Horen en zien Pum en Doppie Het huis der infraphil Kort en bondig Agenda voor Haarlem Televisietoneel zonder daarvoor op te richten vast gezelschap 29.75 Uitreiking Martinus Nijhoffprijzen 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Kijkertje luister PHILIPS De radio geeft woensdag Televisieprogramma PLAN VAN ACTEUR FRANS VASEN A cht nieuwe Nederlandse liedjes voor de televisie Nederlandse beiaardier in Sao Paulo Dichter Robert Burns herdacht Kerkelijk Nieuws Laatste eer aan Else Mauhs DE HOUTWERK N.V G. Wagenaar lijstaanvoer der van de „Bruggroep" DOOR IRIS BROMIGE Door weer en wind ABDIJSIROOP: DINSDAG 27 JANUARI 1959 Na een zeer ovangrijk en boeiend jour naal, waarop men reeds opnamen kon zien van het vreemde arenaproces in Havana tegen Batista's politiechef Jesus Sosa Blanco, wiens dossier bepaald niet blanco genoemd kon worden, kreeg men van de N.C.R.V. een programma voor gezet, waaraan meer te luisteren dan te bezien viel. Het begon met Peter van Campens interviews, respectievelijk be treffende de zorg voor de visstand in de Noordzee en het Noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan (waarbij ook een paar gedelegeerden van Nederland aan de conferentie in Londen gehoord werden, onder wie de markante expert aan de Urkerkustvisserij Brons) en voorts over het belang van het spoelen van melk flessen, alsmede over de tewerkstelling van dienstweigeraars, waarbij enigen hunner zowaar ook zelf aan het woord kwamen, al was het alleen maar over hun behandeling. De documentaire over de invloed der moderne reclamemethoden „De ratten van Hameln" waarvan men kon hebben verwacht, dat het geïnspireerd zou zijn door het onlangs daarover in Amerika verschenen boek „De verborgen verlei ders" was een lelijke tegenvaller: het lag voorachtig ingebed tussen de menin gen van de mensen uit het reclame vak en de consumenten, waarvan men zóveel tegen elkaar kon wegschrappen, dat er niets noemenswaardig overbleef. Het miste alle dynamiek, waarom wij reclame juist zo leuk vinden. Verder was daar weer Pi Scheffer met zijn introductie van artiesten van de grammofoonplaat „Pas geperst". De vraaggesprekken, waar altijd wel een beetje gezellige ironie doorheentintelt, werden deze keer gehouden met Benedict Silberman, Herman Emmink, Greetje Kauffeld en een paar leden van het Meteorkwartet, waarbij men van elk een plaat kon horen. Zo werden eindelijk de oren ook nog eens gestreerld, na geruime tijd uitgewassen te zijn, terwijl de ogen wat moe door de kamers dwaalden. We hebben weer echt naar de televisie ge luisterd. Beeldschermer Advertentie Bij spierpijnen, reumatiek, neusverkoudheid. m Type 7529 f 37.50 Waar warmte helpt, helpt Philips „Infraphil" beter HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.45 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevarieerd progr. 12.00 Hawaiianmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagen da. 13.20 Dansmuz. 13.50 Medische kroniek. 14.00 Jeugdconc. 14.45 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 De kat van de stoel, progr. voor en over mannen. 17.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek: Het emi gratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Hammond-orgel en zang. 18.40 Act. 18.50 Gram. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 De Christen in de veranderde samenleving, caus. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tussen de regels door, caus. 20.15 Dit is uw leven, caus. 21.10 Promenade-ork., Omr.koor en sol. 22.15 Ritm. muziek. 22.45 Tussen mens en nevelvlek, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.5024.00 Socialistisch nieuws in Espe ranto. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huis vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Dagoe, hoorsp. 12.15 Motetgezelschap. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Koor. kamerork. en solist. 12.37. Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. caus. 13.20 Lichte muz. 13.45 La Son- nambula, opera (gr.). 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Meisjeskoor. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Gram. 18.15 Spectrum van het Chris telijk organisatie- en verenigingsleven. 18.30 Pia norecital. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weer- ber. 19.10 Koorzang met comm. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Pol. caus. 20.05 Gram. 20.15 Omr.ork. en soliste. 21.15 Dit kleine grote land, klankb. 22.15 De atoombom: Verstand en geweten (II), caus. 22.30 Gram. 2.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsportuitsl. 23.20—24.00 Platennieuws. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.10 Ka- mermuz. 16.30 Filmmuz. 17.00 Nieuws. 17.10 Ka mermuziek. 17.50 Boekbespr. 18.00 Ork.conc. 18.10 Lekenmoraal en -filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws 19.30 Koorzang. 20.00 Hoorsp. 21.15 Operettemuz. 22.00 Nieuws. 22.25 Ethnische muz. 22.15 Kunnen wij u helpen?, caus. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30—17.40 Voor de kinderen. 20.00 Weekjourn. VPRO: 20.30 Filmprogr. 20.50 Caus. 21.00 Christus wordt weer gekruisigd, TV-speL De heer J. Velleman, tot voor kort werk zaam als chef van de programma-admini stratie bij de Nederlandse Televisiestich ting, is opgenomen in de produktieleiding van n.v. Multifilm. Van de produktieleiding bij Multifilm maakt voorts deel uit de heer G. de Clercq. Naar aanleiding van de steeds toenemende moeilijkheden die de televisie ondervindt bij het aantrekken van spelers voor tele visietoneeluizendingen heeft de heer Frans Vasen, leider van het Nederlands kamer toneel „De Speelkamer", zijn visie op deze kwestie samengevat in een plan, waarin hy een oplossing ervoor aangeeft. Dit plan is onder meer gezonden aan de minister en de staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, de Raad voor de Kust, de stichting Toneelcoördinatie, de N.T.S., de Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars en aan de toneelgezel schappen. Het vormen van een t.v.-toneelgezelschap waaraan door het bestuur der N.T.S. wordt gedacht brengt volgens de heer Vasen stellig niet de gewenste oplossing. De acteurs daarvoor zouden worden aan getrokken met de belofte, dat zij mogen blijven spelen op het toneel. Om aan het nodige geld te komen om deze krachten naar waarde te honoreren, schermt de tele visie met het begrip toneelspreiding, dat subsidie garandeert, aldus de heer Vasen. Het voorstel van de heer Vasen houdt onder meer in: Handhaving van de gezel schappen Nederlandse Comedie en Haagse Comedie, Het Rotterdams Toneel, Theater en Arena. Deze gezelschappen staan vol gens een aan te gane overeenkomst in samenwerking met de t.v. hun topacteurs één avond af aan de t.v. Deze gezelschap pen spelen een tot twee keer per seizoen een uitgespeeld stuk voor de televisie. Voor zover de directie dit wenst speelt het ge hele gezelschap één of meer stukken per seizoen speciaal voor de televisie. Voorts wordt in het plan gesteld: op heffing van alle andere gesubsidieerde ge zelschappen, die in hun huidige samen stelling niet voldoen aan de eisen die ge steld moeten worden en sinds jaren de Op dinsdag 17 februari zullen in een N.T.S.-programma acht van de nieuwe Nederlandse liedjes gepresenteerd worden, die in de afgelopen maanden geschreven werden, om mee te dingen naar de ..Grand prix Eurovision de la chanson Européen- ne". Anders dan in voorgaande jaren zal in diezelfde uitzending nog bekend worden gemaakt welk liedje van deze acht ons land zal vertegenwoordigen op de internationale finale. Daartoe zal telefonisch contact wor den opgenomen met twaalf juries, elk van tien personen, die in verschillende plaatsen in ons land voor deze televisie-uitzending werden bijeengebracht, namelijk in Leeuwarden, Goes, Emmeloord, Noorbeek, Eindhoven, Emmen, Aduard, Maarssen, Zutphen, De Rijp, Goor en Den Haag. De uitslag van iedere jury, die door de voorzitter ter plaatse aan de studie zal worden doorgegeven, zal hoorbaar zijn voor de t.v.