Uitgaan in Haarlem „TSJIK, TUKIE EN TOKA" De man aan de top Aiphenaar Zevende N.Ph.O.-zomerconcert onder leiding van Marinus Adam Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES Herhaling Een komische opera van Giachino Rossini De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Albert van Dalsum in „Sauls Dood" Televisie snelheid Filmfestival van Venetië Rapport over volledige oudedagsvoorziening Cameron Hawley VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1959 Na het journaal, waarin de bezoeken van Eisenhower aan Duitsland en Enge land en de „Van Dam tot Dam-rae" rui me aandacht kregen, gaf de N.C.R.V. gis teravond een herhaalde uitzending op tele- recording van „De gebroken kruik" van Heinrich von Kleist. Ook de eerste maal dat het stuk werd uitgezonden, op 19 fe bruari vorig jaar. was de kwaliteit van de telerecording niet best. Over de regie schreven wij toen: „Al kunnen wij Max Douwes niet het compliment nageven dat hij er alles uit heeft gehaald wat erin zat, gaven de spelprestaties wel zoveel te ge nieten, dat wij ons behoorlijk hebben ge amuseerd. Dat de klucht geen klucht maar een blijspel was, een goed blijspel, ligt zeker ook aan de manier waarop hij liet acteren. Misschien heeft Henk Rigters, die de tekstregie voor zijn rekening nam. in die richting al gewerkt. De cameraopstel ling was nie'. fraai, er werd te weinig met het beeld gespeeld, het ritme stokte". Beeldschermer l De geniale Giachino Rossini schreef niet minder dan achtendertig opera's, vierentwintig cantates en andere koor werken, talrijke liederen, drie missen, een Stabat Mater en vele composities voor orkest en kleinere instrumentale ensem bles. Het raadselachtige selectieproces van de waardering heeft uit dit ontzag wekkende oeuvre één komische opera „De barbier van Sevilla" en enkele ouver tures: voor de opera's „Semiramide", „La gazza ladra", „l'Italiana in Algeri" en „Guillaume Teil" afgezonderd en zo de motieven geleverd voor de bestendige wereldfaam van de componist Maar er zijn meer werken van de hand van Ros sini, die zijn onsterfelijkheid rechtvaar digen. Ondernemende organisatoren van festivals zorgden reeds voor de herleving van „La Cenerentola" en „Le comte Ory"- En de Italaianse omroep heeft onlangs de aandacht van zijn luisteraars gevraagd voor een komische opera van Rossini „II Turco in Italia", een van de voortreffelijke muzikale theaterstukken, die de compo nist vóór het voltooien van de „Barbier" schreef. De opname van deze radio-opvoermg stelde de Italiaanse omroep ter beschik king van de Nederlandse en door bemid deling van de A.V.R.O. kon men ook in ons land een indruk krijgen van de hoe danigheden van deze vrijwel onbekende opera. Uiteraard moest men het hierbij stellen zonder de belangrijke werking van het visuele element, dat actie, individuele gebaren en mimiek, kostumering en de cors omvatte - en tiat wel beschouwd on misbaar is voor het ondergaan van de sfeer, de dramatische spanning en ont wikkeling. Deze omstandigheid moest men maar voor lief nemen en zijn aandacht concentreren op de muziek, die in vocale en orchestrale klank uit de luidspreker kwam. Al kon deze opera dan niet als een volledigheid ervaren worden, genoten heeft men ongetwijfeld van de melodische en harmonische weelde en overvloedig heid van de muziek, van de vaart van schuimende en bruisende klanken, van de tinteling der lenige ritmen, van de prach tige, in wezen toch zo eenvoudige instru mentatie en van de vocale schoonheid, die de solisten zonder üitzondering en het koor konden schenken. Men hoorde de verrukkelijke sopraan Graziella Sciutti in de rol van Donna Fiorella, de fraaie bariton Scipio Colombo ,de sonore bassen Sesto Bruscantini en Franco Cabrese, de warm getimbreerde mezzo-sopraan Re- nata Mattioli en de tenoren Agostino Laz- zari en Florindo Andreolli. Verder werk ten mede het orkest van de Milanese om roep, dat op enkele ritmische oneffen heden na solisten en het koor terzijde stond en dat onder leiding van dirigent Nino Sanzogno de zelfstandige orches trale gedeelten, onder andere de ouver ture, tot muzikale hoogtepunten maakte. Golfbreker HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de jeugd. 