Horen en zien
CADEAU
Geheim rond Leonoor
„Elias" van Mendelssohn door
De Stem des Volks uitgevoerd
DE KONING DIE NIET SLAPEN KON
WEEK
FOTO
GRAFIE 1
Agenda voor
Haarlem
Kort en bondig
GRAMMOFOON
PLAAT
4
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
„Zo zijn ze*
Van Willem Kloos tot
Willem Sonneveld
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Concertgebouworkest is
weer in Nederland
Optreden Louis Armstrong
besloot Festival in Blokker
„Fanfare" werd in Cannes
gereserveerd ontvangen
Politie muziekfestival
in Hilversum
Baggeraars diepten oude
kanonnen uit de Taag op
0
1
1
S
...een 45-toeren
met foto-tips
I
1
I
door
Daniel Gray
Nieuw feuilleton
Maria Callas laat op
zich wachten
MAANDAG 11 MEI 1959
„Zo zijn ze" heeft Jan Blaaser zijn nieu
we rubriek in het zaterdagavondprogram
ma van de K.R.O. genoemd en daarin con
fronteert hij zijn landgenoten met de da
gelijksheid der dagelijkse gebeurtenissen.
Hij laat zien hoe het er op een verjaar
dagspartijtje kan toegaan en menige kij
ker zal Jan Blaaser van harte en geamu
seerd hebben moeten toegeven dat de
eigen gasten op een verjaardagsfeestje op
dezelfde manier optreden. Met belangstel
ling zien wij de verdere avonturen tege
moet. Van de gelegenheid dat Victor Sil
vester in ons land is, heeft de K.R.O.
nadat het orkest reeds tijdens het journaal
te zien was op het feest in Blokker ge-
bi-uik gemaakt een televisieuitzending te
verzorgen. Het orkest trad in Utrecht op;
ook speelde daar de Dutch Swing College
Band. Het verschil van de muziek en de
wijze van dansen in de Beatrixhal kwam
bijzonder tot uiting. De oudere kijkers
zullen het gracieuze dansen meer bewon
derd hebben dan het swingen en de jeugd
die bij de oudere kijkers te gast was zal
een andere mening over de geslaagde uit
zending gehad hebben. De vaste rubrie
ken op deze zaterdagavond, namelijk oude
Pathé-journaals uit 1912 en 1913 en een
thriller van Hitchcock vielen weer in de
smaak.
De AVRO-televisiesectie opende haar
zondagse beurt met een Willem Kloos-her-
denking in de vorm van een driemansfo-
rumpje, dat nogal aan de oppervlakte
bleef en geen nieuwe gezichtspunten open
de. G. H. 's Gravenzande hekelde terecht,
maar weinig origineel, de talenten van de
dichter als orator pro domo. Prof. Don
kersloot roemde Kloos als de man, die de
Nederlandse dichtkunst bevrijdde van de
retoriek en Annie Salomons poneerde, dat
hij slechts een tiental gedichten geschre
ven heeft die werkelijk van betekenis zijn.
„Maar die handvol prachtige sonnetten,
die generaties geïnspireerd hebben, zijn
dan ook niet stuk te praten" zo meende
zij „zelfs niet indien al Kloos' latere
werk als waardeloos veroordeeld zou moe
ten worden. Alle discussiërenden waren
overigens van oordeel dat Kloos de vrij
wel algemene verguizing, die de laatste
jaren zijn lot dreigt te worden, al even
min verdiend heeft als de grenzeloze ver
goding, die zijn tijdgenoten hem toedroe
gen.
De telerecording van het optreden der
„Compagnons de la Chanson", vrijdag in
de AVRÖ-studio opgenomen, was ondanks
de matige geluids- en beeldkwaliteit een
prettig intermezzo. Wist men reeds van
plaat en radio, dat deze negen „harmony
singers" met hun geraffineerde samen
zang moeiteloos een volledig orkest, een
compleet klokkenspel of zelfs een afdeling
doedelzakblazers, op mars in de Highlands,
imiteren kunnen, thans bleek dat zin hun
nummers ook als kijkspel perfect weten te
verkopen. Afgezien van de bekende voca
le huzarenstukjes als „Les trois cloches
en „L'ours" beviel ons vooral hun gevoe
lige, simpele vertolking van een He
breeuws lied, meegebracht van een re
cent bezoek aan Israel.
