Horen en zien Van Weert rUMBO EN ZIJN AVONTUREN Geheim rond Leonoor as.'4 Agenda voor Haarlem Laatste premières van het Ballet der Lage Landen Uitvoer van gladiolen is weer in licht stijgende lijn Dagboek van Anne Frank in geslaagde filmbewerking MDP5 jonge klare! NAAIMACHINES 13 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Reprise Première in Rotterdam van „Niets mee te maken" Zuidnederlandse Opera met „Romeo en Juliette" tuuü. ANEGANG 46 HAARLEM De radio geeft vrijdag ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 Engelse onderscheiding voor Haanstra's „Glas" Franse onderscheiding voor prof. W. Asselbergs Hedendaagse Nederlandse keramiek in Leiden door Daniel Gray Pool vond na vijftien jaar zijn moeder terug DONDERDAG 19 MAART 1959 De N.C.R.V. gaf woensdagavond een re prise van „Jane Eyre", dat eerst voor de B.B.C.-televisie werd gedramatiseerd door Constance Cox en Ian Dallas en in sugges tief Nederlands is vertaald door David Ko ning. De eerste opvoering door de toneel groep Theater uit Arnhem werd uitgezon den op 22 januari van het vorig jaar en wij kunnen thans herhalen, wat wij er toen over schreven: „de zin voor dramatiek is een uitstekend geleide geweest door de bij kans onuitputtelijke verhaalstof." Het is ondoenlijk om de 23 rollen in dit stuk te bespreken, maar zowel Mia Goossens in de rol van Jane en Robert de Vries als de ongelukkige Rochester maakten diepe indruk. Beeldschermer Het Rotterdams Toneel zal op zaterdag 28 maart in de Rotterdamse Schouwburg de eerste voorstelling geven van „Niets mee te maken", een blijspel van Jeremy Kingston. Onder regie en in de vertaling van Pim Dikkers werken hieraan mee: Lies Fran ken, Pim Dikkers, Hans Croiset, Joekie Broedelet, Pieter Lutz, Marlies van Alc- maer en John Lanting. Het decor is ont worpen door Jan Prent. De reeds eerder aangekondigde première van „Woyzeck" van Georg Büchner, voor afgegaan door de eenakter „La transfigu ration dans le cirque" van Michel de Ghel- derode, welke opvoering wegens ziekte van regisseur Ton Lutz moest worden uit gesteld, zal thans op vrijdag 10 april in de Rotterdamse Schouwburg plaats hebben. Openluchttheater in Valkenburg: Het openluchttheater in Valkenburg opent op zondag 14 juni zijn poorten. Van 28 juni tot 1 september biedt het dagelijks een programma, waarin opera-, operette-, toneel- en cabaretvoorstellingen zijn opge nomen. Als première en exclusief voor het open luchttheater brengt de Zuidnederlandse opera, onder regie van Jef Baarts „Romeo en Juliette" van Charles Gounod, onder muzikale leiding van Harry Biessen ten to nele. Dit gezelschap geeft verder een uit voering van de opera „Lakmé" van Léon Delibes. De Koninklijke vereniging Walram's Ge nootschap van Valkenburg zal een opvoe ring geven van „Les cloches de Corne- ville" van Planquette, een komische ope ra onder regie van Rob. Lambrickx. Ver der staat op het programma „Die Fleder- maus", operette van Johan Strauss onder leiding van Harry Biessen, eveneens door de Zuidnederlandse opera. Er komt dit seizoen een speciale gasten- week. Deze wordt gehouden van 25 juli tot 1 augustus, waarin naast de bovengenoem de werken op woensdag 29 juli „De bar bier van Sevilla" van P. A. Beaumarchais door de toneelgroep Het Masker uit Den Haag wordt opgevoerd, op donderdag 30 juli een blijspel door het Vlaams Schouw toneel uit Brussel, Advertentie HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Onttaijtclub. 9.00 Gymn. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Thuis, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Clavecimbelrecital. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Gram. AVRO: 12.00 Dansmuz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubr. Economie in het boe renbedrijf. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Fluit, viola da gamba en clave- cimbel. 14.30 Boekbespr. 14.50 Gram. 15.10 Caba ret. VARA: 16.00 Muz. caus. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Dansmuziek. 18.50 De puntjes op de i. caus. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Gelovig leven, caus. 19.45 Rep. 19.55 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Griezelfilms, caus. 20.15 Fluit en clavecim- bel. 20.35 Uitzend, over Internat. Techn. Bijstand. 20.45 Problemen van leven en dood in deze tijd, caus. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorsp. m. muz. 21.20 Lichte muziek. 21.35 Politieke parade. 22.05 Jazzmuz. 22.25 Buitenl. overz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7,15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Gram. 14.30 Sopr. en piano. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Volksmuz. 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Pianoreci tal. 18.05 Dansmuziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 18.50 Regeringsuitzend.: Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Verz.progr. voor de sold. 20.30 Lenoir en Keller, hoofsp. 21.00 Lichte muz. 21.30 Thuisfront Ballade, klankbeeld. 22,00 Radio- philharm.orkest. 22.25 Alt en orgel. 22.50 Wat be dreigt hun huwelijksliefde, caus. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Jazzmuziek. BRUSSEL. 234 M. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 Kamermuziek. 14.50 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Omr.ork. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les 18.00 Orkest met spreekstem. 18.20 Symf.orkest. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Symonie-orkest en solist. (20.45—20.55 Kunstkalei- doscoop). 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze Het Ballet der Lage Landen heeft woens dagavond in de Amsterdamse Schouw burg zijn laatste premières vertoond. Na twaalf seizoenen onder de volhardende lei ding van de vindingrijke Mascha ter Wee- me wordt het gezelschap opgeheven om plaats te maken voor het Amsterdams Ballet, dat ook de dansfiguratie ten behoe ve van de Nederlandse Opera zal verzor gen. Of de gisteren gepresenteerde wer ken het waard zijn in het repertoire van de komende groep opgenomen te worden, waag ik te betwijfelen. „Le Carnaval" van Michael Fokine zou men misschien nog kunnen handhaven als oefenstof voor de kleinkunst der gedanste typering, die uitvoerenden van groot for maat vergt om de aandacht te prikkelen of te boeien. De instudering van deze uit 1910 daterende suite van vermakelijkheden op het gelijknamige opus 9 van Robert Schumann geschiedde door Michael Hol mes, aan wie het Nederlandse publiek reeds de kennismaking met een „Sylphi- des" in voorbeeldig tempo te danken heeft. Hij is voor deze reconstructie wederom te rade gegaan bij Tamara Karsavina, die bij de eerste voorstellingen te St. Peters burg en Parijs de rol van Colombine naast de Harlekijn van Vaslav Nijinsky vertolk te. Het decor de antichambre van een balzaal was naar het ontwerp van Léon Bakst gecopieerd: groene gordijnen met een bovenkant van gouden lelies, in dit ge val ontsierd door een paar lelijke banken. Bij gebrek aan een orkest hoorde men niet de bewerking door Rimsky-Korsakov maar het oorspronkelijke pianostuk, wel ke virtuoze variaties op vier noten door Wim de Soet met vaardige muzikalitejt tot klinken werden gebracht. Dat „Carnaval" speciaal in Engeland populair is gebleven, kan men alleen ver klaren uit de verwantschap met de verre Victoriaanse vrolijkheid. Naar onze smaak is het dartele gedoe van gedeeltelijk als figuren der commedia dell'arte verklede' feestgangers nogal kinderachtig. Boven dien wist eigenlijk alleen Angela Bayley spelenderwijze dansend de nodige nuance ring in de rolfiguur aan te brengen. Haar partner Ben de Rochemont richtte zijn ko ketterie voornamelijk op het publiek. Zijn techniek is weinig spectaculair. Teleur stellend was de Pierrot van Johan Mitter- treiner, die alleen het belachelijke van de hulpeloze clown vol zelfbeklag tot gelding bracht. Van de verdere medewerkenden verdienen Panchita