Pum en Doppie
Het huis der conflicten
MEESTERLIJKE MONTERING
VAN „LOHENGRIN"
A
Herbouw Bezuidenhout in Den Haag
gaat ruw geschat f 100 miljoen kosten
Agenda voor
Haarlem
Goede beurt van Marinus Adam
met het zesde V-concert
Nederlandse Opera
Film week '59 weer
in Arnhem
4
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Weer een muziekfestival
in veiling te Blokker
Beeltenissen dr. Anton
Philips en echtgenote
Plaquette dr. Aletta
Jacobs onthuld
De ontdekking, welke hel kunstgebit
vasthoudt, zoals de kaak de tanden vasthoudt.
DOOR IRIS
BROMIGE J
Vaticaan stelt belang in
mening van Wereldraad
Examens
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1959
Ging het er al op lijken, dat de kunst
van Wagner bij de Nederlandse Opera
finaal was afgeschreven, deze instelling
heeft de meester van Bayreuth vrijdag
avond weer triomfantelijk binnengehaald
De première van „Lohengrin" kon als
modelopvoering gelden. Na de overvloedi
ge dosering in de laatste tijd van veristi-
sche werken gaf deze confrontatie met de
rijpe Wagner uit de middenperiode de in
druk van een herontmoeting met een oude
vertrouwde kennis, die men lange tijd uit
het oog verloren was en die in de herin
nering voortleefde als een eeuwige beto
ger, een jager op consequenties, iemand
van wie men moeilijk bepalen kon wat nu
eigenlijk zijn sterkste faculteit was: de
muziek, de litteraire dramaturgie, de filo
sofie, noem maar op want de univer
saliteit van zijn persoonlijkheid richtte
zich naar aile kanten. Én zo kon men zich
wel eens afvragen: is de overdadigheid
van dit genie nog wel te verwerken in on
ze haastige tijd, waarin men zich maar
al te vaak moet vergenoegen met vluch
tige impressies? Ik meen na deze sublie
me vertolking van „Lohengrin" te mogen
zeggen, dat Wagner, als tegenwicht van
dit alles, nog heel wat te zeggen heeft.
Maar ik geef toe dat een middelmatige
opvoering zijn zaak in het tegendeel zou
kunnen doen verkeren. Wagner eiste
enorm veel van zichzelf alleen reeds
een grondige studie van het libretto van
„Lohengrin" kan dit bewijzen. Het is dan
ook niet meer dan billijk, dat het publiek
hem tracht te volgen in zijn even logisch
als ingenieus dramatisch betoog, wil het
van zijn kunst werkelijk genieten, zich
niet tevreden stellend met het effect van
een paar succesnummers uit het werk en
dan verder maar geduldig afwachtend tot
die bekende troeven aan de beurt zullen
komen. Wij hebben echter nu een monte
ring beleefd, die de synthese van de han
deling zo raak belichtte en deze vooral uit
de muziek zo duidelijk verklaarde, dat er
geen kans tot misverstaan bestond en uit
de partituur een actie opbloeide die de
aandacht op elke detail vestigde, een door
lopend boeiend geheel verzekerend.
De samenwerking van dirigent Ferdi
nand Leitner met de regisseur dr. Georg
Hartmann was dan ook een zeldzaam ge
val van gelijkgestemde interpretatiekunst.
En ik zou tekort doen aan de ontwerper
van decors en kostuums, Dominik Hart
mann, indien ik verzuimde zijn aandeel,
als derde in dit complex van monteerders
te verzwijgen. Eerlijk gezegd: toen ik zijn
schetstekeningen voor I en III in het pro
gramma zag afgedrukt, bekroop mij de
vrees dat het op een cerebraal experi
ment zou uitdraaien, in flagrante tegen-
HILVERSUM I. 402 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO.
17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45
Geestelijk leven, caus. VPRO: 10.00 Geef het door.
10.05 Voor ae jeugd. IKOR: 10.30 Ned. Hervormde
kerkd. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Gram.
12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en
SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, causerie.
13.17 Meded of gram. 13.20 Even bijdraaien- 14.00
Wereldkampioen schaatsenrijden. 14.10 Boekbé-
spreking. 14.30 Concertgebouw-ork. en solist. In
de pauze (15.15—15.40 Atoomenergie, ja of nee?,
caus.). 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken
met luisteraars, caus. 17.15 Het nationale omroep-
plan van de VPRO, caus. VARA: 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjour
naal. 18.30 Zigeunerork. 19.00 Muzikale discussie.
