Uitgaan in Haarlem
NUTROMA
1
r
i
co
C/J
i 'f
bij Uw winkelier...
Dagboek van een afperser
Agenda voor
Haarlem
Professor Doka en Robotto
Winnares harp concours komt
binnenkort naar Nederland
Phia Berghout uit Israel teruggekeerd
17
Een bruid in de morgen
De radio geeft zaterdag
I elevisiefrrogramma
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Kerkelijk Nieuws
Hij proeft hetZij weet het
DOOR
PIERRE
NORD
Wim Bary directeur van
Tilburgse schouwburg
V R IJ DAG 2 OKTOBER 1959
Het toneelstuk „Een bruid in de mor
gen" van Hugo Claus is ideaal om voor
de televisie te worden opgevoerd; dat wat
de structuur van het stuk en de eenvou
dige decorbouw betreft. Maar het gevaar
bij een televisieuitzending is natuurlijk
dat vele kijkers zich zouden kunnen erge
ren aan de vraag waarom zulke schokken
de toestanden gespeeld moeten worden,
een gevaar dat men bij een geregeld het
theater bezoekend publiek minder hoeft
te vrezen, omdat dat gewend is niet in de
eerste plaats morele waardeoordelen in
zo'n stuk te proppen. „Een bruid in de
morgen" is géén pleidooi voor een onge
zonde liefde. In dit stuk stelt Claus een
wezenlijk onbesmette liefde, die ten gron
de gaat aan haar blindheid, tegenover een
door hypocrisie en burenbeduchtheid ver
valst echtpaar dat geen leven meer heeft.
Als het stuk een boodschap heeft, is die
gelegen in de wisselwerking tussen de
schrille poëzie der onbedorven kinder-
Ina van Faassen als Andrea en Hans
Croiset als Thomas in „Een bruid in
de morgen".
lijkheid en de grijze besmetting van vol
wassen leugenachtigheid. Niet de twee
situaties als zodanig zijn boodschap,
maar hun botsing met elkaar: zowel de
incestueuze liefde der kinderen als de
zieke mensangst der ouders gaat ten
gronde: de botsing tussen wezenlijke, blin
de liefde en een onwezenlijk eh dood ve
geteren, tussen onbestaanbare poëzie en
bestaanbare onmenselijkheid.
Het stuk werd grandioos gespeeld door
Ton Lutz en Coba Kelling als het echt
paar, Ina van Faassen en- Hans Croiset
als zuster en broer en Enny .Meunier als
de naar een huwelijk snakkende nicht. De
televisiebewerking moest beurtelings
winst- en verliespunten boeken ten op
zichte van de toneeluitvoering. Dramati
sche close-ups en detailbelichtingen waren
de grote winstpunten. Het duidelijke ver
lies was het gemis aan suggestie van de
ruimtelijkheid van het huis. Men voelde
in de ene kamer niet het leven op de an
dere kamer dóórgaan. Men werd zó op het
beeld gedrukt dat het omringende onzicht
bare leven in de rest van het huis, verloren
ging. Kortom: Van Hemert kon geen huis
atmosfeer opbouwen. Zijn pogingen om
dat toch te bereiken waren het enige sto
rende van de hele uitzending. Zijn voor
keur namelijk om de camera's achteloos
en als door het sleutelgat loerend op te
stellen resulteerden in een gewilde onge
dwongenheid. De spelers stonden bij voor
beeld zo regelmatig met hun rug naar de
camera dat dit als effectbejag storend
werd. Maar dat dingt weinig af op deze
televisievertolking, een der beste die we
ooit zagen.
De scène tussen Ina van Faassen en
Coba Kelling na de vlucht van Thomas
(Croiset) was het hoogtepunt. Coba Kel
ling kende haar rol helaas niet goed ge
noeg meer. Nog één aanmerking: de bij
geluiden waren hinderlijk; de schaduwen
der microfoons op de spelers getuigen van
een technische slordigheid die uit de ove
rige regie nergens bleek.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek. 7.30 De
douche. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
3.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. (9.35
9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 40.15
Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.05
Ork„ ko'or en solist. (12.30—12.33 Land- en tuin-
bouwmeded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zon
newijzer. 13.20 Gram. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor
de jeugd. 14.00 Accordeonmuz. 14.20 Kunstkron.
