m
r
Geheim rond Leoeoor
rUMBO EN ZIJN AVONTUREN
Kort en bondig
NAAIMACHINES
in één woord
4
Vlak en droog
Orkest in actie
De radio geeft woensdag
T elevisie pro gramma
Duitse opera
Oratorium van Vivaldi
Concert van vier
mannenkoren
Verrukkelijke
koffie
Koperen jubileum van
Kleutertje luister
Finse gastdirigent bij
het N.Ph.O.
Zomerzegels brachten
ruim twee ton op
Televisie Radio Grammofoons Recorders
door
Daniel Gray
Nehroe betuigt medeleven
met het Tibetaanse volk
Agenda vaar Haarlem
DINSDAG 31 MAART 1959
Het sobere programma van de V.P.R.O.
op zaterdagavond begon met. het Passie
verhaal. dat door Elisabeth Andersen, El
len Vogel, Jan Retèl, Johan Schmitz en
Albert Vogel werd voorgelezen. De regie
was van Jack Dixon. In het strakke,
strenge decor van Weynand Grijzen kwa
men de stemmen goed tot hun recht. Het
Gordon Heath
geheel werd een simpele, soms ietwat
vlakke vertolking, die vooral door de
warme stem van Elisabeth Andersen
soms wist te ontroeren. De negerzanger
Gordon Heath, die dit Passieverhaal met
enkele liederen omgaf, paste volkomen in
dit. strenge geheel. In het programma
..Tussen Denekamp en Ootmarsum" van
Guus van der Steen en Ben Klokman
werd men door middel van filmflitsen ge
confronteerd met de viering van paasfeest
binnen en buiten de grenzen van ons land.
Hoewel er veel interessants bij was, bij
voorbeeld de fragmenten over het Joodse
paasfeest en over de viering in het oosten
van Twente, werd het op den duur wat
langdradig, mede door het droge com
mentaar.
Zondagavond werd door de N.T.S. een
telerecording van een concert te Brussel
door het Groot-Symfonie Orkest, van het
N.I.R. onder leiding van Daniël Sternefeld
uitgezonden. Daarbij werden de ouverture
lot de opera „De Macht van het Noodlot"
van Verdi, „Nachten in de tuinen van
Spanje" van De Falla met medewer
king van de pianist Eduardo del Pueyo
en de „Preludes" van Liszt gespeeld. Men
kreeg de indruk dat er met animo gemu
siceerd werd door een voortreffelijk orkest,
onder een eminente dirigent en met een
solist die niet meer aan zijn proefstuk >'s
En diegenen onder de televisiekijkers, die
het concertbedrijf hoofdzakelijk kennen
via hun toestel, zullen door de meestal
raak getroffen close-ups enig inzicht heb
ben gekregen omtrent de werking en het
effect van een zo omvangrijk instrumen
tarium. Men zag een hoornsolo, een hobo,
een klarinet, een fluit, zoals ze successie
velijk een melodie voortsponnen, men ging
letten op een bekkenslag, op een pauken-
roffel, op een inzet van het koper, omdat
het beeld de klank als het ware toelichtte.
Een opvallend effect werd met de harp in
..Les Préludes" bereikt. Uiteraard bleek
door de minder gecompliceerde aard der
muziek dit spel van zien-en-horen in
de werken van Verdi en Liszt het fortuin
lij kst. Bovendien, wie de meesterlijke
compositie van De Falla intensief wil be
luisteren, zal liefst niet afgeleid worden
dcor steeds wisselende beelden, teneinde
zich geconcentreerd te kunnen overgeven
aan de impressies, die de muziek meedeelt.
Zo constateerden wij dat er grenzen zijn
HILVERSUM I. 402 M. 7.00— 24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 800 Nieuws.
8.15 Gewijde muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Voorde vrouw. 10.15 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Omr.orkest en solist. 11.50
Gram. 12.00 Amus.muz. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Musettemuz. 12.53 Gram. of act. 13.00
Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Lichte muz.
