Horen en zien De maim aam de top JSJIK, TUKIE EN TOKA" Dr. Anthon van der Horst typeerde Bach op het Müller-orgel TIP VAN BOOTZ Agenda voor EIaa riem Zomersproetenplezierig tijdverdrijf in het Nieuwe de la Martheater AANKONDIGINGEN EN Eli Assers musical een meevaller Gaat u met vakantie? De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma PEN-congres beëindigd Ex-Expopaviljoen thans gemeenschapshuis in Bunde Musicus omgekomen op de „Oldenbarnevelt" tijdens storm Engelse vrouw vermist op de Jagersfontein Oplichter met fantasie in België gearresteerd Dirigentencursus van de N.R.U. besloten Cameron Hawïey Haitink naar Amerika Kerkelijk Nieuws MAANDAG 27 JULI 1959 Michel van dei- Plas, Henri Knap en Jan Blokker maakten voor de VARA drie korte scenario's over zichzelf en die ble ken zaterdag alle drie leuk. Deze door Milo Anstadt bedachte vorm van amuse ment heeft spanning, want men is nieuws gierig wie het 't beste zal doen. De kij kers zitten met erepalmen klaar die ze maar al te graag uitdelen. Michel van dei- Plas nam een loopje met het dichter schap zoals velen dat zien, Knap had het zich in zijn werkkamer gemakkelijk ge maakt en Jan Blokker zagen we bioscopen in- en uitrennen. Een aardig programma, dit „Trio" en we hopen dat Anstdt er mee doorgaat. Theo Eerdmans leidde zijn quiz „Je neemt er wat van mee" met een dui delijk verlangen naar vakantie. Hengelaar Leydsman kon 1000 gulden in zijn leefnet meenemen. „Tele-dubbel" in het zondagprogram ma van de K.R.O. bleek enigszins gewij zigd;'volgens de K.R.O.-gids „omdat Tele- dubbel dat slechts eenmaal per maand op het scherm is en toch een serieprogram ma vormt moeilijk die populariteit kon krijgen welke onze collegae van het N.I.R. verwachten". Welaan, het was dan ook nu wat aardiger. De wedstrijd is voortaan in één avond afgelopen. De prijs is van f 6000 tot f 2000 verlaagd. De Bel gische student Guido Dierickx (18 jaar) had het zaterdag niet te moeilijk. Hij werd geholpen door twee kegelkampioenen, die het knap gezellig deden. Tele-Dubbel kan zo best nog iets worden. De musical van Eli Asser „De brieven van Penelope" was een niet onplezierige persiflage, een luch tig verpozen, waarin de meespelenden hun taak met kennelijke luim vervulden. Het was niet hoog gegrepen allemaal, maar het slaagde op zijn eigen niveau. En dat is al heel wat. Beeldschermer 99 en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden? Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven, caus. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12.20 Rege- ringsuitz.: Landbouwrubriek. Hooibroei en hooi- ventilatie. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lich te muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Amus.muz. 14.45 Bariton en piano. 15.20 Voor de jeugd. 16.20 Gram. 16.30 Tussen mythe en werkelijkheid, caus. 16.45 Strijkkwartet en klarinet. 17.15 De dierenwereld en wij, caus. 17.25 Gevar. muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Sociologie door prof. dr. J. A. A. van Doom. Tweede lezing: Positie en problematiek. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Gevar. muz. 19.45 Toneelbesch. 20.00 Nieuws. 20.05 Amus. muz. en koor. 20.35 't Hart van Brabant, klankb. 20.55 Gram. 21.35 Journ. 21.50 Lichte muz. 22.10 De autorijles, hoorspel. 22.30 Kamerorkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17 New York calling. 23.22—24.00 Orkestconcert. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. of progr. voor de jeugd. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Gram. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gram. 15.30 Gram. of progr. voor de jeugd. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 11.45 Regeringsuitz.Rijksdelen overzee: St. Chris- toffel en de Christoffelberg op Curasao, door Frank Martinus. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Rege ringsuitz.: Nieuwe recreatiemogelijkheden in Ne derland, door B. M. v. Griethuysen, hoofd onder afdeling algemene zaken en vrijetijdsbesteding van het ministerie van O.K.W. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35 Gram. 20.00 S.U.S.-actie. 21.30 Gram. 21.45 Vakantie(wetensw)aardigheden. 22.15 Radio Vaticana, vraaggesprek. 22.25 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Pia norecital 23.4524.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Idem. 14.50 Ork.- concert. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Fluit- en clavecimbeisonates. 17.45 Boekbe spreking. 18.00 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbelevenissen. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Zangrecital. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Speel film. 22.00 Sluiting. Het Pen-congres is beëindigd met een beroep op de Hongaarse regering om ge vangen genomen schrijvers vrij te laten. Het congres werd op 20 juli in Frankfort geopend. Besloten werd onder meer tot weder toelaten van de Hongaarse Pen- club tot de internationale organisatie en de verkiezing van de Italiaanse roman cier Alberto Moravia tot president als op volger van de Fransman André Chamson. In Bunde, een klein plaatsje bij Maas tricht, is zaterdag feestelijk een nieuw ge meenschapshuis in gebruik genomen. Het fraaie complex van restaurant, ont vangsthal, vergaderzalen en toneelzaal, alles te zamen een oppervlakte van bijna duizend vierkante meter beslaande, is na melijk afkomstig van het Nederlandse pa viljoen op de wereldtentoonstelling 1958 te Brussel. De gemeenteraad van Bunde be sloot destijds het paviljoen te kopen. MET TIEN OVERWEGEND jeugdige medewerkenden treedt Jelle de Vries ge durende een vrijdag begonnen week in het Nieuwe de la Martheater te Amsterdam het publiek vrolijk en vrijmoedig te gemoet. Het tellen der namen in het pro gramma heeft een elftal als uitkomst. Mis schien is dat de reden, die aan gemengd voetbal doet denken, wanneer men zich gaat afvragen welke winst er wordt ge scoord. Het is een onzinnige vergelijking, alleen als hulpmiddel bruikbaar. Het valt dan op, om. de toon der sportieve nabe schouwing te bezigen, dat er geen duide lijke aanval is, waarin bovendien de speer punt ontbreekt, evenmin trouwens als een overtuigend combinerende verdediging van welk doel dan ook. Eigenlijk opereert er alleen één grote middenlinie zonder spil. Individueel komt men soms tot aardige prestaties, goede kansen zijn er genoeg, maar er staat- niets op het spel. Het is een oefenpartijtje. Bij nader inzien staat er trouwens in het programma: „Zomer sproeten, cabaret in vakantiestemming" HAALT MEN UIT het bovenstaande beeld het oneigenlijke element, dan blijft, er een partijtje over. Jelle de Vries is de beminnelijke gastheer, die zijn bezoekers doorgaans aangenaam bezighoudt en daar bij voor wat afwisseling heeft gezorgd vol gens de gangbare formule: een praatje, een liedje, een voordracht, een schetsje, een dansje of wat er verder luchtige muziek. Hijzelf verzorgt met zijn gecultiveerde ver legenheid de conference met mondjesmaat geschonken geestigheid. Men luistert met genoegen naar hem. Hij heeft een paar van de beste nummers van zijn repertoire mee gebracht. Hij is een van de weinige dich ters onder onze tekstschrijvers, hij weet ook in het pikante een gevoelig gebruik van zijn voortvarende taalvirtuositeit te maken. Echte agressiviteit mag men van hem niet verwachten, de fijnzinnige ironie is zijn genre. Meer in de richting van de satire waagt zich zijn niet minder intel ligente collega Jaap van de Merwe, die in dit kleinkunstprogramma van voorname lijk bekende onderdelen zijn professionele debuut maakt. Hij komt verrassend voor de dag, maar zal nog een vorm van presen- satie moeten vinden, die de trefkracht van zijn spitse vondsten vermeerdert. Een „ge boren" toneelpersoonlijkheid daarentegen heeft René van Vooren, een zich beschei den voordoende komiek, die men graag terug zal zien, want hij hoort op de planken thuis. Dat lijkt mij niet het geval met Ronnie Potsdammer, die