Uitgaan in Haarlem E.E.G.-tariefsverlagingen eventueel van toepassing op derde landen De Theo Mann-Bouwmeester-ring Charlotte Kohier met „Olivia" Een Walsdroom" van Oscar Straus door Haarlems Dilettanten Operette Gezelschap 13 HALLSTEIN OVER VRIJHANDELSZONE Franse DC-7 na start bij Bordeaux neergestort Van de 65 passagiers slechts 12 overlevenden Bonn is ongerust over een uitlating van Herter VS niet tegen Russisch- Oostduits vredesverdrag? „Heli's highway" in een autobus op ieders lip! OFkfllljüFÏïjf VRIJDAG 2 5 SEPTEMBER 1959 Prof. W. Hallstein, de voorzitter van de E.E.G.-Commissie, heeft in het Europese Parlement niet met ja of neen willen antwoorden op de vraag, of hij een Europese Vrijhandelszone of multilaterale economische associatie wenst. Waar het nu om gaat, zo zei hij, is het doorbreken van de huidige impasse. We moeten de zaak van de economische associatie pragmatisch benaderen, de principiële kwesties laten rusten en de zes regeringen bijgevolg niet tot een principiële uitspraak dwingen. De vraag was aan Hallstein gesteld door de Nederlandse K.V.P.-afgevaardigde Blaisse, die als rapporteur van de commissie voor handelsaangelegenheden van het Europese Parlement een inleiding hield over het vraagstuk van de Europese economische associatie. Hallstein zei, dat er in elk geval vier voorwaarden aan de multilaterale associa tie moeten worden gesteld: 1. dat de voor gestelde oplossing technisch uitvoerbaar is, 2. dat zij politiek aanvaardbaar is, 3. dat zij de ontwikkeling van de Gemeen schap der zes niet in de weg staat, 4. dat zij rekening houdt met de betrekkingen tussen de Gemeenschap en de rest van de wereld. De zes regeringen zijn het nog niet ge heel eens over deze voorwaarden. Daar om heeft de E.E.G.-commissie voorstellen uitgewerkt voor een pragmatische metho de, die rekening houdt met de bestaande realiteit. De associatie van Griekenland en Turkije met de E.E.G. vormt een on-, derdeel van deze methode. Zij geeft een eerste reden tot voldoening aan de voor standers van ideale oplossingen. Hallsteins voorstellen: Een geleidelijke, volledige afbraak van de contingenten in het handelsverkeer voor industriële produkten in de gehele we reld; toepassing van de volgende, verlaging van de tarieven binnen de E.E.G.op 1 juli 1960, op basis van wederkerigheid, op het verkeer met niet E.E.G.-landen. Deelneming aan de G.A.T.T.-conferen- tie van 1960-1961 die zal spreken over een Amerikaans voorstel om de douanetarie ven van de 35 G.A.T.T.-landen in twee jaar tijd met twintig percent te verlagen. De E.E.G. zou zich bereid moeten verklaren met de andere Europese landen voorover leg te plegen. De E.E.G. moet verklaren dat zij een liberale handelspolitiek in de gehele we reld wenst. Voorts zou nu reeds verklaard moeten worden dat door de E.E.G. na de G.A.T.T.-conferentie van 1960-1961 nieuwe voorstellen voor belangrijke tariefverla gingen, op basis van wederkerigheid, zul len worden gedaan. De gemeenschap is bereid in moeilijke gevallen tariefcontingenten toe te staan aan zijn Europese handelspartners, uiter aard weer op basis van wederkerigheid, en voor zover dit in overeenstemming is met de bepalingen van het G.A.T.T. E.E.G. moet open Gemeenschap blijven De heer Blaisse had in zijn inleiding ge wezen op vroegere uitspraken van Hall stein, waarin deze zich voor een Europese multilaterale economische associatie had uitgesproken. Dat moet volgens hem het uiteindelijke doel blijven, al stelde hij aan een vrijhandelszone een aantal voorwaar den, bijvoorbeeld dat zij ook de landbouw producten zou omvatten. De Nederlandse afgevaardigde wees er met nadruk op dat bij de ratificatie van het E.E.G.