In de tweede aflevering van de televa-
riarubriek „A tot Z" wisselden rijp en
groen elkaar in schilderachtige wanorde
af. Persoonlijk beleefden wij het meeste
plezier aan Ko van Dijk's kolderieke ka
rikaturen van vier vermaarde speurneu
zen uit de klassieke „moordlitteratuur"
Jules de Corte had echt zijn dag niet en
ook het blikseminterview met circusman
Jo van Doveren, viel, ondanks de veelbe
lovende figuratie van twee berebaby's,
nogal kleurloos uit. Er was een hoogte
punt: de reportage van de opname van een
nieuwe plaat met liedjes van Louis Davids,
gezongen door Wim Sonneveld, die met
zijn knappe voordracht van „Hondje van
Dirkje" een meesterstukje van kleinkunst
leverde.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.30 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
8.00 Nieuws. 3.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, causerie. 10.30 Gram. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele
luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.30 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Instr. trio.
14.15 Gram. 14,35 Voor de plattelandsvrouwen.
14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30
Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee: J.J.
van der Laan: Australisch Nieuw-Guinea. 18.00
Amateursprogr. 18.20 Pol. causerie. 18.30 R.V.U.:
dr. C. J. H. van den Broek: Het ontstaan van le
ven. Derde lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25
Soortoraatje. 19.35 Gram. 20.30 Koorzang. 20.55
Aan de poorten van een nieuwe tijd, caus. 21.25
Radio-philharm. sext. 21.40 Rigoletto opera. (1ste
acte). 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws.
23.15 Lichte muziek. 23.35—24.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7,50 VPRO.
3.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 3.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: William Sha
kespeare, de grote onbekende, door mej. C. A.
EykenEerste lezing: De Bacontheorie. 11.30
Voor de zieken. 12.00 Hawaiianmuz. 12.20 Rege-
ringsuitz.: Landb.rubriek: De werktuigendag in
Liempde. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.20
Tourwagen Rally 1959. 13.25 Theaterorkest. 13.55
Beursber. 14.00 Kamermuziek. 14.40 Schoolradio.
15.00 Voor de vrouw. 15.30 Pianorecital. 16.00 Het
fantoom achter de stoel van een schrijfster, caus.
16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz.
18.00 Nieuws. 13.15 Pianospel. 18.30 Orgel en viool.
18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Alles op één kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge
varieerd programma. 21.15 Gram. 21.45 Act. 22.00
Filmpraatje. 22.15 Promenade-ork., omr.koor en
sol. 22.50 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van
New York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00
Met de Franse slag.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber.
12.34 Pianorecital (vervolg). (Om 12.55 Koerseni
13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45
Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Vocaal trio. 16.30 Ja
panse muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.45
Boekbespr. 18.00 De jeugd musiceert. 18.30 Voor
de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbelevenissen.
19.40 Gram. 19.50 Syndicale krohiek. 20.00 Gram.
20.40Idem. 21.00 Omr.ork. en solist. 22.00 Nieuws.
Daarna: Oude muziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jour
naai en weeroverzicht. 20.20 Tekenfilm. 20.30 Do
cumentair programma. 21.00—23.00 Film.
Les Compagnons de la Chanson, het
beroemde Franse zangersgezelschap,
poseerde in de AVRO-studio voor de
fotograaf.
„De Stem des Volks" te Amsterdamgaf
zondagavond, onder leiding van Antoon
Krelage, een imposante uitvoering van het
oratorium van Mendelssohn „Elias". Kre
lage heeft trouwens met deze „arbeiders-
zangvereniging" al wel eens zwaardere op
gaven met succes opgeknapt. Geen won
der dan ook, dat deze zeer in het gehoor
liggende muziek met haar aantrekkelijke
melodieën op welbegrepen en overtuigen
de wijze door het koor in klank gezet
werd. Aanleiding tot de keuze van het
werk was het feit dat de componist hou
der dvijftig jaar geleden werd geboren. Het
Mendelssohn-jubileum is over 't geheel
wat in de verdrukking gekomen door de
Handel-herdenking van dit seizoen.
