Horen en zien De man aan de top In^'jverwacMinq Agenda voor Haarlem EXPOSITIES IN AMSTERDAM Venetiaanse filmfestival niet zonder kwaliteit Professor Doka en Robotto 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Kalmpjes aan De radio geeft zondag T el evisie pro gramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma Rijnvaartgeschil nog niet voor het Haagse Hof Particuliere eis van een miljoen tegen de KLM Beschuldigingen inzake ramp van Hugo de Groot De „Mulan-N" verkocht aan India „Femina" (Rotterdam) en „Rève des Dames" (Den Haag) geopend Twee kinderen uit één gezin verdronken Ceta-Bever $0 VLEKKENPASTA GROTE TUBE door Cameron Hawley Burgemeester Van Hall kwam niet op tijd Boeing 707, met mot or pech, landde op Santa Maria Dr. E. C. M. A. Batta overleden ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1959 De N.T.S. heeft het kalmpjes aan ge daan bij haar vrijdagse televisiebeurt: an derhalf uur telereco'rding met niets dan lichte muziek en zang. En hoewel men na deze warme dag stellig geen behoefte had aan zwaaropdehandse t.v.-zaken, zou iets meer niveau en variatie toch wel kom geweest zijn. Niet de aangekondigde zanger Frankie Laine, doch de filmster Betty Hutton was te gast in de tweede Nat King Cole Show uit Amerika en daar zullen de kijkers geen spijt van gehad hebben. Uit haar succesfilm „Annie get your gun" zong Betty, tezamen met Cole, de koddige beurtzang „Anything you can do I can do better", waarin zij haar reputatie als de „gekste gezichtentrekster van Holly wood" tenvolle bevestigde. „The King" zelf schitterde als instrumentalist met en kele bijzonder knappe pianosoli en vocaal met een paar sentimentele „evergreens". De Italiaanse kleinkunstshow „Buone vacanze" werd met vaart en verve ge presenteerd, maar bood weinig hoogte punten. De beste prestaties zag en hoorde men van het Cetrakwartet met verbluf- fend-geraffineerd harmony singing, en van Fausto Cigliani, de Napolitaanse songfes tivalwinnaar 1959 met diens prijslied „Due estelle". De Milanese Scala-bas Mario Pe tri zong met perfecte voordracht en mach tig geluid de negro spiritual „Let my people come" in Paul Robeson stijl en voorts voelen ook de geraffineerde arran gementen van het dansorkest Paolo Ca- vazzini te waarderen. Aan het handige ge bruik van de superimposing (dubbelopna me) en van bijzondere lichteffecten kon de vaderlandse beeldregie een voorbeeld ne men. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenberichten. 8.18 Gevar. progr. 9.45 Geesteliik leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Kerkd. in de Evangelische Broedergemeente. VPRO: 11.45 Berichten uit de kerken. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en S.O.S.- ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. programma voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en solist. 15.20 Voordr. 15.40 Gitaarrecital. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Wat weet u ervan, klankb. 17.15 Nederland sinds 1945, caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Lichte muz. 19.00 Reisbeschrijving met muzikale illustraties. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.50 De vrouwenhater, hoorsp. 21.25 Klankbeeld over Maurice Chevalier. 21.45 Act. 22.00 Koorzang. 22.15 Accordeonspel. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20 Hammondorgelspel. 23.40— 24.00 Strijkorkest. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelspel. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: 9.30 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Idem. 12.15 Hud- sonherdenking in Amerika, report. 12.30 Instrum. octet. 12.55 Liturgie en missie, congres. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg. caus. 13.10 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Kamermuziek. 14.40 Omroepkoor. 15.05 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Ves pers. IKOR: 17.00 Kerkd. 