Horen en zien
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
De Schelmenstreken van Scapin
in het Openluchttheater
De man aan de top
Kennismaking met het jonge
Western Ballet Theatre
Agenda voor
Haarlem
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Nieuwe oogstbleek een
zwak gewas
Reprise
Luidspreker muizenissen
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Kerkelijk Nieuws
Duitse jongens op Urk
gemolesteerd
door
Cameron Hawley
MAANDAG 10 AUGUSTUS 1959
Het zaterdagavondprogramma van de
AVRO was wel aardig, vooral omdat we
uit het tele-archief nogmaals het orkest
van Glenn Miller hoorden en de prachtige
negerzangeres Sarah Vaughan. De repor
tage over Spakenburg, die hierop volgde
was boeiend, maar toch niet genoeg om
op zaterdagavond de aandacht steeds bij
het scherm te houden. Leo Akkermans,
die deze reportage samenstelde en regis
seerde verdient een compliment voor de
manier waarop hij de interviews vlot
liet verlopen, op al de gestelde vragen
over het leven aan boord van een botter,
antwoordde de schipper Roel Meester en
zijn maat Arie de Harder slechts met „ja",
„nee" of „och dat gaat wel". Mede daar
door werd het een wat droog geheel.
„Nieuwe oogst", waarin voor de derde
keer jonge talenten voor de televisie op
traden, liet inderdaad veel nieuwe ge
zichten zien, maar eigenlijk maar weinig
échte talenten. Voornamelijk werd er ge
zongen, Franse, Nederlandse en Engelse
liedjes' Het is moeilijk te beoordelen wie
er van dit grote aantal deelnemers nu
boven de middelmaat is. Naar onze me
ning was dat alleen maar Katharina Hou-
dijk, die een sobere voordracht gaf van
een Frans chanson. Hoewel alles wel met
vaart werd gebracht en gastvrouw Letty
Kosterman de debutanten charmant aan
de kijkers voorstelde, deed deze derde
„Nieuwe oogst" toch wel erg provinciaals
aan.
Het t.v.-programma van zondagavond
vermeldde een telerecording van „Joseph
in Dothan", onder regie van Peter Koen
opgevoerd. We refereren aan wat wij
indertijd over deze vertoning schreven:
een serieuze poging om Vondels drama
aan te passen aan het nieuwe medium.
Vooral het dichterlijke spel van Peter
Koen met het beeld gaf een ritmische en
bezonnen visie op Vondels vergezichten.
Het zat vol fraaie details. Ook de manier,
waarop de reien verschenen frappeerde.
Zij stonden in direct verband met de actie
van het treurspel, dat in de t.v.-handeling
een respectabele vertoning werd. ook al
door de functionele muziek. Bezwaren
moet men echter doen horen tegen de
onzuivere tekstzegging en de onnatuur
lijke decors, maar zij zijn ondergeschikt
aan de bewondering voor de beeldrijke
actie.
Beeldschermer
Twee muisjes uit Voorthuizen en een
bromvlieg in Roermond hebben gedu
rende het weekeinde heel wat opschud
ding veroorzaakt: Het muizenechtpaar
bracht wanorde op een zomertuinfeest
in VoortlTuizen, waarvan er elke zomer
een paar worden gehouden voor de -tal
rijke pensiongasten en vakantiegangers
op de Veluwe. Plotseling viel namelijk
het geluid weg. Tot grote ergernis van
de radio- en televisie-artiesten kon men
zich niet verstaanbaar maken. Technici
constateerden later dat een muizenpaar
een van de luidsprekers tot woning had
gekozen. Deze klandestiene vestiging
kon niet worden toegestaan. Ambtena
ren van het organiserend comité heb
ben de woning laten ontruimen, zodat
men volgende week weer op een ge
slaagd tuinfeest mag rekenen.