13.50 Hansel und Gretel, opera. 15.30 Oude muz.
16.00 Voor de jeugd. 17.20 Lichte muziek. 17.40
Eeursber. 17.45 Spectrum van het Chr. organisa
tie- en verenigingsleven. 18.00 Leger des Heils-
kwartier. 18.15 Boekbespr. 18.30 R.V.U.: De gehei-
med ienst van Mithra, door dr. M. J. Vermaseren
eerste lezing). 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10
Koorconc. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man al.
20.00 Pianorecital. 20.15 Rep. 20.45 Muz. discussie.
21.15 Muz. causerie. 21.45 Dit kleine, grote land.
klankb. 22.10 Amus.muz. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10 20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Boekbespr. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Voorde vrouw. 11.00
R V.U.: Reuzen en dwergen bij de bronnen van
de Nijl, door mevr. mr. L. Eversdijk-Smulders
i eerste lezing). 11.30 Dit is uw leven. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgel en zang. 13.00 Nieuws en tentoonstellings
agenda. 13.20 Dansmuz. 13.50 Medische kron. 14.00
Gram. 15.00 Voor de jeugd. 17 00 De kat van de
stoel. 17.50 Regeringsuitzcnd.: R ksdelen overzee:
Jeugduitz.,.De brievenbus gaat open". Corres
pondentieclub o.l.v. Regina Zwart.. 18.00 Nieuws
en comm. 18.20 Hammondorgelspel. 18.40 Act. 18.50
Gram. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Hoe is de stand
Mïeke?. toespr. 19.25 VARA-varia. VPRO: 19.30
Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tussen
de regels door, caus. 20.15 Meneer Topaze. hoorsp.
22.15 Gram. 22.20 Tussen mens en nevelvlek, caus.
22.35 Bariton en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram.
23.25 Lichte muz. 23.50—24.00 Socialistisch nieuws
in Esperanto.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 14.20 Ork.conc.
16.00 Koersen. 16.02 Lichte muziek. 17.00 Nieuws.
17.10 Kamermuz. 17.20 Voordr. 17.50 Boekbespr.
18.00 Gram. 18.10 Caus. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19.40 Vlaamse liederen. 20.00 Omr.-
ork., -koor en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogi
sche caus. 22.25 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00
Voor de zeelieden.
VOOR WOENSDAG
AVRO: 17.00—17.35 Voor de ieugd. NTS: 20.00
"nuvn. en weeroverzicht. 20.20 Vademecum. 20.50
- i sn Winslow, TV-spel.
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181,. Tel. 14444
aan de waarde van deze overigens wel in
teressante proefneming van de Vlaamse
televisie om een orkest in volle actie in de
huiskamers te vertonen. Wie het echter
om het 'horen van de muziek te doen is,
kan beter de radio aanzetten of een con
cert bezoeken.
Maandagavond was er voor de fijn
proevers op operagebied iets extra's te
beleven aan het t.v.apparaat. De VARA
vulde haar programma met een telere
cording van de Beierse Omroep aan Mo-
zarts meesterlijke muziekkomedie „De
bruiloft van Figaro" gewijd. Het was een
van die geraffineerde aanpassingen van
het operatoneel, waarvan onze oosterburen
zich met smaak de handigheden hebben
eigen gemaakt. Wanneer de auditieve re-
produktie is vastgelegd, wordt het spel in
scène gezet met een tweede stel artiesten,
die het als een pantomime vertolken en
dan zo, dat de argeloze kijker doorgaans
niet eens in de gaten heeft, dat de stem
men, die men hoort, niet die van de spe
lers zijn. Men kon voor de gesynchroni
seerde prestaties der dubbele bezetting het
grootste respect hebben. De mogelijkheden
die de televisie voor heeft op het gewone
toneel, ook wat het decor betreft, bleken
in deze aanpassing door regisseur Kurt
Wilhelm logisch te zijn uitgebuit, zonder
aan het meesterwerk van Da Ponte en
Mozart iets te kort te doen. Vocaal was
alles eersterangs. Aan de verrukkelijke
partituur werd alle eer bewezen. Deze ge
distingeerde televisietractatie werd door
Hans Kerkhoff vóór iedere akte op voor
treffelijke wijze ingeleid.
