„TSJIK, TUKIE EN TOKA" Lustrumconcert in Haarlem van het Zangersverbond en Moeder Agenda voor Haarlem De negen Muzen WILLEM II TBABYDERM ffS Twee nieuwe kinder stukken voor toneelgroep „Arena" Toneel prijsvraag voor studenten het sigaartje dat U kunt roken als sigaret! door Cameron Hawley Voor hel lere Baby-huidje M uz ie k m i nnaarsav o nd De muziekminnaars onder de Neder landse televisiekijkers hebben vrijdag avond bij de uitzending van de Neder landse Televisiestichting hun hart kunnen ophalen. Zij werden namelijk onthaald op een spectacle coupé, gevormd door opvoe ringen van fragmenten van Beethovens opera „Fidelio", van de opera „Die Zau- berflöte" van W. A. Mozart en van de sprankelende operette „Die Fledermaus" van Johann Strauss. Bovendien kregen zij nog een ballet te zien op de muziek van de wals „Rosen aus dem Süden" van Jo hann Strauss en als apotheose van deze geheel aan de toonkunst gewijde uitzen dingsavond mochten zij via het beeld scherm tegenwoordig zijn bij het concert, dat in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel werd gegeven en waarop de win naar van het „Muziekconcours Koningin Elisabeth 1959", de achttienjarige Boli viaanse violist Jaime Laredo optrad met het vioolconcert in d van Jean Sibelius. Het opera-programma was overgeno men van de Oostenrijkse en Beierse tele visie door middel van een telerecording. Volgens de aankondiging ging het hier om een opera buffaconcert, strikt genomen een naam die niet op het gehele opera concert toegepast kon worden. Zeker gold die benaming niet voor „Fidelio", want dit theaterstuk is veel meer een opera seria, ook al wordt er gejubeld bij de ge lukkige afloop van het spel. En „Die Fle dermaus" kan als echte operette toch moeilijk ondergebracht worden bij de kunstvorm van de opera, zelfs niet van de opera buffa, waartoe wel „Die Zauber- flöte" behoort. Voor hen, die tevreden kun nen zijn met fragmentarische opvoerin gen was het ongetwijfeld een bijzonder ge noegen te kijken en te luisteren naar de gespeelde scènes, hetgeen eigenlijk een volledige kennis van het opera- of operet- teverhaal noodzakelijk maakte. Er werd over het algemeen uitstekend gezongen en geacteerd; de kostuums en de decors wa ren doeltreffend. Het orkest van de „Wie ner Symphoniker" onderscheidde zich on der de leiding van de dirigent Wilhelm Loibner bijzonder met het spelen van de opera- en operettemuziek en ook bij het De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma Dor us en zijn gabbers voor de Eurovisie Invitatie. De acteur Donald Crisp is aan boord van de „Nieuw Amsterdam" naar Europa vertrokken, om in een film mee te werken, die „A dog of Flanders" heet, en zal worden opgenomen in Neder land, België en Noorwegen. Crisp zei dat hij een uitnodiging heeft geaccepteeerd om met Koningin Juliana te lunchen wanneer hij in Nederland is. Stradivarius te koop. Een Stradiva rius-viool, die eens het bezit was van de Franse negentiende eeuwse violist, en pe dagoog Charles Dancla komt op 23 juni te Londen bij Christie's in veiling. De viool, die bekend staat, als de „Dancla", werd door Antonio Stradivarius in 1703 gemaakt. Dancla had haar meer dan twintig jaren in zijn bezit en bespeelde haar ook al die tijd. De tegenwoordige eigenaar Siegfried Kahl uit Genève, brengt haar op de vei ling. Een woordvoerder van Christie heeft gezegd, dat de viool de laatste keer ver kocht werd voor „ongeveer 5000 pond". Expositie in New York. Van 13 tot 28 juni wordt in New York (V.S.) een tentoon stelling van schilderijen en tekeningen ge houden van de in Parijs woonachtige Ne derlandse schilder ir. E. Th. Douwes Dekker. vertolken van de wals „Rosen aus dem Süden", waarop het ballet uitstekend dans te, al moest het zich houden aan een cho reografie, die arm aan fantasie was. Zaterdagnacht kende de jury van het concours Koningin Elisabeth de eerste prijs toe aan de jeugdige Boliviaan Jaime Laredo. Na de indrukken, die deze uit zonderlijke violist gegeven heeft met zijn fenomenale vertolking van het vioolcon cert van Sibelius, weet men nu, dat die onderscheiding gerechtvaardigd was. Een feilloze techniek combineerde deze jonge virtuoos met een natuurlijke, vaste