Horen en zien
Elisabeth Boll niet terug
naar haar vader
ASPRO
Gevangene ontsnapt
d
RmERV^
MADOEF EN MIRZA
J
Vierde symfonie van Van Gilse
op het derde V-concert
anaréa
Agenda voor
Haarlem
Garage Verbeek
Borgward
Nederlandse klacht tegen Zweden
door Internationale Hof verworpen
Arrest omvatte ruim
honderd pagina's
Jk/ms.Ttr,e,huid?
Precht handen
„Nieuw Leven" wint
wisselbeker in
toneelwedstrijd
BELTON CO
gr lioulslraa
ZATERDAG 29 NOVEMB
4
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Dansen in Hamburg
De radio geeft zondag
T elevisieprogramma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Interessant concert door
Mexicaans orkest
Ongeoorloofde speculatie op
liefdadigheidszin
2 'aspro'j Utfoituteeb
(UIT HET ENGELS VERTAALD)
DOOR
Marokkaanse tassen
en pouffes
it
163
ER 1958
^Y™ Y-v
De televisiekijkers waren er gisteravond
getuige van hoe het Nederlandse danspaar
Jeanne Assman en Wim Voeten uit 's-Her-
togenbosch bij de lichtvoetige strijd om
het Europese kampioenschap in de Fest-
halle te Hamburg de tweede plaats" ver
overde. Het Engelse paar Hempshire-
Casey kwam voor de derde achtereen
volgende keer aan de top, de Fransen
werden derde en de Belgen kwamen op de
laagste, zevende plaats, met daar tussenin
drie Duitse paren, Oostenrijk en Zwitser
land waren in de voorronden afgevallen.
Anders dan vorig jaar in Stuttgart waren
de camera's bij dit dansfestijn minder
ambulant, zodat men en dan hoofd
zakelijk van één punt uit bijna steeds
een overzicht van de dansende paren kreeg
en naar onze zin te weinig close-ups van
het voetenwerk. Het voortreffelijke orkest
van Viktor Reszke bleef zelfs helemaal
verborgen voor de lens, die echter wel
nauwgezet de verrichtingen van wedstrijd
leider en jury registreerde.
Er was tussen de statige Engelse wals,
het staccato van de tango, de zwierige
Weense wals en het vuurwerk van de
quickstep een vermakelijk intermezzo: een
kijkje op de dansvloer van een halve eeuw
geleden, waar een heer met „est ist
erreicht"-snor en een dame met struisveren
op de omvangrijke hoed en een onaf
scheidelijke reticule een kruispolka
demonstreerden.
Siebe van der Zee gaf sober maar des
kundig commentaar bij deze rechtstreekse
Eurovisie-N.T.S.-uitzending.
Beeldschermer
Advertentie
Bl'daalseweg 5-7, Bloemendaal, Tel. 52301
PERSONEN- en VRACHTAUTOMOBIELEN
HILVERSUM I. 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Convent van
Kerken: 10.00 Geref. kerkd. NCRV: 11.30 Gram.
11.35 Koorzang. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Instr.
octet. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg,
caus. 13.10 De Wadders hoorsp. 13.30 Lichte muz.
13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de kleuters. 14.30 Om
roeporkest en solist. 15.30 Muzikale causerie. 16.00
Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ned. Herv. kerk
dienst. 18.00 Eigen meester, niemands knecht, caus.
18.30 De kerk aan het werk. 18.40 Bijbelvertelling.
NCRV19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Koor
zang. 19.30 De mens en ik: Gods plan, caus. KRO:
19.45Nieuws. 20.00 Act. 20.15 Cabaret. 20.45 Gram.
21.30 De onvindbaren, hoorsp. 22.45 Avondgebed
en lit kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Moderne muz.
HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00. .Nieuws. 8.15 Voor het platteland.
8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, causerie.
10.00 Gram. 10.35 Boekbespr. 10.45 Cabaret. 11.15
Omr.ork. en solist. AVRO: 12.00 Theaterorkest en
soliste. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgelspel. 13.00
Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de we
reld, causerie. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar.
progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr.