In het openluchtpark van de kapel
in 't Zand in Roermond worden elke
zondag drie kerkdiensten gehouden. De
kerkgangers zitten dan in banken onder
de schaduw van vele bomen, waartus
sen geluidsversterkers hangen. Zondag
was er tijdens de dienst plotseling een
luid gebrom hoorbaar en aller ogen
richten zich omhoog naar de wellicht
laagvliegep.de straaljager. Er was ech
ter niets te zien, hoewel het gebrom
aanhield. Soms ging het even weg, maar
onmiddellijk daarop was het weer volop
hoorbaar. Aan deze beklemmende situa
tie kwam pas na enkele minuten een
einde: een bromvlieg cirkelde rondom
de microfoon.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO
AVRO7.00 Nieuws 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groente
man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijd.
9.55 Een boek voor het geestelijk leven, caus. 10.00
Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie
ken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Gram. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55 Beurs-
ber. 14.00 Amus.muz. 14.50 Kamermuz. 15.25 Voor
de jeugd. 16.30 Tussen mythe en werkelijkheid,
caus. 16.45 Bariton en piano. 17.15 De dierenwe
reld en wij, caus. 17.25 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15
Pianospel. 18.30 R.V.U.: Het ontstaan en de ont
wikkeling van de sterren, door dr. C. de Jager.
Eerste lezing. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Gram.
19.45 Toneelbesch. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35
De staatssecretaris en zijn stokpaardje, hoorspel.
21.40 Lichte muz. 22.00 Journ. 22.15 Viool en piano.
23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17
24.00 Gram.
HILVERSUM H. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Grarn*. 8.50 Voor ae
vrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.20 Lichtbaken, causerie. 10.35 Gram. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele
luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 14.00
Voor de jeugd. 14.30 Gram. 14.35 Voor de platte
landsvrouwen. 14.45 Gram. 15.00 Metropole-ork.
15.30 Gram of progr. voor de jeugd. 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen over
zee: Jonge Surinamers zingen en spelen voor u,
door Rudy Bedacht. 18.00 Kamerkoor en sol. 18.20
Regeringsuitz.: Vliegtuigen beschermen de land
bouw. Het werk van het Europese Landbouw-
luchtvaart Centrum, door dr. W. J. Maan, direc
teur van het Europese Landbouwluchtvaart Cen
trum. 18,30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00
Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram.
20.30 Vakantiewetenswtaardigjheden. 21.00 Gram.
22.00 Koor. sol. orkest en orgel. 22.35 Wereldkam-
picensch. wielrennen. 22.45 Avondgebed en liturg,
kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. (Event. 23.45
—23.50 Rep. wereldkampioensch. wielrennen).
ERUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber.
12.34 Pianorecital. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws.
13.11 Belsasar, oratorium. 15.30 Gram. 15.45 Idem.
l'j.00 Koersen. 16.02. Gram. 16.35 Idem. 17.00
Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17.45 Boekbespr. 18.00
Muz. voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00
Feisbelevenissen. 19.40 en 19.50 Gram. 20.00 Voor
de vrouw. 21.00 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15
Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO:
20.20—22.25 Speelfilm.
GEDURENDE VIER DAGEN, na een
kort bezoek aan België, onderneemt het
Western Theatre Ballet onder artistieke
en zakelijke leiding van Elizabeth West
een proeftournee door ons land. Zondag
avond hebben enige honderden toeschou
wers in Bloemendaals Openluchttheater
gebruik gemaakt van de gelegenheid dit
ensemble van twaalf jeugdige dansers en
danseressen volgens het gestencilde
prospectus bedraagt de gemiddelde leef
tijd eenentwintig jaar, hetgeen echter niet
inhoudt dat men op volwassen kunst werd
onthaald te leren kennen. Het is de eer
ste regionale groep in Engeland, die in de
tegenwoordige vorm het derde seizoen in
gaat, voortgekomen uit een zes jaar ge
leden begonnen serie jaarlijkse voorstel
lingen te Bristol door leerlingen van een
daar gevestigde dansacademie. Men ge
niet het patronaat van de Arts Council,
maar werkt overigens (geheel op profes
sionele basis) vrijwel zonder subsidie.
Zeker als een soort instituut van cultuur
spreiding zou men dit kleine gezelschap
met het voormalige Ballet der Lage Lan
den kunnen vergelijken, al beweegt men
zich op een hoger technisch niveau. Het is
waarschijnlijk dan ook geen toeval maar
veeleer een gevolg van deze verwantschap,
dat de in het programma genoemde cho
reografen door hun activiteit binnen onze
grenzen voor ons geen onbekenden zijn.
