Kabinet ontstond uit falend verantwoordelijkheidsbesef Uitgaan in Haarlem „Jonas" of een filmexpressie van Duitse schuld en angst Werkstaking moet mogelijk blijven door wijziging van het recht Sonia Gaskell hoopt op regeringssteun voor Frans-Nederlandse balletmanifestaties VRIJDAG 23 JANUARI 1959 7 mooier met NEVEDA wol n klasse apart! Opdracht Hans Kox voor pianokwartet Johan Kaart ontdekt diefstal in „De Kleine Komedie" „Con Brio" geeft een jubileumconcert Voorsorteren of niet bij links afslaan op kruispunt? PROF. SAMKALDEN IN HAARLEM: TONEEL MUZIEK VOLKSUNIVERSITEIT AMATEURTONEEL DIVERSEN GELOOF EN WETENSCHAP FILMVOORSTELLINGEN KNAC geeft inlichtingen over de toestand van de wegen Maatregelen in Den Haag tegen difterie Schilder Van Mever wordt zestig jaar Ministerraad E.G.K.S. TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Begrafenis Else Mauhs Laatste Van Gohgs in Nederland terug DE DUITSE PSYCHIATER dr. Ottomar Domnick heeft de Berlinale 1957 met een film verbaasd, die èn naar inhoud èn naar vorm van bijzondere gesteltenis geacht mag worden. Ottomar Domnick had voordien nooit een film gemaakt, in ieder geval geen produkt, dat voor een groot publiek ge schikt was. Met „Jonas" kwam hij evenzeer betogen als getuigen. Het merkwaardige is. dat hij er zijn staat van dienst als psychia ter volkomen mee in overeenstemming bracht of moet ik zeggen: tot gelding en dat dan nog wel met de zuivere expres siemogelijkheden van de film. Iedereen, die deze beschouwing leest, zal begrijpen, dat „Jonas" van Ottomar Domnick geen pu bliekfilm is in de zin, die wij daaraan hechten. Het echte bioscooppubliek vindt de film een onding. Maar misschien stemt het tot nadenken, dat ze in Duitsland volle zalen trok. Dat valt dan weliswaar te ver klaren uit het feit, dat „Jonas" een pro bleemstelling heeft, die vooral de Duitsers raakt, maar men mag daaruit de conclusie trekken dat het voor ons op zijn minst al interessant is na te gaan waarom juist de Duitsers er zo door worden geraakt waarbij wij beslist niet over het hoofd zien, dat het eigenaardige, het eigen aar dige, van deze film ons misschien wrevelig stemt, maar het de Duitsers aan het den ken zet. Zozeer heeft Domnick algemeen menselijke gevoelszaken met Duitse schuld complexen in elkaar verweven, dat men ertoe komt zich achteraf te gaan afvragen wat er nu specifiek Duits is aan het pro bleem, waarmee de hoofdfiguur in „Jonas" worstelt. Men kan dan stellen, dat „Jonas" niet alleen het geval uitwerkt van een man, die zijn vriend op de vlucht uit het con centratiekamp in de steek heeft gelaten en jaren later zijn hele schuldcomplex ziet kwijt te raken. Dat is op zichzelf een inte ressant geval, maar het moet toch wel aanrakingspunten hebben met een groter, een vérstrekkender schuldcomplex, wil het blijven intrigeren. Het moet dus symbolisch zijn. Het geldt volgens de lezing, die daarvan wordt ge geven, alle Duitsers, omdat zij de bescha ving hebben verloochend uit angst voor Hitler. In de film laat Jonas zijn vriend in de steek uit angst te worden doodgescho ten. Jonas poogt zich jaren later van de schuld te bevrijden. Of hij erin slaagt, laat de film in het midden. Jonas probeert het wel. Domnick heeft, daarvoor de situatie bedacht, dat zijn hoofdpersoon zichzelf een houding probeert te geven door zich een hoed aan te schaffen, toonbeeld van eigenwaarde en vertrouwen in eigen kracht van verschijning. Die hoed raakt hij kwijt. Hij steelt een andere. Er staan initialen in van de eigenaar: M. S. Die initialen herin neren hem aan de vriend, die hij op de vlucht uit het concentratiekamp in de steek liet Diens initialen