zijn buitenlandse liedjes, met de grammofoon als leermeester, beter in een ongedwongen sfeer kan weg geven, zoals dat heet. Tweer uur voordat het Nederlandse emigranfcenschip „Johan van 'Oldenbar nevelt" de haven van Freemantle (Australië) zou binnenlopen is het schip vrijdagavond in een storm geraakt, die één opvarende het leven heeft gekost. Verscheidene opvarenden werden ge wond, aldus een radiotelegram van het schip dat in Melbourne werd ontvangen. De omgekomene is een musicus, maar er werd niet bij gemeld of hij passagier dan wel opvarende was. Geen der gewonden verkeert in levensgevaar. Toen het Nederlandse passagiersschip „Jagersfontein" van de Holland-Afrika Lijn in Southampton aankwam, werd me degedeeld, dat de 26-jarige Margareth Thom, die uit Zuid-Afrika op de terugreis was naar Engeland, op 13 juli spoorloos van boord is verdwenen. Het schip bevond zich toen in de Atlantische Oceaan ten westen van Afrika. Een steward merkte, dat haar plaats aan tafel onbezet bleef. Toen ook haar hut leeg bleek en een onderzoek aan boord niets opleverde, besloot de kapitein terug te keren om te zoeken naar de vermiste. Het schip wendde de steven, maar zette na enkele uren de reis naar Engeland voort. Van de vermiste passagiere was geen spoor gevonden. DE DRIE DAMES mogen er ech wel wezen, al zijn zij er nog lang niet. Yoka Berretty stelt met goede teksten (van Do rothy Parker en een vertaling van de po pulaire Amerikaanse ballade „Frankie en Johnny") haar succes veilig. „Falling star en „Strip tease" van Nelly Wiegel zijn al eerder geprezen. Ingrid Valerius maakt, met een wonderlijk mengsel van het naïeve en het canailleuze iets grappigs van een ouderwetse zedeles uit „Bloempjes dei- vreugd voor de lieve jeugd". Merkwaardig genoeg is zij eenvoudig nergens in de fan tasie „Pantalone" van James Barrie, maar in die afwezigheid staat zij niet alleen, want die sentimentele komedie wordt on der regie van Jaap Hoogstra (met Ton Dalenoord als de Clown en Dolf Ephraim als dansende Pierrot) bijzonder zwak ge speeld. De bezetting wordt gecompleteerd door Rob van Reyn met vermakelijke een- manspantomimes. Zijn „Tango for two" kon mij een soortgelijke belichaming met meer komische kracht en kunde van een danspaar door Cilly Wang niet doen ver geten. Plezierig tijdverdrijf dus, waarbij het aan animo beslist niet ontbreekt. Daoid Koning Een inwoner van Delft, die wegens op lichting werd gezocht en die vorige week in hotel Hamdorff te Laren twee recher cheurs te vlug af was, is in België gear resteerd. Vorige week kwam hij met een taxi bij het hotel aan en bestelde voor zichzelf en de chauffeur een kamer. De chauffeur, die met zijn auto voor drie dagen was gehuurd, vertrouwde de zaak echter niet en lichtte de plaatselijke re cherche voorzichtig in. Toen twee recher cheurs in het hotel de Delftenaar via de huistelefoon vroegen naar beneden te ko men, ging de man er door een achteruit gang vandoor. Hij liep naar een garage en liet zich door een taxi naar Groenekan bij Utrecht brengen en verzocht de reke ning naar hotel Hamdorff te sturen. In het hotel had hij beweerd met radio-artiesten aan het onderhandelen te zijn over een show in Duitsland. Deze show bestond alleen in de fantasie van de Delftenaar, evenals het filmbureau, dat hij er op na heet te houden. In een hotelkamer in Am sterdam vond de politie stapels papieren over dit bureau. Er waren lange lijsten van buitenlandse plaatsnamen, waar hij een filiaal wilde vestigen. Een andere lijst bevatte een opsomming van goede ren waarmee deze bureaus ingericht moesten worden. Daarop stonden brand kasten en., tientallen flessen sherry en wodka. Ook vond de politie een brief aan Gina Lollobrigida, waarin de filmster medegedeeld werd, dat haar de eer te beurt was gevallen enkele voorstellingen voor het bureau te mogen verzorgen DE JAARLIJKSE CURSUS voor jonge dirigenten die door de Nederlandse Radio- Unie georganiseerd wordt, werd vrijdag avond officieel