de Péri als de capri- cieuze Papillon met allure en Philip Kae- sen als de dichterlijke poseur nog een af zonderlijke vermelding. De Italiaanse choreografe Susanna Egri heeft haar talent dit keer aan de „Symphonie Classique" van Serge Pro- kovjev (het opus 25 van de toen vijfen twintigjarige componist) gemeten en daar mee het vermoeden bevestigd dat een ab stracte voorstellingswereld niet de hare zou zijn. Door het structuurloze van de sa menstelling van soms fraaie bewegings motieven verscheen de menselijke per soonlijkheid (die bij de in leze stijl wer kende George Balanchine altijd achter het werk staat) zelfs geen moment in het beeld. Bovendien miste zij, ondanks ken nelijke bewijzen van muzikaliteit, de aan sluiting bij de toch spitsvondig gedoseer- dé ironie. De mozartiaansé elegantie ver bleekte tot matte charme. De nagestreef de finesse in de beide allegro's wérd niet Een jury van de Britse filmindustrie heeft „Glas" van Bert Haanstra gekozen tot de beste documentaire van het jaar. De beste speelfilm van het jaar, tevens de bes te Engelse film waarin de beste niet-En- gelse actrice (Simone Signoret) optrad is „Room at the top". „Orders tot kill" kreeg eveneens drie on derscheidingen: de beste Engelse actrice Irene Worth de beste scenarioschrij ver Paul Dehn en de meest beloven de debutant Paul Massie. Trevor Howard kreeg de onderscheiding beste Engelse acteur van het jaar voor zijn rol in „The key" („Stella's sleutel"). De beste niet-Engelse acteur was de Ameri kaanse neger Sidney Poitier voor zijn ver tolking in „The defiant ones", („Kete nen van de haat"). bereikt door gemis aan attaque en exact heid. Enige werkelijke inspiratie bleek uit het lyrische larghetto, maar werd onge daan gemaakt door de op z'n zachtst ge zegd zwakke vertolking. Misschien kan men de volgende keer wat meer brio sug gereren door de geluidsband wat harder en voller te laten klinken. Prof. Guilhou, president van l'Institut Frangais in Amsterdam en bijzonder hoog leraar in de Franse taal en letterkunde aan de universiteit van Amsterdam, heeft namens de Franse ambassadeur, die ver hinderd was, aan prof. dr. W. Asselbergs van de r.-k. Universiteit van Nijmegen een bijzondere Franse onderscheiding uit gereikt, namelijk de „Palmes académiques" wegens diens grote verdienste voor de Franse cultuur. GEEN CINERAMA IN DEN HAAG Naar wij vernemen, zullen plannen voor de vestiging in Den Haag van een bio scooptheater, waarin volgens het cinera- ma-systeem films zouden worden vertoond, geen doorgang vinden. Het theater zou een plaats hebben gekregen in de onmiddellijke omgeving van het gemeentemuseum. Nu de initiatiefnemers van hun voornemen heb ben afgezien en meer belangstelling blijken te hebben voor Rotterdam, mag als vast staand worden aangenomen, dat in Den Haag geen cinerama zal komen. Ook de Rotterdamse plannen hebben nog geen de finitieve vorm aangenomen. Jako was naar de oude vuurtoren gerend en ging daa- naar binnen. Buiten adem haastte hij zich de stenen trappen op, tot hij boven was. Daar vond hij de toren wachter, die opkeek, toen Jako daar zo gejaagd kwam binnenvallen. „Wat is er, Jako?", vroeg hij. „Is er iets aan de hand?" „Tumbomijn vriendje Tumbo!", hijgde Jako. „Hij is waarschijnlijk in zee ge vallen! Geef me even je verrekijker, ik wil zien, of hij ergens te ontdekken is!" Met de kijker van de torenwachter klom hij het laatste trapje op, waarmee hij op de omloop kwam5455 Clazina Nepveu en Philip Kaesen in „Carnaval". Haar vrouwelijke natuur bracht Susan na Egri uiteraard veel beter tot uitdruk king in de voorstelling van een menselij ke verhouding, door haarzelf in „Le Ren contre" met Job Leerink als tegenspeler gegeven. Het langs elkaar heen leven en het onvermogen in elkaar op te gaan werd met pathetische argumenten zichtbaar ge maakt. Op het programma, dat veel ap plaus van de talrijke toeschouwers oogst te, stonden verder „De gouden appel" van Keith Lester en (na