waren ook M.S. Wan neer deze M.S. is gevonden, blijkt het niet de vriend te zijn. Jonas rest niets anders dan naar huis te gaan, vol onzekerheid over zichzelf, misschien gelouterd door zijn angst, maar vol onuitgesproken onrust, zelfs tegenover het meisje, dat het beste met hem voorheeft. MEN KAN DUS uit dit geval een hele problematiek van de Duitse „nazi schuld" puren. Dat doet men te eerder, wanneer men de film niet alleen ziet; maar ook hoort. Houden de beelden de hoofd figuur steeds gevangen binnen de onont koombare ban van de angst en de schuld, de geluiden dragen er nog meer toe bij die indruk te versterken. Telkens klinken stemmen, die Jonas aan zijn verleden her inneren. Telkens wordt Jonas geconfron teerd met zijn betrekkelijke zekerheden in het Duitsland van nu, dat menigmaal wordt verweten trots te zijn op uiterlijke wel vaart en herstel, schijnwelvaart, die zich eigenlijk op innerlijke voosheid laat voor staan. De muziek, nu eens sterk syncopisch, dan weer gebaseerd op elektronische im pulsen, speelt een effectrijke rol, geheel gericht op het versterken van de expressie, een eigen leven leidend, parallel aan dat van Jonas.. De regie-assistentie van Her- bert Vesely zal Domnick niet weinig van Advertentie Voor 2. wikkels krijgt u 6 leuke borduurkaartjes Neveda, Rokin 118, Amsterdam De jonge Nederlandse componist Hans Kox heeft van professor Conrado Galzio, directeur van het, Italiaanse Muziek-Con- servatorium in Caracas (Venezuela) op dracht ontvangen voor het componeren van een pianokwartet. Deze opdracht is tot stand gekomen door bemiddeling van de eerste secretaris van de Nederlandse ambassade, Robert de Roos, in Venezuela, en de stichting Donemus in Amsterdam. Uit het kantoor van het theater „De Kleine Komedie" aan de Amstel in Am sterdam is 's nachts circa duizend gulden gestolen. De acteur Johan Kaart vond om half twee een der toegangsdeuren van het theater open staan. Bij onderzoek bleek, dat de met hangsloten afgesloten laden van een schrijfbureau in het kantoor waren opengebroken. Het geld was loon, •dat aan het personeel zou worden uit- '^taald. Het Amsterdamse symfonie-orkest „Con o" zal op dinsdag 10 februari ter ge- genheid van zijn vijfentwintigjarig be- aan, een uitvoering geven in het Con- ertgebouw in Amsterdam. Onder leiding an de dirigent Nico Hermans en met me iewerking van de pianosolist Willem An- iriessen voert „Con Brio" werken uit van Frid, Beethoven en Dvorsjak. nut zijn geweest bij de functionele toepas sing van het geluid. Vesely is de man van „Nicht mehr fliehen", ook al, zij het zeer verbrokkeld, een poging tot vastleggen van een tijdmoment, dat in „Jonas" op de voet te volgen, gestalte kreeg. De titelrolspeler in „Jonas". MEN BEGRIJPT HET: de film „Jonas" is een film pur sang. Ze is geen experiment. Ze drukt logisch waarneembaar de bedoe lingen van haar maker uit. Wie de film ziet, voelt zich beklemd. Hij kan zich van de angst en het schuldbesef van Jonas niet losmaken. Ik moet bekennen, dat Domnick voor mijn gevoel de overeenkomst of, zo men wil, associatie met het algemeen Duitse schuldcomplex meer in "het vage liet dan ik wenste. Ik geloof echter dat men een Duitser moet zijn om meteen te weten waarop hij doelt. De begeleidende tekst laat veel minder te raden over. Maar wanneer dat mijn enige bezwaar is, dan nog bewonder ik deze film zeer. Zij is zo ongemeen expressief, dat zij voortdurend aan onze aandacht - aan ons geweten - appelleert. Van vandaag af wordt ze ver toond in „De Uitkijk" te Amsterdam. P. W. Franse Urenlang heeft het gerechtshof te Leeu warden, bijgestaan door een drietal des kundigen, twee