9.05 Gym. 9.15 Gram. (Om 9.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Voor u en uw gezin, causerie. 10.30 Gram. 10.40 Lichte muz. 11.20 Buitenl. week- overz. 11.35 Luit en zang. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazzmuz. 13.40 Muz.caus. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Lichte muz. 15.05 Boekbespr. 15.25 Concertgebouw-orkest. 16.05 Vragenbeantw. 16.20 Dansmuz. 1650 Vakantietips. 17.30 Weekjournaal. 16.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.45 Ham mondtrio. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, causerie. 19.40 Het Nederl. Bijbel genootschap, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Metropole-orkest. 21.15 Soc. comm. 21.30 Gram. 22.00 Sportnieuws. 22.30 Zigeunermuziek. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zeken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 De zonnewijzer. 13.20 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Vocaal dubbelkwartet. 14.30 Kroniek van let teren en kunsten. 15.05 Gram. 15.40 Boekbespr. lo.50 Gregoriaanse zang. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Gram. 17.00 Lichte muz. 17.20 Mannenkoor. 17.50 Gram. 18.00 Journ. weekoverz. 18.10 Strijkorkest. 13.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Kamer orkest en solist. 20.30 Gram. 21.00 Cabaretpro'gr. 21.30 Mannenkoor en harmonie-ork. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: avondgebed én lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2524.00 Nouveauté's. BRUSSEL. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Ge sproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-almanak. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Accor deonrecital. 15.15 Gram. 15.45 Accordeonrecital (verv.) 16.00 Gram. 16.45 Idem. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Gram. 18.00 Madri galen. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Operettemuz. 20.30 Gram. 21.00 Ro mantische muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.30— 24.00 Idem. VOOR ZATERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Anno. 20.35 Sportact. 21.00 Gevarieerd progr. 22.00 I'ilmprogr.. 22.25 Epiloog. TONEEL Zaterdag 5 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstelling van „Wie geeft de bruid weg" van Samuel Taylor en C. O. Skin ner onder regie van Paul Steenbergen en in de vertaling van Cees Laseur. Medewerkenden aan dit stuk zijn onder meer Myra Ward. Ineke Brinkman, Paul Steenbergen, Coen Flink en Bas ten Batenburg. Zondag 6 september, Stadsschouwburg, 20 uur: „De dag van Talavera" van O'Neill wordt onder regie van Luc Lutz ten tonele gebracht, door de Haagse Comedie met onder meer Ida Wasser man, Cees Laseur. Elisabeth Andersen en Annet Nieuwenhuysen. MUZIEK Maandag 31 augustus, Grote Kerk, 15.30 16.30 uur: Gedurende een uur bespeelt de stadsbeiaardier Arie Peters het caril lon. Het programma dat hij ten gehore zal brengen omvat werken van M. v. d. Ghein, J. B. Lully, F. Mendelssohn, P. Tjaikofsky en K. Lefèvre. Donderdag 3 september, Concertgebouw, 12.4013.20 uur: Pauzeconcert door Al- bert de Klerk. Het programma omvat werken van Joh. Seb. Bach, Georg Böhm en Georg Telemann. Donderdag 3 september. Grote Kerk. 20— 21 uur: De beiaardier van Meise (België), Jef Rottiers, geeft