Horen en zien
Uitgaan in Haarlem
De man aan de top
Naaimachine
kopen
DE KONING DIE NIET SLAPEN KON
Agenda voor
Haarlem
Kort
en
NAAR SCHAAP LOPEN
Exposities van werk van Jan Stekelenburg
en Ludwig Schwerin
MAÏZENA
D U RYEA
15
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
Pirandello
De radio geeft zaterdag
T el'e visie programma
Villa en boerderij
afgebrand
MUZIEK
dloor
Cameron Hawley
VRIJDAG 15 MEI 19 5 9
De donderdagavond-televisie, verzorgd
door de Vara, stond over het geheel geno
men op een goed peil. In het journaal
waren weer enkele actuele Eurovisie
reportages opgenomen. Na een politieke
redevoering van ir. H. Vos volgde een
suggestieve, maar ook niet meer dan sug
gestieve documentaire over het wereld
bevolkingsprobleem, die in de nogal een
zijdige en oppervlakkige probleemstelling
bleef steken. De kwaliteit van het film
materiaal was goed.
Daarop volgde het buitenlands overzicht
en tenslotte werd de hoofdschotel van de
avond gevormd door „de Zotskap" van
Luigi Pirandello, een clowneske tragicome-
die van de grote Italiaan,waarin wij weder,
om de mensen verward zien in de begoo
chelingen van schijn en waarheid, waarin
zelfs de waanzien verkieselijk schijnt, om
het geloof in zichzelf te redden. Jan Retèl
maakte van Ciampa, de tragische dwaas,
een prachtfiguur. Sigrid Koetse tekende de
jaloerse echtgenote van het begin af teveel
als een hysterica, zodat de verrassende en
navrante climax van het stuk niet vol
doende effect kon krijgen. Elly van Steke
lenburg, die voor Enny Mols-De Leeuwe
inviel, deed dat met (te) veel verve. Hans
Tiemeyer speelde op voortreffelijke wijze
een politiecommissaris. De regie van Kees
van lerseke zorgde voor een aantal voor
treffelijke momenten. Wij noteerden in het
bijzonder enkele prachtige close-ups van
Sigrid Koetse. Toch geloven wij, dat het
stuk in de ruimte van een echt toneel nog
meer tot zijn recht zou komen dan hier in
het' kleine en aan de spelers ook duidelijk
beperkingen opleggende formaat van een
televisiescherm.
Beeldschermer
TONEEL
Zaterdag lfi mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep Puck geeft de première van
„Zeven tegen Nippon" van Willis Hall
onder regie van Eric van Ingen. Mede
werkenden zijn o.a. Bob Verstraete, Eric
van der Donk, Wim van den Heuvel, Piet
Römer, Leen Jongewaard en Jan Hund-
ling.
Zondag 17 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Nogmaals geeft Toneelgroep Puck een
voorstelling van „Zeven tegen Nippon"
van Willis Hall onder regie van Eric van
Ingen.
Maandag 18 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
„En toen kwam dokter Frost", een kluch
tige komedie van Hans Wiegel wordt
door Toneelgroep Puck ten tonele ge
bracht, met onder anderen Piet Römer,
Walter Kous, Guus Verstraete, Marianne
van Waveren en Jan Grefe. De vertaling
is van Eric van Ingen, de regie van Eg-
bert van Paridon en het decor van Edo
Spier.
Vrijdag 22 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep „Ensemble" geeft een voor
stelling van „Zingend in de wildernis"
van Eugene Gladstone O'Neill onder regie
van Richard Flink met Henk van Ulsen,
Nell Koppen, Liane Saalborn, Lo van
Hensbergen en Wim van Brink in de
voornaamste rollen. De decors zijn van
Lucas Wensing, de kostuums van Ruth
Hellmer.
Zaterdag 23 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
„Nina" van André Roussin wordt, ten
tonele gebracht door de Nederlandse Co-
medie onder regie van Johpn de Mees
ter, die eveneens het decor ontwierp. De
hoofdrollen worden m dit blijspel ver
tolkt door Mary Dresselhuys, Henk Rig-
ters en Guus Oster. De kostuums zijn
van Dick Holthaus.