besloten met een afscheids bijeenkomst in het kasteel Zuilen bij Utrecht. Eerst waren deelnemers, pers, radiomensen en genodigden gedurende een uur bijeen onder het genot van koffie en alcohol in de wintertuin van het kasteel. Vervolgens begaf men zich naar de con ferentiezaal waar allereerst het woord ge voerd werd door het lid van de raad van advies voor deze cursussen Willem An- driessen, de bekende nestor der Neder landse concertpianisten en oud-directeur van het Amsterdamse Conservatorium. In beide laatste kwaliteiten kent de heer An- driessen natuurlijk de eigenaardigheden die de dirigent kenmerken en de bijzondere eisen die aan hen gesteld worden. 1-Iij kon niet nalaten op geestige wijze de aandacht te vestigen op een lichte neiging tot auto ritair optreden die de aspirant-dirigent reeds in zijn leerjaren als conservatorist kan onderscheiden van zijn mede-leer lingen. Tevens gaf hij echter volmondig toe dat de onderwijsinstellingen op het gebied der muziek in ons land te kort schieten in hun aandacht voor het specifieke karakter van de dirigenten-opleiding. Het is ook in de praktijk uiteraard bijzonder moeilijk de vakopleiding van de komende orkest musicus die voor zijn training in groeps verband om deskundige leiding vraagt, te combineren met de noodzaak van een „proef-apparaat" voor de aanstaande or kestleiders. Hij prees zich dan ook geluk kig dat de radio, die immers over een aan tal voldragen orkestrale ensembles be schikt, deze telken jare gedurende enkele weken ter beschikking stelt om de oplei dingsmogelijkheid voor de jonge dirigent te verruimen en hem gelegenheid te bieden ervaring op te doen. De heer D. Repko, lid van het bestuur van de Nederlandse Radio-Unie, onder wier auspiciën de jaarlijkse cursus plaats heeft, wees in zijn slotwoord op de grote belangstelling die de cursus blijft trekken. Hij constateerde daaruit met voldoening dat ze in een behoefte voldoet. De cursus van de Radio-Unie wordt door dirigenten beschouwd als 'n nuttige en noodzakelijke aanvulling op hun conservatoriumstudie en op de proeftijd die zij als instrumenta list in een orkest meemaken. Als zodanig kent men in West-Europa thans nog twee soortgelijke instellingen: die te Siera als onderdeel van de jaarlijkse muziek- cursussen in het Palazzo Chigi en die welke te Salzbn-g, in het Mozarteum, tijdens de Festspiele plaatshebben. De heer Repko onderstreepte het belangrijke aandeel dat de leden der drie medewer kende radio-orkesten aan het welslagen van de cursus gehad hadden. Tenslotte wenste hij alle deelnemers toe dat zij pro fijt zouden hebben van hetgeen zij in Hil versum opgedaan hadden en sprak in het bijzonder de hoop uit dat de buitenlanders onder hen de naam van Hilversum als op leidingscentrum voor de orkestdirectie onder de jonge collega's zouden uitdragen. De Pomaradja's voerden Tsjik en Tukie naar één van hun strooien hutten en sloten hen daar op. Maar Toka galoppeerde weg, voordat men hem ook mee kon nemen; in een ogenblik was hij tussen de palmen verdwenen Nu denk je misschien, dat dit laf was van het paardje en dat hij zelf de vlucht nam en zijn vriendjes in de steek liet? Maar zo ivas het toch niet, hoor. Wacht maar je zult zien, waarom hij zorgde, niet in handen te vallen van de boze Pomaradja's! 97—98 Advertentie .per hele fles f 6.15 Zaterdagavond gaf dr. Anthon van dei- Horst een orgelconcert in de oude St. Ba- vo. Na de Haarlemse orgelweken, tijdens welke het machtige instrument van Chris- tiaan Müller praktisch niet gezwegen heeft, gehoorzamende aan de inzichten van tal van binnen- en buitenlandse orga nisten, waaronder erkende meesters, was het een feest op zich, deze magister onder de Nederlandse orgelkunstenaars en men tor van onze beide stadsorganisten, te gast en als gastheer te weten bij de rijk voor ziene speeltafel, waarop hij naar eigen recept de klankgerechten zou toebereiden. Dit werd een speculeren op de ingrediën ten van de welvoorziene provisiekasten. Mengend