Amadeus Strijkkwartet /tïda. déf ilin Holland Festival „Vijf Etudes" door het Nederlands Ballet Holland Festival De Nederlandsche Bach vereniging in de St. Janskerk te Gouda Holland Festival Grote belangstelling voor de Berlinale VERSTOPPING? 9 Kunstveiling brengt in 35 minuten f 2 miljard op Minister Marijnen: Pers werd niet „droog gelegd" Grote vissterfte in omgeving van Axel UITZONDERLIJKE MUZIKALE PRESTA TIES Nederlandse deskundigen naar het buitenland Subsidies voor Nederlandse Comedie en Kunstmaand Orkest In oktober begint de bouw van een studentenhotel in de hoofdstad Samen met HEINZ en méér variatie op de boterham Humor beter vertegenwoordigd dan ernst „Prijs de zee" in Berlijn favoriet „De Speelkamer" in komend seizoen Regionale in plaats van plaatselijke coöperaties Portret van FB or de wijk DONDERDAG 2 JULI 1959 HET AMADEUSKWARTET (Nor- bert Brainin, Siegmund Nissel, Peter Schidlof, Martin Lovett) behoort tot de ensembles van wereldnaam, waarvan de grote kwaliteiten bij de liefhebbers van kamermuziek algemeen bekend zijn. Het optreden in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam op woens dagavond beperkte zich wederom dooi de moeiteloosheid van het samenspel, de vlekkeloze techniek, de genuanceerde expressie die men verwachtte. Door hierover verder uit te weiden zou ik uilen naar Athene dragen, ware het niet dat zoveel gaafheid en verfijning mij persoonlijk bepaald te veel van het goede waren. Ik kreeg de indruk dat het ensemble iets aan kracht die de verfijning niet uitsluit, integendeel heeft ingeboet en wellicht bedreigd wordt door een gevaar, waaraan wel eens meer een kwartet-ensemble tijdelijk ten prooi valt: een overcultiveren van de toon, het opzettelijk spits en als het ware riskant afstellen van alle nuances teneinde de triomf der beheersing nog groter te doen zijn. Hei; betreft hier geen simplistisch effect bejag, maar iets wat in zeker opzicht bedriegelijker is omdat de volvoering er van een grote mate van subtiliteit van alle medewerkenden eist. Ik hoorde dit kwartet-en semble drie jaar geleden voor het laatst en in, mijn herinnering was de gehele aanpak toen spontaner, inclusief de vereiste weloverwogen - heid en afgewogenheid. Eigenlijk viel het gesignaleerde gebrek (ontstaan door een teveel) al op bij de uitvoering van twee kwartetten van Haydn, op. 64 no. 4 in G en op. 74 no. 3 Advertentie Lijdt U aan'chronische of hardnekkige verstopping? Neem dan DÉFILIN. Déft- lin werkt- volgens een geheel nieuw principe: het prikkelt de darmwand niet, doch zorgt dat de darminhoud de natuurlijke zachtheid en weekheid krijgt en behoudt. Op deze wijze bent U verzekerd van een normale, pijnloze stoelgang.- géén gewenning géén krampen géén gasvorming géén darmprikke lingen Doos van 20 dragees f 1.20 Doos van 50 dragees f 2.60 Voor een natuurlijke stoelgang Een 4jjjjtffM produkt van PHILIPS-ROXANE Chvy sier collectie bij Sot he by (Van onze correspondent) Dank zij de fantastische prijzen die thans op de Londense kunstmarkt worden gemaakt, volgen belangrijke veilingen el kaar bijna dagelijks op. Woensdag kwa men bij Sotheby negenentwintig doeken van de Amerikaanse miljonair Walther P. Chrysler Jr. onder de hamer. Deze voormalige automobielmagnaat wijdt zich geheel aan het verzamelen van kunst en bezit een collectie van drieduizend schilderen. In vijfendertig minuten wer den de werken, voornamelijk Franse im pressionisten, van de hand gedaan voor een totaal bedrag van 210.020 pond ster ling ruim twee miljard gulden Hier onder waren Cézannes, Renoirs, Picasso's, een Monet en een Pissaro. De enige sensaties waren dat een be drag van veertigduizend pond door een Zwitserse handelaar werd betaald voor Cézannes portret van zijn vrouw en zes endertigduizend pond door dezelfde