politiemannen uit Heeren veen en de directeur van het Centraal Bu reau voor de afgifte van Rijvaardigheids bewijzen in Den Haag, de heer H. M. W. Westerlaken, zich beziggehouden met de vraag of bij het linksafslaan de auto's op een kruispunt van wegen binnen het mid delpunt van de kruising moeten blijven of buitenom moeten rijden. De mening van deskundigen was verdeeld en de procu reur-generaal was van oordeel, dat de be antwoording van de vraag afhangt van de breedte van het kruispunt, de grootte van de auto en de intensiteit van het ver keer. Het gerechtshof kreeg deze vraag te be antwoorden, omdat de kwestie van het op een kruispunt vóór elkaar passeren door de Hoge Raad naar het hof was terugver wezen. Men is met deze kwestie in een impasse gekomen door de uitspraak van de Hoge Raad, dat noch het een noch het ander is voorgeschreven, maar dat het van de fei telijke omstandigheden afhangt hoe de automobilist moest handelen. Auto's moe ten echter volgens de jongste voorschrif ten voorsorteren wanneer ze op een kruis punt linksaf willen. De praktijk heeft uit gewezen, dat twee elkaar tegemoetkomen de en daarna linksafslaande auto's min der risico lopen in botsing te komen wan neer ze links vóór elkaar heen rijden. In de instructieboekjes van de rij-examina- toren wordt deze methode dan ook voor geschreven. De politie houdt zich echter meestal aan de letter van de wet, die niet toestaat dat een auto zonder noodzaak op de linker weghelft komt. Vandaar dat een 45-jarige inwoner van Blesse op 1 novem ber door de Heerenveense verkeerspolitie werd geverbaliseerd, toen hij bij Heeren veen, met een rij-instructeur naast zich, op een kruispunt linksaf sloeg en daarbij links voor een tegemoetkomende auto wil de passeren. De kantonrechter te Heeren veen veroordeelde hem tot ƒ20 boete; de rechtbank te Leeuwarden maakte er 7,50 van, maar de Hoge Raad vernietigde dit vonnis. De procureur-generaal van het hof achtte de autobestuurder strafbaar, om dat hij de linkerbocht krapper had geno men dan de situatie ter plaatse noodzake lijk maakt. Hij was slechts 40 cm. van de linkerberm vandaan gebleven, terwijl de kruising ter plaatse 15 meter breed is. De procureur-generaal vorderde 1 boete. Op 7 februari zal het gerechtshof uitspraak doen. Dr. DE JONG VOOR HUMANISTISCH VERBOND. Voor de afdeling Beverwijk van het Hu manistisch Verbond komt dr. W. de Jong uit Overveen zondagmorgen om half elf in het Statenhuis aan de Velserweg spre ken over het bevolkingsvraagstuk. Als de partijen van de meerderheid in de Kamer, die het kabinet-Drees hebben doen vallen, bij de verkiezingen versterkt uit de bus komen, behoort een kabinet zon der socialisten tot de reële mogelijkheden. Dit zou betekenen, dat er na maart in ons land géén vooruitstrevend beleid meer zou worden gevoerd. Aldus prof. dr. J. Sam- kalden, minister van Justitie in het afge treden kabinet-Drees, op een bijeenkomst, die door de federatie Haarlem van de Par tij van de Arbeid donderdagavond in ho tel De Leeuwerik in Haarlem was belegd. Prof. Samkalden stelde, dat de Partij van de Arbeid steeds gestreefd heeft naar een verbetering van de positie van de min der draagkrachtigen in onze samenleving en hij gaf aan, wat naar zijn mening op het stuk van sociale rechtvaardigheid nog moet worden bereikt, vooral ten aanzien van een geleidelijke opheffing van de eco nomische ongelijkheid. In dit opzicht betreurde spreker het, dat de vakverenigingen in een verzwakte po sitie dreigen te komen, doordat een geoor loofd strijdmiddel de werkstaking hen zou worden onthouden. Hij was er een voorstander van, dat in het recht tot uit drukking zou