de pauze) „De Een zame" van Walter Gore, waarover al eer der verslag is uitgebracht. David Koning In de zomer van 1958 brachten de gladio- lenbloemen in de meeste Europese landen niet veel geld op. De laatste exportcijfers van het Produktschap voor Siergewassen over januari en februari wijzen erop, dat een aantal landen op het Europese vaste land minder heeft gekocht. Landen daar buiten hebben echter deze verliezen weer opgevangen, zodat een vergelijking met dezelfde periode van verleden jaar weer gunstig uitvalt. In januari en februari is voor bjjna 4.900.000 kg aan gladiolen uit gevoerd ter waarde van 16.856.234 gulden. Verleden jaar waren de cijfers 4,8 miljoen en 16.135.451 gulden. Naar Duitsland werd uitgevoerd 993.000 kilogram, wat bijna negentigduizend kg minder is dan het vorig jaar. Honderdvijf tigduizend mark is er deze maanden min- (Van onze Amerikaanse correspondent) Waar Broadway uitmondt op Times Square, in het hart van New York, is de première gegeven van de film, gemaakt naar het dagboek van Anne Frank. Geo- ge Stevens, bekend om zijn films „Giant", „A place in the sun" en „Shane", heeft dit werk geënsceneerd en geregisseerd. An ne Franks dagboek, dat in dertig landen tot toneelstuk is bewerkt, zal thans nog honderdduizenden mensen meer bereiken. Het belangrijkste wat men over deze film kan schrijven, is wellicht dit: de ontroe rende reacties van dit joodse meisje, dat zich in Amsterdam tijdens de oorlog voor de Duitsers moest schuil houden en tenslot te haar dood vond in het concentratiekamp Belsen, komen in deze film zuiver en aan grijpend tot uiting. Zelden zal een kind zozeer hebben bijgedragen tot een begrip voor menselijke waarden, zelden zal een jong meisje de wereld zozeer hebben over tuigd van de gruwelen van tyrannie en rassenhaat als Anne Frank deed door haar dagboek. Toneel en film hebben haar woorden wereldomvattende verspreiding gegeven. De Amerikaanse film kan men be schouwen als een zorgvuldige documen taire van de dramatische gebeurtenissen, die zich in het huis op de Amsterdamse gracht hebben afgespeeld. Lang heeft de regisseur gezocht naar een meisje, dat de hoofdrol in deze film zou kunnen spelen. Tenslotte is zijn keus gevallen op Millie Perkins, een heel jeug dige foto-mannequin, die nooit in haar le ven geacteerd had. Dit meisje heeft een bijzonder goede prestatie geleverd. Jo seph Schildkraut, die ook op het toneel in Amerika voor de vader van Anne Frank speelde, is in deze film wederom voor treffelijk. Gusti Huber, die de rol van me vrouw Frank speelt en Lou Jacobi, die als de heer van Daan optreedt, hebben deze rollen eveneens op de planken vervuld en ook in deze film zijn zij uitstekend. De film biedt uiteraard meer mogelijk heden dan het toneel om de stad Amster dam in het drama te betrekken. Veel op namen zijn gemaakt in en bij het huis, waar Anne Frank en haar familie zich werkelijk hebben schuil gehouden. Telkens wendt de camera zich naar de grachten waar ellendige herinnering Duitse soldaten marcheren met hun spijkerlaar zen. Zowel die opnamen van het stads beeld als vele scènes binnenshuis zijn prachtig van fotografie. Met dat al is de film wel erg lang gewor den. Men vraagt zich af of zij niet aan kracht zou winnen als er alsnog in zou worden gecoupeerd. De vertoning te New York duurde drie uren. Daardoor is de film wat al te zeer uitgesponnen en in de dialogen aan de gedragen, zware kant. Gaarne had men deze verfilming pregnanter gezien. Van 25 maart tot 27 april zal in de Leid- se Lakenhal een tentoonstelling te bezich tigen zijn van hedendaagse Nederlandse keramiek. De tentoonstelling zal woensdag 25 maart worden geopend met een causerie door dr. Theo Dobbelmann, die zal spreken over de keramische kunst. De openings plechtigheid zal worden verricht door de Leidse wethouder van Onderwijs, de heer J. C. van Schaik. der binnengekomen. Misschien is de schad nog in te halen, want de grote maten gla diolen zijn