ONDERGETEKENDE had niets liever
gewild dan dit jonge ballet met vreugde
begroeten. Eindelijk, had men kunnen den
ken, een vereniging van ambitieuze talen
ten, die het gepatenteerde conservatisme
willen doorbreken, die de tradities van het
verleden slechts handhaven om daarop ver
der te bouwen bij de levende oriëntatie in
een nieuwe tijd. In die verwachting werd
men deerlijk teleurgesteld. Tot geestdrift
bood het Western Theatre Ballet weinig
aanleiding, ten hoogste tot welwillende
waardering van evenmin opzienbarende
prestaties. De in het programma gefor
muleerde politiek kan men heel goed be
grijpen: „Bij het samenstellen van het re
pertoire werd rekening gehouden met de
grote verscheidenheid van de publieke
smaak". Dergelijke concessies behoeven
niet per se een waarlijk artistieke activi
teit te belemmeren. Reeds de Spaanse to
neeldichter Lope de Vega huldigde het be
ginsel: „Wij spreken de taal der dwazen,
want zij immers zijn het die ens betalen".
Een dergelijke commerciële instelling
heeft hem zomin als Shakespeare of laten
wij zeggen Goldoni verhinderd enkele
meesterwerken van scheppingskracht
voort te brengen. Maar men moet niet ver
geten, dat hij nog een tweede uitgangspunt
daarbij innam: „Voor het toneel heeft men
nodig drie spelers, twee planken en één
hartstocht". Deze laatste en beslissende
eigenschap ontbreekt bij deze Engelse dan
sers, die zich wel onafhankelijk hebben ge
maakt van de starre organisaties, maar
die klaarblijkelijk het geloof missen in de
zelfstandigheid van de kunst, die zij me
nen aldus te dienen.
ELIZABETH WEST (vooral ervaren op
het gebied der muzikale komedie) en de
eerste choreograaf Peter Darrell hebben
een perscommuniqué uitgegeven, waaruit
ik de eerste zinnen hier overneem: „Wij
willen nieuwe balletten uitbrengen. Daar
mee bedoelen wij niet noodzakelijk ballet
ten-met- moderne ..thema's,, hoewel die een.
substantieel deel van ons speelplan uitma
ken, maar pogingen om te beantwoorden
aan uiteenlopende voorkeuren zonder ons
bij voorbaat zekerheden te verschaffen
door ons van meesterwerken van Tsjai-
kofsky of Delibes te bedienen". Het is bij
na ontstellend, dat er dertig jaar na de
dood van Diaghilev, nota bene principieel,
over ballet gesproken wordt niet in ter
men van dans, maar van muziek en litera
tuur of wijsbegeerte. Daarmee is het Wes
tern Theatre Ballet vrijwillig veroordeeld
tot provincialisme, uitdragend naar ach
tergebleven gebiedsdelen wat in de grote
centra tot perfectie werd opgevoerd. En
daarmee hoeft men echt niet naar Neder
land te komen, dat betrekkelijk intensief
in aanraking staat met alle stromingen
van tegenwoordig.
WAT ZIET MEN GEBEUREN? In
plaats van werken van de bovengenoem
de componisten worden er stukken van
Milhaud en Prokov.iev gespeeld. Voor het
onvermijdelijke divertissement als vrolij
ke finale heeft men voor de verandering
nu eens niet Johann Strauss of Offenbach
maar Friedrich Kuhlau genomen. Verder
bedient men zich van decorschilders, die
suggestief met eenvoudige zetstukken kun
nen werken. Maar van creatieve behoefte
van choreografen die de scheppende,
bezielende persoonlijkheden zouden moe
ten zijn wordt men niets gewaar. Hun
balletten zijn steriele vlechtwerken van
overgeleverde motieven. De noviteiten ko
men van buiten af. Bij een dergelijke
stand van zaken heeft het weinig zin om uit
voerig op de onderdelen van het program
ma in te gaan. Men heeft dergelijke din
gen allemaal al eerder en beter gezien.