14.20 Bas-bariton en piano. 14.50 Theseus en Ariad-
r.e, hoorsp. 15.15 Orgelspel. 15.30 Groot koor, ra-
dio-philharm.orkest en sol. 16.15 Lichte muziek.
16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Theater-ork., -koor
en sol. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport-
uitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte Ned.
Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd.
19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Gevar. muziek. 20.55 Zijn zeven vrouwen, hoorsp.
21.30 Koorzang. 21.45 Comme ci, comme ga, stem
mingsbeeld. 22.00 Franse volksliedjes. 22.15 Act.
22.30 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram.
BLOEMENDAAL. 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz.
van de dienst op 23 nov. om 2 uur). 11.15 ds. G.
Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstel
lenden op 23 nov. om 8.30 uur n.m.). 2.00 Kinder
diens. 3.45 ds. P. de Ruig van Haarlem-Noord
(rechtstreekse uitzending).
BRUSSEL. 324 M.
12.15 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.34 Ork.concert
(verv.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00
en 15.30 Gram. 15.45 Sportrep. 17.00 Nieuws. 17.15
Gram. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram.
18.30 Godsd.halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 2200 Nieuws. 22.15
Gram. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram.
VOOR ZONDAG
KRO. 11.00 Hoogmis; NTS: 20.10—22 00 Eurovi
sieSchool voor vrouwen, opera-buffa. (overname
van de Duitse TV).
HILVERSUM I. 7,00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40
Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws.
8.15 Sportuitsl. 8.25 Gewijde muz. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de vrouw. 10.15 Rondom het Woord, theologische
etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Quizprogr. 12.00
Orgelconc. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Musette-ork. 12.53 Gram. of
act. 13.00 Nieuws. 13.15 Metropole-orkest. 14.05
Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Fluit en piano. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Rijksdelen Over
zee: Ontmoeting van wereldgodsdiensten in Suri
name, door ds. J. A. van der Meiden. 18.00 Orgel
spel. 18.30 Sportpraatje. 18.40 Boekbespr. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Volksliederen. 19.30 Ra
diokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Gram.
20.25 Wij vergeten zo gauw.., caus. 20.30 Goud,
hoorsp. 21.30 Cellorecital. 22.00 Parlementair com
mentaar. 22.15 Muzikale caus. 22.45 Avondover
denking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.4024.00
Het Evangelie in Esperanto.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De matrijspoort. VPRO: 10.00 Voor
de oude dag, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Gram. 11.00 Dansmuz. 11.35 Viool en cello.
12 00 Dansork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Hammondorgelspel.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20
Instr. trio. 13.45 De weg naar volwassenheid, caus.
14.00 Twee piano's. 14.25 Dit is uw leven. 15.25
Gram. 15.50 Zestig minuten voor boven de zestig.
16.50 Volksmuz. 17.05 Pianoduo. 17.25 Lichte muz.
17.50 Militair comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20
Roemeens ork. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus.
19.00 Parlementair overz. 19.15 Muzikale causerie.
19.45 Regeringsuitzend.: Uitwisselingsprogramma
over Spanje, in samenwerking met Radio Neder
land Wereldomroep. Spreker: prof. mr. dr. J. A.
van Praag. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.30
Cabaretprogr. 21.00 Etherforum. 21.40 Radiokron.
22.10 Trombone-ens. 22.35 Sopraan en piano. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12 42 Gram. (12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15
Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamerorkest. 16.00
Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.40 Voor de jeugd. 18.00 Franse les. 18.15
Gram. 18.20 Godsd. progr. 1S.30 Voor de soldaten.
19 00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Koor, kamerork.
en sol. 20.20 Striikkwart. 20.45 Kunstkaieidoscoop.
2100 Gram. 21.30 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15
Pianorecital. 22.55 Nieuws, 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weerbericht. VARA: 20.20
Mensen, dingen, nu! 20.30 Filmprogr. 21.10 Pen-
non Hommeles, muzikaal blijspel.
Het Internationale Gerechtshof heeft
vrijdagmiddag met twaalf tegen vier
stemmen de door Nederland tegen Zwe
den ingediende klacht over de schending
van het Haagse voogdijverdrag van 1902
verworpen. Dit betekent dat de „skydd-
suppfostran" (beschermende opvoeding)
over het 13-jarige Nederlandse meisje Ma
ria Elisabeth Boll die de inzet vormde
van het juridische steekspel in het Haag
se vredespaleis, zal worden gehandhaafd.