14.50 Amateursprogr. 15.30 Voor de jeugd. 16.00
Giegoriaanse zang. 16.30 Lichte muz. 16.50 Sport-
praatje. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muziek.
18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Gevar. muz.
18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25
Zang en piano. 19.30 Gram. 20.20 Lichtbaken,
cuus. 20.30 Gevar. muz. 21.10 De knipperbol, caus.
21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws.
22.40 Jong - oud - eeuwig, gesprekken. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.05 Gym.
voor de vrouw.. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk
uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Wat brengt de weduwen- en wezenwet?,
caus. 10.30 Cabaret. 11.00 Amus.muz. 11.30 Buitenl.
weekoverz. 11..45 Blaaskwint. 12.00 Lichte muz.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Instr. kwintet. 13.40 Muziek-
revue. 14.20 Streekuitz. 14.45 Jazzconcours. 15.10
Boekenwijsheid. 15.30 Kamerorkest en sol. 16.15
Klankt>. gewijd aan Ned. Gesprekscentrum. 16.40
Vers van de pers. 17.05 Hammondorgel en zang.
17.30 Act. 18.00 Niemvs en comm. 18.20 Gram. 19.00
Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30
Wie A zegt, moet B zeggen, caus. 19.40 Het werk
van het Nederlandsch Bijbelgenootschap, caus.
19.55 Deze week. caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05
Gram. 20.40 Dansmuziek. 21.1.5 Hoe was het ook
weer? 21.45 Soc. comm. 22.00 Sportnieuws. 22.30
Nieuws. 22.40 Instr. sext. 23.10 Gram. 23.55—24.00
Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz.-
kunsll-aleidoscoop 14.30 Journ. 15.00 Ork.concert.
16.00 Gram. 16.15 Gevar. muz. 16.45 Operettemuz.
11.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en liturg, kal. 1720
Per Graf vom Luxemburg, operette. 17.45 Engelse
les. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS:
20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Experi
menten op het gebied van psychologische waar
neming en gedachtenoverbrenging. 20.50 Tele-
vizier. 21.0022.00 Gevar. programma.
TONEEL
Zaterdag 3 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Hoofdstad Operette geeft een
voorstelling van „Sissi", een operette
van Ernst en Hubert Marischka, onder
regie van Otto Aurich en met medewer
king van onder anderen Fritz Steiner,
Iiilde Jaeger, Claire Clairy, Harold Hor
sten en Louise Maertens.
Zondag 4 oktober, Stadsschouwburg, 14 en
20 uur: Nogmaals geeft de Hoofdstad
Operette een voorstelling van „Sissi",
waarvan de decors werden ontworpen
door Karei Bruckman en de kostuums
door mevrouw ReissKromes.
Maandag 5 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep Theater geeft een op
voering van „Een staatsman van ver
dienste" van T. S. Eliot onder regie van
Elise Hoomans en in de vertaling van
mr. H. W. J. M. Keuls. De hoofdrollen
worden vertolkt door Richard Flink,
Anne-Marie Heyligers en Hans Tie-
meyer.
Donderdag 8 oktober, Stadsschouwburg 20
uur: „Les frères Jacques", André Bellec,
Georges Bellec, Paul Tourenne en Fran-
gois Soubeyran. De decors en kostuums
werden ontworpen door Jean Denis
Malclès.
Zaterdag 10 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Haagse Comeaie geeft een
voorstelling van „De dag van Talavera"
van Eugene Gladstone O'Neill met Bob
de Lange, Elisabeth Andersen en Annet
Nieuwenhuyzen in de belangrijkste rol
len. Wim Vesseur ontwierp het decor.