streek en met een muzikaliteit, die vaak meer intuïtief leek dan dat zij voortkwam uit een gerijpt kunstenaarschap. Maar hoe dit zij, zijn spel heeft diepe indruk ge maakt, mede door de geladen begeleiding van het Belgische groot Radio-symfonie orkest. Dankzij deze uitzending kon men in ons land mede getuige zijn van het grote enthousiasme van het auditorium, waaronder zich ook koningin Elisabeth als inspirerende toehoorster bevond. Beeldschermer Opera van Foulene Onder leiding van zijn dirigent André Rieu zal het Limburgs Symfonie Orkest in Maastricht binnenkort de Nederlandse radiopremière brengen van de opera „Dia logues des carmelites" van Francis Pou- lenc. Deze opera is begin 1957 in Milaan voor het eerst gegeven. In juni van dat zelfde jaar volgde de eerste uitvoering voor Frankrijk in Parijs. Sedertdien werd deze opera, in drie akten met twaalf ta bleaus, ook geplaatst op het repertoire van grote operagezelschappen in Enge land, Duitsland en Oostenrijk. Het Limburgs Symfonie Orkest, brengt dit werk voor versterkt orkest, vijftien; so listen en kleinkoor, in Nederland niet al leen als première voor ons land maar ook voor het eerst in concertvorm. De opna men voor de k.r.o.-uitzending, die op 14 juli is bepaald, zuilen de komende week in Maastricht worden gemaakt. Aan deze uitvoering werkt een aantal Franse so listen mede, namelijk de dames Dcnise Duval, Denise Scharley en Noemie Pe rugia. Voorts de heren Paul Finel en Louis Rialland. Verder van Nederlandse zijde de dames Corry Bijster, Adie ie Gue, Lidy van der Veen en Thea van der Steen, als mede de heren Leon Combe, Siemen Jongsma, Leo Ketelaars en Simon van der Geest. Voorts verleent het Kamerkoor Colle gium Musi cum uit Heerlen zijn medewer king voor de koorpartijen in deze opera. Verlceersstudie. Op vele duizenden kaarten zullen midden volgende week in Eindhoven gegevens worden verzameld over het „woon-werkverkeer" en het aandeel in het verkeer van leveranciers, bezoekers en dergelijke in die stad. De bedoeling is: machinaal uit deze kaarten aanwijzingen te krijgen als basis voor eeu ernstig beraad op nieuwe mogelijkheden om de stad aan het verkeer en het verkeer aan de stad aan te passen. Het Haai-lemse koor beet de spits af met „Verwandlungen" van Julius Röntgen, een nobel lyrisch mannenkoorstuk met piano begeleiding, welke partij zeer muzikaal vertolkt werd door Hans de Jong. Wat di rigent Anton de Beer in deze fraaie com positie aan delicaat genuanceerde klank en evenwichtige verhoudingen der stem men met „Caecilia" heeft weten te berei ken, dwong het grootste respect af. Dat was nu eens, zonder jacht op effect., een i*ake greep naar de ziel van het kunst werk. Het optreden van „Caecilia" werd voltooid met het a capella-werkje „Die Ruïne" van Zoltan Kodaly, dat het aan gekondigde werk van Röntgen verving, en waarmede eveneens een gunstige in druk gewekt werd. De Koninklijke Mannenzangvex-eniging „Apollo" voerde, onder de vaax'dige en zeer kunstzinnige leiding van Cax~el Laóut, de twee wei-ken uit die het zondag een week geleden op het lustrumconcert in het Concertgebouw te Amsterdam op het pi-ogramma had, namelijk „Hart van Ne- dei-land" van Oscar van Hemel en „Man is a tool-using animal" van H. P. Keu- ning, beide met instrumentale begeleiding. Over deze werken is in ons blad toen reeds geschreven. Ik wil er slechts aan toevoegen, dat in het wei-k van Van He mel het instrumentale aandeel een deli cate vakkennis vei-raadt en de tekstbe handeling een uiterst geraffineerde dictie vereist, die door dii'igent Cai-el Laóut met het koor op zeldzaam correcte wijze ge- realiseei'd werd; en verder dat Hans P. Keuning met zijn „Man is a tool-using animal", speculei-end op px'imitieve in stincten. een reuzegooi deed naar de po pulariteit, en - laat ik er dit vooral bij voegen - hij dit op bijzonder knappe wijze deed. De uitvoeringen van Apollo stonden op stralende hoogte en de begeleidingen mis ten hun werking niet. De beide pianisten, Hans de Jong en Pierre Palla, wisten zich in het werk van Keuning bijzonder te on derscheiden. Op korte termijn was de Amsterdamse koordirigent Joop Schreurs bereid gevon den om de combinatie „Zaandams Man