-kijkers en worden ingevuld op een scoringbord. SAO PAULO (AFP) De Nederlandse beiaardier Leen 't Hart zal drie dagen het carillon van de kathedraal van de Braziliaanse stad Sao Paulo bespelen ter gelegenheid van de vierhonderdvijfde ver jaardag van de stad. Het carillon, dat in Nederland is gegoten, bestaat uit drieën vijftig klokken. De zwaarste weegt vier ton. Leen 't Hart zal kerkmuziek en klas sieke muziek ten gehore brengen. KILMARNOCK (Reuter) In de hele wereld hebben Schotten zaterdag en zon dag herdacht dat hun vermaarde dichter Robert Burns twee honderd jaar geleden werd geboren. Het centrum van de festiviteiten was Kil marnock, in de nabijheid van het dorp Alloway waar op 25 januari 1759 Burns het levenslicht aanschouwde. De herden king werd door vele buitenlanders bijge woond. In Moskou is deze week een ten toonstelling geopend die aan Burns is ge wijd. zorgenkinderen vormen van het toneel en van de subsidiërende overheid. Door opheffing van deze gezelschappen ontstaat een in elk opzicht aanzienlijk reservoir van „vrije spelers". De Neder landse Televisiestichting biedt die spelers, die harer inziens daarvoor in aanmerking komen een overeenkomst, die inhoudt dat de spelers het gehele seizoen beschikbaar zijn voor de t.v. tegen een door subsidie gedekt basissalaris plus een honorering per uitzending. De spelers kunnen naast hun contractueel televisiewerk elders naar ver kiezing toneelspelen. Hierdoor zullen auto matisch nieuwe, vrije combinaties van ac teurs ontstaan, die zich onder meer kunnen bezighouden met en aanvullend werken op de toneelspreiding. Dat deze situatie mogelijk is bewijst, aldus de heer Vasen, het bestaan sinds een jaar van „De Speelkamer". De overheid (rijk, provincie en gemeente) kan het werk van deze combinaties in belangrijke mate stimuleren en ondersteu nen door het verstrekken van een redelijke subsidie per voorstelling. Als waarborg voor het artistieke gehalte van de voor stellingen van de combinaties, die voor subsidie in aanmerking willen komen, dienen de premières van deze voorstellin gen gekeurd te worden door een in te stel len raad van advies inzake de toneelsprei ding, samengesteld uit deskundigen, leiden de toneelfiguren en provinciale adviseurs, zoals bijvoorbeeld directeuren van grote streekschouwburgen. Tenslotte wordt in het plan van de heer Vasen opgemerkt, dat getracht moet wor den de kwaliteit van de telerecording te verbeteren, zodat ook vooruit stukken kunnen worden opgenomen, bijvoorbeeld in de zomer wanneer de acteurs meer „speling" hebben. Bovendien wordt her haling van goede stukken aanbevolen. Het oeuvre van Max Schuchart en Bert Voeten, waarin buitenlandse litteratuur binnen de kring van het Nederlandse le zerspubliek is gebracht, werd maandag in de raadzaal van Den Haag gehonoreerd bij de uitreiking van de Martinus Nijhoff prijzen voor vertalingen, ingesteld door het Prins Bernhardfonds. De commissaris van de Koningin in de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, de Haagse burgemeester, mr. H. A. M. T. Kolfschoten, leden van de gemeente raad, de echtgenote van de Britse ambas sadeur in Nederland lady Mason en be langstellenden uit het Nederlandse kunst leven zijn getuige geweest van de huldi ging van de beide prijswinnaars en van het eerbetoon dat aan Martinus Nijhoff („Vertaler par excellence") bij de her denking van zijn sterfdag is gegeven. „Het begon met mij toen mijn leermees ter Nijhoff mij voor