MUZIEK
Maandag 5 oktober, Concertgebouw 19.30
uur: Voor leden van de Stichtingsraad
geeft het Noordhollands Philharmonisch
Orkest een concert onder leiding van
Henri Arends. Solist is Jean Louis
Stuurop in het vioolconcert van Tsjai-
kofsky. Na de pauze wordt de derde
symfonie van Beethoven uitgevoerd.
Dinsdag 6 oktober. Concertgebouw 20.15
uur: Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest geeft een galaconcert, waaraan
de Hongaarse pianist Geza Anda solis
tische medewerking verleent. Het pro
gramma vermeldt werken van Verdi,
Witold Lutoslaw en Brahms.
Woensdag 7 oktober, Concertgebouw 20
uur: De Marinierskapel van de Konink
lijke Marine geeft een concert ten bate
van het Marine Sanatoriumfonds. Het
programma omvat onder meer werken
van Ponchielli, Morton Gould en Loewe.
Donderdag 8 oktober, Concertgebouw
12.40—13.20 uur: De organist Piet ftee
geeft een pauzeconcert. Het programma
dat hij ten gehore zal brengen omvat
werken van Bach, Couperin, Max Regel
en Hendrik Andriessen.
Donderdag 8 oktober Concertgebouw 20
uur: Onder leiding van de dirigent Ber-
nerd Verboom geeft het Haarlems Chris
telijk Mannenkoor zijn najaarsconcert.
Het programma vermeldt onder meer
werken van Roeske, Kees Kef, H.
Schütz en B. Kothe, „Stanchen" van
Schubert en Negro's van Felix de Nobel.
De altzangeres Aafje Heynes is soliste in
dit concert. Berthe Davelaar verzorgt de
pianobegeleiding.
Dagelijks In 't Goede Uur tot 12 oktober,
2122 uur: klassiek grammofoonplaten-
concert van werken van Pergolesi.
op aarde" geeft dr. C. J. H. van den
Broek zijn eerste voordracht in een serie
van drie.
Woensdag 7 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: Prof. dr. C. W. Mönnich geeft
zijn eerste lezing in totaal drie over
„Het Christendom in de moderne wes
terse cultuur".
Vrijdag 9 oktober, Minerva theater, 20 uur:
Mevrouw dr. H. E. 's Jacob houdt een
voordracht over „De macht van de
Griekse kunst".
GELOOF EN WETENSCHAP
Vrijdag 9 oktober, Concertgebouw, 20.15
uur: Prof. dr. C. D. J. Brandt houdt een
voordracht over „Stalin en Hitier vinden
elkaar".
DIVERSEN
Zondag 4 oktober, Minerva theater, 14.30
uur: Roberti's Jeugdtoneel met „Tom
Poes en Ollie B. Bommel".
Donderdag 8 oktober, Waaggebouw 20 uur:
Voor de Haarlemse Kring voor Kunst
beoefening spreekt de heer Henk Stam
over: Karl Grff.
Zaterdag 10 oktober, Minerva theater, 20
uur: Propaganda-avond van de Neder
landse Blindenbond, waaraan onder meer
medewerken Miep van Luin, piano, Hans
van der Leeuw, bas en Joh. van den
Berg, declamatie.
Zaterdag 10 oktober, hotel „Dreefzicht",
20 uur: Het IJmond cabaret voert voor
de vereniging „De Oosthoek" de revue
„Voor de dag met die lach", op.
TENTOONSTELLINGEN
Museum Het Huis Van Looy: Van 19 sep
tember tot en met 11 oktober: expositie
van werken van mevrouw Erika Visser.
Dagelijks geopend van 13.3017 uur, des
zondags van 1417 uur.
Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twintigste eeuw.
Fossielen, mineralen, natuurkundige
instrumenten, 1017 uur.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur,
zondagen 13—17 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur. Op
zon- en feestdagen van 1317 uur. Van
1 oktober af van 1016 uur; des zondags
van 1316 uur.
