Horen en zien Goede kwaliteit op film festival in Venetië „TSJIK, TUKIE EN TOKA" e man aan de top Kort en bondig1 V Agenda voor Haarlem Kijkersenquête, „prakt ische daad" van televisieweekblad De oorlog houdt nog vele cineasten bezig NAAIMACHINES 4 teiepwie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Povere vertaling De radio geeft woensdag T elevisieprogramma „De Quay van de televisie Cameron Hawley HAUTE COIFFURE M O L E N D 13 K DINSDAG 1 SEPTEMBER 1959 Vóór het diner met Churchill zijn Eisen hower en Macmillan gisteravond ook voor de vastelandsbewoners te zien en te horen geweest in een gesprek voor radio en tele visie. Het moet voor de luisteraars prettig zijn geweest, persoonlijk te kunnen horen, hóe de beide staatslieden, die hier hun eensgezindheid af en toe met nadruk be tuigden. toch „tussen de regels door" hun verschillende instelling ten opzichte van de te volgen gedragslijn lieten blijken. Het was jammer, dat dit in de hierop vol gende vertaling allerminst bleek. Het moge veel verlangd zijn om onmiddellijk een adequate vertaling te wensen, maar men had die toch later kunnen geven. Zo viel het ons op, dat de vertaler een be langrijke historische beschouwing van 'Macmillan volkomen ter zijde liet, name lijk, dat de eerste wereldoorlog met een volkerenorganisatie als de wereld thans heeft, te vermijden was geweest, dat de tweede wereldoorlog echter onvermijde lijk was en vervolgens de zeer persoon lijke opmerking over het heden: „Ik voel de dat we afdreven naar iets, dat we niet wilden. Ik voelde het gevaar. Daarom heb ik in februari die reis naar Moskou onder nomen". Golfbreker HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.35 - 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De bezigheidstherapie bij het zieke kind, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagenda. 13.20 Lich te muz. 13.50 In de wolken, rep. 14.00 Gram. 14.30 Jazzmuziek met comm. 15.00 Voor de jeugd. 16.15 Ork.conc. 17.05 Gram. 17.25 Roemeens ork. 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Jeugduitz. De brievenbus gaat open. Corresp.club o.l.v. Re- gina Zwart. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Ham mondorgel. 18.40 Act. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Gitaarspel en zang. 19.10 Klankb. VPRO: 19.30 Voor dé jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-orkest. 20.40 Jean Jaurès, klankb. 21.25 Salzburger Festspiele 1959: Nederl. kamerkoor. 22.05 De weg naar volwassenheid, causerie. 22.20 Lichte muz. 22.40 De oogst is binnen, klankbeeld. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.35 Idem. 23.50—24.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. HILVERSUM II. 298 m. 7.Ó0—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Lichte muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Gram. 11.30 Lichte muz. 12.00 Piano recital. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meis jeskoor en instr. kwint. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad, caus. 173.20 Mil. ork. 14.10 Gram. 15.00 Kamerork. en soliste. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Interscholair jeugdtoernool. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Oude muz. 18.15 Spectrum van het Christelijk organisatie- en ver enigingsleven. caus. 18.30 Leger des Heilsmuziek. JISA5 Boekbespr. .19.00. .Nic.uws en.-weerber-U9.10, Meisjeskoor. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Evangelisatiesamenkomst Unie van Baptisten Gemeenten. 21.00 Gram. 21.15 Gitaar en viool. 21.30 Muzikale luisterwedstr. 22.00 Hollandia groeit opcaus. 22.15 Kamermuz. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15—24.00 Platennieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.50 The Fai ry Queen, opera. 16.00 Koersen. 16.02 Engelse les. 16.17 Gram. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17.20 Voordr. 17.45 Gram. 17.50 Boek bespr. 