Raadsman liet koekjes met roomboter proeven „WIE TROUWT DE WEDUWE EN „HET KOFFIEHUIS" Kitsch viert hoogtij op de souvenirvakbeurs in de R.A.I. Nog meer grafiek in Amsterdam 7 Spectaculaire pret Zeldzame typering Ongeluk bij papierfabriek te Renkum kost monteur het leven Incident in de raad van Finsterwolde Kapitein Bouman van de „Nieuw Amsterdam" is hersteld ECONOMISCHE POLITIERECHTER Vrijspraak van overtreding keuringsverordening NESOVA 1959 GEOPEND Radio-actie ten bate van de jeugdzorg Van Dalsum in Den Bosch spontaan gehuldigd Tweede tcgelmuseum wordt in Makkum gevestigd Vrij grote brandschade op de „Prinses Irene'' DINSDAG 6 JANUARI 1959 Twee Nederlandse gezelschappen hebben ditkeer voor hun nieuwjaarspremière een blijspel van Goldoni opgediept en fraai versierd voor het voetlicht gebracht. Een begrijpelijke voorkeur, want onze acteurs willen ook wel eens hun talenten feestelijk uitvieren en daar biedt het. problematische repertoire van tegenwoordig weinig ge legenheid toe. Er komt heel wat fantasie voor kijken om die volstrekt ongeloof waardige komedies op geestrijke wijze amusant te maken, een flinke portie met talent en mensenkennis verweven ver beeldingskracht. Dat er speciaal op het ge- bied van de plastische expressiviteit, on misbaar bij het uitspelen van schetsmatige situaties, nog een aanzienlijke achterstand bestaat, daarvan kan men zich binnenkort weer vergelijkenderwijze overtuigen als het „Piccolo"-ensemble uit Milaan hier „De knecht vin twee meesters" van dezelfde auteur komt vertonen. Maar goed, ook de betrekkelijk lichtvoetige en doorgaans spirituele benadering van „Wie trouwt de weduwe?" en „Het Koffiehuis" door res pectievelijk het Rotterdams Toneel en Theater uit Arnhem bieden aantrekkelijk amusement. Waarschijnlijk is het niet nodig het zo langzamerhand vrij algemeen bekende hoofdstuk uit de. Italiaanse toneelgeschie denis na te vertellen, waarin Carlo Gol doni gedurende een groot gedeelte van de achttiende eeuw joyeus ondanks zijn vele zorgen en tegenslagen de hoofdrol speelde. Men weet, dat hij om een einde te ma ken aan de met grove onfatsoenlijkheden gepaard gaande verstarring van de over rijpe en dus aan verrotting onderhevige commedia dell'arte door er iets beters voor in de plaats te stellen de acteurs niet alleen scenario's maar ook uitgewerkte dialogen verschafte. Maar daarbij liet hij zoveel speelruimte, dat 'de geest van het oude volkstoneel als „gebonden improvi satie" kon voortleven in de populaire standaardfiguren. Zo ontstond dank zij de sprankelende kunstvaardigheid een ver edeling van het amusement door een thans indirect bereikte natuurlijkheid, uiteraard met alle geaffecteerdheid van die over moedig galante periode. In navolging van de door hem vereerde grootmeester Molière aarzelde Goldoni niet de uitwassen en de afwijkingen van het als eerbiedwaardig erkende gedragspatroon te hekelen, doch hij bleef daarbij in zoverre diens mindere, dat het hem nooit gelukte zijn virtuoos neergezette typen de dimensies van een karakter te verlenen. Doch daarom niet getreurd. Het is zijn onsterfelijke ver dienste ontelbare operettes avant la lettre te hebben geschreven, waarvoor de ge raffineerde vrolijkheid als muziek uit de dartele regels van de eenvoudige tekst opklatert. De beide thans aan- het Nederlandse repertoire toegevoegde stukken ontstonden kort na elkaar. „La vedova scaltra" letterlijk „De slimme weduwe" werd haastig neergepend voor de opening van het carnavalsseizoen in 1748 en bracht Gol doni behalve een ongekend succes ook veel kwaadaardige afgunst van zijn concur renten, gevolgd door bewijzen van trouwe loosheid van het publiek. Om zich opnieuw van de gunsten der toeschouwers te ver zekeren beloofde