Eerste kennismaking met het Nederlands Danstheater De main aan de top „Mijn zoon de minister" door het gezelschap Johan Kaart Agenda voor Haarlem Professor Doka en Robotto 7 Vluchtelingen Reacties Première van film van Vadim afgelast De radio geejt donderdag T elevisieprogramma Joachim Röntgen tot concertmeester benoemd Verrijk uw gezin met een JUNKERRUH gasfornuis Nieuwe Beethoven-Halle door Cameron Hawley Prijsvraag voor jonge grafici en tekenaars WOENSDAG 9 SEPTEMBER- 1959 De filmavond voor de televisie stond dit maal in het teken van het wereldvluchte lingen jaar. De kwaliteit van de vertoonde films was wel de sterkste basis van de propaganda, welke de kijkers tot actief meeleven wilde bewegen. „Kinderen in Korea" vormde de openingstreffer, een goede documentaire over het leed, dat in en door de oorlog ontstaat en dat inzon derheid kinderen hulpeloos en in nood druft achterlaat. De hoofdfilm „Het moe derhart spreekt" behandelt ook al zo'n probleem. Het was nog een film uit de Ealing-Studio's onder regie van Charles Crichton. Een gedegen film zonder een spoor van sentimentaliteit, hoezeer dat monster ook op de loer lag. De kijkers hebben er een mooie en nuttige avond aan beleefd. Beeldschermer Op de televisie-documentaire van 26 augustus, „Erfelijkheid en Geneeskunde", zijn bij de V.P.R.O. zoveel reacties binnen gekomen, dat dr. J; v. d. Bosch, anthropo- geneticus te loeiden, hierop nog graag wil terugkomen. Hij zal dit doen bij de aan vang van het zondagavond-televisiepro gramma van 13 september a.s. (20 uur). Hierdoor wordt de rest van dit program ma 10 minuten opgeschoven. De première van Roger Vadim's film „Les liasons dangereuses" is dinsdag avond op het laatste moment afgelast op bevel van de Franse censuur. Als enige uitleg gaf het ministerie van voorlichting dat de film „in strijd schijnt te zijn met de bepalingen die op het ogenblik van kracht zijn". Volgens regisseur Vadim zou de minister van voorlichting, Roger Frey, de film persoonlijk keuren en zou hij la ter in de week beslissen of de première mag doorgaan. De Franse minister voor cultuur, André Malraux, heeft reeds een exportvergunning voor de film geweigerd. „Les liaisons dangereuses" is gebaseerd op een roman van Ninon de Lanclos, ze handelt over de betrekkingen tussen een oudere man en een jong meisje. HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Gram. 11.45 Langs de Niger, caus. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Jazz- muz. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Twee piano's. 14.30 Gram. 15.00 Logboek 1944, klankb. 15.40 Gram. 16.15 Voordracht. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Promenade-ork. 18.45 Sport- praatje 18.55 Gesproken brief. 19.00 Gram. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Concertgeb.- ork. 20.55 Gevar. progr. 21.25 Orkest, koor en sol. 22.00 Journ. 22.15 Lichte muziek. 22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. uit New York. 23.25 —24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgenge bed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Idem. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Pianospel. 13.40 Gitaarduo. NCRV: 14.00 Lichte muz. 14.25 Radio-philharm.ork. en solist. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 13.15 Sportrubr. 18.30 Tenor en orgel. 18.50 Sociaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. caus. 20.00 Muzikale causerie. 20.15 Metropole-ork. en klein koor. 20.45 Muzikale caus. 21.30 Lichte muz. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Orgelconcert. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.ber. 23.15-24.00 Gram. BRUSSEL. "324 m. 12.00 Amus.imiz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 en 14.00 Gram. 15.30 Oude muz. 15.45 Pianorecital. 16.00 Koersen. 