Zondag 24 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Nederlandse Comedie geeft een voor
stelling van „Twaalf gezworenen" van
Een scène uit het voor televisie be-
i r»rkte toneelstuk van Pirandello,
„De Zotskap". Van links naar rechts
Jan Retèl als de klerk, Ab Abspoel als
de broer van Beatrice en Sigrid Koetse
als Beatrice, dè jaloerse echtgenote.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je
zestig? 11.00 Voor de zieken, 11.45 Gram. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz.
13.45 Voor de kinderen. 14.00 Voor de jeugd. 14.10
Muziekkorps. 14.30 Kron. v. letteren en kunsten.
14.55 Koorzang. 15.15 Metropole-orkest en solist.
15.40 Boekbespr. 15.50 Gregoriaanse zang. 16.20
Voor de jeugd. 16.50 Gram. 17.20 Lichte muziek.
17.40 Instrumentaal trio en soliste. 18.00 Journalis
tiek weekoverzicht. 18.10 Amateursprogr. 18.30
Voor de jeugd. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, causerie. 19.40 Radio-
Êhilharm. ork. en soliste. 20.35 Gevar. progr. 21.55
e Nederlandse missionaris rekent op uw gelde
lijke steun, caus. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij lui
den de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en
lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto.
23.22—24.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.2 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.05 Gymn.
voor de vrouw. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk
uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Voor de vrouw. 10.45 Gabaret. 11.15 Buitenl.
weekoverz. 11.30 Gram. 12.00 Gram. 12.00 Dans-
muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel en
koor. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrum. kwintet. 13.40
Sportnieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Kinder
koor. 14.55 Streekuitz. 15.20 De Blauwe Week, le
zing. 15.35 Omr.ork. en soliste. 16.25 Boekenwijs
heid. 16.45 Hammondordgelspel. 17.00 Vers van
de pers. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm.
18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO:
19.30 Wie A zegt. moet B zeggen, caus. 19.40 In
Biibelland, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA:
2U.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.20 Promenade-orkest
en solist.21.15 Socialistisch comm. 21.30 Het hangt
aan de muur en het tikt. 22.00 Instr. sextet. 22.30
Vraaggesprekken, liedjes en filmfragmenten.
28.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.34 Gesproken aperitief. 13.00
Nieuws. 13.11 Radio-Almanak. 14,30 Journ. 15.00
Gram. 15.45 Ork.concert. 16.45 Engelse les. 17.00
Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Litur
gische gezangen. 17.30 Gram. 18.00 Mannenkwart.
18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Dans
muziek. 20.00 Cabaret. 21.00 Gevar. muziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Amus.ork. 23.0 Nieuws. 23.05 Piano
muziek. 23.30 Gram. 23.45—24.00 Lichte muziek.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.00
Gevar. progr. 21.20 Vliegende schotels. 21.45—22.35
Quizprogramma.
Advertentie
BEVERWIJK HAARLEM ZAANDAM
Kruisstraat 25 Haarlem Tel. 12921
Vermoedelijk doordat vonken uit een
fabrieksschoorsteen op het rieten dak vie
len, zijn een boerderij en een villa te
Wilp in brand geraakt. Zowel de boerderij
als de villa gingen geheel in vlammen op.
De boerderij werd gebruikt als stalling en
pakhuis. De brandweren van Twello,
Voorst en Terwolde hebben aan het blus-
singswerk deelgenomen.
PIERRE MASSON OVERLEDEN
MONTREAL (Reuter) Pierre Mas-
son, een internationaal bekende kanker
specialist en hoogleraar aan de universi
teit van Montreal, is op 79-jarige leeftijd
overleden. Hij heeft meer dan 120 weten
schappelijke werken geschreven.
Hij wijdde zich vervolgens aan het we
tenschappelijk onderzoek en aan het
onderwijs.
De Russische violist David Oistrach,
die op dinsdag 19 mei solist is in de
Beethovencyclus van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest.