hij in het openbaar (na melijk in de epiloog van een zijner blij spelen) in het volgend jaar niet minder dan zestien nieuwe komedies te vervaar digen. Aan die inderdaad nagekomen toe zegging uit een opwelling van nijdige bra voure hebben wij behalve „De ware vriend" (enige jaren geleden eveneens door het Rotterdamse gezelschap vertoond) on der meer ook „Het koffiehuis" te danken In totaal omvat zijn nalatenschap een kleine tweehonderd werken, waarbij enige operalibretto's en een merkwaardig boek deel met herinneringen aan een vrucht baar leven, dat in 1793 met blindheid en armoede in Frankrijk eindigde. „Wie trouwt de weduwe?" is de montere, met parodistische verve opgediende ge schiedenis van een rijke Venetiaanse schone, die vier op een bal ontmoete vreemdelingen een behaagzieke Frans man, een onverstoorbare Brit, een arro gante Spanjaard en een romantische Ita liaan als huwelijkspretendenten op de proef stelt door hen in vermomming, wis selend naar de nationaliteit van de weder partij, listig tot trouweloosheid te ver leiden. Dat zij het tenslotte met haar land genoot eens wordt, zal niemand verbazen. Vreemder is dat zij haar onschuldige zuster aan de verwaande, flirtzieke Parijzenaar toevertrouwt maar acht, hoe meer ver enigde zielen hoe meer vreugd. Een derge lijk arrangement past in een revue van lichtzinnige manieren. Met behulp van de op spectaculaire effecten beluste decor ontwerper Nicolaas Wijnberg heeft regis seur Ton Lutz er een divertissement vol grappig uitgebuite trouvailles van willen maken. Het is jammer, dat hem daarvoor geen draaitoneel ten dienste stond, want de nadrukkelijkheid van de changementen bij open doek is op zichzelf wel aardig, maar trekt de boel uit elkaar. Is het een briljante voorstelling gewor den? Nee, dat mag men bij alle genoegen, geloof ik, niet zeggen. Mischien is het een verklaring voor wat men net nog mist, dat het spel zich niet absoluut genoeg ont wikkelt, volgens eigen regels en naar eigen aard, doordat telkens de persoonlijkheden van de acteurs zich aftekenden in de rol- figuren, die geen karikaturaal omlijnde grootheden zijn geworden. Het toneelspe len behelst teveel vertolkende elementen en is hier te weinig een manier van doen. Men heeft het in de goede richting ge zocht, zonder echter een beperking aan te durven tot enkele karakteristieke hoe danigheden met verwaarlozing van alle andere faculteiten. Van de mannen be nadert Steye van Brandenberg, die het als de flegmatieke lord met zijn afgemeten paradepas het gemakkelijkst had, het dichtst het ideaal. Pim Dikkers blijft een als Spaanse grande verklede Nederlander met ontoereikend aangeleerde uitingen van trots temperament. De salonjonker van Henk van Ulsen is in zijn radheid wat on duidelijk bij gebrek aan scherpe contras ten. De sonore gepassioneerdheid krijgt van Leo de Hartogh meer stem dan ge stalte. Zij allen hebben evenwel met be wonderenswaardige virtuositeit de veel talige humor in de kennelijk vrijpostige, soms ingenieuze bewerking van Dolf Ver spoor tot uitdrukking gebracht. Als de titelheldin is Lia Dorana over het algemeen verrukkelijk, een begerenswaar dige vrouw met een gevoelig verstand, koket badinerend met haar aanstekelijke charme. Zij is een veredeld natuurtalent. Met bescheiden registers, afgestemd op de omstandigheden van het ogenblik, weet zij steeds een treffende combinatie van zui vere tonen te bereiken. Hoewel wat zwaar maakt Pieter Lutz een paar malle beurten als duvelstoejager. Als de kamenier komt een schalkse Lies Franken niet los genoeg. Van de verdere medewerkenden moeten Jan Lemaire, Willy Ruys en John Lanting met waardering worden genoemd. Een groot voordeel is, dat de pret stijgt naar mate de avond