koper voor een vroeg-kubistisch werk van Braques „Vrouw met mandoline". In 1924 werd dit voor ongeveer vier pond ver kocht. Chrysler had er- tweeduizend pond voor betaald. Het thans gemaakte bedrag is op een na het hoogste dat een werk van een nog levende'kunstenaar ooit heeft opgebracht. Het record staat op naam van een Picasso, die onlangs bij Sotheby vijf envijftigduizend pond opleverde. Vier Re noirs gingen weg tegen het betrekkelijk lage totaalbedrag van achtenzestigdui zend pond. In het geheel bracht de veiling, waarop ook andere eigendommen werden aangeboden naast die van Chrysler, 366.070 pond op, een geweldig bedrag maar lager dan de-opbrengst van twee on langs eveneens bij Sotheby gehouden veilingen. Het Amadeus kwartet: Norbert Brainin, eerste viool. Siegmund Nissel, tweede viool, Peter Schidlof, altviool en Martin Lovett, violoncello. in g. De klassieke speelsheid verliest wel zeer aan substantie wanneer het alleen om klankschoonheid en gaafheid van samen spel gaat. Deze beide Haydns vormden de (weinig passende) omlijsting van het zesde kwartet van Bartók. In deze uitvoering waren mooie momenten, met name in het elegische motto-thema en de uitwerking ervan in het laatste deel. Hier werd aan het slot een toon van verstilling bereikt, die vrijkwam tussen de momenten van verslagenheid en verzet. Maar van het beurtelings heftige en mistroostige tegen- de-keer-in-gaan van de mars (deel II) en de „burletta" (deel III) werd de essentie gemist omdat de directheid van de muziek geofferd werd aan de distinctie die de uit voerenden nastreefden. En al is grote muziek een produkt van beschaving, men dient haar niet het beste met beschaving alléén. Sas Bange Op vragen van het tweede Kamerlid ir. Geuze (C.H.) betreffende een ver bod tot het verstrekken van mededelingen aan de pers door ambtenaren over de ge volgen van de huidige droogte in de land bouw heeft de minister van Landbouw en Visserij, mr. Marijnen, geantwoord dat hij de rijkslandbouwconsulenten niet heeft verboden mededelingen aan de pers te doen over de gevolgen van de huidige droogte in de landbouw. Wel is aan de rijkslandbouw-, veeteelt en tuinbouwconsulenten aangedrongen op voorzichtigheid te dezen en voorts be zwaar gemaakt tegen het noemen van scha- decijfers. Dergelijke cijfers kunnen im mers aanvankelijk niet meer zijn dan een voorlopige globale schatting. De minister wenste te voorkomen, dat door incidentele berichten in de pers met vermelding van ambtenaren als bron, maar in zijnerzijds niet gesanctioneerde formulering voorbarig en dus een on juist beeld zou ontstaan van de omvang en van de gevolgen der oogstschade. Tevens werd aan de consulenten ver zocht de minister op de hoogte te houden, mede opdat zoals steeds is geschied zijnentwege mededelingen aan de pers kunnen worden verstrekt. In de wateren rond het Zeeuwsvlaamse stadje Axel drijven sinds gisteren vele honderden vissen dood en bedwelmd rond. Het water heeft een donkere kleur gekre gen. Sportieve vissers en andere vrijwil ligers hebben met schepnetten grote scho len karpers opgevist, en naar frisser wa ter overgebracht. Zij slaagden erin, tien tallen karpers van een zeker-schijnende dood te redden. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van deze waterveront reiniging is geweest. Men vermoedt dat de insectenbestrijdingsmiddelen, die de boeren op hun akkers gebruiken door de regen van de laatste dagen opgelost, en van het land in de sloten gespoeld zijn. „WAT SONIA GASKELL hier in vijf jaar tijds tot stand heeft gebracht, een zo veelbelovende groep met een zo veelzijdig repertoire, is ongetwijfeld uniek in de gehele wereld!" Aldus vatte de Amerikaanse balletmeester Carl Shook, die officieel op 1 september bij het Nederlands Ballet in dienst treedt, als