16.02 Engelse les. 16.17 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse lie deren. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Pol. caus. 20.00 Verz.progr. 20.30 De akademie der diskofielen. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en toeristisch nieuws. 22.15 en 22.30 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Gesprekken. 20.50 Diana, toneelspel. Van de uitgeverij Het Spectrum te Utrecht ontvingen wij de volgende deel tjes xiit de Prisma-serie. DE MAN DIE NIET MEEVLOOG door Margot Bennett, uit het Engels vertaald door J. P. D. Baas-Van Dijk. Een goed geschreven, spannend detectiveverhaal. NOODLANDING IN DE WINTER NACHT door de Canadese auteur Law rence Earl, vertaald door C. G. J. van den Brand. Een avonturenroman over een noodlanding in het woeste gebied van Ungava-Labrador. KRISKRAS DOOR AUSTRALIË van Bill Beatty, vertaald door J. E. L. Stof fers. Beatty heeft op zijn speurtochten Australië beter leren kennen dan ver moedelijk enig ander onderzoeker en hij vertelt er boeiend over. Onder andere komt men wat te weten over de beste spoorzoekers ter wereld, de volbloed Austraal negers. ALLE HENS AAN DEK door Fred Schmidt, uit het Duits vertaald door Jan van Rheenen. Een boek over zee en zei len, geheimzinnige scheepsverdwijningen, verlaten schepen op open zee en span nende zeegeschiedenissen. Het boekje is geïllustreerd met foto's, tekeningen en een kaart. DE MOORD MET HET SCHEERMES door John Dickson Carr, uit het Engels vertaald door C. E. van der Heijden. Een nieuw detectiveverhaal van deze boeiend schrijvende auteur. CHANTAGE door Andrew Garve, ver taald uit het Engels door mr. G. P. J. de Kerf. ZOALS MEN ZICH ongetwijfeld herinnert, hebben in de loop van het vorige sei zoen enige vooraanstaande dansers en danseressen zich nogal geruchtmakend van het Nederlands Ballet afgescheiden. Vooral psychologisch is hun gedrag heel goed te verklaren. In beweegredenen van artiesten buiten het toneel behoeven wij ons echter niet te verdiepen. Onze aandacht behoort uit te gaan naar wat zij aan gene zijde van het voetlicht presteren. Nu zij zich hebben verenigd in een nieuw gezel schap, dat als Nederlands Danstheater onder leiding van Benjamin Harkarvy dins dagavond in de Utrechtse Schouwburg onder luide bijval debuteerde, zullen wij dit bestaan in zelfstandigheid ook artistiek moeten rechtvaardigen. Het zou onrecht vaardig zijn op grond van het thans gepresenteerde daaromtrent reeds een uitspraak te doen. Het begin voor een kleine (uit zeventien leden bestaande) groep zonder sub sidie is uiteraard heel moeilijk. Het repertoire moet geheel opnieuw worden opge bouwd. Voorlopig moet men het stellen met enthousiasme en vaktechnische be kwaamheid. HET DOET WAT zonderling aan in het zeer fraaie programma het eerste deel van een „pocket"-boek met vele knappe, doch weinig met ballet te maken hebbende foto's van Ed. van der Elsken de vol gende beginselverklaring te lezen: „Het Nederlands Danstheater treedt aan voor zijn eerste seizoen. Welk een wereld van gedachten, idealen en hoopvolle verwach tingen gaat achter deze simpele woorden schuil". Naïevere overschatting is haast ondenkbaar. Ernstiger is evenwel, dat er op de planken nauwelijks één dansante gedachte zichtbaar werd. Er was onge twijfeld veel reden tot waardering, maar die werd in hoofdzaak ingegeven door deugdelijke geschooldheid binnen traditio nele grenzen. Men mag zich met enige be zorgdheid (voor hun toekomstig welzijn in kunstzinnig opzicht) afvragen, wat er te recht zal komen van de werkelijk begaaf den zonder de leiding ener stimulerende persoonlijkheid, aan wier vleugels zij zich hebben onttrokken. OM TE BEGINNEN stelde Rudi van Dantzig danig teleur met zijn „Giovinez- za" op twee concerten van Antionio Vi valdi in een aankleding door