nenkoor", „Zandvoorts Mannenkoor" en „Mannenkoor Zang en Vriendschap" uit Hoofddox-p te dirigex'en en met dit ensem ble de „Mörike Zyklus" voor koor en hoorntx'io van Walter Rein alsmede „Lo- condemur Socië" voor koor en blaasin strumenten van Jacques Reuland, werken die in Amstex-dam hadden moeten klin ken maar daar niet doorgingen, in Haar lem hun beurt te geven. De cyclus op teksten van Mörike, waar van sommige zeer bekend geworden zijn als liedcomposities van Hugo Wolf, heeft muzikaal een meer traditionele inslag en is kennelijk geschreven door een compo nist die het x-eilen en zeilen van de xnan- nenkoorwereld op zijn duimpje kent en bezield is met het voornemen het genre uit de verouderde sfeer van de pathetiek te halen, maar toch niet geheel los kan komen van sommige vertrouwde akkoord- vormen. Doch over het. geheel genomen bezit de cyclus niettemin treffende mo menten van gedistingeex-de lyriek met daarenboven effectrijke aanpassing met het instrumentarium, dat zich zo dankbaar versmelt met de zangstemmen. Zo bleek het dan ook een dankbare opgave, d;e door Joep Schreurs succesrijk met de drie koren gerealiseerd werd. Het was zelfs •opmerkelijk- hoe er een zuiver evenwicht in de. .koox-klanktot stand kwam en hoe fx-aai in sotto voce de tenoren een fijne zin voor lyrische melodieën lieten blijken. Aldus werd het een zeer beschaafde in terpretatie. Tenslotte ging dan het feest gezang van Reuland met harmonie-ox-kest en piano (Anton de Beer). Met een geestdriftig woord van dank aan dirigenten en koren, door de voorzit ter van het Koninklijk Nederlands Ver- De Vlaamse actrice Alice Toen en de heer Kasper Vank in Eexterveen zijn bei den beloond met een prijs van vijfhonderd gulden voor bun inzending op cfe in sep tember door toneelgroep Arena uitge schreven prijsvraag voor het schrijven van een ooi-spronl|elijk kindortoneelstuk. Toneelgroep Arena overweegt de beide kinderstukken, respectievelijk getiteld „Krentekoek met krieken" en „Drie minis ters voor Luilekkerland" het komende seizoen op het repertoire te nemen. De jury, bestaande uit Mies Bouhuys, Arik Vos. mejuffrouw mr. A. R. Werner e:i de heer Nico Wijnen, was van oordeel dat geen van de tweeëndertig inzendingen in aanmerking kwam voor de eerste prijs van duizend gulden. De prijsuitreiking zal begin juli geschieden. In samenwerking met de Nederlandse studententoneelverenigingen schrijft de stichting Toneelgroep Studio een prijs vraag uit. Deelnemen kunnen uitsluitend ingeschrevenen aan een Nederlandse uni versiteit of hogeschool. Gevraagd wordt een avondvullend stuk of een eenakter in te zenden voor 15 december aan de ver tegenwoordiger der plaatselijke studen tentoneelvereniging. Voor avondvullende stukken worden een eerste prijs van vier honderd vijftig gulden en een tweede prijs van twee honderd gulden uitgeloofd. Voor de eenaktex-s een eex-ste prijs van tweehondei'dvijftig gulden en een tweede prijs van honderd gulden. Van de bekroon de stukken behoudt Studio gedurende een jaar na de uitslag het alleen-opvoerings- recht. Voox- de overige stukken geldt hier voor in principe* een periode van zes'maan den. Bij- eventuele opvoering blijven de auteursrechten - -volledig gereserveerd voor de schrijver. bond, de heer C. H. Honing, eindigde deze belangrkije manifestatie van mannenkoor zang. os. de Klerk 21. Mike vond het prachtig en liet hem toezicht op het werk houden. Tweemaal per dag ging Don de ri vier over naar de kleine werkplaats van Trimmer in Allegenhy, zogenaamd om toezicht te houden, maar in werkelijkheid om te genieten van het plezier, dat hij had in het zien hoe zijn tekeningen veranderd wer den in gepolijst mahoniehout. Het was een buitenge woon stimulerende ervaring, die zich ontwikkelde tot een emotionele intensiteit zoals hij nooit had gekend. Hij besloot dat hij zich zou gaan specialiseren in hel ontwerpen van grote interieurs en door een speling van het lot viel zijn beslissing in dezelfde week, dal hij Karl Eric Kassei ontmoette. Kax'l Eric Kassei was, volgens de twee-pagina's-beslaande advertentie van het warenhuis van Pittsburgh, welks interieur hij zojuist ontworpen had, „de onbetwiste leider van dc grote, nieuwe