Het was daarom een goede gedachte
Mendelssohn's dankbare en in zekere zin
populaire oratorium „Elias" weer eens een
goede beurt te geven. De grote koorbezet
ting van „De Stem" is van een evenwich
tige samenstelling; dit wil dan zeggen dat
het mannenkoor niet hoeft onder te doen
voor de sopraan- en altvleugels, die ge
woonlijk bij de zangverenigingen het
sterkst bevolkt zijn. Opvallend was het
zuivere en licht aansprekende timbre van
de sopranen alsmede de sonore klank van
bassen en tenoren, die echter wat ritmiek
betreft zo nu en dan in ostinate figuren
nog wel iets scherper gedetailleerd had
mogen zijn. Maar over 't geheel was de
samenklank van een mild vervloeiende
eenheid, wat in dit romantisch melodisch
contrapunt als stijlprincipe mag gelden en
waaraan men de leiding van de koordiri
gent kan toetsen.
Van bijzondere klankcharme en zuivere
samenzang was het vocale dubbelkwartet,
waaruit ook de heldere en .strak gehouden
sopraan-solo voor het „Ich sehe nichts"
gerequireerd werd.
De solisten Annette de la Bije, sopraan,
Aafje Heynis, alt, Arjan Blanken, tenor en
Hans Wilbrink, bariton, waren voor hun
taak berekend. Wel lijkt mij een robuuster
stemtype voor de Elias-partij meer ge
wenst dan het vrij lichte geluid van Hans
Wilbrink. Maar met zijn temperament en
zijn gezonde muzikaliteit wist hij op mar
kante wijze de rol niettemin een over
tuigend karakter te geven.
Het instrumentale aandeel werd op dege
lijke wijze verzorgd door het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest met Meindert
Boekei aan het orgel. Het imponerende
effect van dit uitgebreide ensemble mag
met bijzondere lof op debet worden ge
steld van Antoon Krelage, die het geheel
met vaste land leidde en er de levendige
stuwing aan gaf. jos de Klerk
In drie chartervliegtuigen zijn zondag
de ruim honderd leden van het Amster
damse Concertgebouworkest met hun in
strumentarium op Schiphol in Nederland
teruggekeerd van een reis van een week
door Engeland.
Het orkest heeft daar onder de dirigen
ten Eugen Jochum en Bernard Haitink
vijf concerten gegeven, waarvan een voor
de BBC. Op Schiphol waren namens het
bestuur van de Nederlandse Orkeststich
ting mr. W. F. Schokking en jhr. D. G. de
Graeff ter begroeting aanwezig.
De orkestfunctionarissen, die de reis
hebben meegemaakt, waren vol lof over
de ontvangst in Engeland en het enthou
siasme. waarmee het Engelse publiek
het orkest heeft begroet. Het orkest heeft
geconcerteerd in Leeds, Leicester en Lon
den.
I-Iet festival in Blokker is ten einde. Het
rustige Noordhollandse dorp tussen Hoorn
en Enkhuizen, dat ruim een jaar geleden
voornamelijk om zijn veiling bij de bewo
ners uit de omtrek bekend was, heeft de
afgelopen dagen een ongekend grote
stroom vreemdelingen binnen zijn gren
zen gehad. Het weekeinde trok de meeste
bezoekers door het optreden van Louis
Armstrong.
Het door de Blokkerse burgemeesters
zoon Ben Essing georganiseerde Festival
had overigens meer attracties. Het begon
donderdagavond met, het optreden van
Victor Silvester, waarna vrijdag en zater
dag respectievelijk Hollandse radio-ar-
tisten en de Ober Laendler Kapelle Maier
Hias uit München in de veilinghal ver
schenen, waarvoor auto's en bussen vol
met gasten naar Blokker koersten.
De wegbermen en ook de weilanden in
de omgeving van de veilinghal waren be
zet door geparkeerde auto's toen Louis
Armstrong zondagavond om kwart voor
acht met zijn orkest, gezeten op een plat
te boerenwagen, zijn intocht in het vlag
gende Blokker deed.
Hij werd stormachtig toegejuicht bij het
binnenrijden van de veilinghal, waar de
orkestleden dadelijk vanaf de wagen door
een comité van ontvangst op het podium
werden getild. De toejuichingen waren
niet meer van de lucht vanaf het moment,
dat Armstrong met de onafscheidelijke
witte zakdoek in de linkerhand een wel
komstlied zong. Het applaus gold onder
meer ook pianist Billy Kyle, de bassist
Mort Herbert, de drummer Danny Barce
lona, de trombonist Trummy Young en de
negerzangeres Velma Middleton, die een
groot aantal populaire nummers ten ge
hore brachten en beurtelings als solisten
optraden onder meer in „High Society",
„Mack the knife" en „When the saints go
marching in".