-verdrag in de Benelux-landen en Duitsland duide lijk was vooropgesteld, dat de E.E.G. een open gemeenschap moest zijn en geen pro tectionistisch blok. DE NEGEN MUZEN Carl Garaguly. Carl Garaguly, de nieuwe dirigent van het Gelders Orkest, die dezer dagen zijn werkzaamheden in Arnhem is begonnen, is aangezocht om in de maand april 1960 als gastdirigent op te treden met het Gewandhaus-Orkest te Leipzig, dat hij in het vorige seizoen ook reeds dirigeerde. Garaguly, die nog in Stockholm woont, overweegt zich defini tief in Nederland te vestigen. Hij is 58 jaar oud en gehuwd met een Zweedse. De heer Blaisse kon zich voorstellen dat Frankrijk redenen had om voor het ogen blik niet voor een Europese vrijhandelszo ne te voelen, doch men zou aan de Franse bezwaren tegemoet kunnen komen door middel van uitzonderingsbepalingen. Als dan maar de conceptie van de uiteinde lijke vrijhandelszone behouden bleef. Wat Amerika betreft, zei de heer Blaisse, latei- bijgevallen door prof. Hallstein, dat de Verenigde Staten na de oorlog, nadat ze Europa met omvangrijke financiële hulp op de been hadden gebracht, de preferen tie van de E.G.K.S. en daarmee discrimi natie van de Amerikaanse handel welwil lend hadden toegelaten. Nu is echter de Amerikaanse betalingsbalans in een on gunstiger positie komen te verkeren en men moet zich afvragen of de Verenigde Staten een uitbreiding van de preferentie en dus discriminatie van de Amerikaanse handel door een grotere Europese vrij handelszone zouden goedkeuren. BORDEAUX (Reuter/AFP) Een vlieg tuig van het type DC-7 van de Franse maatschappij „Transports Aériens Inter- continentaux" (T.A.I.) is donderdagavond kort voor middernacht ongeveer vier km van het vliegveld van Bordeaux, vanwaar het was opgestegen, in een bos van pijn bomen neergestort. Van de 65 inzittenden overleefden twaalf onder wie drie kleine kinderen het ongeluk en 53 mensen kwamen om. Er zijn zes zwaar gewonden. De minister van gezondheid van Frans Kameroen, Sekoe Sissoko, behoorde tot de lichtgewonden. De overlevenden schijnen uit het toestel geslingerd te zijn op het ogenblik, dat dit de grond raakte. De andere inzittenden zaten opgesloten in het vliegtuig, dat in brand vloog. Er waren negen bemanningsleden. De T.A.I. deelde mee, dat drie omgekomen Britten naar men gelooft de enige niet-Fransen zijn. Kort na het opstijgen weerklonk er een luide ontploffing en er kwamen twee ge weldige lichtflitsen uit het toestel. Wrak stukken lagen over een groot gebied ver spreid. Het toestel had zich een weg van honderd meter door het bos gebaand. De reddingsploegen werden in hun pogingen belemmerd door het duister en het ont breken van begaanbare wegen in het bos. Personeel van de Franse luchtmacht, dat gestationeerd is op Merignac vertelde dat de DC-7 nauwelijks een minuut na de start door een explosie uiteen werd ge reten. Aan het eind van de startbaan viel het toestel in een bos pijnbomen, en vloog daar onmiddellijk in brand. Naar aanleiding van de verklaring van Cor van der Lugt Melsert over de oprich ting van de Else Mauhsstichting, in het bijzonder de motivering van diens weige ring daaraan enige medewerking te verle nen, stelt mej. I. Mauhs er prijs op van haar kant nadrukkelijk te verklaren dat haar moeder meer dan eens oprechte spijt heeft geuit over de juridische onmoge lijkheid de Theo Mann-Bouwmeester-ring te kunnen overdragen aan een (en dan tel kens met name genoemde) acteur. De tekst van de stichtingsakte aldus mej. Mauhs opent thans gelukkig de juridische mo gelijkheid geheel volgens de wens van de testatrice te handelen. Over de verklaring van Cor van der Lugt Melsert deelt mej. G. Alingh Brug- mans mede dat zij zich niet akkoord had verklaard met een in de concept-oprich tingsakte voorkomende clausule, volgens welke „zij en de heer Van der Lugt Melsert van oordeel waren dat er op dat moment geen actrice voor de onderscheiding in aanmerking kwam". Woensdagochtend heeft mej. Alingh Brugmans dit „niet- akkoord gaan" telefonisch uitdrukkelijk ter kennis gebracht van notaris mr. J. J. E. Stuyt. Deze antwoordde daarop terstond dat de bedoelde clausule reeds was ge schrapt. Door de hierboven