revolutie op het gebied van de binnen huisarchitectuur". Karl Ex-ic Kassei kwam naar Pitts burgh om met zijn x'ood-baardige persoonlijkheid de heropening van het warenhuis op te luisteren. Hi.i wërd gefêteerd in Schenley Hall met een banket, da; de balzaal bijna deed bezwijken. Daarna hield de gro te man een lezing voor de studenten van de „Tech' en na een tweede, oorverdovend applaus, bracht d' voorzitter zijn eerbiedige dank over en deelde tege lijkertijd mede, dat er in het vervolg een jaarlijks' wedstrijd gehouden zou worden voor meubelontwei pen in de moderne stijl. De eerste prijs voor de win naar van elk jaar zou een kans zijn om als leerlin; te werken in de New Yorkse studio van Karl Eri< Kassei. In zijn laatste jaar won Don Walling de Karl Eri< Kassei-prijs. Na het afscheid van Mike Kovales, da hem meer aangx'eep dan hij voor mogelijk had gehou den, vertrok hij naar New York. Dat was in het voor- jaar van 1931 en hoewel hij zich bewust was van het geen de mensen de „crisis" begonnen te noemen, had hij toch niet verwacht, dat Karl Eric Kassei hem zou vertellen, dat het zó slecht in de zaken ging, dat hij hem niet meer dan tien dollar per week kon betalen plus het privilege van te mogen slapen in de winkel ruimte achter de „studio". Natuurlijk was er, zoals mr. Kassei het uitdrukte, de vex-goeding van het mo gen wex-ken met Karl Eric Kassei, een privilege, dat elke wereldse vergoeding te boven ging, vooral sedert hij bezig was aan een volkomen nieuwe stijl. Karl Eric Kassei was niet langer alleen een binnenhuisar chitect, hij was nu ook „een functioneel, industrieel stilist", die in staat was de kopers trekkende macht van het aesthetische aan elk willekeurig artikel mee te geven „van een muizenval tot een lokomotief toe". Er was geen enkele reden, zo zei Karl Eric Kassei, waarom Don Walling na een tijdje natuurlijk niet een „belangrijk plaatsje" op dit nieuwe terrein zou kunnen vinden. Gedurende enkele maanden had Don er geen erg in, hoè kort dat „tijdje" zou worden, noch hóe belang rijk zijn plaatsje werkelijk was. Karl Eric Kassei, leer de hem niets. Hij stapelde op Don's tekenbord almaar „intei-essante kleine px-oblemen" en even snel als Don deze problemen op papier oploste, even snel nam Karl 2x-ic Kassei de tekeningen weg met het stereotipe commentaar, dat ze „erg aardig waren voor een eer ste poging". Verscheidene maanden later, toen Don eens een re- lametijdschrift doorbladerde, zag hij de afbeelding •an een nieuw elektrisch fornuis. Het was zijn „op- ossing" van één van Karl Eric Kassel's interes ante kleine problemen", lijn voor lijn, zonder dal iok maar het geringste detail vex'anderd was. Hel xegeleidend artikel haalde een uitspraak van de fa brikant aan. luidend als volgt: „De 5000 dollar hono- ariüm, die wij Karl Eric Kassei hebben betaald vooi iet gedetailleex-de ontwerp dat leidde tot deze alles- ivertreffende schepping, zijn een buitengewoon goe ie belegging gebleken." Don, wit van woede, was bezig z'n koffers te pakken oen Karl Eric Kassei hem verraste. Voor wat daar oa gebeurde had Don Walling het grootste deel van het komende jaar nodig om zichzelf te excuseren Want, als gevolg van een kwistige woordenvloed, die over hem uitgestort werd, iets, dat hij nooit eerdei had'meegemaakt liet hij zich door Karl Eric Kas sei overhalen te blijven. Toen hij er naderhand over nadacht, en zichzelf trachtte te bewijzen, dat hij niet uit zwakheid bezweken was, vertelde Don zichzelf dat het zeker niet een gevolg was van het feit, dat Kassei hem een gratificatie van 100 dollar gegeven had en zijn salaris tot 25 dollar per week had verhoogd. Geld deed er niet toe. Wat hem echter wel beïnvloed had, was, volgens de verklaring waarin hij ten slotte een zekere mate van zelfrechtvaardiging gevonden had, dat Karl Eric Kassei eerlijk bekend had, dat hij een pure charlatan was, die zelf nog geen lijn kon trek ken en dat het grootste deel van het werk, dat dooi de jax-en heen zijn naam had gedragen, ontworpen was door de stroom van talentvolle jonge mannen, die Don's voorgangers waren geweest. De onthulling kreeg nog meer effect, doordat Karl Erik Kassei plotseling zijn „Weense" accént liet