Cruquius-muscum: Historische stoom-
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Arnau, Chicago na middernacht:
Christie, Doem der verdenking: Christie. De
moordenaar droeg blauw: Eerdmans, Het bewaas-
de kijkglas: Geerlinck, Moord bij eb: Jimenez,
Platero fen ik; Leffelaar. Leven op rantsoen; Sö-
derholm. Wolken boven Hellesta; Trevor, Finni-
gan's droom; Verroen, Geen chansons meer; Tum-
ler, Der Mantel; Masters. Fandango rock; Bory,
Lsé par la mer; Déon, Les gens de la nuit; Grous-
sard, Quartier chinois; Troyat, La lumière der
justes. dl. 1: de Roberto, Ermanni Raeli.
Ontwikkelingsboeken: Jansen. Boeken kiezen
voor anderen; Derolez, De godsdienst der Ger
manen: van der Schoot, Hoofdstukken uit de
pastorale psychologie; Buys, Moderne inleiding
tot de economie, 2 dln.; Droogh, De koelie wordt
toean; IJzerman, Beroepsaanzien en arbeidsvol
doening met betrekking tot de arbeidsvoorziening
in de Twents-Achterhoekse textielindustrie:
Kahn. Het huwelijk; De pijnloze bevalling;
Heemar handboek; Coupar, Iwan Smirnoff, een
leven vol avontuur; All'ieri, La vita di Vittoria
Alfierl; de Sanctis, Leopardi; Galletti e Alterocca,
La iettura italiana; Leopardi. Canti: Leopardi.
Poesie e Prose; Trilussa, Lobro n. 9; Gol-
doni, II burbero Benefico; Goldoni. II burgiardo;
t "onardi. Pensieri: Lichtveld en Voorhoeve, Su
riname, spiegel der vaderlandse kooplieden; de
utxKcr, Goecte Vrijdag; Govaart. Samenhang,
hoofdlijnen in de geschiedenis van de letterkun
de na 1880 in Nederland en Vlaanderen. Stip, De
dierkundige dichtoefeningen van Trijntje Fop;
Wagner. Indonesien, die Kunst eines Inselreiches;
GriÜi, Japanse picture scrolls: Takashi Suzuki,
Hiroshige: Scherer, Antike Pendulcn: Wallagh,
Verfilmd verleden, de camera's op het dagboek
van Anne Frank; Abendroth, Die Symphonien
Anton Bruckners; Protscher, Geschichte des Or-
gelspiels und der Orgelkomposition, dl. 1; Schouw
man. Aaltje Noordewier-Reddingius en haar
zangkunst; Szigeti, With strings attached; Pano
rama der wereld, dl. Europa; Brown. Alow and
aloft in deep water sail; Mikes. Italië voor be
ginners; Mikes. Oost is Oost: Huet. Congo; Hu-
genholtz. Ridderkrijg en burgervrede: Honderd
eeuwen Nederland; de Laet en Glasbergen, De
voorgeschiedenis der lage landen: Mottini, Storia
dell' arte italiana, dl. 2: Pittaluga. L'arte italia
na, dl. l;Vivanti, Terra di Cleopatra.
machines en grote maquette van Neder
land met waterstanden en overzicht
overstromingsramp februari 1953. Ge
opend op werkdagen en ook zondags van
9—12.30 en van 14.30—17 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur, op zondagen van 14—17 uur.
In 't Goede Uur: Van 1 oktober tot 1 no
vember expositie van tekeningen van
Frans Verpoorten, 10—22 uur.
„Bloemenheuvel": Vanaf 10 tot 25 okto
ber expositie van de kunstschilder G.
van Duffelen.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te 's-Heer Arendskerke W. C.
J. Jacobs te Reitsum.
Aangenomen naar Rotterdam-Centrum
(vac. wijlen J. H. F. 7ngel) J. Pronk te
Boskoop.
