen yap het
„Laudate Dominum", hét „Agnes Déi" én'
„Gallia" in mooie eenheid met de koor-"
klank. Verder trad zij, tezamen met de
tweede solist van dit concert, de tenor
Han le Fèvre, in duetten uit het oratorium
„De Jaargetijden" van Joseph Haydn en
uit de opera „La Traviata" van Guiseppe
Verdi op. In het bijzonder muntte de
samenspraak van Hannchen en Lukas uit
door innemende voordracht. Als solist
maakte de zanger een goede indruk met de
Geref. Gemeenten
Bedankt' voor Slikkerveer J. B. Bel te
Krabbendijke.
Ned. Herv. Kerk
Bedankt voor Ouderkerk a. d. IJssel P.
de Jong te Kootwijk.
Aangenomen naar Schiedam (7e pred.pl
D. J. Spaling te Workum.
Geref. Kerken
Beroepen te Pembroke (Ontario, Canada)
(Chr. Ref. Church) G. Rienks te Wormer-
veer. - te Oosterend (Fr.) Th. P. van Bel-
zen, kand. te Arnemuiden. - te Sint Pan-
cras W. H. van Halseman, kand. te Zwolle.
Bedankt voor Nieuw-Vennep S. de Vries
te Buitenpost.
Chr. Geref Kerken
Beroepen te Bunschoten J. Brons te
Mijdrecht. - te Midwolda (Old.) H. van der
Schaaf te De Krim (O.).
Bedankt voor Nieuwkoop-Aarlanderveen
M. Vlietstra te Eemdijk.
Chr. Geref. Gemeenten
Aangenomen naar Schiedam I. J. IJssel-
stein, kand. te Apeldoorn.
Oud-Geref. Gemeenten
Beroepen te Scheveningen L. Gebraad
te Sint-Philipsland.
Terwijl dit alles gebeurde in het hol van ae tovenaar ó/iamm, wachtte Azamir vol
ongeduld op de terugkomst van zijn bediende, Madoef. Die was nu al enkele dagen
geleden vertrokken en nog niet terug.
En de Khalief zou nu wel langzamerhand ongeduldig woraen en nieuws van zijn
verloren zoon wensen. En als hij Azamir bij zich zou laten nomen, wat dan? Wat
moest hij dan zeggen?
Terneergeslagen zat de wijze Azamir te peinzen. 114115
Advertentie
Het is niet te verwachten, dat de sui
kerprijs zal worden verlaagd in verband
met de zeer grote bietenoogst, waaruit
50.000 ton suiker meer zal worden vervaar
digd dan vorig jaar het geval was. De bie-
tenprijs die aan de boeren wordt betaald
is namelijk gebaseerd op de vastgestelde
suikerprijs, die twee maanden geleden
werd verhoogd.
Advertentie
Voor 'n BETPRE BOmtmawtEI
Wagenweg 11 - Haarlem Tel 12924 1
vertolking van Uriels aria uit „De Schep
ping" van Joseph Haydn „Mit Würd' und
Hoheit angetan". Op hoger vocaal niveau
kwam zijn zang toen hij de romance van
Nadir uit „De Parelvissers" prachtig van
sfeer en zeer beheerst voordroeg.
Mét' bijzónder veel genoegen heb ;k
wederom-naar de begeleiding van koor en
solisten door de pianiste Emmy van Eden
geluisterd. Uit haar spel sprak een grote
liefde voor de muziek en voor de klank,
waarmee zij verwerkelijkt moest worden.
En door die liefde werden de begeleidingen
bezielde confidenties van een warmklop-
pend muzikantenhart.
F. Zwaan.swijk
In de algemene najaarsvergadering van
de Zeeuwse landbouwmaatschappi.i heeft
de algemeen secretaris, mr. J. F. G.
Schlingemann, niet alleen kritiek geuit op
het regeringsbeleid ten aanzien van de
landbouw, maar vooral op de te geringe
activiteit en strijdvaardigheid van de boe'
ren zelf. Waarom „neemt" de boer het
toch, dat er in de handel met aardappelen
en fruit wordt gesold, zoals geen enkele
fabrikant het met zijn artikel zou gedogen?
In de steden worden appels, aardappelen,
en dergelijke dikwijls aan de man ge
bracht onder het mom van allerlei goed
klinkende namen, die echter in werkelijk
heid kant noch wal raken. Ook wordt vol
gens mr. Schlingemann te weinig en te
ondoelmatige reclame voor de landbouw-
produkten gemaakt.