19.30 Annemarieke. hoorsp. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Gevar. muziek. 20.45 Mag ik mij even voor
stellen? Mijn naam is Cox!, hoorsp. 21.20 Prome-
nade-ork. en solist. 21.50 Cabaret. 22.20 Act. 22.35
Piano-improvisaties. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuit
slagen. 23.2024.00 Dansmuziek.
HILVERSUM n. 298 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc.
IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Morgengebed.
KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30
Gram. 11.35 Viool en piano. 12.15 Apologie. 12.35
Instr. octet. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De
hand aan de ploeg, caus. 13.10 De wadders. hoor
spel. 13.30 Lichte muziek. 13.45 Boekbespr. 14.00
Voor de jeugd. 14.30 Pianorecital. 14.55 Kamer-
conc. 15.25 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Con
vent van Kerken17.00 Geref. kerkdienst. NCRV:
18.30 Koorzang. 18.50 Gram. 19.00 Kerkelijk nieuws.
19.05 Samenzang. 19.30 Het Evangelie van Johan
nes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Groot slem.
sketch. 20.15 Cabaret. 20.45 Gram. 21.20 U bent
toch ook van de partij?, caus. 21.30 Waar is Mr.
Milburry, hoorspel. 22.20 Lichte muz. 22.40 Gram.
22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Radio-philh.orkest.
BLOEMEND AAL. 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz.
van de dienst gehouden op 8 februari om 2 uur).
11.15 ds. Gabe van Duinen van Wassenaar-Zuid
(uitz. van de dienst voor belangstellenden gehou
den op 8 februari om 7.30 uur). 2.30 Kinderdienst
voor kinderen van 5—11 jaar. 3.45 ds. H. U. Bui-
tink van Baarn (rechtstreekse uitzending).
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerbericht.
12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sold.
14.00 Opera- en Belcantoconc 15.45 Sport. 17.00
Alg. nieuws. 17.15 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Sport-
uitsl. 17.52 Symf.muz. 13.30 Godsd. halfuur. 19.00
Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Hoorspel. 21.00 Gram.
22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.50 Idem. 23.00 Nieuws.
23.5-24.00 Gram.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Idem. 11.45 Voordr.
12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Voor het platteland. 12.43 Hawaiianse muz.
13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Metro-
pole-orkest. 13.55 Beursber. 14.00 Viool en piano.
14.30 Gram. 16.00 Vonken in de schemering, caus.
16.05 Gram. 16.45 Van mens tot mens, caus. 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Voor de padvinders. 17.25
Voor de jeugd. 17.50 Mil. comment. 18.00 Nieuws.
18.15 Regeringsuitz.: Serie: Kies een loopbaan bij
het onderwijs, II. Jonge mensen tot mens zien
groeien, door E. Pelosi s.j. 18.25 Instr. kwartet.
13.50 Pianorecital. 19.25 Muzikale caus. 19.45 Voor
de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 23.00
Nieuws. 23.15 Beursber. te New York. 23.16 Act.
23.30—24.00 Gram.
HILVERSUM n. 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws.
8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken.
0.30 Voor de vrouw. 10.15 theologische etherleer
gang. 11.00 Gram. 11.25 Gevar. progr. 12.00 Gram.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 I.and- en tuinb -
meded. 12.33 Musette-muziek. 12.53 Gram. en act.
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05
Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00
Bijbellezing. 16.30 Pianokwint. 17.00 Voorde kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Regeringsuitzend.Rijksdelen Overzee:
Agrarische mogelijkheden in Nederlands Nieuw-
Guinea, door J. S. Vollema. 18.00 Orgelconc. 18.30
Stemmen van Overzee. 18.45 Gram. 18.50 Cursus:
Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber.
19.10 Nederl. volksliederen. 19 30 Radiokrant. 19.55
Op de man af. 20.00 Pol. caus. 20.05 Gram. 20.30
David Coperfield, hoorsp. 21.40 Lichte muz. 22.00
Volk en Staat, caus. 22.15 Muz.caus. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School
radio. 15.45 Cello en piano. 16.00 Koersen. 16.02
Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.40
Kinderlied. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.30 Voor
de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ka-
merconc. (In de pauze: Kunstkaleidoskoop.) 22.00
Nieuws. 22.15 Twee violen en piano. 22.45 Gram.