18.00 De Kerk aan het werk, caus. 13.40 Bijbelvertelling. NCRV: 19.00 De Hudsonherdenking in Amerika, report. 19.05 Gram. 19.30 Het évangelie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Promenade- ork. en sol. 21210 Gram. 21.30 De grote vis, hoor spel. 22.25 Lichte muz. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Kamermuziek. 23.45—24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. N. Lammens van Rotterdam-Kralingen (uitzend, van de dienst voor belangstellenden ge houden op 6 september om 7.30 uur). 2.30 Kin- derdienst voor kinderen van 511 jaar. 3.30 prof. dr. J. H. Bavinck van Amsterdam. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sold. 14.00 Opera en belcantoconcert. 15.45 Sport. 17.00 Nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.00 Volks muziek. 18.25 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.20 Italiaanse liederen. 20.35 Mars- en walsmuz. 20.45 Gram. 21.00 Ork.- concert. 22.00 Nieuws. 22.15 en 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG IKOR: 17.0018.00 Documentair progr. en kerk dienst. VPRO: 20.00 Erfelijkheid en geneeskunde, causerie. 20.10 Samba Fantastico, filmprogr. 20.55 Lichte muz. 21.25 Rep. Gezamenlijk progr. van AVRO. KRO, VARA en VPRO: 22.00- 22.30 Sport- actualiteiten. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gvmn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wate'rst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Omr.ork. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Mil. ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.15 Voor de vrouw. 14.45 Pianorecital. 15.15 Tussen mythe en werkelijkheid, caus. 15.30 Gram. 17.00 Cow boys rijden in snowmobiles, caus. 17.05 Gram. 13.00 Nieuws. 18.15 P.S.P., pol. caus. 18.25 Ama- teursprogr. 19.00 Koorzang. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Ein Walzertraum. operette. 21.15 Paul Vlaanderen incognito, hoorspel. 22.10 De Internationale Muziekweek 1959. klankb. 22.40 Act. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursberichten. 23.17— 24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram.- 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.20 Voordr. 11.40 Gram. 11.55 Ork.- conc. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meisjeskoor en instrum. kwin tet. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Me- tropole-ork. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Lichte muz 15.10 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clavecimbelrecital. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. Rijksdelen Overzee: Ontmoetingen met de op gloeiende jeugd in de Nederlandse Antillen, dooi er. F. J. E. Hogewind. 18.00 Orgelspel. 18.30 Man- doline-orkest. 18.50 Cursus Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Muz. caus. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30 Intern, jeugdconcert. 21.10 De eerste loodjes wegen het zwaarst, klankb. 21.30 Intern, festival van Edin burgh: Kamermuz. 22.00 De Kerkin de vakantie, caus. 22.15 Gram. 22.25 Gitaarspel. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.ber. 23.15 Jazzmuziek. 23.4024.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koer sen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Jeugd en muz. 17.35 Boekbespr. 17.45 Franse les. 18.00 Jeugd en muz. (verv.). 18.20 Protest, uitz. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Kamermuziek. 20.40 Kunstkaleidoscoop. 20.55 Kamermuziek, (verv.). 