Reginald Rose onder regie van Henk
Rigters. Medewerkenden aan dit stuk
zijn onder anderen Johan Fiolet, Joan
Remmelts, Eli Blom, Jan Verkoren. Louis
Bord en Frans 't Hoen. De vertaling is
van C.ees Nooteboom.
Dinsdag 19 mei, Concertgebouw, 20.15 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest geeft bet tweede concert in de
Beethovencyclus. Solist in dit concert is
de Russische violist David Oistrach. Be
halve het Vioolconcert wordt onder lei
ding van Henri Arends de ouverture Ca-
riolan en de Zevende Symfonie gespeeld.
Dinsdag, Grote Kerk, 20 uur: Piet - Kee
brengt op het orgel composities ten ge
hore van onder anderen Johann Pachel-
bel, Johan Sebastian Bach, Hugo Distier
en Henk Badings.
Woensdag 20 mei, aula Lourens Coster-
lyceum 19.45 uur: Voor leden van de
Discoclub worden enige gedeelten uit
„Judas Maccabeus", „Israël in Egypte",
en „Theodora" van Georg Friedrich
Plandel gedraaid.
Donderdag 21 mei, Grote Kerk 1516 uur:
Orgelconcert door Albert de Klerk. Het
programma omvat werken van Franz
Tunder, Jan Pietersz. Sweelinck, Albert
de Klerk en Hendrik Andriessen.
Vrijdag 22 mei, Grote Kerk 11.3012.30
uur: Beiaardbespeling door Arie Peters.
Het programma dat hij ten gehore zal
brengen omvat, werken van E. Grieg, F.
Mendelssohn, G. Clement en J. Lerincks.
DIVERSEN
Zaterdag 23 mei, Grote Markt, 21 uur: Zes
verenigde Haarlemse muziekkorpsen en
de drumband Bato geven een grote tap
toe.
VOLKSUNIVERSITEIT
Dinsdag 19 mei, Concertgebouw. 19.30 uur:
Paul Chr. van Wetering houdt een inlei
ding bij het N.Ph.O.-concert.
AMATEURTONEEL
Dinsdag 19 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Droste's Toneelvereniging N.A.O. met
„Sleutelgeld".
Dinsdag 19 mei, Openluchttheater 14.30
uur: Het studentengezelschap Dionysos
geeft een opvoering van „Prinses Eloïse".
Woensdag 20 mei..Stadsschouwburg 20 uur:
De Haarlemse Toneelclub geeft onder re
gie van Johan Greter een opvoering van
„Eervol ontslag" van Terence Rattigan.
Donderdag 21 mei, Stadsschouwburg, 20
uur: Nogmaals geeft de Haarlemse To
neelclub een voorstelling van „Eervol
ontslag" van Terence Rattigan.
Donderdag 21 mei, De Leeuwerik, 20 uur:
Toneelvereniging" „Vondel" met „De
klokkengieter" van Antoon Coolen.
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos
sielen, mineralen, natuurkundige instru
menten 1017 uur.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur,
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend tot en met augustus
van 1017 uur. Op zon- en feestdagen
van 13—17 uur. Tot 23 mei dagelijks
ook zondags een bijzondere avond
openstelling van 20.3022.30 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(KI. Ploutweg 103): op donderdagen ge
opend van 1012.30 en van 13.3017 uur.
op zondagen van 1417 uur.
„Het Huis Van Looy" ingang Kamperlaan:
Ere-expositie Jan Visser. Op werkdagen
tot 19 mei geopend van 10—12.30 en
13.3017 uur; op zondagen 1417 uur.
In 't Goede Uur: Expositie prof. Otto de
Kat. Dagelijks tot 1 juni 1022 uur.
Kunstzaal Ten BruggenCate: Exposi
tie Diana. Tot 1 juni dagelijks geopend
(behalve op woensdag) van 1117 uur,
zondag 1417 uur.
Ja, Oetemeu lachte wat in zichzelf.
„Zozo", dacht ze. „Kan die arme koning Didoro niet slapen, en kan niemand daar iets
aan doen? Nou, dan zal Oetemeu er eens iets op verzinnen".