antwoord op mijn vraag zijn indrukken van de eerste kennismaking samen. Hij heeft deze week reeds enkele repetities geleid, instuderingen van standaardwerken door het vernieuwde gezelschap voor het volgende seizoen. Deze extra inspanning waarbij nog komt dat een deel van het Nederlands Ballet meewerkt aan een film voor het internationale televisiefestival over de nationale wederopbouw naar een idee en onder regie van Leen Timp, die men thans aan het opnemen is veroorzaakt overigens een ver moeidheid, waardoor de voorstellingen in het Holland Festival jammer genoeg niet geheel aan de gangbare uitvoeringsmaatstaven voldoen. Woensdagavond in de goedbezette Am sterdamse Stadsschouwburg had' speciaal de reprise van „Klein Avondspel" van Rudi van Dantzig op het Fluitconcert van Christoph Willibald von Gluck daaronder te lijden. De criticus althans voelde nei ging om als een schoolmeester strafregels uit te delen: „Wij moeten netjes werken!" Gelukkig had de wel willendheid van het publiek een stimuleren de invloed, waardoor in hel bijzonder „Vijfde Symfonie" van Leonide Massine op de gelijk namige compositie van Tsjaikofsky. door het Utrechts Stedelijk Orkest onder aanvoering van Anton Kers jes meeslepend gespeeld, een over het alge meen zeer behoorlijke vertolking kreeg. Een lichte teleurstelling was het optreden van Linda Manez in de wals van pikante zorgeloosheid. Zij heeft haar glansrijke vorm van voorheen nog niet hervonden. WELKE BEZWAREN MEN ook mag hebben tegen de ouderwetse gesticulatie en de opgedrongen symboliek, nog altijd kan deze uit 1933 daterende choreografie het expressionisme van Kurt Jooss heeft een grote rol gespeeld bij de creatie gel den als een toonbeeld van een fantastisch knap gestructureerde bewegingsorganisa tie. Heel wat balletmakers van latere da tum hebben vondsten van Massine in ex ploitatie genomen. In het energieke eerste deel wist Willy de la Bye zich gunstig te onderscheiden. Sonja van Beers demon streerde wel als technisch instrument, maar nog niet als toneelpersoonlijkheid ri.jp te zijn voor de lyriek van het andante can tabile. Veel steun ondervond zij van Jaap Flier, die als danser de betrouwbaarheid zelve bewees te zijn. Ook Andrea Jungen, de laatt.se maanden weinig op de voor grond getreden, verdient een compliment. TUSSEN DEZE WERKEN van een aan komende en een volleerde meester stond als enige noviteit op het programma een oefening in choreografie van Conrad van de Weetering, wiens „Vijf études voor elf dansers" oo muziek van Frank Martin en in een foeilelijke aankleding van Jan Duyvetter er voornamelijk op berekend leken de buitengewoon begaafde Leonie Kramer schitterend te doen uitkomen. Voor haar heeft, hij enkele werkelijk zeer fraaie variaties van klassieke figuren ge vonden. Voor de rest stelde hij verwarde figuraties samen, doorlopend een verborgen bedoeling suggererend die er niet uitkwam. •Een eigenaardigheid van dit experiment is het voortdurend zoeken naar verandering, waarbij nochtans alleen door herhalingen enige samenhang werd verkregen. Choreo grafie is een valt, dat een intelligente dan ser als Conrad van de Weetering waar schijnlijk wel zal leren als hij uitgaat van de stelregel, dat het bij een bescheiden vocabulaire in de eerste plaats aankomt op effectief gebruik van economisch ge selecteerde middelen. Tot besluit werd „De wonderbaarlijke mandarijn" van 3éla Bartók met Willy de la Bye en Aart Verstegen in de hoofdrollen met groot succes voor het voetlicht ge bracht. Davicl Koning Advertentie De wereldvermaarde deodorant-stick regelt de voor de verzorgde vrouw luxe draaiitick 3.2s handige tai-stick f 1.95 transpiratie voorkomt de geur beschermt Uw garderobe. ONGEVEER NEGEN JAAR GELEDEN zong de onvergetelijke Engelse altzangeres