vordert. Het laatste bedrijf heeft alle tintelende trekken van een ouderwetse finale. v:.ni Wil men echter meemaken, hoe men Goldoni moet en in Nederland ook kan spelen, dan dient men „Het koffiehuis" te gaan zien, waarin regisseur en vertaler Cruys Voorbergh bij de toneelgroep „Thea ter" in alle denkbare opzichten excelleert. Zoals deze fenomenale acteur een figuur neerzet, met weglating van al het niet ter zake dienende, zich geheel concentrerend op de gechargeerde doorwerking van een paar essentiële, kenmerkende details, zo en niet anders geeft men de stijl van de Ita liaanse komedie het bruisende elan terug Daar moet onmiddellijk aan worden toe gevoegd, dat hij op bijna eenzame hoogte uitblinkt en dat het in ons land reeds eerder gespeelde stuk op zichzelf van min der gehalte is dan het voorgaande. „Sier lijk en mager als het skelet van een vis" schrijft de overigens animerende spelleider in het programma ter kenschetsing van de intrige. Hij laat. het daarom op de achter grond omspelen met heerlijke muziek van Vivaldi (concerten voor twee trompetten, voor fluit en strijkers) en Pergolesi, hij mag zich gelukkig prijzen met een buiten gewoon mooi decor van Johan Greter en hij heeft met minutieuze zorg gestreefd naar een harmonisch ensemble. De gebeurtenissen zijn de moeite van het navertellen nauwelijks waard. Gol doni prees zichzelf in zijn gedenkschriften voor wat hij beschouwde als een bijzonder geslaagde toepassing van het klassieke be ginsel der eenheid van plaats: in een café immers, aldus zijn betoog, een trefpunt van mensen, kunnen verschillende hande lingen met elkaar verknoopt worden. Zo is er in ieder geval afwisseling te over. al Tweemaal Goldoni op de Nederlandse planken: Lia Dorana met. Leo de Har togh en (staande) Steye van Branden berg in „Wie trouwt de weduwe?" bij het Rotterdams Toneel en Cruys Voorbergh met Johan Walhain in „Het Koffiehuis" bij „Theater". zijn de verwikkelingen niet bijster interes sant. Men wordt getuige van de echtelijke ontrouw van een onder adellijk pseudo niem doorgaand heerschap met een danse res, men ziet een jonge koopman zijn ge leende geld verslingeren in een met. door gestoken kaarten gedreven speelhol en men kan proberen mee te leven met de hartelijke pogingen van de sympatieke terrashouder om alles en iedereen in het reine te brengen. Het is allemaal heel sim pel. Met merkbare geestdrift hebben de medewerkenden geprobeerd als geani meerde poppen aan het dansen te komen in de zwierige trant van de jongleurs der vrolijke lagunenstad. Aan zo'n voorsteling met de beste be doelingen ziet men weer eens hoe onvol doende de opleiding aan de Nederlandse toneelscholen is. Men leert te weinig de veelzijdige lichaamsbeheersing, die nodig is om volledig in het spel als zodanig op te gaan. Niettemin leverden vooral Mia Goossen, Johan Walhain en tot op ge ringere hoogte ook Bob Goedhart aantrek kelijke prestaties. Ingeborg Elzevier be wees in ieder geval de gewenste mogelijk heden in zich te hebben. Jacques Snoek pro beerde oprecht en gewillig zijn particuliere gedragingen naar het warmbloedig frivole te verbuigen, Annie-Marie Hcyligers toon de een zuidelijke trots in haar vrouwelijk heid, Carl van der Plas en Siem Vroom bewandelden strijdlustig het gevaarlijke pad naar de zelfkant van de samenleving. Temidden van al het woelige gedoe wan delt een hardhorende roddelaar rond, Don Marzio, die voortdurend de onrust aan stookt met zijn insinuaties op grond van afgeluisterde wetenschap en die tenslotte smade'ijk het veld moet. ruimen als de eerbaarheid zegeviert.. Het is een voor treffelijk door de schrijver aangegeven partij, echter niet meer dan een opzet, die ingevuld en gekleurd mbet wordpn,. Met pen zeldzaam