een concert. Op het programma staan onder meer werken vermeld van J. Clarke, J. Brahms, E. Hullebroeck en P. Benoit. Donderdag 3 september, Concertgebouw, 20.15 uur: Het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest geeft een zomerconcert onder leiding van Marinus Adam, met de solist Nap de Klijn, viool. Het pro gramma omvat composities van Dvórak, Haydn en Mozart. In 't Goede Uur, dagelijks tot 7 september, 2122 uur: Klassiek grammofoonplaten- concert van werken van Joh. Seb. Bach. DIVERSEN Zaterdag 29 augustus 15 uur: Onder auspiciën van de Haarlemse Jazz Club geven drie orkesten, Dutch Swing Col lege Band, Bealstreet Seven en Midget- town Jazzband een „streetparade". Start van hotel Dreefzicht. Vrijdag 4 september, Stedelijk Gymnasium 13 uur: De heer W. G. Gilbert houdt een lezing over jazz, eveneens onder auspi ciën van de Haarlemse Jazz Club. TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen. mineralen. natuurkundige instrumenten, 10—17 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met. augustus van 10—17 uur. Op zon- en feestdagen van 13—17 uur. Tot en met 5 september is het Frans Halsmuseum zaterdags ge opend van 20.3022.30 uur. Cruquius-museum: Historische stoom machines en grote maquette van Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 9—12.30 en van 14.30—17 uur. Voormalig woonhuis Jacoobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur. op zondagen van 1417 uur. Het Huis Van Looy (ingang Kamperlaan): Tot 7 september expositie moderne Kunst uit gemeentelijk bezit. Voorts zul len de nieuwe aanwinsten van de laatste jaren en de onlangs aan het museum ge schonken collectie grafiek van jhr. F. Teding van Berkhout worden tentoonge steld. Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur. Zondags van 1417 u. In 't Goede Uur: Tot 1 september: Expo sitie uit de verzameling prentkunst van Dirk Harting. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks (gedu rende de zomermaanden) behalve zon dags van 917 uur: Expositie archief stukken. Gemeenschapshuis (Zandvoort): Expositie van werk van A. Potgieter, tot 17 augus tus. Dagelijks geopend van 1518 uur en van 2022 uur. Zondags 1518 uur. Vleeshal: Jazz-expositie, tot 5 september dagelijks geopend van 12.3017.30 en van 19.3023 uur. Zondags van 1317 uur en 19.3023 uur. De Haagsche Comedie heeft op haar repertoire genomen het Nederlandse stuk „Sauls Dood" van Abel J. Herzberg. Het ligt in de bedoeling de première in novem ber te geven. Albert van Dalsum, die in dit seizoen zijn 50-jarig toneeljubileum viert, zal de hoofdrol vervullen. Paul Steenbergen zal de regie voeren. In het midden Cees Laseur, rechts Ida Wasserman en links Frans Vorstman in „De dag van Talavera''' van Eugene O'Neill, waarvan de Haagse Comedie op zondag 6 september een voorstel ling geeft in de Haarlemse schouwburg. De aankomst van president Eisenhower in Bonn is iets meer dan vijf uur daarna door de Amerikaanse televisie-omroepen uitgezonden. Deze prestatie werd mo gelijk door het systeem van overbrengen van de film beeld voor beeld zoals de BBC had gedaan toen koningin Elizabeth Canada bezocht. De opnamen werden door de BBC via de televisie in Londen op de film vastgelegd: 63 seconden film werden naar Montreal en vervolgens naar New York overgezonden over de zenders van de National Broadcasting Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM Toka vloog nu met een flink vaartje hoog door de lucht. Toen Tsjik en Tukie om keken, zagen ze onder zich het eiland der pomaradja's snel verdwijnen. „Hè, gelukkig", zuchtte Tukie blij. „Nu kunnen die akelige pomaradja's ons geen kwaad meer doen!" „Nee", lachte Tsjik. „Gelukkig maar, Toka, dat je staart weer aangegroeid is.... anders waren we daar misschien altijd gevangen gebleven!" Toka lachte en liet zijn staartje lustig draaien. „Wees maar gerust!", zei hij. „Ik zal er wel voor zorgen, dat we niet meer op zo'n naar eiland verzeild raken!" 