op het ogenblik in de binnen landse handel zeer goedkoop. Dikwijls goedkoper dan de kleinere! Men moet echter leveren wat er verkocht is en dus blijven de grote knollen over, terwijl de kleine zeer duur worden of niet te koop zijn. Daar de gladiolenuitvoer zich over een langere periode uitstrekt dan bij voorbeeld die van tulpen, is er ook meer mogelijk heid tot wijziging van de prijzen in de offertes. Men hoont erop, hoewel de offi ciële laagste uitvoerprijs aan de hoge kant ligt. 7.50 en ƒ6.25 zijn zeer aanlokkelijke prijzen als dezelfde maten in het binnen land tussen de drie en vier gulden liggen Engeland, zich verheugend in een grotere kasreserve, schijnt dit met bloemen willen vieren, want een import van hon derd ton meer dan verleden jaar is een aardige hoeveelheid. De 968.000 kg brach ten 3.181.000 gulden op. Frankrijk neemt ook wat meer af, ook al is het maar 16.000 kilo. Het komt nu toch over de 350.000 kg en moet daarvoor een 1.3 miljoen gulden betalen. België en Luxemburg zijn zeker wat geschrokken, want zij hebben in deze eerste maanden weer 55.000 kilogram min der afgenomen. Het komt ons op een ver lies van 153.000 te staan. Slechts 477.000 guldens aan franken zullen we ontvangen. Canada maakt veel goed. Veertigduizend kilogram meer in deze twee maanden, die ons meer dan 321 duizend gulden aan harde dollars opleveren. Het eiland Jersey kocht 15.000 kilo min der en kwam toch nog op 34.000 kilogram. Van de Europese landen moeten we nog noemen Oostenrijk, Zweden en Zwitser land. Ze ontvingen deze twee maanden nogal wat minder in dezelfde periode van verleden jaar. De winter was toen heel wat feller dan nu. Het is een geluk, dat de V.S. zoveel ver trouwen in de Nederlandse gladiolen stellen. Zij hebben tenminste meer g kocht. Het is trouwens toch opvallend, dat de Nederlanders daar zoveel gladiolen verkopen. Bijna honderdduizend kg zijn er in deze maanden meer naar toe gegaan. We krijgen nu 4.300.000 gulden, wat drie ton meer is dan in 1958. Dat er overigens meer kleinere bollen naar de afnemers zijn gezonden is mis schien te zien aan de gemiddelde prijs per kilogram. Deze daalde van 3.54 tot 3.37. De laagste uitvoerprijzen echter van de dikke maten stegen met een kwartje per honderd. Overigens zal men pas het vol gend jaar bij de gespecificeerde cijfers kunnen zien, waardoor deze daling is ont staan. Intussen hebben de exporteurs van bloembollen weer eens duidelijk gemaakt, dat ze er altijd op uit zijn het verlies op een land of een artikel ergens anders te compenseren. Het vak zelf als geheel bouwt gezien de cijfers van de eerste maanden aan een grotere export. Advertentie Uw levenslust bewaren met 10. „Een zeer dierbaar familielid van mij, Lord Dal- rymple, is een neef van Sir Julian en hij heeft mij een introductiebrief voor hem meegegeven. Overigens., ik heb mij nog niet voorgesteld, mijn naam is John So merset". Ik noemde hem mijn naam. Hij scheen 't een bijzon dere naam te vinden. „Leonoor.... die naam schijnt bij u te passen, een beetje plechtig en beetje ouder wets, en Malherbe.. duidt dat op Franse voorvade ren?". Toen ik hem antwoordde dat er inderdaad Franse Hugenoten onder mijn voorvaderen waren, zei hij vol trots een natuurlijke soort trots, zonder protserig heid: „Ook onder mijn voorvaderen waren diverse Fransen, de graaf van Rochefort, de hertog van Bi- ron Ik haat snobs, maar in zijn mond klonken deze adel lijke namen als vanzelfsprekend. Ze pasten bij zijn ver schijning. Ik vertelde hem ook, dat ik verpleegster was en hij maakte mij een compliment over het nuttige werk dat ik verrichttte. Ik was intussen wat vermoeid geworden en wist niet veel meer te zeggen, maar toch zag ik er tegen op om naar mijn eigen plaats terug te gaan. De ze John Somerset, met zijn ietwat hautaine lachje, zijn knappe uiterlijk, zijn charme en daarbij wat rusteloze nervositeit, intrigeerde mij. Ik wilde nog even in zijn gezelschap blijven. Ik ontmoette zo