Beeldscheriner
De hernieuwde belangstelling voor de
muziek van de Italiaanse priester-compu
nist Antonio Vivaldi, welke aanvankelijk
in het bijzonder de instrumentale werken
van de geniale meester betror, heert zien
thans ook gericht tot zijn vocale compo
sities. Er ontwikkelt zich een algemene
Vivaldi-renaissance. In België heeft zij de
vorming van de „Cercle de Vivaldi bel-
gique" tot gevolg gehad en deze groepe
ring heeft zich beijverd om op de avond
van de eerste Paasdag in het Paleis voor
Schone Kunsten te Brussel een concert
te geven, waarop een tot nog toe vrijwel
onbekend oratorium „Juditha trium-
thans" (De zegevierende Judith") werd
uitgevoerd. Het concert (dat onder de
hoge bescherming stond van Koningin
Elisabeth van België) kon dank zij de uit
zending door de Belgische nationale om
roep ook door de Nederlandse radioluiste
raars gehoord worden, hetgeen velen on
getwijfeld met bijzondere interesse gedaan
hebben, omdat onze altzangeres Aafje
Heynes met de partij van Judith aan de
uitvoering meewerkte en omdat de ook in
ons land zeer bekende Griekse zangeres
Arma Kolassi een belangrijk aandeel
daarin had-
De hoofdfiguur Judith uit Vivaldi's ora
torium is de legendarische Joodse heldin,
die omstreeks het jaar 659 voor Christus
haar stad Bethulië van verwoesting door
de belegerende Assyriërs gereed moet
hebben door hun aanvoerder Holofernes
zijn dronkemansslaap te onthoofden
De in verwarring geraakte Assyriërs gaven
het beleg op en vluchtten. De bewogen
geschiedenis van de schone Judith is al
in vele opera's en oratoriums verwerkt.
Vivaldi schreef zijn oratorium, dat in 1716
Op woensdag 8 april geeft het Haarlems
Christelijk Mannenkoor in de gemeente
lijke concertzaal in Haarlem een concert.
Hieraan werken mee het Katwijks chris
telijke mannenkoor „Jubilate", dirigent B.
Verboom, het christelijk mannenkoor Sas-
senheim, dirigent J. C. de Vries en het
IJmuidens christelijk mannenkoor, diri
gent Stephen Jansen, alsmede de sopraan
Caroline van Dorp-van Heyningen, de
bariton David Pauwels en de organisten
Albert de Klerk en Adriaan Verschoor.
Het programma bevat werken voor
mannenkoor, zowel a capella als met orgel-
en pianobegeleiding. Haarlems christelijk
mannenkoor geeft op verzoek een her
haling van „Mount of three lights" van
B. Martinu met baritonsoli van David
Pauwels en orgelbegeleiding van Albert
de Klerk. Het Haarlemse koor en dat uit
Katwijk voeren samen, onder directie van
Bernard Verboom en met orgelbegeleiding
van Albert de Klerk, het Credo uit de
Missa Maria Magdalenae van Philip
Loots uit.
Advertentie
LUNCHROOM
Gr. Houtstr. 105. Tel. 18598
voltooid werd, in de Italiaanse operastijl
van die tijd. maar behield door de schoon
heid van melodieën en orkestrale kleur
in recitatieven, aria's en koren een eigen
expressief karakter, dat geliefde realis-
men, omstreeks 1700 zo gaarne toegepast,
op de achtergrond hield. De uitvoering,
waarbij een solistenensemble en de Ko
ninklijke Koorvereniging van Luik hun
aandeel voortreffelijk zongen, betekende
een interessante kennismaking met een
dramatisch getint werk. Maar die dra
matiek werd door de solisten met uiteen
lopende intensiteit gediend. Aafje Heynis
zong met lyrische expressie en fraaie, maar
dikwijls te abstracte stemklank, weinig
passend bij het bewuste positieve karak
ter van de vrouw, die zij uitbeeldde- Irma
Kolassi zong met grotere geladenheid. De
Duitse bas. die Holofernes typeerde, toon
de begrip voor de realiteit van zijn partij.