153—154 Het. ZEVENDE ZOMERCONCERT van het Noordhollands Philharmonisch Orkest had donderdagavond plaats bij tamelijk grote belangstelling. Marinus Adam open de de avond met een energieke uitvoering van de kleurige ouverture tot „Prins Igor" van Borodin. Vervolgens betrad de jonge Amerikaanse pianiste Margot Pin ter het podium als soliste in het tweede pianoconcert (in G) van Tsjaikofski. Ver moedelijk zullen vele bezoekers enigszins bevreemd hebben opgekeken dat zij niet de vertrouwde inzet van de massale ak koorden van he solopinstrument met de pompeuze fanfare van de hoorns te horen kregen. De populariteit van Tsjaikofski's eerste werk op dit gebied „het" concert in bes klein is dermate groot dat men over het algemeen niet beseft dat er nog een tweede bestaat (de componist werkte zelfs nog aan een derde pianoconcert dat echter niet voltooid werd). DE GESCHIEDENIS heeft vermoedelijk een juiste selectie gemaakt: dit tweede pianoconcert mist ten enenmale de allure en het aplomb van het bekende werk en waar in het eerste pianoconcert de leem tes in de opbouw overspoeld worden door het elan van een dramatische lyriek, is dit tweede concert niet veel anders dan een opeenvolging van loze invallen die met stoplappen aan elkaar verbonden zijn, zonder dat het resultaat in feite tot een echte compositie geleid heeft. De kwa liteit van de thema's is trouwens ver be neden het peil dat Tsjaikofski in zijn grote momenten wist te bereiken. De pianiste, in een lijfje van goudpail letten en een vuurrode rok, wekte door haar voortvarende en uitbundige optreden reeds enige verbazing vóór ze nog een noot gespeeld had. Het oppervlakkige stuk dat zij verkozen had, was in zekere zin wel aan haar besteed: zij sloeg het met verve en opgewekte koelbloedigheid uit het klavier. Het succes was navenant, maar persoonlijk vind ik wel dat er zelfs voor een zomerconcert nog wel een betere keus gemaakt had kunnen worden dan deze onbeduidende pathetische rim-ram. De eerste van Italië's drie inzendingen voor het filmfestival van Venetië, „Este- rina" van Carlo Lizzani, heeft het publiek donderdagavond slechts een matig ap plaus weten te ontlokken. Veel critici mis prezen het trage tempo van de film en het langgerekte slot. Esterina is het verhaal van een on schuldig meisje dat terugkomt in de har de „grote" wereld, die zozeer verschilt van haar dromen. Veel waardering toon de het publiek voor het acteren van de vrouwelijke hoofdrolspeler Carla Gra- vina. Een van de mannelijke hoofdrollen wordt vertolkt door de zanger-liedjes- schrijver Domenico Modugno, die nu niet zingt maar wel blijk geeft van goede ac- teergaven. Vanavond vertoont West- Duitsland zijn reeds veelbesproken „Hun- de wollt ihr ewig leben". HET ORKEST onder Adam gaf de pia niste goed partij: in het tweede deel ver vulden de heren Hesmerg en Biele op expressieve wijze een belangrijke obligaat partij. Na de pauze heeft men kunnen luisteren naar een verzorgde uitvoering van Beethovens vierde symfonie. Sas Bunge Een commissie van deskundigen, inge steld door het convent van christelijk-so- ciale organisaties, is van mening, dat een volledige oudedagsvoorziening door mid del van een centralistisch omslagstelsel op verschillende gronden afgewezen moet worden. Het huidige stelsel van bedrijfs- en ondernemingspensioenfondsen wordt ook voor de toekomst aanvaardbaar ge acht, naar de commissie in een rapport in zake de oudedagsvoorziening door middel van bedrijfs- en ondernemingspensioen fondsen te kennen geeft. De commissie onderzocht de vraag naar