Advertentie
A
WmmÊmÊ: I pp|||P
VOLKSUNIVERSITEIT
Zaterdag 3 oktober, Frans Hansmuseum,
20 uur: Feestavond ter gelegenheid van
het veertigjarig jubileum. Medewerken
den zijn Marjo Tal, Godfried Bomans en
Harry van Os.
Donderdag 8 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: Het „Trio Hesmerg", bestaande
uit Ans Bouter, Piano, Jan Hesmerg,
viool en Pieter Odé, fluit geven een
concert. Het programma vermeldt wer
ken van Handel, Haydn, Bach, Beetho
ven, Badings, Rudolf Escher en Jean
Frangais.
Maandag 5 oktober, Frans Halsmuseum, 20
uur: Over „Het ontstaan van het leven
mtnA
de veredelde koffiemelk van Tltitriclct
Maar de kleinste van de twee rovers, die gezien had hoe zijn grote makker tegen
de grond werd gesmakt, werd verschrikkelijk nijdig. Stevig pakte hij de knuppel
vast, die hij bij zich droeg, en daarmee gaf hij een hevige roffel slagen op het ijzeren
hoofd van Robotto.
„Daar Daar Daarriep hij woedend. „Ik zal je leren, mijn vriend kwaad
te doen!"
Het geluid van de harde klappen klonk luid in de nacht, want ze kwamen stevig
aan. Maar Robotto keerde zich kalm om, want hij voelde er natuurlijk niets van op
zijn metalen kop.
Zijn hand kwam naar voren, pakte de boef bij zijn jasje en hield het spartelende,
verschrikte mannetje omhoog4243
Phia Berghout, eerste harpiste van het
Concertgebouworkest, is donderdagavond
uit Israel, waar zij als jurylid heeft ge
fungeerd van het eerste internationale
harpconcours, in Nederland terugge
keerd. Aan een verslaggever van het
A.N.P. op Schiphol heeft zij haar indruk
ken over dit concours in enthousiaste be
woordingen meegedeeld. Het aantal deel
nemers bedroeg drieëndertig, onder wie
zich vier heren bevonden. De leeftijds
grens was op vijfendertig gesteld maar
men denkt er ernstig over om een vol
gende keer deze leeftijdsgrens te verla
gen tot dertig. De mogelijkheid is groot,
dat dit concours in Tel Aviv een perma
nent karakter zal rijgen, met dien ver
stande, dat het om de drie jaar zal wor
den uitgeschreven. De jury bestond uit
negentien personen. Twaalf van hen wa
ren harpisten, dames en heren uit alle de
len van de wereld en de resterende zes
leden van het korps juryleden bestond uit
Israëliërs, onder wie een drietal compo
nisten.
„Het niveau van het spel moet zeer hoog
worden aangeslagen", meende mevrouw
Berghout. „Het spel van de deelneem
sters en deelnemers was voor alle jury
leden een verrassing, zowel in technisch
als in muzikaal opzicht. De winnares van
het concours, de negentienjarige Italiaan
se harpiste Suzanne Mildonian uit Vene
tië, speelde technisch volmaakt en haar
muzikaliteit was fantastisch. Werkelijk,
het meisje is een heel bijzonder talent.
Zij vertolkte haar verplichtte program
ma en de uitvoeringen naar keuze op een
harp, die zij van haar Italiaanse lerares
ter leen had gekregen. Suzanne Mildo
nian, heeft een Turkse moeder en een
Armeense vader.