afgedrukte ver klaringen wordt de kwestie er niet. duide lijker op. Wel blijkt uit de mededeling van mej. I. Mauhs, dat haar moeder zoals wij gisteren al schreven de juridische onmogelijkheid om de ring aan een man nelijke collega over te dragen volkomen besefte. Maar dat daartoe nu wèl een juridische mogelijkheid zou bestaan is een stelling, die blijkbaar alleen berust op de hypothese dat de dochter van mevrouw Mauhs het. recht heeft, naar eigen goed dunken over de ring te beschikken en deze dus, als zij dal rvenst, aan een stichting over te dragen. Als men bedenkt, dal Else Mauhs de ring nooit in volle eigendom heeft ontvangen maar die om zo te zeggen „in bruikleen" heeft gekregen, immers met de verplichting om de ring bij MET DE VOORDRACHT van het tien jaar geledenin Engeland nogal opzienba rend verschenen boek „Olivia" heeft Char lotte Kohier donderdagavond in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amster dam beivezen zich geenszins te willen be perken tot het exploiteren van gangbaar gebleven successen uit haar veelomvat tend repertoire. Maar dat niet alleen. Men kreeg sterker dan voorheen althans dan in de laatste jaren bij het aanhoren de indruk, dat zij meer aan zichzelf dan ver- onderst, ellender wijs aan de wensen en de omvang van haar publiek heeft gedacht. Uit de vele haperingen en versprekingen, die na enige herhalingen wel niet meer zullen voorkomen, kon men misschien tot een persoonlijke betrekking concluderen, gegroeid tijdens het identificatieproces. Op de een of andere manier moet Char lotte Kohier de behoefte hebben gevoeld zich te verplaatsen in het schemergebied van de vooravond der volwassenheid, zich te verliezen in de zielsverwarring van een ander, terug te halen in de verbeelding wat ver weg en voorbij is. Maar voor alles zal zij na haar vele demonstraties van virtuoos gedetailleerde typeringskunst be wust gewild hebben een nieuwe kracht te puren uit versobering tot elementaire ge voeligheid. OP HET EERSTE gezicht lijkt „Olivia" weinig geschikt voor een avond solotoneel, zoals men van Charlotte Kohier gewend is. Maar in wezen is deze geschiedenis van een zestienjarig Engels meisje in een Frans pensionaat een tamelijk sterk voor beeld van zelfdramatisering, hetgeen trou wens blijkt uit de keuze van het pseudo niem der schrijfster, te weten de naam van de titelheldin. De in herinnering nog maals doorgemaakte handeling voltrekt zich in het Victoriaanse tijdperk van inge snoerde emoties en bekrompen conventies. Olivia raakt op de voorname kostschool volledig onder de bekoring van de fasci nerende lerares Mile Julie, die zij dweep ziek bewondert om haar geest en haar charme. Zij laat zich als een gewillige prooi meeslepen door de ongedifferentieer de sensaties tussen schoonheidservaring en hartstocht, onevenwichtig heen en weer geslingerd tussen aanbidding en jaloezie. Er groeit in haar een radeloosmakende liefde, waar haar verstand door gebrek aan inzicht in menselijke verhoudingen geen oplossing voor weet. Er is geen tra giek, want zij is volmaakt onschuldig. Charlotte Kohier tijdens haar voordracht MET DIT EVEN subtiel als gereser veerd geschreven verhaal heeft Charlotte Kohier het zich bijzonder moeilijk ge maakt. Zij zit op het toneel als de oudere vrouw, die uit het licht van haar berusten de levenswijsheid terugtreedt in het ro mantische landschap van haar puberteit en tegelijk de koel registrerende toe schouwster blijft van de wisselingen tussen fantastisch mooie wensbeelden en vrese lijke hallucinaties. Deze boeiende verdub beling gelukt beter naarmate de zonder op smuk geschetste situaties zich duidelijker aftekenen. Men geeft zich langzaam ge wonnen, men bewondert vooral het ver vloeiende in de expressiviteit, de volgba- re overgangen van onzekerheid naar angst naar extase naar gekweldheid. Met haar rijkgeschakeerde talent dwingt mevrouw Kohier haar auditorium tot een aandacht, die overgaat