21.30 Amus.muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden VOOR MAANDAG VPRO: 17.00—17.30 Voof de kinderen. IN DE AMSTERDAMSE Bijenkorf wordt tot 20 september een tentoonstelling gehouden van werk van Israëlische schil ders. Men mag van de jonge Israëlische kunst nog niet verwachten dat deze een nationale karaktertrek zou tonen en de organisatoren van deze expositie preten deren dat ook niet. Enig werk is echter wel typisch Joods, tenminste als men het werk van Chagall, waarop het enigszins lijkt, ook zo zou noemen. De in dit geheel overheersende kleur is kenmerkend voor het land van herkomst, maar vergelijk baar met wat in andere landen aan de Middellandse Zee ontstond. Zo moest ik behalve aan Chagall ook denken aan Dufy en Desnoyer. Bij de vertegenwoordig den ontmoeten we geen van de schilders die al eerder, en zelfs meermalen, in Ne derland exposeerden. Israel moet dus blijkbaar over een behoorlijk aantal beel dende kunstenaars beschikken. NIET ZOVER van het Damrak vandaan, aan de Zeedijk in „La Maison du Chat qui pelote" is tot 26 september werk te zien van J. A. Philipszoon, die we zo lang zamerhand wel „schilder-arts" mogen noemen. Nog is het duidelijk dat Philips zoon als schilder de routine van de vak man mist, maar daardoor wellicht is hij ook nooit vervelend. Uiteraard is hij vooral aangewezen op zijn vakanties. Hij maakte echter tussen zijn werkzaamheden als arts door, enige van de aantrekkelijk ste zaken van deze expositie: landschap pen van Buitenveldert en andere gezichten op de stadsrand van Amsterdam, waar hij woont. Philipszoons werk is meestal van een zeer persoonlijke en toch variërende factuur, waardoor we wat betreft zijn beste zaken wel eens even aan Jongkind denken. In wat onhandiger gedaan werk treft toch vaak de visie op zijn onderwerp. Met de jaren werd Philipszoons kleur rijker en royaler van behandeling. JAMMER VOOR AMSTERDAM als het filiaal van de stichting Kunstcontact in de Utrechtsestraat bij het Frederiksplein een tijdelijke expositiegelegenheid zou zijn. Men was gedwongen het als zodanig te aankondigen, maar men zoekt mogelijk heden om er zich blijvend te vestigen. Het publiek loopt er gemakkelijk naar binnen. Er is veel van voldoende kwaliteit te zien. Beneden is er van verscheidene kunste naars werk, dat direct te koop is. Boven is er een viertal zogenaamde eenmansten- toonstellingen. Tot 27 september exposeren Piet Mulders, Maaike Braat, Dick Zwier en Vincent Hamel. Het meest boeiden mij de tekeningen van Hamel en een drietal kleine gouaches van Zwier. Zwier is een uitstekend schilder met een goede smaak. Misschien dat hij te zeer het schilderij als materie als het belangrijkste ziet en zich wat te weinig laat leiden door de steeds variërende natuur. De ontroering, die aanleiding was tot Zwiers composities, is voor mijn gevoel het sterkst overgebracht in de gouaches. Waar de jongere Hamel tot een verwerking kwam van zijn onder werp kan ik de resultaten maar heel wei nig waarderen. Gelukkig gaat het vooral om maar één schilderij en domineren zijn levendige en veelal sterke tekeningen. Maaike Braat moge nogal eens te gerou tineerd werken, zij vertoont toch weer verrassende landschappen. waaronder enkele panorama's mij het liefste waren. De staatssecretaris van Buitenlandse Za ken dr. H. R. van Houten heeft met nadruk tegengesproken dat tussen de Nederlandse regering en de Duitse Bondsrepubliek over eenstemming zou bestaan om het geschil over de Rijnvaart voor te leggen aan het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Dr. Van Houten deelde mede, dat zolang de onderhandelingen met de regering in Bonn over het vinden van een algehele oplossing over de tussen beide landen bestaande vraagstukken nog voortduurt, deze kwestie niet voor het hof zal komen. Het is zeker, niet zo, dat de kwestie op Nederlands initiatief voor het hof wordt ge bracht, zei hij. De Nederlandse regering zoekt in het overleg met de Bondsrepubliek naar een gemeenschappelijke formule over de uitvoering van de Akte van Mannheim, die de Rijnvaart regelt. De besprekingen zuLlen eind september in Bonn worden voortgezet. Dan zullen ook een aantal fi nanciële kwesties aan de orde komen, waar over dr. Van Houten geen nadere mede delingen kon doen. Verandering van omgeving doet haar al tijd goed. Aan de IJsel maakte zij een paar plezierige tekeningen. Piet