Horen en zien Nestroy's „Der Zerrissene"; tweederangs amusement met curiositeitswaarde „TSJIK, TUKÏE EN TOKA" De man aan de top Het Wiener Burgtheater Holland Festival Caraibische rapsodie van Katherine Dunham Agenda voor Haarlem en 4 radio televisie;, AANKONDIGINGEN EN ^NABESCHOUWINGEN Z o m er se pro gr a m ma's Funke's Roggebrood FUNKE De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Maria Stader vervangt Elisabeth Schwarzkopf Louis Armstrong stond weer op het toneel Camerom Hawley MAANDAG 6 JULI 1959 -f% -■<N V'N\ s v - Het K.R.O.-programma van zaterdag bood „elck wat wils". Hield men van films uit de oude doos, dan kon men met vol doening kijken naar gebeurtenissen van omstreeks 1914, toen de eerste oorlog dreigde. Liefhebbers van mannenzang kon den hun hart ophalen door te luisteren naar het beroemde koor uit Maastricht De Maastreechter Staar, dat in het Con certgebouw te Amsterdam optrad en zij die belangstelling hebben voor een luchtig cabaret-programma zullen genoten hebben van hel gevarieerde programma. Een ieder zal waarschijnlijk met grote aandacht heb ben gekeken naar de film van Hitchcock. Dit onderdeel van de zaterdagavondpro gramma's van de K.R.O. doet het altijd goed en vormt een verkwikking van de avond. Tenslotte kwamen de sportliefheb bers aan de beurt. Jan Cottaar vertelde hoe het er op een rustdag tijdens de Tour de France toegaat en welke taken er tij dens de Tour te vervullen zijn. Een goed geslaagde reportage werd vertoond die een goede'indruk gaf van het leven der renners en medewerkers in dit wielerevenement. De AVRO-televisie begon zondagavond met een herdenking van de dichter Jac ques Perk, die honderd jaar geleden gebo ren werd. Dit programma werd samenge steld door de dichter Willem Brandt, die enkele leerlingen van een r.k. gymnasium in Hilversum hun mening vroeg over de zo jong gestorven dichter. Het geheel werd een wat verward relaas, dat tot geen en kele conclusie leidde. „Wat zijn mooie meisjes", een smalfilm van Joan van der Keuken, die hierna ver toond werd. was wel grappig. Jammer dat het goede en vaak geestige commentaar van Adriaan Morriën zo monotoon gezegd werd. In „actualiteiten" zagen we hoe vijf eindexamen kandidaten van de vijfde technische school in Amsterdam praktijk deden in het Horeca-bedrijf, hoe Max Tak weer naar New York vertrok en hoe vitaal de 75-jarige architect Dudok nog is. „Uit AVRO's Tele-archief", dat dit pro gramma zou besluiten ging niet door. In- plaats daarvan presenteerde Ger Lugten- burg een reportage over de nieuwste revue van Willy Walden en Piet Muyselaar: „Komt u ook vanavond". En waarschijn lijk was deze licht verteerbare stof een veel prettiger einde: De Amerikaanse zan geres Connie Swall, en Teddy en Henk Scholten zongen enkele liedjes, Willy Wal den en Piet Muyselaar lieten een aardig sketchje zien uit hun vorige show en Daphne Kierander presenteerde haar veer tien „London Starlets". En dat was meer dan genoeg voor zo'n warme zomeravond. Beeldschermer Advertentie Boordevol kracht en Vita mine B - 10 tegen 1 dat ook uw dokter het eet Hofleverancier HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lich te muz. 12.20 Regeringsuilz.: Landbouwrubriek: De nachtvorstbestrijding. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Militaire kapel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox, hoorspel. 14.35 Sopr. en piano. 15.05 Vierkante cirkels, caus. 15.20 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Orgel en zang. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Operamuz. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Belg. Groot Omr.symf.ork. 20.55 Mevrouw X, hoorsp. 22.00 Lichte muz. 22.15 Journ. 22.30 Symf.- ork. en tenor. 23.00 Nieuws. 23.17 New York cal ling. 23.2224.00 Gram. HILVERSUM II. 198 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kai. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne wijzer. 13.20 Flatennieuws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Piano en bariton. 14.25 Gram. 14.35 Voor de vrou wen van het land. 14.45 Gram. 15.30 Ziekenlof. (16.00—17.00 Tour de France). 16.00 Voor de zie ken. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs ber. 17.45 Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee. Arts en explorateur in Zuid-Nieuw-Guinea, door W. M. Visser. 18.00 Lichte muziek. 18.20 KVP: pol. caus. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Pianospel. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Tour de France. 19.40 Gram. 20.30 Klankb. 21.10 Belg. Omr.kamerork. en sol. 22.00 Tour de France. 22.10 Gram. 22.45 Avond gebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.35 Tuinbouwkron. 12.40 Pianospel. 12.55 Koer sen. 13.00 Nieuws. 13.11 en 14.00 Gram. 14.15 Ork.- conc. 16.00 Koersen. (Tussen 16.00—17.00 Tour de France). 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Piano recital. 17.45 Boekbespr. 18.00 Spaans conc. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbelevenissen. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale kron. 20.00 Gram 21.00 Omr.ork. en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Oude muz. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Inter, agrarisch nieuws. 20.00 Journ en weeroverz. 20.20 Filmprogramma. 21,00 -22.15 Speelfilm. Wegens ziekte heeft de sopraan Elisa beth Schwarzkopf zich genoodzaakt gezien haar contracten voor de eerstvolgende maanden af te zeggen. In het Mozartpro- gramma van Het Residentie-Orkest onder leiding van Carlo Maria Giulini, te geven in de Kurzaal in Scheveningen op woens dag 8 juli, zal haar plaats worden inge nomen door Maria Stader. Deze Zwitser se zangeres zal de aangekondigde aria „II Re Pastore" KV. 208 handhaven. Voorts zingt zij nog de aria's „Alma gran de" KV. 578 en „Vol avete un cor fedele" KV. 217. De aria „Ch'io mi scordi di te" KV. 505, welke in het oorspronkelijke pro gramma was opgenomen en waaraan ook de pianiste Maria Curcio zou medewerken komt derhalve te vervallen. DE BIJZONDERE REPUTATIE, die de acteur Josef Meinrad tijdens voorgaande Holland Festivals met „Der Unbestechliche" van Hugo von Hofmannsthal en „Das Konzert" xwn Hermann Bahr in onze grote steden heeft verworven, is vermoedelijk de voornaamste verklaring van de ongewoon omvangrijke en merkbaar gespannen belangstelling, ivaarmee de terugkeer van het gezelschap van het Wiener Burg theater tegemoet werd gezien. Zondag heeft in de stampvolle Amsterdamse Stads schouwburg een keurtroep van deze op rijke traditie steunende instelling onder regie van Rxidolf Steinboeck de in alle opzichten warme ontvangst beantwoord met de eerste opvoering van „Der Zerrissene" van Johann Nepomuk Nestroy, een klucht met zang. Het stuk werd voortreffelijk naar de eisen gespeeld, maar men kan niet zeggen dat Meinrad in de titelrol voor verrassingen heeft gezorgd, die legen de teleurstelling om deze keuze opwogen. Er lagen te weinig mogelijkheden voor hem om zich in nieuwe hoedanigheden te ontplooien. Met beproefde middelen en die zijn waarlijk niet gering heeft hij kans gezien het karakter een bijna moderne allure te geven met behoud van de historisch bepaalde eigenaardigheden, inderdaad. Maar dit vaststellende met. alle waardering voor een met zeldzame virtuositeit te pas gebracht talent moet men zich toch afvragen of deze onderneming enerzijds de moeite en anderzijds het geld waard is geweest. HET MOET niet zo moeilijk zijn een be trekkelijk uitvoerig essay te schrijven, waarin de betekenis van „Der Zerrissene" theoretisch interes sant wordt gemaakt. De geschiedenis en de gedemonstreerde mentaliteit leveren daarvoor argumenten in overvloed. In die richting