het fait accompli stelde dat, zo kan ik wel zeggen, mijn lot bepaald heeft", zei Bert Voeten, die zijn eerste opdracht „Venus observed" van Christopher Fry te vertalen voor de Haag- Se CóMédièf' iri^herihhë'ring bracht. Deze' schrijver heeftvooral de aandacht van de jury getrokken door zijn ShakespeaTè-Vèr- talingen, waarvan Jeanne van Schaik-Wil- ling schreef, dat in deze teksten het stof van de tijd wordt weggeblazen en waar van prof, Bachrach waarderend sprak als „Een grootse poging". Zeer sterk is deze bewonderende waardering ook uitgespro ken voor de vertalingen van Fry. Max Schuchart, die in 1948 met een beurs van de UNESCO naar Engeland ging, daar colleges volgde in Liverpool en daarna „pressreader" werd bij de Britse ambassade, heeft een indrukwekkende reeks op zijn naam staan. Zijn vertalin gen omvatten werken van L. A. G. Strong, John Erskine, Oscar Wilde, Terence Ratti- gan, Tennessee Williams, C. S. Lewis en Edgar Mittelholzer. De bekroning heeft hij echter voor zijn vertaling van „The lord of the ring" van J. J. R. Tolkien ge kregen. „Een monnikenwerk" noemde Antoon Coolen voorzitter van de jury het moeizame vertaalwerk van de twaalfhonderd pagina's tekst. „Het is vol bracht met fijnheid en diepe ernst. De ver taling leest men als Nederlands proza. Hierin is steeds iets strikt gelijkwaardigs gevonden voor Tolkiens bijzondere werk, een epos, oorspronkelijker dan de Odys- Ned. Herv. Kerk Bedankt voor Zoetermeer (2de pred.pl.) A. Klein Kranenburg te Hilversum; voor Streefkerk J. Wieman te Oudewater. Be noemd tot hulpprediker te Tiel G. H. Bosch, hulpprediker ie Akker- en Murmerwoude. Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Veendam H. Postma te Sint Pancras; naar Oude Tonge A. Jon kers te Schalkwijk. Bedankt voor Zoeter meer (2de pred.pl.) A. Klein Kranenburg te Hilversum. Geref. Kerken Aangenomen naar Anna Jacobapolder W. Plaverkamp, kand. te Kampen, die be dankte voor Dussen, Godlinze, Harmeien en voor Ten Post (Gron.) Bedankt voor 's-Gravenhage-Oost (vac. F. E. Hoekstra) en voor Utrecht-Oost (vac. H. W. H. van Andel) J. Wilschut te Zeist. Maandagmiddag werd de kist met het stoffelijk overschot van de op 22 januari overleden actrice Else Mauhs om half één de Stadsschouwburg in Amsterdam uitge dragen. Als slippendragers fungeerde een aantal bekende acteurs en actrices. Links op de foto ziet men Albert van Dalsum en Paul Steenbergen, rechts Eduard Ver kade, Johan de Meester, mevrouw Geor gette Hagedoorn en Cruys Voorbergh. In de aula op de begraafplaats Zorgvlled sprak als eerste dr. J. Hulsker namens de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en tevens uit naam van de Amsterdamse wethouder voor kunstzaken. Dr. Hulsker getuigde van de dankbaarheid der regering tegenover de actrice, die haar hele leven in dienst van toneelkunst heeft gesteld. Else Mauhs, aldus spreker, was een begenadigd actrice, die een voorbeeld zal blijven voor vele generaties van toneel spelers en actrices, die na haar zijn ge komen De heer Hulsker deelde mede, dat prof. V. P. S. Esser kortgeleden een bron zen buste van de actrice heeft gemaakt. Dit borstbeeld staat thans in het departements gebouw van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. Namens het toneel heeft Albert van Dal sum afscheid genomen. In Else Mauhs is een van onze allergrootste-actrices heen gegaan, zei hij. Het grootse van haar lag in een verborgen tederheid. Zij was een vrouw, die de poëzie van de liefde kon spelen. Else Mauhs is, aldus Van Dalsum, de. grote, onvervangbare Nederlandse ac trice geweest. Bij het toneelspel is het zo, dat als de grote techniek komt, de droom verloren gaat. Else Mauhs hield de droom vast, ook in haar grote technische kunnen. Als persoonlijk vriend sprak tot slot jhr. P. G. van de Poll. Een kleine tweehonderd belangstellenden