worden gebracht, dat de nor male plicht van de arbeider tot het leve ren van een werkprestatie, tijdelijk kan worden geschorst, zolang een arbeider deelneemt aan een werkstaking, die wordt gesteund door een vakorganisatie, mits de ze staking niet in strijd is met een be staande Collectieve Arbeidsovereenkomst of met de wet. Tevens zou moeten worden vermeden, dat de arbeider door bedrei ging van een dwangsom wordt verplicht te werken tijdens een werkstaking. Prof. Samkalden meende, dat zulk een rege ling tot stand zou dienen te komen. Ten aanzien van de recente kabinetscri sis merkte de spreker op, dat de meer derheid in de Kamer zó geschrokken is van haar actie, dat zij thans probeert de verantwoordelijkheid van haar overmoed af te schuiven op de Partij van de Arbeid. In dit verband herinnerde prof. Samkal den aan een recente uitlating van dr. Bruins Slot, die zich bevreesd had getoond, dat bij de vorming van een kabinet steu nend op de kamermeerderheid en bij ver kiezingen in 1960, de Partij van de Arbeid anderhalf jaar lang de gelegenheid zou hebben oppositie te voeren. „Hieruit spreekt geen groot vertrouwen in een der gelijk kabinet en men zou kunnen consta teren, dat bij de thans gevolgde procedu re tussenkabinct en verkiezingen in maart het landsbelang geofferd is aan het electoraal belang van de groepen, die de meerderheid in de Kamer vormen." Uit een falend verantwoordelijkheidsbesef is het kabinet-Beel te voorschijn gekomen, aldus spreker, en allerlei voorstellen blij ven thans achterwege, omdat zij tot ver schil van mening zouden kunnen leiden bij de aanhang van de meerderheidspartijen. „Het kabinet-Beel wil de status van een echt kabinet paren aan de verantwoorde lijkheid van een demissionair kabinet". Sporttoto Eén van de voorbeelden van een achter wege laten van klaarliggende voorstellen noemde prof. Samkalden de sportloterij. Een principiële beslissing was al geno men en een wetsontwerp lag klaar. Toch is dit niet ingediend. Prof. Samkalden meende dat de reden hiervan zou kunnen liggen bij de omstandigheid, dat het moei lijk of onaangenaam zou kunnen zijn voor de antirevolutionaire ministers, vóór de verkiezingen met een dergelijk wetsont werp te komen, omdat dit mogelijk op tegenstand in eigen kring zou kunnen stuiten. Onlangs is van de zijde van de Pacifis tisch Socialistische Partij het verwijt ge komen, dat de partij van de Arbeid het ka pitalisme „bewoonbaar" zou maken. Prof. Samkalden beschouwde deze opmer king echter allerminst als een verwijt: „Onze partij wil een democratische trans formatie van het kapitalisme, waardoor onze idealen geleidelijk ingang kunnen vinden, maar het bewoonbaar maken van de wereld blijft onze taak". De vergadering werd geopend en geslo ten door de voorzitter van de federatie Haarlem van de Partij van de Arbeid, de heer J. Willemse. ZOON VAN TYRONE POWER GEBOREN Donderdag is in Hollywood een zoon van de 15 november in Madrid overleden film acteur Tyrone Power geboren. Zaterdag 24 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: „Suiker" van Hugo Claus wordt tenjonclc gebracht door liet Rotterdams Toneel onder regie van Ton Lutz met Ina van Faassen, Guus Hermus, Leo de Hartogh en Jan Lemaire in de hoofd rollen. De decors zijn van Nicolaas Wijn berg. Zondag 25 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van „Mercadet" van Honoré de Balzac onder regie van Georges Vi- taly. Bob de Lange, Henni Orri, Ton van Duinhoven en Peter Aryans spelen de voornaamste rollen in dit blijspel, waar van Max Nord de vertaling maakte. Maandag 26 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Het blijspel „Nina" van