Voor de zoveelste keer een uitgewerkt ge
zelschapsspel of een romantisch bal is van
het niet eens zo goede of zelfs kinderach
tige echt te veel. Het is ook veelzeggend,
dat men een satire op rock-'n-roll vertoont,
want. eigenlijk betekent dat (ofschoon de
parodie niet onvermakelijk was soms)
een miskenning van een expressiemiddel
van een generatie. En zo wordt men dan
geconfronteerd met navolgingen van de
meesters van tot voor kort, speciaal Mas-
sine, op bescheiden voet.
WAT EEN „SEMI-ABSTRACT" ballet
is, heeft Peter Darrell met zijn „Chiaros
curo" niet overtuigend kunnen aantonen.
Het bleek een suite van vage bewegings
ontwikkeling, associaties van plastische
composities zonder een overzichtelijke
figuren aan de maten van de muziek, met
zonderlinge pantomimische toespelingen
op wie weet welke werkelijkheid. Het bes
te is de groep ten slotte voor de dag ge
komen met bewijzen van de ouderwetse
bravourstijl, in een „Bal de victoir" met
bijzonder lelijke achtergrondstoffering,
waarin de gasterende solist Garth Welch
een niet onaanzienlijke virtuositeit de
monstreerde. De vaste kern bestaat uit
behoorlijk getrainde vaklieden, die er ver
standig aan zouden doen zich aan strenge
re discipline te onderwerpen. Opvallend is
net weinige uitdrukkingsvermogen als het
anekdotische element verflauwt. Lyrisch
wordt dan synoniem met lieftallig en ver
tolkend met pikant. Gelukkig voor de op
tredenden toonden de toeschouwers meer
tevredenheid dan de schrijver van deze
bespreking.
David Koning
Kees Waterbeek en Peter van der
Linden in „De Schelmenstreken
van Scapin".
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen naar Vlaardingen (vac. W.
Sirag) D. Noordmans te Ommelanderwijk
(Gron.).
Geref. Kerken
Aangenomen naar Niezijl H. W. Nussel-
der, kand. te Dinxperlo, die bedankte voor
Wolphaartsdijk naar Winsum (Fr.) C. A.
Verhoog, kand. te Voorschoten, die be
dankte voor Kootwijkbroek en voor
Schermerhorn (N.H.).
In Argentinië beroepen
Ds. R. van Benthem, die oorspronkelijk
bestemd was voor de missionaire dienst
van de Gereformeerde Kerken op het
eiland Soemba, doch daarvoor geen visum
mocht ontvangen, heeft van de Gerefor
meerde Kerk in Buenos Aires in Argen
tinië een beroep ontvangen, dat hij heeft
aangenomen. Dit beroep is uitgebracht na
dat hieromtrent overleg gepleegd is met
de emigratie-deputaten, de Soemba-zen-
dingsdeputaten en de generale-zendings-
deputaten. Het ligt in de bedoeling, dat
ds. van Benthem met zijn gezin zo spoedig
mogelijk naar Buenos Aires vertrekt.
Tsjik en Tukie lieten geen ogenblik verloren gaan. Ze klommen gauw op Toka's rug.
„Zit je?", fluisterde Toka. „Mooi, hou je goed vast, hoordaar gaan we!"
Meteen begon het paardje te draven, met de twee op zijn rug. Maar jadat kon
natuurlijk niet, zonder dat het geluid maakte. En daar had je de poppen aan het
dansen
De pomaradja, die voor de hut op wacht stond, hoorde het geluid van Toka's hoeven.
En toen hij om de hut heen liep en het gat zag, begreep hij direct, wat er aan de
hand was. Toen zette hij een geiveldige keel op! 121122
ER WAS MAAR HEEL weinig voor no
dig om de enscenering door Erik Vos van
Molières blijspel „De schelmenstreken van
Scapin" bij de natuurlijke gesteldheid van
Bloemendaals Openluchttheater aan te
passen. Het uit enkele architectonische
elementen bestaande decor van Bert Ben-
nema maakte een royale indeling van de
speelruimte mogelijk. Het was zaterdag
bovendien een heerlijke avond. Men moest
af een verstokte kniesoor zijn om zich bij
de voorstelling door de toneelgroep „Are
na" niet te amuseren.