En wat deed het oude moedertje Oetemeu? Ze haalde haar breinaalden en een grote
kluwen schapewol voor de dag en begon ijverig te breiden. Rikketikketik! gingen de
hele dag door haar naalden.
En toen de andere dag haar werk klaar was. ging ze op stap naar het koninklijk
paleis en stapte naar binnen4243
Bij de kunsthandel M. L. de Boer expo
seert lot 30 mei de schilder JAN STEKE
LENBURG, die zich de laatste tijd toelegt
op het schilderen van auto's. Mij werd
verteld dat Stekelenburg automonteur is
geweest. Zijn door abstraheren voor een
groot publiek misschien nog wel wat moei
lijke schilderijen vooral renwagens
zouden de autokenner wel eens minder
moeilijkheden kunnen opleveren. Zij toch
herkennen een bepaald merk in het voor
bijflitsen en dat is wat Stekelenburg schil
derde. Overtuigend lijkt mij een tekening
van een snel model, waarin bepaalde ken
merkende vormen overdreven werden op
een wijze, die van kennis van zaken ge
tuigt; kennis van het tekenen en kennis
van de wagen. In de schilderijen is meer
weggelaten van wat voor de artiest, en
ook weer vermoedelijk de autokenner, niet
essentieel was.
Stekelenburgs schilderijen van auto's
doen me minder dan zijn tekeningen. Wan
neer hij zich meer richten zou op de auto
in de stad of op de normale weg buiten de
stad zou mijn belangstelling wellicht ster
ker zijn. Want Stekelenburg pakt me altijd
het sterkst met onderwerpen, die ik ook
mocht ontmoeten. Dat is op deze expositie
bijvoorbeeld het geval met een zuid-Frans
landschap. En dat is het geval met land
schappen, die me door anderer werk al
vertrouwd geworden zijn, ook al was ik
daar nog niet.
Stekelenburg boeit mij door een zekere
kijk op de dingen, een andere kijk dan ik
gewend was en een kijk die van grote
smaak getuigt. Ik betwijfel echter of Ste-
kelen'ourg mij zijn visie oplegt en ik dus de
mij onbekende landschappen eens zal her
kennen van zijn schilderijen, wanneer ik
die landschappen toevallig mocht ontmoe
ten. Een schilderijtje van autorennen doet
me echter zeker niet twijfelen in deze. Het
is een van de mooiste schilderijtjes van
deze expositie. Het is als al het andere
mooi van kleur, levend van faktuur, maar
van een beweging als weinig ander werk
hier. Een schilder met een smaak als Ste
kelenburg verliest misschien wel eens het
contact met. hetgeen aanleiding was tot zijn
schilderij. Dat is in dit werkje bepaald
niet het geval. Waar de andere schilderijen
alle even fraai gedaan zijn, geloof ik dat
Stekelenburg nog wel meer te vertellen
zal hebben dan hij op deze expositie al
doet. De auto lijkt me hem al enigszins
los te maken van een zekere conformisti
sche inslag, die niet vreemd is aan het
werk van zovele jongeren, die met bepaal
de uitdrukkingswijzen wat succes hadden
bij hedendaagse kunstpropagandisten, die
meer op vorm dan op inhoud letten.
LUDWIG SCHWERIN, de Israëlische
„De wachtenden" van Ludwig Schwerin.
schilder die in Nederland al meer expo
seerde, stelt thans bij Magdalena Sothman
tot 31 mei opnieuw tekeningen aquarellen
en gouaches ten toon. Hij had zich al laten
kennen als een smaakvol verslaggever van
het landschap van Israel. Nieuw voor ons
zijn de figuren in landschap of stad, waar
in van meer verbeelding sprake is. Het
meest overtuigend lijkt hij mij met wat
direct naar de natuur ontstond. Schwerin
wil blijkbaar meer dan op plezierige wijze
de natuur weergeven. Dat maak ik vooral
op uit enige composities met schelpen of
andere dingen, die men op het strand of
andere kale vlaktes vindt. Hij herinnert
dan even aan sommige surrealisten. Maar
het is me of hij dan minder geïnteresseerd
werkt. Te gemakkelijk zijn mij de effecten
van het schilder- of tekenmateriaal op het
veelal gekleurde papier. En effectjagerij is
Schwerin in zijn naar de natuur getekende
landschappen helemaal vreemd. Echter, in
de figuurcomposities zitten mogelijkheden,
die we graag meer uitgebuit zouden zien.