knappe -dosering.; van klpine tics, zoals het genotzuchtig gébruik van een snuifdoos, maakte Cruys Voorbergh er met een paar kromme reumatiekbenen een zeldzaam gave creatie van een kwaadaardig, gevaarlijk oud wijf. Daar is alles mee gezegd en zo moet het ook bij Goldoni, die uiteraard nog het systeem van de vaste emplooien voor de variaties van standaardfiguren huldigde. Daar is tevens het verschil tussen beide voorstellingen mee aangegeven: bij de Rotterdammers komt. het vermaak vooral van het. komedie- spreken, bij „Theater" vooral van het ko mediespelen. David Koning Maandagmiddag is bij de papierfabriek van Van Gelder Zonen aan de Rijn te Renkum een ongeluk gebeurd, waarbij de 56-jarige, gehuwde monteur W. Daams uit. Arnhem om het leven is gekomen. Op het dak van het ketelhuis van de papierfabriek had de monteur met enkele mede-arbeiders in opdracht van de ma chinefabriek De Kennemers n.v. te Bever wijk een schoorsteen gebouwd. Het werk was na drie maanden arbeid juist gereed gekomen. Men wilde de 24 meter hoge takelmast, die met vier touwen vast stond, gaan strijken. Daartoe liet de heer Daams zich in een stoeltje omhoog takelen. Toen hij achttien meter hoog was brak het touw en viel hij naar beneden. Hij was onmid dellijk dood. Tijdens de gistermiddag in Finsterwol de gehouden raadsvergadering hebben de beide leden van Gemeentebelangen de ver gaderzaal verlaten. De reden hiervan was dat bij het benoemen van leden van de Woonruimtecommissie deze fractie werd gepasseerd. Er werden vier communisten en één vertegenwoordiger van de Partij van de Arbeid in deze commissie be noemd. De voorzitter, burgemeester Loopstra, had voorgesteld in deze com missie drie communisten, één lid van de P.v.d.A., en één lid van Gemeentebelan gen te benoemen. De heer P. Nuninga van Gemeentebe langen zei, dat de beweringen over sa menwerking en democratie van de zijde van de communisten slechts loze woorden zijn. De rechten van de minderheid, aldus spreker, worden met voeten getreden, zo dat van samenwerking geen sprake is. „Indien de communisten hun houding niet wijzigen, zullen wij niet in de raadsverga dering terugkomen", verklaarde hij. Commodore G. Bouman is geheel her steld van de tijdens slecht weer op de At lantische Oceaan aan boord van de „Nieuw Amsterdam" opgelopen oogblessure. Hij is per vliegtuig naar New York gegaan, waar hij het commando over zijn schip weer op zich zal nemen. Woensdag zal de „Nieuw Amsterdam" uit New York voor een zevendaagse cruise naar West-Indië vertrekken. „U proeft de roomboter" aldus de slagzin, die een bakkerij in Gouda heeft laten drukken op het omhulsel van een harer soorten koekjes. In augustus van dit jaar nam een keurmeester van de keu ringsdienst van waren in Haarlem een monster mee uil een winkel in Veisen, waaraan de firma via een Ileemsteedse grossier had geleverd. „Ondeugdelijk van samenstelling, slechts vijf percent van het vetgehalte in de koekjes is room boter", luidde de conclusie van het labo ratorium van de keuringsdienst. Maandagmiddag diende de zaak voor de Haarlemse economische politierechter, mr. J. D. Vink. De officier van Justitie, mr. J. Wiarda, eiste wegens overtreding der keu ringsverordening bij wijze van waarschu wing 35 boete. Mr. A. A. J. Rijksen uit Gouda, gemach tigde voor de bakkersfirma, vocht aller eerst de tenlastelegging aan. De firma had de koekjes niet ter levering in voorraad, doch had deze reeds geleverd. Verder citeerde pleiter een arrest van de Hoge Raad in 1922, volgens hetwelk als ob.iectieve norm een produkt „een aantoonbare hoe veelheid" van een bepaalde stof moet be vatten. Dat is bij deze koekjes het geval, aldus pleiter. Is de aanduiding „U proeft de roomboter" onjuist? De eèn proeft het wel, de ander niet. Mr. Rijksen zei wel degelijk roomboter geproefd te hebben. Daarop opende hij een koffer, en bood de magistratuur, de parketwacht en de pers een koekje van de gewraakte samenstelling aan. En daarnaast een koekje uit een om hulsel, waarop"tond „Dat is lekker....". De raadsman wilde daarmee zijn stelling nog ondersteunen, dat men naar zijn me ning met evenveel recht zowel de ene als de andere slagzin kan gebruiken. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Tenslotte concludeerde hij tot vrijspraak. De politierechter achtte niet bewezen, dat de firma de koekjes met r.ame in Heemstede ten verkoop in voorraad had en sprak haar dus op formele gronden vrij. „Het was lekker," merkte mr. Vink tenslotte nog tot de advocaat op. (Van een onzer redacteuren) In een der zijhallen van het RAI-gebouw is maandag de zevende Nederlandse sou venirvakbeurs „Nesova 1959" geopend. Zij is aanmerkelijk kleiner dan in voor gaande jaren. Enige tijd geleden heeft zich namelijk een honderdtal fabrikanten en importeurs teruggetrokken omdat zij het niet eens waren met het beleid van de organisatoren. Deze hadden namelijk in de afgelopen jaren een aantal „branche vreemde" artikelen tot de beurs toegela ten die er volgens de meerderheid der souvenirfabrikanten niet thuishoorden. Deze meerderheid is daarom na veel ge harrewar uitgetreden. Zij zal nu op 12 ja nuari in de Utrechtse jaarbeursgebouwen een eigen vakbeurs openen. De overgeble- Adrertentie Italiano, de heerlijke versnapering bij n verkoudheid EEN PRODUCT VAN KING- EN RANGFABRIEKEN TONNEMA N.V. SNEEK De liefhebbers van grafische kunst kun nen in Amsterdam terecht! Het prenten kabinet van het Stedelijk Museum expo seert tot 12 januari grafiek van de „Ecole de Paris" uit eigen collectie en die van het Rijksmuseum. Met alle respect voor het grafische werk, dat op de andere tentoonstellingen te zien is: deze expositie is natuurlijk de mooiste, ook al kon niet alles me bekoren. Het be grip Ecole de Paris werd ruim genomen en lijkt me nu als propaganda te dienen voor zekere uitingen, welker belang nog zal moeten blijken. Toulouse Lautrec, Cézanne, Renoir en Gauguin rekent men niet tot de Ecole de Paris, maar ze kunnen als voor gangers beschouwd worden en hun prach tige litho's kan men niet genoeg zien. Nog steeds komt het ons als merkwaardig voor, dat Renoir heel Italië afreisde om een portretje van Richard Wagner te maken. Hier ontmoet men vooral litho's. Gauguin is natuurlijk ook vertegenwoordigd met houtsnedes. De Ecole de Paris wordt eigenlijk voor namelijk bepaald door namen namen van Franse kunstenaars en buitenlanders, werkende in Parijs in de tijd, dat deze stad als het belangrijkste centrum van de schil derkunst mocht gelden. Toen die namen begonnen te gelden leefden Cézanne en Renoir nog. Signac kunnen we bij de school ofwel bij de voorgangers rekenen. We zien hier van hem een gezicht op Vlissingen, een litho in kleuren. Hoe beheersten ook Bonnard, Vuillard en Roussel deze tech niek! Van Picasso is er werk uit verschillende perioden. Onder meer trof me een portret van de kunsthandelaar Vollard, die zovele artiesten opdracht tot grafisch werk ge geven heeft. Zo kwam zelfs de zondags schilder Rousseau tot een litho. Ik beperk me verder tot. het noemen van enige na men. Vertegenwoordigd zijn dan voorts Vlaminck, Delaunay, Chagall. Léger. Ma tisse, Derain en Rouault. De abstract werkende Bissière is ook tot de Parijse school te rekenen. Dan komen enkele figuren, die wel zeer bij het Parijs van vandaag horen. Een Friedlaenaer ech ter zou men ook in Engeland of Amerika kunnen denken. Dat in Parijs een atelier van Hayter, een soort laboratorium voor moderne grafiek, is