André Roussin wordt onder regie van Johan de Meester opgevoerd door de Nederlandse Comedie. Mary Dresselhuys, Henk Rig- ters en Guus Oster spelen de hoofdrollen. De japonnen zijn van Dick Holthaus, het decor is van Johan de Meester. Woensdag 28 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Piccolo-Theater uit Milaan geeft een voorstelling van „De knecht van twee meesters" van Carlo Goldoni onder regie van Giorgio Strehler. Mede werkenden zijn onder anderen: Lidia Alfonsi, Marcello Moretti, Antonio Bat- tistello en Checco Rissone. Donderdag 29 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Eveneens van Goldoni is het stuk „Het koffiehuis", waarvan de toneel groep „Theater" een voorstelling geeft. Cruys Voorbergh is de regisseur en de vertaler van dit stuk, waarin hijzelf met Mia Goossen, Johan Walhain en Bob Goedhart een voorname rol vervult. Donderdag 29 januari, Stadsschouwburg, 14 uur: Onder auspiciën van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen geeft de Toneelgroep „Theater" een voorstelling van „De laat ste verlofganger" van Jan Staal onder regie van Johan Walhain. Medewerken den aan dit stuk zijn onder anderen: Hetty Beck, Elise Hoomans, Anny de Lange en Bernhard Droog. Het decor is van Johan Greter. Vrijdag 30 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Onder auspiciën van de stichting „Geloof en Wetenschap" draagt de ac trice Loudi Nijhoff enkele korte verha len voor: „Portret van een vrouw" van Tennessee Williams, „De juwelen" van Guy de Maupassant, „De sterkste" van August Strindberg en „Het geluk" van Katherine Mansfield. Dinsdag 27 januari, Concertgebouw, 20 uur: Het Nederlands Studentenorkest geeft een concert onder leiding van Jan Brussen. Hel programma vermeldt wer ken van Britten, Mozart, Schubert en de Tweede Symfonie van Rudolf Escher. Dinsdag 27 januari, Mincrvathcater 20.15 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft in samenwerking met de I-Ieemsteedse Kunstkring het eerste con cert van de serie „Klassieke meesters". Het programma omvat werken van Bach, Schubert en Chopin. Soliste in dit con cert is Varda Nishry (piano). Donderdag 29 januari, Concertgebouw, 20 uur: Het Doopsgezind Zangkoor en het Haarlems P.T.T.-Mannenkoor geven in samenwerking met het Noordhollands Philharmonisch Orkest een concert on der leiding van P. Potgieser en H. de Jong. De werken die zij ten gehore zul len brengen zijn van Brahms, Handel en Mozart. Vrydag 30 januari, Grote Kerk, 11.3012.30 uur: De beiaardier Arie Peters geeft een concert. Composities van Bach, Han del, Haydn, Beethoven, Grieg en Von Gluck staan op het programma. Zaterdag 31 januari. Grote Kerk, 11.30 en 12.30 uur: Nogmaals geeft Arie Peters dit keer gelegenheid van de verjaardag van Prinses Beatrix een concert. Hij zal een aantal vaderlandse liederen të'ri' ge hore brengen. Zaterdag 31 januari, Bethelkerk 20.15 uur: De organist Feike Asma geeft in samen werking met de zangkoren Con Amore, Luctor et Emergo en Haarlem-Noord een concert. Het programma omvat werken van onder meer Zwart, Widor, Salomé en Handel. Maandag 26 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Joh. G. Wertheim houdt de derde voordracht over „De ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst". Maandag 26 januari, Bakenessergracht 10, 20 uur: Kunstboekbindster mejuffrouw W. Kits van Waveren vervolgt haar cur sus over „Papiertechnieken" in de loka liteit van de Vereniging voor Handen arbeid. Dinsdag 27 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: De heer Ch. A. Cocheret houdt een lezing over „Humor in de krant". Woensdag 28 