De eerste prijs, een Amerikaanse harp
ter waarde van ongeveer vijftienduizend
gulden, moet dan ook een wekom ge
schenk voor haar zijn geweest. Boven
dien is deze harp volgens een nieuw prin
cipe gebouwd, want het instrument heeft
een vijfhoekige klankbodem. Hoewel Suzan
ne Mildonian negentien jaar is. is zij klein
van stuk. Zij won aller harten met haar
bescheidenheid en innemendheid. Het Ita
liaanse meisje komt binnenkort, verge
zeld van haar moeder, met de trein naar
Nederland, waar zij op 17 oktober in het
Concertgebouw het narpconcert van Han-
Advertentie
8. Hij liet zijn ondergeschikten alleen en nam er zijn ge
mak van in dc kamer van Lorain, waar de geur van
het parfum van Vera Dai Do was blijven hangen. Hij
stak een sigaret op, zowel om de lucht die hem hinder
de (misschien wel omdat hij haar nog niet had verge
ven) te verdrijven als om grondig te kunnen naden
ken. Ten slotte nam hij de ordner en verdiepte zich weer
in het verbijsterende manuscript.
Duchemin was er bijna mee klaar, toen de agent, die
aan de voorkant op post stond, een man binnenbracht
van ruim in de vijftig jaar. Een grote en forse figuur
met een kale schedel. Het hoge voorhoofd en het lang
werpige gezicht van een intellectueel, maar de vierkan
te kaak en de grote arendsneus van een militair.
De man had „houding"! Beweeglijke donkere ogen,
die de hoofdcommissaris recht aankeken. Wat zij op
dat ogenblik vertolkten was een nauwelijks onderdrukte
woede.
Duchemin dacht: Niet de eerste de beste. Een man
van invloed. Een fatsoenlijke kerel. Hij stond op, legde
het manuscript weg en stelde zich voor.
Charles Lorrain, zei de bezoeker, die dus in feite
de gastheer was. Wat is dat hier voor een herrie? Ik
kan u wel garanderen dat ik, wanneer u de euvele moed
hebt gehad hier in mijn afwezigheid huiszoeking te ver
richten, een en ander in de pers tegen u zal ondernemen
dat uw promotiekansen niet groter zal maken.
Moreel zou dit werkelijk een slag voor mij zijn,
bekende Duchemin. Hij glimlachte welwillend. Ik lees
uw krant al twintig jaar en met veel genoegen. Overi
gens geloof ik dat hier sprake is van een misverstand.
U houdt ons vermoedelijk voor de fiscale recherche.
Hij zag, dat zijn veronderstelling juist was. Lorrain
verstrakte. Hij kneep zijn lippen opeen.
Dat is het toch? vroeg Duchemin.
Maar Lorrain had blijkbaar besloten zijn mond niet
weer open te doen eer hijzelf daartoe aanleiding zag.
Meneer Lorrain, het gaat mij alleen om een van
uw medewerkers en wel de heer Vindon.
Wat is er met hem?
Zo een en ander. U bent op de hoogte, neem ik aan?
Van wat?
Ik dacht zo. Gezien het feit, dat u op zondag
naar de krant komt.
Ik heb om zeven uur een afspraak met een moge
lijke toekomstige geldschieter en een medewerker.
O, is het dat. Wilt u Vindon zien?
Nee, is die hier?
Hij is er.
Duchemin opende de tussendeur en nodigde Lorrain
met een handgebaar uit het nevenvertrek binnen te
gaan. Zodra hij op de drempel stond maakte de direc
teur van la Ligne Frangaise een heftige schrikbeweging.
Hij bleef doodstil staan, werd bleek en begon te trillen.
Hij was heel wat sterker onder de indruk dan Vera Daï
Do enkele ogenblikken tevoren. Langzaam liet hij zich
in de stoel achter zijn bureau zakken.
Mijn hemel! schreeuwde hij. Wat verschrikke
lijk. Kunt u mij zeggen wat er gebeurd is?
Min of meer.
Wie heeft dat op zijn geweten?
Weluzelf natuurlijk, meneer Lorrain.
U bent krankzinnig! bulderde de directeur.
U ontkent niet, dat hij u trachtte te chanteren?
Na een korte weifeling zei Lorrain:
Chanteren is eigenlijk het woord niet. Maar het
komt op hetzelfde neer. Nee, dat ontken ik niet.
Daar hebben we dan het motief. Wat de gelegen
heid betreft.