18.00 Gram. 18.10 Lekenmoraal en -filoso fie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel. 21.15 Gram. 21.30 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogische caus. 22.25 In diase muz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30 Int. jeugdjourn. 20.00 Journaal en weeroverz. NCRV: 20.20 Attentie. 21.05 Filmprogr. 21.35 Poëtisch programma. 22.00 Dagsluiting. „EN BRENGEN WAAR GIJ NIET WILT" door Helmut Gollwitzer, vertaald door dr. A. D. Bakker, uitg. Prismaboeken. Na de eerste drie drukken bij Wever in Franeker is dit dagboek van de scherpzin nige Lutherse theoloog Gollwitzer, ge schreven over zijn krijgsgevangentijd in Rusland, stellig een pocket-uitgave waard. De titel is ontleend aan een opmerking van Christus, gericht tot zijn discipel Petrus: „Een ander zal u omgorden en brengen, waar gij niet wilt" (Joh. 21 v. 18). Gollwitzer doceert sinds zijn terugkeer in 950 weer systematische theologie te Bonn maar de jaren daarvoor, gebracht waar hij niet wilde, hebben alleen reeds door dit verslag een diepe betekenis gehad. Het ontbreekt gelukkig aan de beschrijvingen van wreedheden, maar wel geeft hij een leerrijke analyse van de uiteenlopende psychische reacties op de krijgsgevangen schap. Het beste van dit werk vormen de dialogen waarin men ontdekt dat het christendom, geconfronteerd met het marxisme, ook een internationale is, maar van een geheel andere orde. Met een be grip, dat niet vertroebeld is door zelfrecht vaardiging leidt hij de lezer binnen in de gedachtenwereld van het Russisch com munisme. Zijn geloof neemt de angst weg en maakt een onbevangen luisteren mo gelijk maar het bepaalt ook zijn uiteinde lijk neen tegenover deze levens- en maat schappijbeschouwing. Ook de uitwerking van de „indoctrinatie" op de gevangenen wordt boeiend door hem ontleed en alles wat geen steek houdt in de redeneringen der tegenstanders van het communisme komt onmiskenbaar aan het licht. Tegen over het internationaal communisme wordt vaak aangedrongen op een geeste lijke weerbaarheid. Welnu, daarvoor vormt dit boek een onmetelijke bijdrage. Als men maar weet, dat de weerbaarheid niet het doel van dit boek is, maar de eerlijk heid. KATTEBELLETJES van Rie Cramer, verschenen bij H. P. Leopold Uitgeversmij N.V., Den Haag, is een aantrekkelijk boek je, dat veel gevoelig-beschreven episoden uit het kattenleven bevat. In Kattebelle tjes laat Rie Cramer enkele katten en ka ters de revue passeren, die in de loop der jaren tot haar huishouding hebben be hoord. Uit elke bladzijde van het boekje, dat met tal van tekeningen is versierd, blijkt de dierenliefde van de schrijfster. (Van onze medewerker Jan Koomen) LIDO Dl VENEZIA Het internationaal filmfestival op het Lido van Venetië, het twintigste sinds het begin in de dertiger jaren, begon goed: tot nu toe hebben we uitsluitend films gezien, waarvan de vertoning in het oudste aller filmfestivals vol komen gerechtvaardigd was. Het Venetiaanse festival kiest zelf de te vertonen films, waarbij het hoge maatstaven aanlegt. Het schijnt, dat de regeringen en de film producenten, die daartegen aanvankelijk nogal wat bezwaren hebben gehad, zich nu bij de beslissingen van de selectie-commissie neerleggen; dit jaar voor het eerst hebben we niets bemerkt van het soort ruzies, die de selectie in het verleden steeds veroorzaakte. Een aantal films, die men niet belangrijk genoeg achtte voor toelating tot de internationale wedstrijd, maar die toch nog wel een vertoning voor een inter nationaal publiek verdienen (anders krijgen ze geen schijn van kans, op de schermen van het Palazzo del Cinema te komen), is verwezen naar de zogenaamde „informa tieve sectie", tezamen met enige films, die al op andere festivals vertoond zijn, waar onder Fanfare van Bert Haanstra. Natuurlijk is vertoning in de wedstrijd aantrekkelijker dan in de informatieve sectie en dus heeft West-Duitsland een ge lukje gehad: „Hunde wollt ihr ewig leben", de uitstekende