22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20 20
De toestand in de wereld, caus. 20.30 Meridiaan
21.05 Roemeense muziek. 21,25—22.05 Perry Como
Show.
Hans Hopf in de titelrol van „Lohen
grin" met C-ré van Swol-Brouwenstijn
als Elsa (welke rol deze zangeres voor
het eerst vertolkte).
stelling met het romantische karakter
van Wagners schepping en van diens aan
wijzingen. Maar de werkelijkheid werd
anders. De atmosfeer van het licht werd
als het. ware een nieuw element in het
werk, dat alle overbodige realiteit uitban
de. maar ten slotte één was met de mu
ziek. De indruk van deze verrassende er
varing bracht mij in herinnering, dat een
van mijn leraren in mijn conservatorium-
tijd betoogde, dat er eens een tijd zou ko
men, dat Wagners werken zonder het voor
geschreven decor gespeeld zouden kun
nen worden, namelijk wanneer het pu
bliek rijp zou zijn om alles te oegrijpen
en te beleven wat de componist in zijn
muziek uitgedrukt heeft. Utopie? In ieder
geval wijst de versobering van Dominik
Hartmanns toneelbeelden in die richting.
Wat hij weglaat vervangt hij door het on
grijpbare der fantasie, waartoe de mo
derne middelen der lichtspeling hem in
staat stellen. Overigens verliest hij zich
niet in uitersten, wat duidelijk bleek uit
de „bruidskamer" en ook uit bepaalde
zetstukken in II.
De bezetting van de vocale partijen kan
in één adem als magistraal betiteid wor
den. Gré van Swol-Brouwenstijn als Elsa
van Brabant, Hans Hopf als Lohengrin,
de Amerikaanse Lise Sorrell als Ortrud,
Caspar Broecheler als Telramund, Guus
Hoekman als Hendrik de Vogelaar, Jos
Burcksen als de heraut zes eminente
krachten, zoals men ze zelden bijeen kan
horen. Maar niet alleen de gezonde en
zelfs verrassend mooie stemklank bepaal
de de zeldzame waarde van deze „Lohen-
grin"-interpretatie, maar vooral ook het
doorwrochte samenspel, dat mede inhield
het kleuren, beter gezegd: het registreren,
der stemmen. Tonelen, die wij vaak als
langdradig in het werk ondervonden heb
ben, kwamen nu dusdanig uit de verf, dat
zij tot het uiterste bleven boeien. Zo werd
het geheel een triomf voor de regie in sa
menwerking met de muzikale leiding. De
massascènes bereikten een overweldigend
effect. Het was frappant hoe Ferdinand
Leitner het prachtige koor van Henk van
Wielink, dat in het werk zo'n kapitale rol
speelt, in zuiver evenwicht wist te houden
met de solostemmen en met het orkest.
Alleen het vrouwenkoor in I haalde niet
de gewenste innig biddende sfeer, maal
laten wij op een zo korte episode niet eni
ge nadruk gaan leggen of naar andere on
volkomenheden gaan speuren, nu het ge
heel zo indrukwekkend was en Wagners
werk zo waardig gediend werd.
Het was buiten kijf de sterkste monte
ring die wij de laatste jaren van de Ne
derlandse Opera meemaakten. Er worden
herhalingen gegeven in Utrecht op 16, in
Den Haag op 19 en 26, in Amsterdam op
22 en 24 februari, benevens in Rotterdam
op 4 en in Amsterdam op 6 maart. Enige
keren zullen daarbij Grace Hoffmann,
Paolo Gorin en Piet van den Berg respec
tievelijk als Ortrud, de heraut en Iieinrich
meewerken.
Jos. de Klerk
Het ligt in het voornemen binnen het
raam van het Holland Festival 1959
wederom een Internationale Filmweek te
organiseren. Met het voorbereiden van de
organisatie van deze gebeurtenis, die van
19 tot en met 24 juni in Arnhem zal plaats
vinden, z\jn reeds belangrijke vorderingen
gemaakt. Dit is de derde Filmweek van
deze aard in ons land. De eerste in 1955,
werd eveneens te Arnhem gehouden. De
tweede vond plaats in Den Haag in 1957.