Lorrain spande zijn spieren.
Laten wij dit ogenblikkelijk rechtzetten. Hoe laat
is Vindon vermoord?
Zonder blikken of blozen antwoordde de hoofdcommis
saris:
Waarschijnlijk omstreeks tien uur vanmorgen.
Goed. Ik ben niet getrouwd. Mijn huishoudster was
thuis vandaag. Zij zal u bevestigen dat ik de hele morgen
op mijn kamer heb zitten werken.
Wat hebt u verder gedaan?
Waarom wilt u dat weten, als Vindon om tien uur
vanmorgen al vermoord is?..
Kwestie van routine. Bovendien, men kan nooit
weten...
Aan de lunch had ik drie gasten. Ik heb mijn huis
pas verlaten toen ik met een vrouw.èiijke kennis naar
een bioscoop aan de boulevard ben gegaan. Zij zal dit
bevestigen. Vandaar ben ik naar de krant gelopen.
Uitstekend, dan kunt u het niet gedaan hebben,
zei Duchemin. U begrijpt dat ik alleen uw verklaring
wilde horen. Maar wie heeft het wel gedaan?
Een glimlach bracht het verontwaardigde gezicht van
de weekbladdirecteur tot ontspanning.
U bent een mooi heer. Ik kan niet eens goed kwaad
op u worden. Maar ondanks deze sympathie van mijn
kant hoop ik bijna dat u de schuldige niet vindt. De dader
heeft nuttig werk gedaan, ongeveer te vergelijken met
dat van de vuilnismannen die ons /an ons huisvuil af
helpen, maar dan op een hoger plan.
Ik begrijp u niet, waarom hield u Vindon dan in
dienst?
Als het werkelijk niet anders gaat zal ik u op dit
punt inlichten. Ik was trouwens van plan hem te ont
slaan, want Vindon was...
Een politieagent kwam binnen en verhinderde aldus
Lorrain onthullingen te doen.
Meneer de hoofdcommissaris, er is weer een dame.
Moet ik die ook binnenbrengen?"
Waarschijnlijk is het juffrouw d'Engoult, zei de
directeur. Zij zou hier om zeven uur zijn.
Ditmaal was het Duchemin zelf, die opperste verba
zing verried. Hij viel geheel uit de rol van belang
stellend toeschouwer en riep:
Wat? Juffrouw d'Engoult? Dat slaat alles!
Kent u haar? zei Lorrain ogenblikkelijk.
Dat niet, maar ik geloof dat zij ook één en ander
tegen Vindon had.
Zo! zei Lorrain, opnieuw op zijn hoede.
Meneer Lorrain, zou u zo goed willen zijn... ach
nee, laat ik juffrouw d'Engoult hier tegelijk met u ont
vangen. U belooft mij niet tegen haar te spreken en
haar ook geen ,tekens te geven.
Groeten mag ik haar vermoedelijk wel?
Dat spreekt vanzelf.
Weer wachtte er Duchemin een verrassing. Hij had
een jong meisje verwacht, maar zag een vrouw van
omstreeks veertig binnenkomen. Zij was opvallend
knap, fors en donker en er ging niets dan rust van
haar uit. Ze had het krachtige en gespierde lichaam
van een amazone en ze leek uitstekend te weten wat
ze wilde. Grote donkerbruine ogen, tintelend van be
grip. Een zachte lichte huid. Mooie trekken. Ras.
Dag, Charles, zei ze. Wordt hier een detective
film opgenomen? Wat leuk.
(Wordt vervolgd)
del zal spelen. Bovendien zal zij een uit
voering voor de radio geven.