In het brengen van spannende dramatiek
bereikte een Italiaanse tenor een hoogte
punt. Hij mocht een „open doekje" krij
gen van een publiek, dat zich na de uit
voering van het oratorium buitengewoon
geestdriftig toonde en dat daarmede ook
het werk van de dirigent Angelo Ephri-
kian naar waarde heeft gewaardeerd.
Golfbreker
Op woensdag 1 april zal het twaalf-en-
een-half jaar geleden zijn, dat de AVRO
voor het eerst programma voor de jongste
luisteraars, „Kleutertje luister", uitzond.
Sindsdien hebben Lily Petersen en Her
man Broekhuizen in uitzendingen, die gro
tendeels zonder repetitie en vaak zelfs
geïmproviseerd tot stand komen, vele
keren verhaaltjes verteld, spelletjes ge
daan en liedjes gezongen niét kinderen van
omroepmedewerkers. In 1952 namen on
geveer vijfhonderd kindertjes uit het hele
land in de grote studiozaal deel aan de
vijfhonderdste uitzending. Met verschei
dene kinderen van de kleuterklas is dooi
de jaren een hechte band blijven bestaan
mede doordat sommigen van hen zijn over
gegaan naar het kinderkoor Jacob Hamel
en afdelingen van AVRO's jeugdomroep
Minjon.
In de bovenfoyer van het Haarlemse
Concertgebouw heeft het Noordhollandse
Philharmonisch Orkest vanmorgen kennis
gemaakt met Nils-Eric Fougstedt, de Finse
gastdirigent, die het orkest zal leiden
tijdens het achtste V-concert op vrijdag 3
april. Fougstedt is een forse, energieke
man met de typische vierkante „dirigen-
terikin". Als hij ernstig kijkt, staat zijn
gezicht bijna streng. Maar vaak breekt er
een zonnige glimlach door.
Zo ook vanochtend in de repetitiepauze.
Het kleine dirigentenkamertje in het con
certgebouw is kil iemand heeft blijk
baar verzuimd, de elektrische straalkachel
aan te doen maar de Finse gast heeft
er blijkbaar geen last van. Integendeel,
want met een brede zwaai gooit hij zijn
jasje uit en zijn overhemd los. „Warm
hier", zegt hij, „bij ons in het hoge noorden
begint de lente helaas pas veel later....
Hoe is de kennismaking met het N.Ph.O.
hem bevallen? „Goed", zegt hij kortaf,
„wij klaren het samen wel". Zojuist heeft
hij met het orkest een der twee Finse wer
ken voor het concert van aanstaande vrij
dag doorgenomen, de Karelische rhapsodie
van Uuno Klami. „Een van onze beste
componisten", zegt hij, „die vermoedelijk
wc! gekozen zal worden tot opvolger van
Kiipinen (de onlangs overleden liederen-
componist) als enige toondichter in de
Finse Akademie".
De Karelische rhapsodie is een jeugd
werk van Klami. dat omstreeks 1928 vol
tooid werd en typisch-Franse invloeden
met name van Ravel verraadt. Het is in
Nederland veel minder bekend geworden
dan enkele latere composities van Klami
zoals de Kalevala-suite, die overal door
critiek en publiek met geestdrift ontvan
gen is en waarmee de Finse gastdirigent
vcor enkele jaren ook in Rotterdam en
Schiedam (met het Rotterdams Philhar
monisch Orkest) yeel succes mocht oogsten.
Nils-Eric Fougstedt ontving zijn oplei
ding aan de befaamde Sibelius Akademie
Ja, zo werd Tumbo als door een wonder gered. De haaien kregen hem niet te gakken!
Want Jako stuurde de boot vteilig over de bruisende zee, terug naar het eiland.
„Gelukkig, Tumbo, dat je precies in de boot terecht kwamdat was nog juist op
tijd!", zei Jako.
En Tumbo ivas zijn grote vriend dankbaar, die hem te hulp was gekomen.