Ben Ensing, de zoon van Blokkers bur
gemeester. die het vorig jaar de band van
Benny Goodman en het Tower of Babel
Orchestra in de veiling in Blokker liet op
treden, komt dit jaar met een nieuw pro
gramma. Hij is er namelijk in geslaagd
om voor Hemelvaartsdag Victor Silvester
en zijn ballroomorkest te engageren en
voor zondag 10 mei Louis Armstrong en
his all stars. Op 8 mei treden in de vei
ling op het trio Pim Jacobs met zang van
Rita Reys, Frans Poptie en zijn swing-
specials, Mieke Telkamp, Greetje Kauf-
feld, Sacha Denissent en Cees de Lange.
Op 9 mei zal het uit vijftien man bestaan
de Schrammelorkest van Meier Hias uit
München optreden.
In Blokker wordt een kampeerterrein
opgericht voor zevenhonderdvijftig tenten
en tweehonderdvijftig caravans. De even
tuele baten van het festival zijn voor een
plaatselijke zangvereniging Hymnia en
een gymnastiekvereniging.
De beeldhouwster Grada Rueb is door
mevrouw A. H. E M. Philips-De Jongh
uitgekozen om pertretreliëfs te vervaar
digen van haar, en van haar overleden
echtgenoot, dr. Anton Philips, de stichters
van het Philips-de Jongh ontspannings
fonds. Dit fonds verleende deze opdracht
ter gelegenheid van mevrouw Philips'
tachtigste verjaardag. De reliëfs zullen
een plaats krijgen in het ontspanningsge
bouw van de Philipsfabrieken.
Donderdag heeft wethouder mr. A. de
Roos namens het gemeentebestuur van
Amsterdam in het Internationale Culture
le Centrum in de hoofdstad een plaquette,
voorstellende mevrouw Aletta Jacobs,
aanvaard. De plaquette werd geboetseerd
door mevrouw Katinka Schouten en in
brons gegoten door B. Binder jr.
De plaquette werd aangeboden door me
vrouw A. C. Mayer-Landmann, namens
het dr. Aletta Jacobs filmfonds.
Daarna heeft mevrouw Marthe van
Brink-Poort, die in 1950 de eerste prijs
verwierf met een scenario over de werk
zaamheden van genoemd fonds in een
prijsvraag, uitgeschreven door het mi
nisterie van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen de plaquette onthuld voor
het perceel Tesselschadestraat 15, waar
mevrouw Aletta Jacobs, de eerste Neder
landse vrouwelijke student en medica, ja
renlang heeft gewoond en gewerkt en on
der meer een leidende rol heeft gespeeld
in de vrouwenkiesrechtbeweging.
Diploma. Bij beschikking van de
staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen is ingesteld het conserva-
t.oriumdiploma C I gitaar.
Daar gingen ze, in hun kano. Een uurtje varen nog, en dan waren ze thuis. De
vakantie ivas afgelopen
Maar in ieder geval hadden ze een heerlijke tijd gehad, met dat kamperen. En twee
nieuwe vriendjes hadden ze erbij gekregen. En dat nog wet, nadat ze eerst als kemp
hanen met elkaar geknokt hadden! Ja, het kan raar Lopen met die jongens onder
elkaar.
De volgende dag stapten Pum en Doppie samen met hun tas naar school.
„Dat is weer afgelopen!", lachte Pum.
„Ja, maar het volgende jaar gaan we vast. weer kamperen!", besloot Doppie. 110—111
EINDE
DE MINISTERRAAD heeft zich, zoals wij in ons blad van gisteren berichtten, in
beginsel verenigd met een plan, dat als grondslag bedoeld is voor de herbouw van
het laatste gedeelte van het Bezuidenhoutkwartier te Den Haag. Volgens ruwe schat
ting zullen de kosten, naar de commissie meent, voor de openbare werken en spoor-
wegwerken, inclusief aankoop en onteigening van gronden, zeker ruim 100 miljoen
gulden bedragen. Over de bijdrage van het rijk in deze kwestie moet nog worden
beslist. Volgens het plan van de commissie komt het nieuwe stationsgebouw te liggen
aan een plein nabij de Bezuidenhoutseweg. De perrons komen ondergronds, de sporen
zullen dus door tunnels het nieuwe stationsgebouw bereiken. Door deze oplossing
kan de hoogte van het viaduct, waarover de geprojecteerde dwarsverbindingsweg
tussen Spui en Juliana van Stolberglaan gevoerd zal worden, beperkt blijven tot
ongeveer vier meter boven N.A.P.