gevestigd, heeft meer met. de markt te maken dan met de Franse geest, die voor mij zo sterk spreekt uit de kleurenlitho van Raoul Dufy, hier overi gens maar slecht vertegenwoordigd. Zijn werk dient dan vermoedelijk het belang van de overige grafici te propageren, van hen die toch echt niet tot. de Ecole de Paris gerekend kunnen worden. Ru van Rossum, die tezamen met de Amerikaanse Doris Seidler tot 24 december bij Santee Landweer grafiek exposeert, werkte ook op een atelier van Hayter: dat was echt iets voor hem, want hij is ge grepen door het middel als weinig anderen. Daarin schuilt het gevaar dat het middel doel wordt. Van Rossum beheerst zijn middelen echter dusdanig, dat hij ze al creërend kan vergeten. Ik meen dat Doris Seidler er meer moeite mee heeft. Van Rossum ken ik als een inspirerende leraar. Ik geloof, dat zijn geestdrift uit zijn werk te lezen is. Bob Buys Ook dit jaar zal een der omroepvereni gingen een radio-actie houden ten bate van een charitatief doel. Het is dit keer de AVRO die onder het motto „Een ge zonde jeugd is alles waard", „alles op één kaart" gaat zetten in een nieuw ra diospel, waarvan de netto opbrengsten ten deel vallen aan de sectie jeugdzorg van de Nederlandse Jeugdgemeenschap, aan het Centraal Genootschap voor Kinder herstellingsoorden en Gezondheidskolonies en aan de Stichting Vakantieverblijven Lagere Schooljeugd. Het bedrijfsleven zorgt voor de prijzen, die een totale waarde hebben van circa twee ton. Dezer dagen wordt in het gehele land een krant huis aan huis verspreid Met een bon uit deze krant krijgt de luiste raar desgewenst bij een kruidenier een landkaart. Aan de hand van deze kaart kan men tijdens iedere uitzending van het spel twee plaatsnamen raden, waarvan twee teams de week daarop in een hersen- gymnastiekwedstrijd tegen elkander uit komen. Het is de bedoeling, dat de luis teraars behalve de beide plaatsnamen ook de uitslag van de wedstrijd raden alsme de de namen van twee bedrijven die in dez plaatsen zijn gevestigd. Zijn oplossing kan men vermelden op een briefkaart met ex tra postzegels alsmede voor welke der drie deelnemende organisaties men zijn bijdra ge wil bestemmen. Het spel begint op dinsdag 27 januari tussen 19 en 20 uur. Voor elk van de 15 uitzendingen zijn meer dan 190 prijzen be schikbaar. ven groep, die thans in de RAI exposeert, omvat nog slechts een vijftig vakgenoten. Deze willen zich over het algep^egn meer op „het betere souvenir" gaan toeleggen, maar voorshands blijkt daar helaas nog weinig van. Een rondgang langs de ver schillende stands op de Nesova 1959 bracht ons tot de slotsom, dat het gros van het aanbod, precies als in vorige jaren, weer uit zielloze kitsch van de ergste soort be staat. Legio zijn weer de houten en aarde werk molentjes, klompjes en boertjes, naaidozen met ingebrande krullen en op schriften en wat dies meer zij, meestal in kakelbonte schrikkleuren uitgevoerd en liefst nog voorzien van een ingebouwde verlichting. Dat het publiek en de winkeliers! dergelijke prullaria nog altijd grif schij nen te slikken is toch wel een uitermate triest verschijnsel. Is dan alle moeite, die welmenende particuliere organisaties en overheid zich nu al jaren getroosten om de massa en zelfs de schooljeugd tot een beter begrip van estetische waar de te brengen, tevergeefs geweest? Ge zoudt het welhaast denken wanneer men, op een vakbeurs als deze, zijn oor te luis teren legt. Hoe is het anders te verklaren, dat. er bijvoorbeeld nog steeds fantastische omzetten gemaakt worden in zulke wan staltigheden als geurende kunstrozen, in welker plastieke bloemknoppen als top punt van absurditeit kleine gloeilampjes branden Gelukkig ziet men er ook. zij het spaar zaam, artikelen