Kathleen Ferrier in de Haarlemse Concertzaal de Cantate 16!), „Gott soil allein mein Herze haben" van Bach. Het was op een concert van de Nederlandse Bachvereniging, onder leiding van dr. Anthon van der Horst en met Albert de Klerk als vertolker van de solistisch behandelde orgelpartij. Mijn indruk hiervan, weergegeven in Haar lems Dadblad, luidde: „Iets zo gaaf, zo beheerst muzikaal beleven wij niet meer". Met deze cantate, die als een doorlopend, duo voor zangstem en orgelsolo geconci pieerd is (Bach schreef haar voor een orgelinwijding), werd de jaarlijkse festival- bijdrage van de Nederlandsche Bachvereniging in de St.. Janskerk te Gouda geopend. Dezelfde organist en dezelfde dirigent, alsook hetzelfde koor om het slotkoraal te zingen, dienden ook ditkeer hel werk; alleen Aafje Heynis vervulde nu de taak die destijds aan Kathleen Ferrier toevertrouwd was. En ik geloof mij niet te vergissen, wan neer ik mijn woorden, negen jaar geleden geschreven, mag hernemen. Want wij be leefden weer iets „zo gaaf en zo beheerst muzikaal" als toen. Waarmee ik bedoel dat wij Kathleen Ferrier in Aafje Heynis terug vonden. De overeen komst van stemldeur is van deze parallel nog de minst overwegende fac tor; het is wat er in het zingen van Aafje leeft aan innerlijke bewogen heid, aan muzikaliteit en beheerste expansie, waarmee wij haar op één lijn menen te mogen stellen met haar grote voorgangster, de betreurde Kathleen. Met een latijns solomotet van Christian Ritter (een voorloper van Bach) toonde zij al de kwaliteiten hierboven opgesomd en die tenslotte nodig zijn om deze barok- lyriek boven haar tijdsstijl te laten uit- wieken, door ze te bezielen met het eeuwig menselijke, dat niet uit het hoofd maar uit het hart komt. Het Nederlandse Kamerorkest was bij dit alles een prachtig begeleidende factor. Zelfstandig gaf het tevens een bewogen uitvoering van een Concerto Grosso van Handel. Op verzoek van de Tunesische regering heeft dr. ir. C. van den Berg, directeur van het Instituut voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding te Wagenignen, de uit nodiging aanvaard van advies te dienen met betrekking tot de verziltings- en drai nageproblemen bij het Medjerda-vallei- project. Ir. A. van Weelden, geofysicus en geo loog te 's-Gravenhage, is door de Verenig de Naties uitgenodigd om de Poolse rege ring van advies te dienen bij de opsporing van petroleum. Ir. J. J. van Weering te Almelo zal door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties worden uitgezonden naar Soedan, waar hij de regering advies zal geven over de cultuur van oliepalm en vezel. B. en W. van Amste"dam hebben de ge meenteraad voorgesteld de Nederlandse Comedie voor het seizoen 1959/1960 een subsidie te verlenen van 366.000.(vorig jaar 324.000.—). Het door de stichting voor 1959/60 geraamde tekort bedraagt 648.319.(vorig seizoen ƒ617.925.In dit tekort zal het rijk, naar verwacht wordt, 244.000 bijdragen en het toneel fonds ruim 21.000. Voorts stellen B. en W. voor de stichting Kunstmaand Orkest een aanvullende sub sidie van (5.012;76 te verlenen ter dekking van het tekort op de rekening over 1957/58 en een subsidie van f 162.500.voor het seizoen 1959 60 (vorig seizoen 150.000.