Bij zo'n zomerse vermakelijkheid past
geen diepzinnige analyse. Het zou namelijk
geen eenvoudige opgave zijn om nu eens
uit te pluizen waardoor men eigenlijk in
een vrolijke stemming wordt gebracht. Wat
er allemaal gebeurt in deze kluchtige
komedie heeft nauwelijks betekenis of ook
maar de geringste gevoelswaarde. Men ziet
alles even lang van tevoren aankomen als
de spelers door de bochten van de groen
DE NEGEN MUZEN
R.Ph.O. naar Italië. Het Radio Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van Ber
nard Haitink heeft de uitnodiging ontvan
gen om in net voorjaar 1960 een tournee
van veertien concerten door Italië te ma
ken.
Ballet Jean Babilee. Het ballet Jean
Babilee, dat op zondag 16 en dinsdag 18
augustus in de Kurzaal zal optreden, arri
veert in Nederland na een optreden in Rio
de Janeiro en vertrekt van Scheveningen
uit naar het Edinburg Festival. Behalve
Babilee zelf dansen in zijn troep Claire
Sombert, Iovanka Biegovitch, Gerard
Ohn, Adolfo Andrade en Josette Clavier.
Het gezelschap omvat verder een corps de
ballet van negen personen.
Een groepje Urker jongelui heeft het af
gelopen weekend enige jeugdige Duitse
kampeerders, jongens van omstreeks 16
.'aar, die tenten op het strand hadden op
geslagen, op ergerlijke wijze lastig geval
len. Zaterdagavond werden gaten in hun
tenten gestoken en werd enig geld ont
vreemd. Zondagavond werden de Duitsers,
(nette jongens, die in het geheel geen kwa
de bedoelingen hadden;, in het dorp ge
hinderd. Een der Urkers trok zelfs een mes,
De politie heeft 's nachts een paar van
de belhamels gearresteerd.
omzoomde toegangswegen. Trouwens
Molière is zelden zo kwistig geweest met
het opnieuw in omloop brengen van reeds
eerder gebruikt materiaal.
DE LITTERATUURHISTORICUS heeft
niet de minste moeite om de talrijke ont
leningen van Terentius via Cyrano de
Bergerac tot zelfs zijn tijdgenoot Racine
aan te wijzen. Misschien komt het
daardoor, dat de eerste serie opvoeringen,
in 1671, maar kort duurde en niet veel
succes had. Het is ook vaak als verklaring
daarvan geopperd dat Molière, die twee
jaar later op de planken door de dood werd
overvallen, niet meer over de felle kracht
beschikte om zijn tjielheld met voldoende
veerkrachtig elan te belichamen en bezie
len. Scapin met meer vitaliteit toege
rust dan welk der andere personages van
zijn geestelijke vader ook, zelfs dan de
nauw aan hem verwante bravourknecht
Mascarille uit een jeugdwerk heeft hem
royaal overleefd. De scène van zijn ge
waande dood aan het slot, waarin hij de
genade van zijn door hem gedupeerde
meesters afsmeekt, zou men symptoma
tisch kunnen noemen voor zi.in onsterfe
lijkheid. De bloemrijk fantaserende, zeld
zaam vindingrijke gauwdief met zijn fe
nomenale organisatietalent, jongleur met
met betrekkelijkheden, doorzetter van
gewaagde ondernemingen,die zelfs de
wegen van het toeval lijkt aan te leg
gen, clowneske tovenaar van de klateren
de lach uit een reservoir van tranen, met
zijn verleden van kermisklant en zijn toe
komst van eeuwige jeugd, de schrandere
schavuit Scapin is wonder der natuur. En
het is, hoe paradoxaal het klinken mag,
zijn binnen de beperking der omstandig
heden universele oorspronkelijkheid, die
geslacht op geslacht van schouwburgbe
zoekers vrolijk bezighoudt met alleen,
maar meesleept van het ene uiterste der
dwaasheid naar het andere.
DIE NATUURKRACHT openbaart zich
het hele stuk door als ritmische modula
ties van energie. Elementaire situaties die
nen als de krachtvelden, waaraan de dy
namiek ontspringt. Hier is beweging alles.