De oude torenwachter op de vuurtoren had door de kijker naar ae zee getuurd; nu
zag hij de boot terugkomenmet de geredde Tumbo aan boord! 7071
in Helsinki, waar hij thans zelf leraar in
er.kele theoretische vakken is, en te Salz
burg van Herbert von Karajan en Bruno
Walter. Sinds 1951 is hij dirigent van het
jonge Finse Radio .Symphonic Orkest, dat
in 1927 is opgericht door zeven musici,
doch nu reeds- 73 leden omvat. Het reper
toire "ó'mvaf het gehele klas'siëkë en mo
derne oeuvre, Fougstedt's eigen voorliefde
gaat uit naar Brahms en Bartok („Mijn
muizkale B.B.", zegt hij lachend). De Finse
dirigent heeft gegasteerd bij tal van be
roemde Westeuropese orkesten en ook in
Rusland. Deze maand gaat hij opnieuw vijf
concerten in de Sovjet-Unie geven; de
details zijn hem zelf nog onbekend. „De
De verkoop van zomerzegels heeft in 1958
netto 218.000,opgebracht. Drievierde
van deze opbrengst werd uitgekeerd aan
landelijke instellingen voor culturele zorg,
maatschappelijk werk en volksgezondheid.
Het resterende vierde deel, 54.500,werd
op advies van be Commissarissen der Ko
ningin ir de provincies toegekend aan op
hetzelfde terrein werkende instellingen
met een regionaal of locaal karakter.
Sedert 1950 is de opbrengst ruim ver
dubbeld, namelijk van 107.178,tot
218.000,—.
Belangrijke bijdragen konden worden
uitgekeerd aan het Prinses Irenefonds, Ko
ningin Julianafonds, Prins Bernhardfonds,
instellingen voor tbc- en reumatiekbe-
strijding, alsmede aan fondsen voor ge-
brekkigenzorg, oudverpleegsters, letter
kundigen, beeldende kunstenaars en aan
de blindenbibliotheek.
Russen hebben een aantal zeer goede or
kesten in de grote steden", zegt hij. „maar
daarbuiten is alles tweede- of derderangs.
Het publiek is er echter over het algemeen
zeer muzikaal; vandaar dat buitenlandse
orkesten en dirigenten er steeds een groots
onthaal krijgen".
Nils-Eric Fougstedt heeft ook als toon
dichter naam gemaakt. Een aantal van zijn
composities, waarvan hij zelf de tel is
kwijtgeraakt, wordt regelmatig in het bui
tenland uitgevoerd en een van zijn nieuw
ste werken, de „Triptico Sinfonico", zal
zelfs als enige Scandinavische compositie
prijken op het programma van het „In
ternationale festival voor contemporaine
muziek", dat in juli in Rome gehouden
wordt.
Zijn uitnodiging voor het concert met 't
N.Ph.O. is het gevolg van een „ruilover
eenkomst". De dirigent van het N.Ph.O.
heeft enkele weken geleden in Helsinki
het Finse Radio Symphonie Orkest geleid,
'waarbij vooral Landré's Vierde symphonie
zeer in de smaak bleek te vallen. Foug
stedt is nu naar Haarlem gekomen om'zijn
deel van de „uitwisselingstransactie" ge
stand te doen en wat hem betreft, zal
he' experiment in de toekomst nog wel
eens herhaald kunnen worden. „Het ;s
leerzaam en prettig, zo'n muzikaal uit
stapje", zegt hij. „Vooral als je er zo'n
stralende Hollandse lente bij cadeau
krijgt...."
Advertentie
A.N.W.B.-lioofddirecteur. In de loop
van 1960 zal de hoofddirecteur van de
A.N.W.B., de heer H. J. van Balen, wegens
het bereiken van de pensioengerechtigde
leeftijd zijn functie neerleggen. De heer
Van Balen trad in 1930 toe tot de directie
van de A.N.W.B. Hij zal eerst zijn nog te
benoemen opvolger inwerken, en in functie
blijven tot het nieuwe hoofdkantoor van
de A.N.W.B., dat thans in Den Haag ver
rijst, in gebruik zal zijn genomen.