—). Zolang de gemeente de exploitatielasten van dit Kunstmaand Orkest geheel voor haar rekening moet nemen, achten B. en W. het niet verantwoord, het verlangen van dc Stichting tot uitbreiding van de vaste bezetting met zes strijker kosten 26.500.in le willigen. Dit orkest voorziet volgens B. en W. in een grote behoefte. Als begeleidingsorkest voor bal- let- en kooruitvoeringen neemt het een vooraanstaande plaats in. Ook het Am sterdams Ballet hoopt van de diensten ge bruik te kunnen maken. Ten slotte kwam er nog als grote ver rassing een stralende vertolking door het koor der Nederlandse Bachvereniging (met geïmproviseerd orgelcontinuo van Al- bert de Klerk) van het tienstemmige „Sta- bat Mater" van Domenico Scarlatti. Deze machtige koorsymfonie van Bach's tijd genoot (zij werden beiden in 1685 geboren) mag op eigen wijze gelden als gelijkwaar dig aan het beste wat door Bach of Handel voor koor gecomponeerd werd. Het heeft de bewogenheid van de Italiaanse barok- kunst van een Bernini, van het pathetische gebaar van de Contra-Reformatie, hoewel gegrondvest op de polyfone techniek van Palestrina. Scarlatti toont zich in dit reus achtige koorwerk van vijfendertig mi nuten als de katholieke evenknie van de lutherse Bach. Het veeleisend werk, waar van de vorm bepaald wordt door de stu wingen en de lyriek van de beroemde sequenz van Jacobi da Todi, dus geen geijkte formules nastreeft, werd uitge voerd naar een der drie bestaande hand schriften, waarvan er een behoord heeft aan de Padre Martini te Bologna. De meesterlijke uitvoering van dit vrijwel vergeten monument der koormuziek, was een daad van uitzonderlijke betekenis, waarvoor dr. Van der Horst hooggestemde lof verdient, tezamen met zijn toegewijde executanten. os. de Klerk (Van onze Amsterdamse redacteur) In september 1961 zullen 388 studenten in Amsterdam een kamer kunnen krij gen in een enorm gebouw, dat haast even veel bedden zal tellen als het nog op pa pier staande Hiltonhotel. In oktober zal aan het Mr. Treubplein tegenover het Amstelstation de eerste paal worden ge heid van het studentenhotel „Casa Aca demica". Negen maanden van het jaar zullen de studenten hier kunnen wonen. De drie overige maanden zullen 450 toeristen het gebouw kunnen bevolken. Zij zijn het, die de exploitatie van het zes miljoen gulden kostende hotel mogelijk zullen maken. Dat dit kan hebben de Denen bewezen, want het Kopenhaagse studentenhotel „Eg- mont" houdt nu reeds zes jaar lang het hoofd boven water op deze manier. Het stichtingsbestuur is dezer dagen in gezelschap van Amsterdams V.V.V.-direc- teur J. N. Strijkers, van K.L.M.-vertegen woordiger mr. H. J. Kruis, van hoofd ambtenaren van de gemeente Amsterdam en van vertegenwoordigers uit het be drijfsleven, in Kopenhagen gaan kijken. Ook enkele hoofdambtenaren van het mi nisterie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen waren meegegaan, want dit ministerie moet voor een belangrijk deel vande stichtingskosten een garantie ge ven. Men is enthousiast in Nederland terug gekeerd. Het „Egmont-hotel" in Kopenha gen blijkt zeer in trek te zijn, niet alleen bij de studenten, maar vooral bij de voor de exploitatie onontbeerlijke toeristen. Wat de Nederlanders hebben gezien heeft hun de overtuiging gegeven, dat hun theorie geen mooie droom behoeft te blijven, maar praktisch bruikbaar is. Vandaar dat in oktober de eerste paal in de grond gaat. Evenals in Kopenhagen het geval is, zul len de toeristen in Amsterdam bediend worden door werkstudenten, misschien wel dezelfde studenten, die na het vreemde lingenseizoen de hotelkamers zullen be wonen. De serveersters en de schoon maaksters, de liftbedienden en de kelners, de portiers en de receptionisten, zij zul len allen studenten zijn. Alleen de koks zullen vaklui zijn, want men wil graag, dat „Casa Academica" een goede naam in het buitenland krijgt. Het hotel, dat een welkome aanvulling zal betekenen van de hoofdstedelijke ho telaccommodatie, zal elf verdiepingen krijgen. De tekeningen zijn reeds goedge keurd. Het wachten is nog op de garan ties. Want Amsterdam heeft geen rijke industrieel zoals Kopenhagen, waar een drukker het gehele stichtingskapitaal van het „Egmont-hotel" op tafel legde Advertentie HEINZ Sandwich Spread en TEO jam in de potten met de handige schroefsluiting GARANTIE: volledige