Maar dat behoefde men waarlijk regis
seur Erik Vos niet uit te leggen. Hij kent
door zijn omgang met de pantomime pre
cies de effecten van aangenomen houdin
gen en typische gedragingen. Men zou
hem graag eens bezig willen zien met ech
te komedianten, die het oude metier tot en
met beheersen. Bij „Arena" ontkomt hij
niet steeds aan het maatverstorende ge
vaar in een manier te vervallen, die met
de handeling te weinig van doen heeft. De
kunstgrepen der gestileerde imitatie
breidt hij soms ook uit tot navolging van
voorgangers in dit genre, de artiesten van
het Piccolo Theater en uit de gelederen
van Jean Vilar met name, doch daar be
hoeft men slechts bezwaar tegen te heb
ben als dergelijke vondsten gezocht aan
doen. Tot dusver heeft hij zich ingenieus
aan de regels van het spel weten te hou
den. Er dreigt desondanks een niet ge
heel bezworen gevaar: de neiging om de
auteur te overtreffen met bedenksels, die
76.
Rijdende langs de kust was George Caswell vanmor
gen echter niet helemaal met zijn gedachten bij de
jachtclub. Hij was wakker geworden met de tamelijk
ongewone ontdekking, dat hetgeen waar hij aan had
gedacht toen hij ging slapen, nog steeds in zijn brein
woelde. Dat was op zichzelf vreemd genoeg om zijn
aandacht te trekken. Hij had vaak ideeën die er om
middernacht geweldig uitzagen, maar die spookachtig
mager bleken te zijn wanneer ze de volgende morgen
in het kille licht nader werden beschouwd. Vandaag
was dat echter niet zo. De mogelijkheid dat hij direc
teur zou kunnen worden van de Tredway Corporatie
hield zijn gedachten nog steeds bezig. Hoe langer hij
er over dacht, hoe aantrekkelijker het leek. Zijn ge
dachten waren reeds zover gevorder, dat hij zich al
afvroeg hoe Kitty erop zou reageren. Hij meende wel,
dat zij het prettig zou vinden, zelfs al zou het beteke
nen, dat zij New York en Long Island zouden moeten
verlaten. Kitty hield heus zo nu en dan wel van een
beetje opwinding, en dit zou het meest opwindende
ding zijn, dat hun ooit was overkomen.
Toen hij het hek van de jachtclub binnenreed, zag
George Caswell dat het noordelijk deel van de aanleg
plaats, waar de grotere schepen lagen, reeds een en
al activiteit was. Knipperend tegen de zon zag hij,
dat zijn bemanning reeds vóór hem aan boord was
gegaan. Zij stonden naast elkaar langs de verschan
sing aan lijzijde, bezig de grote spinnaker uit te zet
ten. Het was een schouwspel, dat George Caswell nog
gisteren tot een lichte opwinding aanleiding zou heb
ben gegeven. Vandaag bleef die reactie uit. Racen om
de Walvisvaarders-beker was iets vèrverwijders en
onbelangrijks geworden.
New York City, 7 u. 50 v.m.
Bruce Pilcher was wakker toen de telefoon ging en
hij antwoordde op ongeïnteresseerde toon in de me
ning, dat het de telefoniste was, die hem als gewoon
lijk wekte.
Maar het was de stem van een jonge man, „MET
Mr. Pilcher?"
„Ja," zei hij voorzichtig.
„Hemel zij dank, dat ik U eindelijk te pakken heb
gekregen, meneer. U spreekt met Bernard Steigel.
Grootvader kreeg gisteravond een beroerte en ik heb
geprobeerd om te
Bruce Pilchers' geest schokte op. Nee, dat was ver
keerd
Julius Steigel had geen beroerte gekregen.. Avery
Bullard Averu Bullard was degeen die dood was!
omdat hij nogal opgewonden scheen over iets
toen hij thuiskwam," ging Bernard Steigel verder.
„Moeder dacht eerst dat het niets was, totdat zij hem
voor het eten ging roepen. Zij vond hem in de
Pilcher schudde zijn hoofd alsof hij dronken was.
Zou het dan toch niet waar zijn van Bullard? Was het
dan oude Julius geweest die., nee, dat was al te gek.,
als een nachtmerrie! Nee, hij was wakker.hij droom
de niet!