va ren, waarvan Don nooit gedacht had, dat het een to neelspelerstrucje was. Hij had niet meer verrast kun nen zijn als Karl Eric Kassei plotseling zijn rode baard afgehaakt zou hebben. „Luister, jongen, het wordt tijd, dat je es iets over het leven begint te lex-en", had Karl Eric Kassei ge zegd, terwijl hij niet alleen zijn accent liet vallen, maar tevens alle overbeschaafde maniertjes, die deel hadden uitgemaakt van zijn persoonlijkheid. ,Jij bent een snuggere jongen. Je hebt verbeeldingskracht. Je hebt hersens. Jij weet hoe je de dingen aan moet pakken. Je hebt ambitie. En waar brengt dat alles je naartoe? Ik zal het je zeggen nergens als je tenminste niet. van de werkelijke feiten van het leven op de hoogte komt. Dat zal ik je trachten te leren. Jij blijft bij mij en ik zal je de voordeur-sleutel overhan digen van een goudmijn. Je denkt zeker, dat alle goudmijnen in de harde steen van het hooggebergte liggen? Nee. De gx-ootste goudmijn van de wereld zit binnenin de harde koppen van al deze grote zaken lui. Vraag jezelf maar es af hoe kregen ze, wat ze gekregen hebben? Hoe hebben ze al hun geld gemaakt? Heel eenvoudig. Ze vonden iets, waar het lichtgelovige publiek intrapte. Gesnapt? Ze maakten van het pu- bleik een stel dwazen en ik heb de boel ornge- draaid en ik heb van hen een stel gekken gemaakt. Wat is daar voor verkeerds aan? De boel omdraaien is ten slotte toch eerlijk spel. Geef ik ze waar voor hun geld? Ja, precies op dezelfde manier, waarop zij een vrouw waar voor haar geld geven, als zij haar voor twintig cent geparfumeerde lanoline verkopen in een fantasie-flesje en dan twee dollar vragen. Aardbeienkwekers gedupeerd. Van de aardbeienvelden rond Zundert is dit sei zoen geen aanvoer te verwachten. De voor? naamste oorzaak is de aantasting der plan ten door een kwaadaardig virus. De lang durige droogte met schrale noordoosten wind heeft het door de ziekte verzwakte gewas geen goed gedaan. Veel tuinders zijn al genoodzaakt geweest hun aanplant ge heel of gedeeltelijk te rooien. Het aard beienareaal is hierdoor met ongeveer 200 ha. verminderd. Mr. P. E. Briët. Mr. P. E. Briët te Lei den, oud-lid van de Eerste Kamer en oud curator van de Rijksuniversiteit in Leiden, wordt 16 juni tachtig jaax\ In 1907 nam mr. Briët voor de A.R. partij zitting in de ge meenteraad van Leiden, waarvan hij tot 1919 deel heeft uitgemaakt. Via de Provin ciale Staten kwam hij in 1923 in de Eerste Kamer, waarvan hij tot. 1946 deel uitmaakte. Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: Leerlingenuityoering Kennemer Dans- .en Balletstudio. Zondag en maandag geen voorstelling. Concertgebouw: Vandaag en zondag geen voorstelling. Maandag 14.15 uur: N.Ph.O. met „Bastien en Bastienne". Grote Kerk: Maandag 15.30 uur: Bei- aai'dconcert door Arie Petex-s. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „The big coun try", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30. 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur. woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes op bestel ling", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Sahara", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Het zesde conti nent", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur. zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Vrij heren van het oerwoud", alle leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „Vx-ouwenbunga- low", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag en zondag 19 en 21.15 uur: „The Ladykillers", 14 jaar. Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Laurel en Hax-dy bij de luchtbescher ming", alle leeftijden. Maandag tot en met woensdag 20.15 uur: „Koningin Christina", 18 jaax'. Donderdag 20.15 uur: „De nachten van Cabiria", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met dondex-dag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „De geheimzinnige passagier", 14 jaar. Zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De dochter van Robin Hood". 14 jaax*. Maan dag tot en met donderdag: „De charge der Vaquero's". 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur. zondag 14. 16.15. 