in ontroerbaarheid. Davicl Koning haar leven of bij testament aan een andere actrice over te dragen, rijst de vraag hoe het mogelijk is dat het kleinood nu een voudig als een onderdeel van de nalaten schap wordt beschouivd. Men mag ver wachten dat prof. Pitlo en mr. Stuyt hun opvattingen hieromtrent spoedig in het openbaar bekend zullen maken, want het publiek heeft er stellig recht op, precies te weten hoe deze zaak ligt. Maar zelfs als de kwestie juridisch vol komen in orde zou blijken te zijn en gezien de positie van de betrokkenen valt het moeilijk, daaraan te twijfelen is daarmee de ethische kant van de zaak nog geenszins in orde. De oorspronkelijke schenkers van de ring hebben zeer beslist nooit de bedoeling gehad, hun geschenk nog eens bij een mannelijk toneelspeler terecht te laten komen en dit legt èn het door Else Mauhs met de keus belaste twee manschap, èn haar dochter, èn de nu op gerichte stichting de verplichting op, die opzet te respecteren. Vooral nu mej. Alingh Brugmans, gezien bovenstaand be richt, ontkent dat zij en Cor van der Lugt Melsert van oordeel waren dat er geen actrice voor de onderscheiding in aan merking kwam., valt eigenlijk de hele grondslag voor de oprichting van de stich ting weg. We mogen hier immers uit op maken dat mej. Alingh Brugmans, evenals de heer Van der Lugt Melsert, vindt dat er wèl een actrice te vinden is die de ring met ere zou kunnen dragen. Welnu, waar om wordt hij haar dan niet aangeboden? Fimon Koster Van onze correspondent in Bonn) In de Westduitse hoofdstad toont men zich ongerust over een uitlating van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Herter, die dinsdag op een persbij eenkomst te New York heeft gezegd: „De Verenigde Staten hebben niets tegen een afzonderlijk vredesverdrag van de Sovjet- Unie met Oost-Duitsland. maar de Russen mogen daarbij aan de Oostduitsers geen rechten overdragen, die wij in Berlijn hebben. De Russen hebben niet het recht rechten weg te geven, die zij niet bezit ten." Om twee redenen heerst te Bonn over deze uitlating ongerustheid: 1. Zoals door de oppositiepartij de so cialistische S.P.D., is gezegd zou dit er op neerkomen dat Washington een Rus- sisch-Oostduits vredesvérdrag, indien daarin de westelijke rechten in Berlijn worden geëerbiedigd, zal erkennen. Daar mee zou de officiële Amerikaanse politiek de Russische theorie van het naast elkaar bestaan van twee Duitse staten overne men en daarmee weer zou de Duitse een heid voorlopig van de baan zijn, gelijk van communistische zijde wordt gewenst. De eilandpositie van West-Berlijn zou voorts bezegeld worden. Men vreest, dat dit al les zowel in West-Duitsland als in West- Berlijn en onder de Oostduitse bevolking grote ongerustheid teweeg zal brengen, daar van de eenwording dan ook in theo rie als doel voor een nogal verre toekomst geen sprake meer zou kunnen zijn. 2. Men vreest te Bonn, dat Herter's me dedeling een voor Duitsland gevaarlijke invloed kan hebben op de dialoog Eisen- hower-Kroesjtsjev. De Westduitce regering heeft, nadat haar gebleken was dat Herier zich inder daad in deze bewoordingen had uitgela ten, de ambassadeur in Washington nade re inlichtingen laten inwinnen. Daaruit blijkt ook al hoe ongerust dé regering te Bonn is dat er een wijziging op handen is in de Amerikaanse politiek jegens Duits land. De veteranen van de Amerikaanse 101 Airborne Division, welke divisie zich in 1944 door de Duitse linies een corridor vocht van Eindhoven naar Nijmegen: „Heli's highway", hebben deze weg don derdag nog eens genomen, maar deze keer rustig in een autobus over gebaande we gen. Omstreeks vier uur bereikte het ongeveer 100 man tellende gezelschap het paleis Het Loo in Apeldoorn, waar een de putatie van zes personen door Prinses Wilhelmina ontvangen werd. De Prinses toonde zich zeer verheugd de veteranen te ontmoeten en onderhield zich geruime tijd met hen. Zij gaf het gehele