Toer van Schayk, die kennelijk iets met de late re naissance te maken wilde hebben. Het al dus stilistisch wonderlijk samengestelde geheel, waarvoor enkele dichtregels van Lorenzo de Medici over luchtige jeugd en komende onzekerheid de inspiratie lever den, maakte een vrij saaie en zoetelijke in druk. Bij het weerzien in Haarlem, hal verwege deze maand, hoop ik er dieper op in te gaan. Een andere noviteit is gele verd door Hans van Manen, wiens juve niele „Feestgericht" destijds gemaakt in opdracht van de gemeente Amsterdam voor de Nederlandse Opera een vlotte reprise beleefde. Met „De maan in de tra peze" op muziek van Benjamin Britten heeft Hij blijkbaar zijn affiniteit willen be wijzen met Roland Petit, bij wie hij bin nenkort gaat werken. Het is althans een emotioneel gekleurde pas-de-deux over een clown, die in een gedroomde ontmoeting met Vrouw Luna zijn begaafdheid als min naar wil bewijzen. Organisatorisch zit dit spel met de erotische illusie nogal vreemd in elkaar, maar het eigenlijke duet werd met suggestief elan door Marianna Hila- rides en Jaap Flier vertolkt. De winst hier van was in ieder geval, dat Hans van Ma nen bewees een vindingrijk gebruik van goed materiaal te kunnen maken. Dat kan wat beloven. NIEUW voor ons land is tevens de lich te suite „Four times six" op muziek van Walter Mourant, die Benjamin Harkarvy vervaardigde tijdens zijn Canadese en gagement als balletmeester. Het is een in volledige pretentieloosheid tamelijk geraf fineerde pikanterie, bestaande uit vier va riaties en men moet zeggen: volgens de regels van de compositiekunst behandeld op het flirtmotief. Men kent dit soort grappigheid wel, men heeft op de terug keer daarvan niet zitten wachten. Hoog tepunt van de voorstelling was begrijpe lijkerwijze het bravourenummer uit „Don Quichote" naar Marius Petipa, vooral dank zij de schitterende inzet van dit duet door Marianna Hilarides, die trouwens schittert in alle zettingen. Martin Schee pers, gejaagd in zijn solistisch aandeel, gedroeg zich als vanouds als een betrouw bare en zeer hoffelijke partner. Uit het volgende van de vier programma's, die men dit seizoen wil uitbrengen, zal wel licht duidelijker blijken wat dit „dansthea ter" wil zijn. David Koning Marianna Hilarides en Jaap Flier in „De Maan in de Trapeze" van Hans van Manen naar een gegeven van Henry Miller. Rotterdams Kamerorkest Joachim Röntgen is met ingang van 1 september benoemd tot eerste concert meester van het Rotterdams Kamerorkest. Joachim Röntgen is een van de zes zonen van Julius Röntgen. Hij werd op 27 okto ber 1906 te Amsterdam geboren. Tien jaar lang neeft hij onder leiding van dr. Her mann Scherchen de functie vervuld van eerste concertmeester van het Stedelijk Orkest te Winterthur (Zwitserland). Vele malen werkte hij mede in het door Arturo Toscanini speciaal samengestelde orkest voor de Nationale Festspiele te Luzern. In 1939 werd hij hoofdleraar voor viool en samenspel aan het Koninklijk Conserva torium in Den Haag. Later richtte hij het Röntgen-Kwartet op. DE NEGEN MUZEN Oberammergau. De verdeling van de rollen voor de Passiespelen 1960 in Ober ammergau is voltooid. De Christusrol gaat naar Anton Preisinger, 47 jaar oud, die dezelfde rol in 19.50 speelde. Hij won met een kleine meerderheid van de 20-jarige Helmut Fischer. De voornaamste vrouwen rollen zullen worden gespeeld door twee 21-jarige typistes. Irmgard Dengg krijgt de rol van Maria en Anneliese Mayr zal Maria Magdalena spelen. In totaal werden 125 spelers uitgekozen. Het Concertgebouworkest. De eerste concerten die het Amsterdamse Concert gebouworkest in de Septembre Musical te Montreux heeft gegeven zijn een groot succes geworden. De dirigenten Antal Do- rati, Rafael, Kubelik, Karl Böhm en Paul Klecki en het orkest hebben zich goed aan de