Ondanks deze voor Nederland teleur
stellende afloop wenst de vader van het
meisje, de reder Johannes Boll, de strijd
niet op te geven. „Het is natuurlijk een
zware slag voor mij", zei de ontroerde
vader na afloop van de zitting, „maar ik
kan niet bij de pakken gaan neerzitten.
Wij moeten weer helemaal van voren af
aan beginnen". Hij en zijn tweede vrouw
wonen thans in Zweden, dichtbij Elisabeth
die thans 13 jaar is.
In de Nederlandse dagvaarding was ge
steld, dat Zweden, door Elisabeth Boll on
der „skyddsuppfostran" te stellen, geen
rekening had gehouden met de bepalin
gen van het voogdijverdrag van 1902, en
Advertentie
- Ddbyaerm-zeep
Op zondagavond 30 november kan men
van kwart voor tien tot kwart voor elf in
het Derde programma van de BBC (464
m) interessante opnamen horen van het
Mexicaans Nationaal symfonie-orkest on
der leiding van zijn vaste dirigent, Luis
Herrera de la Fuente. Het programma be
gint met twee werken van de achttien jaar
geleden op veertigjarige leeftijd gestorven
violist, dirigent, pedagoog en componist
Silvestre Revueltas, die in 1937 Mexico
verliet om tijdens de Spaanse burgeroorlog
de wettige regering te dienen. Van hem
hoort men een „Homenaje a Garcia Lorca"
de door de aanhangers van Franco ver
moorde dichter, en de suite uit de muziek
bij de film „Redes", welke in 1937 in Bar
celona ten doop werd gehouden. Van de in
1939 uit Spanje uitgeweken componist
Rodolfo Halffter wordt het ballet „La ma-
drugada del panadero" gespeeld, waarna
het programma eindigt met de „Sinfonia
india" van Carlos Chavez. Dit werk was
oorspronkelijk bedoeld voor een bezetting
met oude Mexicaanse instrumenten. Bij de
herziening van de partituur vóór moderne
instrumenten werd een uitgebreid slag
werkarsenaal gehandhaafd dat onder meer
bestaat uit een Indiaanse trom, een water
fles, een houten en een metalen ratel, een
rasp, hertenhoeven, een bos sleutels, xylo
foon en zo voort. Het driedelige werk
wordt zonder onderbreking gespeeld en is
gebaseerd op een Indiaanse melod:e.
Golfbreker
dat de Zweedse autoriteiten in ieder ge
val een einde aan de maatregel hadden
moeten maken, toen de rechtbank in
Dordrecht een nieuwe voogdes in de plaats
van de heer Boll had benoemd. In het
meer dan honderd bladzijden tellende ar
rest zegt het Internationale Hof dat de
voogdij over een minderjarige, volgens het
verdrag, wordt beheerst door zijn natio
nale wet, maar dat dit alleen geldt voor
zover het bewind van de voogd zich uit
strekt over de persoon en het gehele ver
mogen van het kind. Het voogdijverdrag
is indertijd gesloten met het doel een ein
de te maken aan dé diversiteit van het
recht.
Voorrangskwestie
Daarbij heeft het nationaliteitsprincipe
gezegevierd over het domicilie-principe.
In het verdrag wordt dan ook gezegd dat
de voogdij wordt beheerst door de nationa
le en niet door de plaatselijke wet.
Dit betekent echter niet dat de nationa
le wet altijd de voorrang moet hebben' bo
ven de plaatselijke wet. Het betekent ook
niet dat de voogd onder en boven de
plaatselijke wet kan leven. De plaatselij
ke volksgezondheids- en leerplichtwetten
zijn bijvoorbeeld ook van toepassing op
vreemdelingen. De voogd kan zich, wat dit
betreft, niet beroepen op zijn nationale wet
In het arrest wordt gezegd, dat de Zweed
se wet van 6 juni 1924, die de „skyddsupp
fostran" (beschermende opvoeding) re
gelt, niet onder het voogdijverdrag van
1902 valt. Of de rechten die de voogd over
het kind kan uitoefenen, voortspruiten uit
zijn ouderlijke macht of uit de voogdij in
de zin van het verdrag, doet hier niets van
af. In dit verband vestigt het Hof de aan
dacht er op dat de Zweedse wet van 1924
ook nooit van toepassing is verklaard op
Zweedse kinderen in het buitenland.