Duitse film van Frank Wis- bar over de nederlaag van de Duitse legers bij Stalingrad, is al in de Filmweek Arn hem vertoond, maar dat heeft men te Venetië blijkbaar niet in de gaten gehad, zodat de film hier voor de wedstrijd is uitverkoren. Sommigen verwachten zelfs, dat deze ongetwijfeld moedige en zeer in teressante documentaire speelfilm hier een prijs zal verwerven. HET FESTIVAL is zonder enig bijzon der officieel vertoon op de aanwezig heid van fraai-geüniformeerde carabinieri na in tegenwoordigheid van een Ita liaanse staatssecretaris, een Russische mi nister enGina Lollobrigida geopend met de vertoning van een Britse film, „The Boy and the Bridge" (De jongen en de brug), de eerste film van een jong regis seur van Ierse origine, die meestal in Amerika werkt: Kevin McClory. De film vertelt een eenvoudig verhaal, waarin de beroemde Londense Tower Bridge een even belangrijke rol speelt als de mense lijke hoofdfiguur: een negenjarig jochie, dat kennelijk bij het acteren heel erg zijn best heeft gedaan. Het is jammer, dat re gisseur McClory volkomen zelfstandig heeft kunnen werken; hij heeft alle kwa liteiten om een groot cineast te worden, maar hij had nu in elk geval nog iemand met meer ervaring naast zich moeten heb ben, die hem voor enige minder-geslaagde fragmenten had kunnen behoeden. Zoals vaak in het werk van jonge filmers zijn de gedeelten met documentaire inslag het beste in deze film. Daarbij bevinden zich tal van prachtige opnamen in en op de be roemde brug, beelden van de Theems in de avond en de nacht, scènes op een van de befaamde Londense markten. OP DE TWEEDE AVOND zagen we een Russische film, Het leven in jouw handen, ook een werk vol beloften van een jong cineast. Nikolai Rosantsew vertelt daarin van de spanningen die ontstaan als vijf tien jaar na de oorlog in een pas-herbouw-, de stad een onprettig restant van die oor log, namelijk een Duits mijnenveld, wordt 'ontdekth Zowel dë spanningen onder de bevolking als die onder de soldaten, die zich vrijwillig belasten met het buiten gewoon gevaarlijke opruimingswerk, geeft hij indrukwekkend weer. In het goed- gefotografeerde verhaal treden vele voor treffelijke artiesten op. Enkele wat minder geslaagde scènes van een bespreking over het opruimingswerk, waarin de camera plotseling vastgemetseld lijkt (hoewel men haar in andere scènes terecht zeer bewege lijk heeft gehouden) en een beetje nogal kinderlijke propaganda voor het Rode Leger aan het slot van de film neemt men gaarne op de koop toe, terwille van het vele goede in dit werk. DE DERDE FILM in de wedstrijd was ook al van een jong regisseur: de Frans man Robert Hossein, die met hemzelf en zijn echtgenote, Marina Vlady, in de hoofd rollen die in dit werk de enige rollen van betekenis zijn La nuit des Espions (De nacht der spionnen) verfilmde. Het bijzonder-goed gevonden verhaal speelt zich vrijwel geheel af in één kamer waar, tijdens de tweede wereldoorlog, twee men sen elkaar ontmoeten, een jonge man en een jonge vrouw, die beiden voor een spionagedienst werken, maar die niet we ten of de ander tot de eigen of tot de vijandelijke gelederen behoort. Daarbij ontwikkelen zich spanningen van velerlei aard: liefde en haat, vertrouwen en wan trouwen volgen elkaar op, de jonge men sen raken in conflict met elkaar en met zichzelf. Deze film, op één plaats spelend tussen slechts twee mensen, is zéér dyna misch, hetgeen een extra-verdienste is van Hossein, die met zijn camera ware wonde ren liet verrichten. Hij en zijn jeugdige echtgenote tonen zich bovendien eens te meer acteurs die de toeschouwer boeien. Intussen bemerkt u wel, lezer, dat de tweede ivereldoorlog, blijkens de films in dit eerste gedeelte van het festival, de cineasten nog allerminst loslaat. Dat is overigens begrijpelijk, want een dergelijk conflict, dat zulke enorme gevolgen had, zowel voor de individuen als voor de mensheid in haar geheel, biedt natuurlijk