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Prof. dr. W. Banning belicht het onderwerp „Industrialisatie, sociaal- ethisch bezien". Donderdag 29 januari, Coornhertlyceum, 20 uur: De heer L. H. H. Schutte ver volgt zijn cursus „Tekenen naar levend model". Donderdag 29 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Vertoning van de film „Het ge beurde gisteren" van Wim Povel. Zaterdag 24 januari, Het Wapen van Heem stede, 20 uur: De Heemsteedse toneelver eniging „Nut en Genoegen" geeft een voorstelling van „Een grote zwarte poes" van Rie Knegtmans en Piet Mossinkoff onder regie van L. Beek. Dinsdag 27 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelvereniging H.E.T. met „Lang weekend". Zaterdag 31 januari, „Het Wapen van Heemstede", 20 uur: Nogmaals geeft „Nut en Genoegen" onder regie van L. Beek een voorstelling van „Een grote zwarte poes". Maandag 26 januari, Brinkmann, 14.15 uur: Voor de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen houdt Jelle Troelstra een lezing over „Grote karikaturisten". Woensdag 28 januari, St. Bavo, 19.30 uur: Onder auspiciën van de Algemene Bond van Ouden van Dagen, afdeling Haar lem, geven de Rokato's met medewerking van het accordeonorkest „Haarlem- Noord" een feestavond. Woensdag 28 januari, Brinkman (Hout plein) 20 uur: Voor het Genootschap Ne derlandEngeland houdt de heer W. R. Rodgers een lezing over „The spoken word versus the written word". Vrydag 30 januari, Chr. Jongemannenver. (Lange Margarethastraat) 20 uur: Gezel schap „Con Amore" geeft onder leiding van de heer W. F. de Bruin een cabaret avond. Vrijdag 30 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Loudi Nijhoff houdt een voordracht avond. (Zie onder: Toneel). Zondag 25 januari, Lido theater, 11 uur: Dc film „De groene hel" wordt vertoond. Zondag 25 januari. Studio theater 11 uur: Een voorstelling van de kleurenfilm van Guus Oster, Henk Rigters en Mary Dresselhuys in het blijspel „Nina", yjaarvan de Nederlandse Comedie op maandag 26 januari een voorstelling geeft in de Haarlemse schouioburg. Deze week is de KNAC gestart met een nieuwe dienst voor het autorijdend pu bliek: een wegen-informatiedienst. In Den Haag, op het secretariaat, bevindt zich het centrum een speciaal telefoonnum mer hoopt men binnenkort van P.T.T. te krijgen dat van 's ochtends 6 uur tot 's avonds 9 uur (in bijzondere gevallen 11 uur) aan een ieder, die daarom ver zoekt, inlichtingen verstrekt gedurende de winterperiode (1 oktober31 maart) over de toestand van de Nederlandse we gen, maar ook over die in België, Frank rijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zwit serland en Spanje. De gegevens over de toestand van de belangrijkste Nederlandse verkeersaders worden verzameld via een veertigtal ga rages, benzinestations en pleisterplaat sen. De gegevens over de wegen in het buitenland worden verkregen van de te Parijs zetelende federatie van automo bielclubs, die uit geheel West-Europa in lichtingen ontvangt van de landelijke automobielclubs. De KNAC stuurt de Ne derlandse gegevens per telex naar Parijs. Voor het telexverkeer tussen Frankrijk en Duitsland kan gebruik worden gemaakt van het NAVO-telexnei De toestand van de Nederlandse wegen wordt enkele keren per dag bij de peil- stations opgevraagd als er aanleiding toe bestaat. Parijs geeft ook enkele keren via de telex de laatste berichten uit België, Frankrijk, Duitsland en Italië door. We kelijkse inlichtingen worden verkregen uit Oostenrijk, Zwitserland en Spanje. Er wordt echter naar gestreefd ook uit deze landen frequenter inlichtingen te verkrij gen, doch de toestand van de wegen gedu rende de winterperiode in