De problemen van het voorrijden en
parkeren, van de af- en aanvoer van de
reizigers per tram en autobus cn de opstel
ruimte van de openbare vervoermiddelen
rondom het stationsgebouw zijn opgelost.
Achter het stationsgebouw, dus boven de
treintunnels, zijn tram- en bushaltes ge
projecteerd. Om de nodige hoogte voor de
Het zesde concert in de vrijdagavond
serie van het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest werd door Marinus Adam in
het gemeentelijk Concertgebouw met de
suite uit de „Watermusic" van Handel, in
de bewerking van Hamilton Harty ge
opend. Door de beheerste uitvoering werd
de sfeer opgeroepen van een waardig di
vertissement van allongepruiken. Zoals be
kend is, heeft Handel deze muziek ter op
luistering van de pleziervaarten van het
Engelse koninklijk hof op de Theems ge
componeerd. De statigè en symmetrische.-
perioden van de zes stukken herkregen
thans onder Adams leiding het oorspron
kelijke ceremoniële cachet.
Het programma werd voortgezet met het
celloconcert van Haydn, met Annie Laffra
als soliste. Deze jonge Franqaise bezit
om een veelgebezigde uitdrukking te ge
bruiken, die hier echter volkomen op haar
plaats is een natuurlijke muzikaliteit,
die tevens een vanzelfsprekend technisch
kunnen impliceert. In dit concert wordt
naar mijn mening de virtuoze aanzet nogal
eens stevig ingesnoerd in het keurslijf van
de galante stijl. Men krijgt de indruk, dat
Haydn het spectaculaire soloconcert wou
schrijven, waarvoor hij nog wat te vroeg
geboren was. De poging tot vitaliteit en
spierballenvertoon doet daardoor wat
machteloos aan. De soliste wist echter in
haar vertolking een prachtig evenwicht te
bewaren tussen de zeer netelige acrobatie-
in-dubbelgrepen en de wat stroeve melodi
sche momenten. Dit gelukte haar vooral
door een soepele streek en een grote zui
verheid van intonatie. Haar viel dan ook
een groot succes ten deel.
Na de pauze heeft Marinus Adam in een
bezielde uitvoering van de Symfonie van
César Franck zichzelf overtroffen. Hij heeft
dit werk in de loop van zijn werkzaamheid
als dirigent al vele keren geleid en het is
niet overdreven te zeggen dat hij er gelei
delijk mee vergroeid is. Hij wist dan ook
het orkest te inspireren tot een uitvoering
die ons de „père angélique" als een krach
tige geest deed kennen, een dramaticus die
met de materialen van zijn fantasie een
bewogen klinkende constructie wist samen
te stellen: een componist, in het kort ge
zegd.-Men-onderging-in het.-eerste deel de
spanning van thematische conflicten, in het
tweede de pastorale Van een mistroostig
niemandsland, het torenhoog opbouwen
van climaxen in de finale. Het was een
uitvoering die het veelgespeelde meester
werk in een nieuw licht stelde.
Sas Btmgr
sporen fcc krjjgen zal de omgeving van de
Bezuidenhoutseweg af tot het viaduct in
de dwarsverbinding moeten worden ver
hoogd. De Bezuidenhoutseweg zal tot voor
het stationsgebouw even hoog worden als
de brug in de Herengracht nu is, namelijk
2.50 m boven N.A.P. Het stationsplein loopt
dan tot het station nog op tot 3.75 m. Het
verschil in hoogte van de perrons tot de
uitgang zal daardoor ongeveer zeven meter
bedragen; er zullen daarom roltrappen in
het station moeten worden aangebracht.
Dit plan staat de realisering van de
spoorweg naar Morgenstond niet in de
weg. Het viaduct over de spoorweg tussen
Spui en Juliana van Stolberglaan zal zo
danige afmetingen moeten hebben, dat er
plaats is voor een later te bouwen kuip,
waarin de sporen van de spoorweg naar
Morgenstond kunnen worden gelegd. Als
het stationsgebouw om stedebouwkundige
redenen hoger zou moeten zijn dan voor
de stationsdienst nodig is, zou de boven
bouw een bestemming als kantoorruimte
kunnen krijgen.