volgden de baar, die onder het spelen van het koraal „Jesu joy of men's desiring" van Bach werd uitgedragen naar de met vele bloemen en kransen omzoomde groeve. Namens de dochter van Else Mauhs dankte de kunstschilder Ad van der Kop voor de getoonde belangstelling. Pum en Doppie voelden zich helemaal niet op hun gemak met het gevalMaar ze durfden die vreemde man niet te weigeren. Ze keken elkaar eens beduusd aan en bedachten allebei hetzelfde: hij moest dan maar mee-eten. Pum zette drie bordjes neer en schepte uit de pan op. „Nou, dat ziet er prima uit!", lachterde landloper. „We zullen maar dapper toetasten, hè? Eet ze, jongens En de man begon met smaak te eten, terwijl Pum en Doppie elkaar tersluiks zuchtend aankeken. 7879 Advertentie BRUYNZEEL KEUKENS en KASTEN De plasticbekledingsplaat Kampersingel 20-24 - Tel. 0 2500 - 11932 De communistische „Bruggroep voor vrede en socialisme" zal bij de verkiezin gen op 12 maart in alle districten met een gelijke lijst uitkomen. Deze bevat de na men van zestien kandidaten. De eerste vier zijn: G. Wagenaar, H. Gortzak, me vrouw M. E. Lips-Odinot, en B. Brandsen. Zij hebben ook thans zitting in de Twee de Kamer. In april van het vorig jaar wer den zij uit het partijbestuur en als lid van de C.P.N. geroyeerd. Daarna hebben zij de Bruggroep opgericht. Na de verkiezin gen zal de groep zich beraden over de op richting van een eigen partij. 31. Het huis was die avond erg stil. Normaliter zou zij de rust van enkele uren alleen zijn maar al te prettig hebben gevonden. Zij maakte zich echter ongerust over Judy en Mark's houding tegenover haar drukte haar. Zij draaide een paar platen, las een beetje, luis terde naar de radio en hield de klok in het oog. Derek had een schikking gemaakt om Judy om tien uur af te halen. Dan moesten zij toch voor elf uur thuis zijn. Zij besloot op te blijven, tot zij terug zouden zijn, zodat zij met een gerust hart kon gaan slapen. Maar om elf uur was Derek nog niet thuis. Pauline gaapte en rilde even, want het vuur was uitgegaan. Zij besloot toch maar te gaan slapen. Waatschijnlijk zou zij de wagen wel horen terugkomen en daar Judy's slaapkamer naast de hare was, zou zij het gauw genoeg weten, als zij terug was. In haar bed liggend hoorde zij de torenklok van Darnford het hele en halve uur slaan. Er klonk uilengeroep uit het bos en de wind deed de bomen af en toe kraken. Toen hoorde zij tenslotte een wagen. Zij wachtte af wie er nu eigenlijk thuis geko men was. Zij hoorde iemand langs haar deur naar boven gaan en toen zeiden de geluiden boven haar hoofd haar, dat het Derek was. Maar zij hoorde niets, wat er op wees, dat Judy thuis was. Zij wachtte een paar minuten, glipte toen haar bed uit, trok een ka merjas aan en ging naar Judy's kamer. Een klop op de deur had geen effect en zij ging naar binnen. Er was niemand in de kamer. Zij aarzelde, terwijl haar vroegere vrees haar weer overviel, waarna zij snel de trap opliep en op Derek's deur klopte. Hij riep: „Bin nen" en zij opende de deur. Hij droeg zijn badjas en had een handdoek over zijn schouder hangen. Toen hij haar in het oog kreeg, verspreidde zich een glim lach van verrassing over zijn gezicht. „Hallo. Pauline. Prettig je te zien. Kom er in". „Derek, heb jij Judy meegebracht?" „Neen. Zij veranderde op het laatste ogenblik van idee en zei, dat zij wel op eigen gelegenheid thuis zou komen". „Nou, maar ze is niet teruggekomen. Heeft ze ge zegd, dat ze met de trein zou komen?" „Heb ik haar niet gevraagd. Gaat mij ook niet aan. Zeg eens, blijf daar niet als een engel der wrake op de drempel staan". „Derek, wees alsjeblieft eens voor één keer ernstig. Ik maak me ongerust over Judy. Zij kan nu niet meer uit Lidforth terugkomen en er is ook geen boodschap van haar geweest. Ik ben de gehele avond thuis ge weest". „Oh, zo! Zit