zelden mannen, die de moeite waard waren. Slechts met een volkomen vreemde, die niets van mijn verleden wist en van de verdenking, welke op mij rust, kon ik zo ongedwongen praten. John Somerset keek mij opmerkzaam aan en zei dan peinzend: „Merkwaardig! Met uw ernstige mooie gezichtje, die raadselachtige trek om uw mond, lijkt u op degene, die ik op aarde het meest heb liefgehad!" Nog nooit had iemand zo tegen mij gesproken. Hij stond vlak naast mij en zijn stem had een dringende klank. Hij scheen een zekere emotie te ondergaan. Ik wist niet goed, wat ik ervan denken moest. Om hem af te leiden begon ik over de Victoria-watervallen te praten waar we die middag om twee uur zouden landen. „Bent u van plan daar lang te blijven?" vroeg hij. „Drie dagen, dan neem ik het vliegtuig naar Bula- wavo". „Hoe jammer! Ik moet morgen al door naar Johan nesburg, waar men mij verwacht." Op dat moment verscheen de stewardess om de bar open te stellen. Verscheidene passagiers kwamen van hun zitplaatsen naar de bar om sigaretten te kopen en een drankje te drinken. Toen ik opstond om naar mijn plaats terug te gaan, vroeg John Somerset of hij zich bij mij mocht aansluiten. Hij kwam bij mij zitten en we gebruikten onze eerste maaltijd samen. Hierna gingen wij naar de bar terug en namen op nieuw plaats op de bank bij het raam. We keken naar de oneindige ruimte beneden ons. „We gaan dalen", merkte mijn metgezel even later op. Gespannen keken we toe en trachtten in het landschap iets van de rivier de Sambesi te ontdekken. „Kijk, daar zijn de watervallen," zei John Somerset met zijn vinger tegen de glazen ruit wijzend. Eerst was er niet meer te zien dan een grote dampi ge wolk boven het water, dat we zelf niet zagen. Noch de vele remous, noch het dringende verzoek van de ste wardess kon ons van onze prachtige observatiepost weg krijgen. Het vliegtuig draaide en begon nu werkelijk definitief te dalen. Was het door de opwinding van het ogenblik, dat John Somerset even zijn hand op mijn arm legde? 't Was inderdaad een bijzonder moment. Het zware vliegtuig vloog schuin over de enorme wa termassa en het leek op een vogel, die even met uit gestrekte vleugels zweeft, voordat hij zich laat neer vallen. We naderden de schuimende watermassa zo dicht dat de ruiten nat werden. „U moet thans allemaal op uw eigen plaats gaan zit ten", kondigde de stewardess aan. Er zat niets anders op dan dat ik naar mijn plaats in de beneden-cabine en John naar de zijne op het bo vendek ging. Nadat het vliegtuig over een diepe afgrond was gevlogen, waar heel in de diepte het water woelig kolkte, draaide het nog eenmaal terug naar de water vallen, om vervolgens te dalen op het rustiger water van de rivier. Tijdens deze daling liet ik mijn gedachten gaan over mijn ontmoeting met John Somerset. Kort geleden was hij nog een vreemdeling voor mij geweest thans had ik het gevoel, dat hij al een rol in mijn leven speelde Leonoor zweeg even. Ze nam de sigaret, die ik haar aanbood, niet aan. Even later zei ze: ,,'t Is heel merk waardig Jay, dat ik jou dit alles vertel, 't Is mij een behoefte om erover te spreken. Alleen jou kan ik mijn verhaal volkomen waarheidsgetrouw vertellen. Ik heb geen enkele andere vriend". Ik moedigde haar aan om verder te gaan. Ze ver volgde: „De motoren kwamen tot stilstand en in deze plotseling ingetreden stilte maakten wij onze veilig heidsgordels los. De dienstdoende arts opende de deur een DDT-spuit in de hand. We stapten in een bootje. Het water van de Sambesi schitterde in het felle zon licht. Ik had mijn zonnebril vergeten en verblind door het zonlicht keek ik tevergeefs om naar mijn reisge noot. Op de oevers van de rivier stonden palmen. Toen de boot aanlegde, zag ik opeens John Somerset, die langs de rechte, schaduwrijke weg al in de richting van de douane wandelde. Tot mijn verbazing consta teerde ik, dat hij met een been trok. 