De rechters Winiarski, Cordova, Kojev-
nikow en de Nederlandse rechter ad hoe,
prof. mr. J. Offerhaus, stemden tegen het
arrest. De rechters Spiropoulos, Badawi,
Sir Hersch Lauterpacht, Moreno Quinta-
na, Wellington Koo en Sir Percy Spender,
maakten gebruik van het recht om een
uiteenzetting van hun afwijkende mening
aan het arrest toe te voegen. Ofschoon de
grote meerderheid van de rechters zich
wel met de uitspraak kan verenigen, lo
pen de meningen over de dictie en de mo
tivering nogal sterk uiteen.
In Wieringermeer zijn een Alkmaarder
en een Amsterdammer aangehouden, die
goederen verkocht zouden hebben welke
naar zij beweerden, afkomstig waren uit
werkplaatsen voor minder valide perso
nen. Zij hadden de goederen daartoe voor
zien van een stempel met de letters
AMIVA, een Amsterdamse instelling voor
minder validen.
Het politieonderzoek heeft uitgewezen,
dat de beide mannen hun goederen op
normale wijze van de groothandel betrok
ken en ze dan voorzagen van een vals
stempel. Speculerend op de liefdadigheids
zin van het publiek, stelden zij hun ver
verkoopsprijzen zo hoog, dat zij winsten
maakten tot 245 percent.
Advertentie
Uen nimmer
ruw of schraal n
Het is de Hamamelis die het 'm doet
De Vrije Volkbokaal, de kristallen tro
fee welke als wisselprijs dient voor de
door de afdeling Haarlem en omstreken
van de Nederlandse Amateurtoneelunie
(NATU) periodiek georganiseerde toneel
wedstrijd, heeft thans voor een jaar een
nieuwe eigenares gekregen. De geheelont
houderstoneelvereniging „ieuw Leven"
uit Haarlem heeft met de opvoering van
„Het Hemelbed" van Jan de Hartog in het
afgelopen seizoen voor dit concours het
hoogste aantal punten verzameld. In vori
ge jaren was de beker gewonnen door de
arbeiderstoneelvereniging „Palvu" uit
IJmuiden, „De Ramplaanspelers" uit
Overveen en de toneelvereniging „Op
Hoop van Zegen" uit Zandvoort.
De uitslag werd vrijdagavond in de stu
dio van „Postaal Genoegen" aan de Lange
Lakenstraat bekendgemaakt. De heer H.
Kraneveld sprak als afdelingsvoorzitter
een welkomstwoord. Als intermezzo wer
den hierna door mevrouw Bep van der
Sluys en Peter Brandsma enige amusante
voordrachten gehouden uit het werk van
Godfried Bomans, Annie M. G. Schmidt en
Nico van Suchtelen.
Mevrouw Teunke Hauer, toneeladviseu
se van de NATU voor Noordholland gaf
een korte beschouwing over het wedstrijd-
wezen in het algemeen, dat volgens spreek
ster in sommige gevallen in staat is bij to
neelamateurs alle boze hartstochten
wakker te roepen. Mevrouw Hauer noem
de de beoordeling na het laatste concours
wel bijzonder moeilijk, omdat de opge
voerde stukken bezettingen hebben gehad
van twee tot veertien spelers. De jury heeft
daarom minder gelet op het dragen van
bruine veters in zwarte schoenen, maar
getracht vooral pedagogisch te werk te
„En nu gaan we allemaal naar huis!" zei Mirza.
De jongens, die nu uit de betovering van Shamin' waren bevrijd, juichten. En toen
verlieten ze het akelige hol van de tovenaar, het zonlicht tegemoet.