Het „met melk meer mans" noemde hij
een goedkoop Popey-plagiaat, waarmee
men zich belachelijk maakt. Waarom geen
reclamecampagnes in het buitenland?, zo
vroeg hij. En waarom trok het zuivel-
bureau zich -van .de. Expo terug, zodat de
42 miljoen bezoekers, wél Hollandse mo
lens en koeien zagen, maar geen druppel
melk en geen grammetje boter of kaas.
Mr. Schlingemann adviseerde de Zeeuw
se landbouwers strijdvaardigheid aan de
dag te leggen tegen het ver-bureaucrati
seren van de instellingen, die men nota
bene zelf in het leven heeft geroepen. „De
boeren hoeven niet alles te slikken, en
zeker niet van de eigen organisaties".
Advertentie
26. „Ik ge,oof van wel. Hij werd in de gevangenis opge
borgen, omdat hij een' nachtwaker ernstig toetakelde
bij een roofoverval in Paddington. Hij ziet er dus niet
tegen op iemand, eventueel te doden, is het wel?"
„Hebt u hem nooit ontmoet? Ik bedoel, stelde Jenny
hem nooit aan u voor?"
„Ik wilde hem graag ontmoeten, maar Jenny wilde
hem nooit meebrengen. Het zou heel opwindend zijn
geweest, nietwaar, een échte misdadiger te ontmoe
ten. Ik vond het heel flauw van Jenny, dat zij, die
zo'n figuur praktisch in de familie had, mij niet met
hem in kennis wilde brengen. We kregen er op een
keer zelfs ruzie over".
„Waarom wilde ze dat niet?" vroeg Cheviot. „Was
ze bang dat hij verliefd op u zou worden, of omgekeerd
u op hem?"
Juffrouw Higgins giechelde. „Zou dat niet vreselijk
zijn geweest?" riep ze uit. „Ik bedoel, het is natuurlijk
heel grappig zo'n man te ontmoeten, maar stel je voor
dat je verlief op hem zou worden.. Precies, zoals de
arme Jenny. Het zou natuurlijk héél romantisch zijn,
maar wel heel moeilijk! Ik bedoel, je kunt toch niet te
gen je vrienden zeggen: dat is mijn man, hij pleegt roof
overvallen.
Cheviot schaterlachte en zijn lach klonk ditmaal op
rechter. „Jenny vond dat soort dingen niet zo erg?"
vroeg hij.
„O, ik geloof wel, dat ze liever niet over hem sprak,
maar dat lukte haar niet, want ze is nu eenmaal een
reuze kwebbel. Daardoor heeft ze hem ook verraden.
Joe vertelde haar nooit veel, omdat ze zoveel babelde,
maar na die Paddingtonaffaire gaf hij haar een ring.
Hij zei erbij, dat ze die ring aan niemand mocht laten
zien, aangezien hij daardoor in moeilijkheden zou kun
nen komen, en zij beloofde hem, dat ze dat inderdaad
niet zou doen. Maar dat belette haar niet om over de
ring te praten en op een dag ontmoette ze een aardige
jongeman, aan wie ze de ring beschreef. Deze aardi
ge jongeman bleek tot de politie te behoren en zo kreeg
men Joe Moss te pakken".
„Ja, zo treedt de politie, geloof ik, wel eens op", zei
Cheviot. Hij scheen even na te denken en zei dan op
eens: „U gelooft niet, dat Jenny's plotselinge vertrek
iets te maken heeft met die ontsnapping uit de gevan
genis?"
„Hoe eh zou dat kunnen?"
Ze stamelde, 't Was niet met zekerheid te zeggen,
of dit kwam doordat ze een ontsnapping uit de gevan
genis zo opwindend vond, of dat er een andere reden
achter stak.
Cheviot vroeg haar: „Hebt u kranten gelezen? De
man, die uitbrak, was Joe Moss".
„O ja, werkelijk?" riep ze uit. „Wat een sensatie.
Ik had geen idee, dat ik er iets mee te maken zou heb
ben".
„Hoe bedoelt u dat?"
„Wel, begrijpt u, ik ben toch een goede vriendin van
Jenny en dit gebeurde bij wijze van spreken onder
mijn ogen. Gelooft u, dat Jenny er met hem vandoor
is gegaan? Dat zou natuurlijk de verklaring zijn, dat
ze er niet met mij over sprak. Ze kón er niet over spre
ken, als het allemaal iets te maken had met Joe's ont
snapping uit de gevangenis. Hoe dan ook, het is sensa
tioneel en héél opwindend!"