Het door de commissie uitgewerkte plan
wordt doorsneden door drie hoofdverkeers
wegen, te ./eten een dwarsverbindingsweg
Spui-Juliana van Stolberglaan, een invals
weg van de richting Rotterdam uit en een
invalsweg van de richting Utrecht uit. Om
dat de regering het huidige regeringscen
trum aan en rondom het Binnenhof ook
voor de toekomst, het centrum acht, heeft
de commissie afgezien van elke poging om
1 zelfstandige regeringswijk te ont
werpen.
Advertentie
Noch pasta Noch poeder Noch rubberplaatjes Maar kussentjes van soepel
plastic waardoor het kunstgebit aan de vorm der kaken wordt aangepast.
NTieuw I De SMIG-kussentjcs sentje blijft soepel. Laat zich
voor kunstgebitten verlos- gemakkelijk verwijderen als
sen U dadelijk van de pijn en het vervangen moet worden,
het ongemak tengevolge van Smaak- en geurloos. 100% Hy-
een loszittend gebit. Het zachte gienisch. Kan worden schoonge-
plastic houdt het gebit stevig op maakt in een handomdraai. Geen
zijn olaats, omdat het soepel klcefmiddelenmeer, die men
en elastisch is als het vlees zelf. iedere dag weer moet opbren-
U kunt ongedwongen eten, gen. Vraag de SMIG-kusscntjes
sPreken, lachen. Het kunstgebit en maak een einde aan het
Een stel van twee kus- vo'gt aIle bewegingen van de ongemak dat het kunstgebit U
senljes. Eén voor onder- kaak en Uw tandvlees doet bezorgt. Bij alle apotheken en
en één voor bovenr/ebit. geen pijn meer. Het SMIG-kus- drogisten verkrijgbaar.
47. „Dat is erg prettig voor je. Ik heb mij vaak wat
schuldig gevoeld over de manier waarop wij beslag
op je legden en van al je vrienden hebben afgesne
den."
„Dat heeft u niet gedaan. Ik heb mijzelf van hen
afgesneden, toen ik uit Frankrijk naar Engeland te
rugkwam. Maar Louis is de oudste zoon van een heel
aardige familie: vijf kinderen, vader, moeder en groot
moeder. Ik heb beloofd dat ik een kamer voor hem
reserveren zou. Ik geloof, dat het Kroonhotel wel het
beste is in Darnford, dunkt u niet?"
„Maar hij had hier kunnen komen, Pauline. Je weet,
dat iedere vriend of vriendin van je hier welkom is."
,Dank u, dat is erg vriendelijk van u. Maar ik denk,
dat Louis zich een beetje bezwaard zou voelen."
„Zo, nou aarzel niet om hem uit te nodigen, als hij
het prettig zou vinden te komen. Hoelang blijft hij
hier?
„Hij gaat dinsdag naar Parijs terug. Hij is inge
nieur en reist heel wat rond, maar ik geloof niet, dat
hij sedert het einde van de oorlog al in Engeland is
geweest. Hij was in het Vrije Franse Leger en was
hier gedurende bijna twee jaar gestationeerd, zodat
hij vlot Engels spreekt. Hij is een charmant mens en
verloofd met een even charmant meisje," voegde Pau
line er haastig aan toe, toen zij een speculerende uit
drukking op het gezicht van mevrouw Cedar bespeur
de.
Het genoegen, dat Pauline uit dit onverwachte be
zoek putte, haalde haar op een merkwaardige manier
uit haar neerslachtige stemming. Misschien had zij
wel iets nodig als een glimp van de buitenwereld om
de spanning te doen verdwijnen en haar evenwicht
terug te krijgen. Niemand kon die functie beter ver
vullen dan Louis Montel, die herinneringen meebracht
aan de vrolijke dagen, die zij met de familie Montel
had gedeeld, en aan een leven, dat ver verwijderd
was van de verwarde emoties, die haar op Avallon in
hun greep hadden gekregen.
Toen zij de volgende dag op het perron op de trein
uit Londen stond te wachten, gingen haar gedachten
terug naar de maand september en haar eigen aan
komst in Darnford. Wat leek dat al wëe>- lang gele
den Het was of zij een heel leven van emoties had
doorgemaakt.
De trein liep op tijd binnen, de portieren sloegen
weer dicht en halfweg het perron stond met een hand
tas en een aktentas de slanke figuur van Louis Mon
tel, wiens grote hoed met omgekrulde rand hem een
onmiskenbaar continentaal uiterlijk gaf. Hij kreeg
Pauline in het oog en zijn magere, ietwat tanige ge
zicht werd een en al glimlach, toen zij met uitgesto
ken hand op hem kwam toelopen.