gaat ook het ietwat extatische ar tikel van Rudolf Holzer in het pro grammablad. Curio siteitswaarde alleen heeft echter onvol doende aantrekkings kracht. Brengt men deze in mindering, dan houdt men tweederangs amuse ment over, dat slechts door geestige formu leringen de latere Duitse produkten van de vermaaksindustrie overtreft. Een kwali teit kan men Nestroy zeker niet ontzeggen: zijn vakmanschap. Deze zoon van een advocaat brak zijn juridische studie af om zanger te worden, maar vond zijn ware bestemming als ac teur, die over een aanzienlijk improvi satievermogen moet hebben beschikt. Hij schitterde vooral in zijn eigen komedies, eigenlijk niet veel meer dan scenario's voor de zedespiegelende gestaltegeving aan thema's uit de sfeer van het burgerlijk mi lieu van het Oostenrijk in de periode, waarin de romantiek begon te 'tanen. WAT „DER ZERRISÉNE" van de andere blijspelen van Nestroy (1801-1862) vooral onderscheidt, is dat hier voor het eerst een problematische figuur op de Weense planken werd geplaatst, zij het duidelijk naar een Frans model uit „de wereld waarin men zich verveelt". Het is de ge blaseerde Herr von Lips, een grootkapita list, die in de eerste akte naar de laatste mode poseert als de drager van een ver scheurde ziel. Voor de gebruikelijke ge nietingen, die hem zonder inspanning in de schoot worden geworpen, is hij gaande weg afgestompt geraakt. Hij koestert een faustiaans verlangen naar het avontuur van het ongekende. En hij zoekt dit in het spel of liever in „spielerei" (uitviering van een sentimentele gril zonder morele ver- New York (RTR). Louis Armstrong, die de vorige week het ziekenhuis in Italië verliet, zorgde zaterdag voor een grote verrassing door onverwacht op een jazz avond in New York te verschijnen. Josef Meinrad als Herr von Lips en Christiane Hörbiger als Kathi in „Der Zerrissene" van Nestroy. plichting). Maar dan grijpt het „noodlot" in tussen aanhalingstekens, want het is het niet werkelijk, het berust op verbeel ding. Von Lips meent namelijk een moord te hebben begaan in een gevecht om de vrouw, met wie hij ter voldoening aan een gekscherende weddenschap in het huwelijk zou treden. De tegen stander zij zijn beiden in een woeste bergbeek gevallen denkt op zijn beurt hetzelfde. Zij nemen de vlucht en duiken onder op het platteland. En daar ont dekt Von Lips wat hem ontbrak: een eer lijke wederhelft. In de vermomming als boer heeft hij zijn ware natuur terug gevonden. VOOR ECHTE GEVOELENS is in deze hernieuwde commedia dell'arte uiteraard geen plaats. Er wordt evenwel danig en soms op nog steeds amusante wijze de spot gedreven met de kunstmatige vervangings middelen en met alle romantische attri buten voor de snoepreizen naar het rijk der materialistische verbeelding. Von Lips is aanvankelijk een nihilist. Hij gelooft nergens meer aan. Zijn scepticisme drijft hem ertoe geen enkele gelegenheid tot het opdoen van ervaring ongebruikt te laten. Dat betekent tenslotte de reeds beschreven winst voor hem, maar tegelijk een verlies voor het komische, dat hier in tegenstel ling tot andere zijner kluchten niet abso luut maar betrekkelijk is. Daar kan zelfs de uitzonderlijke bekwaamheid van Josef Meinrad niets aan veranderen. Alle hulde overigens voor het fijnzinnige maatgevoel waarmee hij de verregaande excessen van deze labiele persoonlijkheid in dramatisch evenwicht heeft gehouden en voor zijn spiritueel geplaatste ironie. Dc andere medewerkenden van wie in het bijzon der Alma Seidler, Christiane Hörbiger, Hugo Gottschlich en Franz Böheim moeten worden genoemd vervulden met. vak kundig opgewonden gemoedelijkheid ste reotiepe rollen. David Koning O Toen de zon weer opkwam en de dag aanbrak, zagen Tsjik en Tukie onder zich een vreemd eiland. „Is dit, waar je ons wou brengen?", vroeg Tsjik. „Jawel!", antwoordde Toka. „Hier zul je weer heel andere bewoners zien dan waar we geweest zijn!" Tsjik en Tukie keken belangstellend naar beneden. „Hoe heet het hier?", vroeg Tukie. „Dit is Podolia!", zei Toka. „Hier zul je kennis maken met de paddestoelmannetjes!" 