De Nederlandse speelfilm „Fanfare"
van Bert Haanstra is zaterdagavond op
het filmfestival in Cannes een vrij gere
serveerde ontvangst ten deel gevallen.
Hoewel er herhaaldelijk om de grappige
geschiedenis hartelijk is gelachen,
heeft men volgens het Franse persbureau
AFP betreurd dat deze ontspanningsfilm
te zeer een operette is geworden en na
een veelbelovend begin meer dan eens
langdradige taferelen bevat. Afgezien
van de joviale en bruisende lachpartijen
van Hans Kaart waren de overige spelers
te conventioneel en karakterloos, aldus
AFP. Het persbureau noemde overigens
„Fanfare" een „strijdlustig en zot werk",
prees Haanstra's visuele vondsten en
vakmanschap bij „de afschildering van
een schilderachtig toeristendorp" en her
innerde in dit verband aan de documen
taire „Spiegel van Holland" waarmee
Haanstra in 1951 de eerste prijs voor kor
te films in Cannes behaalde.
De hofartsen stonden bibberend bij elkaar achter een kier va.n de deur en ze gluurden
ongerust in de troonzaal. Want ze hoorden, hoe de wonderdokter Hubanus door de
woedende koning het paleis werd uitgejaagd
Toen riep de koning hen, en ze traden schoorvoetend binnen. En ook zij kregen de
volle laag.
„Nietsnutters zijn jullie, allemaal!", brulde Zijne Majesteit nijdig. „Wat vieten jullie
eigenlijk? Waarvoor heb ik jullie in mijn dienst? Jullie hebt hier een goed leventje,
en,ikik kan geen enkele nacht slapen. Vooruit, maak dat je uit mijn ogen komt,
mars!!" 3435
Het nationaal politie muziekfestival
wordt dit jaar gehouden op 4 juni in Hil
versum ter gelegenheid van het veertig
jarig bestaan van het Hilversumse politie-
muziekgezelschap Excelsior. Korpsen
uit Amersfoort, Arnhem, Breda, Eindho
ven, Groningen, Den Haag, Haarlem,
Heerlen, Leeuwarden, Nieuwer Amstel
en Venlo zullen aan dit elfde festival
deelnemen, onder andere met een défilé
bij het Hilversumse raadhuis en met con
certen in het gemeentelijk sportpark.
Het jubilerende korps, dat de organisa
tie leidt, heeft voor het korps dat de bes
te indruk maakt bij het défilé, een wissel
wimpel beschikbaar gesteld. Een jury,
bestaande uit de muziekdeskundigen,
Gijsbert Nieuwland en Mijndert Boekei,
zullen de prestaties beoordelen. Des
avonds wordt in het centrum van Hilver
sum nog een galaconcert gegeven.
LISSABON (AFP) Nederlandse bag-
gerlieden, die voor de zuidelijke oever
van de Taag tegenover Lissabon de vaar
geul uitdiepten, hebben bij hun werkzaam
heden vijf oude schepen in de modder
ontdekt, die waarschijnlijk uit de zeven
tiende eeuw stammen. Zeker twee van de
casco's waren met kanonnen uitgerust.
De mannen zijn van zins om een van de
vuurmonden mee naar Nederland te ne
men wanneer hun werk in de Taag is
voltooid.
Advertentie
Omdat het
van de
is K
15
s
Vraag er om
bij uw fotoharidelaart
51. Hij lachte en ik zag 't opeens weer voor mij: hoe
hij de scherven van het gebroken serviergoed weg
schoof en de blanke, die hem geslagen had, met een don
kere dreiging in zijn stem vervloekte
„Ja baas, daar ben ik weer".
„Wat wil je van mij"
„Ik wil u iets zeggen".
Ik ging zitten en hield hem mijn sigarettenkoker voor.
„Voor den dag ermee! Ik heb weinig tijd".
„Ik zal 't u vertellen baas, omdat u altijd zo goed voor
mij bent geweest. Maar alleen dan, wanneer u mij be
looft, mij niet te zullen verraden en mij werk te zullen
geven".
„Dat zullen we nog wel eens bekijken. Vooruit To
bias
Hij bleef zwijgen.
„Is 't zo belangrijk?"