't Was slechts een klein gebrek, dat nauwelijks opviel. Ik deed niet mijn best hem in te halen en ging ook niet aan zijn tafeltje zitten in de wachtkamer, waar ons thee ge serveerd werd. Ik was de enige reiziger, die in Rho- desië bleef, en de immigratie-beambte liet mij bij zich komen. De inreisformaliteiten, die vrij vlot verliepen, scheidden mij van mijn reisgenoten en ik stapte alleen in de autobus, die mij achter hen aan, naar 't hotel bij de watervallen moest brengen. Welk een verrassing, dat dit grote hotel, hier mid den in het oerwoud, omgeven was door een prachtige tuin met fraai-groene gazons. De chef de réception deelde mij mede, dat men mijn telegram uit Kampala niet had ontvangen. Men betreurde 't zeer, maar men kon mij niet onderbrengen. John Somerset, die blijk baar op mijn komst had gewacht, bevond zich in de hal. Hij gebruikte al zijn overredingskracht om de mensen van het hotel er toe te bewegen mij toch een kamer te geven en hij gaf hun tenslotte zo'n vorstelij ke fooi, dat alles opeens weer op rolletjes liep. Toen ik hem enthousiast bedankte voor zijn hulp, weerde hij mij lachend af en zei op de toon van een bescher mer: „Zullen wij samen de watervallen gaan bekij ken? Ik zou 't erg prettig vinden u op dat tochtje te mogen begeleiden. Men heeft mij verteld, dat 't voor een blanke niet raadzaam is, daar alleen heen te gaan". (Wordt vervolgd) Een 32-jarige Poolse mijnwerker, J. Waitzbrot, die sedert de bevrijding in ons land woont, en in Reuver met een Neder lands meisje trouwde, heeft na bijna vijf tien jaar speuren via de Duitse opsporings dienst voor vermisten nu eindelijk zijn moeder, broers en zusters teruggevonden. Deze leden van het door de oorlog uiteen geslagen gezin wonen thans in Lunenburg in Duitsland. Binnenkort zal nu in Reuver een familiereünie plaatsvinden. Advertentie DONDERDAG 19 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met „De Vrek", 20 uur. Concertgebouw: Uitvoering van Mattheus Passie door de Chr. Oratoriumvereniging met N.Ph.O. en knapenkoor „De Zingende Klokken", 19.30 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da- mave tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Pikant verlof in Parijs", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het verleden slaat toe", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Operatie Am sterdam", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De onsterfelijke wals", 14 jaar, 20 uur. Minerva Theater: „De twaalf ge zworenen", 14 jaar, 10.15 uur. Rembrandt Theater: „I want to live", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Lafayette esca drille", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop van inspecteur Gi deon", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: Op voering kinderoperettevereniging „Jong Zandvoort", 20 uur. DIVERSEN Gemeenschapshuis: Expositie van werk van o.a. Nel Klaassen en Jaap Bouhuys, 19 tot 21 uur. VRIJDAG 20 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met „De vrek", 20 uur. Grote Kerk: Beiaardbespeling Arie Pe ters, 11.3012.30 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Poppe Damave, 10—22 uur. FILMS Cinema Palace: „In love and war", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halsthea ter: „Stormkracht 12", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Fraulein zonder beroep", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Lading des doods", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Das einfache Madchen", a.l., 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Gouden regen van het geluk", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De man zonder angst", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Thea ter: „Bridge on the river Kwai", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Pas poort der schande", 18 jr., 20 uur. DIVERSEN Gemeenschapshuis: Expositie van Nel Klaassen, Jaap Bouhuys, Pieter Giltay en Wim Steyn, 1417 en 1921 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 15