61—62 SINDS VRIJDAGAVOND vertoont Katherine Dunham met haar gezelschap van negers en mulatten in het Amster damse theater Carré wederom een door haar echtgenoot, John Pratt, kleurrijk gemonteerde revue van voornamelijk creoolse folklore, aangepast bij de eisen die in New York en Parijs voor de leven de produkten van de vermaaksindustrie gangbaar zijm Een dergelijke „Caraibi sche rapsodie'' heeft zij al eens eerder (en toen als onderdeel van het Holland Festival) binnen onze grenzen op de planken gebracht. De verschillen met het vroegere programma lijken mij, als de herinnering niet bedriegt, voorname lijk gradueel: er heerst minder pretentie, de show is sterker in de richting van westerse voorkeuren getrokken. Katherine Dunham, in 1914 geboren als de dochter van een gekleurde predikant en een Frans-Canaoese onderwijzeres, ge noot een wetenschappelijke opleiding aan de universiteit van Chicago (zij behaalde reeds op zeventienjarige leeftijd een graad in de sociologie) en bekwaamde zich bij Ruth Page in de danskunst. Tussen 1930 en 1940 kreeg zij driemaal een reisbeurs om in de Westindische archipel onderzoe kingen te verrichten naar de natuurlijke bewegingsimpulsen van primitieve volken en dusdoende materiaal voor haar proef schrift te verzamelen. Zij publiceerde hier over talrijke artikelen, een verslag in boekvorm van haar bezoek aan Jamaica en een belangwekkende verhandeling over elementaire ritmiek. Zij stichtte in New York haar eigen school, waaruit zij na de tweede wereldoorlog de krachten recru- teerde voor de tournees van haar groep. Als choreografe ontplooide 'zij een grote activiteit, voornamelijk ten dienste van exotische muzikale komedies en films. Gelet op haar afkomst is het begrijpe lijk, dat zij zich vooral aangetrokken ge voelde tot de mengvormen van Afro-Ame rikaanse en Europese cultuur, zoals zij die op Haiti en Cuba, Martinique en in het noorden van Brazilië aantrof. Nog altijd vind ik de combinaties van Franse salon- dansen en „blues" of „rags" tot de aan trekkelijkste nummers behoren. Kinder lijk plezier en zeldzame elegantie gaan in deze bastaardvormen samen. Het tweede deel van het thans geboden schouwspel sluit daar innemend bij aan: een beurte lings nostalgische en ironische terugblik op de periode van „black bottom" en „charleston". Sentiment en „slapstick" Advertentie M (Zie advertentie op pag. 10) wisselen elkaar af in „Barrelhouse" en „Strutters' ball". Men is dan geheel in de sfeer van de vaudeville, waarbij men zelfs de goedkope klanken van het schetteror- kest-met-viool zonder oorpijn verdraagt. Er is ook meer zang dan vroeger, waar mee men een beetje teert op het succes, dat „Porgy and Bess" hier heeft gehad. Uit „comedian harmonists" bestaat de vocale groep, die zich in sonore jubelto nen ook aan „negro spirituals" waagt. Veel meer moeite heeft de toeschouwer met de choreografisch verwerkte naboot singen van magisch ritueel. Al dit schok- Katherine Dunham. r» r-y.gfff-t e» y> pr r rf o r, r -r^r> schouderen, heupwiegen, buiksidderen, armslingeren- -en. beeiazwabberen is na maak zonder symbolische waarde, kakel bonte handelswaar, geraffineerd en psy chologisch doordacht in elkaar gezet. De uitvoeringskwaliteit is als het geheu gen niet bedriegt aanzienlijk achteruit gegaan. De dansers en danseressen de monstreren met prachtig gebouwde licha men weliswaar een niet geringe elastici teit, maar zij doen er betrekkelijk weinig mee, hetgeen mogelijkerwijs te verklaren is uit de met de jaren afgenomen per soonlijke capaciteiten van de leidster en de daaruit volgende