akoestiek van de zaal weten aan te passen. De belangstelling van het publiek is enorm. Honderden mensen die geen plaatsbewijs konden bemachtigen, luisterden buiten naar de klanken uit de radiokamer. Jozef Cantré. In Breda is een tentoon stelling geopend van houtsneden en teke ningen van de Vlaamse overleden kunste naar Jozef Cantré. Advertentie (Van onze correspondent in Bonn) De Westduitse bondspresident prof. Theodor Heuss trad gistermiddag voor de laatste maal in zijn huidige functie in het openbaar: hij opende de nieuwe en bijzonder fraaie Beethoven-Halle op de linker Rijnoever te Bonn. Voor Heuss ein digt zaterdagavond te middernacht zijn tienjarig presidentschap, vier uur tevoren zal hij voor de laatste maal als president een radio-rede houden. De burgemeester van Bonn maakte bekend, dat er ter ere van de opening van het theater een Beet- hovenprijs ter beschikking zal worden ge steld, die elke twee jaar zal worden uit gereikt voor een nieuw muzikaal werk. De Beethoven-Halle kost 9,5 miljoen mark. Nadat in 1943 en 1944 tijdens lucht aanvallen de oude houten Beethoven-Halle uit 1871 totaal verwoest was schreef men vijf jaar geleden een wedstrijd uit voor een nieuw gebouw. De toen 28-jarige ar chitect, Siegfried Wolske, kwam daarbij uit 108 inzenders als winnaar uit de bus en volgens zijn plan is ook het nieuwe pronkstuk van Bonn gebouwd. Uiteraard is het gebouw van de laatste snufjes voorzien, zowel op akoestisch als op ander gebied. In de grote concert- of toneelzaal kunnen 1430 mensen zitten, in andere zalen van het gebouw is nog plaats voor een kleine duizend bezoekers voor lezingen, kamermuziek en dergelijke. Het was avond, het werd stil in de stad. De bediende van een koffiehuis had zijn laatste klanten zien vertrekken en maakte aanstalten, de zaak op te ruimen. Met stoffer en bezem ging hij de as onder de tafeltjes wegvegen. Maar toen hij bij een tafeltje in de ene hoek kwam., schudde hij het hoofd. Hij nam het tafelkleedje en zag daarop hele rijen cijfers staan, met potlood op het linnen gekrabbeld. „Dat is natuurlijk weer van de prof!", mompelde hij. „Altijd weer aan het rekenen! Je hoeft nooit te vragen wie heeft hier gezeten!" 23 Door de exploitatie van zijn talent vrij wel alleen af te stemmen op het commer ciële succes heeft de acteur Johan Kaart bij afwezigheid van creatieve mede werkers zichzelf aan langzamerhand onoverkomelijke beperkingen onderwor pen. Het wordt hem steeds moeilijker, ge steld dat hij daaraan behoefte zou heb ben, iets nieuws te ondernemen. Hij moet doen wat er van hem wordt verwacht. Uiteraard is dit in soortgelijke termen al eens eerder gezegd, want na iedere pre mière door zijn gezelschap krijgt de criti- sche toeschouwer sterker de indruk van een vermeerderde inspanning om een ge bleken voorkeur te bevredigen. Wie in het theater met geen andere dan zakelijke oogmerken iets wil bedrijven, ondervindt des te sterker de tegenwerking der econo mische wetten, die gelden in ieder produk- tieproces. De vermaaksindustrie is aange wezen op een uitermate passief reagerend publiek, dat slechts genoegen neemt met wat het kent of aangeprezen kreeg. De ge volgen worden steeds opvallender zicht baar door het geforceerde karakter der vertoningen. Enfin, voor dit seizoen heeft Johan Kaart andermaal een oude troef in han den genomen om te proberen de winnen de partij te zijn in wat ten slotte een gok spel blijft. Dinsdagavond kon men aldus in het Minervatheater te Heemstede ik zag de voorstelling enkele dagen geleden in Concordia te Bussum de kennismaking hernieuwen met „Fiston" van de Franse boulevardschrijver André Birabeau, welk blijspel uit 1936 als „Mijn zoon de minis ter" voor het voetlicht werd gebracht. De spelers zijn er niet in geslaagd deze be minnelijke satire op de praktijk van