Als Schwerin dan tenminste aan het ma
teriaal voorbij weet te zien en zijn oog op
het onderwerp blijft fixeren.
Bob Buys
Henry Miller. De Amerikaanse auteur
Henry Miller is uit Parijs in Kopenhagen
aangekomen. Miller vertelde op het vlieg
veld het derde deel van „The rosy cruci
fixion" onlangs te hebben voltooid.
Advertentie
9 a
I IJ k
4. „Misschien in de beginperiodes, tijdens de periode
van expansie en ontwikkeling, maar als een maat
schappij.
„Als je de goeie man hebt, heb je een goeie maat
schappij, en als je de ïuiste vent niet hebt, dan heb
je niks".
Pilcher aarzelde. De omvang van zijn salaris ver
eiste een voortdurende tact, toch dwong zijn eerzucht
hem om verder te gaan. „Misschien bedoel ik, Julius,
dat een maatschappij gedurende de verschillende sta
dia van haar ontwikkeling een verschillende tech
niek in de leiding nodig heelt. Tijdens de periode van
de grote expansie, als de zaak als het ware nog ont
gonnen moet worden is er een dictator nodig, die over
een paar behoorlijke vuisten beschikt en die de zweep
weet te hanteren een soort. Avery Bullard. Als dat
tijdperk echter voorbij is. is het succes voortaan af
hankelijk van handig manoeuvreren en het handha
ven van je positie. Dan is er een andere soort leiding
nodig".
Er twinkelde iets in de waterige oogjes van Julius
Steigel.
„Heel aardig gezegd, Pilcher".
„Maar het is toch waar. Neem nou eens 'n grote
maatschappij welke je maar wilt. De oprichters, die
de hele zaak op poten zetten, zijn niet de mannen ge
weest, die de boel op gang hielden".
„Mr. Bullard doet het anders zo slecht nog niet.
Vorig jaar is er vier miljoen verdiend, na aftrek van
de belasting".
„Met de omvang van de zaken, die hij doet, had het
tweemaal zoveel kunnen zijn".
De twinkeling verbreedde zich tot een grijns. „Mr.
Pilcher, als Tredway zo'n slechte maatschappij is,
waarom zeg je dan, dat ik aandelen moet nemen in-
plaats van contanten? Als de maatschappij slecht is,
zijn de aandelen het ook".
Pilcher schudde het hoofd. „Het is een uitstekende
maatschappij potentieel gezien, tenminste. Al, wat
ze nodig hebben, is een moderne leiding een gezon
de organisatie. Realiseer je je wel, dat Bullard zelfs
geen plaatsvervanger heeft? Fitzgei-ald, die zijn plaats
vervangend directeur was, stierf maart jongstleden
en Bullard heeft nog steeds niemand anders benoemd
om diens plaats in te nemen. Er zijn vijf onderdirecteu
ren, die allemaal dezelfde autoriteit bezitten. Nou vraag
ik je!"
Steigel grinnikte opnieuw. „Ze hebben Mr. Bullard.
Dat zou wel eens genoeg kunnen zijn".
Bruce Pilcher verkoos het duidelijke feit over het
hoofd te zien, dat Julius Steigel een beetje de spot met
hem dreef. „Stel je nou eens voor, dat er iets gebeur
de met Avery Bullard?"
„Hij is nog jong".
„Zes-en-vijftig op negentien september aanstaande"
kaatste Pilcher terug, in de hoop de oude man te inti
mideren met zijn precieze informaties.
Steigel haalde z'n schouders op. „Zes-en-vijftig is
nog jong. Toen ik zes-en-vijftig was, was ik nog maar
net begonnen. Weet je hoe oud ik ben, mr. Pilcher? Op
mijn volgende verjaardag word ik één-en-zeventig!"
Bruche Pilcher reageerde heel plichtsgetrouw. „Het
is toch niet waar, mr. Steigel? Dat zou niemand u toch
aanzien".