in dramatisch opzicht heel veel mogelijk heden. Het zou een wonder zijn als de cinematografie, die immers een onvoor stelbare ideeënverslinder is, zich niet ook van dit terrein had meester gemaakt. OMDAT MEN op festivals blijkbaar al tijd vreest, dat de programma's niet over laden genoeg zijn, vertoont men behalve de films in de wedstrijd (één per dag) en die in de informatieve sectie (tenminste drie per dag) ook grote films uit het ver leden, zowel speelfilms als documentaires. In deze categorie is ook Nederland ver tegenwoordigd, onder andere met „Regen en Zuiderzee" van Joris Ivens. Ze zijn door een talrijk publiek met veel bijval ont vangen, hetgeen te verwachten was, want ze doen het nog steeds uitstekend, nu na meer dan een kwart eeuw! Dat geldt ook wel voor „Dood Water" van Gerard Rut ten, en vooral ook voor „De Ballade van de Hoge Hoed" van Max de Haas. Het is vererend, dat Nederland in deze categorie zo royaal vertegenwoordigd was en het is Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr. 181. Tel. 14444 verheugend, dat de Nederlandse documen taire filmkunst, waarvan men hier dus enkele van de hoogtepunten uit de dertiger jaren zag, na de oorlog nieuwe toppen heeft bereikt. VENETIë, 31 aug. (UPI) Zaterdag avond werd de Spaans-Mexicaanse co- produktie „Sonata" vertoond. Het publiek toonde zich teleurgesteld. „Sonata" was de zevende film die op het internationale filmfestival werd gepresenteerd. Maria Felix speelde een van de beide hoofdrol len. Alles duidt erop, dat de Italiaanse film regisseur Roberto Rosselini, die jarenlang in het nieuws was, meer vanwege zijn moeilijkheden op huwelijksterrein dan om zijn artistieke werk, op het filmfesti val van Vennetië zijn comeback gemaakt heeft- Zijn film „II generale del la rovere'' werd zondagavond door een uitgelezen pu bliek stormachtig toegejuicht. De critici lieten er zich in een privé-gesprekken zeer lovend over uit. De film speelt ten tijde van de oorlog en handelt over een spion die de Duitsers laten optreden met de parti- sanen. Stil was het in de nacht. Tsjik en Tukie waren onder de boom in slaap gevallen, evenals Toka. Om hen heen ruiste de zee, die het eiland omspoelde. 's Morgens, toen de eerste stralen van de opgaande zon het duister verjoegen, ont waakte Tsjik. „Oeaaaah!", geeuwde hij, zich eens flink uitrekkend. Naast hem ontwaakte ook Tukie. „O!", zei ze. „Gelukkigik droomde zo akelig, dat we werden nagezeten door de pomaradja's!" „Nee, hoor", zei Tsjik. „Die kunnen ons niets meer doen. Maarwaar zouden we nu eigenlijk zijn?" Ze keken om zich heenen toen gaf Tukie opeens een gilletje van verrassing, terwijl ze ergens naar wees159160 „Bent u voor of legen reclame in de te levisie?". Deze en negenenzeventig ande re vragen hebben 3921 bezitters van tele visietoestellen beantwoord tijdens een grootscheepse enquête van het onafhan kelijk van de omroepverenigingen uitge geven weekblad voor televisiekijkers „tv". Tweeëntachtig percent der onder vraagden bleek voor reclame te zijn, veer tien percent was tegen en vier percent had geen mening. Een zeer hoog percentage was voorstander van een tweede televisie net (negentig percent) en op de vraag of dit net dan in handen moest komen van de Nederlandse Televisiestichting en de omroepverenigingen dan wel van een on afhankelijke maatschappij koos tweeën zeventig percent de laatste oplossing en boekte de N.T.S. slechts 18 percent. V.A.R.A.-omroepster Karin Kraay- kamp werd met grote meerderheid van stemmen tot „populairste omroepster" uit geroepen. De tweede plaats kwam toe aan Marina Vlady en Robert Hossein in de uitstekende Franse film „La nuit des espions". Hannie Lips van de K.R.O.; Ageeth Scherp huis (A.V.R.O.) was derde in deze waar dering. De K.R.O.