Amoureuze geveltoerist. Een 33-jarige
Hagenaar maakte 's morgens omstreeks
kwart over vijf zo'n lelijke val dat hij met
een beschadigde rugwervel moest worden
op genomen in een ziekenhuis. De man
vatte tegen het ochtendgloren het plan op
zijn vriendin, die een kamer op de eerste
etage van een huis aan het Zieken be
woont, op te zoeken. Langs de regenpijp
klom hij naar boven maar ter hoogte van
de eerste etage begaf de pijp het, waardoor
de man op straat viel.
Premier Nehroe van India verklaarde
maandag in de Indiase volksvertegen
woordiging, dat hij de briefwisseling tus
sen de Dalai Lama en de Chinese militaire
gouverneur zoals die door de Chinezen
is vrijgegeven, nogal verrassend vond en
aan twijfel onderhevig. Hij zei dat ver
zoeken om asiel van Tibetanen per geval
beoordeeld zouden worden, maar indien
de aantallen te groot zouden worden zou
men er mee moeten stoppen. Onder ap
plaus verklaarde Nehroe: „Onze sympathie
is met de Tibetanen. Wij wensen vriend
schappelijke betrekkingen met Tibet en
China maar dat betekent, niet dat dit land
zich aan de dictatuur van een ander land
moet onderwerpen.
Nehroe verklaarde ook nog dat de com-
munistisch-Chinese premier Tsjoe en Lai
hem tijdens zijn bezoek aan India had
medegedeeld dat Tibet geen Chinese pro
vincie was, maar een zelf besturend gebied
binnen de Chinese grenzen en dat de Chi
nese volksrepubliek het ook als zodanig
zou behandelen.
„Ik heb toen slechts kunnen zeggen, dat
India de Chinese soevereiniteit over Tibet
erkende, maar dat het ons verheugde te
vernemen, dat de Chinezen zoveel nadruk
legden op het aan Tibet toegekende zelf
bestuur. Ik heb daar toen aan toegevoegd
dat. als dit in Tibet meer bekend was, de
toestand aldaar minder moeilijk zou zijn",
aldus Nehroe.
De premier van India besloot: „Ik kan
niet zeggen welke partij in feite de strijd
in Lhasa is begonnen. Het is ongelukkig,
dat dit alles is geschied en er zoveel onheil
is aangericht. Ons medeleven gaat uit naar
de Tibetanen".
In commentaar op een Chinese verkla
ring, dat het. bespreken van de gebeurte
nissen in Tibet in het Indiase parlement
..onbeleefd" zou zijn. verklaarde de pre
mier: „Het moet duidelijk worden ge
maakt, dat dit parlement zich door geen
enkel binnenlands of buitenlands gezag
laat beperken in zijn recht van spreken,
hoewel men van dit recht met wijsheid
gebruik moet maken"
18. „Ik houd niet van negers en ik vind 't afschuwelijk
door hen bediend te worden, maar ik neem aan, dat
ik er wel aan zal wennen."
„Dat gaat héél snel", bevestigde majoor Sinclair en
Mary Randall als uit één mond.
John Somerset glimlachte. „Ik hoop 't. Want anders
zal 't voor mij beter zijn om voor altijd van hier te ver
trekken, nietwaar?"
„Dat mag u niet zeggen", zei Mary met klem. „U
beseft niet, wat voor ons, die zich hier in deze wildernis
vervelen, een beschaafde, ontwikkelde nieuweling als u
betekent".
„U vleit mij, mevrouw Randall!"
Hij dronk zijn thee met zichtbaar genot en liet zich
de versnaperingen goed smaken. „Deze thee is supe
rieur", zei hij even later. „Waar komt ze vandaan?"
„Ik heb mijn thee altijd van Meikle, onze kruidenier".
Het hele gezelschap lachte.
„Ziet u," zei John Somerset, „mij doet goede thee iets.
Ik ben een kenner. In de grond van de zaak is dit de
enige reden van mijn verblijf in Rhodesië.... Mijn
neef. Lord Dalrympie, heeft me een aanbeveling voor
een familielid van hem, Sir Julian Fairbridge, gegeven.