Hij had de sigaret, welke ik hem had aangeboden, in de
zak van zijn jasje gestoken. Hij droeg, zoals vele negers,
een oud versleten Engels uniformjasje, waaraan knopen
ontbraken.
„Ja baas".
En dan opeens bracht hij de moed op als betrof het een
wonderlijke onbevangenheid. „Ik heb die blanke man
gedood, die mij geslagen heeft".
„Jij?"
„Ja ik. Hij was geen goede man, hij was een lafaard.
Hij was een slechte blanke man.
„Maar hoe....? Ik begrijp 't nietWat heb je ge
daan, Tobias?"
„Toen hij met. zijn auto wegreed, lag ik op de achter
bank in het donker te slapen. Ik hoopte dat de blanke
man aan wie de wagen toebehoorde, mij naar Umtali
zou menemen, zonder dat hij mij in de gaten kreeg. Ik
had geen pas en zou op deze manier ongehinderd Umtali
kunnen bereiken".
De inheemse bevolking mag in deze streken na negen
uur 's avonds in verschillende steden de eigen woonwijk
niet meer verlaten en ook mogen zij zich niet zonder
vergunning naar een andere plaats begeven.
„Opeens herkende ik de blanke man, die achter het
stuur had plaats genomen", vervolgde Tobias, ,,'t Was
de man, die bang was voor negers en op de zwarten
schold
Tobias lachte luid, zijn lach klonk zonnig en uitgela
ten. „U hebt mij beloofd, baas, niets verder te vertellen,
maar eigenlijk valt er niets verder te vertellen. Die
blanke man sprak in zichzelf, terwijl hij de bergweg af
reed. In de bocht vlak bij de grote boerderij u weet
wel richtte ik mij plotseling achter hem op en lachte
luid. De blanke man draaide zich verschrikt om en stoot
te een kreet van angst uit. Ik vond zijn angst amusant
en voor de gi-ap voegde ik hem toe: „Slechte blanke
man, jij zult gauw dood zijn." Daarna ben ik uit de auto
gesprongen. Het was alsof de blanke man mij nog na
keek, toen de auto met razende vaart de afgrond in
reed
Op nieuw lachte Tobias voldaan en tevreden herhaal
de hij de woorden, welke hij John Somerset had toege
voegd: „Slechte blanke man, jij zult gauw dood zijn."
Ik had opeens behoefte om alleen te zijn en na te den-
Ons nieuwe feuilleton „De man aan de top"
is de eerste roman van de Amerikaanse schrijver
Cameron Hawley, de man die reed,s een groot
aantal korte verhalen, hoorspelen en film
scenario's had geleverd. Deze roman is in
Amerika een succes geworden, voornamelijk
d,oord,at de schrijver een open oog blijkt te
hebben voor de normaal-menselijke aandriften
van creativiteit en initiatief, welke ook de voor
aanstaande leiders der „big business" kenmerken.
Achter hel gecompliceerde netwerk van het mo
derne grootbedrijf ziet men door dit boek de mens
zelf en dat maakt dit verhaal met zijn vele korte
hoofdstukken uitermate boeiend, niet het minst
doordat deze ganse strijd om de opvolging, zich
in drie ademloze dagen afspeelt.
ken over hetgeen Tobias mij had verteld. Ik vroeg: „Ver
zin je dit verhaal niet? Is dit de volle waarheid?"
,,'t Is de volle waarheid," verklaarde Tobias plechtig.
„Is je aan de auto, waarin die blanke man reed, niets
opgevallen?"
„Die blanke man reed slecht. Ik zelf rijd veel beter."
„Ik weet 't Tobias, ik weet 't
Zo onverschillig mogelijk, zei ik tenslotte: „Afgespro
ken dus, Tobias. Je kunt op mij rekenen. Ik zal zorgen
dat je werk krijgt. Kom over drie dagen bij me terug".
Tobias nam het geldstuk, dat ik hem gaf, met grote
erkentelijkheid aan. „Doe zo iets nooit weer," zei ik op
waarschuwende toon. „Goed begrepen? Vergeet niet, dat
ik je geheim nu ken. Voor dit keer zal ik't door de vin
gers zien. Maar als je 't weer waagt een blanke een dood
schrik op het lijf te jagen, krijg je met mij te doen. Dan
heb ik geen medelijden met je."
„Dank u, baas. Ik heb 't begrepen, baas."
Ik had noch de moed, noch het recht deze zwarte man
te veroordelen. Hij had mij van een grote druk bevrijd.