Oostenrijk en Zwitserland is meestal vrij stabiel. De Scandinavische landen hoopt men ook nog te kunnen inschakelen. Verder luistert de KNAC-wegen-informatiedienst dagelijks een 27-tal radio-weerberichtendiensten af. De dienst geeft ook inlichtingen over al lerlei, niet door het weer veroorzaakte ver keersstremmingen als gevolg van wegom- leggingen, corso's, internationale sport wedstrijden en dergelijke. Er zal naar ge streefd worden deze inlichtingen ook ge durende de zomermaanden in beperkter vorm te geven. Onderhandelingen worden reeds gevoerd om te komen tot uitzending via de radio van deze wegen-informaties. Van eind november tot nu hebben zich in Den Haag 20 gevallen van difterie, voor namelijk bij kinderen tussen 3 en 7 jaar, voorgedaan, waarvan drie met dodelijke afloop. Hoewel men niet van een epidemie kan spreken, heeft de Haagse G.G.D. besloten in samenwerking met de schoolartsenor ganisatie, de kruisverenigingen en de ent gemeenschap, bij wijze van voorzorgs maatregel, binnen een periode van vijf we ken de gehele schoolgaande jeugd in de leeftijd van 4 tot 14 jaar te vaccineren of wel te hervaccineren. De uit Zaandam afkomstige kunstschil der A. P. van Mever hóópt op 27 januari zijn zestigste verjaardag te vieren. Hij volgde de lessen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam en wist zich spoedig naam te verwerven als schilder van bloemen, stillevens en por tretten. Ook als zanger genoot de heer Van Mever bekendheid. Hij maakte deel uit van het Nederlands Kamerkoor en trad verscheidene keren op als solist. De bijeenkomst van de raad van minis ters der E.G.K.S., die 3 februari zou wor den gehouden, is tot 5 februari verdaagd. De vergadering zal te Luxemburg worden gehouden. De Hoge Autoriteit zal dan een nieuw voorstel tot uitbreiding van de financiering der kolenvoorraden tot ren groter aantal kolenmijnen aan de raad voorleggen. Walt Disney „De Afrikaanse leeuw". Zondag 25 januari, Rembrandttheater, 11 uur: J. P. Strijbos vertoont de film „Zwerftochten door Spanje" in kleuren Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 1015 uur en op zon en feestdagen van 1315 uur. Tijdens de Winterflora in het Krelagehuis is het museum tot 26 januari dagelijks ge opend van 1019 uur. (Kaarsverlich ting na zonsondergang.) Teylermuseum: Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten, 10—17 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur (zondagen 1316 uur). Cruquiusmuseum. historische machines, maquette van Nederland met waterstan den, 9—12.30, 13.30—16 uur. Krelagehuis: Tentoonstelling „Winterflora" tot 25 januari, dagelijks geopend van 1022.30 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken. Romans: Barnes, Isabella de Schone; Bernanos. De laatste strijd; Hare, De moord op het Rijks bureau; Knight. Ik worstel en kom boven: Noel de Gaulle. Cyaankalibi; Vestdijk. De bruine vriend - Het veer - Barioni en Peter - Pijpen: Bazin. Lève-toi et marche: Linn, A letter to Eli zabeth: Pirandello, Dal naso al cielo: Répaci, La carne inquieta. Ontwikkelingsboeken: Vloemans, Logica; van Veldhuizen, De kerk aan de zelfkant: Bosman, Dc wet toezicht kredietwezen: Stoffels, Blind doek. zwaard en weegschaal; Jakobs, Gesprekken met jongens; Löbsack, Tussen hemel en aarde: Thorwald, De stille strijd; Bruinsma, Multivibra tor schakelingen, inleiding tot de robottechniek.; Saporano. Carducci; Rutten, Nederlandse dicht kunst van Kloos tot Claus: Keuls, Valscherm, ge dichten; Cami, Roos uit modder, gedichten; Nie- geman. Ik kan wonen: de Lange. Geursen en Blextoon-Zwolsman, Theorie, geschiedenis en di dactiek van de muziek: Veldkamp. Klassikaal