en doserend bereikte de vertol ker verrassende resultaten, die de karak teristiek van de programmanummers mede reliëf gaven in een raak geformu leerde omlijning. Bij dat al gaf dr. Van der Horst aan zijn bespeling een didac tisch karakter, met de bedoeling de fi guur van aartsvader Bach toe te lichten via de invloeden var zijn grote voorgan gers PachelBel, Couperin, Böhm, Reinken en Buxtehude, om ten slotte het samen vattend genie van de meester zelf in al zijn grootheid te typeren met een paar van zijn magistrale composities, waaron der de laatste, die op het moment dat. hij een fuga op zijn eigen naam zou gaan combineren met nog twee oudere fuga's, door de dood onvoltooid bleef. De concertgever heeft blijkbaar met de uitvoering van de onvoltooide zwanezang van Bach willen betogen, dat dit stuk niet behoort tot „Die Kunst der Fuge,", waar in het achteraf als sluitstuk opgenomen werd. Het ontbreken erin van het thema van de grote cyclus geldt daarvan als een stellig bewijs. Dr. Van der Horst begon dus bij Pachel- bel, namelijk met diens Ciacona in f, die, ingetogen opgezet; geleidelijk in 'steeds- wisselende kleuren opgestuwd werd, om, uiteindelijk, -tot - -de beginsfeer-terugge bracht, in de zachtste klank van het hoofd werk zijn vervulling te vinden. Niet min der boeiend was de regenboog van klank kleuren. die de interpreet spande over de variaties van Georg Böhm over het ko raal „Ach wie nichtig". De vijf parafra- zes van Buxtehude over het „Te Deum laudamus", die als derde kapitale com positie op het programma stonden, gaven in een steeds verhelderende registratie een interessante kijk op de behandeling van een cantus firmus door Bach's grote voorganger. Van Couperin speelde Van der Horst een door hem bewerkte Aria uit een Trio in stemmige kerstsfeer, en van Reimken een mild Adagio uit diens „Hortus Mu sicus". Wij hebben deze programmaopzet zo begrepen, dat hier in vijf stijlmodellen evenveel karakteristieken van Bachs vormgeving aangeduid werden. Met de Fuga in c van de I-eipziger Cantor ervoe ren wij dan de relatie met Buxtehude als een grillige brug naar het terrein der per soonlijke zelfstandigheid, om daarna in de Fantasia en Fuga in g het stralend hoog tepunt van het samenvattend genie beves tigd te horen. En dan kwam de zinrijke af sluiting van een ongemeen rijk, maar on- 64. Zijn snelle excuus tegenover Shaw, dat Al- derson zo geschokt had door Avery Billard's dood had de laatste minuut aan waarde gewonnen, maar hij voelde nu een sympathie, die heel dicht medelij den genaderd was, nu het laatste spoortje van hoop verdwenen scheen te zijn. Fred Alderson kon nooit directeur van de Tredway Corporatie worden. Dat was absoluut onmogelijk. Maar besefte Fred dat., of was hij nog steeds in de blinde, hopeloze waan, die hem bezeten had in Shaw's kantoor? Op het ogenblik, dat Don Walling de deur opende, wist hij, dat Alderzon zijn nederlaag aanvaard had. De oude man zat achter zijn bureau, in elkaar gezakt en futloos. Spanning en woede waren uit zijn gezicht verdwenen en er was in plaats daarvan een uitdruk king van berouw op gekomen. „Het spijt me, Don. Ik heb de zaak hopeloos ver knoeid, is het niet?" „Och, dat wil ik nou niet direct zeggen, Fred. Je was Alderson sneed hem de woorden af door zijn hand op te heffen en die hand beefde. „Nee, nee je was in mij teleurgesteld. Ik kon er niks aan doen. Ik was ook in mezelf teleurgesteld. Ik dacht, dat ik het kon, maar het ging niet." Het was een miserabele bekentenis en Don Walling kromp ineen, zoals hem altijd gebeurde als hij met zwakheid geconfronteerd werd. „Fred, ik weet hoe je je voelt ten opzichte van Shaw en „Nee, het was Shaw niet het was Shaw hele maal niet. Zie je dat dan niet, Don? Ik had Shaw wel aangekund. Dat was het riet. Daar heb ik nou net mijn fout gemaakt, ik dacht, dat ik tegen Shaw vocht. Maar hij was het niet, tegen wie ik streed. Ik geloof niet, dat je het begrijpt." „Fred, ik „Nee, val me toch niet in de