Mulders verloor met het werken in olieverf te zeer het contact met de inspirerende werke lijkheid en zo prefereer ik ook zijn teke ningen naast enkele toch ook geslaagd te noemen houtsneden. NIET ALTIJD is het bazaarachtige van een schilderijenzaak een aanbeveling; bij Kunstcontact echter maakt dit karakter het binnenkomen gemakkelijker en door de gemiddelde kwaliteit van 't vertoonde kan het verantwoord worden genoemd. Bij mijn bezoek ontmoette ik weer een niet onbekend en fijn portretje van de hand van Sjollema, die zo bezet is door zijn opdrachten voor monumentaal werk, dat men te weinig van hem op exposities ontmoet. Voorts viel Veldhoens grafiek, indertijd geëxposeerd „In 't Goede Uur", me weer op. Namen als Stekelenburg en Nols zijn garanties voor goede kwaliteit. Bob Buys NEW YORK (Reuter) De executeur- testamentair van de laatste wil van Mi chael Samperi, een inwoner van Hartford, in de Amerikaanse staat Connecticut, die in augustus 1958, bij het verloren gaan van de „Hugo de Groot" van de K.L.M. het leven heeft gelaten, heeft deze luchtvaart maatschappij een schadevergoedingseis tot een bedrag van 252.000 dollar (onge veer een miljoen gulden) ingesteld. De executeur-testamentair stelt dat de „Hugo de Groot" te zwaar was beladen en dat de K.L.M. had nagelaten een „gevaar lijk gebrek" in het vliegtuig te verhelpen. De K.L.M. moet. haar repliek binnen twintig dagen indienen. De „Hugo de Groot" is indertijd op 130 mijl uit de kust van Ierland omlaag ge stort. Hierbij zijn alle 99 inzittenden om het leven gekomen. (Van onze medewerker Jan Koomen) LIDO Dl VENEZIA Met het Vene tiaanse festival is een internationaal film festivalseizoen besloten, dat iets minder overladen was dan dat van het vorige jaar, maar dat toch nog te omvangrijk is gebleken. Er waren dit jaar naar traditie grote festivals te Cannes, Berlijn en Ve netië en bovendien was er nu een te Mos kou, dat ditmaal in de plaats van het festi val in het Tsjechoslo waakse Karlovy Vary kwam. Vorig jaar was er ook nog een festival te Brussel, in het kader van de Wereldtentoonstelling. Het festivalseizoen is dit jaar op hoog peil ingezet te Cannes, waar verscheide ne films in vertoning kwamen, die waar lijk grote kunstwerken bleken. Berlijn en Moskou volgden: beide zeer omvangrijke ondernemingen, met meer dan veertig deelnemende landen, waaronder vele met een beginnende cinematografische pro- duktie. Dat laatste houdt in, dat werken, die in artistiek opzicht volgroeid waren, er afwisselden met films, die meer van goede bedoelingen dan van vakmanschap getuigden. In beide steden was het festi val niet slechts een artistieke manifestatie maar tevens een internationale werkbij eenkomst, waarbij honderden kilometers film door de jrojectoren liepen (te Mos kou werden in twee weken tijds meer dan 200 films vertoond!), waarbij allerlei pro blemen van de filmkunst werden bespro ken en waarbij veel gediscussieerd werd. In het streven, de festivals door een ver schillende opzet van elkaar te onderschei den, heeft ten slotte Venetië gekozen voor een kwaliteitsfestival, waarbij niet de kwantiteit der films, maar hun artistieke betekenis beslissend zou zijn. Erkend dient te worden, dat er te Ve netië in de internationale wedstrijd geen enkele film is vertoond, die men als een volledige mislukking moest beschouwen, hetgeen op alle andere festivals nu en dan wel het geval pleegt te zijn. Alle vertoon de films hadden althans in sommige op zichten opmerkelijke kwaliteiten, hetzij dat ze getuigden van volleerd vakman schap, van technische beheersing, van ge voelige artisticiteit of van talenten, die nu nog slechts beloften waren, maar in de toekomst wellicht tot groot werk zullen leiden. Italië zelf verwierf er voor twee van zijn films, II Generale della Rovere (De gene raal Delia Rovere), waarmee Rossellini na verscheidene mislukkingen zijn come back vierde, en La grande Guerra (De grote oorlog) van Mario Monicelli, de gro te prijs, de Gouden Leeuw van Sint Mar cus. Merkwaardig is, dat beide films over de oorlog gaan, resp. de tweede en de eer ste wereldoorlog. Over de juistheid van de onderscheiding dezer films lopen de meningen zeer uiteen: bij het uiteraard Italiaanse publiek in de zaal werd de be kroning met bijval ontvangen en een deel van de pers acht haar terecht gegeven, anderen spreken van een schromelijke overschatting van „doorsnee-films". Met de toekenning van de speciale prijs van de jury aan de Zweedse regisseur Ing- mar Bergman voor zijn regie van Ansik- tet (Het gelaat) is stellig iedereen het eens. De schepper van deze speelfilm over „to venarij", „hekserij", hypnotisme enz. be hoort tot 's werelds grootste cineasten, die reeds op tal van festivals zijn werken onderscheiden zag. Als een film van Bergman op een festival wordt vertoond, kan men er haast zeker van zijn, dat zij een prijs in de wacht sleept! Verwachtingen toch beschaamd Een festivalsseizoen dat toch nog te om vangrijk is gebleken, schreef ik in de aan hef van dit artikel. Dat het te omvangrijk is geweest, is juist te Venetië gebleken. Voor een „kwaliteitsfestival" is het name lijk niet voldoende, dat er geen films on der de middelmaat vertoond worden; men verwacht daar bij een wereldproductie van vele honderden films per jaar, althans een aantal héél belangrijke werken. Die waren er niet of nauwelijks, omdat bij vo rige festivals in dit seizoen het vet al van de soep geschept was. Zo blijft dus het pro bleem bestaan, waaraan men in de krin gen van de filmproducenten al sinds jaren zonder veel succes doktert: hoe men de festivals, die slechts kunnen bestaan als de producenten meewerken, maar die toch deze producenten uit de hand dreigen te lopen, op peil kan houden. Met minder dan vier festivals per jaar zal het moeilijk gaan, omdat die vier zo langzamerhand burgerrecht hebben ge kregen. De filmwereld is vermoedelijk al blij als het bij deze vier blijft en niet ook de vele kleinere festivals op tal van ande re punten van de aardbodem gaan staan dringen om door de producenten als „A- festival" erkend te worden. Advertentie Zo heef dit toelichtend en geruststel lend Doktersboek.dat gratis is in gesloten bij een Babyderm Set, waarin alles voor een vorstelijke verzorging van Baby's tere huidje. Het Nederlandse m.s. „Mulan-N", dat een laadvermogen heeft van ongeveer 1200 ton en verleden jaar werd afgebouwd bij de Arnhemsche Scheepsbouw mij. te Arn hem, heeft deze week zijn technische proefvaart gemaakt. Daarna is het door Mulder en Reitsma n.v. te Rotterdam ver kocht aan reders in India. Professor Doka ivas een zeer geleerd man. In zijn studeerkamer, die rondom vol stond met boekenkasten, zat hij dagelijks uren en uren te studeren in allerlei moei lijke boeken. Want weet jeeen mens kan verschrikkelijk knap zijn en veel welen, maar hij kan altijd nog meer leren en nog meer wijsheid opdoen. Zo was het ook met de professor Altijd maar was hij aan het denken en onderzoeken en lezen; en dat is soms nog vermoeiender dan zware bomen omhakken, hoor. Maarde geleerde ivas ook verschrikkelijk verstrooid! Soms liep hij wel een kwartier lang te zoeken naar zijn bril, dieop zijn voorhoofd geschoven zat. 89 In de Ahoy-hal te Rotterdam heeft de echtgenote van de burgemeester, me vrouw J. M. van Walsum-Quispel de 13e Femina geopend. In een toespraak zei zij onder meer dat de Nederlandse huis vrouw uiterst punctueel is. In de meeste gezinnen gaat alles met de regelmaat van de klok. Het gevaar bestaat dan echter dat er een zekere sleur komt. Het is, aldus mevrouw Van Walsum, goed zich eens te verfrissen, zich eens te ontspannen. Zij vond het een grote verdienste van de or ganisatoren van de Femina dat. zij bij de inrichting van de beurs een speelse fanta sie paren aan zakelijke stiptheid. Er is dit jaar een record aantal deelne mers