-regisseur Wim Bary haalde het hoogste gemiddelde bij de puntenwaardering, die de kijkers voor de regie gaven. Het bleek overigens, dat „to neel" door de kijkers op hoge prijs wordt gesteld; vierenveertig percent vroeg om meer toneeluitzendingen. Uit de wensen kwam verder naar voren, dat men graag meer variété op het beeldscherm ziet. De vraag „Wat vindt u het allerbeste Ne derlandse televisieprogramma" werd naast het niet nader omschreven „to neel" beantwoord met „Anders dan an deren". De tweede en derde plaats werd eveneens aan V.A.R.A.-programma's toe gekend: Pension Hommeles en Saint Ger main des Prés. Het N.T.S.-journaal kreeg een eervolle vijfde plaats. Een verrassing was, dat in de rubriek „variété" de herha ling van Toon Hermans' „One man show" door 1082 kijkers als eerste werd aange merkt, vóór de avondjes met Tom Man- ders in Saint Germain des Prés. René Sleeswijks Revuerovisie werd hier num mer drie. De N.C.R.V., zo meenden de geënquê teerde kijkers bracht het afgelopen sei zoen het beste toneelstuk: „Jane Eyre". De A.V.R.O. zegevierde met grote voor sprong bij antwoord op de vraag „welke omroepvereniging geeft naar uw mening de beste televisieprogramma's?" Wie is de beste politieke radiocommen tator? Mr. G. B. J. Hiltermann, aldus 84 percent van de kijkers; dr. L. de Jong haal de slechts 8 percent. „Wij-hebben -50.000- enquêteformulieren in handen van' televisietpestelbèzïttèrs ge- bïacht",":zo-lichtte de -hoofdredacteur" van het weekblad „TV", de heer P. de Ruwe, ons toe. „Hiervan kregen we er bijna 4000 retour, een bijzonder hoog percentate. Ik geef toe, dat deze enquête niet weten schappelijk is opgezet, maar zij is in elk geval een pi-aktische daad. In de loop van het komende televisieseizoen willen wij, maar dan op wetenschappelijk^ verant- woorde wijze, soortgelijke enquêtes hou den". Op de regeringsreceptie in de Rol zaal in Den Haag ter gelegenheid van de opening van het verzetscongres, circuleerde dezer dagen een aardig grapje, verteld door de minister-presi dent, prof. dr. J. E. de Quay. „Ik liep dezer dagen dn Den Haag op straat, toen een joch van een jaar of vijftien mij voorbijfietste. Hij draaide zich ab rupt op zijn fiets om, keek mij nog eens goed aan en riep toen: „Kijk eens, daar heb je De Quay van de televisie". 95. „Een ogenblikje alsjeblieft", zei hij met een nadruk op elk woord op de overdreven toon, die altijd zoveel succes had om de woordenstormen van Avery Bullard te kalmeren. Fred, verdomd, ik kan niet Wacht even!" Hij sprak plotseling zeer snel iets waarvan hij had geleerd, dat het in dit stadium zijn effect niet zou missen. „Als je me nu eerst eens vertelde wat je wilt dat ik doe en dan precies hoé je wilt dat ik het doe!" „Waarom moet ik je vertellen hoe je het doen moet!" raasde de storm. „Ik wil dat het gedaan wordt en het kan me niet schelen hoe je het doet!" Frederick Alderson voelde een aangename verstevi ging van zijn zelfverzekerdheid. Alles verliep precies volgens het schema, woord voor woord. Het ergste was voorbij. De storm stond op het punt zichzelf omver te blazen. In één adem, die zijn borst bijna deed samenklap pen, eindigde Walling: „Fred, ik heb je hulp nodig. Als jij Dudley óm kunt krijgen, en ik het eens kan worden met Julia Tredway Prince, dan kunnen we de hele zaak in een oogwenk afwerken en aan de slag gaan". Het was verleidelijk om Walling te vragen, hoe hij zich gedacht had de stem van Julia Tredway Prince te krijgen, maar Frederick Alderson was wel zo wijs om die fout niet te maken. Hij had allang geleerd, dat hij eerst zijn eigen straatje moest schoonvegen alvo rens een nieuw onderwerp aan te pakken. „Ik vind het jammer dat je de indruk hebt, dat ik Dudley niet op de juiste wijze heb bewerkt, maar ik zie niet in Alderson hield op een handig lokaas om Walling te laten interrumperen. Deze hapte netjes toe. „Ik heb helemaal niet gezegd, dat je hem niet goed hebt bewerkt. Fred. Ik heb alleen maar bedoeld och, vergeet het maar ga alleen direct naar hem toe en bedenk een manier om hem in ons schuitje te krijgen. Ik reken op je, Fred. Ik heb je hulp nodig". „Wel