de democratische regeringswijze aan haar reputatie te laten beantwoorden. Ten hoogste beleefde men in de zaal enig en slechts enkele keren door luidruchtigheid kenbaar plezier om het komieke van de door vernuftige omkering ontstane situa ties. Menigeen zal zich van vroeger herin neren, dat het hier gaat om een nog be trekkelijk jonge politicus, die bij de aan vaarding van zijn hoge regeringsfunctie tot de ontdekking komt, dat zijn bode ten departemente zijn vader is, de eerste man van zijn fortuinlijk hertrouwde moeder- met-ambities. Na een aantal malle ver wikkelingen en een sentimenteel intermez zo worden de rollen in zoverre omgedraaid, dat de bode minister wordt en de zoon bij de vader moet aankloppen om een lucra tieve betrekking te krijgen. Men kon dit stuk thans moeilijk als een politieke poppenkast waarderen, omdat bij deze reprise nu juist de marionetten waren weggelaten: de door Birabeau aan gestelde chefs-de-bureau zijn namelijk door Johan Kaart om redenen van bestedings beperking ontslagen. Er zijn trouwens nog meer figuren uit de rolverdeling geschrapt, welke zuinigheid ook nu de toch al niet overdadige wijsheid bedroog. Wat er res teerde was een vrij flauwe zedenkomedie, die zonder enige finesse werd opgevoerd. De bezetting van de gehandhaafde par tijen bleef vrijwel zonder uitzondering onvoldoende, de vaart van de vertoning werd door' het vele overschakelen naar 102. „Het is heerlijk je hier te hebben in een tijd als deze" voegde Dudley eraan toe met een stem als van een bisschop. „Ik ben blij, dat je kon komen, Geor ge, blij, dat je het zo kon regelen." „Meer, dan ik had durven hopen," zei Shaw. George Caswell voelde zich warmer worden bij hun dankbaarheid. Aardige kerels, die twee., begrijpend en vol zorg.juist de goede houding. „Ik wist niet, of ik iets zou kunnen doen, waarschijn lijk niet maar het vliegtuig was beschikbaar, en daarom dacht ik dat ik beter even kon komen voor het geval ik van dienst zou kunnen zijn." Wat had Shaw bedoeld met „iets onverwachts, dat vanmorgen was opgekomen"., zou Pilcher hem opge beld hebben? Ja, dat was best mogelijk.. Pilcher ken de Shaw. maar het was nu niet het ogenblik om daar over te beginnen. „Ik stel voor dat we naar de club gaan en daar een hapje eten," zei Dudley, met een stem die zorgeloos klonk vanonder de mantel van droefheid. „Ik wou, dat dat kon," zei Caswell onzeker, „maar ik heb Miss Martin al opgebeld en zij is op weg om mij te komen halen. Ik wist niet zeker, wif? ik zou kun nen bereiken en daarom belde ik haar het eerst op en er zijn nog een paar kleinigheden, die ik even met haar wil nagaan." „Nu, dat is eenvoudig genoeg," zei Dudley. „We ne men haar mee naar de club. Helemaal niet gek, dat drie mannen een secretaresse meenemen om te lun chen." De opmerking scheen kennelijk bedoeld om de stem ming wat op te vrolijken, maar George Caswell vond ze getuigen van twijfelachtige smaak. Toch was het geen slecht idee. Eens had hij in New York zijn se cretaresse meegenomen om te lunchen en dat was heel nuttig gebleken. Een secretaresse was heel belangrijk voor het hoofd van welke onderneming ook in vele opzichten bijna zo belangrijk als een onderdirecteur en het was van het grootste belang, dat zij volledig op de hoogte was van zijn mening. „Akkoord, Loren?", vroeg Dudley „Ja, natuurlijk", zei Shaw, maar zonder enthousias me. „Zij zal het ook op prijs stellen', zei Dudley. „Ja ongetwijfeld. Het is waarschijnlijk een enorme klap voor haar geweest zij en meneer Bullard stonden elkaar zeer na geen wonder na al die jaren. Goed voor haar om haar mee uit te nemen en haar een goede lunch te geven. Ze is misschien nog nooit van haar le ven in de club geweest". George Caswell deinsde inwendig een beetje terug en met enige voldoening merkte hij, dat Shaw blijkbaar