Ze moesten nu eerst langs het smalle pad naar beneden, en toen aan de andere kant
van het dal weer langs de steile rotswand naar boven. Dat was een hele klim, maar
tegen die moeite zagen ze niet op. Ze waren vrij! 118119
gaan door op de geconstateerde moge
lijkheden te wijzen. Ten slotte gaf zij als
haar mening te kennen, dat het amateur
toneel de grote schouwburgen zal moeten
verlaten om in intiemere behuizingen een
soort kamertoneel te gaan beoefenen. Vol
gens spreekster zou dit de beste methode
zijn om de kunst te dienen als basis voor
een goed beroepstoneel. Hierin maakte
mevrouw Hauer de volgende uitslag be
kend:
1. Wisselbeker, plus medaille in eigen
dom: de geheelonthouderstoneelvereni
ging „Nieuw Leven" uit Haarlem met „Het
Hemelbed" (76Vü punt).
2. Medaille: de toneelvereniging „Op
Hoop van Zegen" uit Zandvoort met „Ma
dame Tic-Tac" (75'/2 punt).
3. Medaille: de toneelvereniging „De
Kennemer Kunstkring" uit Haarlem met
„De duivel in de vrouw" (70 2/3 punt).
4. Medaille: de toneelvereniging „Rffi
uit Haarlem met „De klok sloeg negen",
(68V2 punt).
De jury bestond uit de dames Teunke
Hauer en Froukje de Waard en de heren
dr. J. A. Fijn van Draat en R. Aten.
Het derde vrijdagavondconcert van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest in
Haarlem stond onder leiding van Marinus
Adam. Deze opende de avond met de
ouverture tot „Prins Igor" van Borodin, de
opera waaruit de „Polowetser Dansen" in de
Concertzaal grote bekendheid hebben ge
kregen. Helaas miste men in de thans uit
gevoerde ouverture de meeslepende vaart,
dat eigenaardige mengsel van nostalgie en
bezetenheid, die deze symfonische inter
mezzo's „a la tartare" kenmerken. De com
ponist heeft op velerlei gedachten gehinkt
en voelt zich pas op zijn gemak zodra hij
even op zijn tartaarse stokpaardje rijdt.
Hierop volgde het vioolconcert van Men
delssohn met Theo Olof als solist. Olofs
niet grote, maar nobele toon kwam Men-
delssohris elegante lyriek zeer ten goede. In
het laatste deel, van 's componisten gelief
de sprookjessfeer doortrokken, kostte de
spitse en speelse bewegelijkheid de solist
niet de minste moeite. Onder Adams lei
ding paste het orkest zich voortreffelijk
aan in het volbrengen van deze caprices en
buitelingen. Een uitvoering die uiteraard
veel succes behaalde.
Na de pauze heeft men een goed voor
bereide uitvoering van de vierde symfonie
Advertentie
Wacht niet tot Uw hoofd of keel gaat diehtzitten. Neem
onmiddellijk 'ASPRO' en U voelt zich opknappen Miljoenen
.mensen over de hele wereld ondervinden het dagelijks.
Ook zenuwpijn, reumatische aandoeningen en gevoel van
rillerigheid verdwijnen snel door 'ASPRO'
Mis mets van Uw levensvreugde Voel U prettiger,
opgewekter door 'ASPRO'. 'ASPRO' irriteert Uw
V maag niet Houd het altijd bij de hand
Lu/sier mar ons programma ..HERHALING OP VERZOEK' over Radio Luxemburg (208 m.) tedere zondagmorgen 10.45 uur.