op deze damesbeurs, waar onder meer een plastic huis bestaande uit drie kamers, badkamer en keuken, te zien is In dit huis is vrijwel alles van plastic ook het meubilair. In de Houtrusthallen in Den Haag open de Emilio Schuberth. de Italiaanse mode koning, de „Rève des Dames", in tegen woordigheid van de Westlandse druiven- prinses en haar beide hofdames, de ver tegenwoordigsters van vrouwenverenigin gen en van Luva, Marva en Milva. „Het is de bedoeling van deze exposi tie dat de vrouw haar huishoudelijke be slommeringen even onderbreekt om een uurtje in een droomland te vertoeven, waar zij alle artikelen vindt, die haar zin voor schoonheid strelen", zei de voorzit ter van hét uitvoerend comité. En daarna kreeg Emilio Frederieo Schuberth het woord voor zijn speech. Een speech, die bestond uit de woorden: „Danke schön, danke schön, vielmals". Hierna werd het druivenpaviljoen geopend, waarbij de druivenprinses een fraaie rede afstak en de lof zong van de vruchten van het West- land. In Berlikum (Fr.) zijn gisteren twee jonge kinderen van het gezin A. Dusselaar in de vaart achter achter de ouderlijke wo ning gevallen en verdronken. De slachtof fertjes zijn een meisje van twee jaar en een jongetje van drie jaar. Toen de moeder zich realiseerde, dat zij de kinderen al geruime tijd niet meer had gezien, ging ze op onderzoek uit. Tot haar grote ontsteltenis zag zij het tweetal in het water drijven. Arbeiders van een in de na bijheid staande fabriek slaagden erin de drenkelingetjes op het droge te brengen, waarna met behulp van zuurstofapparaten kunstmatige ademhaling werd toegepast. De levensgeesten bleken echter reeds te zijn geweken. Het gezin Dusselaar heeft nog één kind, dat gisteren juist één jaar werd. Advertentie 105. Hij liet Dudley de autobewaker betalen en hij merk te dat hij hem liet wisselgeld van een dollar liet hou den. Geen wonder dat zijn onkostennota altijd zo hoog was! Dudley was een dwaas.heel goed als verkoopleider, maar in de topleiding zou hij nooit voldoen. God zij dank had hij zijn hoofd niet verloren en hem het plaatsver vangend directeurschap aangeboden! Hij zou dat nodig hebben om Walling's stem te krijgen. Maar hij moest Dudley ook vasthouden. Er was geen tijd geweest om een toezegging van hem op kantoor te krijgen., er moesten toen te veel andere vragen beantwoord worden. Had Dudley hem de waarheid verteld., de volle waar heid? Zou Alderson werkelijk zo ver gegaan zijn als het scheen om dat telefoontje van Pearson onder zich te houden, zodat hij Dudley aileen kon ontmoeten., als hij het directeurschap niet wenste? Natuurlijk wilde hij het! Hij had Dudley opgewarmd., of stond Dudley te liegen? Was het mogelijk dat Dudley geen trekpop was van Alderson en Walling.dat zij hem gestuurd hadden om te Opnieuw bedacht hij als een man die een gevaarlijk wapen door zijn handen laat glijden, hoe gemakkelijk het was om zeker te zijn van de stem van Dudley. Hij hoefde maar twee woorden uit te spreken.een naam. de naam naast een brievenbus van een flatgebouw in Chicago., en Walt Dudley zou in zijn macht zijn. Kon hij het doen? Als het zover zou komen, dat alles af hing van Dudley's stem, zou hij dan tegenover iemand, zelfs hardop tegen zichzelf, kunnen toegeven, dat zijn afschuwelijke nieuwsgierigheid hem tot de weerzinwek kende daad had gedreven om Dudley die avond door Chicago te volgen., dat hij zich in een donkere portiek aan de overkant van de straat had verborgen en naar de schaduwen op het dichte gordijn had staan kijken? Loren Shaw huiverde, verdrong de gedachte uit zijn brein in het bewustzijn, dat hij het toch nooit zou kunnen doen. Door de verleiding te weerstaan, had hij ze to taal doen verdwijnen. Op onverklaarbare wijze kwam de gedachte aan George Caswell bij hem op en daar wer den ze het uitgangspunt van een geweldige voldoening gevende overwinning. George Caswell was een gentle man. de Caswells