„Zou hij haar wel met zich meegenomen hebben?
U zei daarnet nog, dat hij haar waarschijnlijk wel zou
willen vermoorden voor wat ze hem had aangedaan".
„O, dat bedoelde ik niet ernstig", antwoordde ze.
„Hoe dan ook, ze zal hem wel hebben weten te winnen.
Ze hield erg veel van hem, begrijpt u? En als ze hem
had geholpen om te ontsnappen...."
„Ja, misschien", zei Cheviot. „Wat gaat het ons bo
vendien aan? Zulk soort dingen kunnen beter aan de
politie overgelaten worden".
„Ja, dat denk ik ook wel", zei ze, en even later voeg
de ze eraan toe, „Vertelt u niemand, dat ik Jenny ken
de. 't Zou een en ander zo moeilijk voor mij maken".
Toen we in onze slaapkamer waren, merkte Cheviot
op: ,,'n Merkwaardige jonge vrouw, vind je niet?"
„Een geval van geremde ontwikkeling", antwoordde
ik. „Ze heeft de mentaliteit van een kind van 16".
„Mogelijk", zei Cheviot.
De volgende morgen stelde Cheviot aan het ontbijt
voor: „Zullen we vandaag eens naar een ander plekje
gaan? Als we eens een kijke bij de rivier de Dart gin
gen nemen. Naar, ik hoorde, moet het daar heel moqi
zijn".
Ik voelde onmiddellijk argwaan. De laatste keer,
dat hij van de heide weg gewild had. was geweest
toen hij juffrouw Goulby achterna wilde gaan.
„Ik geloof niet. dat je weer je haar behoeft te la
ten knippen", antwoordde ik.
Hij keek me verbaasd aan, maar barstte dan opeens
in lachen uit. „Ik weet, dat je me voor geen cent ver
trouwt", zei hij, „maar heus ditmaal ben ik volkomen
recht-door-zee. Ik heb geen enkel bijmotief. Het leek
me alleen maar aardig om eens wat anders te zien".
Ik was het daarmee eens. Bovendien hoopte ik, dat
Cheviot er door afgeleid zou worden. Ik voelde me name
lijk bezorgd over de ideeën, die Cheviot zich thans
ten opzichte van juffrouw Higgins in z'n hoofd gehaald
scheen te hebben. Alsof zij Jenny zou hebben ver
moord.
Bovendien hield me nog iets anders bezig. Toen we
op onze slaapkamer terug waren merkte ik op: „Na
tuurlijk is het mis, als iemand zijn lichaam vol arse
nicum heeft, maar als hij stérft aan iets anders een
zwak hart bijvoorbeeld dan is er toch geen sprake
van moord, is het wel?"
„Dat zou ik maar aan dé advocaat overlaten." ant
woordde Cheviot. „Alles, wat mij aangaat, is het feit,
dat er vergif is toegediend, hetgeen een misdaad bete
kent, of het nu de dood tengevolge heeft of niet. Als ik
het goed heb, is er voor vergiftigingsgevallen zelfs
een speciaal artikel, dat bepaalt, dat wanneer iemand
tengevolge van vergif, dat ergens was neergelegd,
sterft, dit als moord wordt beschouwd, ook al was het
niet de opzet om die bepaalde persoon om te brengen.
Dit slaat dus op gevallen, waarin X vergif neer
legt om A te doden, maar B. doodt. Bijvoorbeeld als
mijn theorie over juffrouw Goulby juist was geweest
en zij vergif voor mij had neergelegd, terwijl Jenny
eraan stierf, dan zou Jenny's dood toch als moord zijn
beschouwd".
„Gelukkig is dit echter niet het geval," zei ik. „Juf
frouw Goulby is buiten verdenking. Maar juffrouw
Higgins, lieveling., geloof je werkelijk, dat zij..?"
„Meen jij eerder één van de anderen? Geloof je
werkelijk dat zij.
't Zou Joe Moss kunnen zijn of Pacock, zoals Shanks
denkt. Maar ik persoonlijk zie het niet zo. Moss past
niet in het patroon, behalve dat er voor hem natuur
lijk een motief zou zijn, en Pacock evenmin. Ik ge
loof niet, dat hij een moord op zijn geweten zou wil
len hebben terwille van een vriendje. (Wordt vervolgd)
Tegen een 51-jarige ambtenaar van
Volkshuisvesting te Rotterdam is tien
maanden gevangenisstraf geëist, waarvan
drie maanden voorwaardelijk, wegens al
lerlei knoeierijen. Hij zou van een vrouw,
die zeer dringend een woning moest heb
ben f 400 aangenomen hebben.