van de Nederlandse componist Jan van
Gilse gehoord. Deze in 1944 gestorven com
ponist heeft zijn opleiding in Duitsland
gehad en een oeuvre nagelaten waarvan
vijf symfonieën en enkele oratoriums het
belangrijkste deel vormen. De gisteravond
uitgevoerde symfonie is in 1944 geschreven
en verraadt wel zeer sterk de indruk die
het toenmaals door Mengelberg zo sterk
gepropageerde werk van Mahler op de
componist gemaakt heeft. Reeds zijn eigen
toelichting doet zulks vermoeden: „In deze
symfonie hebben natuurindrukken getracht
zich in muziek te vervormen. Pas in het
laatste deel treedt het individuele, de mens,
in de kring van het werk." Afgezien van
de nogal wonderlijk aandoende splitsing
die deze mededeling suggereert (indrukken
veronderstellen ook een individu) is zij
eigenlijk symptomatisch voor het vage
natuurmystieisme, dat in die tijd de geesten
bevangen had. Men kon de te voorschijn
geroepen technische Hydra wat meer de
baas: dus terug naar de natuur, naar het
handwerk, naar de middeleeuwen, en een
primitieve gemeenschapscultus van baar
den en sandalen. Ook deze symfonie stamt
uit het rijk van „De kleine Johannes" en
„Een zwerver verliefd". Een plezante be
haagzieke gemoedelijkheid stijgt af en toe
tot een futloze extase en zakt weer terug
in de weelde van lyrisch suikergoed. Waar,
zoals in het fugato van het eerste deel, een
wat markanter geluid het oor doet spitsen,
detoneert dit dan ook ten opzichte van het
geheel. En van de mens, die „in de kring
van het werk treedt" in de finale, ik heb
hem (of haar) volkomen gemist. Maar
waarschijnlijk ontbrak het de componist
zélf daartoe aan persoonlijkheid. Willem
Pijper heeft indertijd gefulmineerd tegen
het werk van Van Gilse en de mentaliteit
die het vertegenwoordigde. De eeuw is in
middels al weer een oorlog verder ge>
komen. Het is niet nodig op deze muzikale
strijd terug te komen. Maar het was mis
schien ook niet nodig geweest op deze
symfonie terug te komen.
Sas Bunge
28. Cheviot merkte op: „O ja? Wat is't? Een tor of een
insect?"
Ze keek hem niet minachtend aan. Waarschijnlijk
was ze gewend aan zoveel onwetendheid.
„Volgens de historie", antwoordde ze, „is het een
gewas, dat door de Romeinen naar Engeland werd ge
bracht, onder Caesar. Hij komt voor in de Flora van
Roanthus uit het begin van de 19e eeuw. Men was
echter algemeen van oordeel, dat deze plant was uit
gestorven. En nu heb ik vandaag twee prachtexempla
ren gevonden, 't Is fantastisch! Verbazingwekkend!
De wetenschapswereld zal...."
Ik had het gevoel, dat ik maar met Cheviot mee
moest doen en haar ook met milde spot moest beje
genen. „Je moet de naam opschrijven", zei ik te
gen Cheviot", dan kunnen we het juffrouw Goulby ver
tellen en haar jaloers maken".
De vreemde, slordige vrouw tegenover ons zei:
„Pardon, wat zei u?"
„Juffrouw Elisabeth Goulby is een plantkundige,
die in hetzelfde pension als wij logeert. Ze is héél be
kend op haar gebied en heeft zelfs een onderscheiding
gekregen voor de een of andere ontdekking".
De vrouw keek ons bijna plechtig aan, Ze zag er op
eens niet zó vreemd meer uit, maar ze leek veront
waardigd.
„Ik ben Elisabeth Goulby", zei ze.
Als ik al niet op de grond had gezeten, zou ik neer
gevallen zijn.. Cheviot scheen echter minder onthutst.
„Juist" zei hij, „u bent dus de beroemde juffrouw
Goulby, over wie men in wetenschappelijke bladen
schrijft?"
,Er is geen andere, voor zover mij bekend is".
„Natuurlijk niet", zei hij. „Mijn vrouw was een
beetje in de war en had de naam van die andere
vrouw niet goed in haar hoofd. Ik vind het erg interes
sant, juffrouw Goulby, u te ontmoeten, 't Is werke
lijk een hele eer voor ons. Liefste, kun je John-Arthur
niet even wakker maken, opdat hij juffrouw Goulby
kan zien? Bent u lang van huis weggeweest, juffrouw
Goulby om die bijzondere bloem te vinden?"
„Ik ben al drie maanden op pad, in verschillende de
len van het land. Het was een vermoeiende tocht,
maar nu is mijn onderzoek tenslotte met succes be
kroond! Eindelijk, eindelijk.."
Ze wendde zich tot mij. „Wat bedoelde u eigenlijk
met een juffrouw Goulby, die in uw pension logeert?"