van Long Island., maar niet meer gentleman dan Loren Shaw. 1 u. 47 n.m. George Caswell vond Erica Martin een plezierig open hartig iemand en hij oordeelde dat het geen kwaad zou doen om haar de vraag te stellen, die hem op de lippen brandde. „Wat ik u wilde vragen, miss Martin, weet u misschien of er vanmorgen uit New York is opgebeld door een zekere meneer Pilcher?" „Nee, daar weet ik niets van," antwoordde zij prompt, „maar dat wil nog niet zeggen, dat er niet zo iemand heeft opgebeld. Als u wilt kan ik het boek in de telefoon centrale laten nazien. Er wordt aantekening gehouden van alle interlocale gesprekken." „O, dat is niet nodig begon hij te zeggen, maar plotseling veranderde hij van gedachten. „Zou het veel moeite zijn, Miss Martin?" „Helemaal niet. Ik hoef alleen maar even op te bel len. Wilt U het direct weten?" Hij aarzelde. „Ik wil U geen last bezorgen, maar het zou nuttig kunnen zijn, als ik het wist vóór we bij Mrs. Prince aankomen." „Het benzinestatioh daar op de hoek heeft waarschijn lijk wel telefoon," zei ze en stuurde haar wagen het zijpad op om te stoppen. „Was de naam Pilcher?" „Ja Bruce Pilcher." Hij keek naar haar door het raam en hij voelde een ongewone dramatische spanning, toen hij haar de ver binding tot stand zag brengen en wachten op de in lichting. „Er waren vanmorgen geen telefoongesprekken van een zekere meneer Pilcher in New York," zei ze toen ze bij de auto terugkwam. „Ook waren er geen uit New York van onbekende personen, behalve één be stelling. Die zal het wel niet geweest zijn." „Nee, het zou in elk geval een gesprek voor één van de leidende figuren van de maatschappij zijn geweest misschien meneer Shaw of Alderson." „Zo'n gesprek is niet op de telefooncentrale door gekomen." „Ik dank U zeer voor de moeite, Miss Martin." „O, niets te danken Mr. Caswell." Terwijl zij de straat uitreden, kreeg hij steeds meer het gevoel van ontspanning, steeds meer de indruk, dat hij zich voor niets had laten opjagen. Hij had voor zijn vertrek al behoren te weten dat Pilcher zich, zodra hij van zijn woede zou zijn bekomen, zou realiseren, dat hij er toch niets aan kon doen. Het was niet meer dan één van die holle bedreigingen geweest, die zo veel mensen uiten in de hitte van de strijd. Daarna verga ten zij ze altijd. En Pilcher waarschijnlijk ook. Toch zou het niet gek zijn misschien om het incident hier vanmiddag te vermelden., niet alle details natuurlijk, maar net genoeg om er zeker van te zijn dat Pilcher geen kans meer zou maken als hij zo gek was een poging te wagen. Bovendien zou dat een zekere recht vaardiging geven voor zijn reis. Het was duidelijk, dat hij vandaag toch niet meer zou kunnen bereiken. Tij dens de lunch was wel gebleken, dat noch Shaw noch Dudley dacht over een nieuwe directeur. Hun ge dachten waren nog te veel vervuld van Avery Bullard. al die verhalen, die Dudley over hem had verteld. Eri ca Martin's stem verbrak de stilte. „Daar is Mr. Wal ling!" Zij stopten achter een andere reeds geparkeerde auto en, opziende bij haar woorden zag hij de Wallings door het hek in de witte muur lopen. Haar vreemd juichende toon deed hem naar haar kijken. Haar ogen schenen door de muur te willen kij ken. „Miss Martin?" Zij schrok op uit haar afgetrokkenheid. „Ja?" „Er is nog iets, dat ik U wilde vragen voordat wij binnen gaan. Het is een vraag, die misschien niet ge heel geschikt is voor dit moment zo kort na de dood van Mr. Bullard maar U wilt wel ervan overtuigd zijn, dat ik met mijn vraag niet de bedoeling heb on eerbiedig te zijn. Het is echter mogelijk dat ik de eerst- volgen de dagen geen kans meer krijgt met U te spre ken." „Natuurlijk, Mr. Caswell." De belangstelling, die uit haar ogen sprak, stelde hem gerust en hij ging voort: „Zoals U weet ik ben ervan overtuigd dat U evengoed van de zaken van Mr Bullard op de hoogte bent als mijn secretaresse is van de mijne was Mr. Bullard