De harpist van het Residentie Orkest,
de vijfentwintigjarige Edward Witsen-
burg, die op de derde plaats beslag leg
de achter Suzanne Mildonian en de Ameri
kaanse harpiste Susan Macdonald, Heeft
diepe indruk in Tel Aviv op de toehoorders
en de juryleden gemaakt. „Dat hij in dit
sterk bezette internationale concours der
de werd pleit voor zijn bijzondere gaven",
meen de Phia Berghout. „Het program
ma voor de deelnemers was zwaar. Er
waren twee ronden en uit de eerste ronde
plaatsten zich achttien finalisten, onder
wie Edward Witsenburg, die op de slot-
avond in Tel Aviv „Danse elegiaque"
van Marius Flothuis gespeeld heeft, een
harpsolo, waarmede de Hagenaar veel
succes oogstte.
Mevrouw Phia Berghout deelde nog
mee, dat de organisatie van het concours
onder leiding van de heer Propes voor
treffelijk is geweest. Het is de bedoeling
in de toekomst een internationale orga
nisatie van harpisten te stichten, maar
eerst zal zij zelf moeite doen een organi
satie in eigen land te stichten.
Tot directeur van de in aanbouw zijnde
schouwburg te Tilburg is benoemd W.
Bary te Hilversum. De heer Bary is regis
seur bij de dramatische afdeling van de
K.R.O.-televisie. Hij ontving zijn toneel
opleiding van onder anderen Eduard Ver
kade, Jan Mus en Henk Schaer en is als
acteur verbonden geweest aan de Neder
landse Comedie en het Nederlands Volks
toneel. De benoeming zal aan het begin
van het volgend jaar ingaan.
Stadsschouwburg: Vandaag en zaterdag
20 uur: Hoofdstad-Operette met „Sissi".
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en don
derdag 14 en 16.15 uur: „Geen cent voor
de belasting", alle leeftijden. Donderdag 19
en 21.15 uur: „De dijk is dicht", 14 jaar.
Iedere ochtend, ook zondag, 9.30, 10.30 en
11.30 uur: Bezoek van Prinses Beatrix aan
de Verenigde Staten.
Frans Halstheater: Vandaag en zaterdag
14 en 20 uur, zondag 14, 17 en 20 uur en
maandag tot en met donderdag 14 en 20
uur: Zolang er mensen zijn", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hoe
vertel ik het mijn dochter?", 18 jaar. Za
terdag 23.30 uur: „Mam'zelle Striptease",
18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van
het woud", alle leeftijden.
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur,
zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Das
Dreimaderlhaus", alle leeftijden. Maandag
en dinsdag 20.15 uur: „Les enfants du pa
radis", 18 jaar. Woensdag 14.30 en 20.15
uur en donderdag 20.15 uur: „Mon Oncle",
alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zater
dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19
en 21.15 uur en maandag tot en met woens
dag 14 en 20 uur: „Laatste paradijs", alle
leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „Zwij
gend heldendom", 14 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „The
horse's mouth", alle leeftijden. Zondag 11
uur: „Geheimen van Oost-Afrika", alle
leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag en zaterdag
14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Spionagecomplot Hong
kong". 14 jaar. Maandag tot en met don
derdag: „Semiramis, courtisane van Ba
byion", 18 jaar.
Studio Theater: Vandaag en zaterdag
14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19
en 21.15 uur en maandag tot en met don
derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The cap
tains table", 18 jaar. Zondag 11 uur: „De
levensroman van Johann Strauss", alle
leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag,
zaterdag en zondag 20 uur: „Kat op een
heet /inken dak", 18 jaar. Zondag 14.30
uur: „De mijnen van Koning Salomo", alle
leeftijden. Maandag en dinsdag 20 uur:
„Brigade des doods", 14 jaar. Woensdag 20
uur: ...Nathalie", 14 jaar. Donderdag 20
uur: „Als de dauw hangt, komt er regen",
18 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 november dagelijks (ook zondags)
van 10 tot 22 uur: Expositie tekeningen en
etsen van Frans Verpoorten.
Museum Het Huis Van Looy (Kamper
laan): Tot 12 oktober op werkdagen van
10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags
14 tot 17 uur: Expositie van werken van
Erika Visser.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem elders in dit blad).