gezelschap toestemming, de fraaie paleis tuin te bezichtigen. Op de tocht van Nijmegen naat Het Loo werden alle gemeenten aangedaan die in de toenmalige corridor lagen. Gisteravond werd namens de 101 Airborne Division een krans gelegd bij het monument op de Grebbeberg ter ere van de gesneuvelde Nederlandse soldaten. Advertentie Koningin naar Rotterdam. De Ko ningin is voornemens zaterdag 24 oktober een bezoek te brengen aan Rotterdam. In de morgenuren zal de vorstin de nieuwe schouwburg en het ziekenhuis Dijkzigt bezichtigen, des middags zal zij een bij eenkomst bijwonen ter gelegenheid van de voltooiing van het middenschip van de St. Laurenskerk. TONEEL EN DANS Zaterdag 26 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met „Hier met de poet" van Félicien Mar- ceau in regie van Guus Oster. Mede werkenden zijn onder andere Ank van der Moer, Kitty Janssen, Mien Duymaer van Twist, Joan Remmelts, Louis Borel, Guus Oster èn Henk Rigters. Zondag 27 september, Stadsschouwburg. 20 uur: De Nederlandse Comedie met „1-Iier met de poet" (zie zaterdag 26 september). Woensdag 30 september, Stadsschouwburg. 20 uur: Het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell. Het program ma vermeldt „Dessins pour les Six", „Don Quichotte", „Les Forains" en andere werken. Woensdag 30 september, Minerva Theater, 20 uur: De dans- en balletstudio Leonard Salaz geeft een balletuitvoering. Het programma vermeldt „De gelaarsde kat", „Le Mort et la fille" en „De Hoe denwinkel". Donderdag 1 oktober. Stadsschouwburg, 20 uur: Charlotte Kohier draagt „Olivia" voor, geschreven door Olivia, in de ver taling van A. H. Nijhoff. AMATEURTONEEL Maandag 28 september, Stadsschouwburg, 20 uur: „De Plankeniers" geven een op voering van „Uw bad is klaar, me vrouwvan Majorie Carleton voor „Het Sterhuis". Dinsdag 29 september, Stadsschouwburg, 20 uur: „Een vrouw op zicht" door de r.-k. Rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" onder regie van Johan van Zwie- ten. Voorstelling voor het r.-k. Militair Tehuis. MUZIEK Maandag 28 september, Grote Kerk, van 15.30 tot 16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Donderdag 1 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: De Franse cellist Henri Honeg- ger speelt suites van Bach (in de Renais- sancezaal). Donderdag 1 oktober, Concertgebouw, 20.15 uur: De Christelijke Oratorium Vereni ging „Door Zang Vriendschap" geeft onder leiding van Simon C. Jansen mei medewerking van het Noordhollands Philharmonisch Orkest en de organist Rudolf Jansen een uitvoering van Mo- zarts „Grosse Messe" en de Kantate 84 van J. S. Bach. Vrijdag 2 oktober. Stadschouwburg, 20 u.: De Hoofdstad Operette, onder regie van Otto Aurich, geeft een uitvoering van Chief Whip Deze „piekfijne" sigaret, in de prettige prijs van f 1.-, behoort tot een van de meest gevraagde merken. 20 stuks f. 1.- 11 DE COMPONIST Oscar Strauss heeft zich eens door idealen bezield aan de operette-kunst gewijd. Hij wilde ook op dit gebied der muziek zuivere artistieke beginselen laten gelden door aan de operette een aanvaardbare ontwikkeling te geven en vooral ook een hechte eenheid tot stand brengen tussen de tekst en de muziek. Zijn streven kreeg echter niet de waardering ,die het verdiende. Zeer prak tische overwegingen brachten hem er toe meer toe te geven aan de verlangens van het operette-minnende publiek, dat meer dansmelodieën wilde horen. De logica der dramatische ontwikkeling en de toneelsituaties kwamen daarbij niet meer in het geding. Als eerste operette, waarin de oppervlakkigheid zo haar intrede deed was „Ein Walzertraum". Het Haarlemse dilettanten-operettegezelschap „Diogé" koos deze operette van Strauss voor zijn openingsvoorstelling, die donderdagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg gegeven werd. „Sissi", op muziek van Johan Strauss en Fritz Kreisler. Medewerkenden zijn Fritz Steiner, Otto Aurich, Lizzy Schöff- man, Jan Henderson, Claire Clairy, Marga Graf en anderen. Vrijdag 2 oktober, Grote Kerk, 11.30 tot 12.