bezig de juiste man uit te zoeken voor de functie van plaatsvervangend direc teur." (Wordt vervolgd) De burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, is donderdagavond niet in New York aangekomen, zoals in zijn be doeling heeft gelegen. De Boeing-707 van Pan American World Airways, die woens dagavond om zes uur van Le Bourget (Pa rijs) vertrok met bestemming Néw York, kreeg onderweg technische moeilijkheden met een der motoren, waarna de gezag voerder besloot naar Santa Maria uit te wijken. Onder slechte weersomstandigheden heeft de Boeing daar een goede landing gemaakt. Van New York uit werd een an der vliegtuig naar Santa Maria gestuurd om de gestrande passagiers te halen. De burgemeester van Amsterdam, die met zijn echtgenote donderdagmiddag drie uur met het K.L.M.-vliegtuig naar Pa rijs was vertrokken, maakte van de ver binding via Parijs gebruik om nog dezelfde avond in New York te kunnen zijn, voordat Prinses Beatrix, aan boord van de „Rot terdam" in New York zou aankomen. Thans miste de Amsterdamse burgemees ter de aankomst van Prinses Beatrix en een deel van het verdere programma, dat voor vrijdag was vastgesteld. In de ouderdom van 76 jaar is te Maas tricht overleden dr. E. C. M. A. Batta, oud-referendaris bij het departement van Justitie in Nederlands-Indië en voorzitter van het Limburgs Geschied- en Oudheid kundig Genootschap te Maastricht, «dat onder zijn leiding is uitgegroeid tot een der voornaamste provinciale organisaties op het gebied van historie en oudheidkun de met een rijk voorzien kunst- en oud- hedenmuseum. In zijn geboortestad Maastricht bekleed de dx-. Batta zeer vele leidende functies, on der andere op het gebied van onderwijs, openbare leeszalen, kunstbezit en muziek onderwijs. Stadsschouwburg: Vandaag en zondag 20 uur: Rotterdams Toneel met „Twee op de wip". Grote Kerk: Van 15.30 tot 16.30 uur beiaardbespeling door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur: „Het meisje in de tijgerkooi", 14 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Sterren stra len overal", alle leeftijden. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De clown van Circus Krone", alle leeftijden. Lido Theater: Vandaag 19.30 uur, bon dag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank", alle leef tijden. Zondagochtend 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met vrijdag 14 en 20 uur behalve donderdag): „Overval in de Paci fic", 14 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „De twaalf gezworenen", 14 jaar/ Minerva Theater: Vandaag en zondag 19 en 21.15 uur: „Tabarin", 14 jaar. Zon dag 14 en 16.15 uur: „De schatgravers van het Doodskopeiland", alle leeftijden. Maandag en dinsdag 20.15 uur: „The last time I saw Paris". 18 jaar. Woensdag 14.30 en 20.15 uur, donderdag 20.15 uur: „Jour de fête", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag 19.30 uur, zondag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek van Anne Frank", alle leeftijden. Zondagochtend 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Op dracht zonder genade", 14 jaar. Maandag tot en met donderdag: „Het teken van de heiden", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: Vandaag 19.30 uur, zondag 13.15, 16.30 en 20 uur, maandag tot en met donderdag 14 en 19.30 uur: „Giant", 14 jaar. Zondagochtend 11 uur: „Geen plaats voor wilde dieren", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag tot en met maandag 20 uur: „De fa milie Trapp in Amerika", alle leeftijden. Zondag 14.30 uur: „Rusty en de spionnen", alle leeftijden. Dinsdag en woensdag 20 uur: „De blauwe Tirana", 14 jaar. Don derdag 20 uur: „De bruid is niet bleu", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie tekeningen en etsen van Rein Dool. (Verder raadplege men de rubriek ..Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 11 sep tember).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4