Hoewel mijn bedoelingen misdadig waren geweest, was
't tenslotte toch niet door mijn toedoen, dat John So
merset de dood vondTwee dagen later zond ik een
telegram aan Leonoor.
Op een septembermiddag kwam zij van haar verafge
legen landgoed in de Kaap naar Umtali. Het was druk
kend warm. Het was moeilijk de zieken in de bedden te
houden en de verpleegsters verloren hun geduld. De
droogte was adembenemend en iedereen was prikkel
baar.
Ik zat te werken in mijn kamer in het ziekenhuis. De
ventilator werkte op volle kracht. Zelfs laat in de mid
dag was er nog geen koelte te bespeuren. Er werd ge
klopt.
Leonoor stond in de deuropening, stoffig en warm van
de reis. Ze droeg een grijs linnen pakje en hield een
grote witte strohoed in de hand. Ze was mager gewor
den. Waarschijnlijk had ze veel gepiekerd en was ze haar
trieste ervaringen nog niet geheel te boven gekomen.
„Daar ben ik dan.
Ze bleef bij de deur staan, alsof ze bang was mij te
storen.
Ik durfde niet op haar toe te lopen. Al die maanden
had ik getracht de klank van haar stem in mijn herinne
ring te roepen, al die maanden was heel haar wezen in
mijn gedachten geweest.
Haar stem klonk zacht en enigszins hees. Een gevoel
van grote dankbaarheid en tederheid welde in mij op.
Ik voelde de hitte niet meer cn het was alsof er nieuwe
kracht in mijn aderen vloeide. Alles wat ik van plan
was geweest te zeggen, leek overbodig. Ik bleef zwijgen
en dat was goed. Ik deed geen stap in haar richting,
bang de betovering te verbreken, welke ons beiden ge
vangen hield.
Ze herhaalde: „Daar ben ikIn haar ogen was
een vragende blik.
„Had ik het recht je te vragen, hierheen te komen,
Leonoor?" zei ik langzaam.
Ze aarzelde even, voordat ze antwoordde. De zon was
inmiddels verdwenen en het werd snel donker.
„Het recht.Terwijl ik zo naar je verlangde, Jay.
Heb je me dan niet, nodig?"
„Ik heb je inderdaad nodig, maar niet voor één enkel
ogenblik, niet om een herinnering op te halen. Ik heb je
voortaan voor altijd nodig, lieveling?"
„Zo had ik 't ook begrepen.
Een gevoel van trotse triomf kwam over mij. Ik liep
thans op Leonoor toe. Ze keek mij aan. Sinds ze de ka
mer was binnengekomen, had ze geer beweging gemaakt.
Ze was stil bij de deur blijven staan. Ik strekte mijn
armen naar haar uit. Het volgend ogenblik lag ze tegen
mij aan, haar blonde hoofd tegen mijn schouder. Ik
merkte dat ze huilde. „Liefste, wat is er?" vroeg ik
zacht, ,,'t Is alof ik een schip ben, dat na vele omzwer
vingen eindelijk in de goede haven belandt
En even later voegde ze eraan toe: „Ik ben zo geluk
kig. Jay!"
Ik kuste haar mond. We omhelsden elkaar nog steeds,
toen de eerste regendruppels tegen de ramen tikten.
Overal in 't ziekenhuis en buiten op straat klonken
vreugdekreten. Het was alsof deze verlossende regen
val behoorde bij ons geluk
„De droge tijd is voorbijzei Leonoor.
Ik zette de ramen wijd open. Op de binnenplaats van
het ziekenhuis was geen mens te zien. Leonoor leunde
voorover uit het raam en luisterde naar het ruisen van
de regen in de duisternis buiten.
Ik stond naast haar. We zwegen beiden. Leonoor strek
te haar armen uit en de regen bevochtigde haar warme
huid. Een ogenblik later wendde ze zich om naar mij
en drukte haar lippen op de mijne.
EINDE
FRANKFORT (UPI) Het concert dat
de Italiaanse sopraan Maria Meneghini-
Callas zondag in Wiesbaden zou geven is
uitgesteld tot dinsdag, omdat de zangeres
zich niet wel voelde en van haar dokter
de raad kreeg zich niet in het koude noor
den te wagen. De afgelopen week werd
drie keer bericht, dat de zangeres in aan
tocht was, maar telkens wachtten bewon
deraars tevergeefs op het vliegveld.