Eerst zou hij haar 1.000 gevraagd heb
ben en vervolgens 800. De vrouw nam
de politie in de arm, die de ambtenaar ar
resteerde.
Voorts waren hem twee gevallen van
het vervalsen van bereidverklaringen ten
laste gelegd en het verduisteren van huur
penningen. Bovendien zou hij giften heb
ben aangenomen van mensen die een
huurmachtiging wilden hebben. Zoals uit
het verhoor bleek waren daar gevallen
van honderden guldens bij. Totaal zou hij
door al deze knoeierijen 5.000 rijker ge
worden zijn. Ook zou hij een t.v.-toestel,
een radio en een hoogtezon gekregen heb
ben. Hij bezat een auto en de inrichting
van zijn huis was niet overeenkomstig zijn
inkomen.
Op 9 december zal de rechtbank uit
spraak doen.
Advertentie
EEN SUCCESVOL GESCHENK
VAN BLIJVENDE WAARDE
VOOR 5 DEC.
MAAKT
,c^°
L. VEERSTRAAT 13
TEL. 11178
DONDERDAG 27 NOVEMBER
Stadsschouwburg: Haarlemse Toneel
club met „In de schaduw van twijfel", 20
uur.
Frans Halsmuseum: Pianorecital door
George Exon, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In het Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie van aquarellen van Bob Buys,
tot 22 uur.
„Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Expositie van Hans Wiesman, tot 17 uur.
„De Waag" (Spaarne 29): Expositie van
Peter van Braken, tot 16 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Een tijd van leven en
sterven", 1 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Een tijd van leven en van ster
ven", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„Lemmy Caution incognito", 18 jr., 19 en
21.15 uur. Luxor Theater: „De vrouwen om
Puccini", a.L, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „The Divided Heart", 14 jr., 20.15
uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", a.l„
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De dader is
in de stad", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „Die goldene Brücke", 14 jr., 19
en 21.15 uur.
ZANDVOORT. Theater Monopole:
„Vrouwenkamp Borneo". 18 jr., 20 uur.
DIVERSEN
Hotel de Leeuwerik: Tornado Huishoud-
show, 19.45 uur.
Gebouw Ver. Vrijzinnig Hervormden:
„Weten en Werken": Jhr. dr. J. C. Mol-
lerus: Xocht met de Fokker Friendship,
20 uur.
Brinkmann: „Geloof en Wetenschap":
dr. Paul Dibon over „Albert Camus".
In 't Goede Uur: Grammofoonplatencon-
cert van werk van Mozart, 2122 uur.
VRIJDAG 28 NOVEMBER
Stadsschouwburg: De Nederlandse co-
medie met ,,'n Tik van de zon", 20 uur.
Concertgebouw: N.Ph.O.-concert, 20.15 u.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Exoosit.ie van Bob Buys. 10—22 uur.
Het Huis van Looy: (Kamperlaan): Ex
positie van aanwinsten uit de collectie
Reenault 1012.30 en 13.3017 uur.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Exnositie Hans Wiesman, 1117 uur.
De Waag (Spaarne 29): Expositie Peter
van Braken, 1116 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit
het oerwoud". 14 jr., 14, 16.15. 19 en 21.15 u.
Frans Halstheater: „De Mau-Mau slaat
toe", 18 jr., 14.30. 19 en 21.15 uur. Lido The
ater: „De zwarte baretten". 14 jr., 14, 16.15,
19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Dr Corda",
18 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Zar und Zimmermann", alle leef
tijden. 20.15 uur. Rembrandt Theater:
..Fanfare", a.l„ 14. 16.15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De trommen van Fu-
Manchu", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Bombers B 52", 14 jr.,
14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT. Theater Monopole: „Het
hart van Sint Pauli", 14 jr., 20 uur.
DIVERSEN
In het Goede Uur: Klassiek grammo-
foonplatenprogramma, 2122 uur.
Dansschool Schroder (Raamsingel): Dutch
Swine College, 20 uur.
H.J.M.V.-gebouw: Feestavond Algemene
Bond voor Bejaarden, 20 uur.