Louis! Wat is het heerlijk je weer eens te zien."
Hij begroette haar met warmte en begon meteen
honderd uit te praten, terwijl zij het station uitliepen.
„De hele familie stond er op, dat ik je zou gaan op
zoeken, toen deze reis gearrangeerd werd. Je brieven
gaan door dc handen van de gehele familie, zoals je
wel begrijpen zult. Dus maakte ik mijn afspraken, zo
dat ik enige tijd had voor jou, Pauline. Moeten we
deze kant op? Ik laat het helemaal aan jou over."
„Ja. Ik heb een kamer voor je besproken in het
Kroon Hotel en mezelf uitgenodigd met je te lunchen."
„Prachtig. Dan kunnen we over alles praten. Ik
heb zoveel boodschappen voor je en zoveel, wat ik ho
ren moet, dat ik denk, dat we heel wat wijn nodig
zullen hebben om ons op de been te houden."
Onder de lunch hoorde zij al het laatste nieuws van
de familie Montel en vertelde zij Louis een en ander
van haar leven in het huis van de Cedars.
„Ben je gelukkig in je nieuwe bestaan, Pauline?"
„Het huis is prachtig. Net een Frans kasteel. Jij
zou het ook mooi vinden, Louis. En mevrouw Cedar
is heel vriendelijk voor mij. Haar man is onlangs over
leden en zijn zoon zet nu het werk aan het boek, waar
aan wij bezig waren, voort."
„Het boek over de zoon, die op de Matterhorn is
omgekomen?"
„Precies."
„De jonge Jean heeft het ook al te pakken gekregen
over die bergbeklimmerij. Hij is van de zomer met
een groep schooljongens in de Alpen gaan klimmen en
nuLouis haalde even de schouders op„is het
alleen maar klimmen en nog eens klimmen. Ik geloof,
dat hij zelfs wel op de Mount Everest los zou willen
gaan, maar we hebben er hem op gewezen, dat dat
voor een jongen van zestien jaar wel een beetje te
hoog gegrepen is. Moeder is er niet op gesteld, maar
ik geloof, dat, wanneer de bergen je eenmaal te pak
ken hebben, ze je niet meer loslaten. Zij zal er zich
in moeten schikken."
Zij dronken hun koffie in de hall en praatten voort,
waarbij het ene onderwerp het andere uithaalde, tot
zij zich bewust werden, dat er thee gereserveerd werd.
„Ik heb mezelf hees gepraat", zei Pauline. „Ik zou
wel een hele pot thee kunnen leegdrinken".
„Dat zul je dan ook. Dit is een comfortabel hotel,
Pauline. De inrichting van jullie hotels is uitstekend.
Dat tapijt, bijvoorbeeld
„Je bent een tactvol mens en zegt niets over het
eten".
„Wat ik gehad heb, was heel goed. Ik heb geen klach
ten, behalve de soep misschien, die niet zo best was".
„Ja, maar de soep die je moeder maakt, Louis, is
dan ook geweldig goed, zelfs naar Franse maatstaven
gerekend".
„Dat is zo. Die aankondiging van een danspartij
daarginds, Pauline. Is dat voor iemand speciaal?"
Pauline keek naar net aanplakbiljet, dat het komen
de bal aankondigde.
„Ja, Louis. Dat is vanavond om geld bijeen te krij
gen voor een Gemeenschapsfonds."
„Zullen we erheen gaan? Het zal een uitstekende ma
nier zijn onze ontmoeting te vieren en ik weet dat je
van dansen houdt".
„Ja, dat zou ik graag willen doen. Mark en Judy Ce-
dar gaan ook en dus zal ik je kunnen voorstellen. Me
vrouw Cedar heeft een kaartje genomen, maar ik vrees
dat zij er niet zijn zal. Zij is de leeftijd van dansen te
boven en in ieder geval denkt zij, dat het te kort na de
dood van haar man is om bij dergelijke gelegenheden
te verschijnen."
„Oh, juist. De kinderen denken er niet zo over?"
„Neen.".
„Zeer verstandig van hen. Ik zou ook niet willen dat
er na mijn dood om mij gerouwd werd. Het is niet lo
gisch te rouwen om een ziel, die de eeuwige rust is Inge
gaan. Het verdriet dat men er zelf van heeft, wordt
niet verminderd door alle troost te vermijden, die het
leven heeft aan te bieden. Die heeft men des te meer
nodig."