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Als de kraanvogels ovex~vliegen". 14 jaar. In het voorprogramma „Rem brandt" van Haanstra. Zondag 11 uur: „Bij de kannibalen van Nieuw-Guinea", alle leeftijden. Zandvoort, theater Monopole: Zaterdag 8 uur: „De Vikings", 14 jaar; zondag 2.30 uur: „George van de x-ebcllenclub", alle leeftijden; 8 uur: „De Vikings", 14 jaar; maandag 8 uur: „Wien, du Stadt meiner Traume", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 15 juni op werkdagen van 11 tot 17 uur: Expositie Karei Appel. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 22 juni dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur: Tentoonstelling „Met Cornelis van Noorde door Haarlems vermakelijke landsdouwen". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur: Ex positie Ploos van Amstel. Vleeshal: Tot 15 juni dagelijks van 9 tot 22 uur: Tentoonstelling Natuurbescher mingscommissie Zuid-Kennemerland. Badhoevedorp (Burg. Van Amersfoordt- laan): Tot 1 juni werken van zeventiende- eeuwse beeldhouwers. DIVERSEN Zandvoort, circuit: Zoxidag nationale amateurkampioenschappen op de weg; 11 uur start nieuwelingen; 1 uur start amateurs. (Verder raadplege men de rubriek .Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 5 juni). ZATERDAG 6 JUNI 195 9 HILVERSUM I. 402 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45-24.00 KRO. NCRV 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 8.30 Goede morgen. 9.00 Morgengebed. KRO 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Plechtige Hoog mis. 11.30 Gram. 11.35 Viool en piano. 12.15 Apo logie. 12.35 Instr. octet. 12.55 De zonnebloem en de Luchtvaartherdenkingsfeesten te Etten-Leur, caus. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus. 13.10 De wadders. hoorsp. 13.30 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor dc jeugd. 14.30 Zang en piano. 15.05 Harpspel. 15.35 Studentenorkest. 16.00 Sport. 16-30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: ïfcSÖ Vocaal dubbel- kwartet. 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Gram. 19.30 Het Evangelie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Het naadje van de kous. caus. 20.15 Cabaret. 20.45 Promenade-ork. en solist. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 De wer kers van het elfde uur. hoorsp. 22.15 Lichte muz. 22.35 Gram. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Radio-philh.ork.. groot koor en sol. 23.20-24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17 30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Ge varieerd progr. 9.45 Geestelijk leven. caus. VPRO: 10.00 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Vrijz. Herv. kerkd. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Omr.ork. en solist. 15.10 Rendez-vous in Israël, reisbeschrijving. 15.30 Koorzang. 15.55 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars, caus. 17.15 Boekbespr. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportjourn. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Zwitsers-Italiaanse meren, reisbeschrijving met muzikale illustraties. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.40 De maan steen. hoorspel. 21.10 Lichte muz. 21.30 Vierkante cirkels, caus. 21.45 Lichte muziek. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Lichte muziek. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal fuitz# van de dienst gehouden op 31 mei om 2 uur). 11.15 ds. G Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 31 mei om 7.30 u.). 2.30 Kinderdienst voor kinderen van 5—11 iaar 3.45 ds. P. de Ruig van Haarlem-Noord (recht streekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- conc 15.30 Gram. 16.00. 17.00 en 17.15 Idem. 17.30 Sportuitslagen. 17.37 Gram. 17.50 Idem. 18.00 Koor zang. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Hoorspel. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.0 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. HILVERSUM I 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Ge wijde muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Walerst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.20 Voordracht. 11.40 Gram. 12 00 Amus.muz. 12.25 Voor boer en tuin der. 12.30 Land- en tuinb meded. 