zijn tegenzin deelde tegen Dudley's praatzucht. Natuur lijk, dat moest je op de koop toe nemenhoorde bij het verkoperstype.... maar het was goed om te weten, dat Shaw een man was met onderscheidingsvermogen. Zij waren juist het pleintje voor het luchtavengebouw afgelopen, toen een grijs-groen Fordje het hek indraai de, het pas opkwam en grint-opspattend tot stilstand kwam bij de afrastering. „Daar heb je haar", zei Dud ley, naar voren komend om haar te begroeten bij het uitstappen. „Wel kindje, dat gebeurt je niet elke dag dat drie knappe heren op je staan te wachten om je mee uit lunchen te nemen!" Uit de geschrokken blik op haar gelaat maakte George Caswell met genoegen op dat ook Erica Martin iemand van distinctie was. Dat was een eigenschap, die hij altijd van zijn secretaresse had verlangd. Millburgh, Pennsylvania 12 u. 40 n.m. MARY WALLING wachtte en was zich, als zo vaak, bewust, dat wachten zo'n groot deel van haar leven uit maakte. Het scheen haar toe, dat zij altijd wachtte wachtte op een telefoontje van Don, wachtte op zijn thuiskomstwachtte tot hij haar iets zou zeggen haar de dingen zou vertellen, die zij moest weten als zij het leven met hem wilde delen. Dat delen was be langrijkde kern, het doel, het diepste wezen van haar liefde.maar was het het zijne? Zij kon er maar niet achter komen. Het gebeurde zo vaak, dat hij zich helemaal in zichzelf opslootdat het mede-delen een gilnst was, die met tegenzin werd verleend, dat je het nauwelijks delen kon noemen. Waarom kon Don zich niet realiseren, dat zij hem zou kunnen helpen, als hij haar dat toeliethem helpen met wat hij niet zonder haar kon doen? Nee, niet voor zijn erkentelijkheid, niet voor zijn dank.het gaf zelfs veel meer voldoening om hem te helpen zonder dat hij het wist, dat hij geholpen werd. Dan was het pas een zuivere gift uit liefde. Ja, dat was liefde.... het geven maar de gave moest welkom zijn. Ik denk te veel, dacht zij en ging toen voort met denken. Haar vingers pakten automatisch zijn sokken uit de mand, zochten de paren bijeen, rolde ze op tot zachte ballen, die zij in de bovenste lade van zijn kast legde, in drie liniaal-rechte rijengrijs, blauw, zwart netjes, ordelijkhelemaal niet zoals Don. Maar hij kon het wel zijn, als zij hem maar mocht helpen! Zij kon zo veel voor hem doenzijn verwarde ge dachten ontrafelen, op rechte rijen leggenhem laten denken zonder die verschrikkelijke onrustzonder de verwarringzonder de twijfel en de angsten. Maar op die ogenblikken wilde hij haar juist altijd het meest buitensluitenwanneer hij haar het meest nodig had zoals vanmorgen toen ze gesproken hadden over Avery Bullard en wie zijn opvolger zou worden. Zij was verder gegaan dan ooit tevoren om hem te dwingen met haar te spreken, en zelfs toen had hij zijn gedachten niet helemaal willen bloot leggen en haar de angst laten mee-delen, die zij aanwezig wist. Als hij haar maar het kleinste houvastde kleinste kans wilde geven! Zij had hem kunnen vertellen dat er geen reden was tot bezorgdheiddat hij niet afhankelijk was van Avery Bullard. dat hij zijn eigen kracht had veel meer kracht dan hij zich ooit scheen te realiseren. Hij had Avery Bullard niet nodig! Alles wat hij van een ander nodig had, was slechts hetgeen zij hem zo ge makkelijk kon geven. Mary Walling sloot de la toen zij het gekras van ban den op het tuinpad hoorde. Het was een geluid, dat even karakteristiek was als het geluid van zijn voetstappen en zij haastte zich naar de voordeur. Zijn arm ging om haar schouder. Er was vanmorgen iets met hem ge beurd! Ze kon het voelen in de gespannenheid van zijn spieren, in de sfeer van vertrouwelijkheid, die van hem uitstraalde. „Heeft Mrs Prince al opgebeld?", vroeg hij scherp, terwijl zijn stem plotseling de intimiteit scheen te ont kennen, die