„Dat ben ik met je eens, Louis. Maar gewoon
ten zijn vaak moeilijk op zij te zetten".
(Wordt vervolgd)
ROME (UPI) Het Vaticaan bestudeert
de uitspraken van het dagelijks bestuur
van de Wereldraad van Kerken over de
oproep van de Paus voor het houden van
een oecumenisch concilie „met belangstel
ling", zo wordt in Rome vernomen.
Leidrn. Kandidaatsexamen Engelse taal- en
letterkunde: mej. F. L. Bouwman, Voorburg; A.
Moens. Oegstgeest.
ZATERDAG 14 FEBRUARI
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met „Mercadet", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie van werk van
Gérard van den Eerenbeemt, tot 22 uur.
Huis Van Looy: Expositie Interscholair
Jeugdtoernooi, 1417 en 1922 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Reis om de wereld in
80 dagen", a.l., 19.30 u. Frans Halstheaten
„Complot met de duivel", 18 j„ 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „Als een verre glim
lach", 18 j„ 19 en 21.15 u. Minerva Theaer:
„Eine Nacht in Venedig", a.l., 19 en 21.15
uur. Rembrandt Theater: „God's little
acre", 18 j., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„Onder kruisvuur", 14 j„ 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Rooney", a.l., 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „Adam en Eva", 19 en
21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ha
ven der hartstochten". 18 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert. van werk van Brahms en
Beethoven, 21—22 uur.
ZONDAG 15 FEBRUARI
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met „Wie trouwt de weduwe?", 20 u.
Frans Halsmuseum: Grammofoonplaten-
concert: De komische opera „Der Mond",
15 uur (V.U.).
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie van Gérard
van den Eerenbeemt, 1022 uur.
Huls Van Looy: Expositie Interscholair
Jeugdtournooi, 1417 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Reis om de wereld in
80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals
theater: „Complot met de duivel", 18 j., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De
groene hel", 11 uur. „Adam en Eva", 18 j.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Als een verre glimlach", 18 j., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Zet je
zorgen op zij", a.l., 14 en 16.15 uur. „Eine
Nacht in Venedig", a.l., 19 en 21.15 uur.
Rembrandt Theater: „Kleurig Zuid-Afrika"
11 uur. „God's little acre", 18 j„ 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Onder
kruisvuur", 14 j., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Afrikaanse leeuw". 11 u.
„Rooney", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ha
ven der hartstochten", 18 j., 20 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert van werk van Beethoven en
Brahms, 2122 uur.
MAANDAG 16 FEBRUARI
Stadsschouwburg: De Haagse Comedie
met „De humorist", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie Gérard van
den Eerenbeemt. 1022 uur.
Het Huis Van Looy: Expositie Inter
scholair Jeugdtoernooi 10—13, 14—17 en
19—22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Reis om de wereld in
80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals
theater: „Complot met de duivel", 18 j.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„Adam en Eva", 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „Als een verre glim
lach", 18 j„ 14 en 20 uur. Minerva Theater:
„Het spook van de opera", 14 j„ 20.15 uur.
Rembrandt Theater: „God's little acre",
18 j„ 14, 16.15. 19 en 21.15 u. Roxy Theater:
„Duivels van de weg", a.l., 14.30, 19 en 21.15
uur. Studio Theater: „Rooney", a.l., 14.15,
19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monoppie: „De
man in de regenjas", 14 jaar, 20 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert van werk van Bach, 2122
uur.
Frans Halsmuseum: Dr. G. Hellinga ver
volgt zijn voordracht over „De rol der hor
monen in de organisatie van het lichaam",
20 uur (V.U.).
Bakenessergracht 10: De kunstboekbind
ster mejuffrouw W. Kits van Waveren
geeft haar vijfde les over „Papier-tech
nieken", 20 uur (V.U.).
Hotel „De Leeuwerik": Voor de Anti
revolutionaire Kamercentrale, afdeling
Haarlem, spreekt de heer J. A. H. J. B.
Bruins Slot over „Antirevolutionaire poli
tiek in deze lijd", en de heer H. J. S. Kalf
over „Het stempel der. Hervorming moet
bewaard blijven", 20 uur.