Gelukkig antwoordde Cheviot voor mij. „Mijn vrouw
zei de naam verkeerd. Het is een juffrouw Dalby. Er
bestaat natuurlijk geen enkel verband tussen u en
haar. Ik neem aan, dat u na uw succes wel onmid
dellijk naar Londen zult terugkeren, om uw werk als
secretaresse van het geleerde genootschap weer op te
nemen?"
Het scheen niet in haar op te komen hem te vragen,
hoe hij dit wist. „Natuurlijk, natuurlijk", mompelde
ze verstrooid, „ik ga morgen terug".
„U moet een telegram sturen", zei Cheviot, „dan ko
men ze u in een zegewagen halen".
Cheviot was kennelijk een beetje opgewonden. Hij
sprong op en zei tegen mij:„Kom lieveling, we
moeten terug. Ik heb vanavond nog héél wat te doen".
In de auto vroeg ik: „Lieve schat, wat hééft dit te
betekenen?"
„In de allereerste plaats, dat die echtgenoot van
jou niet zo gek is, als jij dacht. En als inspecteur
Shanks dacht.
maar dat kan ik nog niet allemaal zo precies over
zien". Het was stellig het moment om hét bewonde
rende vrouwtje van de grote man te spelen. „Ja, lief
ste", zei ik, „ik ben ervan overtuigd, dat meneer
Shanks je wel fantastisch zal vinden, als je het hem
vertelt".
„O, ik zal het hem niet té nadrukkelijk vertellen",
zei hij grootmoedig. „Hoe dan ook, het is nu wel duide
lijk, dat „onze" juffrouw Goulby tot het misdadige
soort behoort, zoals ik van het begin af aan zei, en dat
ze niét in het pension met vakantie is, zoals ik geneigd
was aan te nemen, maar dat ze iets op het oog heeft.
Anders had ze niet de moeite genomen om dat mom
aan te nemen van een plantenzoekende juffrouw.
Ook is het wel duidelijk, wat ze op het oog had, ze
kwam in dat pension logeren om behulpzaam te zijn
bij de ontsnapping van Joe Moss".
Ik dacht even na en merkte op: „Maar Cheviot,
als zij samen met Pacock verantwoordelijk is
voor het ontkomen van Joe Moss waarom is ze dan in
het pension gebleven? Zou het niet veel veiliger voor
haar zijn geweest, onmiddellijk te vertrekken, toen hij
was ontsnapt?"
We reden vrij snel, sneller dan Cheviot placht te rij
den, als we geen bijzonder doel voor ogen hadden en
alleen maar aan vakantie dachten; desondanks keek
hij even niet naar de weg, maar in mijn richting.
„Je moet 't zó bekijken", zei hij. „Ze is naar Dart
moor gekomen om een ontsnapping uit de gevangenis
te helpen organiseren. Maar hoewel een zeker contact
met een gevangene langs allerlei kanalen mogelijk is,
kun je geen afspraak maken in de trant van: Ontmoet
me bij de kruising om half zeven vrijdagavond a.s.
Een man, die uit de gevangenis wil ontsnappen,
moet zijn kans afwachten, ook al heeft hij helpers
buiten de gevangenis klaar staan. Zijn kans kan op
vrijdag komen, maar ook op dinsdag ever een week.
of pas een maand of zelfs een jaar later. Maar als
hij weet, dat buiten de gevangenis alles is klaarge
maakt om hem op te vangen, zal hij binnen een perio
de élke enigszins geschikte kans aangrijpen. Hoe lan
ger die periode is, des te beter voor hem. Derhalve
installeerde juffrouw Goulby of liever gezegd! ónze
juffrouw Goulby, want ik weet haar ware naam nog
niet zich in het pension. Ze besprak een kamer
voor veertien dagen. Als de man in die periode (géén
kans had gekregen, was ze waarschijnlijk langer ge
bleven. Maar toevalligerwijze, zag hij vrij spoedig zijn
kans schoon. Wat moest zij toen doen? De aandacht
op zich vestigen door opeens te vertrekken? Of rustig
die veertien dagen uitblijven, zodat niemand verden
king zou gaan koesteren?"
Ik zag het in.