Bernard Steigel's stem klonk opnieuw: nog te
vroeg om zeker te weten, maar de doktoren hebben
niet veel hoop. Ik blijf hier in het ziekenhuis wachten
tot wij iets zekers weten."
„Welk welk ziekenhuis?" vroeg Pilcher aarze
lend.
.„Mount Sinai, meneer."
„Ik ik kom zo gauw mogelijk."
„Het heeft weinig zin, meneer, tenzij U erop staat.
Hij is totaal buiten bewustzijn, herkent niemand van
ons, maar als U wilt komen
„Wel, in dat geval," onderbrak Pilcher hem, „is
het misschien beter, als je mij even laat weten, als
hij bij bewustzijn komt. Ik ben hier in het hotel
en zal bericht achterlaten waar ik te bereiken ben."
„Goed, meneer. Ik dacht, dat ik het U zo gauw mo
gelijk moest laten weten. Ik probeerde gisteravond al
U te bereiken, maar het lukte niet."
„Nee, maar ik ben blij dat je me hebt opgebeld,
Bernard."
„O, Mr. Pilcher," zei Bernard, alsof hij op het
laatste moment nog een ingeving kreeg. „Toen wij
grootvader voor het eerst zo aantroffen, probeerde hij
ons nog iets te vertellen over wel, wij konden het
niet duidelijk verstaan, maar het klonk alsof hij pro
beerde iets te zeggen over de verkoop van de zaak
en hij herhaalde enige malen iemands naam. Het
klonk als Bullard. Weet U misschien wat hij bedoel
de?"
Een blauw licht flitste door Bruce Pilcher's brein,
als koud staal dat ketst op vuursteen. „Ja, ik weet
wat hij bedoelde, Bernard."
„Wel als er een verandering in de toestand komt
zal ik U opbellen, Mr. Pilcher."
„Ja, graag." Zijn stem was nu duidelijk en be
heerst. „Mijn diepste medeleven met je, Bernard, en
ik hoop. dat je mijn gevoelens aan de familie wil
overbrengen. Al wat wij op het ogenblik kunnen doen,
is het beste ervan te hopen.
„Ja, dat is het enige, meneer", klonk Bernard's
stem terug.
De telefoon klikte en Bruce Pilcher haastte zich naai
de deur, opende deze en graaide naar de krant. Zijn
vingers trilden toen hij de stijve rol openmaakte en
de eerste pagina's doorbladerde. Toen hield het beven
op. Het doodsbericht van Avery Bullard stond in de
eerste kolom.
Hij opende zijn handen en de krant viel op de grond
en hij trapte erop toen hij naar het raam liep en
neerkeek op de in ochtendschaduw gehulde Madison
Avenue. Die blauwe flits had een koud vuur in zijn
brein aangestoken en het geluid van de knetterende
vlam was het geluid van de stem van Bernard Stei
gel die zei: iets over het verkopen van de zaak
Bullard
Nu Avery Bullard dood was en Julius Steigel ster
vende, was er maar één man, die wist wat er gister
middag in het kantoor van Julius Steigel was gebeurd.
En dat was hij.
Millburgh, Pennsylvania 8 u. 12 v.m.
Nelson, Fowler, jr., in de vijfde generatie eigenaar
van Fowler, „Millburgh's grootste Bloemenzaak ge
durende meer dan een Eeuw" goot de laatste teug
koffie uit de laatste van de papieren bekers, die hem
hadden wakker gehouden gedurende de nacht, door
zijn keelgat. Hij wreef zijn rode ogen met de knokkels
van zijn hand, legde de stukjes papier die zijn schrijf
tafel overdekten op stapeltjes en begon de orders die
hij bij de grossiers had kunnen plaatsen op een lijst
te schrijven.
Advertentie
(Zie advertentie op pag. 10)
de tekorten van de acteurs aan het oog
moeten onttrekken. Het lijkt niet zonder
zin om de ambitieuze Erik Vos hiervoor
te waarschuwen. Het zou mogelijk moeten
zijn een vrome wens om een deel der
subsidies, die „Arena" geniet, aan voort
zetting der opleiding te besteden.