rede. Ik wil, dat je het weet. Je moet het weten. Je kunt me niet helpen, als je het niet weet. Het was Avery Bullard tegen wie ik vocht. Ik wist het al, toen we beneden het gebouw inkwamen toen we in de lift naar boven gingen. Daarom ging ik mijn eigen kantoor binnen ik wilde mezelf ervan overtuigen, dat ik ermee door kon gaan maar ik kon het niet. Je dacht, dat ik bang voor Shaw was, is het niet? Maar dat was het niet. Het zou gemakkelijk geweest zijn het is makkelijk om tegen iemand te vechten, die je haat. Dat is de hele kwestie ik kon niet tegen Avery Bullard vechten. Ik heb het nooit gekund". Het klonk als het ontroerend gebrabbel van een tweede kindsheid en Don Walling had het al opgege ven om in dit alles een serieuze bedoeling te vinden, toen Alderson plotseling verder ging. „Dit moet je weten, Don Avery Bullard wil niet, dat ik directeur word. Hij wil mij niets anders laten zijn dan hetgeen ik nu ben. Nee wacht het is waar! Als het niet waar was, had hij me tot plaatsvervangend directeur gemaakt niet alleen deze laatste keer, maar ook de keer daarvóór toen hij Fitzgerald de post gaf." Sympathie dwong hem tot een weerlegging. „Maar dat was voor een deel te wijten aan die fusiekwestie, Fred. Fitzgerald kwam erbij, omdat...." „Nee Don, dat is niet waar. Avery Bullard wilde mij niet in die functie. Ik heb erover gepiekerd nee, niet om mezelf, maar omdat hij het maar uitstelde om iemand anders uit te kiezen. Snap je, hij wilde mijn gevoelens niet kwetsen. Don hij wilde me niet tweemaal passeren. Ik was van plan met hem te praten ik wilde hem zeggen, dat het me echt niet schelen kon dat ie verder moest gaan en iemand anders benoemen." Een vraag drong zich in Don Walling's brein naar voren en hoewel hij het eigenlijk niet wilde, vroeg hij het toch: „Fred, als Avery Bullard iemand an ders benoemd zou hebben, wie zou het dan geweest zijn?" Alderson klemde de handen ineen. „Daar was ik nou juist bang voor daarom vroeg ik het niet daarom sprak ik er nooit met hem over." „Zou het Shaw geweest zijn?" Don voelde de wreedheid van zijn vraag, maar toen hij haar eenmaal gesteld had, voelde hij dat hij goed gedaan had. Alderson staarde een ogenblik naar hem als een kind, dat een draai om zijn oren gekregen heeft, om dat het lastig was; dan schenen zijn ogen langzaam helder te worden. Toen hij sprak, was de schrille hys terische klank uit zijn stem verdwenen. „Ja, dat zou best mogelijk zijn maar niet als ik de kans had gekregen Avery Bullard te vertellen, wat ik vanmid dag ontdekt heb." Hij aarzelde, alsof hij overlegde of hij de kwestie verder zou uitleggen. Hij besloot kennelijk het niet te doen: „Het doet er niet toe, Don, het kan Shaw niet worden. We moeten dat niet laten gebeuren." Don Walling ontdekte, dat hij onbewust zat te knik ken. „Het moet Jesse worden," zei Alderson. „Dat is onze enige kans om hem nu tegen te houden." „Jesse?" Alderson sloeg het notitieboek open, dat voor hem lag, hij draaide het zó, dat Walling kon lezen. In zijn gegraveerd handschrift had Alderson twee kolommen naast elkaar gezet met namen: Grimm, Shaw, Alderson, Dudley, Walling, Caswell. „•Denk je, dat er zó gestemd zal worden, Fred?" „Ja. Ik zal Jesse steunen en ik ben er zeker van, dat jij dat ook zult doen minstens als tegenzet te gen Shaw." Voorzichtigheid weerhield Walling om volledig in te stemmen. „Waarom denk je, dat Dudley voor Shaw zal stem men?" „Ze zijn de laatste maanden reuze dikke vrienden. Heb je dat niet gemerkt? Heb je niet gezien, hoe Shaw aanbood hem naar het vliegveld te brengen van avond." Don Walling knikte bevestigend, zich herinnerend, dat hij de Shaws gezien had in gezelschap van de Dud leys bij de laatste dansavond op de Federal Club. „En natuurlijk zal George Caswell op Shaw stem men," ging Alderson verder. „Waarom denk je dat?" „Omdat Shaw Caswell's man is. Hij is hier geko men op aanbeveling van Caswell." „Maar Shaw is er toch bijgekomen via Parkington- McConnell, toen ze die