„Er is nog een ander punt," vervolgde Cheviot,
„Pacock was ook al plotseling vertrokken, omdat hij
zogenaamd dringend teruggeroepen werd naar de stad.
Als juffrouw Goulby nu precies hetzelfde zou doen, ter
wijl ze kon vermoeden dat Shanks haar verdacht na
die ondervraging.."
Ook dit zag ik in.
„Ben je het er wérkelijk mee eens?" vroeg hij en
even later voegde hij er tot mijn verbazing aan toe:
„Ik ben er namelijk nog helemaal niet zo zeker van.
Juffrouw Goulby vertrouwde op haar vermomming
als botanisch geïnteresseerde dame. Zo lang ze dat
mom kon volhouden, was ze betrekkelijk veilig. De
gebeurtenis van vanmiddag was een kans van één op
een miljoen. (Wordt vervolgd)
Advertentie
ZATERDAG 29 NOVEMBER
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De Hamlet van Stepney Green", 20
uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie Bob Buys
tot 22 uur.
De Waag" (Spaarne 29): Expositie Peter
van den Braken tot 16 uur.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Expositie Hans Wiesman tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit
het oerwoud", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De Mau-Mau slaat
toe", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„De zwarte baretten", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „Dr. Corda", 18 jaar,
19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Zar
und Zimmermann", alle leeftijden, 19 en
21.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare",
alle leeftijden, 19 en 21.15 u. Roxy Theater:
„De trommen van Fu-manchu", 14 jaar,
19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Bombers
B 52", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT:
Theater Monopole: „Het hart van Sint
Pauli", 14 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
Gebouw „Domi" (Zandvoorterpad): Ca
baretavond „De Prikkers", 20 uur.
„In 't Goede Uur": Klassiek grammof oon-
platenprogramma, 2122 uur.
ZONDAG 30 NOVEMBER
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De Vrek", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie
aanwinsten collectie Regnault, 1012.30 en
13.3017 uur.
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie Bob Buys tot 22 uur.
„De Waag" (Spaarne): Expositie Peter
van den Braken, 1116 uur.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36);
Expositie Hans Wiesman tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit
het oerwoud", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frans Halstheater: „De Mau-Mau
slaat toe", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u.
Lido Theater: „Carmen Jones", 11 uur;
„De zwarte baretten", 14 jaar, 14, 16.15,
19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Dr. Corda",
18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Het circus speelt toch", alle leef
tijden, 14 en 16.15 uur; „Zar und Zimmer
mann", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Rembrandt Theater: „Het grote avontuur",
11 uur; „Fanfare", alle leeftijden, 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De trom
men van Fu-manchu", 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Studio Theater: „Bombers
B 52", 14 jaar, 16.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT:
Theater Monopole: „Het hart van St.
Pauli", 18 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
,.In 't Goede Uur": Klassiek grammofoon-
platenconcert, 2122 uur.
Frans Halsmuseum: Grammofoonplaten-
concert: Werk van Mozart, 15 uur.
MAANDAG 1 DECEMBER
Stadsschouwburg: De Nederl. Comediê
met ,,'n Tik van de zon" van N. C. Hunter.
Die Raeckse: Muzikale show „Met zee
meer min", 20 en 21.30 uur.
Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie
Peters, 15.3016.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie
aanwinsten collectie Regnault, 1012.30 en
13.3017 uur,
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie Bob Buys, tot 22 uur.
„Galerie Espace" (Klein Heiligland 36):
Expositie Hans Wiesman, 1117 uur.
„De Waag" (Spaarne 29): Expositie Peter
van den Braken, 1116 uur.
Concertgebouw: Poppententoor stelling
1117.30 en 1923 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Liane, het meisje uit hét
oerwoud", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De Mau-Mau slaat
toe", 18 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Thea
ter: „De zwarte baretten", 14 j., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Dr. Corda"
18 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„De man met de duizend gezichten", 14 j.,
20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare",
14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Revolverhelden", 14 j., 14.30, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Gedoemd te
zwijgen", 14 j., 14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole: „Dorp
der zonde", 18 j., 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert, 2122 uur.
Gebouw „Zang en Vriendschap": „De
grotere wereld", adventtoespraak, 20 uur.