die getuigen van een be tere smaak. Een collectie fraai-gemodel- leerde Spaanse sierpoppen b.v., waarvan de besten, in fijn gedetailleerde streek- drachten, een sieraad kunnen zijn voor ieder intérieur. Er is ook heel mooi klein houtsnijw rk uit Duitsland en Italië, waarin soms een gelukkige synthese is gevonden tussen estetische vormgeving en doelmatigheid. Een geslaagd voorbeeld hiervan vormt een simpel asbakje van veredeld blik, strak en eerlijk van lijn. dat bevestigd is op een leren buideltje, gevuld met fijn kiezelzand. Het gewicht en de „plooibaarheid" van dat zand zorgen er voor, dat het asbakje zelfs op een smalle armleuning van een stoel muurvast staan blijft. Bovendien is het geval voorzien van een sigarettenhouder, die een vergeten-op- smeulend peukje op het kritieke moment automatisch in de asbak wipt, inplaats van op uw dure tafelkleed... Ook op het gebied van goedkope siera den is er veel dat van een verheugde smaakverbetering getuigt: grappige han gers en armbanden met Picasso-achtige of geometrische motieven, en een bij zonder mooie collectie colliers van veel kleurige schelpen (een nouveauté uit Por- gal, gemaakt door vissersvrouwen) of kralen van hout, glas, kurk. Er zijn zelfs enkele bijzonder decoratieve exem plaren, waarvoor de grondstof bestond uit gedroogde kapucijners en bloemzaden: een bewijs dat men met een beetje fanta sie zelfs uit de allergoedkoopste materia len leuke en smaakvolle opschik kan ma ken. Veel van die bijoux zijn vervaardigd door leerlingen van kunstnijverheidsscho len in Amsterdam en elders, die hiertoe door enkele handelaars uitgenodigd wa ren. Maar voor de rest van het geëxposeer de past helaas maar een woord: erbar melijk! President. Mr. F. L. Nepperus, oudste vice-president van het gerechtshof te Am sterdam, is tot president van dit hof be noemd. Hij volgt in deze functie de op 1 januari om gezondheidsredenen met ver vroegd pensioen afgetreden president jhr. mr. P. J. H. M. van der Does de Willebois op. Twee bouwvakarbeiders uit Haarlem en een uit Heemstede werden, evenals vijf Zandvoortse collega's bij verstek, veroor deeld tot tien gulden boete subs, twee dagen, omdat zij eind september bij hun patroon waren weggebleven zonder toe stemming van het gewestelijk arbeids bureau. De officier van Justitie had tegen ieder 50 boete geëist. De acht mannen werkten, in dienst van een Haarlemse onder-aannemer, op een bouwwerk in Zandvoort. Toen de onder aannemer niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen ontsloeg hij de arbeiders. In overleg met de onder-aannemer bood de eigenaar van het betrokken aannemings bedrijf aan de arbeiders in zijn dienst te nemen. „Als jullie het werk afmaken, be taal ik ook de twee dagen, die jullie niet van de onder-aannemer hebben gekregen", zou de hoofdaannemer gezegd hebben. De arbeiders gingen hiermee akkoord, doch bleven na enige dagen van het werk weg. Volgens de officier hadden de arbeiders hun nieuwe patroon moeten zeggen, dat zij zouden vertrekken en via een civiele procedure aanspraak op de bewuste twee dagen loon maken. Volgens de collectieve arbeidsovereenkomst is een aannemer nog gedurende een week financieel aansprake lijk voor een onderaannemer, die niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Naar zijn mening was er geen sprake van een overmacht of dwangpositie, ook al hebben de mannen dit mogelijk zo aangevoeld, al dus de officier. Het bevreemdde de politie rechter, dat de, als getuige gehoorde, aan nemer. die de arbeiders later in dienst nam. genoemde bepaling in de c.a.o. riet zou hebben gekend. Het aanbod het gederfde loon voor twee dagen te zullen betalen, indien de arbeiders het werk maar zouden afmaken, beschouwde de rechter