U kent Sir Julian, nietwaar?"
„Natuurlijk", loog Mary Randell schaamteloos.
„Werkelijk?" riepen de Sinclairs uit. „Kent u Sir Ju
lian en Lady Barbara? Wij hebben hen nooit ontmoet".
Mary mompelde enige onduidelijke verklaringen, en
om haar uit haar verlegenheid te helpen, zei ik: „En
wat is nu die reden van uw verblijf in Rhodesië, meneer
Somerset?"
„Ik heb al met Sir Julian gesproken en ik geloof, dat
ik géén geheim verraad, als ik u vertel, dat hij mij be
noemd heeft tot administrateur van zijn drie plantages.
Die in Tanganda is de belangrijkste, te oordelen naar
hetgeen hij mij vertelde. De beide andere heb ik nog
niet bezocht".
Een van bewondering geladen zwijgen volgde. Deze
man bereidde ons steeds nieuwe verrassingen. Als dra
ger van een alom bekende naam, moest 't hem echter
niet zwaar vallen goede aanbevelingen te krijgen en een
belangrijke positie.
„Mijn gelukwensen!" Majoor Sinclair was de eerste,
die de stilte verbrak en de anderen volgden met hun
gelukwensen.
„Maar hoe en waar hebt u de ervaring opgedaan om
dit soort verantwoordelijkheid te kunnen dragen?"
vroeg ik.
„In CeylonMevrouw Randall, mag ik u om nog
een kop van deze voortreffelijke melar.ge verzoeken? Op
de smaak afgaande, zou ik in staat zijn de menging van
inheemse met Indische thee vast te stellen."
„Bent. u lang in Ceylon geweest?" vroeg Martin.
„Zolang als nodig was om datgene te leren, wat men
over thee moet weten, daarna ben ik naar China ge
gaan. Ja, de geschiedenis van de thee is eigenlijk zeer
romantisch, ze voert ons rond de wereld. Minder roman
tisch was het slot van mijn leertijd bij de kooplieren in
de Londense City". Hij lachte even geamuseerd.
We waren één en al belangstelling.
„Gelooft u, dat de thee uit Njassaland of onze thee ooit
het aroma van de Ceylon-thee zal kunnen bereiken?
Heeft het streven van Sir Julian eigenlijk wel. zin?"
„Hebt u ooit gevraagd, of uw tabak van gelijke kwa
liteit is als de Virginiatabak? Toch gelukt 't u de Ame
rikaanse tabak op verscheidene markten te beconcur
reren en de produktie van Rhodesië is niet voldoende
om aan de vraag te voldoen."
Hij nam een slokje van zijn thee. „Bovendien", ver
volgde hij. „geloof ik aan de toekomst van Afrika, het
enige nog niet-uitgebuite, nog niet-ovcrbevolkte wereld
deel. Met Zuid-Amerika is dat misschien ook nog wel
het geval, maar wat kan mensenarbeid uitrichten tegen
aardbevingen, een gebergte als de Andes en de Brazi
liaanse mieren? Uw witte mieren hier zijn doodonschul
dig daarbij vergeleken."
Er zou heel wat op te merken zijn weweest naar aan
leiding van John Somerset's verklaringen, maar ik had
geen zin in een discussie. Hij scheen opeens verlegen te
zijn, zo laat in het middelpunt der belangstelling te
staan, en merkte met een haast verontschuldigend lachje
op: „Natuurlijk zal ik die dwaze afkeer van negers moe
ten zien te overwinnen. Dat moet ik bereiken, wil ik Sir
Julian tevredenstellen en de ondernemingen, welke hij
mij toevertrouwt, tot bloei brengen.
„Heus, meneer Somerset, in korte tijd zult u geheel
en al van uw antipathie genezen zijn. Ik weet dat uit
ervaring". Mevrouw Sinclair, die anders weinig zei,
sprak thans met een zekere nadrukkelijkheid. „Toen ik
hier kwam, niet veel eerder dan u, vond ik 't vreselijk,
door negers bediend te worden, maar al gauw vond ik
bediend-worden op zichzelf bijzonder aangenaam in
Londen waren geen bedienden meer te krijgen en daar
moest ik dus alles zelf doen en thans kan 't me dan
ook niet meer schelen, of 't zwarte of blanke handen
zijn, die het werk voor mij doen. Ik ben zelfs dankbaar".