de betekenis van de bedrijfs- en onderne mingspensioenfondsen m het kader van de oudedagsvoorziening in Nederland. Men is daarbij uitgegaan van de huidige situatie, waarin de oudedagsvoorziening in Neder land geregeld is door een bodempensioen in de A.O.W. en aanvullende uitkeringen via de bedrijfstaksgewijze, ondernemings gewijze of individuele regelingen. Men onderzocht de mogelijkheid of deze aanvullende uitkeringen niet centraal ge regeld kunnen worden, zoals dat thans bij de A.O.W. geschiedt. Men stuit hier echter op teveel moeilijkheden, aldus het rapport, daar de mogelijkheden in verscheidene be drijven sterk uiteenlopen. Centralisatie be tekent de introductie van een uniform stel sel. Daarbij komt dat een volledige oude dagsvoorziening via dit centrale systeem, dat alleen volgens het omslagstelsel zal kunnen werken omdat men geen zeker heid heeft over de deelneming, een te zwa re druk op de volkshuishouding zou leggen. Het is dus zaak, zegt de commissie, deze verzekering volgens het kapitaalbeleg- gingsstelsel te handhaven, waarbij ech ter het bezwaar van de geldontwaarding een belangrijke rol speelt. 1 Er wordt im mers nu geen premie betaald voor premie- trekkenden van nu, doch voor premietrek- kenden van later. De commissie geeft daarom in overweging een premie in te stellen welke in gelijke mate met de lonen stijgt. Voorts beveelt de commissie een zodanige hantering van de actuariële ren tevoet bij het vaststellen van de premies aan, dat een jaarlijkse rentewinst van één percent gemaakt kan worden om de gevol gen van de geldontwaarding op te vangen. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 92. Een seconde tevoren, had hij er niet aan gedacht, dat hij met Julia Tredway» Prince wilde spreken. Nu, ineens, was het de belangrijkste maoeuvre geworden in het eerste deel van zijn krijgsplan. „Wat zou ze er van zeggen als u mij daarvoor liet zorgen, Miss Mar tin", zei hij. „Ik zal het afgeven op weg naar huis". „Zoudt u dat willen doen?" Haar antwoord was een tikje te vlug, zoals haar andere antwoorden een tikje te traag waren geweest. „Is het niet te lastig voor u?" „O, nee, helemaal niet". „Ik zal het voor u nalen". Zij ging haar eigen kantoor door, en met slechts een heel kleine aarzeling opende zij de deur van dat van Avery Bullard. Don Walling volgde haar in de kathe- draal-achtige schemering van de grote kamer. De sfeer van de dood hing er als een zware damp. De gordijnen waren gesloten en het enige licht kwam van de gekleur de stralenbundels, die de hoogstaande zon liet schijnen door de openingen tussen de zware balken langs de zoldering. Erica Martin gleed als een schaduw in het duister naar de safe in de muur. De deur stond open en haar handen vonden de kleine zwart-geëmailleerde trom mel, alsof zij haar ogen niet nodig had. Zij gaf ze aan hem. „Er is nog iets, dat u waarschijnlijk wel moet weten, Mr Walling voor het geval dat Mrs Prince erover begint. Zij vroeg mij deze trommel zelf te bren gen". „Persoonlijk?" „Ja". Hij aarzelde, onwillig om te verliezen wat hij had gewonnen. „Misschien zitten er enkele waardevolle papieren in". „Ik geloof het niet. Ik vermoed, dat het alleen maar een manier was om mij te dwingen naar haar huis te komen". „Waarom zou ze dat willen doen?" „Omdat Zij hield zich in en hij wist, dat wat zij nu ging zeggen niet haar eerste opwelling was. „Na tuurlijk weet ik dat niet het is maar een vermoeden en ik kan er wel helemaal naast zijn maai ik stel me voor dat zij wil dat ik haar vertel wat hier gaat ge beuren. Ik geloof niet, dat ik de aangewezen persoon ben om inlichtingen te geven aan Mrs Prince", en zij voegde er duidelijk, als een vraag zonder vraagteken, aan toe, zelfs als ik iets wist, dat ik haar kon ver