12.33 Musette- ork. en solist. 12.53 Rep. 13.00 Nieuws. 13.15 Lich te muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Ka- merork. 15.30 Vocaal ens. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Viool, clavecimbel en cello. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over zee: Lezen over Nederlands Nieuw-Guinea (2) door prof. dr. H. Th. Fischer. 18.00 Orgelspel. 18 30 Koorzang. 19.00 Nieuws en weerbericht. 10.10 Orgelconcert. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30 Jeugdconc. 21.10 Het Hammerklavier van Christofori (1709-1959). klankb. 21.50 Gram. 22 00 Volk en Staat. caus. 22.15 Mil. kapel. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15—24.00 Muziekdiscussie. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 10 00 Gram. 11.00 Radio-filharm.ork. en sol. 1.40 Voordr. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.34 Instr. trio. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Mil. ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.15 Voor de vrouw. 14.45 Viool en piano. 15.15 Van mens tot mens. caus. 15.30 Gram. 17.00 Gram. 17.50 Mil- comm. 18 00 Nieuws. 18.15 Pol. caus.: P S P. 18.25 Amateursprogr. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Muzikale caus 19.25 Mondharmonica en piano. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio- scoop. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. te New York. 23.15 Act. 23.30—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12 00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Kamermuz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Meisjeskoor. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Godsd. prot. uitzend. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.conc. 20.30 Kunstkaleidoscoop. 20.45 Ork.conc. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Viool en piano. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG Gezamenlijk progr. van AVRO. KRO, VARA en VPRO: 15.00 TV-reportages uit tien Europese landen t c v. het 5-jarig bestaan van de Euro visie. VPRO: 20.00 Gesprek aan de schrijftafel. 20.10 Filmprogr. 20.30 Cabaret. 21.20 Ballet. VOOR MAANDAG VPRO. 17.00 Voor de kinderen. Hedenavond mag Do- rus met zijn gab bersNederland ver tegenwoordigen in de twaalf-la n den uitzending ter gele genheid van het vijf- tigjarig bestaan van Eurovisie. Dorus speelt met zijn man nen onder meer een „tigerrag": van links naar rechts Marius Monkauf die een wasbord bebezemt, Aart Brouwer met een po welke drie knikkers bevat en Dorus met een zeer nude tuba. Het Hot- chatrio zorgt voor de rokerige begeleiding. Tsjik en Tukie hadden heel wat. met elkaar te praten. Maar onderwijl werd het later en de zon ging onder. ..Kijk", zei Tukie. ..Dadelijk gaal het donker worden. Weel je wat, je moest hier maar. blijven slapen; ik heb boven nog wel een bed voor je!" „Dat zou wel prettig zijn", zei Tsjik. Dan eten we eerst nog een lekker boterhammetje, en dan zal ik je je kamertje wijzen!", zei Tukie. En toen de maan opkwam, lag Tsjik a.l lekker te slapen in zijn logeerbedje 1213 De te Amsterdam ingezette viering van het eenentwintigste lustrum van het Ko ninklijk Nederlands Zangersverbond", door aangesloten koren van hel gewest Noordholland, kreeg vrijdagavond in de Haarlemse Concertzaal een briljant ver lengstuk. Er werd aan meegewerkt door het „Koninklijk Mannenkoor Caecilia" (dal de manifestatie georganiseerd had), door het Koninklijke „Apollo" uit Am sterdam, en door de mannenkoren van Zaandam, Hoofddorp en Zandvoort. welke laatste drie in combinatie optraden. Ver der ivas er een veelzijdige - dus geva rieerde - instrumentale begeleiding, die verzorgd werd door leden van de „Ko ninklijke Militaire Kapel"; er waren drie pianisten en een baritonsolist. Met dit uitgebreide klankmateriaal (wanneer al les normaal naar de oorspronkelijke opzet verlopen was, zou het nog twee koren meer geteld hebben) werd een program ma ten gehore gebracht dat in het teken der vernieuwing stond en in hoofdzaak de tendenz dievde om mannenzang met blaasmuziek te covibineren. Advertentie De man aan de top (Wordt vex-volgd) Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 6