noodzaak van aanpas sing. Maar één ding is gebleven: een aan stekelijke vitaliteit. En per slot van reke ning hebben enthousiasme en extase veel met elkaar te maken. Dit Antilliaanse divertissement, bege leid door Afrikaanse trommels en Euro pese instrumenten, met vermakelijke pan tomime in klank en beeld, met veel ge schreeuw en weinig wol, een luidruchtig sa menraapsel van grillen en grollen, dat even vaak doet denken (nou ja, denken. aan oude films van Paul Robeson als aan de Folies Bergère geeft een romantisch publiek genoeg aanleiding tot applaus. David Koning 46. Zijn ervaring had hem niet voorbereid op het feit, dat suksueel verlangen geen onvrouwelijke eigenschap is, en dat seksuele bevrediging iets anders is dan een gunst, die met tegenzin wordt gegeven door een grootmoedige vrouw aan een eisende man. Het gelaat en de naam van Eva Harding hadden voor het eerst indruk op Walter Dudley's geest ge maakt tijdens een der zomerbeurzen. Ze was hem voorgesteld op de showverdieping door Mort Finney, een verkoper van het kantoor te Chicago, en zij was voorgoed in zijn geheugen gegrift tegelijk met Mort's gefluisterde opmerking, dat ze een handige meid was, die pas een zaak had geopend aan de North Michigan Boulevard en die de moeite waard was om in de ga ten te houden'. Bij de winterbeurs werkte J. Walter Dudley's geheu gen weer met de gebruikelijke nauwkeurigheid en was hij in staat, zonder eraan herinnerd te worden door Mort Finney, Miss Harding's naam te noemen en naar haar winkel aan de North Michigan Boulevard te informeren. Hij herhaalde dit. ceremonieel in de vol gende junimaand en toen weer in januari, toen hij haar naam in het oog kreeg op een lijst van klanten, die zeer geslaagd waren met Mill way Federal, de duurste produkten van de Tredway, en hij had haar toen gefeliciteerd met haar succes. Hij had de moge lijkheid geopperd, dat een foto van haar winkel ge plaatst zou kunnen worden in een der Tredway-adver- tenties. Dit had geleid tot haar invitatie om haar zaak eens te komen bekijken, een invitatie waaraan J. Wal ter Dudley overigens geen speciale betekenis had ge hecht, aangezien dit een geste was die door winkel- bezitters gewoonlijk uit belefdheid werd gemaakt, zon der dat zij er veel van meenden, evenmin als met hun overanderlijke vraag hoe de zaken gingen. Maar even later was Mort Finney naar hem toegekomen en had gezegd: „Chef, ik geloof dat het reuze zou zijn als u haar eens ging opzoeken, als u in Chicago bent. Ze begint nou van onze beste spullen af te nemen. Ik heb zo het idee, dat een klein persoonlijk bezoek van u me heel wat verder op dreef zou helpen. Ze is een reuze meid ze heeft heel wat in haar mars. Ik moet nc al sterk vergissen, als u niet wat bij haar bereikt." Mort Finney is nooit te weten gekomen, hoe letter lijk deze laatste woorden in vervulling gingen. De volgende vrijdag, toen J. Walter Dudley langs de North Michigan Boulevard reed na een late mid dagvergadering in het Drake Hote, zag hij toevallig Eva Harding's naam op haar zaak. Hij besloot dat de luttele resterende minuten van de middag niet be ter besteed konden worden dan door bij haar aan te wippen in plaats van terug te keren naar de Beurs. Er viel een weinig sneeuw en een scherpe wind kwam aanwaarien uit de richting van het meer. Terwijl hij het lange blok terugliep, waarlangs de chauffeur was doorgerden vóór het hem duidelijk was gemaakt dat hij moest stoppen, voelde J. Walter Dudley zich on gewoon moe. De vergadering was gehouden op voor stel van Avery Bullard en was een volkomen misluk king geworden. Hij voorzag een onplezierig onder houd als hij in Millburgh rapport zou uitbrengen. De taak die nu vlak vóór hem lag, het bezoeken van Eva Harding, veroorzaakte noch tegenzin noch genoegen bij hem. Hij vervulde alleen maar een belofte, waar van