Na het concert in Wiesbaden treedt Ma
ria Callas op in Hambiu-g, Stuttgart en
München. Het is voor het eerst dat zij
zingt in Duitsland. De kaarten, die tot
honderd mark kostten, waren binnen en
kele uren uitverkocht.
Op 11 juli treedt de zangeres op in het
Holland Festival. Begeleid door het Con
certgebouworkest onder leiding van Nico
la Rescigno zal zij aria's zingen van Belli
ni, Rossini, Spontini en Verdi.
Tijdelijke wethouder. De gemeente
raad van Hilversum heeft een tijdelijke
vijfde wethouder benoemd wegens de lang
durige ziekte van burgemeester J. J. G.
Boot. De raad benoemde mr. J. Roelse,
fractievoorzitter van de P. v. d. A. Mr.
Roelse is destijds wethouder van Onder
wijs geweest. De politieke verhoudingen in
het college zijn thans: P. v. d. A. 2, V.V.D.
1, K.V.P. 1 en prot. chr. unie 1.
Hoogleraar. Tot hoogleraar in de tro
pische landhuishoudkunde aan de Land
bouwhogeschool te Wageningen is benoemd
ir. J. H. L. Joosten. Prof. ir. Joosten heeft
in het buitenland voor de technische hulp
verlening veel werk verricht, onder andere
in Syrië, Egypte, Brits Guyana, Mexico,
Iran, Pakistan, Belgisch Kongo, Irak en
Rhodesia. Hij was vóór de oorlog in Bata
via werkzaam.
Werkende vrouwen. De Nederlandse
Bond van Vrouwen werkzaam in Bedrijf
en Beroep heeft onder leiding van me
vrouw E. M. Couperus zijn jaarvergadering
gehouden, waarin onder meer gesproken is
over de hoge belasting voor ongehuwden
en de huisvesting van alleenstaanden. Ir.
Carbatuis Weber sprak over het werk van
de UNESCO en het Tweede Kamerlid mej.
mr. J. ten Broecke Hoekstra over „arbeids
dienst voor meisjes". De presidente en drie
andere leden werden afgevaardigd naar
het deze zomer in Parijs te houden con
gres van de International Federation of
Business and Professional Women.
Stadsschouwburg: maandag besloten
voorstelling; dinsdag 20 uur: Nederlandse
Comedie met „Oscar".
Concertgebouw: dinsdag 20.15 uur: Con
cert N.Ph.O.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met woensdag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 19 en
21.15 uur: „Op naar Hollywood", 18 jaar.
Frans Halstheater, maandag, woensdag
en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur.
dinsdag 14.30 en
20 uur: „Een vreemde in mijn armen", 14
jaar.
Lido Theater: tot en met donderdag 1.4,
16.15, 19 en 21.15 uur: „De gorilla is ont
snapt", 18 jaar.
Luxor Theater: tot en niet woensdag 14
en 20 uur: „Vuur over Azië", 14 jaar; don
derdag 14 en 20 uur: „Carmen Jones", 18
jaar.
Minerva Theater: woensdag en donder
dag 20.15 uur: „Ik beschuldig", 14 jaar.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ciske de
rat", 14 jaar. In het voorprogramma kleu-
renreportage feestelijkheden Soestdijk-
Roxy Theater: tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Zijn laatste kraak"
Studio Theater: tot e met donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „From here to eter
nity".
Theater Monopole (Zandvoort): maandag
20 uur: „Spaanse driften", 18 jaar; dinsdag
en woensdag 20 uur: „De wanhoop van in
specteur Gideon", 14 jaar; donderdag 20
uur: „Levensmelodie", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum tot 22 mei dagelijks
20.30 tot. 22.30 uur: avondopenstelling met.
kaarsverlichting.
Huis Van Looy (Kamperlaan): tot 19 mei
werkdagen 1012.30 en 12.3017 uur; zon
dags 1417 uur: Expositie Jan Visser.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1);
tot 1 juni dagelijks 10—22 uur: Expositie
prof. Otto de Kat.
Kunstzaal Ten BruggenCate (Reitz-
straat. 4): tot 1 juni werkdagen (behalve
woensdag) 1117 uur, zondag 1417 uur;
Expositie Diana.
Stadhuis: tot 17 mei werkdagen 1417
en 2022 uur: Expositie Bond van Neder
landse Architecten.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van 8 mei).