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma vermeldt wer ken van Beethoven, Söhren, Rayck, Steenhuis en Wagenaar. Vrijdag 2 oktober, Concertgebouw, 20 u.: Pianorecital Pierre van Overbeeke. Werken van Bach, Mozart, Grieg, Turino en Albenit (Tuinzaal). Zaterdag 3 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: De Hoofdstad Operette met „Sissi" (zie 2 oktober). Zondag 4 oktober, Stadschouwburg, 14 uur en 20 uur: De Hoofdstad Operette met „Sissi" (zie 2 oktober). Dagelijks In 't Goede Uur tot 5 oktober van 21 tot 22 uur: Grammofoonplaten- concert van werken van J. S. Bach. DIVERSEN Zaterdag 26 september, Gebouw Sint Bavo, 20 uur: Bauke van der Wal met zijn programma „Ditten en Datten" voor „Gysbert Japicx". Zaterdag 26 september, Concertgebouw, 20 uur: Het Instituut voor Arbeidersont wikkeling geeft een feestavond. Zondag 27 september, Brinkmann, 10.30 u.: Dr. I. Vijlbrief uit Dordrecht spreekt over „Zekerheid of vertrouwen" (Huma nistisch Verbond). Maandag 28 september Concertgebouw, 2021.30 uur: Cursus „Hedendaags toneel" door prof. dr. J. G. A. Ros S.J. voor „Geloof en Wetenschap" (cursus). Maandag 28 september, Hotel Boekenrode, 20 uur: Jhr. Mollerus spreekt over zijn „Reis naar Montreal en New York" voor leden van Buurtbelang Aerdenhout- Bentveld. Dinsdag 29 september Minerva Theater, 20.15 uur: Mr. A. Hustinx geeft in de „Wereldreizigersserie" een verslag van zijn tocht tussen Indus en Ganges. Dinsdag 29 september, Concertgebouw, 20 uur: Bonte V.A.R.A.-avond verzorgd door het gezelschap Tom Manders. Donderdag 1 oktober, Gebouw van de Maatschappij tot Nut van t' Algemeen, Lange Veerstraat 16, 14.30 tot 16.30 uur: Marijke van Raephorst draagt voor en vertelt voor bejaarden van 60 jaar en ouder. Vrijdag 2 oktober, Gebouw van de^Maat- schappy tot Nut van 't Algemeen, Lange Veerstraat 16, 14.30 tot 16.30 uur: Me vrouw J. FontijneKoejers houdt de eerste van vier lezingen over „Was mu ziek en dans er niet, 't leven had geen WAT IN DEZE operette door Straus aan inhoudsdiepte werd opgeofferd, werd ver vangen door een element van show. Maar ook dit element stelde bij alle oppervlak kigheid zijn bijzondere eisen, hetgeen de opvoering met het oog op de beperkte middelen, waarover een amateurgezelschap doorgaans beschikken kan, toch niet een eenvoudig te volvoeren onderneming deed zijn. Vooral bij de aanvang van de opvoe ring bleek het hoe de uiterlijke ogen- en orenstreling van de „show" moeilijk tot. een versmelting met de eigenlijke hande ling te brengen was. De ontwikkelingsgang werd toen telkens onderbroken door ogen blikken van stilstaande handeling en van verstarde pantomime, die het contact met de toehoorders en toeschouwers op de proef stelden. Verder bleek de gang van zaken in de tuinscènes met de dameskapel Joan Cadzow en Robert Morrow in Don Quichotte (Zie Nederlands Ballet op' 30 september). waarde". Voor bejaarden van 60 jaar en ouder. Vrijdag 2 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Filmavond „Vakantieweelde in de ber gen" voor leden van de Nederlandse Reisvereniging. Zaterdag 3 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: Feestavond Volksuniversiteit. Medewerkenden zijn Marjo Tal, God fried Bomans en Harry van Os. TENTOONSTELLINGEN Museum Het Huis Van Looy: Van 19 sep tember tot en met 11 oktober: expositie van werken van mevrouw Erika Visser. Dagelijks geopend van 13.3017 uur, des zondags van 1417 uur. Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten, 10—17 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1317 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Van 1 oktober af van 1016 uur; des zondags van 1316 uur. Cruquius-museum: Historische stoom machines en grote maquette van Neder land; met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 9—12.30 en van 14.30—17 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. In 't Goede Uur: Expositie van teke ningen en etsen van Rein Dool, 10 tot 22 uur. Van 1 oktober af tekeningen en etsen van Frans Verpoorten. zich niet altijd naar wens te ontplooien. De „bezoekers" van de tuin toonden zich in hun onbewegelijk afluisteren van de gesprekken der charmante musiciennes wel wat al te hinderlijk nieuwsgierig. Zij hadden zich meer afzijdig moeten houden. OVERIGENS is de opvoering van „Een Walsdroom" aardig verlopen. De regisseur Kick Steenkist had in Nico Boer een prima kracht gevonden om luitenant Niki, de prins-gemaal uit te beelden. Hij deed dit met jeugdig elan en met zuiver begrip voor de positie, die deze figuur in de gang van het spel inneemt en voor het aristocrati sche milieu, dat hij vertegenwoordigde. Bovendien moet Nico Boer een compliment hebben voor zijn zang. Zijn frisse tenor stem harmonieerde voortreffelijk met het karakter van zijn rol. Jaap Kaan bleef met zijn typering van luitenant Montschi op een zelfde niveau van uitbeelding al kon hij in vocaal opzicht Nico Boer niet evenaren. Een sympathieke verschijning was Martha Koper als prinses Hélène, psy chologisch gezien een moeilijk te spelen rol. Haar stem zou aan kern kunnen win nen door grotere technische aclembeheer- sing. Niet minder moeilijk, ook al door ka raktergesteldheid, bleek het brengen van de figuur van Franzi, de aanvoerster van het damesorkestje. Met natuurlijke onbe vangenheid maakte Suze Spoelder een aanvaardbaar type van deze gepassioneer de, opofferingsgezinde musicienne, waar bij haar goed geplaatste heldere stem van betekenis werd. GEESTIG WAS het spel van Jan Vander als Joachim, vorst van Flausenthurn. Bij alle grappigheid in de dialogen bleef hij de beheerste aristocraat, een waar voor beeld voor karaktereenheid in actie en uitbeelding. Plezier hebben de toeschou wers en toehoorders ook gehad van Her man Bartholomeus, die de rol van graaf Lotharius had gekregen en van Bep Steen- kist als de representante van de welgeda ne Fifi. Men zag nog een hofdame in stijl van Leni Vander en voorts waren er nog een paar kleinere rollen, die verdienstelijk werden gespeeld. Voor aantrekkelijke dans-intermezzi zorgde een ballet-groep onder leiding van Leonord Salaz. Het Haarlems Operette- orkest was als vanouds de vertrouwde steun bij deze opvoering, die door de diri gent Henk Steenkist handig werd geleid. De koren waren soms wat ongelijk, maar vaak konden zij zich onderscheiden, vooral met het zingen van de beroemde wals. MET VEEL „open-doekjes" toonden de toeschouwers zich zeer voldaan over de prestaties, een waarderingsuiting, die een extra nadruk kreek met de warme bijval, die de woorden van dank aan het slot van de avond uitgesproken, vergezelde. Ver diend was zeker de hulde, die daarbij ge bracht werd aan de hoornblazers van de muziekvereniging „Bato", die zo keurig de welkomstfanfare hadden uitgevoerd. F. Zwaanswijk „DE LAATSTE KANIBALEN IN NIEUW GUINEA" door Jens Bjerre (Uit geverij Scheltens en Gïltay-Amsterdam) op prettig-leesbare wijze voert de schrij ver ons naar gebieden waar wilde stam men nog in natuurlijke staat leven. Deze primitieve volken, Europees van oor sprong, zijn langzaam maar zeker tot uit sterven gedoemd. Na eerst Centraal Australië met zijn alleen door inboorlin gen bewoonde woestijn te hebben bezocht, beschrijft de auteur het leven van de pa- poea's in de onherbergzame binnenlan den van Australisch Nieuw Guinea. Onder meer maakt de lezer kennis met een kan- nibalenopperhoofd, die likkebaardend vertelt dat er niets boven mensevlees gaat. Hoogtepunt van de expeditie is de oorlog tussen twee stammen waar de schrijver in verzeild raakt en die hem toch weer naar meer „beschaving" doet terugver langen. Een groot aantal bijzonder fraaie foto's is in het boek opgenomen. De ver taling is van J. F. Kliphuis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 13