spreekonderwijs: Gatti, Het wilde zwarte hart; Morus, Het rijk van Venus; van der Heydcn. At las van de antieke wereld (leeszaal); Ruff. Her senspoeling; Blair. Met de moed der wanhoop; Jaarverslag 1957 Centrale organisatie T.N.O. (Van onze correspondent in Parijs) Sonia Gaskell, de directrice van het Nederlands Ballet, die enige maanden verlof in Parijs doorbrengt, werkt grootse plannen uit met het doel een intieme samenwerking tussen Franse en Neder landse dansers mogelijk te maken. Het Festival International des Jeunes Choré- graphes heeft haar uitgenodigd eind juli van dit jaar toe te treden tot de pro grammaleiding van de balletvoorstellin gen, die dan weer in Aix-les-Bains ge houden zullen worden. In de directie heb ben ook Yves Bonnat en Eugène Grun- berg weer plaats genomen. De Franse regering heeft al een subsidie toegezegd en mevrouw Gaskell hoopt nu ook een officiële financiële steun in Nederland te verkrijgen, waardoor dit inter nationale dansfeest de eerste plaats een Frans-Nederlandse manifestatie zou kunnen worden. Naast de grootste Franse balletten, die van de Parijse Opera en van de Markies de Cuevas, zou dan ook het Nederlands Ballet worden Het stoffelijk overschot van mevrouw Else Mauhs is opgebaard in de rouwka mers aan de P. C. Hooftstraat 181-183 in Amsterdam. De teraardebestelling geschiedt op maandag 26 januari om 13 uur op de be graafplaats Zorgvlied aan de Amsteldijk, nadat eerst in de Stadsschouwburg van elf uur tot half twaalf in een chapelle ar- dente gelegenheid zal zijn mevrouw Else Mauhs de laatste eer te bewijzen. Ambassades. De regeringen van Ne derland en Paraguay zijn overeengekomen de wederzijdse diplomatieke vertegen woordigingen tot ambassades te verheffen. Mr. J. C. van Beusekom, thans gezant in Paraguay met standplaats Buenos Aires, wordt ambassadeur. uitgenodigd om zijn nieuwe creaties in Aix-les-Bains voor het voetlicht te bren gen. Mevrouw Gaskell zou dus gaarne de actieve medewerking van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen verkrijgen, want ze beschouwt het als een zeer groot cultureel belang wan neer de jonge Nederlandse danskunst voor een internationaal forum dan jaarlijks van talent en prestaties getuigenis zal kunnen afleggen. Het vierde transport van de collectie van Vincent van Gogh, die gedurende enkele maanden in Tokio en Kyoto werd geëxpo seerd, is donderdagmiddag met het toestel van de S.A.S. op Schiphol aangekomen, zo dat thans alle schilderijen en tekeningen ter waarde van ongeveer vijftien miljoen gulden weer in Nederland aanwezig zijn. De begeleidster van het vierde transport mej. E. Joosten, conservatrice van het rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo vertelde dat het Poolvliegtuig van de S.A.S. tussen Anchorage en Kopenhagen met zware tegenwinden te kampen heeft gehad en daardoor een tussenlanding in Os lo had moeten maken om brandstof in te nemen. Dat was de reden, waarom het vliegtuig uit Tokio enkele uren na schema- tijd in Kopenhagen, arriveerde. De S.A.S. had inmiddels reeds besloten om het aan sluitende toestel naar Amsterdam te laten wachten, opdat de negen kisten met schil derijen, die een waarde vertegenwoordi gen van ruim een miljoen gulden zon der haast en met de grootste zorg konden worden overgeladen. Medewerking daar van werd aan de passagiers voor het tra ject Kopenhagen-Amsterdam-Brussel ge daan. De reis van Tokio naar Amsterdam was zonder enig bijzonder voorval verlopen en ook ditkeer, evenals bij de drie vooraf gaande transporten, was voor bewaking op de landingsplaatsen zorggedragen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 11