misschien kan ik het voor elkaar krijgen," zei Alderson, hetgeen naar gebleken was altijd het juiste antwoord was in dit stadium. Maar hij wist nu werke lijk niet meer, wat zijn volgende zet moest zijn. Hij wist, dat hij niet het probleem kon stellen hoe ver zijn volmacht ging zonder opnieuw een storm in optima for ma te ontketenen, maar toch was het duidelijk, dat hij een lokmiddel moest hebben om Dudley uit het kamp van Shaw te krijgen. Hem het plaatsvervangend directeurschap aanbieden? Dat zou tenminste in over eenstemming zijn met wat Shaw voor hem wilde doen. Ja, dat was een idee., maar, zoals altijd, het zou een beter idee zijn als het niet van hem kwam. „Wel la ten we eens kijken als Shaw directeur zou worden, zou hij waarschijnlijk Dudley aanbieden „Shaw wordt geen directeur! Begrijp je dat dan niet?" „Nee, nee, natuurlijk niet," zei Alderson snel, terug krabbelend. Hij had hem die kans niet mogen geven. „Ik dacht er alleen maar over, of wij Walt niet iets zouden kunnen aanbieden, iets tastbaars „Waarom moeten wij hem iets aanbieden?" vroeg Walling strijdlustig. „Wel „Nou, goed, doe wat je niet laten kunt," zei Walling in een opwelling van ongeduld. „Ik heb geen tijd om te debatteren. Ik moet naar Mrs. Prince.1" Gedurende het hele gesprek was Walling blijven staan en-om te vertrekken behoefde hij zich slechts om te draaien en weg te lopen. De uitoefening van zijn plicht dwong Frederick Alderson echter hem tegen te houden en zijn haastig „Wacht even" deed Walling ongedul dig zijn hoofd omdraaien. „Wat is er?" Frederick bevochtigde zijn lippen. Dit was het keer punt, het kriiteke moment waarop hij de erkenning voor zijn behulpzaamheid moest forceren. „Hoe goed ken je Mrs. Prince?" vroeg hij rustig, voorzichtig zijn stem zodanig intonerend, dat er een duidelijke waarschuwing in school. „Wat bedoel je?" Hij zag, dat hij had gewonnen. „Ga even zitten. Als je met Julia Tredway Prince gaat praten, moet je een paar dingen over haar weten." Walling gehoorzaamde half en ging op de punt van het bureau zitten „Wat is er met haar?" „Wel, zoals je weet, werkte ik zeer nauw met Bul lard samen nauw genoeg om een massa dingen te weten De woorden bleven hem in de keel steken toen hij zijn hoofd ophief. Achter Walling, over diens schou der, zag hij dat Avery Bullard naar hem keek vanuit zijn portretlijst met koude strakke ogen. „Wel?" vroeg Walling. Alderson schoof opzij, ging verzitten, probeerde de ogen te ontwijken, maar zij schenen hem te volgen, alsof zij hem wilden verhinderen iets te zeggen over de persoonlijke verhouding die bestaan had tussen Ave ry Bullard en Julia Tredway Prince. „Zij eh, wel, alles wat zij bezit, dankt zij aan Bul lard. Als hij niet gedaan had wat hij heeft gedaan wel, dan zou ze niets gehad hebben zouden de aan delen, die ze van haar vader erfde, geen cent waard zijn geweest." „Dat weet zij, nietwaar?" vroeg Walling ongeduldig. „Ja, dat denk ik wel in zekere zin. Maar zij is net zo als een massa mensen met geld. Zodra ze het eenmaal hebben, vergeten zij waar het vandaan is ge komen. Zij denken dat het hun het recht geeft om wel, wat ik wil zeggen is, dat zij niet dezelfde hou ding tegenover de maatschappij aanneemt als wij, als jij en ik. Het enige ding, dat haar interesseert is haar dividend. Er zijn ogenblikken geweest waarop zij nou, waarop zij het Bullard soms heel moeilijk maak te." Aan het gezicht van Walling kon hij zien, dat hij terrein verloor, terwijl hij stond te stumperen en er niets van terecht bracht, en de ondertoon van onge duld in Walling's stem bevestigde het toen hij zei: „Wat is er dan aan de hand is ze dan niet tevre den met een dividend van twintig percent?" „Nee nee, de laatste paar jaar is het niet zo slecht geweest niet, sinds wij het dividend hebben verhoogd," zei Alderson zwakjes, voelend, dat hij zijn greep verloor. Walling bewoog in de richting van de deur. „Jij gaat dus direct naar Walt