er ergens een mysterie? En wat is dat kind van plan?" „Stil eens even!... Hoorde ik voetstappen op het voorplein?" Zij liep snel naar het raam. De lampen bij de voor deur gaven een vrij goed licht af, maar er was daar beneden niemand te zien. „Ik heb niets gehoord. Je ziet er erg lief uit met dat om je hoofd wapperende haar. Geschikt om aan gehaald te worden". „Kan het je dan niets schelen, wat er met Judy gebeurt? Moet je dan altijd zo ellendig zorgeloos zijn?" Zij sprak op boze toon, daar haar zenuwen door de angst gespannen waren. „Ik voel er niets voor me dik te maken voor niets. Judy is heus wel in staat voor zichzelf te zorgen. Als zij aan de fuif wil gaan, zie ik niet, wat jij daarmee te maken hebt. Schei nu uit met dat gekokkel als een oude hen en kus me welterusten. Het kind heeft waar schijnlijk besloten een paar dagen langer te blijven en zal morgenochtend wel opbellen". „Als ze vanavond niet terug is, geloof ik, dat je moeder dat dient te weten". „Best. Vertel het haar maar. Persoonlijk geloof ik, dat het veel beter zou zijn de zaak tot morgenochtend te laten rusten..." Hij zat op de rand van zijn bed, terwijl hij met één been heen en weer zat te slinge ren en greep haar bij de hand op het moment, dat zij hem voorbij liep. -„Je keurt mijn houding helemaal niet goed, Pauline, is het wel?" Haar bruine ogen olikten in de zijne. „Ik ken je niet goed genoeg, om een oordeel uit te spreken, Derek. Ik ken alleen de oppervlakkige bo venlaag". „Zeer tactvol gezegd. Maar ik geef je de verzeke ring dat er geen ernstige diepten aanwezig zijn om te doorgronden. Jij bent al net als Mark. Je neemt het leven te ernstig op. Het is niet anders dan een grap, kindje. Soms wel eens een kwade, maar het is en blijft toch een grap. Je kunt heus wel van het leven genieten, als je dat maar altijd .voor ogen houdt en niet probeert er ergens een edel doel, of patroon in te ontdekken. Omdat dit er niet is. Het is eenvoudig een blinde evolutie, dus evolueer maar zo aangenaam mogelijk. Jij bent geen pedant type. Die mond van je wijst daar in het geheel niet op. Maar je bent een beetje teveel volgestopt met principes en daar moet je voor oppassen. Dat kan erger worden en er zou een droevige dag kunnen komen, dat die mooie welving van je lippen zou worden samengetrokken tot de dun ne, bloedloze lijn, die in dit huis zo evident is. Ik hoop die bij jou nooit te zien!" „Je bent onverbeterlijk. Welterusten. Neen, Derek" voegde zij er vastbesloten aan toen, toen hij opstond en haar in zijn armen nam. „Daar heb je het al. Het begint al te dreigen". Hij streek met zijn vinger langs haar lippen. „Een enkele nachtzoen is toch heus niet veel". „Je bent nu een grote jongen", zei Pauline, uit zijn armen wegglippend naar de deur, maar hij was even vlug als zij en hij greep haar, toen zij in de deurope ning stond en dwong haar zich naar hem om te keren. „De drommel hale me, als ik je zo laat weggaan". Zijn ogen keken een ogenblik over haar schouder. Toen kwam zijn mond op de hare neer en hielden zijn armen haar stevig tegen zich aan. Zij hoorde een ge luid achter zich en worstelde om los te komen, maar zijn armen waren heel wat sterker dan de hare en het duurde een paar seconden voor hij haar losliet en tot haar verbazing zei: „Ga nu maar kindje. Dat is genoeg voor vanavond. Ik heb een drukke dag gehad en ik ben moe". „Wat?" „Ga nu maar". Hij draaide haar weer om en op dat ogenblik zag zij Mark tegen de railing van het portaal geleund staan, alsof hij daar gedurende een hele tijd geduldig had staan wachten. De stem van Derek had een verbaas de klank. „Hallo Mark! Waarom kun je niet meer lawaai ma ken, als je de trap opkomt?" „Ik had mijn waarschuwende bel beneden gelaten. Ik kwam even vragen of je soms bij vergissing de sleu tel van de garage in je zak had?" (Wordt