„Eén-en-zeventig". herhaalde de oude man, zijn
ogen glansden voorzichtig van voldoening, dat hij
zij nieuwe directeur weer eens overtroefd had in een
discussie. Hij mocht Pilcher niet maar het was zeer
noodzakelijk, dat nij dat niet toonde. Hij had hem no
dig. Het zakenleven was de laatste paar jaren zo inge
wikkeld geworden, dat je iemand als Pilcher moest
hebben. Het was niet meer genoeg te weten hoe je een
stel winkels moest beheren en hoe je meubels moest
kopen en verkopen. Vorig jaar alleen al had Pilcher
bijna tweehonderdduizend dollar aan belasting be
spaard.
Met een stervend gekreun stopte een jankende sire
ne op de straat onder het raam en Pilcher keerde zich
om; hij keek naar beneden gaarne de gelegenheid
aangrijpend om zijn blik af te wenden. Hij voelde zich
bitter teleurgesteld over zijn falen om zichzelf in de
Raad van Commissarissen van de Tredway te ma
noeuvreren. De Odessa was maar een sport op de lad
der. De Tredway was de hoogste sport. Als hij in de
Raad van de Tredway kon komen dan kon je moeilijk
voorspellen hoe ver je het nog eens zou schoppen. Ave
ry Bullard zou heus niet lastiger te hanteren zijn dan
Julius Steigel geweest was.
De ambulance was gearriveerd en de dichte halve-
maan-vormige menige opende en sloot zich weer als
een nijptang; de zich reppende man in het wit werd op
geslokt. Pilcher verscherpte opzettelijk zijn aandacht
alleen om het vervelende gezeur van de stem van de
oude Julius te doen ophouden. De man in het wit gaf
een teken en de chauffeur trok een brancard uit de wa
gen, baande zich er een weg mee door de menigte en
bukte dan om het lichaam op te tillen.
Pilcher begon te spreken, maar zijn stem bleef in
zijn keel steken. De man, die ze bezig waren op de
draagbaar te leggen, was Avery Bullard, onmisken
baar.
De oude man stond nu naast hem en hij hijgde een
beetje, toen hij zich over de vensterbank boog. „Het
lijkt wel"
„Het is Avery Bullard", zei Pilcher grimmig.
Een diepe kreun ontsnapte aan Julius Steigel's lippen.
Een deken, die over de gestalte heen gelegd werd, ont
trok deze aan het oog. Pilcher draaide zich om; hij
stond stijf rechtop, zijn ogen waren vernauwd tot sple
ten.
„Hij is dood".
Julius Steigel was op dit moment een heel oude man
die in verwarring voor zich uit staarde.
„Een minuut geleden zei je nog, wat er moet gebeu
ren als hem iets overkomt".
Pilcher schoot langs hemf heen en graaide de tele
foon van de haak op het bureau. „Hier is Mr. Pilcher.
Geef me Caswell en Co", blafte hij. Dan flitste er een
waarschuwing door zijn brein..
George Caswell kon wel eens te nieuwsgierig zijn.,
hij was Commissaris van de Tredway.
„Wacht!" beval hij „Geef me Slade en Finch, mr.
Wingate".
Hij bedekte het mondstuk met zijn hand. „We kunnen
evengoed zien binnen te halen wat er te redden
valt".
Hij sprak tegen de afgezakte schouders van de oude
man, wiens gestalte zich zwart tegen het licht van het
venster aftekende. Het geluid van de sirene stierf weg
en loste zich tenslotte op in het straatrumoer.
Chauffeur meldt zich. De chauffeur,
die dinsdag met een 20-tons vrachtauto in
Zundert een kerk ramde en daarna spoor
loos verdween, heeft zich thans bij de
rijkspolitie in Zundert gemeld. Na de bot
sing was de man liftend naar Amsterdam
gegaan als reactie op de schrik na de bot
sing. Toen hij gekalmeerd was, is hij naar
Zundert teruggegaan. Tegenover de politie
verklaarde hij door oververmoeidheid de
macht over het stuur verloren te hebben.