even tevoren scheen te zullen ontstaan. „Mrs Prince?" (Wordt vervolgd) kalme kluchtigheid geremd tot een wei nig opwindende sukkelgang. Daar had vooral Kaart zelf schuld aan, die een voor zijn doen nu ja, altijd heeft hij „ergens" wel „iets" nogal saai en ongenuanceerd voorbeeld stelde. Wilma van Klaveren vond in haar grote scène wel de zuivere toon, maar kon toch niet de illusie van het „lieve vogeltje" geven, dat haar partners blijkens de tekst in haar za gen. Om onhoffelijkheid te voorkomen voor zover deze opsomming niet als zo danig geldt noem ik ten slotte de na men der overige medewerkenden: Tilly Perin-Bouwmeester, Marjo de Vries, Jo han Boskamp, Ton van Otterloo, Nol Sta- nowsky, Jack Wolf, Rudi West en Willem Faassen, in de volgorde van het program ma. David, Koning (Van onze medewerker voor beeldende kunst) Een chemische industrie, die ook druk inkten vervaardigt, heeft voor jonge gra fische ontwerpers een prijsvraag georga niseerd. De bedoeling is te zien wat voor mogelijkheden schuilen in hen, die hun studie aan een der Academies voor Beel dende Kunsten, middelbare kunstnijver heidsscholen of Grafische School in de ja ren 1957, 1958 en 1959 voltooiden en van wie aangenomen kan worden, dat hun naam nog niet die bekendheid verkreeg, welke hun onder meer toegang verleent tot een der beroepsverenigingen van gra fische ontwerpers. Als eis werd alleen gesteld een tekening in drie gegeven kleuren plus zwart, die op een bepaald formaat gereproduceerd kan worden. Zes der beste inzendingen zullen in reproduktie namelijk in het verloop van een half jaar bijgevoegd worden in vak bladen, waarvoor de ontwerpers een hono rarium ontvangen. Naast de kansen, die deze publiciteit opleveren kan, vallen drie prijzen te winnen. Lezers dezer vakbladen kunnen zelf van hun voorkeuren getuigen en wanneer de ze overeenstemmen met die van de jury ontvangen ook zij een beloning. De uit slag wordt dan ook pas na een half jaar bekendgemaakt. Daarna zal een selectie uit de inzendin gen te Amsterdam worden geëxposeerd. Wij hopen dat deze tentoonstelling vol doende de moeite waard wordt om in de ze kolommen op terug te komen. De de deelnemers geboden vrijheid kan verras singen opleveren. De prijsvraag kwam tot stand in overleg met de Stichting „Kunst en Bedrijf". Nieuw dansorkest. Naar wij vernemen zal op 21 september het eerste optreden voor de N.C.R.V. plaatsvinden van het or kest van de 21-jarige Frank Mijts. Het genre dansmuziek is voor deze omroep ge heel nieuw. Naar het zich laat aanzien zal het orkest, dat uit zeventien man bestaat, vanaf 1 oktober geregeld voor de N.C.R.V. te beluisteren zijn. Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: To neelgroep „Ensemble" met „Lady Winder mere's waaier". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur: „This happy feeling", 14 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uür: „Battle Hymn", 14 jaar Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes zonder kamers", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Come Prima", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, don derdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag en donder dag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „De marteling van de nacht", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Ge kruiste zwaarden", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „De geheimzinnige passagier", 14 jaar. Donderdag 20 uur: „Gigi", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 10 tot 22 uur: Expositie van teke ningen en etsen van Rein Dool. DIVERSEN Concertgebouw: 20 uur: Voorlichtings avond over Australië door Gewestelijk Arbeidsbureau. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 4 sep tember).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 7