PETER VAN DER LINDEN mist uiter
aard nog de veelzijdigheid en het over
wicht van krachten om de titelrol te kun
nen vullen. Het springlevende van deze fi
guur suggereerde hij meer door gymnas
tische bedrijvigheid dan door tegenwoor
digheid van geest, maar al met al leverde
hij een vermakelijke en veelbelovende
prestatie. Het Vlaamsspreken tijdens de
scène der wraakneming met stokslagen
was een aantrekkelijke oplossing. Van de
aanmerkelijk geringere of nauwelijks aan
wezige kansen om zich te onderscheiden
maakte vooral Paul Meyer als de knecht
Silvestre voortvarend gebruik. Nanni Ver
meer en Mary Wagenaar handhaafden het
oppervlakkig aangeduide karakterver
schil tussen de vrouwelijke voorwerpen
van liefde, Cees Pijpers en Kees Water
beek waren de traditionele vaders met ver
schillende attributen, Joop van der Donk
en Arthur Boni poseerden als afhankelij
ke minnaars. Genuanceerde typeringen
mocht men van deze bescheiden krachten
niet verwachten. Onvoldoende waren hun
prestaties gelukkig zelden (al heeft men
bij voorbeeld de fameuze klachttirade
„Wat voor de duivel deed hij op die ga
lei?" zelden zo zwak gehoord). Slechts een
enkele keer (zeker bij de ironische herha
ling van dit voorval in verhaalvorm aan
het adres van de gedupeerde) is de regis
seur echt te ver gegaan in het arrangeren
van drukte, die de innerlijke beweging aan
de waarneming van de toeschouwer ont
trok.
David Koning
Openluchttheater: Vandaag 20-uur: Wes
tern Theater Ballet.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jantjes
op Tahiti", a.l. Dagelijks tot en met don
derdag 10.30 uur: „Donald Duck en zijn
vriendjes".
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur, dinsdag 14.30 en 20 uur en woensdag
en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „The
Glenn Miller Story", a.l.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De vier
kante recruut", a.l. Dagelijks tot en met
donderdag 10.30 uur: „Rin Tin Tin", a.l.
Luxor Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14 en 20 uur: „Les Trocheurs", 18
j Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur:
„De nieuwe avonturen van Dik Trom".
Minerva Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14.30 uur: ,.Rock, rock, rock",
a.l. Vandaag tot en met woensdag 20.15
uur: .Ciske de rat", 14 j. Donderdag 20.15
uur: „The last time I saw Paris", 18 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Fan
fare", a.l. (In het voorprogramma „Glas").
Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur:
„Stan Laurel en Oliver Hardy bij de lucht
bescherming", a.l.
Roxy Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Ontsnapping
uit Corregidor", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Kop op,
borst vooruit", a.l. Dagelijks tot en met
donderdag 10.30 uur. „Donald Duck, Stan
Laurel, Oliver Hardy, Charlie Chaplin en
Our Gang klucht".
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
19 en 21.15 uur: „7 Mal in der Woche", 14
1. Dinsdag en woensdag 19 en 21.15 uur:
„Der lachende Vagabund", a.l. Donderdag
19 en 21.15 uur: „Teenager Melodie", a.l.
By slecht weer: Tot en met donderdag
14.30 uur: „Bambi", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Gemeenschapshuis (Zandvoort): Tot 17
aug. dagelijks van 15—18 en 20—22 uur,
zondags van 1518 uur: Expositie A. Pot
gieter.
Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be
halve zondags van 9—17 uur: Expositie
archiefstukken Grote of St. Bavokerk.
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7
sept. op werkdagen van 1012.30, 13.30
17 uur, zondags 1417 uur: Expositie van
moderne kunst uit gemeenschappelijk bezit
en collectie grafiek van jhr. Teding van
Berkhout.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1)- Tot
lsept. dagelijks van 10—22 uur: Expositie
van prentkunst uit de verzameling van
Dirk Harting.
DIVERSEN
Haarlemmerhout: Tot 14 aug. dagelijks
15 en 20 uur: circus „Mexico".
Vleeshal: Dinsdag 20 uur en woensdag
19.15 en 21.15 uur: Modeshow van Haar
lems Bloei en Haarlemse confectiefabri-
kanten.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vrijdag 7 augustus.)