hij eigenlijk wenste dat hij ze nooit had gedaan. Over het algemeen natuurlijk liet hij zulks nooit openlijk merken hield hij niet van zakenvrouwen en vooral niet van het type waarbij hij Eva Harding had ingedeeld. Hij kende er velen en ze waren, vol gens hem, allemaal té brutaal-snugger, té hard en té wispelturig, té opvallend en tegenstrijdig mengsel van vrouwelijke slimmigheid en nageaapte manne lijkheid. Er was niets geweest in de eerste paar minuten van zijn bezoek aan Eva Hardings winkel dat zijn oorsponkelijke mening over haar had gewijzigd, hoe wel hij het gemakkelijker vond met haar te praten dan hij had verwacht. Ze gaf niet de indruk zich ge roepen te voelen „de persoonlijkheid" uit te hangen, zoals zovelen van haar type deden. Bovendien toon de ze toen zij hem door haar zaak rondleidde een ongebruikelijk onderscheidingsvermogen bij de keuze van de details, waarop zij zijn aandacht ves tigde: zij liet het gewone voor wat het was en beperk te haar commentaren alleen tot de werkelijk originele ideeën. Toen ze de tweede verdieping bereikten, waar de meubelafdeling was gevestigd, verscherpte Waltei Dudley's aandacht zich. Er was bijna geen stuk Tredway-meubilair, waaraan zij geen verbetering had aangebracht. Een verandering aan het koperbe- slag van het No. 1604-buffet gaf het een distinctie, die het tevoren niet had bezeten Er lag goud Chinees theepapier onder het glas van de 370B-tafel. Vier klei ne koperen sterren op de deuren, gaven No. 9181 een verrassend ander uiterlijk. Ze legde uit, dat zulke ver anderingen noodzakelijk waren, om te ontkomen aan rechtstreekse concurrentie van andere zaken, die de zelfde meubels verkochten; ze verontschuldige zich half, alsof ze bang was, dat hij beledigd zou zijn; ze was kennelijk blij, dat hij niet aanbood enkele van haar ontwerpen te kopen. Ze ontweek het aanbod ook „Ik zou me gevleid voelen, als u enig gebruik wilt maken van wat u hier hebt gezien, Mr Dudley. U bent steeds meer dan welkom". Toen hadden ze meer dan een uur zitten praten en hij had heel wat pagina's van zijn notitieboek volgeschreven. De tijd was ongemerkt voorbijgegaan en toen hij ontdekte, dat het bijna zeven uur was, voelde hij, dat hij haar toch minstens te dineren moest vragen. Met toenemend respect constateerde hij, dat ze zonder enige aarzeling accepteerde; zij hechtte er geen an dere betekenis aan dan elke willekeurige mannelijke zakenrelatie onder gelijke omstandigheden zou heb ben gedaan. Op haar voorstel gingen ze naar Restau rant Jacques, dat slechts een paar blokken verder lag, en toen ze ontdekten, dat het er erg druk was en dat ze lang zouden moeten wachten, zei ze met dezelfde zakelijkheid: „We gaan naar mijn huis. U zult daar niet langer op uw diner behoeven te wachten dan hier en ik ben er zeker van, dat u daar comfortabeler wacht." Er was geen mogelijkheid om te weigeren en hij zag daar ook geen reden voor. Toen hij er later aan terugdacht en dat deed hij vaak, zo vaak, dat de herinnering bijna een obsessie werd kon hij nooit helemaal begrijpen, wat er toch die eerste avond was geweest, dat hem zo gelukkig had gemaakt bij Eva Harding. De enige verklaring daarvoor houdbaar althans voor een moment was, dat hij toen ontdekt had dat zij thuis heel anders bleek te zijn dan in haar zaak. Ook toen had hij geweten dat deze uitleg niet alles kon verklaren, en later had hij beseft dat er helemaal niets door werd verklaard, maar dat iets anders de hoofdrol had gespeeld. (Wordt vervolgd) Aangehouden. Een 43-jarige boekhou der uit Woerden, die door de Woerdense politie gezocht werd wegens verduistering van f 2500,tennadele van zijn patroon, is door de Goudse politie aangehouden. De man had een baard van veertien dagen en zei niet te weten hoe zijn naam was. Deze zwijgzaamheid heeft hij tot nu toe volge houden. De