tellen". Hij mompelde iets ontwijkends en stak de trommel onder zijn arm. Zelfs in het halfduister zag hij haar ogen voorspel len wat zij ging vragen. „Mr Walling, is er iets, dat u mij kunt vertellen? Misschien wilt u mij liever niets zeggen als dat het geval is begrijp ik dat natuurlijk volkomen maar als er iets is, dat u mij kunt zeggen over wat er gaat gebeuren alstublieft, doet u het dan, Mr Walling". De laatste woorden waren gesproken als een gefluis terde smeekbede, dwingend in hun ernst, en hij voel de, dat hij iets moest zeggen. Maar wat? „Ik vermoed, dat U bedoelt, wie er in dit kantoor zal komen?" vroeg hij langzaam om tijd te winnen. „U begrijpt waarom dit zo belangrijk voor mij is." Hij wachtte zó lang als hij maar durfde, alvorens te spreken, maar het wachten gaf niets. Hij moest nog steeds hetzelfde zeggen. „Ik wou dat er iets was, dat ik U kon vertellen, Miss Martin, maar ik vrees, dat er niets is. Ik ben ervan overtuigd, dat U wel be grijpt hoe verward de situatie is. Als er tevoren een plaatsvervangend directeur was benoemd „Ja, dat weet ik" Haar stem had een merkwaardige klank van zelfver wijt, bijna alsof zij zichzelf van de nalatigheid wilde beschuldigen, dat er geen plaatsvervangend directeur was benoemd. Plotseling, alsof zijn voorzichtigheid werd getemperd door de schemerigheid van de kamer, hoorde hij zijn eigen stem vragen: „Mis Martin, heeft Mr. Bullard U ooit enige aanwijzing gegeven, wie hij van plan was tot plaatsvervangend directeur te benoemen?" Zij bleef hem aankijken, totdat de portée van de vraag tot haar doordrong. Zij keek een ogenblik een andere kant uit, niet lang genoeg om een antwoord te overwegen, maar toch lang genoeg om hem scherp be wust te doen zijn van haar aarzeling. Als zij niet ant woordde. Maar zij antwoordde en er was geen ondertoon van tegenzin in haar stem. „Nee, nooit. Ik betwijfel of hij reeds een beslissing genomen had tenzij hij gisteren in New York tot een besluit gekomen is." „Dat wist ik niet. IK „Maar er is ten minste één man, die het al heeft uitgemaakt," zei zij met een plotselinge luchthartig heid, die in een vreemde tegenstelling stond tot het voorgaande. De naam van Loren Shaw schoot hem in de gedach ten en hij zette zich innerlijk schrap voor haar ant woord op zijn volgende vraag: „Wie is dat dan?" „Luigi. Hij staat al klaar om U hierheen te brengen." Het kwam zo onverwacht, dat hij een physieke reactie niet kon onderdrukken en hij zag dat zij het merkte. „Neemt U me niet kwalijk, dat ik u zo verraste, mr. Walling. Ik dacht niet, dat het U zo zou treffen." Het enige antwoord, dat hij durfde geven was een glimlach, die alleen maar zinloos voor haar kon zijn, omdat hij zinloos voor hemzelf was. Het noemen van zijn naam door haar deed hem bij de deur stilstaan. „Mr Walling, als ik U met iets kan helpen, laat U het mij dan alstublieft weten. Als ik hier niet ben, ben ik thuis. Mijn nummer staat in het telefoonboek." „Dank U, Miss Martin," zei hij., en achter de rug van de secretaresse zag hij de stoel achter het bureau. het rode leder glanzend waar het werd getx-offen door een mesdunne streep zonlicht, die sneed door een kier in de gesloten gordijnen. Luigi glimlachte toen de deur openging op de vier- en-twintigste verdieping. Vliegveld La Guardia, Long Island 11 u. 02 vm. Ronnie had gezegd, dat de piloot op hem zou wachten bij het kantoortje van de Shell en gespannen stond Geor ge Caswell uit te kijken in de glazen kubus. In zijn ooghoeken zag hij een schim van iemand die in een jeep buiten naar hem zat te wenken en hij herkende Hart, de eerste piloot van het vliegtuig, dat de Rookery Papier Maatschappij voor de zakenreizen van zijn di recteur ter beschikking had. Hij herinnerde zich Hart nog