vervolgd) Oefenen met tanks. Op 24 februari zal het tweede deel van de voorzieningen op het tankoefencentrum de „Vlasakkers" worden aanbesteed. Vorig jaar is men zo ver gekomen, dat het terrein door een ringbaan, 18 ha parkeerterrein en ver bindingswegen is ontsloten en dat op een vijftal oefenbanen eenvoudige rijoefenin- gen kunnen worden gemaakt. Er zullen nu nog voorzieningen worden gemaakt, waar door tankbestuurders ervaring zullen kun nen opdoen met hoogteverschillen, moei lijkheden door water en andere hindernis sen. Het terrein zal dan geschikt zijn voor tactische oefeningen in kleiner verband. Met. het project is in totaal 5 miljoen ge moeid. Onderscheiding. Mr. G. E. baron van Ittersum, die afscheid heeft genomen als ambassadeur van Joegoslavië, is opge nomen in de orde van de Zuidslavische Vlag. De bij deze onderscheiding behoren de versierselen zijn hem in Belgrado uit gereikt door de minister van Buitenlandse Zaken, Popovic. Meisje geëlektrocuteerd. Op de „Vij verberg" te Doetinchem, het internaat van de Gelderse Tram, is de 19-jarige conduc trice A. Oosterhof om het leven gekomen. Toen zij in haar kamer het licht wilde aandraaien, werd zij door de elektrische stroom getroffen. De schakelaar bleek de fect te zijn. De politie heeft de zaak in onderzoek. Insluipers. In Utrecht drong een in sluiper een huis in de Kievitstraat binnen, waarvan het ruitje in de voordeur niet gesloten was. Uit een kast nam hij 6000 weg. In Den Haag kwam een insluiper een huis in de Goetlijfstraat binnen, door aan de achterkant een ruitje van de keuken deur te vernielen. Toen de bewoners thuis kwamen, misten zij een doos met sieraden, die ongeveer 10.000 waard zijn. Advertentie dag in dag uit! Geef hem bij de eerste voortekenen van kou, hoest of griep 'AKKEB SIROOP DINSDAG 27 JANUARI Stadsschouwburg: Toneelver. H.E.T. met „Lang weekeinde", 20 uur. Minerva Theater: Concert door het N.Ph.O., 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie A. J. Veld hoen, tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in tachtig dagen", alle leeftijden, 19.30 uur. Frans Halstheater: „Een echte Parisienne". 18 jaar, 20 uur. Lido Theater: „Genadeloze jungle", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Indiscreet", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Gij zult niet begeren", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Contrabande en moord", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Rockets Galore", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Rokende revolvers", 14 jaar, 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert Brahms, 21 tot 22 uur. Frans Halsmuseum: De heer Ch. A. Co- cheret houdt een lezing over „Humor in de krant", 20 uur. (V.U.). WOENSDAG 28 JANUARI Stadsschouwburg: Het Piccolo-Theater uit Milaan met „De knecht van twee mees ters", 20 uur. Frans Halsmuseum: Prof. dr. Banning over „Industrialisatie, sociaal-ethisch be zien", 20 uur. (V.U.). TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie A. J. Veld hoen, 10 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in tachtig dagen", alle leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Halstheater: „Een echte Pari sienne", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Genadeloze jungle", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „In discreet". 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Gij zult niet begeren". 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Contrabande en moord", 18 jaar. 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: .Rockets Galore", alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Rokende revolvers". 14 jaar, 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- nlatenconcert van werk van Brahms, 21 tot 22 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 6