vergoeding door Uw leverancier, indien, een Heinz of Teo product niet voldoet. BERLIJN. Westberlijn leeft al maandenlang onder een dreiging, maar het inter nationale filmfestival, de Berlinale, dat er thans voor de negende maal wordt gehou den. heeft ondanks dat of misschien juist daardoor? meer belangstelling ge trokken dan ooit: 46 naties uit alle werelddelen zijn met films vertegenwoordigd, waarbij van de belangrijke filmproducerende staten alleen de landen van Oosteuropa, China en Egypte ontbreken. Filmproducenten, journalisten en andere belangstellenden zijn er zelfs uit 52 landen! Is dus de belangstelling van buiten Duitsland enorm, de Duitsers en vooral de Berlijners laten zich evenmin onbetuigd. De mededingende films lopen in twee op de openingsavond zelfs in drie grote theaters in drie of vier voorstellingen pet- dag, zodat dagelijks vele duizenden de festivalfilms kunnen zien. Voor de bewo ners van de oostelijke stadssector zijn er dan nog speciale festivalvoorstellingen in een bioscoop vlak bij de sectorgrens, waai de Oostberlijners in hun eigen munt, de Oostmark, kunnen betalen. Men wil echter bij dit filmfeest, dat meer In het volk leeft dan welk festival elders ook, nog meer Berlijners betrekken. Daarom zijn er ook nog voorstellingen'in Duitslands grootste zaal, de Deutschlandhalle (16.000 zitplaat sen en in 's wereld grootste openluchtthea ter, de 25.000 plaatsen tellende Waldbüne. Die voorstellingen zijn volkomen uitver kocht! Overal verschijnen filmsterren op de tonelen er zijn er tientallen in Ber lijn, onder wie beroemdheden als Franqoise Anioul. Esther Williams, Rita Hayworth, David Niven en die worden dan enthou siast toegejuicht, te enthousiaster naarmate hun toespraakje tot het publiek origineler is. Meestal zijn ze niet origineel, maar de blijkbaar zeer intelligente Esther Williams is dat wel of ze heeft de beste adviseur voor public relations De vertoonde films bleken geen meester werken, maar wat nog niet is kan komen. De humor is veel beter vertegenwoordigd dan de ernst in deze eerste dagen van de Berlinale. Op de openingsavond zagen we een vlotte Duitse comedie, .und das am Montagmorgen en dat op maandag ochtend), door de Italiaanse regisseur Luigi Comencini gemaakt met O. W. Fischer, Ulla Jacobsson en Vera Tchechowa in de hoofdrollen. Zeer onderhoudend maar met juist dat teveel aan dialoog dat de afkomst van een toneelstuk (van J. B. Priestley) verraadt en dus eigenlijk geen film ter opening van een festival. Geen wonder, dat snel het grapje de ronde deed: .und das am Montagmorgen und das am ersten Abend! BERLIJN (AFP. De Nederlandse do cumentaire „Prijs de zee" van Herman van der Horst is sedert haar vertoning op woensdagavond favoriet voor de grote pr\js voor korte films, zo is het algemene oor deel op het Berlijnse Filmfestival. Zeker vijf maal oogstte het werk een open doekje. De Japanners vertoonden een prachtig- gefotografeerde film, De verborgen ves ting, die men kon waarderen als parodie op romantiek en avontuur (geliefkoosde thema's in de Japanse film!), maar ik ben er niet. zeker van, dat de film als parodie bedoeld was.... Het verhaal wordt ver tel met 'n voor Japanse films ongekende vaart en er zijn een paar imposante massa- scènes. waarin regisseur Akira Kurasawa zich een tweede Cecil de Mille toonde. In zijn kinderlijkheid had dit iverk een zekere charme. Goede Deense humor. Het amusantst was een zojuist vertoon de Deense film, Poeten os Lillemor (De dichter en Lillemor), van regisseur-produ cent Erik Balling met twee bij hun ver schijning op het toneel, na de vertoning, langdurig-toegejuichte acteurs van klasse in het blijspelgenre Helen Virkner en Henning Moritzen. Het kostelijke verhaal, over een door schulden geteisterd dichter en zijn