als een aasje, dat getuige in zijn eigen belang had uitgegooid. De bouwvakkers hadden zich echter aan de arbeidsovereenkomst moeten houden. Krentenbrood is brood Een 34-iarise Hillegomse winkelier, die van het produktschap voor granen etc. geen toestemming heeft om brood te ver kopen, stond terecht, omdat hij krenten brood heeft geleverd aan klanten in zijn woonplaats en in Lisse. Hij achtte zich niet strafbaar, omdat krentenbrood naar zijn mening geen brood geen „dagelijks brood", zoals hij zei is. maar luxe brood. De officier stelde, dat in de bewuste ver ordening snrake is van .brood, niet zijnde roggebrood". Hij achtte kwade trouw niet aanwezig en eiste als waarschuwing een boete van 15 subs, drie dagen. Mr. Vink veroordeelde de winkelier tot in subs, twee dagen Op de vraag van verdachte, wat hij met het krentenbrood moest doen. dat hij nog in voorraad had. antwoordde de rechterlijke macht: „Terugsturen". De bakkerij in Bunschoten Spakenburg, die het krentenbrood aan verdachte lever de. werd vervolgens bij verstek conform de eis veroordeeld tot 50 boete. De firma was reeds op 29 september veroordeeld, doch had de leveranties van. krentenbrood aan niet door het productschap erkende winkeliers voortgezet. Na de opvoering van „De rechter van Zalamea" van Calderón door de Haagse Comedie in het Casino te 's-Hertogenbosch hebben spelers en publiek gisteravond de zeventig jaar geworden acteur Albert van Dalsum spontaan gehuldigd. „Lang zal hij leven!" riep men aan weerskanten van het voetlicht uit, waarna een minutenlange ovatie deze wens bevestigde. De directeur van de schouwburg en een vertegenwoor diger van de Bossche jeugd boden met woorden van dank en grote waardering geschenken aan. Een groep als figuratie fungerende soldaten overhandigde bloe men door welk gebaar de jubilaris zich zeer getroffen toonde. In ons blad van zaterdag hebben wij, zoals de lezers gemerkt zullen hebben, een merkwaardige vergissing gemaakt, die wij hierbij recht zetten: het is geen zestig maar vijftig jaar geleden dat Van Dalsum zijn carrière op de planken begon. Zijn be noeming in 1949 tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw geschiedde uiter aard nipt bij zijn gouden jubileum, want dat heeft pas plaats bij het begin van het volgende seizoen. MAKKUM. (Friesland) krijgt na Delft, het tweede tegelmuseum van ons land. Dit zal worden ingericht in het Waagge bouw, waarvoor tot nu toe geen bestem ming kon worden gevonden, hoewel ver schillende mogelijkheden in overweging werden genomen. Het plan om in de Waag een natuurhistorisch museum in te richten, bleek niet gemakkelijk uit te voe ren. Het nieuwe plan, een tegelmuseum, heeft meer kans van slagen, temeer om dat Makkum van ouds een centrum van aardewerkindustrie is en het begin van de inrichting van het museum is er dan ook al. Het is een waardevolle tegels( houw. die voorzichtig uit een oude boerderij is losgemaakt. De schouw zal in het Waagge bouw een plaatsje vinden en aldus op een geschikte wijze worden behouden. Het vlaggeschip voor de „Oranjelijn". de „Prinses Irene" waarin op 9 december door nog onbekende oorzaak brand uit brak, zal met een vertraging van vier we ken worden opgeleverd en op dinsdag 17 maart naar Rotterdam vertrekken. De brand heeft vrij grote schade aangericht. Het proviandkoelruim is geheel uitge brand en ook is zware schade toegebracht aan elektriciteitskabels, die over een gro te afstand vernieuwd moesten worden. Vijf passagiershutten, die reeds geheel be timmerd en van kooien voorzien waren, waren zo zwaar beschadigd, dat de inrich ting grotendeels weer gesloopt moest wor den. Ook is vrij veel waterschade gecon stateerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 9