toe, nietwaar?" „Alles wat je maar wilt," beloofde hij haastig, zijn stem dwingend in een laatste wanhopige bede om be grip. (Wordt vervolgd) Gif. De Commissie Waterverontreini ging van de Algemene Hengelaarsbond krijgt herhaaldelijk klachten over vergif tiging van wateren doordat men zakken en vaten, waarin zich giftige middelen voor vernietiging van insecten of voor besproeiing van bomen en gewassen be vonden hebben, daarin uitspoelt of uit wast. Niet alleen wordt daardoor de vis stand ernstig geschaad en in vele geval len zelfs vernietigd, doch het vergiftigde water is ook gevaarlijk voor mensen, die ren en planten. Het is zowel voor het vee als voor land- en tuinbouw onbruikbaar. Veeertig jaar raadslid. De gemeente raad van Pijnacker heeft in een buiten gewone vergadering zijn nestor, de heer J. C. J. van der Leeuw (K.V.P.) gehuldigd, die veertig jaar lid i9 van de raad. Bur gemeester J. Vader deelde hem mede. dat hij was benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Jongens pleegden inbraken. Bij een poging tot inbraak in een textielbedrijf te Tilburg werden twee knapen van 15 en 18 jaar op heterdaad betrapt. Zij beken den vijfentwintig inbraken te hebben ge pleegd in Tilburg en omgeving. Daarbij waren nog twee andere jongens van 14 en 15 jaar betrokken. In scholen, woningen en fabrieken zochten zij in de regel naar geld en rookartikelen. In een winkel maakten zij 1.000 buit. Amerikaan veroordeeld. De rechtbank te Zutphen heeft een fotograaf uit New York wegens dood door schuld veroor deeld tot een maand gevangenisstraf. De man reed op 15 juli in een bocht van de Usselkade te Zutphen door een hek, waar na zijn auto in de ongeveer 15 meter lager gelegen jachthaven stortte. Een wielrijd- ster werd meegesleurd en verdronk. Week celstraf. De Rotterdamse recht bank heeft de 50-jarige president-directeur van een naamloze vennootschap uit Den Haag veroordeeld tot een week gevange nisstraf en intrekking van het rijbewijs voor zes maanden. Hij was op de Cool- singel te Rotterdam door de politie aan gehouden, omdat hij onder invloed van sterkedrank zijn auto bestuurde. Advertentie Geen luxe prijzen. Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel. 19706 Buslijn 2-3-4-8-11 Minerva Theater (Heemstede): 20.15 uur Concert en films van Haarlemse Jazz Club. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur: „Alle schijn werpers aan", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Are de Triomphe", 18 jr. Frans Halstheater: Vandaag 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zeg nooit vaarwel", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Het verborgen leven van Wal ter Mitty", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, woens dag en donderdag 14 en 20 uur: „Les Tri- cheurs", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag en donderdag 20.15 uur: „Fanfare", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag tot donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De zwarte orchidee", 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Het Gamma-schrikbewind", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, woensdag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Monopole Theater (Zandvoort): Vandaag en woensdag 20 uur: „Meisjes op bestel ling", 18 jaar. Donderdag 20 uur: „Faust en de duivel", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Huis van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeentelijk bezit en collectie grafiek van jhr. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 10 tot 22 uur: Expositie van teke ningen en schetsen van Rein Dool. Vleeshal: Tot 5 september van 12.30 tot 17.30 uur en van 19.30 tot 23 uur: „Jazz- Journal". DIVERSEN Spaarndam: Tot en met zaterdag 5 sep tember zang- en muziekavonden aan de Westkolk. Aanvang 20 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 28 augustus.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4