„Hoe wijs", zei John Somerset, „ik dank u voor deze
aanmoediging".
Het was intussen zes uur geworden. Buiten was hel
al donker.
Tina, de negerkindermeid, riep de kinderen voor het
eten. Ik stond op om afscheid te nemen. Martin drong
er echter op aan, dat ik nog wat zou blijven. „Dit is het
uur voor een drankje, Jay! Je hebt toch geen haast?
Laten we nog een glas van 't een of ander drinken".
Tobias kwam de kamer weer binnen, thans met een
rijdend meubel, vol fuessen, en Martin haastte zich elk
van ons de gewenste drank in te schenken.
„Whiskey?"
„Ja," antwoordde de majoor. „Zonder water, als 't u
hetzelfde is".
„Ik graag sherry", zei mevrouw Sinclair.
„Geeft u mij ook maar sherry", zei John Somerset.
Zijn matigheid maakte indruk op mij. Een man, die
niet rookte, die sherry verkoos boven iets straffers en
die zonder twijfel ook niet speelde, moest wel een sterk
karakter hebben en ontrefbaar zijn.
Vergeefs zocht ik naar een zwakke zijde in deze man,
waar ik hem zou kunnen aanvallen. Ik had mezelf ge
zworen, dat ik Leonoor zou veroveren en 't van mijn
rivaal zou winnen. Was niet het meest eenvoudige mid
del, dat hij, van zijn kant, van l^eonoor afzag
„Ik had al, voordat u hier kwam, van u gehoord, me
neer Somerset", merkte ik op. „En wel via een reisge
note van u".
Hij keek mij aan en lachte onbevangen.
„Leonoor Malherbe?"
Mary wierp mij een vinnige blik toe, maar John So
merset riep met oprechte blijdschap in zijn stem uit:
„Dat is merkwaardig. Ik wilde juist met u over naar
spreken, dokter Jordan. Ik wilde u vragen, of u haar
kende. Ze heeft me verteld, dat ze verpleegster is,
maar ze gaf me niet haar adres. Een zéér cnarmant
meisje en opvallend intelligent! Niet ^'leen knap, maar
mooi, uigesproken mooi!" (Wordt vervolgd)
Stadsschouwburg: dinsdag besloten voor
stelling.
Concertgebouw: Tot woensdag geen uit
voeringen.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: t/m donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Jerry, de schrik van het
bataljon", 14 jaar.
Frans Halstheater: t/m donderdag 14.30,
19 en 21.15 uur, Hellza Poppin, 14 jaar.
Lido Theater: tot en met donderdag 14.
16.15, 19 en 21.15 uur: „De zevende reis van
Sinbad", 14 j.
Luxor Theater: woensdag 14 uur, „De
betovering van het woud", a.l.; donderdag
14 uur: „Anny get your gun", a.l., dinsdag
en woensdag 20 uur: „Madeleine, tel.
136211", 18 j.; donderdag 20 uur: „Anny get
your gun", alle leeftijden.
Minerva Theater: dinsdag 20.15 uur:
Het Bolshoi Ballet", a.l.; donderdag beslo
ten voorstelling.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Vader, moe
der en negen kinderen", a.l.
Roxy Theater: tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Safari", 14 jaar.
Studio Theater: tot en met donderdag 14
en 20 uur; „Bridge on the river Kwai", 14
jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): dinsdag
en woensdag 20 uur: „Genadeloze jungle",
14 j.,; donderdag 20 uur: „De zevende
sluier", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 20
april werkd. 10—12.30 en 13.30—17 uur:
zond. 14—17 uur: Expositie „Start".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 april dagelijks 10—22 uur: Expositie
Poppe Damave.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot
12 april werkdagen 11—17 uur: Expositie
Corneille.
(Verder raadplege men de wekelijkse ru
briek ..Uitgaan in Haarlem".