initialen in zijn ring hebben zijn identiteit aan het licht gebracht. Van het geld was niets meer over. Witte mus. In diergaarde Blijdorp te Rotterdam is een spierwitte mus te zien. De vogel is in Rotterdam gevangen. Huis mussen met. witte vlekken worden wel meer gesignaleerd, maar een totaal witte komt zelden voor. Het is geen albino, daar de vogel geen rode ogen heeft. Nieuwe woonwijk. Oud-minister Suurhoff heeft in Delft de nieuwe woon wijk „Die Delfgaauwse Weye" officieel ge opend. Deze wijk omvat een bejaardencen trum benevens een aantal etagewoningen en winkels enz. Drie bejaarden en drie kleuters hadden een balk neergelegd voor de ingang van de bejaardenflat. Deze balk werd met een trekzaag doorgezaagd door de heer Suurhoff en de oudste bewoner van de flat, de 86-jarige heer J. P. Brouwer. Nieuwe synagoge. Zondagmiddag is de nieuwe synagoge van de Osse Joodse gemeente ingewijd. Bij deze plechtigheid waren ondermeer prof. Beel, de minister van Defensie, de heer Van den Bergh en de ambassadeur van Israel, de heer H. A. Cidor, aanwezig. Opperrabijn dr. E. Ber- linger uit Utrecht leidde de plecthigheid. Naar de Jamboree. Woensdagmorgen om negen uur zal op Schiphol een Zweeds vliegtuig aankomen met tien Noorse, drie Deense, vijf Zweedse en vijf Finse pad vinders. Zij zullen nog dezelfde dag, in gezelschap van vijf Nederlandse en twee Belgische padvinders met hetzelfde toestel vertrekken naar de Philippijnen, waar zij van 17 tot 26 juli de Wereldjamboree zullen bijwonen. Onderweg worden ook nog Griekse en Israëlische padvinders opge nomen. De Nederlandse deelnemers zijn de verkenners Hein van Meerten uit Hilver sum en Paul Rouffaer uit Arnhem, de hoofdcommissaris van de Nederlandse Padvinders, de heer E. J. Volkmaars en hopman P. J. Pos uit Amsterdam en com missaris mr. P. A. M. E. van Velzen uit Wassenaar van de verkenners van de Ka tholieke Jeugdbeweging. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Leer lingenuitvoering Haarlems Muziekinsti tuut. Dinsdag besloten uitvoering. Grote Kerk: Vandaag 20 uur: Interna tionaal orgelconcours. Dinsdag 20 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „De derde man", 14 jaar. Donderdag 19.30 uur: „De graaf van Monte Cristo", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „Van het wes telijk front geen nieuws", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De Wet", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Opstan ding", 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Ivanhoe", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en dinsdag 20.15 uur en woensdag 14.30 en 20.15 uur: „Und abends in die Scala", alle leeftij den. Donderdag 20.15 uur: „Ik was aan hem verslaafd", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Professor Cupido", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De bloed hond", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Altijd lokt de vrouw", 18 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag 20 uur: „Teenager Melodie", alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20 uur: ..Tarzan in New York", alle leeftijden. Donderdag 20 uur: „lm weissen Röss'1", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werkdagen van 10—17 uur en zondags van 1317 uur: Expositie „Harlems Zilver". Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 13 juli dagelijks van 10—12.30 en 13.30—17 uur, zondags van 13.30—17 uur: Exposi tie „Kunst zij ons doel". „In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie Nico Molenkamp. DIVERSEN Generaal Cronjéstraat: Vandaag 20.30 uur: Showparade, 21.30 uur: Fakkelop tocht, 22 uur: Vuurwerk aan het Spaarne. Terrein Wagenweg: Tot 10 juli dage lijks 20 uur: Circus Krone. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 3 juli).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 6