van verleden jaar, toen hij ,met Ronnie voor een weekend naar Canada was gevlogen om zalm te vis sen. (Wordt vei-volgd) BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur, zaterdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en dondei-dag 14 en 16.15 uur: „Alle schijnwerpers aan", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Are de Triomphe", 18 jaar. Frans Halstlieater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zon dag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zeg nooit vaarwel", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zaterdag tot en met donderdag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur: „Het verborgen leven van Walter Mitty", 14 jaar. Zaterdag 23.30 uur: „Met zachtheid en geweld", 18 jaar. Zon dag 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur, ■zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30 en 20.15 uur, dinsdag en donderdag 20.15 uur: „Fanfare", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zaterdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De zwarte orchi dee", 14 jaar. Zondag 11 uur: „De ver overing van de Mount Everest", alle leef tijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De strijd om het bloedgeld", 14 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Het Gamma-schrikbewind", 18 jaar. Studio Theater; Vandaag 19 en 21.15 uur en zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Zondag 11 uur: „Geen plaats voor. wilde dieren", alle leeftijden. Zaterdag en maandag 10.30 uur: Donald Duck-jeugdvoorstelling. Monopole Theater (Zandvoort): Vandaag tot en met zondag 19 en 21.15 uur: „Foei Nicole!", 18 jaar. Maandag tot en met woensdag 20 uur: „Meisjes op bestelling", 18 jaar. Donderdag 20 uur: „Faust en de duivel", 18 jaar. By slecht weer: Zaterdag tot en met zondag 14.30 uur: „Rin-Tin- Tin", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, uit gezonderd zondags, van 9 tot 17 uur: Ex positie archiefstukken van Grote of St. Bavokerk. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, zondags van 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst xit gemeentelijk bezit en collectie grafiek van jhr. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie van prentkunst uit de verzameling van Dirk Harting. Vleeshal: Tot 5 september op werkdagen van 12.30 tot 17.30 uur en van 19.30 tot 23 uur, zondags van 13 tot 17 uur en van 19.30 tot 23 uur: „Jazz-Journal". DIVERSEN Volkstuinver. „Zonder Werken Niets" (Geuzevesperstraat, Haarlem-N.) zaterdag van 15 tot 20 uur en zondag van 10 tot 20 uur: „Dahüd-Show". Spaarndam: zaterdag en maandag t/m zaterdag 5 september zang- en muziek avonden aan de Westkolk. anvang 20 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" elders in dit blad.) Van Querido's Uitgeversmaatschappij te Amsterdam ontvingen wij onder andere de volgende SALAMANDER POCKETS „KLEINE INEZ" door Reinier van Gende- ren Stort. De fijn uitgewogen geschreven geschiedenis van de zuiverende invloed van een zachtmoedig meisje op een zich zelf zoekende begaafde wildebras. „AAN DE GROTE WEG" door Ina Bou- dierBakker. Herdruk van het verhaal over verstillende levens in eenzaam ge worden hotels. „JULIA, DE ROMAN VAN EEN AC TRICE" door W. Somerset Maugham. Een goede vertaling door Suzanne van Thijn van Maughams „Theatre". „HET SLOT" door Franz Kafka. Guus Sötemann vertaalde de geniale verbeel ding van maatschappelijk veroorzaakte absolute menselijke machteloosheid naar letter en geest voortreffelijk. „GOENA-GOENA" door P. A. Daum Een herdruk van een van Daums „kolo niale" romans; terecht wordt deze in 1898 overleden Nederlandse auteur („Maurits") behoed voor verder in vergetelheid raken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4