bedrijfsstudie gemaakt hadden. Het was toch omdat voltooid gebleven levenswerk, onderte kend met notennamen BACH. Tot slot speelde dr. Van der Horst nog Bach koraalbewerking „Vor deinen Tron tret ich hiermit", die hij kort voor zijn dood aan zijn schoonzoon dicteerde en die in de regel ook gebruikt wordt om er „Die Kunst der Fugee" mee te besluiten, maar er objectief gezien, evenmin bij hoort als de onvoltooide tripelfuga, waarin de com ponist zijn eigen naamletters verwerkte. Hier paste het koraal volkomen in het klankenfresco, dat dr. Van dei Horst zo leerrijk en artistiek geladen aan het orgel ontlokte. Het was jammer dat deze mani festatie van Nederlandse Bachcultuur niet een paar dagen eerder plaats had ge had, in verband dus met de Haarlemse in ternationale orgeldagen. Jos. de Klerk De Nederlandse dirigent Bernard Hai tink is uitgenodigd om in maart en april 1960 een serie concerten te dirigeren van het San Francisco Symphony Orchestra. Hij heeft deze uitnodiging aanvaard. Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Beroepen te Ferwerd-Hallum A. Kool, kand. te Driebergen. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Nieuwpoort P. van Zonne veld, kand. te Bussum. Grote Kerk: Vandaag, 19 uur: Excursie naar de beiaard. Dinsdag 20 uur: Orgel concert door Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Circus parade", a.l. Dagelijks tot en met donder dag 10.30 uur: „Donald Duck en zijn vriendjes". Frans Halstheater. Vandaag, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De zoon van de kalief", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, hier bleib' ich", a.l. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Rusty en de vluchteling", a.l. Luxor Theater: Vandaag tot en met don derdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jr. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Sjors van de rebellenclub". Minerva Theater: Vandaag tot en met donderdag 19.30 uur: „De tien geboden", a.l. Dagelijks tot en met donderdag 14.30 uur: „Laurel en Hardy bij de luchtbescher ming", a.l. Rembrandt Theater. Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De nacht vóór de première", a.l. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 u.: „Snowfire", a.l. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Vijf helse uren", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met. don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Je kunt 't toch niet meenemen", a.l. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Donald Duck, Stan Laurel en Olivier Hardy, Charlie Chaplin en Our Gang klucht". Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 19 en 21.15 uur: „Wien bleibt Wien", a.l. Dinsdag 19 en 21.15 uur: „So lange du da bist", 14 jr. Woensdag 19 en 21.1? uur: „De Lord, de Lady en de butler'', a.l. Donder dag 19 en 21.15 uur: „De vrolijke vage bond", a.l. Bij slecht weer: Tot en met don derdag 14.30 uur: „De nieuwe avonturen van Dik Trom", a.l. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvcl (Bloemcndaal): Tot 2 augustus dagelijks van 10—17 uur en zon dags van 14—17 uur: Expositie Tinholt- verzameling. Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk dagen van 10—17 en zondags van 13—17 uur: Expositie „Haarlems Zilver". Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be halve zondags van 9—17 uur: Expositie archiefstukken Grote of St. Bavokerk. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10—12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags 14—17 uur: Expo sitie van moderne kunst uit gemeentelijk bezit en collectie grafiek van jhr. F. Te- dng van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks van 10—22 uur: Expositie Nico Molenkamp. DIVERSEN Vleeshal: Tot 8 augustus dagelijks (be halve zaterdags en zondags) 14.30 uur: Pop pentheater. (Verder raadplege men de rubriek „Uit- (Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vrijdag 24 juli).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 6