charmante vrouw, zit vol verras sende wendingen en uitstekende vondsten, dikwijls van visuele aard. Op het gebied van de serieuze speelfilm hebben we nog maar weinig verheugends gezien, melo drama's van Griekenland en Iran. een in de dialogen verdronken Italiaanse duik bootfilm, een ernstig-bedoelde maar sta pelgekke film van Argentinië, met on echte figuren en onechte situaties. Men vraagt zich af waarom zulke werken wor den geaccepteerd op een festival, dat er toch niet alleen op uit is, zoveel mogelijk films uit zoveel mogelijk landen te ver tonen. maar dat getuigenis wil afleggen van de vooruitgang van de cinematogra fische kunst in de wereld. Bij de korte films zagen we nog niets dat ook maar in de schaduw kon staan van Herman van der Horsts Prijs de Zee een der Nederlandse inzendingen op de Berlinale. Variations Electroniques van Gerard J. Raucamp van Carillon Films, werd hors concours vertoond in een bij eenkomst. die gewijd was aan de betekenis van de elektronische muziek voor de film kunst en waarbij men muziek van ver scheidene componisten, o.a. van onze land genoot Henk Badings ten gehore bracht. Het Nederlandse filmpje was de enige film, die in deze bijeenkomst onder leiding van prof. dr. ir. F. Winckel in vertoning kwam. Een van de beste tot nu toe vertoonde films was een lange Duitse documentaire over Israel: (Paradies und Feuerofen Pa radijs en Vuurhaard) van regisseur-draai- boekschrijver Herbert Viktor. De film vertelt over de opbouw in dit land en ook over de dreigingen, de gespletenheid van Jeruzalem enz. In een gesnleten stad in op bouw als Berlijn moest dit werk in prach tige kleuren wel diepe indruk maken! Jan Koomen De in hoofdzaak als reizend-theater op tredende toneelgroep „De Speelkamer", die nu ruim een jaar bestaat, heeft voor het volgend toneelseizoen het aantal voorstel lingen ruim verdubbeld. Medewerkers .zijn onder meer Fien Berghegge, Maya Bouma, Pirn Mallan, Anita Menist, Bé Schenk, Betsy Smeets, Ben Aerden, Frits Butze- laar, Bert Dijkstra, Fred Oster, Robert Sobelts, John Soer en Frans Vaassen, die ook de artistieke en zakelijke leiding heeft. Voor het repertoire blijft de voorkeur uitgaan naar introductie van tot nu toe onbekende auteurs en vergeten stukken. Opgevoerd worden „Dangerous comer" van J. B. Priestley, „Zur Zeit der Distel Blüte" van Hermann Moers en „Donadieu" van Fritz Hochwalder. Tot de stukken waaruit nog een keuze zal worden gemaakt, behoort „A taste of honey" van Sehelagh Delaney. „Esmeral da" van Jack Popplewell en „Het zwijgen" van de Poolse schrijver Roman Brandstat- ter blijven op het repertoire. Statutenwijziging Co-op De algemene vergadering van Co-op, die in Haarlem wordt gehouden, heeft met ruime meerderheid besloten tot een sta tutenwijziging. Deze zal ertoe leiden, dat in een tijdsbestek van enige jaren het hui dige aantal van 250 merendeels plaatse lijke verbruikscoöperaties zal worden ge concentreerd tot enige tientallen regionaal werkende coëperaties. Deze zullen ten aanzien van de financiering en investe ring de afschrijvings- en reserveringspoli- tiek, het personeelsbeleid en het commer ciële optreden een landelijk beleid gaan voeren. Aan de discussie namen dertig afgevaardigden van plaatselijke coëpera ties deel. De voorstellen werden verde digd door de president-directeur van Ne derlandse verbruikscoöperaties, volgens de nieuwe statuten in de toekomst te noe men „Co-op Nederland", drs. J, J. A, Charbo. In opdracht van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen heeft de Amsterdamse grafi cus prof. Kuno Brinks een in koper, gegrafeerd portret van de Haagse let terkundige mr. F. Bordewijk vervaar digd. Hij heeft de hierbij afgedrukte gravure onlangs voltooid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 9