De schade aan de kerk wordt geschat op
meer dan 10.000 gulden.
Redder bestolen. In Scheveningen viel
een 9-jarige scholier, die op een golfbreker
zat, in zee. Een agent van politie begaf zich
gekleed te water en slaagde er in de jon
gen, die reeds bewusteloos was, uit zee te
halen. De agent had zijn polshorloge op het
strand gelegd. Toen hij terugkwam, bleek
het verdwenen te zijn.
Naamsverandering. De hoofdcommis
sie voor de Normalisatie in Nederland
(HCNN) is van naam veranderd. De nieuwe
naam luidt: Stichting Nederlands Normali
satie-Instituut, afgekort NEN.
Winkeldieveggen. De laatste tijd is het
aantal winkeldiefstallen in Rotterdam
schrikbarend toegenomen. De politie heeft
thans talrijke vrouwen gearresteeerd, die
de verleiding in warenhuizen niet hadden
kunnen weerstaan en die van alles hadden
gestolen.
Advertentie
maakt Uw groenten zo lekker.
Stadsschouwburg: vrijdag besloten voor
stelling; zaterdag en zondag 20 uur: „Zeven
tegen Nippon".
Concertgebouw: tot maandag geen uit
voeringen.
Grote Kerk: maandag 15.30 uur: Beiaard
concert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met donderdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „We zien ze
rennen", a.l.
Frans Halsthëkter: vrijdag en zaterdag
14.30, 19 en 21.15 uur, zondag en maandag
14 ,16.15, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en
20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en
21.15 uur: „Die Beine von Dolores", a.l.
Lido Theater: tot en met donderdag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „De hel van Ta
rawa", 14 j.,; zaterdag 23.30 uur: „De
vrouw die haar man verkocht", 18 j.;
maandag 11 uur: „Mysterieus Azië", a.l.
Luxor Theater: vrijdag en zaterdag 19
en 21.15.uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur: „Calamity Jane", a.l.; maandag en
dinsdag 14 en 20 uur: „Lullaby of Broad
way", a.l.; woensdag en donderdag 14 en
20 uur: „Moonlight Bay", a.l.
Minerva Theater: vrijdag 20.15, zater
dag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag en maan
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De circus
heid", a.l.; dinsdag en woensdag 20.15 uur:
„The bells of St. Mary's", a.l.; donderdag
20.15 uur: „Zo begint het leven", 18 j.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Das Drei-
maderlhaus", a.l.; maandag 11 uur: „De
verovering van de Mount Everest", a.l.
Roxy Theater: vrüdag en zaterdag 14.30,
19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur: „Overval in de duivelspas", 14 j.;
maandag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, dinsdag
tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur:
„Charge van de lanciers", 14 j.
Studio Theater: vrijdag en zaterdag
14.15, 19 en 21.15 uur, zondag en maandag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur, dinsdag tot en
met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Bit
ter Victory", 14 j.; maandag 11 uur: „Bij
de kannibalen van Nieuw-Guinea", a.l.
Theater Monopole (Zandvoort): tot en
met zondag 20 uur: Jerry, de schrik van
het bataljon", 14 j.; zondag 14.30 uur:
„Zonen van de woestijn", a.l.; maandag tot
en met woensdag 20 uur: „Der schönste Tag
meines Lebens", a.l.; donderdag 20 uur:
„Koning der melodieën", a.l.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: tot 22 mei dagelijks
20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Huis Van Looy (Kamperlaan) tot. 19 mei
werkdagen 10 tot 12.30 en 2.30 tot 17 uur:
zondags 14 tot 17 uur: Expositie Jan Visser.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
tot 1 juni dagelijks 10 tot 21 uur: Expo
sitie prof. Otto de Kat.
Kunstzaal Ten Bruggen-Cate (Reitz-
straat 4): tot 1 juni werkdagen (behalve
woensdag) 11 tot 17 uui\ zondag 14 tot
17 uur: Expositie Diana.
Stadhuis: tot 17 mei werkdagen 14 tot
17 en 10 tot 22 uur: Expositie Bond van
Nederlandse Architecten.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van 8 mei).